Dark Entries Logo

509 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Forced Nostalgia
Plague Recordings
Dark Entries op MySpace
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Kinky Star
Wool-E Shop
Dark Entries op Facebook
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Serpents - State Of War

De loftrompet ligt al fijn te blinken op tafel, want met grote blijdschap kunnen we melden dat het langverwachte nieuwe album van Serpents een feit is! Wie er bij was op het BIM Festival verleden jaar kreeg al een voorsmaakje van het nieuwe materiaal, en de aanwezigen van toen zullen ook enkel kunnen beamen dat Serpents aldaar een ware ...

lees meer...
NIEUWS 29/08/2015 : Ad:Rem Festival Londen

Eventuele plannen voor een citytrip in het najaar? Mogen we dan van harte Londen aanbevelen?! En wie Londen zegt, zegt natuurlijk de legendarische clubnights van Slimelight, al sinds de jaren '80 garant voor fijne wave/gothic feestjes en concerten. Op 21 november zal daar het Ad:Rem Festival plaatsvinden, met op de affiche naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : IANVA - La Ballata Dell'Ardito -Memento X-C

Aandachtige lezers zullen al wel opgemerkt hebben dat ondergetekende vurig fan is van Italiaanse dark folk. Met namen als Camerata Mediolanense, Roma Amor, All My Faith Lost..., Argine, Ataraxia, Ordo Equitem Solis, Ain Soph, Rose Rovine E Amanti, Spiritual Front, en ook deze IANVA (dat je als ‘ya-noo-ah’ dient uit te spreken), ...

lees meer...
NIEUWS 29/08/2015 : Twee klappen in een vlieg voor EX-RZ

Het wordt een drukke dag voor EX-RZ, u weet wel, de groep van Peter Slabbynck van Red Zebra. Ze treden vandaag maar liefst twee keer op. De eerste keer om 18u in de kerk van Sint Denijs, op een benefiet voor Nepal. Het gaat in deze om een festival waar naast EX-RZ ook Satellites, Stevan The Man, Ganges en The Bollock Brothers aan deelnemen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/08/2015 : Goth-tieners meer vatbaar voor depressie

Benieuwd naar wat onderzoekers uit Oxford University publiceren in het befaamde medische tijdschrift The Lancet Psychiatry over de link tussen gothic en depressie? Dat beiden verbonden zijn, inderdaad. De resultaten kun je niet zomaar wegwuiven, want het gaat hier over een grootschalig longitidunaal onderzoek, wat wil zeggen dat jaar na jaar ...

lees meer...
NIEUWS 28/08/2015 : Nieuwe clip voor Leaves' Eyes

De Duitse symfonische/gothic metalsensatie Leaves' Eyes presenteert met trots de videoclip voor het nieuwe nummer 'The Waking Eye', dat zal pronken op het zesde album van de band, het op 11 september uitkomende 'King Of Kings'. Inspiratie voor dit album haalde de groep bij historische feiten uit de Noorse Vikingcultuur, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Cult - Love

Na een vrij succesvolle start met The Southern Death Cult besloot Ian Astbury samen met Bill Duffy (toen nog bij Theatre of Hate) The Death Cult op te richten. Omdat ze vonden dat Death teveel een associatie met Gothic (en misschien ook met de eerstgenoemde band…) zou geven, besloten ze de band om te dopen in simpelweg The Cult. Zo ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2015 : Coalescaremonium: industrial decadence, nu ook op film

Op 11 april 2015 ging de derde editie van Coalescaremonium door in Brussel rond het thema 'Industrial Decadence'. Het werd een mooi feestje met heel wat schoon volk, en met optredens van Herrschaft en Schwarzblut. Wie erbij was kan nog wat nagenieten van de 'aftermovie' die de organisatoren gemaakt hebben. Was u er niet bij, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geometric Vision - Virtual Analog Tears

Geometric Vision is een echte revelatie voor al wie van new wave, post-punk en batcave houdt. In 2013 brachten ze al een eerste cd uit - dream - die vol stond met melancholische wave, geïnspireerd op de jaren 80 in het algemeen en op The Cure in het bijzonder. U begrijpt best dat we die cd al heel goed vinden. Konden we toen voorspellen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Bérangère Maximin - Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)

Halverwege de jaren ‘80 tot halfweg de jaren ‘90 kwam het van zichzelf toch al experimenteel zijnde (Belgische) Crammed Discs label op de proppen met de ‘Made To Measure’-reeks, die ze beschreven als het auditieve equivalent van een kunstboek. Oftewel: muziek die bedoeld was, of bedoeld zou kunnen zijn voor andere ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Castlefest 2015 (NL) 02-08-2015 - Waar ridders en jonkvrouwen thuis zijn

Het eerste weekend van het verlof, dus willen we iets te doen hebben. In ons Belgenland was het angstvallig stil op evenementengebied, en zodus moesten we ons heil zoeken in het buitenland. Enerzijds konden we de Franse grens overschrijden alwaar Rosa Crvx en Sieben geprogrammeerd stonden, maar aangezien we beiden bands al live aan ...