Dark Entries Logo

503 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Plague Recordings
Body Beats Productions
Kinky Star
Dark Entries op Facebook
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Wool-E Shop
Peek A Boo Magazine
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Highbrow - Pelican Sounds

Hun muziek, op dit slechts 6 nummers tellende album, bestaat uit een mengeling van post punk, cold wave en andere wave. Concreet: punky en galmende gitaar en een Frasifa orgel. Opener ‘Another Honest Man’ trekt langzaam en galmend het album op gang. ‘From Here on Out’ gaat een versnelling hoger en is een hymnisch catchy ...

lees meer...
CD BESPREKING : Raoul Sinier - Late statues

Raoul Sinier , ook gekend als Ra, is een artistieke duizendpoot: hij maakt films, electronische muziek, artwork zoals o.a. schilderijen… Deze Parijzenaar maakt sedert een tiental jaar muziek en is heel productief. Soms brengt hij wel 3x per jaar werk uit. Zijn laatste album bereikte mij om te reviewen. Het is een vrij donker album ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phantom Winter - Cvlt

In 2014 hield Omega Massif het na negen jaar voor bekeken. Andreas Schmittfull (gitaar/zang) en drummer Christof Rath bleven niet lang bij de pakken zitten en samen met bassist Martin Achter en zanger Christian Krank zetten ze met Phantom Winter een nieuw project op poten. Was Omega Massif een instrumentale band dan koos men met Krank voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Florian Grey - Gone

Florian Grey, de vroegere zanger van Eves End probeert het sinds 2013 alleen. ‘Gone’ is zijn debuut, een mooi uitgebalanceerd werkstuk met tien zelf gecomponeerde nummers en twee ook door Florian geschreven gedichten. Grey kiest voor een mix van dark rock en pop. Afwisselend krijgen de songs een muzikale omlijsting van klassiek, ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2015 : PIL komt op 18 okt naar TRIX, Antwerpen en stelt er zijn nieuw album voor.

De post punk band Public Image LTD, heden ten dage voornamelijk geleid door de legendarische zanger John Lydon (aka Johnny Rotten), is sedert 2009 aan een tweede leven bezig. Ze klinken live en op album terug frisser dan ooit (luister maar naar hun laatste album ‘This is Pil’). Lydon verzamelde in 2009 een aantal klasbakken rond ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2015 : Radio Centraal presenteert Domino New Wave Party in Aalmoezenier op 23 mei

RADIO CENTRAAL presenteert! Wie kent er de Stadwaag te Antwerpen nog? Wie weet nog dat dit begin jaren 80 het kloppende hart van Antwerpen was voor wat betreft het uitgangsleven? Je kon er terecht voor reggae in den MSI, voor PostPunk in de Cinderella, voor Wave in Den Domino, je had de Kikker, de Match, Bizare, de Ghetto, Neon ..... ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Xylouris White - Goats

De bandnaam Xylouris White is simpelweg samengesteld uit de familienamen van beide leden van het project en dat zijn de Griek Giorgis Xylouris en de Australiër Jim White. Giorgos Xylouris, ook bekend als Psarogiorgis, is een zanger en luitspeler afkomstig uit een legendarische muzikantenfamilie uit het Kretenzische bergdorp Anogeia. Drummer ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2015 : Wie niet in Leipzig geraakt om naar WGT te gaan...

Wie niet in Leipzig geraakt om naar WGT te gaan kan in eigen land ook aardige dingen gaan bekijken of beluisteren: 22/5 Heerlen: Chameleons Vox (Uk) + Aestrid Ebm/Newwave Aanvang 20:30 | Open 20:00 | Einde Concert 23:30 Voorverkoop: € 15,00 | Student/Cjp: € 11,00 | Avondkassa: € 17,50 23/5 The Obscure (cure-tribute) ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2015 : Industrial soundtrack for the urban decay - 21 mei in Gent!

Als rechtgeaarde industrialliefhebber heeft u er misschien al over gehoord: Eindelijk is er een deftige documentaire over de oorsprong van industriële muziek. Wie spontaan een hormonale opstoot krijgt van namen als SPK, Throbbing Gristle, Clock DVA, Cabaret Voltaire, Klinik of NON zegt nu stante pede alle afspraken af voor morgen en ...

lees meer...
FOTO'S : KILLING JOKE - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : ANATHEMA - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
NIEUWS 19/05/2015 : Concerttip: Agent Side Grinder & MADmoizel

Agent Side Grinder is hopenlijk bij menigeen bekend. Deze Zweden maken een schitterende mix van electronica en postpunk en zijn live een ware belevenis. Welnu, ze zijn binnekort te gast in Brussel in de Madame Moustache. En ze komen niet alleen. MADmoizel zal er eveneens zijn, en dat is een Franse Expressionist-Synth Artist. Benieuwd wat dat ...

lees meer...
FOTO'S : PETER HOOK (CELEBR. JOY DIVISION) - Eurorock Festival, Neerpelt, Belgium 16 mei 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Eurorock 2015, deel één - Van stof zijt gij gemaakt

Aiai, wat een debacle. We waren nochtans in de wolken toen we hoorden dat België opnieuw een grootschalig gothic-festival zou hebben. Het was het eerste in vele jaren, sinds het wegvallen van het Gothic Festival en diens opvolger Shadowplay, om precies te zijn. We hoopten zelfs dat we van Eurorock weer een jaarlijkse afspraak konden maken, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Eurorock 2015, deel twee - Tot stof zult gij wederkeren

De tweede dag Eurorock beloofde iets speciaals te worden. En het werd heel speciaal, zij het niet volgens de verwachtingen. Bijna leek alles om zeep, maar vrijwilligers en groepen deden hun uiterste om er nog het beste van te maken. Uiteraard stonden er wat grote namen op de affiche, maar er was ook veel ruimte gemaakt voor metal. Nu ja, metal… ...