Dark Entries Logo

470 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Forced Nostalgia
Dark Entries op MySpace
Plague Recordings
Kinky Star
Wool-E Shop
Peek A Boo Magazine
Black Easter 2015
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/08/2014 : Lisa Gerrard zingt de sterren van de hemel

Na de wonderschone reünie-cd en -tournee van Dead Can Dance mag iedereen terug zijn eigen bootjes doppen. Lisa Gerrard is er het snelste bij en brengt nu al een nieuwe cd uit: Twilight Kingdom, die voorlopig helaas enkel digitaal te verkrijgen is. Deze is niet gewoon een doorslagje van Dead Can Dance, maar een heel duistere, atmosferische ...

lees meer...
NIEUWS 27/08/2014 : Elements zijn geen dode zebra

In 2011 kwam er een einde aan Red Zebra, één van de belangrijkste vaderlandse new wave-groepen. De muzikanten deden zonder zanger Peter Slabbynck verder en stichtten Elements, een groep die in de voetsporen van Red Zebra trad, maar er toch een meer melancholiek en modern kantje aan toevoegde. Bassist Sam Claeys nam de zang over. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - A Minimal Tribute To Grauzone

7” formaat, grijs gemarmerd vinyl en gelimiteerd op slechts 200 exemplaren. U zult er als Grauzone fan snel bij moeten zijn… Wie? Grauzone… een band die eeuwig in adem zal worden genoemd met hun grote new wave hit “Eisbär”(1981) en net, of misschien uitsluitend daardoor, ook voor de Dark Entries lezer niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : RedRedRed - Pattern Copletion (vinyl)

REdREdREd is Michael Wood, aanvankelijk bij Primal Colors, uit San Francisco diegebeten is door filosofen als Sartre en Nietzsche en op kantoor teveel naar Front 242, Einstürzende Neubauten en Throbbing Gristle luisterde. Bij RedRedRed , opgericht in 2012, doet het analoge machinepark dienst om Wood’s invloeden te recycleren en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sumerian Fleet - Just Pressure (vinyl)

Het is voor het eerst dat ik kennis maak met deze Summerian Fleet hoewel eerder, in 2010 de "Sumerian Fleet ep” en in 2012 de 12” “Surm Bricht Los” van deze Nederlanders de ether werden ingegooid. Het is een beetje potsierlijk dat we een ommetje via Amerika (Dark Entries Records) moeten maken om zo hun albumdebuut ...

lees meer...
CD BESPREKING : Factice Factory - The White Days

Fabrice Lefebvre (Ranja), Théotime Lefebvre (Thermafrost) en Chroma Carbon zijn al jarenlang bevriend met elkaar en ondanks hun projecten die zich eerder in neoklassiek en ethereal (Ranja) en experimentele post rock en drones (Thermafrost) ophouden besloten deze heren om hun oude liefde mits Factice Factory van onder het stof te halen… ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pord - Wild

Al aan de slag sinds 2002 en toch is ‘Wild’ nog maar het tweede album voor dit Franse trio. Noise is voor dit drietal het sleutelwoord om hun muziek te duiden. Bij de eerste noten heb je al meteen de oren gespitst. Een sublieme en brommende bas intro als verwelkoming; het komt niet zo vaak voor. ‘Staring Into Space’ ...

lees meer...
NIEUWS 26/08/2014 : Hedera helix klimt op

We hebben al een tijdje niets meer van Hedera helix gehoord, maar achter de schermen wordt er blijkbaar hard gewerkt aan een nieuwe cd. Nu ja, hard werken... Het clubje rond Bart De Poorter en Oscar Valerius Kandisky weet dat het niet hoort. Ze zijn er al een paar jaar aan bezig, en wie weet hoe lang het nog zal duren. Maar er zijn al verschillende ...

lees meer...
NIEUWS 24/08/2014 : Dine On Ashes op een onbewoond eiland (deel 2)

Dine on Ashes werkt aan een nieuwe cd, het eerste wapenfeit van de groep sinds het zeer goed ontvangen debuut 'On Being Sane In Insane Places' (2012). Daarbij hoort ook een single, en dat zal het nummer 'Treasure Island' worden. In juni hadden we al recht op een prachtige clip van de piano-versie van het nummer. Nu komt er ...

lees meer...
NIEUWS 24/08/2014 : Faun draait video voor het nummer 'Walpurgisnacht'

Faun lijkt vast van plan om van de uitgave van hun nieuwe cd 'Luna' hét evenement van het najaar te maken. En de kans is vrij groot dat ze daarin slagen ook. Wat we al van de cd gehoord hebben - zoals we u al een tweetal weken geleden meldden, kunt u een groot deel van de cd voorbeluisteren op hun website - is zonder meer prachtig. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Blackie and the Oohoos (Zomerbar Mastouche te Gent, 08/08/2014) - ...een goeie sound blijft overàl overeind...

Hier ten huize van koesteren we een zekere genegenheid voor het Antwerpse Bestov!-management, vooral dan dankzij de kwaliteit van de artiesten die ze op hun rooster staan hebben. Flying Horseman, Dans Dans en Strand zijn te linken aan Bert Dockx; een artiest met wie onlangs nog een interview hadden. Verwacht van elk van deze projecten de komende ...

lees meer...
FOTO'S : Die Krupps (deel 2) - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Die Krupps (deel 1) - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : Doganov - Live @ JCC Zappa, Antwerpen, 9 augustus 2014 door Marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Strand + Flying Horseman @ Boomtown Festival (Handelsbeurs) te Gent, 19/07/2014 - Zinderende set van Antwerps Finest Brand met frontman in Apocalyptische sas...

Geen beter einde van een zonovergoten zomerdag dan zich terugtrekken in een koele concertzaal, wachtend op een optreden dat donderwolken en regenvlagen belooft... Hoe Bert Dockx zijn wereldbeeld in zijn muziek door laat schemeren kunt u lezen in het interview dat Dark Entries eerder die week met hem had. Die donderdagavond mochten we ervaren ...