Dark Entries Logo

508 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Body Beats Productions
Kinky Star
Peek A Boo Magazine
Dark Entries op MySpace
Wool-E Shop
Dark Entries op Facebook
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/08/2015 : Castlefest live te volgen op internet

Het is een mooie troost voor al wie niet op het Kasteelhof in Lisse geraakt. De optredens op het hoofdpodium kan je volledig kosteloos volgen op YouTube. Al wat je moet doen is op de juiste pagina inloggen, of het scherm hieronder volgen. Nog eens een greep uit de groepen die er optreden: Omnia, Faun, Irfan, Theodor Bastard, Trobar de Morte, ...

lees meer...
NIEUWS 01/08/2015 : Oomph geeft alles uit liefde

Oomph kan voor eeuwig en altijd blijven beweren dat ze al lang voor Rammstein Neue Deutsche Härte speelden. Dat klopt ook, maar de groep heeft de erkenning hiervoor nooit volledig kunnen verzilveren. Yep, met Wahrheit oder Pflicht uit 2004 wisten ze verkooprecords te verbreken, maar de laatste jaren waren woelig. De laatste cd - Des Wahnsinns ...

lees meer...
CD BESPREKING : Japan Suicide - We Die In Such A Place

Dit is één van de beste cd’s die ik de afgelopen tijd gehoord heb. Japan Suicide is een post-punk groep met een heel eigen geluid. Eindelijk een groep in het genre waar we verder moeten zoeken dan de evidente referenties naar Joy Division, Editors of Interpol. Dat ze op Unknown Pleasures Records uitkomen betekent niet dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : 1919 - Revenge (EP)

Een beetje geschiedenisles... We schrijven 1980. Huidig gitarist Tighe besluit samen met enkele medemuzikanten 1919 op te richten. Genoemd naar een boek dat hij in zijn boekenkast heeft staan. Vier jaar maken ze post punk/gothic rock om daarna verder te gaan onder de naam ‘Another Cinema’ en vervolgens ‘Dark Temple’. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Sun Revival - Identities

Machtige gothic rock (met viool!) die wel wat weg heeft van een kruising tussen Pink Floyd en Love Like Blood. Red Sun Revival zijn met hun sfeervolle, epische, melancholische en mysterieuze gothic rock ook neefjes van Fields Of The Nephilim en The Eden House. Ook het bassspel doet wel denken aan die bands. Het was dan ook geen verrassing ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lakes - Chant From Above: Live in Melbourne

Lakes is een Australische folk/Indie band en bestaat sedert 2004. Niet te verwarren met de gelijknamige band uit Amerika. Vorig jaar brachten ze het mooie ‘Blood of the Grove’ uit. Deze cassette is een registratie van een concert in Australië in 2014. Een aantal nummers op deze cassette komen uit hun recentste album (zoals ...

lees meer...
NIEUWS 30/07/2015 : Morrissey komt naar België

De zingende treurwilg van het noordelijk halfrond, ook beter bekend onder zijn artiestennaam Morrissey, komt op maandag 28 september naar de AB Brussel. Goed nieuws voor fans zij het met enig voorbehoud want naast een tikkeltje geniaal is deze artiest ook wel bekend voor zijn grillig gedrag, afkeer voor vlees... Maar laten we ons verblijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Virgin Prunes - Volledig oeuvre

Er was eens een ver land, Ulakanakulot, waar de Beautiful People leefden. De Beautiful People spraken onder elkaar een vreemde taal, het Bau-dachöng. Ze gaven eigen namen aan de mensen en de dingen, en gaven aan de wereld een heel eigen interpretatie. Maar Ulakanakulot was een droomland, dat in schril contrast of zelfs conflict stond ...

lees meer...
FOTO'S : VNV NATION - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : THE MISSION - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : DIARY OF DREAMS - Amphi Festival, Köln, Germany 26 juli 2015 door marquis(pi)X

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 29/07/2015 : Daft Records viert feest(je) in Antwerpen

Op vrijdag 11 september vindt in de Kavka, vlakbij de politietoren in de koekenstad, een Daft Records labelnight plaats. Voor de niet-ingewijden: Daft Records is het (recentelijk weer opgestarte) label van Dirk Ivens, welbekend van onder meer The Klinik zaliger, Absolute Body Control en natuurlijk ook zijn eenmansproject Dive. In die ...

lees meer...
NIEUWS 29/07/2015 : Dark X-mass Show met Das Ich, Umbra & Imago, Plastic Noise Experience...

Kan men na eurorock nog een gothicfestival organiseren? Gelukkig wel. Het is een grote verrassing dat The Invitation het op zich neemt om opnieuw eentje te organiseren in Waregem. The Invitation was destijds een grote speler in het gothwereldje, maar heeft zich lange tijd koest gehouden. De line-up van het festival bevat trouwens enkel groepen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dans Dans @ Boomtown, Gent op 25 juli 2015 - ...loslaten...

Het late uur van optreden veroordeelde deze autoloze idealist tot een nachtje overleven op de Vlashel, maar voor een muzikaal oorgasme zoals Dans Dans dat serveert heb je iets over... Als voorgerecht kregen eerst nog de mij nobele onbekende Silke. Ze zal voor de meeste mensen wel een onbekende geweest zijn, daar ze een korte set van slechts ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dez Mona @ Gentse Feesten, 23 juli 2015 - ...en toch...

Na hun laatste album A Gentleman's Agreement kreeg Dez Mona de nodige aandacht van de mainstream-media, hoewel ik vind dat dit combo nog steeds niet de aandacht krijgt dat het verdient... Dat het ondertussen wel enige zoden aan de dijk gebracht heeft mocht blijken aan de warme ontvangst die deze Antwerpse heren te beurt viel tijdens hun ...