canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

592 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - New Order Presents Be Music

Laat dit de bloemlezing zijn van wat de originele leden van New Order (Bernard Sumner, Peter Hook, Stephen Morris en Gillian Gilbert) in vroegere tijden zoal na hun uren deden. Vroegere tijden is vooral de periode tussen 1982 en 1985 alwaar ze zich wel vaker terugtrokken in de studio om zich te goed te doen aan het produceren en remixen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Flying Horseman - Night Is Long

Bij het verschijnen van dit album was ondergetekende even lamgeslagen... Hoe schrijf je een passende recensie over een album waarin alles zo goed op z'n plaats zit dat het klopt, zonder de pedalen te verliezen betreffende het overdadig gebruik van superlatieven...?? Dezelfde writer's block betreffende de optredens in het kielzog van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Matt Watts - How Different It Was When You Were There

Op de Dark Entries vergadering was er niet bijster veel animo toen dit ‘singer-songwriter’ album op tafel verscheen, maar gezien het feit dat het op het onvolprezen Starman Records verscheen, dat al geruime tijd bewezen heeft een neus te hebben voor de beste Belgische muziek uit heden en verleden, gaf ik het graag een kans. Matt ...

lees meer...
NIEUWS 24/02/2017 : Waveteef: het niet te missen minimal wave-festival

Het is begonnen met een paar fuiven, maar sinds een paar jaar is er een heus Waveteef-festival. En dat is een goede plek om u naar te begeven als u houdt van minimal wave. Verleden jaar konden we al zien hoe het festival een bomvolle Wommel teweegbracht en tal van obscure maar steengoede minimal wavegroepen uit heel wat verschillende landen ...

lees meer...
NIEUWS 24/02/2017 : Flying Horseman geeft vanavond aftrap tournee in De Singel...

Flying Horseman is een band die al 4 albums lang topkwaliteit brengt, maar het is vooral een band die u ook gezién moet hebben... De Singel in Antwerpen besloot om Flying Horseman een residentie van 7 weken te geven, zodat de groep rond Bert Dockx de kans had om het nieuwe matriaal rechtsreeks op podium (en dus rechtsreeks aangepast ...

lees meer...
NIEUWS 24/02/2017 : Merciful Nuns: Eternal decay

Het moet niet zolang geleden zijn dat we u meldden dat Merciful Nuns aan een nieuwe cd aan het werken zijn. Nu ja, eigenlijk zijn ze constant aan het werken aan nieuwe cd's, maar er komt er dus eentje uit op 7 april onder de naam A-U-M. Dat is nog even wachten, maar de Nuns laten zo nu en dan al een video los op de wereld, en als ze aan ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ludus - Nue au soleil

Ludus heeft de tijd van de post-punk getekend met hun jazzy avant-garde post-punk. De groep ontstond in Manchester in 1978. Linda Mulvey was naar Manchester gekomen om er kunst te studeren. Ze raakte er vertrouwd met de alternatieve muziekscène en veranderde er haar naam in Linder Sterling. Als visueel artieste ontwierp ze onder meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Klone - Unplugged

Sinds zijn oprichting in 1999 heeft het Franse Klone een wat slingerend, maar gestaag veranderend parcours afgelegd. Na een lange periode van progressieve death en groove metal, denk aan Meshuggah of Coroner, evolueerde de groep stilaan richting progressieve rock en metal. Dat resulteerde in een bewierookt en zowel door pers als muziekliefhebber ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2017 : Ook Sex Gang Children van de partij in Leipzig.

We hebben er bijna een maand op moeten wachten, op een nieuwe lading namen voor het WGT Festival in Leipzig. De gothrockers zullen vooral blij zijn met de toevoeging van de Britse legende Sex Gang Children, alsook met Bloody, Dead & Sexy. Verder op het programma: Cephalgy, Ritual Howls, Red Cell, Der Fluch, Frankenstein, Klez.E, Drab ...

lees meer...
FOTO'S : DOGANOV - Judgement Fest, 18/02/2017 door Luc 'Who Cares' Luyten

lees meer...
FOTO'S : HONEYMOON COWBOYS - Judgement Fest, 18/02/2017 door Luc 'Who Cares' Luyten

lees meer...
FOTO'S : MASK - Judgement Fest, 18/02/2017 door Luc 'Who Cares' Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/02/2017 : Die Form viert 40ste verjaardag met nieuw materiaal.

Het was zonneklaar, met het in 2014 uitgebrachte Rayon X, dat Die Form terug op het goede spoor was, na een periode die door vele fans als een dipje genaamd werd. Opperhoofd Philippe Fichot schoot in een zeer productieve bui en bracht oud materiaal terug uit (debuutplaat Die Puppe, en hieraan verwant de release van Zoo, een verzameling ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : JUDGEMENT FEST 2017 - Post-punk is niet dood!

Was post-punk niet iets uit de jaren 80, of zelfs van eind jaren 70? Wel neen, sindsdien zijn er talrijke groepen die de vaandel hooghouden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er vandaag een overaanbod aan dergelijke groepen zijn, waarin uiteraard heel wat goede dingen te vinden zijn. Om het kaf van het koren te scheiden helpt het om echte ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PETER HOOK & THE LIGHT - 15 dingen die u moet weten over het concert in Het Depot

In navolging van de commerciële pers denkt nu ook Dark Entries dat onze lezers meer geïnteresseerd zijn in opsommingen van onbenulligheden dan in goed onderbouwde en logisch gestructureerde artikels. Hier is wat we denken dat u moet weten over het optreden van Peter Hook & The Light in het Depot. 1. Het optreden was opgebouwd ...