Dark Entries Logo

477 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Dark Entries op Facebook
Forced Nostalgia
Wool-E Shop
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Body Beats Productions
Black Easter 2015
Kinky Star
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Paranoid Android - Humanoid

Dit is het werk van 1 man (Guido Vortex) en zijn (denkbeeldige) android. De naam waaronder Vortex werkt is Paranoid Android. Meteen denken velen willicht aan Radiohead. Maar muzikaal heeft dit project niets met Radiohead te maken. Het album klinkt vooral als futuristische electrorock. Een beetje zoals Babylon Zoo klonk met Spaceman. Het risico ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Wake - Testament (Best Of)

Laat me van start gaan met het vermijden van verwarring. The Wake is een belangrijke naam in de wave- en goth-scene. Zo belangrijk dat er zelfs twee groepen onder die naam opereren. De eerste is een Britse post-punk en indie groep die in 1981 werd opgericht. De andere is een Amerikaanse gothgroep die sinds 1986 zijn inspiratie haalt bij die ...

lees meer...
NIEUWS 18/12/2014 : Opnieuw gratis ep van Corde Oblique

Het absoluut prachtige Italiaanse neoklassieke project van Riccardo Prencipe - Corde Oblique - heeft een ep gemaakt van drie nummers: 'Itri'. En die geven ze als gratis download weg. U hoeft enkel maar uw e-mail in te geven op de website van de groep om die in je mailbox te ontvangen. Twee jaar geleden gaf Corde Oblique al volgens ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kontrast - Balance

Kontrast klinkt als de jaren '90-variant van jaren '80-synthpop. En dat in 2014! De iets oudere jeugd herinnert zich wellicht nog dat vele donkere feestjes rond het jaar 1995 bulkten van dansmuziek die door het leven ging als elektro en darkwave maar vaak niet meer was dan kleffe donkere synthesizerpop met een scheut eurodance. De ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2014 : data EX-RZ

EX-RZ is de groep van voormalig Red Zebra-zanger Peter Slabbinck. Sinds de split in 2011 gaat een deel van de groep voort onder de naam Elements, en heeft Slabbinck EX-RZ opgericht. Beide groepen spelen naast hun nieuwe werk ook graag Red Zebra-klassiekers. Welke data liggen al vast voor EX-RZ optredens in 2015: 7 januari - Brugge 7 ...

lees meer...
CD BESPREKING : M!R!M - Reel / Flowers In Bloom (vinyl single)

Op het kruispunt van postpunk, postrock en shoegaze. In het Londense eenmansproject M!R!M horen we echo’s van eighties bands als Joy Division, The Cure in hun “Seventeen Seconds” – “Faith” – “Pornography” periode, The Danse Society, Sad Lovers And Giants (de synths!) en zeker ook (en zelfs ...

lees meer...
FOTO'S : Detachments - Live @ Fantastique Night XLIV, 13/12/2014, T.A.G. Brussel door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Flesh & Fell - Live @ Fantastique Night XLIV, 13/12/2014, T.A.G. Brussel door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Ash Code (deel 1) - Live @ Fantastique Night XLIV, 13/12/2014, T.A.G. Brussel door Marquis(pi)X

lees meer...
CD BESPREKING : L’ Âme Immortelle - Drahtseilakt

L’ Âme immortelle : Drahtseilakt label: Trisol Dit Oostenrijks duo bestaat al sinds 1996 en brengt met Drahtseilakt hun 10de cd uit. Hun 12de als we de remix-albums Durch fremde hande en Fragmente meerekenen. Wie met hun werk vertrouwd is, weet dat men zich ...

lees meer...
NIEUWS 13/12/2014 : Eindejaarslijstje Wim Guillemyn

Het jaar zit er terug bijna op... De geur van aangebrande kalkoen, het eindeloos herhalen van Jingle bells, het krijgen van compleet overbodige cadeau's, het opstaan met een ontregelde maag en een kater van jewelste zit er allemaal aan te komen. :) Maar eerst nog eens een kleine terugblik op muzikaal 2014. LIJSTJE 2014 Wim Guillemyn 1. ...

lees meer...
NIEUWS 13/12/2014 : Aftellen naar BIMfest

Jawel, ze komt eraan, de jaarlijkse hoogmis van de electroliefhebbers. Twee dagen lang zet Bodybeats je aan het dansen en zullen de beats je rond de oren suizen. He evenement gaat volgend weekend op 19 en 20 december door. We zetten nog eens op een rijtje wat je allemaal kunt verwachten. Vrijdag 19/12: Borghesia, Agent Side Grinder, Gaytron, ...

lees meer...
NIEUWS 12/12/2014 : Nieuwe videoclip Der Klinke: We Are Here

De band kondigt op hun facebook de release van een nieuwe videoclip aan voor het openingsnummer van hun cd: We Are Here. Der Klinke speelt volgend weekend trouwens op het BIMfest.

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dirk Serries - Huis 23, AB Brussel - 27/11/2014

Voor een select publiek gaf Dirk Serries gisteren een concert in Huis 23. Het mooie zaaltje voorzien van een knusse zithoek met aan de muur een reeks prachtige, sfeervolle foto’s oogt uitnodigend. Net als de setting op het podium. Een houten bijzettafel met een zacht licht verspreidende tafellamp zijn naast de benodigdheden om te kunnen ...