Dark Entries Logo

493 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Kinky Star
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Wool-E Shop
Peek A Boo Magazine
Plague Recordings
Body Beats Productions
Dark Entries op Facebook
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Pantser Fabriek / Projekt 26 - Split

Harry van Skullline brengt op zijn eigen label de befaamde Minimal Baby compilaties uit, maar ook menig dark folk en martial industrial act heeft al onderdak gevonden bij dit fijne Duitse label slash mailorder (Barbarossa Umtrunk, Karma Marata, Gabe Unruh, In Scherben, om er maar een paar te noemen), het label bestaat ondertussen al 10 jaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Le Seul Élément - Meradiam

“Meradiam” is het eerste album van het raadselachtige Le Seul Élément. Niet het eerste wapenfeit echter van deze act want in 2012 verscheen reeds de twee track EP “Gin Pleos”. ‘Le Seul Elément is een piano/noise/wave solo-project uit Frankrijk’ zegt ons de karige informatie op de Facebook pagina van het project. In een perfect huwelijk ...

lees meer...
NIEUWS 31/03/2015 : Videotime bij The Beauty Of Gemina (deel 2)

Nog niet zo lang geleden waarschuwden we jullie al voor een aanstormende dvd en blueray van The Beaty of Gemina, kwestie dat jullie al wat spaarcenten opzij kunnen zetten. Welnu, we hebben nog wat aanvullende informatie, en vooral: clips! De dvd heet 'Live at Moods. A Dark Acoustic Night' en komt op 17 april uit. Het bevat een akoestisch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Cardinal Noire - Cardinal Noire

Voor een paar rake krachttermen moeten we bij de promotekst van het debuutalbum van Cardinal Noire zijn, lees zelf maar: “Their sequence immediately inspires a sense of violence and oppression that the listener perceives in the recesses of his brain, until the achievement of a total state of alienation and the full awareness of being ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kinderen Van Moeder Aarde - Green Man-Dala

21 maart 2015. Eindelijk begint de langverwachte lente en Kinderen Van Moeder Aarde vieren het begin van de lente met de release van hun debuutalbum: “Green Man-Dala”. Elke traditionele folkie, pagan, wiccan, druïde… vat direct de woordspeling in de titel. De Green Man is het archetype van de mannelijke energie van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Artefactum - Rosarium Hermeticum

Artefactum is het Poolse dark ambientproject van Merissa d’Erlette. Voor onze oren ligt een heruitgave van Rosarium Hermeticum uit 2006 met twee extra tracks. De oorspronkelijke release kwam uit in eigen beheer. Ook haar label, Ur Muzik, is een speciaal geval. Sinds 2008 brachten ze nog geen 10 releases uit, maar hun uitgaves telt ...

lees meer...
NIEUWS 30/03/2015 : Karl Hefner & Hugh Lagerfeld Release Party

Op de eerste mei 2015 zal het electronisch dou Karl Hefner & Hugh Lagerfeld hun debuut album voorstellen dat uitkomt op DAFT records. Dit zal gepaard gaan met een optreden van de band en daarna zal er een electro - new wave - new beat fuif plaatsvinden, verzorgd door drie DJ's. Der Verfluchte Engel, Wildhoney en Sam Suwier. In 2012 ...

lees meer...
NIEUWS 28/03/2015 : Near Earth Orbit voorspelt “The End Of All Existence”

Near Earth Orbit, het samenwerkingsverband tussen oude hazen Artaud Seth (Garden Of Delight, Merciful Nuns) en Ashley Dayour (Whispers In The Shadow / The Devil And The Universe) presenteert ons begin mei hun debuut “The End Of All Existence” dat u zich ook in een op 250 exemplaren gelmiteerde ‘pack’ (inclusief t-shirt, ...

lees meer...
NIEUWS 28/03/2015 : Kiss Is Kill

Neen dit is geen nieuw tienerspelletje, maar spek naar de bek voor liefhebbers van op Amerikaanse leest geschoeide instrustrial crossover die van namen als Ministry, KMFDM of Cubanate een spontane zaadlozing krijgen. Kiss Is Kill is nieuw en schreeuwt om uw aandacht. Bij Dark Entries hebben we het alvast gehoord. Het debuut luistert naar de ...

lees meer...
NIEUWS 28/03/2015 : Nieuwe singel voor Feeding Fingers

Feeding Fingers geniet enige bekendheid in Europa daar Palstic Frog Records/Holy Hour Records het de moeite vond om hun ep “Wound In Wall” in Europa te slijten. Niet meer dan terecht. De groep rond Justin Curfman, animatie filmmaker, schrijver en dus ook muzikant draagt in zich de kiemen van een claustrofobische The Cure maar ...

lees meer...
FOTO'S : In Slaughter Natives - @ Porta Nigra IX, JC De Klinker, Aarschot, 14/03/2015 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : Sonar - @ Porta Nigra IX, JC De Klinker, Aarschot, 14/03/2015 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : Pow(d)er Pussy - @ Porta Nigra IX, JC De Klinker, Aarschot, 14/03/2015 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Andrew King - De Eerste Wereldoorlog: voor god en vaderland?

De herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog van 2014 tot 2018 zal niemand ontgaan, en zelfs de zwarte scene deelt in de klappen. Dat vooral de geschiedenisfreaks uit de neofolk zich erop toeleggen zal niemand verbazen, en dat de grootste freak van allemaal - de Brit Andrew King - hierin medeplichtig zou zijn stond in de sterren geschreven. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A Split-Second / Simi Nah / Crash Course In Science / Internal Sun (De Casino Sint-Niklaas 28-02-2015) - Sint-Niklaas trekt met succes de zwarte kaart.

Zaal De Casino was uitverkocht (+/- 600 verkochte tickets) voor deze ‘donkere avond’. Naast de nodige habituées ook veel ‘nieuwsgierigen’, qua belangstelling kon men dus al spreken van een geslaagde avond. Hopen dus dat de geafficheerde groepen deze verwachtingen ook muzikaal konden inlossen... Dark Entries-medewerker ...