casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Heaven 17
Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…
18/06/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

18/06/2010 : Heaven 17 - Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…
18/06/2010 : Heaven 17 - Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…
18/06/2010 : Heaven 17 - Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…
18/06/2010 : Heaven 17 - Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…
18/06/2010 : Heaven 17 - Men bood ons een miljoen Britse pond aan om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…

Heaven 17 zijn al sinds 30 jaar één van de grootste iconen uit de jaren ’80. Iedere mens op deze aarde zal ooit wel “Temptation” of “Let Me Go” meegebruld hebben maar er is meer. Heaven 17 kwam voort uit de eerste bezetting van Human League en met hun eerste cd “Penthouse and Pavement” maakten ze één van de meest invloedrijke platen ooit.Zonder deze heren uit Sheffield zouden de jaren ’80 er misschien wel eens anders kunnen uitgezien hebben. Met de grootste trots presenteert Dark Entries u een exclusief gesprek met Glenn Gregory, de blonde oppergod van dit trio.

Wanneer jullie begonnen, had je ook maar even het gevoel gehad dat je met iets legendarisch bezig was?

Het enige waar het op dat moment over ging was dat wij een album wilden uitbrengen die de tijdsgeest zou overleven, en ik denk dat we daar in geslaagd zijn.

Pas op, als je met iets bezig bent dan kun je nooit weten hoe het in de toekomst zal klinken.

Wij hebben de afgelopen 8 en 9 maanden de tracks van “Penthouse & Pavement” herwerkt en geherprogrammeerd en ik had het gevoel dat die nummers even fris klinken als toen.

Het is altijd een compliment als andere mensen naar je toestappen en zeggen dat je muziek hun beïnvloedt heeft en wij hebben de eer gehad om dit al een paar keer te mogen meemaken…

Jullie zijn van Sheffield. Was daar nu echt een scene of niet, of was het meer een soort toeval dat sommige bands op het zelfde moment met hetzelfde bezig waren?

Ik dacht echt wel dat er sprake was van een scene, zeker in de zin dat we van elkaar afwisten. Zo raar is dat nu ook niet als je weet dat Sheffield eerder klein is en zoals je wel kon vermoeden kwam je al de muzikanten in dezelfde plekken tegen, dus in die zin zou ik zeker spreken van een scene.Een andere reden was ook dat er in Sheffield een heleboel fabrieken leegkwamen toen de staalindustrie in elkaar stuikte, en deze plaatsen werden dan zeer goedkoop verhuurt aan bands waar ze konden repeteren of gewoonweg als studioruimte..

Dus eigenlijk liep je op een zondag gezellig rond in Sheffield en zag je ginder ABC bezig, een beetje verder Human League, daar rechtover Clock DVA of achter je Def Leppard.Stuk voor stuk groepen die op dat momenten bezig waren aan een soort van carriere.Een fantastische tijd als ik er aan terug denk….

Over carrières gesproken…waarom duurde het zo lang vooraleer we Heaven 17 op een podium zagen?

Hier zijn er echt wel meerdere reden voor hoor…Martyn en Ian hadden daarvoor veel getoerd met Human League en die zagen al dat toeren echt niet meer zitten. Toen Heaven 17 begon was er ook plots MTV en wij dachten toen dat het meer hip was dan het traditionele rock ’n roll scenario (album opnemen en dan op toer gaan).Is dat nu een goede of slechte keuze geweest? Wie zal het zeggen…. In ieder geval is een gevolg daarvan dat we nu wel aan het toeren zijn en we zijn het nog steeds niet beu geworden, in feite vinden we het zelfs de max.

Dat wist ik niet van Human League, Glenn, maar ik bedoel ook er moet toch veel druk op jullie geweest zijn om het wel te doen? “The luxury gap” was een megasucces!

Je hebt zeker gelijk als je van druk spreekt.Maar vergeet ook niet dat wij jongens uit het Noorden zijn en die staan er nu eenmaal voor bekend dat het koppigaards zijn en vastgeroest zijn in hun idealen. Dat was zelfs zo erg dat men ons een miljoen Britse pond aanbood om in Amerika te gaan toeren, maar we zegden gewoon : neen…En ja hoor als wij daar nu aan terug denken is dat een zeer dwaze beslissing geweest.

Eigenlijk zijn jullie toch ook een beetje punk want jullie waren ook één van de eerste bands die besloten om hun eigen label (BEF) op te starten. Was BEF een platform voor Heaven 17 of niet, er waren zoveel grote namen op jullie label…

Daar zit natuurlijk Martyn en Ian weer voor iets tussen.Zij wilden geen “normale” groep en ze wilden enkel maar een contract ondertekenen als produktiefirma en niet als groep.In werkelijkheid was BEF niet meer dan een soort van sublabel van Virgin maar het betekende wel dat we heel wat meer controle kregen over wat we deden.Maar door het succes van Heaven 17 hadden wij bijna geen tijd meer over voor BEF en beetje bij beetje verdween het in de achtergrond.

Jullie debuutsingle was meteen een probleem. “(We Don’t Need) That Fascist Groove Thang” werd verbannen op de radio…ik veronderstel dat dit een mes in de rug was die pijnlijk was, niet?

Ja, dat deed verschrikkelijk veel pijn en het was echt ongelooflijk stom. Deze single was voor ons van essentieel belang om vele redenen, ik bedoel we waren er zo blij mee en we wisten dat we een publiek konden bereiken en dan komt die verdomde BBC aandraven met een boycot.Tot op de dag van vandaag heb ik het nog niet begrepen waarom ze het gedaan hebben. Een dag later moest ik zelfs horen van een journaliste dat ze sterk onder de indruk was van het nummer maar dat zelfs de lokale BBC het nummer niet wou draaien.Zelfs na 30 jaar blijft dit een hete aardappel.

Maar zelf wel verantwoordelijk zijn voor één van de grootste comebacks ooit…Tina Turner.

Het was echt fantastisch om met Tina Turner samen te werken. Wij hadden gewoon besloten om contact op te nemen met haar en te vragen of ze het niet zag zitten om een paar zinnetjes in te zingen op één of andere BEF-track. We mochten haar thuis in LA gaan bezoeken. Het was echt hilarisch om drie jonge gasten uit Sheffield in Holywood Hills te zien met Tina Turner. Voor haar was het allemaal zo raar dat onze muziek met computers werden gemaakt, maar na een tijdje vond ze het toch leuk en ze vroeg ons of wij niet wat nummers voor haar konden schrijven. Wij zaten middenin de opnames van “The Luxury Gap” en hadden hier echt geen tijd voor en we stelden haar gewoon voor een cover op te nemen. De keuze viel op “Let’s stay together” en de rest is zoals ze zeggen geschiedenis… Wij zien het echt als een eer dat wij aan de basis liggen die Tina Turner terug bracht op de juiste plaats, namelijk in het midden van de popscene.

Hoe zat dat met Human League? Ik bedoel jullie bleven een beetje ter plaatse trappelen en zij werden megasterren, of was dat iets wat jullie gewoon niet wouden?

Kijk, op een bepaald moment is The Human League gesplit en het werd overduidelijk dat degene die verder wilden gaan zich distancieerden van de twee eerste lp’s.Wij vonden een nieuw geluid en hierbij vonden we nieuwe instrumenten die ons hielpen om dit nieuw geluid te bekomen. The Human League deed dit op haar manier door nieuwe schrijvers aan te trekken en het werd duidelijk dat zij meer in de richting van de pop gingen. Maar ik heb altijd van Human League gehouden, zowel de eerste periode als hetgeen er na kwam. Nooit waren wij jaloers of zo en steeds gunden wij hun het succes..

Iedereen die ik tegenkom probeer ik te overtuigen door te zeggen dat “Penthouse And Pavement” één van de belangrijkste platen uit de muziekgeschiedenis is….

Zoals ik je vertelde waren we na The Human League op zoek naar een nieuw geluid, en ik denk dat het geluk hierbij aan onze kant stond.“Fascist Groove Thang” was het eerste nummer waar we aan werkten. Martyn kwam met het idee om midden in het nummer een bass solo te zetten en ik weet, Human League zou dat nooit gedaan hebben!Dat idee was ongelooflijk belangrijk voor ons geluid, zo vonden we John Wilson en zo’n ingeving werd uiteindelijk het Heaven 17-geluid.

Jullie brengen deze plaat nu terug op het podium, voelen jullie nog steeds hetzelfde hierbij…en tja, vinden jullie er nog iets nieuws in terug?

Zowel Martyn als ik vinden het fantastisch om deze plaat vandaag live te kunnen brengen. We hebben er dertig jaar moeten op wachten, maar nu zijn we er mee.Sommige van die nummers heb ik maar één keer in mijn leven gezongen tijdens de opnames was dat, alhoewel er daar ook tussen zitten die ik steeds maar opnieuw en opnieuw heb gedaan. Maar echt, het doet mij zo veel plezier dat ik het nu wel kan doen op een podium…

Nooit het gevoel gehad dat je wou dat “Penthouse And Pavement” de erkenning zou hebben die “The Luxury Gap” wel had?

Op “The Luxury Gap” stonden de hits. Ik weet ook wel dat de meeste mensen dit album meer in hun hart dragen, maar voor mij bezit “Penthouse And Pavement” het hart en de ziel van Heaven 17. Ik hou tuurlijk ook van “The Luxury Gap” maar “Penthouse” had iets magisch in zich, zowel wat het schrijven of het opnemen betreft.

Was “The Luxury Gap” niet een beetje te goed? Ik bedoel Glenn, de meeste lp’s uit de 80’s hadden drie hits en wat opvullers maar “The Luxury Gap” was een perfecte plaat over de hele lijn…zo perfect dat het geen sinecure ging zijn om dat te evenaren!

Ja dat klopt wel ergens, alhoewel ik nog altijd vind dat we nummers hebben die minstens even goed zijn en die er niet op stonden.Maar ik zou zeker die plaat daardoor niet als een vloek ervaren, daarvoor hou ik veel te veel van de plaat.

Het moet toch pijn hebben gedaan toen jullie zagen dat de opvolger “How Men Are” de mist in ging?

Maar dat is het leven. “How Men Are” was nu eenmaal de lp die we wilden maken en we hadden echt geen zin om door de hoge verkoopscijfers een tweede “Luxury Gap” te gaan maken. Wij zijn altijd een groep geweest die deden wat we wilden en als blijkt dat het geen succes is, dan is dat maar zo.

Ik vind ook niet dat jullie een jukebox zijn, ik bedoel vele van jullie collega’s zijn dat wel…

Dat heeft te maken dat wij onze nummers zo modern mogelijk willen laten klinken, zelfs als het oude nummers zijn. Dat helpt vind ik, en ook heb ik nooit het idee gehad dat onze nummers oud klinken.

Allemaal goed en wel, Glenn maar vandaag is het wel 2010 en de eighties zijn cool, tien jaar geleden maakten ze je af als je zei dat de eighties cool waren!

Tja, dat zijn ook zo van die dingen die je moet nemen zoals ze zijn, zeker? Zelf heb ik de eighties altijd gezien als het ultieme decennium voor goede nummers, het was misschien zelfs wel het laatste decennium waarin goede nummers geschreven werden!

En jij bent één van die iconen uit dat decennium!

Ik vrees dat dit inderdaad zo is…

Ik bedoel het niet slecht, maar denk jij nu zelf dat je ooit nog een lp gaat maken die dezelfde artistieke waarde heeft van je twee eerste, of om het directer te vragen : dezelfde verkoopcijfers van toen?

Neen.

Binnen een paar maanden zien we je hier in België terug op het Sinner’s Day Festival, waar haal jij de moed toch?

Zoals ik eerder zei zie ik dat niet als een soort van moed want ik vind het nog steeds een eer om te mogen spelen en ik geniet er nog steeds van. Het Sinners Festival spreekt mij wel aan want ik heb veel in mijn leven gezondigd dus wordt het hoog tijd om dat eens te vieren!

Ik laat jou het laatste woord Glenn…

Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om “The Luxury Gap” live te spelen, het is natuurlijk wel iets heel anders, maar ik hou nu eenmaal van uitdagingen. Synthpopfans die nog eens de 30e verjaardag van “Penthouse And Pavement” willen meemaken zullen wel de Noordzee over (of onder?) moeten gaan, maar het loont de moeite.

Als je informatie wil over tickets verwijzen we je graag door naar www.seetickets.com of gewoon telefonisch de ticket hotline (+44) 08700 603 777

Dit zijn de data :

Edinburgh HMV Picture House (Nov 22)

Glasgow O2 ABC (Nov 23)

Manchester Ritz (Nov 25)

Birmingham HMV Institute (Nov 26)

London HMV Forum (Nov 28)

Oxford O2 Academy (Nov 29)

Brighton Corn Exchange (Nov 30)

Bristol O2 Academy (Dec 1)

www.heaven17.com

Foto’s op deze pagina : Tracey Welch

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...