1xbet Casino maxi

Dark Entries Logo

573 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : Grensbrekende punkoptredens in leuven

Punk wordt oud. 40 jaar geleden liet de punkrevolutie een schokgolf door het Verenigd Koningrijk gaan, en de beweging kreeg al snel navolging op het continent en in de rest van het wereld. Dat moet gevierd worden, vond men bij Het depot, waar men zelfs spreekt van 'de eerste 40 jaar van het 5000-jarig bestaan van punk'. Het 'Breaking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Hypnobasia

Samen met “Sensuum Mendacia / Somnia”, een cd die werk uit 1990 en 1991 verzamelt, stuurde het Poolse dark ambient/industrial label Zoharum ons ook deze “Hypnobasia” dat uit dezelfde periode dateert. Een uitgebreide uitleg over de mensen achter Maëror Tri, over opvolger Troum, die een soort meditatieve dark ambient ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : Lucas Lanthier brengt single uit

Eerst kwam Cinema Strange, dat fascinerend innovatieve deathrock maakte. Toen kwam The Deadfly Ensemble dat heerlijke avantgarde folk maakte, en nu doet Lucas Lanthier het blijkbaar solo. Hij bracht in 2014 al een solo-ep uit onder de naam 'The Brown Butterfly of Discontent', en heeft een paar dagen geleden de single 'Heathen Smile' ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2016 : The Juggernauts komen

Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? Ze beweren buitenaardse strijders te zijn die de wereld komen redden van de apocalyps. Maar volgens onze bronnen zijn The Juggernauts een zuiver Belgisch project, en doen ze waar Belgen altijd al in uitgeblonken hebben: snoeiharde EBM maken. Hun komst loopt anders niet zo'n vaart. In 2013 brachten ze ...

lees meer...
CD BESPREKING : In love with - Axel Erotic

"Bien peigné en toute occassion!" Het kan van ondergetekende niet altijd gezegd worden, maar het blijft vooralsnog een eeuwig voornemen. Wat de titel met de muziek te maken heeft is ons compleet vreemd, maar het nummer staat wel als een huis! De cello en viool trappen af met een filmische achtervolgingsscene maar het zijn ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 20/07/2016 : Zet een stapje in de onderwereld

Het is geen weer om een goth buiten te laten, al kan dat desnoods 's avonds laat als het wat frisser is. Hier zijn een aantal evenementen waar u ze naartoe kunt brengen. (xk) Woensdag 20 juli Optredens: Rule of Third en Pelada, Antwerp Music City, Antwerpen (BE) Optredens: Cruiser plays Bowie en The New Image (coverband), Klinkende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Sensuum Mendacia / Somnia

Wie kent er Troum nog? Troum zijn een dark ambient duo uit de streek van Bremen, opgericht in 1997. Martin Gitschel en Stefan Knappe heten de mannen achter het project. De naam Troum is een oud Duits woord voor droom (Traum). Troum gebruiken hun muziek naar eigen zeggen dan ook als een direct pad naar het onbewuste waar ze de luisteraar mee ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jean-Luc Guionnet - Plugged Inclinations

Plugged Inclinations werd eind 2013 live opgenomen in zeer progressieve cultuurzaal La Malterie te Rijsel. Wat Jean-Luc Guionnet ons hier voorschotelt, valt zeer moeilijk te recenseren. Het werk bestaat uit één uur lang in elkaar vloeiende drones die af en toe opgefleurd worden met een spaars aantal percussieve geluiden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Horace Walpole - The Castle of Otranto: A Gothic Story (boek)

“But alas! my Lord, what is blood! what is nobility! We are all reptiles, miserable, sinful creatures. It is piety alone that can distinguish us from the dust whence we sprung, and whither we must return.” De Engelse auteur Horace Walpole wordt algemeen beschouwd als de ‘uitvinder’ van de Gothic novel met het in ...

lees meer...
NIEUWS 18/07/2016 : Voormalige drummer bereidt boek voor over Bauhaus

Een koffietafelboek. Het is misschien niet hetgeen u automatisch verbindt aan Bauhaus, maar dat zou binnenkort kunnen veranderen. De voormalige drummer Kevin Haskins is immers naarstig aan zo'n boek aan het werken. Het boek zal vooral veel illustraties bevatten: foto's van de groep, zelfgemaakte flyers voor optredens, posters, kunst, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Damien Rice - Cactusfestival - Minnewaterpark - Brugge 09/07/2016 - Pathetische perfectie

Kon Damien Rice, professioneel melancholicus van beroep, zich een meer ironische locatie bedenken dan het Minnewaterpark? Als er dan toch over pure onversneden eenzaamheid en hopeloze hartbrekerij moest gezongen worden? Veel andere onderwerpen heeft deze 41-jarige Ier immers niet in zijn alles behalve olijke oeuvre. Met deze contradictie ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The obsCURE (Tribute-band) - Keulen - 25/06/16

The Obscure, een Cure-tribute-band uit het Antwerpse. Na een aantal zeer gesmaakte en overtuigende optredens in België en Nederland staken Dirk Vreys en zijn gevolg zaterdagavond voor de eerste keer de Duitse grens over om ook Keulen te overtuigen dat zij als beste een impressie kunnen neerzetten van een legendarische band. The Cure coveren, ...