Het hebben van dromen is wel wat ons mensen dagelijks bezig houdt en ons aanzet om er alles aan te doen om die dromen te bereiken.
10/06/2010, Didier Becu![]() |
|||||
Nederland heeft iets met goth metal en Magion past dan ookperfect in dit rijtje. Eerder kon u op deze pagina’s lezen hoe goed hun debuut “Close To Eternity” wel is. Moeite noch kosten werden gespaard voor deze cd die in eigen beheer werd opgenomen en deze cd is een regelrechte aanrader voor de fans van Nightwish en aanverwanten. Dark Entries vond dan ook dat dit nieuw talent aan de pijnbank moest genageld worden om ons hun geheimen te onthullen…hier is hun verhaal… Hoe zouden jullie zelf jullie muziek omschrijven? Binnen die stijl springen we van zwaar en bombastisch naar snel en meedogenloos, van melodieuze naar beukende stukken, van klassieke zang naar een meer pop-achtige benadering. Het was ons doel om zoveel mogelijk de afwisseling binnen de stijl te zoeken. Constante factor is het verhalende element van de zang, die een donker stempel op elk nummer drukken: geen nummer verlaat onze studio zonder bijpassende boodschap. Ik heb begrepen dat het thema van “Close To Eternity” gaat over het hebben van dromen die je niet kan bereiken, op zich is dat toch niet echt een positieve gedachte hee… Myrthe: Nee zo zou je het kunnen zien, we maken natuurlijk niet voor niets gothic;) Maar je kan het ook anders zien. Het hebben van dromen is wel wat ons mensen dagelijks bezig houdt en ons aanzet om er alles aan te doen om die dromen te bereiken. Het geeft ons een doel om elke ochtend op te staan. Hoe zou een mens zich voelen wanneer hij alles heeft bereikt wat hij ooit wilde? Val je dan niet in een vreselijk gat? Ik denk dat het goed is dat mensen altijd blijven dromen en daarvoor hun best blijven doen. Zolang je dromen hebt, heb je iets om voor te leven. En dat staat dan meteen in contrast met veel andere metalreleases die het vaak hebben over wat Satan en consoorten aan het uitspoken zijn… Myrthe: Onze drummer wil nog wel eens zanglijnen bedenken en gek genoeg gaan zijn teksten toch altijd weer over Satan en zijn vriendjes;). Ikzelf probeer zoveel mogelijk dat soort onderwerpen te vermijden, althans in die benaming. Als je Satan zou zien als het kwade in de wereld dan komt hij zeker ook wel voor in mijn teksten. Iedereen noemt hem echter anders denk ik. Mijn teksten zijn meestal heel persoonlijk. Ze gaan over dingen die ikzelf heb meegemaakt. Het schrijven van teksten is mijn manier om dingen te verwerken en daarnaast hoop ik dat mensen zichzelf erin herkennen en er daardoor ook zelf iets mee kunnen. Staat de muziek die je maakt dicht naast je eigen persoonlijkheid of is het meer een soort van acting en ben je buiten de wereld van Magion een totaal ander mens Myrthe: De muziek staat heel dicht bij mijzelf. Sowieso zijn bijna alle teksten van autobiografische aard, maar ook het duistere sfeertje ligt dicht bij mijn karakter. Ik kan heel erg genieten van dingen om mij heen maar ik zal nooit de negatieve kant uit het oog verliezen. Magion is voor mij een manier om mijn hart te luchten en aangezien de sfeer van de muziek het toelaat stop ik mijn hele hebben en houden in de teksten. Dit zijn dan inderdaad meestal niet de meest positieve verhalen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik in het dagelijks leven constant in een zwarte vleermuisjurk loop met donkere make up op. Ik ben eigenlijk een heel rustige dame in het normale leven, maar wanneer ik op een podium stap laat ik wel een andere kant van mezelf zien. Jullie zijn reeds een goede vijf jaar actief in de underground en hebben alles zelf gedaan. Ook al zit ikzelf diep in de muzikale underground moet ik toch toegeven dat ik jullie niet benijd… Je neemt je plaat op in een bekende studio, de artwork is quasi perfect, je werkt samen met Dan Swanö. Dat kost toch pakken geld of zijn jullie geheime multimiljonairs? Hoe kwam jij in de metalwereld terecht, Myrthe, want ik heb begrepen dat je vooral opkeek naar mensen als Tori Amos en Kate Bush? Myrthe: Allereerst bedankt voor het compliment. Al van kinds af aan luisterde ik naar muziek van Tori Amos, Kate Bush, Genesis, Fish en Marillion. Ik kom uit een zeer muzikale familie en dit werd er met de paplepel in gegoten. Het begon natuurlijk allemaal met het meezingen van deze artiesten. Jarenlang heb ik alleen in de badkamer gezongen en durfde ik mezelf niet te laten horen. Op de middelbare school gaf mijn beste vriendinnetje mij een cd van Nightwish. Ik was meteen verkocht! Dit was de beste combi van stem en muziek die ik ooit had gehoord. Een nichtje van me hoorde me ooit een keer per ongeluk zingen en dwong me om een advertentie op een muzikantensite te zetten. Al gauw werd ik aangenomen bij een coverband maar dit was toch niet wat ik echt wilde. Na een paar maanden sloot ik me aan bij een metalband genaamd Slander waar ik onze toetsenist Walter ontmoette. Walter was inmiddels ook al bezig met Magion en na lang zeuren van mijn kant mocht ik eindelijk auditie doen voor Magion. Ik moest zelf een zanglijn bedenken en een nummer van Nightwish inzingen. Ik was doodnerveus maar de jongens waren gelijk verkocht en zodoende zing ik nu al ruim vier jaar bij Magion. Hoewel ik zeer veel respect heb voor Within Temptation (nu nog trouwens) kunnen we niet ontkennen dat er sinds hun megasukses, tientallen talentloze klonen in het genre zijn opgedoken. Word je daar nooit moe van en hoe vecht je daar als groep tegen? Jullie zijn ook niet vies van een poppy touch, iets waar ik a priori niks op tegen heb hoor… Myrthe: We proberen zoveel mogelijk af te wisselen tussen het bombastische en het poppy geluid wat we hebben. Ook ik heb verschillende zangstijlen en ik probeer deze allemaal te benutten. Sommige nummers zijn inderdaad heel poppy uitgevallen. Wanneer ik niet mijn klassieke stem gebruik klinkt het al gauw heel catchy en meezingbaar. Als een nummer de hele dag in je hoofd blijft hangen dan weet je dat je het goed hebt aangepakt. Aan de andere kant kan een zwaar aangezet klassiek zangstuk de muziek weer enorm drijven. Het gaat om het vinden van de juiste combinatie. Blijft Magion momenteel tot de Nederlandse podia beperkt of komt daar verandering in? Menno: We willen graag overal spelen, het liefst over de hele wereld. We krijgen ook regelmatig berichten uit allerlei landen, van Japan tot Zuid-Amerika en van Rusland tot de VS. Meestal schrijven mensen gewoon om ons te vertellen dat ze onze muziek waarderen, maar soms zitten er ook heel ontroerende verhalen bij.We zouden daar dan natuurlijk ook graag in die landen optreden en die mensen ontmoeten! Tot nu toe is het echter bij Nederland en België gebleven. Maar we staan natuurlijk altijd open voor optredens over de grens. We hopen dat we nog wat leuke tours kunnen doen in de toekomst!
|
Volgende interviews:
Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
Faderhead - 'Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten.'
Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat beïnvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
KMFDM - Moest ik het doen voor het geld dan zou KMFDM een zeer slechte zet zijn.
Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
Rabia Sorda - Eigenlijk betekent Rabia Sordia dat ik doof ben voor al wat mensen over mij te zeggen hebben…
The Beauty Of Gemina - De meeste inspiratie wordt gehaald uit het geluid van de jaren ’80 alhoewel wij ons niet als een retroband zien, eerder modern zelfs.
Umbra et Imago - De dood van een (underground) artiest!!!
Dive - Met zeer weinig materiaal een maximum aan volume produceren en ze hebben het in die tijd geweten!
White Rose Transmission - Ik ben heel tevreden met wat ik bereikt heb, ik kijk tussendoor naar beneden op de ladder en niet alleen maar naar boven.