casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Covenant
Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010, Bart Gyurkovics
 Bookmark and Share

18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010
18/06/2010 : Covenant - Gothic Festival Waregem 2010

Covenant laat al een hele tijd niets meer van zich horen, toch zorgden deze Zweden in de tweede helft van de jaren '90 voor een opleving van intelligente, dansbare electro. Vanaf 2000 ongeveer wordt voor een meer poppy benadering gekozen, niet zonder succes want "Dead Stars" wordt een grote hit. Hun laatste wapenfeit, de compilatie dvd cd "In Transit" dateert alweer van 2007, het laatste echte studioalbum "Skyshaper" van 2006. En toch saat het trio rond opperhoof Eskil Simonsson in juli op het Waregemse Gothic Festival. En daar is een goede reden voor.

Het is de laatste tijd erg stil op het Covenant … wat is er aan de hand ?

Beschouw het als de stilte voor de storm. Om een supercell te produceren is er veel moeite nodig en we zijn de laatste jaren een beetje afgeleid. Niet dat we geen muziek maakten, eerder te veel op te veel manieren. Covenant is een proces dat evolueert, maar het overgrote deel van de mutaties sterft uit, we zijn op zoek naar die met het meeste kans op overleven.

Moesten de batterijen worden opgeladen voor het volgende album misschien ?

Zo zou je het kunnen stellen, hoewel het niet helemaal waar is. Daniel is een echt duracell-konijn op steroïden, hij komt altijd met iets nieuws op de proppen. Eskil en ik werken op een andere manier. Traag en overanalytisch. I zeg veelal dat het 25 jaar van leven heeft gekost om de eerste 3 albums te creeren. De volgende 3 werden in de transit gemaakt terwijl we ons over dun ijs voort bewogen. Het wordt tijd dat we onszelf her-denken en her-uitvinden. En dat is niet zo eenvoudig. Wat ik wil zeggen is dat een OK-song maken niet echt moeilijk is, maar een geweldige daarentegen. Daniel werkt trial-en-error, ik wacht tot de deadline me verplicht een keuze te maken, terwijl eskil zijn methode zo buitenaards is dat ik het niet eens kan beschrijven. Maar als het werkt, dan is het pure magie.

Jullie leven verspreid over Europe, is dit een probleem bij het verwekken van een nieuw album of heft he took zijn voordelen?

Geografische verschillen maken niet uit. Inspiratie duikt overal en nergens op. Maar het helpt om in beweging te zijn, in je kamertje wachten tot er iets opduikt is niet echt vruchtbaar.

Wanneer we door de Covenant backcatalogue fietsen merken we een trend dat het allemaal wat minder rauw klinkt. Waar komt deze evolutie vandaan en veranderde jullie eigen muzieksmaak met de tijd?

Onze muzikale bibliotheek wordt steeds groter. We sprokkelen nieuwe dingen die we horen bij elkaar en combineren dat met wat we reeds deden en proberen zo iets nieuws. Maar inderdaad we ontwikkelden we een bepaalde affectie voor groots klinkende arrangementen. Maar terzelfdertijd hebben we het gospel/synth pop klinkende “The World is Growing Loud” of meer minimalistische trip hop als “The Island” gereleased. Of bitpop als “Happy Man”. En als je terug kijkt hoor je een ode aan Detroit Techno in “We Break Down”. Ik wil niet elitair doen, maar ik denk dat we een van de weinige bands zijn in deze scene die het lef hadden andere wegen te bewandelen als we daar nood aan hadden. “Sweet & Salty” bijvoorbeeld is erg rauw, maar in een vrij ongewone vorm. Wat we eigenlijk willen is pop met een kantje maken uit Noise. We geloven in de sterkte van de melodie, emotie, stijl en experimenteren daarmee. We eren muziek en artiesten die ons verder stuwden zonder veel erg te hebben in welk vakje ze gestopt werden.

Covenant is een van de weinige bands die remixes publiceerde van niet-scene gerelateerde artiesten. Terence Fixmer deed Ritual Noise en Ellen Allien nam Bullet onder handen, hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Ellen Allien’s album “Stadtkind” lie teen enorme indruk op ons na. De urban sound klikte gewoon. We gingen clubben in Berlijn als ze draaide maar waren te verlegen om haar direct te vragen, dus hebben we de label-mensen maar gevraagd haar om een remix te vragen. Wat ze met Bullet gedaan heeft was gewoon geniaal. Met Terence ging het eigenlijk niet anders. Zijn remix van Nitzer Ebb’s “let your body learn” liet ons onmiddellijk smachten naar meer. We gingen wel eens clubben in Barcelona waar we “Across the gate” en “Body pressure” hoorden. De perfecte mix tussen snoeiharde techno en EBM, we loved it!! Tijdens zijn samenwerking met Douglas kwamen we elkaar backstage tegen. Douglas zorgde voor de introductie en we werden vrienden. Wij remixten Fixmer/McCarthy en Terence zorgde ervoor dat het ene plezier het andere waard was.


Terrence en Ellen zijn iconen in de techno scene, inspireren deze samenwerkingen niet om een overstap te maken en jullie geluk elders te beproeven?

Techno, dansmuziek meer algemeen, is altijd de hoeksteen geweest van Covenant’s muziek. Maar we zijn ook EBM, synth pop, new romantic, industrial, soul, r’n’b, stadium rock, arthouse post-punk, shoegazer, trip hop, drum and bass, dubstep, reggae, folk music, noise, death metal, big beat, northern soul, 70’s progressive rock, goth, Britpop, gospel, disco, house, ambient, blues, jazz, klassieke muziek en ga zo maar door. We zijn gewoon te nieuwsgierig om ons op 1 genre vast te pinnen. Maar we hebben natuurlijk onze voorkeuren als het op arrangementen, sound en thema’s aan komt. Dat maakt ons wie we zijn zeker, wat we ook proberen er komt steeds Covenant uit.

Wat mogen we verwachten van de nieuwe live shows, zijn er nieuwigheden, speciale verrassingen?

We hebben ondertussen geleerd dat het voor ons niet nodig is om visuals en dergelijke te gebruiken. Iedereen kan de dag van vandaag een VJ meebrengen, iedereen kan projecties gebruiken, het wordt gewoon saai. Er zijn er slechts enkelen die geweldige muziek combineren met geweldige visuals. Meestal is het slechts 1 van de 2.

Als we het budget van Pink Floyd of U2 hadden, we zouden jullie van jullie sokken blazen, geloof me. Maar dat hebben we dus niet. Dus vertrouwen we op onze persoonlijkheid en muziek, en volgens mij is dat voldoende. Eskil kan elke tent op zijn kop zetten, Daniel is koning met zijn laptop en ik ga mijn gang met de synths en vocoder. Maar alles draait rond de muziek. We maken natuurlijk geweldige songs maar het begint pas echt als jullie erop reageren en die energie naar on terug vloeit.

Na 15 jaar live shows heb je toch wel een aantal spinal tap momenten voor ons?

Oh dear”, dat valt gelukkig mee. Een klassieker is natuurlijk het verloren lopen in het doolhof van de backstage waarin ze elkaar oppeppen door Rock’n Roll te schreeuwen als gekken, maar het podium niet vinden. Ik herinner me zeer goed dat we iets gelijkaardigs hebben moeten ondergaan. We liepen verloren in een hotel in Detroit, de club was ergens in het hotel, we namen de lift naar de verkeerde etage, kwamen uiteindelijk in de kelder terecht en na een tijd als bezetenen naar een uitgang te zoeken stonden we op slag achter de mensen die ongeduldig op ons aan het wachten waren. Wringen, duzen en trekken om tot het podium te geraken en dan tegen gehouden worden door 2 meter hoge security mensen, die dachten dat onze pasjes vals waren. Uiteindelijk moesten we wachten op onze manager om ons op het podium te laten. Iedereen heeft er eens hartig mee gelachen, wij leegden de rookmachine, knalden de strobo erin en speelden de pannen van het dak. Zelfs zulke momenten kunnen overwinningen worden of laten tenminste een onvergetelijke indruk na.

Zijn er dingen die jullie anders hadden aangepakt, moest je weten wat je nu weet?

Nee. We hebben fouten gemaakt, maar elke fout was een nieuwe ervaring. En het leven draait om ervaringen, niet? Wat is het nut eigenlijk van de juiste keuze te maken?

In die 15 jaar dat jullie actief zijn is het muzikale landschap aardig veranderd, het opdelen in ontelbare sub-genres bijvoorbeeld, wat denken jullei daarvan?

Het zou pas erg zijn moest er niets veranderd zijn. Stilstaan is het ergste dat kan voorvallen binnen een scene, maar ook voor elk individu, elke cultuur, …We moeten in beweging blijven, evolueren … iedereen trouwens. Sub genres zijn geweldig. Vakjes voor iedereen die anders is maar op eenzelfde wijze denkt. Ze helpen mensen dingen te veranderen. Het enige waar ik het moeilijk mee heb is de moeilijkheid om uit een hokje te stappen, maar als je het nalaat stagneer je vroeg of laat.

Vroeger was alles beter wordt van de daken geschreeuwd door de ouder wordende populatie, is dat voor jullie ook?

Beter is veel gezegd. Maar het is wel waar dat het avontuurlijker was en er meer voldoening te halen viel in de manier waarop we moesten werken voor de doorbraak van de software instrumenten. Maar nee, het beste dat ooit gebeurde zal altijd morgen gebeuren.

Waregem is natuurlijk maar een halte op jullie europese tour, vergeleken met de amerikaanse van vorig jaar, wat zijn de grootste verschillen?

Buiten eerder logistieke aangelegenheden en afstanden die overbrugd moeten worden is er weinig verschillen eigenlijk.

Kijken jullie uit naar het Belgische optreden of is het vooral de bierkaart die ervoor zorgt dat Covenant Belgie aandoet?

Belgie is altijd geweldig gezeest voor ons, zowel professioneel als bier-gewijs.

Covenant / Gothic Festival Waregem

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...