casino siteleri odeonbet Casino maxi

Dark Entries Logo

562 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Manic Street Preachers 01/05/’16 AB Brussel - Alles moet weg !

De Manic Street Preachers met zanger James Dean Bradfield en bassist Nicky Wire parkeerden hun tourbus op zondag 1 mei pal voor de AB in Brussel. Ze hadden dan ook veel om uit te laden, want de affiches en de T-shirts in de merchandisingstand kondigden een grote uitverkoop aan. De band uit Wales beloofde een volledige uitvoering van hun ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moon Zero - Moon Zero

Na het zien van de hoes zou je denken dat het hier een obscure Japanoise act betreft, maar qua lawaai valt het op dit plaatje allemaal best wel mee. Laika, de Russische ruimtehond blijft tot de verbeelding spreken, zo ook bij Moon Zero, als een zwevend ruimteprojectiel maakt deze korte intro ons klaar voor de experimenteerdrang die ons ...

lees meer...
CD BESPREKING : Juhani Silvola - Strange Flowers

“Strange Flowers” is het debuut solo-album van de Noor Juhani Silvola, een gitarist en producer die ook deel uitmaakt van de bands Erlend Viken Trio en The Island Band. Het album wil naar eigen zeggen zowel optimistische als pessimistische gevoelens verklanken, verkregen door zowel een utopische als een dystopische visie op de ...

lees meer...
NIEUWS 02/05/2016 : Wool-E Tapes label night: Heleen Van Haegenborgh & Frederik Leroux, Oneirich, Klankdal

Het sympathieke Gentse platenlabel Wool-E Tapes is bij Logos Tedrahedon te gast, en dat feestje gaat dinsdagavond door. Het cassettelabel mag er drie artiesten uit zijn stal voorstellen, en met de goede smaak die we van Wool-E gewoon zijn kan dat moeilijk mis gaan. Toeval speelt in de muziek van Oneirich, een muzikale autodidact uit Brugge, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Strom Noir & Micromélancolie - 49°05’19,3″N 22°34’04,0’E

Een cd waar amper informatie op staat. Als je heel goed op zijrandje van deze digipak kijkt - een bril of zelfs een vergrootglas kunnen hierbij dienstig zijn - ontwaar je pas de namen van de artiesten. Strom Noir en Micromélancolie zijn geen onbekenden bij Dark Entries. Beiden spelen abstracte drones en zijn verbonden aan hét ...

lees meer...
NIEUWS 02/05/2016 : Groot offensief van The Arch

We hebben de nieuwe cd van The Arch - Fates - al een paar keer aangekondigd, en zijn verheugd om te melden dat hij er nu ook effectief is. 'Fates' geeft u 13 nieuwe nummers in de immer herkenbare The Arch-stijl: een mix van melodische gitarene en dansbare beats. De cd is in digipack met boekje verkrijgbaar, maar ook digitaal via platformen ...

lees meer...
NIEUWS 02/05/2016 : Dark Entries verblijdt u met eigenzinnige WGT tips van de redactie! #4 (Xavier Kruth)

Was machen wir zu Pfingsten, wenn die Wiesenblumen blühn? Nog een dikke week en ook ik neem de trein richting Leipzig voor vier dagen genieten van een stad die zwart kleurt, vol loopt met extravagante creaturen en uiteraard muziek en andere culturele belevenissen. Op voorhand de hoogtepunten aangeven is niet vanzelfsprekend, want Leipzig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sinestar - Evolve

In de electropop/synthpop scene is er een ongeschreven regel die zegt dat veruit de meeste artiesten in dat genre duo's zijn. Dat is niet verwonderlijk, te weten dat een zanger(es) en een keyboardspeler volstaan om een electropop-/synthpopband te vormen. Sinestar past evenwel niet in dat plaatje, want deze groep uit Bristol bestaat uit ...

lees meer...
NIEUWS 01/05/2016 : Dark Entries verblijdt u met eigenzinnige WGT tips van de redactie! #3 (Dimi Brands)

We geloven graag dat u bij het bekijken van de imposante affiche, de bomen door het WGT-bos niet meer ziet. Binnen twee weekjes is het zo ver, en om u een helpende hand aan te reiken, geven enkele Dark Entries redacteurs met graagte tips van wat je zeker gezien moet hebben op de 25ste editie van het Wave Gotik Treffen te Leipzig. Veel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Se Delan - Drifter

Duo, bestaande uit multi-instrumentalist Justin Greaves (Crippled Black Phoenix) en ex-Stabb zangeres Belinda Kordic (maakte ook het album ‘Just Another Love Song’ onder het pseudoniem Killing Mood). Heeft met ‘Drifter’ een opvolger klaar voor hun debuut ‘The Fall’ (2014). De dromerige en trage interpretaties ...

lees meer...
NIEUWS 29/04/2016 : Dark Entries verblijdt u met eigenzinnige WGT tips van de redactie! #2 (Danny Quetin)

Voor vele van het Dark Entries-lezerslegioen staan de data 13 mei tem 16 mei al geruime tijd in het vet (met zwarte stift) aangeduid in de agenda. Het lange aftellen naar het Wave Gotik Treffen in Leipzig wordt weldra beloond. Als redactie is het zo wat onze plicht om je wegwijs te maken in het doolhof van de vele aantredende bands. Objectief ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : CURTIS - Joy Division Tribute Band (De kleine hedonist - 22/04/2016)

CURTIS : een vierkoppige Joy Division tribute band uit Gent speelt in café De Kleine Hedonist in Antwerpen. 36 jaar geleden speelde de echte Joy Division nog geen 500 meter verder in zaal King Kong. Een van hun enige twee optredens in België. Voor 200 frank kon je toen samen met de culturele en politieke avant-garde van die ...

lees meer...
FOTO'S : WHISPERING SONS - Record Store Day, Wool-E Shop, Gent, Belgium, 16/04/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - Record Store Day, Wool-E Shop, Gent, Belgium, 16/04/2016 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MOLLY NILSSON - Fantastique Night XLVIIr, Botanique, Brussels, Belgium 16/04/2016 door marquis(pi)X