Dark Entries Logo

568 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/05/2016 : IC 434 treedt zelden op, maar wel op Black Planet Fest

Optredens van IC 434 zijn schaars. En dat zal nog even zo blijven, want Geert De Wilde - de man achter IC 434 - laat weten dat hij zich liever bezig houdt met het organiseren van evenementen als Mixed Vision of 80's Flashback. Hij heeft ook een nieuw project: Skyshifter, dat donkere atmosferische nummers maakt. Enkel voor evenementen die ...

lees meer...
CD BESPREKING : Massa - Massa EP

Nederlands trio uit Rotterdam dat zichzelf omschrijft als een nieuwe vadsige sludge band. Hun eerste wapenfeit is deze vier tracks tellende ep. Massa is een instrumentale act, al zocht men blijkbaar naar iets wat het gebrek aan vocalen zou kunnen ondervangen. De aangereikte oplossing zijn tekstsamples. Niet zomaar lukraak gekozen, maar waar ...

lees meer...
NIEUWS 25/05/2016 : Opgroeien in de jaren 80 met de Commodore 64

De Commodore 64... Wie in de jaren 80 leefde kende hem, en velen waren aan hem verknocht. Je kon er legendarische games op spelen, die je moest opladen aan de hand van cassettes of diskettes. Wie wat jonger is kent de Commodore 64 wellicht van Welle:Erdball, die nog steeds muziek maken met de C64. Koen De Brabander heeft - samen met een mooi ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mildreda - Coward Philosophy

We waren best verrast toen Mildreda een paar jaar geleden hun terugkeer aankondigden. Wie al wat langer meedraait in de scene en een goed geheugen heeft, kent ze ongetwijfeld. Mildreda was de eerste groep van Jan Dewulf, die later de podia onveilig zou maken met Diskonnekted. Hij trad in 2010 terug op als Mildreda op de laatste aflevering ...

lees meer...
FOTO'S : PIL - WGT 2016, Leipzig, Germany, 15/05/2016 door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Inanna - Œuvres Complètes, Tome I - XVI

Inanna kennen we als manusje-van-alles onder mythologische godinnen. Het was dan ook geen slecht idee van Mikael Stavöstrand om deze naam te adopteren voor zijn duistere prille 90s überproject, afsplitsing van het al even geniale Archon Satani. De andere helft van Archon Satani behaalde uiteindelijk een terechte kultstatus met ...

lees meer...
FOTO'S : DEUTSCH NEPAL - WGT 2016, Leipzig, Germany, 15/05/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : KOMMANDO - WGT 2016, Leipzig, Germany, 15/05/2016 door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Nov-Spes - A Dog And His Boy

Deze Duitse Nova-Spes draait ook alweer enige jaartjes mee al ontsteeg hun populariteit nooit echt hun thuisland. Met deze “A Dog And His Boy” presenteert de groep ons hun 5de album al werden de eerste twee wel in eigen beheer uitgegeven. In hun thuisland wordt de groep vaak in het rijtje And One, De/Vision, Camouflage,.. gezet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Nachtmahr - Kampfbereit

Het eerste wat opvalt, alweer een bijzonder mooie uitgave voor deze nieuwe Nachtmahr, een edele digpak met geïllustreerd inlegboekje op dvd formaat en er zit ook nog een cd’tje bij... Uiteraard zult u zich met het militaristisch, ietwat totalitaire imago van Thomas Rainer en z’n wulpse dames in uniform moeten kunnen verzoenen ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2016 : Morrissey blaast vandaag 57 kaarjes uit.

Steak-friet zal er niet geserveerd worden op het feestmaal. Steven Patrick Morrissey a.k.a. “Mozz” of “Mozzy” is vandaag jarig en mag 57 ecologisch verantwoorde kaarsjes op zijn taart uitblazen. Vele zijn eerder fan van zijn muziek dan van zijn moeilijk persoon. En muziek heeft hij gemaakt. Meer dan 90 songs met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave Gotik Treffen Leipzig 2016 - Deel 2 (15-16 mei 2016): Een rare oma en vaginaliefde... (Dimi Brands)

Zondag 15 mei. Na de beentjes gestrekt te hebben de vorige avond/nacht op een werkelijk fantastische dark folk party, was het vandaag terug tijd voor concerten. In hetzelfde genre uiteraard. De vurige Pinkstertongen zouden ons ook vandaag voorzien van zalvende dark folk-klanken, in het Altes Landratsamt. De dag werd afgetrapt door ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2016 - Deel I: Was het maar altijd winter en altijd nacht… de muziek (Xavier Kruth)

Als ik op donderdagnamiddag 12 mei uit het station van Leipzig kom, bots ik op de traditionele ellenlange rij extravagante goths die meteen hun polsbandje voor de 25ste editie van het Wave-Gotik-Treffen willen afhalen. Ik moet deze wachtrij van minstens twee uur niet en trek meteen richting hotel. Onderweg kan ik nog even van de sfeer van ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2016 : Het is vandaag World Goth Day!

Het gebeurt niet elke dag, maar vandaag willen we jullie allemaal uitdrukkelijk feliciteren. Neen, niet enkel omdat we blij zijn dat u ons webzine leest, maar ook omdat het uw feest is. 22 mei is immers World Goth Day, een dag die volledig gewijd is aan het vieren van onze zwarte subcultuur in al zijn variëteit: muziek, mode, kunst, poëzie... World ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2016 : Tijdsschema Dark Entries Night XIV met Frozen Nation en 'N Tales

Morgenavond gaat de veertiende Dark Entries Night door. Zoals gewoonlijk beginnen we er vroeg aan, en roepen we u op om op tijd te komen. Wie te laat komt, wordt door de tijd gestraft! (xk) 20u: Deuren 20u30: 'N Tales 21u40: Frozen Nation 22u30: After-party met dj Der Verfluchte Engel Alles gaat door in de Kinky Star ...