casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Covenant
Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010, Bart Gyurkovics
 Bookmark and Share

18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010

Covenant laat al een hele tijd niets meer van zich horen, toch zorgden deze Zweden in de tweede helft van de jaren '90 voor een opleving van intelligente, dansbare electro. Vanaf 2000 ongeveer wordt voor een meer poppy benadering gekozen, niet zonder succes want "Dead Stars" wordt een grote hit. Hun laatste wapenfeit, de compilatie dvd cd "In Transit" dateert alweer van 2007, het laatste echte studioalbum "Skyshaper" van 2006. En toch saat het trio rond opperhoof Eskil Simonsson in juli op het Waregemse Gothic Festival. En daar is een goede reden voor.

Het is de laatste tijd erg stil op het Covenant … wat is er aan de hand ?

Beschouw het als de stilte voor de storm. Om een supercell te produceren is er veel moeite nodig en we zijn de laatste jaren een beetje afgeleid. Niet dat we geen muziek maakten, eerder te veel op te veel manieren. Covenant is een proces dat evolueert, maar het overgrote deel van de mutaties sterft uit, we zijn op zoek naar die met het meeste kans op overleven.

Moesten de batterijen worden opgeladen voor het volgende album misschien ?

Zo zou je het kunnen stellen, hoewel het niet helemaal waar is. Daniel is een echt duracell-konijn op steroïden, hij komt altijd met iets nieuws op de proppen. Eskil en ik werken op een andere manier. Traag en overanalytisch. I zeg veelal dat het 25 jaar van leven heeft gekost om de eerste 3 albums te creeren. De volgende 3 werden in de transit gemaakt terwijl we ons over dun ijs voort bewogen. Het wordt tijd dat we onszelf her-denken en her-uitvinden. En dat is niet zo eenvoudig. Wat ik wil zeggen is dat een OK-song maken niet echt moeilijk is, maar een geweldige daarentegen. Daniel werkt trial-en-error, ik wacht tot de deadline me verplicht een keuze te maken, terwijl eskil zijn methode zo buitenaards is dat ik het niet eens kan beschrijven. Maar als het werkt, dan is het pure magie.

Jullie leven verspreid over Europe, is dit een probleem bij het verwekken van een nieuw album of heft he took zijn voordelen?

Geografische verschillen maken niet uit. Inspiratie duikt overal en nergens op. Maar het helpt om in beweging te zijn, in je kamertje wachten tot er iets opduikt is niet echt vruchtbaar.

Wanneer we door de Covenant backcatalogue fietsen merken we een trend dat het allemaal wat minder rauw klinkt. Waar komt deze evolutie vandaan en veranderde jullie eigen muzieksmaak met de tijd?

Onze muzikale bibliotheek wordt steeds groter. We sprokkelen nieuwe dingen die we horen bij elkaar en combineren dat met wat we reeds deden en proberen zo iets nieuws. Maar inderdaad we ontwikkelden we een bepaalde affectie voor groots klinkende arrangementen. Maar terzelfdertijd hebben we het gospel/synth pop klinkende “The World is Growing Loud” of meer minimalistische trip hop als “The Island” gereleased. Of bitpop als “Happy Man”. En als je terug kijkt hoor je een ode aan Detroit Techno in “We Break Down”. Ik wil niet elitair doen, maar ik denk dat we een van de weinige bands zijn in deze scene die het lef hadden andere wegen te bewandelen als we daar nood aan hadden. “Sweet & Salty” bijvoorbeeld is erg rauw, maar in een vrij ongewone vorm. Wat we eigenlijk willen is pop met een kantje maken uit Noise. We geloven in de sterkte van de melodie, emotie, stijl en experimenteren daarmee. We eren muziek en artiesten die ons verder stuwden zonder veel erg te hebben in welk vakje ze gestopt werden.

Covenant is een van de weinige bands die remixes publiceerde van niet-scene gerelateerde artiesten. Terence Fixmer deed Ritual Noise en Ellen Allien nam Bullet onder handen, hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Ellen Allien’s album “Stadtkind” lie teen enorme indruk op ons na. De urban sound klikte gewoon. We gingen clubben in Berlijn als ze draaide maar waren te verlegen om haar direct te vragen, dus hebben we de label-mensen maar gevraagd haar om een remix te vragen. Wat ze met Bullet gedaan heeft was gewoon geniaal. Met Terence ging het eigenlijk niet anders. Zijn remix van Nitzer Ebb’s “let your body learn” liet ons onmiddellijk smachten naar meer. We gingen wel eens clubben in Barcelona waar we “Across the gate” en “Body pressure” hoorden. De perfecte mix tussen snoeiharde techno en EBM, we loved it!! Tijdens zijn samenwerking met Douglas kwamen we elkaar backstage tegen. Douglas zorgde voor de introductie en we werden vrienden. Wij remixten Fixmer/McCarthy en Terence zorgde ervoor dat het ene plezier het andere waard was.


Terrence en Ellen zijn iconen in de techno scene, inspireren deze samenwerkingen niet om een overstap te maken en jullie geluk elders te beproeven?

Techno, dansmuziek meer algemeen, is altijd de hoeksteen geweest van Covenant’s muziek. Maar we zijn ook EBM, synth pop, new romantic, industrial, soul, r’n’b, stadium rock, arthouse post-punk, shoegazer, trip hop, drum and bass, dubstep, reggae, folk music, noise, death metal, big beat, northern soul, 70’s progressive rock, goth, Britpop, gospel, disco, house, ambient, blues, jazz, klassieke muziek en ga zo maar door. We zijn gewoon te nieuwsgierig om ons op 1 genre vast te pinnen. Maar we hebben natuurlijk onze voorkeuren als het op arrangementen, sound en thema’s aan komt. Dat maakt ons wie we zijn zeker, wat we ook proberen er komt steeds Covenant uit.

Wat mogen we verwachten van de nieuwe live shows, zijn er nieuwigheden, speciale verrassingen?

We hebben ondertussen geleerd dat het voor ons niet nodig is om visuals en dergelijke te gebruiken. Iedereen kan de dag van vandaag een VJ meebrengen, iedereen kan projecties gebruiken, het wordt gewoon saai. Er zijn er slechts enkelen die geweldige muziek combineren met geweldige visuals. Meestal is het slechts 1 van de 2.

Als we het budget van Pink Floyd of U2 hadden, we zouden jullie van jullie sokken blazen, geloof me. Maar dat hebben we dus niet. Dus vertrouwen we op onze persoonlijkheid en muziek, en volgens mij is dat voldoende. Eskil kan elke tent op zijn kop zetten, Daniel is koning met zijn laptop en ik ga mijn gang met de synths en vocoder. Maar alles draait rond de muziek. We maken natuurlijk geweldige songs maar het begint pas echt als jullie erop reageren en die energie naar on terug vloeit.

Na 15 jaar live shows heb je toch wel een aantal spinal tap momenten voor ons?

Oh dear”, dat valt gelukkig mee. Een klassieker is natuurlijk het verloren lopen in het doolhof van de backstage waarin ze elkaar oppeppen door Rock’n Roll te schreeuwen als gekken, maar het podium niet vinden. Ik herinner me zeer goed dat we iets gelijkaardigs hebben moeten ondergaan. We liepen verloren in een hotel in Detroit, de club was ergens in het hotel, we namen de lift naar de verkeerde etage, kwamen uiteindelijk in de kelder terecht en na een tijd als bezetenen naar een uitgang te zoeken stonden we op slag achter de mensen die ongeduldig op ons aan het wachten waren. Wringen, duzen en trekken om tot het podium te geraken en dan tegen gehouden worden door 2 meter hoge security mensen, die dachten dat onze pasjes vals waren. Uiteindelijk moesten we wachten op onze manager om ons op het podium te laten. Iedereen heeft er eens hartig mee gelachen, wij leegden de rookmachine, knalden de strobo erin en speelden de pannen van het dak. Zelfs zulke momenten kunnen overwinningen worden of laten tenminste een onvergetelijke indruk na.

Zijn er dingen die jullie anders hadden aangepakt, moest je weten wat je nu weet?

Nee. We hebben fouten gemaakt, maar elke fout was een nieuwe ervaring. En het leven draait om ervaringen, niet? Wat is het nut eigenlijk van de juiste keuze te maken?

In die 15 jaar dat jullie actief zijn is het muzikale landschap aardig veranderd, het opdelen in ontelbare sub-genres bijvoorbeeld, wat denken jullei daarvan?

Het zou pas erg zijn moest er niets veranderd zijn. Stilstaan is het ergste dat kan voorvallen binnen een scene, maar ook voor elk individu, elke cultuur, …We moeten in beweging blijven, evolueren … iedereen trouwens. Sub genres zijn geweldig. Vakjes voor iedereen die anders is maar op eenzelfde wijze denkt. Ze helpen mensen dingen te veranderen. Het enige waar ik het moeilijk mee heb is de moeilijkheid om uit een hokje te stappen, maar als je het nalaat stagneer je vroeg of laat.

Vroeger was alles beter wordt van de daken geschreeuwd door de ouder wordende populatie, is dat voor jullie ook?

Beter is veel gezegd. Maar het is wel waar dat het avontuurlijker was en er meer voldoening te halen viel in de manier waarop we moesten werken voor de doorbraak van de software instrumenten. Maar nee, het beste dat ooit gebeurde zal altijd morgen gebeuren.

Waregem is natuurlijk maar een halte op jullie europese tour, vergeleken met de amerikaanse van vorig jaar, wat zijn de grootste verschillen?

Buiten eerder logistieke aangelegenheden en afstanden die overbrugd moeten worden is er weinig verschillen eigenlijk.

Kijken jullie uit naar het Belgische optreden of is het vooral de bierkaart die ervoor zorgt dat Covenant Belgie aandoet?

Belgie is altijd geweldig gezeest voor ons, zowel professioneel als bier-gewijs.

Covenant / Gothic Festival Waregem

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...