Dark Entries Logo

504 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

Kinky Star
Wool-E Shop
Dark Entries op Facebook
Dark Entries op MySpace
Plague Recordings
Kagan Kalender, hier vindt u waarheen vandaag!
Forced Nostalgia
HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Virgin In Veil - Virgin In Veil

De klokken luiden, de misviering begint… Niet echt natuurlijk. Het is de intro van ‘In The Name of God’ van het Finse ‘Virgin In Veil’ waarna de song echt begint: Gothrock en punky gitaren, stem… Qua sfeer en inkleding (muzikaal niet) gaat het een beetje naar ‘Romeo’s Distress’ in de ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2015 : Beach House brengt nieuw album uit in augustus.

De liefhebbers van Dreampop zullen ongetwijfeld het Amerikaanse duo 'Beach House' kennen die reeds vier albums op hun actief hebben. Het album 'Teen Dream' uit 2010 (Sub Pop Records) betekende de doorbraak naar een groter publiek. Komt daarbij dat dit duo net dat tikkeltje tegendraadser klinkt dan de meeste van hun genre genoten. ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2015 : Dernière Volonté en Rome in Brussel

Mad About Music en je woont in of nabij Brussel? Dan heb je dubbel geluk, want de gelijknamige organisatie richt er met de regelmaat van de klok fijne concertjes in. Voor het najaar liggen onder meer volgende data reeds vast: * zaterdag 17 oktober: Dernière Volonté (FR - martial indus military pop, foto) en Luminance in ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2015 : Bimfest met nieuwe namen...

Met mondjesmaat wordt de line up van het alweer de Bimfest (Belgian Independent Music en Fetival) vrij gegeven. Dit jaar staat het allemaal te gebeuren in het wekend van 18 en 19 december in zaal Zappa te Antwerpen. THE ARCH (B) Belgiscje Electro-Wave cult band presenteert ons hun nieuwe album https://www.facebook.com/thearchband POPSIMONOVA ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zeus B. Held - Logic Coincidence

Het was collega Xavier die me dit album na voorbeluistering in de handen duwde met de melding dat het wel iets voor mij zou zijn. De naam Zeus B. Held zei me eigenlijk niets, maar toen ik bij thuiskomst na enig gegoogel had uitgevist dat de man in de seventies nog vijf jaar orgel en sax had gespeeld bij de cultband Birth Control, een prog/krautrockgroep ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2015 : Echo and The Bunnymen begin september te zien in het Openluchttheater!

Met klassieke singles als The Cutter, The Killing Moon en Bring On The Dancing Horses stond de Engelse new wave formatie Echo and The Bunnymen in voor een belangrijk deel van de alternatieve soundtrack van de jaren tachtig. Op 'Meteorites', hun twaalfde studio-album dat vorig jaar na een periode van zes jaar stilte verscheen, flakkert ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hedera Helix - Promo 2014

Zou het kunnen dat we bij Dark Entries niet van de snelsten zijn? Inderdaad, het gebeurt wel vaker dat te bespreken cd’s hier een tijdje blijven liggen. In dit geval had ik de cd in de wagen van mijn moeder laten liggen, en vond ik die daar slechts deze week terug. Pijnlijk natuurlijk, en des te meer daar het een cd is waar een collega-redacteur ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2015 : Alfa Matrix stelt vierde deel voor van gratis 'Matrix Downloaded'

Ayria, 32Crash, Pouppée Fabrikk, Plastic Noise Experience, The Psychic Force, Tamtrum, Psy’Aviah, Aiboforcen, Zombie Girl,... het lijstje bekende namen lijkt eindeloos bij Alfa Matrix en naar jaarlijkse gewoonte laat het in elektronische muziek gespecialiseerde label ons gratis en voor niks kennismaken met wat ze allemaal op stal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Faith No More - Sol Invictus

Even een flashback terug in de tijd, we schrijven het jaar 2009, en Pukkelpop kwam met de verrassende mededeling dat Faith No More de eerste dag zou headlinen op het hoofdpodium. Het was meer dan 10 jaar geleden dat de heren nog samen op het podium stonden, en Patton was voornamelijk bezig met solo- en samenwerkingsprojecten. (waarvan ...

lees meer...
CD BESPREKING : Venin Carmin - Glam Is Gone

‘Glams Is Gone’ is met ‘Against The Walls’ van ImiAFan + Dario Sevaral de tweede release die een tiental dagen geleden door het Nederlandse label Seja gelijktijdig werd gelanceerd. Venin Carmin is een jong Frans talent die al haar nummers zelf schrijft en ook inspeelt. Inspiratie haalt ze in de new wave en post punk ...

lees meer...
FOTO'S : BLACK LUNG - WGT 2015, Leipzig, Germany, 26/05/2015 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : TRUE ZEBRA - JH Wommel, Wommelgem, 6/06/2015 door Luc 'Who Cares' Luyten

lees meer...
FOTO'S : DARK POEM - JH Wommel, Wommelgem, 6/06/2015 door Luc 'Who Cares' Luyten