Dark Entries Logo

496 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Peek A Boo Magazine
Dark Entries op MySpace
Body Beats Productions
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Dark Entries op Facebook
Wool-E Shop
Kinky Star
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Keluar - Keluar

Niet nagelnieuw dit album, dat eignelijk geen album is maar een compilatie van de eerste twee ep’s , “Ennoea” en “Vitreum”, aangevuld met een exclusieve Soft Riot en Distel remix. De groep speelt op 25 april aantaande op de “Deep Night” in De Wommel, vandaar dat het mij interessant lijkt dit album ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2015 : Georgio 'the Dove Valentino' strijkt neer in... Antwerpen...! Vanavond...!!

Wie deze site het laatste jaar regelmatig bezocht kan er niet omheen dat het muzikaal talent met de naam Georgio 'the Dove' Valentino de gemoederen hier weet te beroeren. De voornaamste oorzaak hiervoor is de kwaliteit die hij samen met zijn combo La Societé des Mélancholiques ten toon weet te spreiden. In tussentijd ...

lees meer...
FOTO'S : Godflesh - @ Magasin 4, Brussels, Belgium, 14/04/2015 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : Fujako - @ Magasin 4, Brussels, Belgium, 14/04/2015 door Benny Serneels

lees meer...
NIEUWS 17/04/2015 : Militia spuwt in het gezicht van god

Onze favoriete anarchistische metaalgroep slaat weer toe, en hard. Neen, geen metal. Metaal! Militia brengt al sinds 1989 industriële metaalpercussie, en zijn afkomstig uit... ons eigen belgenlandje. Elk werk gaat gepaard van een radicale boodschap: over eco-anarchisme, de verschrikkingen van staat, macht, oorlog, kapitaal en meer van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Terence Fixmer - Depth Charged

Terence Fixmer is in onze scene vooral bekend van zijn samenwerking met Douglas McCarthy, zanger van Nitzer Ebb. Met dit project maakt hij stevige TBM met een hele agressieve en nihilistische ondertoon. Ook zijn muziek als soloartiest passeerde al eens in de setlist van een scene-DJ met zin voor experiment maar voor huiskamerbeluistering vond ...

lees meer...
CD BESPREKING : Butsenzeller - Seqs & Drums & Rockin' Synths

In het alternatieve Antwerpse milieu is Geert ‘Bootsie’ Budts al lang geen onbekende meer, hij speelt samen met Craig Ward (vroeger nog bij het onvermijdelijke dEUS, maar ook Kiss My Jazz, Gore Slut, The Love Substitutes) in A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen maar is ook dj en solo-artiest onder de naam Butsenzeller, waarvan hier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Ragnar - Lindisfarne

Vikingmetal uit Longwood, Florida, Verenigde Staten. Vikingmetal betekent hier eigenlijk gewoon tamelijk melodieuze death metal met een paganistisch thema en een vleug folk in een gitaarriff of een stukje ruige vikingkoorzang hier en daar. Maar echte folkmetal vind ik dit eigenlijk niet, daarvoor is het gehalte aan folk me toch net iets te ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Soft Moon - Deeper

Vorig jaar was ik behoorlijk onder de indruk van de live prestatie van dit Amerikaanse trio uit Oakland, waardoor mijn aandacht bijna automatisch naar de nieuwe, hun derde ondertussen, release “Deeper” werd gezogen. Bezieler Luis Vasquez, eigenlijk draait The Soft Moon vooral rond hem, is een man van weinig woorden maar met een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/04/2015 : Mis 'Lament' van Einstürzende Neubauten niet

Einstürzende Neubauten vertrekken binnenkort weer op tournee, en zoals gewoonlijk stoppen ze daarbij graag eens in un hun favoriete Belgische concertzaal: de Ancienne Belgique in Brussel. Ze spelen tijdens hun tournee twee verschillende shows: een greatest hits en de integrale uitvoereing van 'Lament', hun laatste concept-cd over ...

lees meer...
NIEUWS 15/04/2015 : Record Store Day in Wool-e-shop (update)

Record Store Day komt er volle vaart aan, en dat betekent dat er heel wat te beleven zal zijn in platenwinkels over het hele land. Dat de Wool-e-shop in Gent één en ander in petto heeft kon u een paar dagen geleden al lezen. Er zullen optredens zijn van :embers: en Implant, en de cd-voorstelling van 'The Last Broadcast On ...

lees meer...
NIEUWS 15/04/2015 : Organic brengt eerste single uit nieuwe cd uit: Alyss

Hadden we al vermeld dat Organic in de loop van mei een nieuwe cd zou uitbrengen? Ik dacht van wel, maar voor diegenen die Dark Entries niet dagelijks consulteren - of, godbeterd, vergeten wat ze gelezen hebben - herhalen we het hier nogmaals. En niet zomaar om in herhaling te vallen, hoor, want intussen is de eerste single uit: 'Alyss'. ...

lees meer...
FOTO'S : FASHION PERFORMANCE BY OH, MARISHA AND CADAVRE EXQUIS & DJ ALCHEMY - Live @ Coalescaremonium, Le Bouche À Oreille, Brussels, Belgium, 11 april 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Coalescaremonium - Een avondje intens genieten

Le Bouche à Oreille is een omgebouwd klooster in het hart van Etterbeek, Brussel. Ik neem aan dat het gewoonlijk gebruikt wordt voor high society evenementen voor Europese ambtenaren en consoorten*. Maar één keer per jaar ziet de plek er zwart van het volk. En wat voor volk… Iedereen is prachtig opgekleed in weelderige ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Black Easter, dag één - Romantiek en diepgang

Black Easter heeft een prachtige affiche samengesteld. Een gewaagde affiche ook, met de nadruk op de meer romantische en diepzinnige kant van de gothcultuur. Een affiche waarvan de coherentie schuilt in de eigenzinnigheid van elke geprogrammeerde artiest. Verscheidenheid troef, dus, maar ook kwaliteit. Hatchling had de ‘twijfelachtige’ ...