Dark Entries Logo

488 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Wool-E Shop
Dark Entries op MySpace
Plague Recordings
Dark Entries op Facebook
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Black Easter 2015
Forced Nostalgia
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 02/03/2015 : Ex-RZ lanceert droneaanval voor verjaardag I Can't Live In A Living Room

Kunt u geloven dat 'I can't live in a living room' oorspronkelijk een b-zijde was? En toch was het zo. De a-zijde was 'Innocent People'. Het was Studio Brussel-presentator Gust De Coster die het nummer in zijn uitzendingen begon uit te zenden en die dus rechtstreeks verantwoordelijk is voor het fenomenale succes ervan. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Resistance - Torture Tactics

Death metal act The Resistance is na zijn vertrek bij In Flames in 2010 het nieuwe paradepaardje van gitarist Jesper Strömblad. Ook de andere groepsleden zijn met zanger Marco Aro (The Haunted, ex-Face Down), trommelaar Chris Barkensjö (ex-Kaamos, ex-Grave), Glenn Ljunström (ex-In Flames) op gitaar en de net ingelijfde bassist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Deep Purple - The Official Deep Purple (Overseas) Live Series - Long Beach 1971

In de zomer van 1971, met het één jaar eerder ingeblikte, fantastische ‘In Rock’ epos als aantrekkingspool trok Deep Purple in zijn sterkste bezetting voor een reeks van concerten naar de Verenigde Staten. Dat ze daar toen nog bijna nergens stonden wordt aangetoond door het feit dat ze in de Long Beach Arena als voorprogramma ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 27/02/2015 : Wave Gotik Treffen update!

Op naar 39 bands, zover zitten we al, nog een 200-tal te gaan dus doch traditionele WGT gangers (ook wel WGTariers) weten dat je niet op de complete affiche moet wachten vooraleer je fel begeerde ticket aan te schaffen voor dit internationale zwarte feestje in het pittoreske en gastvrije Leipzig. Waar anders vind je aan het station grote lichtkranten ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2015 : Gothic rock liefhebbers downloaden maar!

Dark Entries heet net als u mogen we hopen en hart voor muziek en daarom verzetten we ons tegen illegale downloads om uw muziekcollectie aan te vullen en zodoende geld over te houden om te spenderen aan uw garderobe. Foei. Maar af en toe zijn downloads legaal en vooral ook zeer de moeite. Gothic Music Records verzamelde 31 actuele gothic rock ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2015 : Soko Friedhof danst weer met de duivel

Toegegeven de groep is hier in de lagen landen ietwat uit het gezichtsveld verdwenen, dat was jaren geleden wel even anders, maar Untoten frontman David A.Line blijft met diens nevenproject Soko Friedhof voor de nodige controverse zorgen. Eind maart ligt een nieuw album in de winkelrekken en afgaand op de titel blijft het project z’n ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Liesa Van der Aa: WOTH (Kaaitheater, 25/2/2015) - Artistieke en filosofische diepgang

Waren we al heel erg onder de indruk van Liesa Van der Aas solodebuut Troops uit 2012, dan moeten we nu vaststellen dat de driedubbelaar WOTH (Weighting Of The Heart) nog sterker is, een hoogst filosofische plaat met een grandioos concept en uiterst geraffineerde muziek. En de live-voorstelling dan? Wel, die was op de hoogte van de verwachtingen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Various Artists - Places

Op Places hebben een aantal bands neo folk, dark folk liedjes afgeleverd. Het gaat telkens om exclusief materiaal ( of in een speciale mix ) dat ontstond via de inspiratie en de gevoelens rond een zelf uitgekozen plaats. Dat is de rode draad/het thema van deze compilatie. Alles is gebundeld in een deluxe digipack in DVD formaat met binnenin ...

lees meer...
CD BESPREKING : 2:54 - The Other I

De Thurlow zusjes richten in 2007 de punkgroep de The Vulgarians op om in 2010 2:54 op te richten. 2:54 werd genaamd naar een deel uit een Melvin song. Dit is hun tweede album en het eerste voor Bella Union. Het niet gemakkelijk om hen in een vakje of genre te stoppen. Ze hebben een beetje de intensiteit in hun zang van een PJ Harvey, ...

lees meer...
CD BESPREKING : BC CAMPLIGHT - How to die in the North?

BC Camplight is het alter ego van de Amerikaanse songwriter Brian Christinzio. Hij bracht in 2005 en 2007 telkens een album uit. Hij leek een rijzende ster. Er zat potentie in de band (twee voormalige bandleden spelen nu in The War on Drugs) maar één en ander ging fout in zijn leven en carrière. Hij wist dat er verandering ...

lees meer...
NIEUWS 25/02/2015 : Simi Nah in de Casina Sint-Niklaas bijna uitverkocht

Verleden jaar bracht Simi Nah 'Be My Guest' uit, een verzameling covers van new wave-klassiekers waar heel wat hoge gasten aan meegeholpen hebben. Nummers als Eisbär, Nag Nag Nag, You Spin Me Round (Like A Record), Euroshima (Wardance) en Fade To Gray werden onder handen genomen, waarbij steeds een figuur als Dirk Ivens of Danny ...

lees meer...
FOTO'S : She Past Away - Live @ Fantastique Night XLV, 21/02/2015, Botanique door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Charnier - Live @ Fantastique Night XLIV, 21/02/2014, Botanique door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Terror Terror - Live @ Fantastique Night XLIV, 21/02/2015, Botanique door Marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night XLV: Terror Terror (be) + Charnier (be) + She Past Away (tr) (Le Botanique, 21/02/2015) - Een geslaagde doortocht in Brussel

In de Witloof Bar was ik nog niet eerder geweest. Een klein stemmig zaaltje met mooie gewelven. Voor deze avond was de zaal uitverkocht. Terror Terror: Deze Luikenaars brengen hun misantropische muziek met live bas/zang en drum. De rest staat op tape. Zelf noemen ze het “horror pop”. Ik vind het eerder muziek in de richting ...