Two is Company, Three is an Orgy; I am Forever.
16/06/2010, Sara Heldenbergh![]() |
|||||
Waarom heb je de naam ‘Ordo Rosarius Equilibrio’ gekozen. Er wordt gezegd dat het iets te maken heeft met de ‘Ordo Templi Orientis’, een religieuze organisatie. Is dat waar?
Tomas Pettersson: Tja, waarom heb ik die naam gekozen? Ik vraag het me zelf ook af. Ik dacht aan deze naam als een reflexie van balans of evenwicht (equilibrium) en dit evenwicht uit zijn context gehaald. Deze naam perfectioneerde ik later door er rozen (rosarius) aan toe te voegen. Het heeft zoveel met OTO te maken als je zelf wil.
Waarom verving Rose-Marie Larsen Chelsea Krook? Waarom verliet de laatste de band?
Tomas Pettersson: Chelsea heeft de band en mijn leven verlaten. Dat Rose-Marie in beide kwam was het beste dat ooit kon gebeuren. Ik werk enkel met mensen waar ik seks mee heb en Chelsea ging weg uit de band omdat ze niks meer met mij had. Het is vlug en natuurlijk gebeurd.
Het genre van Ordo Rosarius Equilibrio wordt ‘apocalyptische folk’ genoemd. Ga je hiermee akkoord? Hoe zou je zelf je muziek beschrijven?
Tomas Pettersson: Waarmee akkoord gaan? Ik vind dat definities van genres om mijn muziek te beschrijven niet voor mij zijn, maar voor anderen. Anderen kunnen mijn muziek catalogiseren en accepteren of niet accepteren. Van mij mag je elke beschrijving die je wil gebruiken: apocalyptische pop, apocalyptische folk, haute couture industrial, voor mij maakt het geen echt verschil.
Wie schrijft de songteksten? Waardoor zijn ze geïnspireerd?
Tomas Pettersson: Ik schrijf de lyrics en ik maak de muziek, zo is het altijd geweest. De songteksten zijn mijn subjectieve reflexies, mijn psychologische gewaarwordingen over het leven zoals ik het zie en alles wat ermee samenhangt.
Je zingt bijvoorbeeld over oorlog en seks in hetzelfde nummer, twee dingen die op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben, waarom?
Tomas Pettersson: Leven is het gevolg van seks. Het leven is een constante doortocht van de ene oorlog naar de andere. Oorlog en seks zijn geen tegenstellingen, ze horen zelfs samen.
Waarom gebruiken jullie katholieke symbolen on stage? Eerder om te shockeren en omdat je tegen het christendom bent of omdat je teksten over occultisme gaan?
Tomas Pettersson: Symbolen zijn sterk. Mensen kennen christelijke symbolen goed en als je ze in een andere context gaat gebruiken, dan gaan mensen zich dingen afvragen en reageren. Ik ben tegen het christendom omdat ik het verbijsterend en beperkend vind.
De nieuwe cd, “O N A N I [Practice makes perfect]” klinkt meer poppy. Hoe komt het dat je hiervoor gekozen hebt?
Tomas Pettersson: Omdat ik nu oud en gek ben, dus ik kan niet meer oordelen en heb geen smaak meer. Misschien dat de cd daarom meer zoals pop klinkt dan eerdere albums. Voor mij is dat een natuurlijke evolutie. Hetzelfde blijven zou nergens goed voor zijn.
Jullie hadden problemen om het boekje bij de nieuwe cd geprint te krijgen omdat het vol foto’s van masturberende fans stond. Verwachtte je niet dat Sony een cd-boekje zoals dit niet zou willen printen?
Tomas Pettersson: Nee, ik verwachtte niet dat Sony ertegen zou zijn. Ze printen veel ergere dingen dan dit in cd-boekjes. Dit waren gewoon masturberende mensen. Waarom kan oorlog, bloed en massamoord dan wel? Lichaamsdelen, doden en ingewanden kunnen wel, maar een vagina of penis niet? Wat is het meest natuurlijk? Waarom zijn mensen nog steeds zo bang van hun eigen seksualiteit?
Ook de lyrics zijn erotischer dan ooit. Waarom wordt alles explicieter op je nieuwste album?
Tomas Pettersson: Er zijn altijd al seksuele referenties geweest in onze teksten. Ik schrijf en we zien weer dat mensen door seksualiteit veel te vlug gechoqueerd zijn. In mijn teksten is er een grotere context dan alleen dat, een groter perspectief. Maar voor de meerderheid wordt die niet bekeken omdat de seks er voor hen uitspringt. Misschien wordt het door de seksualiteit moeilijker om het groter plaatje te zien.
Hoe kom je tot de vergelijking van orgieën in Rome met de naderende apocalyps?
Tomas Pettersson: Verleden, heden en toekomst. Alles komt samen. |
Volgende interviews:
STAR INDUSTRY - Er is gewoon niets leukers dan touren.
Bettina Köster - Muziek is kunst en daarom vind ik het niet erg als mensen het gratis downloaden.
Militia - Als je op een BP olievat mept, mep je ook op die firma als geheel.
FGFC820 - 'Als een luisteraar en een artiest heb ik niet zoveel voeling met nummers zonder goede melodieën.'
Front Line Assembly - De evocatie van politiek geladen, in prikkeldaad gewikkeld cynisme op de tonen van muziek die niet zou misstaan als soundtrack bij het Laatste Oordeel
Magion - Het hebben van dromen is wel wat ons mensen dagelijks bezig houdt en ons aanzet om er alles aan te doen om die dromen te bereiken.
Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
Faderhead - 'Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten.'
Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat beïnvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
KMFDM - Moest ik het doen voor het geld dan zou KMFDM een zeer slechte zet zijn.