Dark Entries Logo

474 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Kinky Star
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Bimfest 2014
Black Easter 2015
Peek A Boo Magazine
Plague Recordings
Dark Entries op Facebook
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : 2loveor2hate - Painillusion

Deze band heeft zijn basis in Fresno, California. Ze maken gebruik van een mannelijke (David Buyense) en een vrouwelijke (Nevea Siren) stem. De stem van David Buyense doet wat denken aan die van Marilyn Manson. Daarnaast doet hij ook de programming en keyboards. De gitarist (Michael Areklett) was in een vorig leven de bassist bij London ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phurpa - Mantras of Bön

Soms weet je tijdens de maandelijkse promoverdeling dat je de bespreking van een bepaald album niet aan iemand anders over wil laten. Toen deze Mantras of Bön van Phurpa op de tafel kwam te liggen was al snel aan de killerblik van ondergetekende te merken dat alle tegenspraak nutteloos was: dit album gaat met deze hier mee naar huis… Ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miraculous Mule - Blues Uzi EP

We hadden u al voor mogen stellen aan Miraculous Mule, het donkere blues-vehikel rond Michael J Sheehy (Dream City Film Club, solo). Samen met broer Patrick McCarthy en jeugdvriend Ian Burns werd vorig jaar nog maar pas het puike Deep Fried uitgebracht, waarna de heren de hort op gingen om hun eigen muzikale evangelie te vertolken. De hoofdpersonages ...

lees meer...
CD BESPREKING : Strand - Strand

Op onze site hebben we Bert Dockx (o.m. Flying Horseman en Dans Dans) reeds een forum gegeven om zijn –toen nog aankomend- debuutalbum van zijn Nederlandstalig soloproject Strand voor te stellen. Aangevuld met enige liveoptredens van Strand waren de verwachtingen hier ten huize van hoog gespannen. Welnu: die verwachtingen werden moeiteloos ...

lees meer...
FOTO'S : Xiu Xiu - Live @ DNA, door Marquis(pi)X

lees meer...
CD BESPREKING : Minny Pops - Drastic Measures, Drastic Movement

'Drastic Measures, Drastic Movement' kwam uit in 1979 en was de eerste plaat van de Amsterdamse experimentele new wave-groep Minny Pops. Minny Pops bestond nog maar net. Ze waren in 1978 in het leven geroepen door zanger Wally Van Middendorp, een man die daarnaast ook zijn eigen label had opgericht - Plurex Records - waarop de eerste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
lees meer...
NIEUWS 18/11/2014 : Tribute Night 13 December te Bazel @' t Hoogzaal

Daar kan je de nieuwe "Cure"-tribute band van Dirk Vreys aan het werk zien. Zie ook via soundcloud: https://soundcloud.com/theobscure-be/sets/covers-cure

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Pure Cult + Wayne Hussey - B52 Eernegem op 9 november 2014

Pure Cult is een trio uit Gistel dat songs van The Cult brengt. Een zanger begeleidt door twee semi-akoustische 12string gitaren. Ik wist niet wat te verwachten van deze mannen, maar het moet gezegd: ze stonden er. Ik was vooral onder de indruk van de stem van de zanger. Amai die deed dat goed. Ze speelden onder andere: Dreamtime, Rain, She ...

lees meer...
NIEUWS 12/11/2014 : Katzkab (ex-Katzenjammer Kabarett) op Cabaret gothique!

Dark Entries is vanzelfsprekend vooral een muziekmagazine, maar toch zijn er ook nevenactiviteiten die ons weten te boeien. Zo is er ook dit jaar weer de -intussen vierde- editie van Cabaret gothique. Dit jaar zal dit evenement doorgaan in de prachtige Schipperskapel in het centrum van Brugge. Deze kapel fungeert heden ten dage vooral als ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : ringel-S, The Klinik en The Neon Judgement in De Casino te Sint-Niklaas (08/11/2014) - ...een comeback, een afscheid en een doordouwer...

Eerlijk…? Oorspronkelijk stond ‘Einstürzende Neubauten@Diksmuide’ in mijn agenda genoteerd, weliswaar in potlood… Een interventie van buitenaf, onder de vorm van tickets voor de showcase in De Casino te Sint-Niklaas, maakte korte metten met deze plannen. Gezien dit tweede electrowave-minifestival bestond uit ...

lees meer...
FOTO'S : Einstürzende Neubauten - 'Lament' in Diksmuide, door Marquis(pi)X, deel 1

lees meer...
FOTO'S : Einstürzende Neubauten - 'Lament' in Diksmuide, door Marquis(pi)X, deel 2

lees meer...
NIEUWS 08/11/2014 : Esben and the Witch in VK

'Gothic but not goth', zo beschreef NME ooit de muziek van Esben and the Witch. Zelf zeggen ze dat ze 'nightmare pop' spelen. Eigenlijk is de groep niet voor een gat te vangen. Zeker is dat ze donkere, slepende en lichtje experimentele muziek maken die best in de smaak zal vallen van donkere zielen. Wat we ook weten is dat ...

lees meer...
NIEUWS 08/11/2014 : Eindelijk nieuw werk van Star Industry

Star Industry viel de afgelopen jaren regelmatig op de Belgische podia te zien, stevig als een huis. Maar hun laatste uitgave dateert alweer van 2008. Tijd om verandering in te brengen, zo vonden de heren ongetwijfeld. En zie, op 14 november komt een gloednieuwe ep van hen uit. Vier nummers waarvan u alvast het titelnummer hieronder kunt beluisteren, ...

lees meer...
NIEUWS 01/11/2014 : Aftellen naar Dubhfest

Nog exact een week scheidt ons van de volgende editie van Dubhfest, de derde al intussen. En deze keer gaan onze West-Vlaamse vrienden resoluut voor de hardere gitaren en industriële ritmes. Crematory, de hoofdact van volgende zaterdag, oogst met die mix al jarenlang een behoorlijk succes. En met hun nieuwe cd 'Antiserum' hebben ...