Dark Entries Logo

460 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Plague Recordings
Dark Entries op MySpace
Forced Nostalgia
Portion Control en PNE live
Kinky Star
Wool-E Shop
Peek A Boo Magazine
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Aghast Manor - Penetrate

Andrea Haugen - alias Nebelhexë - heeft een cv om u tegen te zeggen. Haar carrière spant van black metal tot neofolk, dark ambient en gothic, en daar kunnen wij als muzikale veelvraten enkel een diep respect voor opbrengen. Haar eerste stappen in de muziekwereld deed ze in de Black Metal, door de vrouwelijke stemmen te leveren ...

lees meer...
FOTO'S : Nine Cricles - Live @ Soul Avenue, Kortrijk, 19 april 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Peine Perdue - Live @ Soul Avenue, Kortrijk, 19 april 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Anne Clark + Herrb (deel 2) - Live @ Zappa, Antwerpen, 11 april 2014 door Marquis (pi)X

lees meer...
CD BESPREKING : Cisfinitum - The Bog

Het is een vreemd toeval. Nog niet zo lang geleden besprak ik een cd van Nordvargr waarin hij veldopnames van insecten verwerkte tot een dark ambient cd. Nu komt deze cd van Cisfinitum binnen dat gewijd is aan padden en blijkbaar eveneens opgebouwd is uit veldopnames van padden, kikkers en moerassen. Cisfinitum is het project van E. Voronovsky ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2014 : Den Bunker New Wave Party, 26 april, De Kleine Hedonist, Antwerpen

Op 26 april presenteert RADIO CENTRAAL samen met WAVE FREQUENCIES: DEN BUNKER - WAVE PARTY Met de originele Den Bunker deejays!! Een eerste New Wave Party in een reeks van drie: elke keer zetten we een kleine Antwerpse uitgangsplek in de kijker die van betekenis is geweest voor de New Wave-scene van de jaren 80. Den Bunker ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2014 : Fantomatic Night V: Dream Affair, Unidentified Man

Zo u nog niet vertrouwd bent met het concept van de Fantomatic Nights, een kleine introductie: om de zoveel tijd organiseren onze vrienden van Le Fantastique naast de Fantastique Nights ook gratis concerten in hartje Brussel (Café Central, Borgval 14). Deze keer zijn er twee minimal wave-groepen te gast. Dream Affair komt uit de Verenigde ...

lees meer...
CD BESPREKING : Combichrist - We Love You

Het Noorse combo Combichrist is met ‘We Love You’ toe aan zijn zevende studio album. Met het in 2010 verschenen ‘Making Monsters’ zette het gezelschap een nieuwe stap in zijn muzikale beleving. Men introduceerde toen meer metal invloeden die het groepsgeluid nog een hardere en meer extreme weerklank gaf. Die tendens ...

lees meer...
NIEUWS 21/04/2014 : Veelbelovend Dubhfest-festival in België op 10 mei

Het gaat niet zo goed met het organiseren van zwarte festivals in ons Belgenlandje. We treuren nog steeds om het verdwijnen van het Gothic Festival, Shadowplay en Rewind. Enkel BIMFEST en Porta Nigra lijken van de klassiekers nog overeind te blijven, al kregen we uit de hoek van Body Beats onlangs de boodschap dat het organiseren van optredens ...

lees meer...
CD BESPREKING : Nine Circles - Number Not Available / The Face Behind A Clown

Deze Nine Circles, een obscuur product uit de begin jaren 80 do it yourself school, moet momenteel zowat aan z’n derde leven toe zijn. Het begon allemaal in de jaren 80 maar verder dan een compilatiebijdrage op één lp, “Radio Nome”, uitgegeven door de Nederlandse omroep VPRO, kwam het in die jaren (1980 -1982) ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dez Mona - X -live-

Uw recensent van dienst is zot van livealbums... En als ze dan nog eens goed in elkaar zitten écht wel stekezot... Ik kan uren en bladzijden vullen over Live van Genesis, Gold Dust van Sandy Denny, Earth Inferno van Fields of the Nephilim, Nocturne van Siouxsie and the Banshees, A Decomposition of Violets van Christian Death, In Concert ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Marissa Nadler @ Vooruit, Gent 17/04/2014 - ...en prachtige flamingo in de Domzaal...

Het was weer van veel te lang geleden dat ondertekende Marissa Nadler nog eens aan het werk zag. Gelukkig waren er bij deze doortocht door ons landje 2 gelegenheden om uit te kiezen, zodat we haar deze keer niét zouden missen...! Het concert in de Domzaal van de Vooruit te Gent begon zo stipt als een Zwitserse klok. Ik had een groep ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dez Mona + Strand @ Trix te Antwerpen, 30/03/2014 - ...flamberen en blussen...

Het optreden van Dez Mona in Trix paste in een promotietournee voor het livealbum X, waar we trouwens nog een appeltje mee te schillen hebben... Waarom een degelijk maar -in vergelijkbaar met hun optredens- mak livealbum, wanneer je weet dat Dez Mona toch in staat is tot licht ontvlambare en onvergetelijke podiumprestaties...? Da's echter ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2014 : Blixa Bargeld, Teho Teardo en Einstürzende Neubauten binnenkort in het land

Sinds hij Einstürzende Neubauten tijdelijk stopgezet heeft, heeft Blixa Bargeld met andere componisten samenwerkingsprojecten opgezet. Na het experimentele elektronische Alva Noto ('Mimikry', 2010) was het de beurt aan de Italiaanse componist Teho Teardo, waarmee hij 'Still Smiling' uitbracht. Op 11 mei zijn ze in België ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2014 : Zondag Assemblage 23 en Llumen in Kavka

Zondag kunt u in de Kavka in Antwerpen terecht voor een flinke portie electro en futurepop. Assemblage 23 komt uit de Verenigde Staten en speelt een vorm van poppy futurepop, die de liefhebbers van het genre zeker zullen smaken. Wellicht zullen ze ook iets spelen van hun recente zijproject Surveillance, waarvan u het debuut 'Oceania' ...