Dark Entries Logo

536 items

   

Eindelijk live op BIM: IC 434
‘Het is de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen’
01/12/2005
 Bookmark and Share

Stevige maar melodieuze, donkere electro; da’s nu al ruim tien jaar het handelsmerk van IC 434 aka Geert de Wilde. Een plaatsje op het podium van ons vierde Belgian Independent Music Festival mocht dan ook niet ontbreken op zijn palmares (in 2002 sloopte hij er overigens al muzikale barrières met het nevenproject Pangea). IC 434, tegenwoordig live aangevuld met Empusae-mastermind Nicolas Van Meirhaeghe, zal je gegarandeerd wakker maken die zaterdag – gesteld dat dit nog nodig zou zijn om 15u30 ’s middags en na de zonder twijfel al even explosieve passage van Ionic Vision. Wij gingen alvast even bijpraten met Geert over verleden, heden en toekomst van zijn geesteskind...

Sinds het ‘afscheidsconcert’ van IC 434, in november 2003 op The Event in Geel, is er wel een en ander gebeurd wat een woordje uitleg verdient. Kan je voor de goede orde de voorbije twee jaar even samenvatten, voor zij die het allemaal niet zo goed meer konden volgen?

Geert de Wilde: De bedoeling was om na het laatste optreden in 2003 met een nieuw concept te starten, waarbij ik niet langer alles binnen een groep voor eigen rekening zou nemen. Ook was ik na een kleine tien jaar toen wat uitgekeken op de nogal typische IC 434-sound. Samen met goede vriend Nicolas Van Meirhaeghe (‘Sal-Ocin’) van Empusae ging ik dan op muzikaal pad onder de naam Obedience, en ons enthousiasme was groot. We kregen echter heel snel te kampen met de meest onwaarschijnlijke technische en organisatorische problemen, waardoor de pret er na een jaar volledig af was. Het was zelfs zo erg dat het leek alsof ons nieuwe project letterlijk verdoemd was.

Als ik het goed heb, bestaat IC 434 (voorlopig?) enkel nog als een live-project. Vanwaar die keuze?

de Wilde: We hebben onze Obedience-ambities ondertussen dus - voorlopig - terug opgeborgen. Het moest leuk blijven. Omdat ik toch graag muzikaal actief blijf binnen de scene én vooral erg graag optreed, leek me een IC 434 als live-act een geschikte tussenoplossing. Nieuwe songs maken ermee is echter waarschijnlijk niet meer de bedoeling. (Hoewel er na de laatste cd nog net een paar het daglicht hebben gezien.) De typische IC 434-sound komt uit de Korg M1, en dat beestje is volledig uitgemolken ondertussen. Mensen die nog maar enkele jaren vertrouwd zijn met het zelf maken van elektronische muziek kunnen zich niet voorstellen hoe log de bediening van zo’n late 80’s-synth is. Hij is bijvoorbeeld slechts heel beperkt compatibel met Cubase (noot aan/af, that’s it). Het is alsof je i.p.v. Word en printer nog steeds een tikmachine zou gebruiken.

Wat zijn je plannen met je (zij)projecten Obedience en Pangea?

de Wilde: Behalve de remix van “Ladykiller” voor Hocico eind 2003 is er op Obedience-vlak niets gebeurd wat tot concrete resultaten heeft geleid. Ik blijf ondertussen wel experimenteren met synths en software, en als ik de smaak terug echt te pakken krijg, zie ik me nog wel alsnog een Obedience-album uitbrengen. Pangea is een ander verhaal. Het heeft eigenlijk niet veel met deze scene te maken, hoewel ik van collega-muzikanten enkel erg positieve reacties krijg. Voor de gemiddelde ‘zwartzak’ neigt het echter terecht veel te hard naar goa trance, techno of whatever. Het is en blijft in elk geval muziek die meer studiogericht is. Wat wel wat spijtig is, want het zijn juist optredens die me hoofdzakelijk kunnen motiveren. Plannen zijn er niet, ik zie wat de inspiratie en de ‘goesting’ meebrengt.

Wat is de filosofie achter je eigen label Breakdown, en wil je er ook andere artiesten op releasen? Zijn de banden met Daft Records volledig doorgeknipt?

de Wilde: Breakdown is meer dan een label. Het is momenteel vooral de naam van mijn mastering studio, iets waar ik me de laatste jaren hard heb op toegelegd. De “Dark demons”-reeks was door de soms erbarmelijke geluidskwaliteit van de inzendingen een eerste goede oefening, en ondertussen denk ik een tamelijk professioneel niveau bereikt te hebben. Als label zie ik het nu enkel als een soort try out voor eigen werk. Sinds de opstart van het label is het in de muziekindustrie nog allemaal veel slechter geworden, zoals iedereen weet. Het is erg spijtig, maar andere groepen releasen is iets wat ik in deze tijd enkel na heel zwaar overwegen en overpeinzen kan doen.
Met Daft is het altijd een losse relatie geweest. Had ik iets af, dan werd dat uitgebracht. Geen druk, geen verplichtingen. Het moest uiteraard wel wat in Dirk Ivens’ visie passen, dat spreekt voor zich. Gezien er zich niet onmiddellijk nieuwe releases aandienen, staat het contact met Daft nu uiteraard op een lager pitje.

Hoe kijk je zelf terug op de muzikale evolutie van IC 434 doorheen z’n drie albums? Was (is) het belangrijk voor jou om een eigen, typerende sound te hebben, of streef je er vooral naar de muziek te spelen waar je je zelf goed bij voelt?

de Wilde: Elke groep evolueert, dat is een logisch proces. Je leert bij. Nochtans heb ik er bewust voor gekozen om toch min of meer bij de typische sound te blijven, omdat ik zoiets als een eigenheid als muzikant belangrijk vind. Belangrijker nog is dat je je er natuurlijk wel goed bij blijft voelen. Voor de meesten in onze scene is het nog steeds een hobby, en dus moet je er van kunnen genieten, van het musiceren. Zodra daar iets schort, moet je een andere weg inslaan. Andere groep beginnen of wat dan ook. Je doet wat je wil. Je moét niks.

Ik neem aan dat je aangenaam verrast was door de blijvende belangstelling in de groep na de ‘split’ twee jaar geleden, wat uiteindelijk in deze wedergeboorte resulteerde?

de Wilde: Uiteraard was ik blij. Het streelt je ego, hé. Ik ga niet doen alsof ik ongevoelig ben voor zo’n belangstelling van buitenaf. En ‘wedergeboorte’ is dus relatief, zoals gezegd. Het is trouwens de eerste keer in twee jaar dat we nog eens voor eigen publiek spelen.

Wat vind je in het algemeen van de actuele (Belgische) muziekscene? Welke bands of artiesten springen er volgens jou uit anno 2005?

de Wilde: Laten we het binnen ‘de scene’ houden? Empusae en This Morn’ Omina zijn parels qua sfeer en muzikale complexiteit vind ik, wat voor mij persoonlijk belangrijke criteria zijn. Wat dan eerder de (internationale) dark electroscene betreft, heb ik wel wat bedenkingen i.v.m. oeverloos herkauwen van klanken en tekstonderwerpen. Verder dan in het beste geval éénjaarsvliegen lijkt men nog zelden te komen.

Zijn je muzikale smaak en voorkeuren doorheen de jaren veel veranderd? Naar welke genres luister je tegenwoordig vooral?

de Wilde: Mijn smaak is niet drastisch veranderd. Om eerlijk te zijn zet ik wel alsmaar minder muziek op, merk ik. Shame on me. Ik heb wel altijd van erg uiteenlopende dingen gehouden. Als er een sfeer in zit die me op een of andere manier aanspreekt, is het goed. Genre maakt niet uit. Maar laten we zeggen dat het vooral death metal en goa trance is buiten het electro/gothic/industrial-gebeuren.

Hoe sta je tegenover het concept van Bimfest, waarop je dit jaar voor het eerst sinds 2003 opnieuw voor het voetlicht treedt als IC 434? Moet er al dan niet gesleuteld worden aan de formule in de toekomst? (Alle kritiek is welkom!)

de Wilde: Heel fijn concept, wie twijfelt daar nu nog aan? Als ik dan toch iets van kritiek moet geven... het introduceren van die buitenlandse ‘legendes’ vind ik wat vreemd. En dat er nu al Belgische groepen gerecycleerd worden... zonder de groepen zelf te bekritiseren. Persoonlijk vind ik tien groepen een beetje te veel van het goede. Waar blijft de aandacht om nog iets nieuws te ontdekken als je al uren doof (letterlijk of figuurlijk) bent gedreund?

Zijn er bepaalde groepen op de affiche dit jaar waar jijzelf in het bijzonder naar uitkijkt, waar je veel van verwacht? Wie had je er graag nog bij gehad?

de Wilde: Elke groep kan me op haar eigen manier wel boeien, en als het enigszins mogelijk is zal ik proberen elk optreden mee te pikken. Speciale aandacht gaat alleszins uit naar Ionic Vision. Voor het optreden op zich (waar heel de nieuwe ‘EBM’-lichting veel van kan leren, de moderne live-acts vind ik soms om te huilen), en ook omdat we in 1994 beide op dezelfde plaats ons eerste optreden deden.
Het gerucht deed de ronde dat we Poésie Noire wel eens te zien konden krijgen dit jaar, wat me wel had bevallen. Niet dus. Volgende keer misschien...

Jan Vael

http://www.ic434.com

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 07/02/2016 : Doe een gift aan Dark Entries

Het Dark Entries webzine wordt volledig gemaakt door vrijwilligers die zich inzetten om u de mooiste nieuwsberichten, besprekingen van cd's en concerten, interviews en fotoreportages uit de gothic scene aan te bieden. Helaas biedt ons engagement en onze passie geen oplossing voor het feit dat er ook kosten aan onze website verbonden zijn. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Raven - Selfdestruct

Danse Macabre bezorgt ons soms de vreemdste promo's. The Raven was oorspronkelijk een heavy-rockband die slechts 1 EP in die stijl uitbracht, waarna de groep uiteenviel en frontman Davey Strehler besloot om solo verder te gaan... als donkere elektronische muzikant. Volgens het promoblad maakt The Raven nu "cyberelektro" en de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ivar Grydeland - Stop Freeze Wait Eat

Na megahit Sleep, eat, rave, repeat van Fatboy Slim en Riva Starr, komt Ivar Grydeland met de iets minder hippe slogan Stop freeze wait eat op de proppen. De titels zijn woordspelletjes die op deze vier termen gebaseerd zijn. Dzee titel geeft perfect aan hoe deze cd tot stand is gekomen en hoe deze muziek voelt. STOP. Kom even tot ...

lees meer...
NIEUWS 05/02/2016 : Black Snow In Summer in De Deugniet, Kortrijk

U wist nog niet goed wat gedaan morgenavond. Verwonderlijk. We doen nog een laatste poging. In zaal De Deugniet in Kortrijk zal Black Snow In Summer optreden. Black Snow In Summer is een minimal industrial groep uit hetzelfde Kortrijk, en vast iets om in het oog te houden. Bovendien hebt u recht op een afterparty met als dj's: Malkavian, ...

lees meer...
NIEUWS 05/02/2016 : Dag des oordeels wordt uitgesteld

U haalt misschien opgelucht adem, maar wij keken echt uit naar Judgement Fest, het feestje van het radioprogramma De Dag Des Oordeels. Er stonden optredens van Star Industry, Portrait B, the Dallas Project en Ground Nero geprogrammeerd, en daar zeggen we nooit neen tegen. De Diepenbeekse gemeenteraad daarentegen... Zij hebben geen vergunning ...

lees meer...
NIEUWS 05/02/2016 : Laatste release The Neon Judgement draait vierkant!

Na een indrukwekkende carrière van 35 jaar besloten Dirk Da Davo en TB Frank er vorig jaar voorgoed een punt achter te zetten. Toch komt er vandaag nog een allerlaatste release uit van The Neon Judgement, een remix van de all time classic 'TV Treated' door Dave Clarke. Deze verschijnt bovendien op een speciale shaped picture ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Klankdal - Nachtkarkassen

In den beginne was er stilte, en de stilte was doods. In die stilte kwam langzaam een gezoem op, die steeds meer aanzwol tot een onheilspellende branie. Gaandeweg begonnen klokken te luiden, kwam er feedback-gitaar op, en na verloop van tijd kwamen meer uitgestrekte, schurende geluiden op die eindeloos leken te weergalmen, tot ook zij verstomden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Charnier - Charnier EP

Ze hadden al een uitstekende live-reputatie. Ze hadden al de prachtige single en video ‘Wakened Cries’. Maar aan een echt volwaardige uitgave waren de heren van Charnier nog niet toe. Charnier - het franse woord voor ‘massagraf’ - is een trio uit brussel, die het doet met synths, gitaar en bas. Ze bestaan sinds eind ...

lees meer...
CD BESPREKING : Wildnorthe - Awe (EP)

Graag willen we even jullie aandacht vestigen op een nagelnieuw duo uit het zonnige Portugal. Een land waar de afgelopen jaren de economische crisis ook hevig heeft toegeslagen, wat de nodige gevolgen had voor de bevolking, daar moeten we geen tekeningetje bij maken. Maar omdat wij in al het slechte steeds het goede blijven zien, constateren ...

lees meer...
NIEUWS 04/02/2016 : Underworld laat weer van zich horen, en hoe

Na 6 jaar afwezigheid presenteert Underworld op 18 maart een nieuw album : Barbara Barbara, we face a shining future. 7 gloednieuwe tracks die het midden houden tussen uitgerekte strings uit een anti-wereld, doordravende elektronica als een niet te stoppen oorworm en hemelse dansbaarheid met Zuid-Amerikaanse akoestiek. Maar vooral ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Organic - Le Moulin Fantôme - Tubeke - 23 Januari 2016

Het Brusselse trio Organic speelde deze avond in een wel erg gezellig zaaltje in “Le Moulin Fantôme” te Tubeke. Er heerste een heel intieme en warme sfeer. Dit laatste vond zijn oorzaak niet alleen in de aanwezige gloeiende houtkachel die zijn uiterste best deed, maar vooral in het erg amicale karakter van het opgedaagde ...

lees meer...
FOTO'S : QUAL - Black Box IV, BEURSSCHOUWBURG, Brussels, Belgium 11/01/2016 door marquis(pi)X