1xbet Casino maxi

Dark Entries Logo

577 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/10/2016 : Henric de la Cour als trieste harlekijn

‘Ik heb altijd de attitude gehad dat mijn muziek meer als een begrafenis zou moeten klinken dan als een verjaardagsfeestje.’ Zo sprak Henric de a Cour in een documentaire over zijn leven met mucoviscidos, een zware longziekte die je levensverwachting danig inkort. En ja, zijn muziek klinkt intens en triest. Zo ook zijn nieuwe single ...

lees meer...
CD BESPREKING : Har Belex - Camino De Brea (EP)

Ondanks het feit dat het het genre moeilijk lukt om in ons land potten te breken, ziet de toekomst van het dark folk genre er rooskleurig uit. Getuige hiervan zijn de vele goede releases die ons om de oren blijven vliegen, de fans steken er maar wat graag de grens voor over om hun favoriete bands daar wél live te kunnen meepikken. En ...

lees meer...
CD BESPREKING : Werkgruppe Ludendorff - Werkgruppe Ludendorff

Het Duitse dark folk label Lichterklang stelt ons met de gepaste trots een nieuwe ster aan het firmament voor: het naar een Duitse bunkergroep uit de Tweede Wereldoorlog vernoemde Werkgruppe Ludendorff. Hun titelloze debuut mocht al meteen verschijnen bij dit prestigieuze label, alsook kregen ze een plaatsje op de affiche van het derde ...

lees meer...
CD BESPREKING : Wappenbund::Erdschleife - Split (MC)

De prijs voor origineelste uitgave van het jaar gaat totnogtoe zeker en vast naar deze split cassette van Wappenbund samen met Erdschleife. Wat betreft originaliteit hebben we het dan in eerste instantie niet over de muziek die we mogen aanhoren op deze tegenwoordig terug hippe geluidsdrager, doch kwamen we al tot deze conclusie nog voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Revglow - Thisorder

We schrijven halverwege de jaren 90, en met bands als Massive Attack en Portishead is triphop the next big thing. Doorheen de jaren heeft dit genre stand weten te houden en volgden veel groepjes in het kielzog van deze grote twee, veelal met wisselend succes. Triphop in zijn pure vorm is echter passé composé, maar toch zijn ...

lees meer...
NIEUWS 29/09/2016 : Einmal noch

Enkele weken terug maakten we gewag van het nieuwe album 'Schlaflieder' van Ewigheim. Op de website van Metal Hammer kan je in premiere kennismaken met een nieuw nummer, getiteld ‘Einmal noch’. Geniet hier van dit wiegenlied! (gc) http://www.massacre-records.de

lees meer...
NIEUWS 29/09/2016 : Deel 2 van de ‘Transilvanian Trilogy’

Negură Bungets verjaardagstaart telt 20 kaarsjes en dat wordt gevierd met het nieuwe album ‘ZI’. Dit is het tweede luik van de ‘Transilvanian Trilogy’. Deze ligt vanaf morgen 30 september in de winkel. De black metal band Negură Bunget staat nog steeds garant voor een progressieve sound, doorspekt met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Drakwald - Riven Earth

We zetten ons rustig neer in onze zetel om deze nieuwe Drakwald te aanhoren. We dommelen langzaam in op de klanken van een folkgitaar, maar worden na een veertigtal seconden op gewelddadige wijze wakker geschud door de intrede van drums, elektrische gitaren en… doedelzak. Wie zijn deze mensen, die zo mijn rust verstoren? Als ik ...

lees meer...
NIEUWS 28/09/2016 : Zet een stapje in de onderwereld

Dit weekend een fuif of optreden meepikken? Bekijk dan ons wekelijks overzicht van activiteiten. Donderdag 29 september Optreden: Interzone (Joy Division covergroep), Chatleroi, Antwerpen (BE) Optredens: VEX, the Kurws, das Pathetick, Atilla Krang, Barlok, Brussel (BE) Vrijdag 30 september Optredens: Diskonnekted ...

lees meer...
NIEUWS 28/09/2016 : DaGeist tekent bij Danse Macabre

Het Duitse label Danse Macabre - dat beheerd wordt door Das Ich-toetsenist Bruno Kramm - heeft er een nieuwe rekruut bij: DaGeist. DaGeist is een Franse darkwaveband die eerder dit jaar zijn debuut in eigen beheer uitbracht. Dat album zal binnenkort dus ook beschikbaar zijn in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dark Entries Night XV (09/09/2016) - Karl Hefner & Hugh Lagerfeld / Psy'Aviah

Op deze zwoele nazomerdag hadden velen waarschijnlijk graag hun toevlucht gezocht bij verfrissende cold wave klanken, maar omdat we bij Dark Entries nogal een sadistisch (of masochistisch, in te vullen naar eigen believen) kantje hebben, schotelden we jullie vanavond een dampend hete elektronische schotel voor. En niet zo meer eentje, ...

lees meer...
FOTO'S : HANTE - Waveteef, Fort II, Wommelgem, Belgium 09/09/16 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : V.E.X. - Waveteef, Fort II, Wommelgem, Belgium 09/09/16 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : The Sedlec Ossuary: “church of bones” - Fotoreportage

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Sedlec Ossuary: “church of bones” - Praag : Door merg en been

Tijdens mijn recente trip naar Praag en Tsjechië keek ik uit naar een bezoek aan een kleine kapel in de buitenwijk van Kutná Hora, een oude zilverstad gelegen op een dik uur rijden van Praag. Kutná Hora was na Praag de tweede belangrijkste stad in het middeleeuwse Boheemse koninkrijk en het historische stadscentrum behoort ...