Dark Entries Logo

472 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Black Easter 2015
Dark Entries op MySpace
Kinky Star
Forced Nostalgia
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Wool-E Shop
Bimfest 2014
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Various Artists - Celebrating John Lord The Rock Legend

The Sunflower Jam is een initiatief van Jacky Paice, de vrouw van Deep Purple drummer Ian Paice. De opzet was om geld in te zamelen voor de ondersteuning van het kankeronderzoek in Groot-Brittannië. De eerste editie vond plaats in 2006 en het evenement is langzaam aan uitgegroeid tot een grootse gebeurtenis. Voor de laatste vier edities ...

lees meer...
CD BESPREKING : Skeptical Minds - Run For Your Live!

Skeptical Minds zou ik categoriseren als gothic-metal, maar dan wel op hun manier. Symfonische arrangementen moet je hier niet zoeken. Wel een flinke dosis elektronische elementen, zodat ze een brug maken met de electro. ‘Run For Your Live!’ werd opgenomen op de tiende editie van het Female Metal Voices Festival in 2012. Skeptical ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
lees meer...
NIEUWS 21/10/2014 : De planeet is kwaad, New Model Army ook

Er gaat heel veel mis in de wereld, en New Model Army maakt er al 34 jaar een erezaak van om het allemaal aan te klagen. Dat ze nog niet uitgeraasd zijn kan je horen op hun nieuwe plaat 'Between Wine And Blood'. De cd bouwt verder op voorganger 'Between Dog And Wolf' en bestaat uit 6 nieuwe composities en 11 livenummers, netjes ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2014 : Dark Entries Night X met Empusae en Kinderen van Moeder Aarde

Worden we oud of wat? De Dark Entries Nights mogen binnenkort hun tiende aflevering vieren, en daarvoor hebben we weer twee prachtige groepen van eigen bodem weten te strikken. ‘Muziek die de persoonlijke fantasie van de luisteraar ondersteunt.’ Zo omschrijft Empusae zijn eigen muziek en wij kunnen het zelf niet beter verwoorden. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dirk Serries - The Origin Reversal

Met dit album brengt Dirk Serries ons terug naar de periode waarin hij als vidnaObmana actief was. Muziek met een hang naar nostalgie en drijvend op een retro gevoel. Zij het een aangename beleving, want zijn liefde voor gitaar en de link die hij legt naar ambient muziek als genre is doorleefd en ontroerd. Serries omarmd en streelt zijn Gibson ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lacrimosa - Live in Mexico City

Lacrimosa heeft een nieuwe live-cd uit. Het is een beetje verrassend, want de groep heeft al twee live-dubbelaars op zijn actief en de laatste dateert nog maar van 2008, slechts twee platen geleden. En toch zijn er redenen om er nog eentje aan toe te voegen. De Revolution-Tour was, zoals we zelf hebben mogen vaststellen, een unieke gebeurtenis. ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2014 : Het bloed kruipt waar het niet gaan kan bij Project Pitchfork

Zeg niet dat we u niet verwittigd hadden! Weken geleden lieten we u al weten dat er een nieuwe Project Pitchfork op komst was. Wel, ondertussen is die er ook, en hij luistert naar de naam 'Blood'. Alle titels op de cd starten met 'Blood-'. Of we dat een geweldig idee vinden weten we nog niet zeker, maar we weten wel dat een ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2014 : Merciful Nuns maakt clipjes aan de snelheid van het licht

Hoe zit dat nu? Streven Merciful Nuns ernaar om voor alle nummers op Meteora VII een video te maken? Ons niet gelaten natuurlijk, wij vinden het heerlijk; 'Speed of Light' is reeds het derde van de acht nummers dat een clipje krijgt. Alweer liggen de invloeden van The Sisters of Mercy er vingerdik op, maar wat had je dan gedacht van ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2014 : Laatste Lisa Gerrard eindelijk op cd

Waren we in de wolken met het laatste meesterwerk van Lisa Gerrard, de vrouwelijke helft van Dead Can dance, dan stak het toch wat dat deze enkel digitaal uitkwam. Vandaag komt er een eind aan dit schrijnend onrecht. Ook de liefhebbers van het plastiek schijfje dan men cd noemt kunnen 'Twilight Kingdom' nu in huis halen. Dat kan evenwel ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 2) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Lords of Acid (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
CD BESPREKING : Das Ding - Triffid Farm / We Can Rebuilt Him

Achter Das Ding gaat de Nederlandse muzikant Danny Bosten schuil. Zijn eerste release, een split cassette met Johan De Koeyer op zijn eigen label Tear Apart Tapes dateert al van 1982. Bosten bleef actief, zij het meer achter de schermen en kwam pas opnieuw in de belangstelling toen de muziek blog ‘No Longer Forgotten Music’ in ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LeFantastique.Night XLIII: The Breath Of Life, Soror Dolorosa, Saigon Blue Rain - Holle ladingen en parallelle universa

43 edities tellen de Brusselse Fantastique Nights ondertussen, en je kan niet zeggen dat er sleet op de formule zit. De T.A.G. zat gisteren bomvol. Dat The Breath Of Life er een thuismatch speelde zal ongetwijfeld geholpen hebben bij de goede opkomst, maar los daarvan bewezen de organisatoren nogmaals dat ze de vinger aan de pols houden van ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Georgio 'The Dove' Valentino + Tuxedomoon, Het Depot te Leuven (21/09/2014) - ...een stijlvolle Duif en een stel Tuxedo's met klasse...

Het Depot had die zondagavond met Tuxedomoon een heuse klepper uit de avantgardische muziekgeschiedenis op het podium staan, maar ondergetekende kwam eigenlijk speciaal voor het voorprogramma. Aangezien er nog een andere recensent van Dark Entries aanwezig was besloten we om de taken en de honneurs te verdelen. Het concertverslag als Gesamtkunstwerk ...