Dark Entries Logo

472 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Kinky Star
Body Beats Productions
Bimfest 2014
Peek A Boo Magazine
Plague Recordings
Forced Nostalgia
Dark Entries op Facebook
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/11/2014 : Epica is slachtoffer van onvoorspelbaarheid

U weet het of u weet het niet, maar onze Nederlandse vrienden en vriendin van Epica hebben al eventjes een nieuwe cd uit: The Quantum Enigma. Deze bevat alweer een flinke portie bombastische en symfonische metal met vrouwelijke zang, en is nu reeds een succes. Iets wat van Epica eigenlijk niet meer hoeft te verwonderen. Welnu, de groep heeft ...

lees meer...
NIEUWS 31/10/2014 : WOI: Een verzonnen dichter, een harp met prikkeldraad... wat bekokstooft Eintürzende Neubauten?

De verwachtingen zijn meer en meer hooggespannen voor de première van 'Lament' door Einstürzende Neubauten, volgende week in Diksmuide. Het stuk werd op vraag van de Vlaamse Gemeenschap geschreven in het kader van Go West, de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. De cd-versie zal op 7 november verschijnen, net een dag ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Moon And The Nightspirit - Holdrejtek

The Moon and the Nightspirit uit Hongarije is aan zijn vijfde plaat toe. Hij verschilt niet heel erg van de vorige vier. En dat hoeft ook niet, want deze groep heeft ons sinds zijn debuut verwend met een dromerige en fantasierijke mix van folk en neoklassiek. The Moon and the Nightspirit zag het licht in 2003 en bestaat uit twee multi-instrumentalisten: ...

lees meer...
CD BESPREKING : True Zebra - Adoremotion

True Zebra heeft een nieuwe cd uit: adoremotion. Dat mag wel, want het debuut van dit soloproject van Kevin Strauwen dateert reeds van 2010. Niet dat we er toen niet enthousiast over waren, hoor. Integendeel, True Zebra was als een bries frisse wind die enerzijds putte uit de jaren 80, en daar anderzijds een modern industrieel cachet aan gaf. ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2014 : Nick Cave spreekt zich uit tegen besparingen in de cultuursector

Dat de nieuwe Vlaamse Regering van plan was om fors te besparen op cultuur wist u al. Dat de cultuursector zich daar streng tegen verweert - onder meer via het initiatief Hart boven Hard - wellicht ook. Maar nu komt er toch kritiek vanuit heel onverwachte hoek. Niemand minder dan Nick Cave - hij is één van onze jeugdhelden, want ...

lees meer...
CD BESPREKING : Good Vibrations - The Punk Singles Collection

Good Vibrations was een punklabel uit de Noord-Ierse hoofdstad Belfast opgericht door ene Terri Hooley eind jaren ’70. Hooley's belangrijkste doel was om Noord-Ierse punkbands te introduceren in de rest van het Groot-Brittannië, omdat hij vond dat bands uit Noord-Ierland niet de aandacht kregen die ze verdienden. De eerste single ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2014 : Alles komt terug, dus ook... Eurorock!

Half mei, tijdens het verlengde weekend van Onze Lieve Heer Hemelvaart, zal het illustere festival Eurorock terug plaatsvinden in Neerpelt van 14 tot 16 mei 2015. De locatie is net als oorspronkelijk de evenementenweide in Sint-Huibrechts-Lille waar het festival tot 2002 liep, waarna het met minder bijval verhuisde naar de Soeverein in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Horologium - Labyrinthos

De Franse industrial en ritual act Horologium werd opgericht in 2004 enheeft na 10 jaar al ongeveer evenveel albums op het actief. Met compilaties en samenwerkingsverbanden erbij gerekend zijn het er zelfs een stuk meer. “Labyrinthos” heet het nieuwste album en het kwam uit op het Poolse label Rage In Eden. Het centrale thema in ...

lees meer...
NIEUWS 26/10/2014 : Rome in Gent? It's only a question of time...

Het gebeurt niet alle dagen dat Rome naar Gent komt (voor een optreden welteverstaan). Indien we ons niet vergissen, zal het op vrijdag 12 december zelfs voor de allereerste keer zijn. De Luxemburgse singer-songwriter Rome komt allerminst onbeslagen op het ijs. Jerome Reuter bracht al negen albums uit die in de underground folk als een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niton Decay - Chronic Haze

Stefan Gonser is de man achter het eenmansproject Niton Decay. Naast een drietal eerder als mp3 uitgebrachte ep’s debuteerde Niton Decay vorig jaar in mei met een eerste volwaardige elpee getiteld ‘Cage’. Plaat die net als deze cd uitkwam bij Seja Records. De opnamesessies voor Chronic Haze startten eigenlijk al eind 2007. ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan (deel 2) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Lords of Acid (deel 1) - Live @ LandenBeats, 11/10/2014, door Marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LeFantastique.Night XLIII: The Breath Of Life, Soror Dolorosa, Saigon Blue Rain - Holle ladingen en parallelle universa

43 edities tellen de Brusselse Fantastique Nights ondertussen, en je kan niet zeggen dat er sleet op de formule zit. De T.A.G. zat gisteren bomvol. Dat The Breath Of Life er een thuismatch speelde zal ongetwijfeld geholpen hebben bij de goede opkomst, maar los daarvan bewezen de organisatoren nogmaals dat ze de vinger aan de pols houden van ...