1xbet Casino maxi

Dark Entries Logo

585 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Varunna - Pietra E Legno

Het was bij het optreden van Death In June onlangs in Leuven, dat Osewoudt drummer Hans Rubingh me enthousiast vertelde over hun aanstaande optreden in Nürnberg (Herbstglühen festival), hij zei zelf heel erg uit te kijken naar het optreden van Varunna die avond, want de nieuwe cd was naar eigen zeggen heel sterk. Genoeg om de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mirt - Random Soundtrack

De Poolse muzikant, schilder en grafisch designer Tomek Mirt heeft sinds 2001 al talrijke soloalbums op zijn naam staan. Daarnaast maakt hij ook deel uit van de experimentele ambient/postrock formatie Brasil & The Gallowbrothers Band en geeft hij workshops ‘field recordings opnemen’ en ‘hoe bouw ik een modulaire synthesizer’. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ataraxia - Deep Blue Firmament

Een band die al 31 jaar meedraait in het muzieklandschap, het is eerder uitzondering dan regel, tegenwoordig. De Italianen van Ataraxia, die ons met Deep Blue Firmament hun 25ste album (!!!!) in de handen stoppen, behoeven dan ook geen introductie meer. Moest u die ene enkeling zijn die toch van Mars of Venus komt (in te vullen naargelang ...

lees meer...
FOTO'S : GENEVIÈVE PASQUIER - 23+1 Jahre De Luidspreker, Café Umwalzer, Völklingen, Germany, 26/11/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : KOMMANDO - 23+1 Jahre De Luidspreker, Café Umwalzer, Völklingen, Germany, 26/11/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - 23+1 Jahre De Luidspreker, Café Umwalzer, Völklingen, Germany, 26/11/2016 door Benny Serneels

lees meer...
NIEUWS 06/12/2016 : London After Midnight

Toegegeven, de laatste van London After Midnight (‘Violent Acts of Beauty’) kon me maar matig boeien. Eens te meer ben ik wild van ‘Selected..’ & ‘Psycho Magnet’. Op de webstek van LAM lees ik wat hoopgevende lijntjes dat er nieuwe songs aankomen alsook een ‘Oddities 2’ als opvolger van ‘Oddities: ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (03-12-2016, Roodkapje Rotterdam) - Endless Asylum / Osewoudt / Der Blaue Reiter

We waren maar wat blij met de terugkeer van Dwaalspoor in het uitgaanslandschap. Door de jaren heen wist men daar in Nederland immers heel wat grote namen uit het neo/dark folk milieu op het podium te plaatsen. Op de planning stond een dagje Rotterdam, maar omdat tijd en vooral het gebrek er aan, het steeds lijkt te winnen van goede bedoelingen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Diary of Dreams - ReLive

Een nieuwe live-cd van Diary of Dreams, het is zeker iets waar we naar uitkeken. Het doet ook meteen een belletje rinkelen, want in 2005 gaf de groep reeds ‘Alive’ uit, dat een bijzonder succes was en waarvan een jaar later ook een dvd-versie verscheen onder de naam ‘Nine In Numbers’. Hoewel er meer dan 10 jaar ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/12/2016 : Cadeautip: dubbel-cd 'Belpop Classics', samengesteld door Gust De Coster

Voor wie nog verlegen zit om een goed eindejaarscadeau voor zijn of haar geliefde(n) hebben we alvast deze tip: de luxe dubbel-cd 'Belpop Classics', nu verkrijgbaar via de betere platenzaak. Wie anders dan kenner Gust De Coster, de presentator die in de jaren tachtig van vorige eeuw in zijn radioprogramma 'Vrijaf' de term 'Belpop' ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sebastopol - Sebastopol - The Journey

Hij die muziek als een ware levensasem beschouwt, Hij die wars van muzikale stromingen de tegenpool wenst te zijn, Hij die na meer dan 30 jaren zelfopoffering zijn natuurlijke haarkleur heeft weten te behouden. Hij is Marc Debroey, in de jaren 80 een belangrijk onderdeel van Indicators, punkrock op eigen elan, maar even zo van 7 A Nou ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2016 : ChristenUnie wil black metal-concert verbieden

Satan was een tijdje uit het nieuws verdewenen. De laatste keer dat wij van hem hoorden zat hij in de aars van Mauro (maar dat was nog in tijden van Evil Superstars). Maar hij is nu helemaal terug, althans volgens een lid van de burgerraad in het Nederlandse Amstelveen. Satan heeft de vorm aangenomen van black metal-bands Carach Angren, Monolith ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2016 : De bloemetjes en de bijtjes...

Het door Dark Entries sterk gesmaakte project Miel Noir (lees er de reviews van zoetebek Henk Vereecken maar eens op na) stelt vandaag zijn nieuwe langspeler voor: Honey-Beat. Miel Noir bestaat uit de twee kernleden Dimo Dimov (onder andere ook actief bij bands als Svarrogh, Allerseelen, Fahl, Sturmpercht,...) en Marcel P. (Allerseelen, ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2016 : 'It's Happening Again' nieuwe single Agnes Obel

U kon het deze week al lezen op uw favoriete webstek: Agnes Obel tekende met haar derde langspeler Citizen Of Glass voor een van de mooiste platen van het afgelopen jaar. Gisteren stelde ze uit dit album de derde single uit, na eerder ‘Familiar’ en ‘Golden Green’, is het nu de beurt aan de breekbare song ‘It’s ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Ground Nero - Optreden en Vinyl-EP release 'Beyond' - Kunstencentrum België - Hasselt - 26-11-2016

De timing kon niet beter zijn. Net nu, nu de dagen op z’n kortst zijn en de nachten op z’n koudst en donkerst. Net dan plande de nieuwe Limburgse cold-wave groep Ground Nero zijn vinyl-release van hun debuut-EP Beyond. Eigenlijk nogal wiedes dat je dit soort muziek niet voorstelt op een zonnige zondagmiddag op de dijk van Blankenberge. ...