casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Perverted By Language
Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
09/06/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

09/06/2010 : Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
09/06/2010 : Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
09/06/2010 : Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
09/06/2010 : Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….
09/06/2010 : Perverted By Language - Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf….

Een paar weken geleden kon je in Brussel Chameleons Vox aan het werk zien, een optreden waar de bezoekers nog lang over zullen naspreken.

Maar er was nog meer : een subliem voorprogramma van een Belgische groep die vernoemd is naar één van de beste post-punklp’s ooit : Perverted By Language.

Een van de bezielers van deze groep is Jeremy Thomas (trouwens de organisator van het optreden), een sympathieke Brit die Brussel reeds een paar jaar als zijn nieuwe thuishaven heeft gekozen.

Perverted By Language heeft dat typische Factory-geluid en behalve Joy Division, denk je ook aan andere grote namen als Section 25 of zelfs Crispy Ambulance.

Dark Entries hecht veel belang aan nieuw talent en zeker als het Belgen (een beetje toch) zijn. Hier is een gezellige babbel met Jeremy, en Hilde bedankt voor de foto’s!

Hallo Jeremy, waarom koos jij nu die Fall-lp uit?

Op een bepaalde dag was ik zo gefrustreerd dat ik een e-mail verstuurde van de volledige discografie van The Fall en tijdens één van de vele conservaties kwam Fra (dat is onze drummer) plots af met “Perverted By Language” en ik kan u vertellen dat Fra nogal overtuigend uit de hoek kan komen dus…

Nog goed dat Fra niet afkwam met This Nation’s Saving Grace… Ik ga er van uit dat Perverted By Language de muzikale uiting is van ene Jeremy Thomas…

Absoluut niet. Alhoewel je gelijk hebt als je bedoelt dat ik het ben die op zoek ben naar een manier om mezelf muzikaal te uiten, maar het is niet “mijn” groep. Ik heb altijd willen werken met mensen en de mensen waar ik mee samen werk zijn evenveel waard als ik zelf. Deze groep is teamwork. Het is alleen zo doordat ik de zanger ben dat alles naar mij toe gericht wordt.

Hoe is alles eigenlijk begonnen?

Dat gebeurde toen ik reageerde op een advertentie die Ronan online zette. Hij stuurde mij een demo toe van een paar nummers en voor het eerste refrein begon had ik al zo’n raar gevoel dat we samen fantastische dingen gingen doen.We begonnen samen aan materiaal te werken en we hadden een soort van Daan/Depeche Mode idee in ons hoofd, maar dat werkte langs geen kanten. Wij hadden nood aan een drummer en iets anders. Het was net alsof Fra en Vas kant en klaar werden geleverd, en toen Elise erbij kwam besloten we dat ik beter van de bas bleef en me zou gaan toeleggen op het zingen.

Wat zijn jullie releases tot nu toe?

Bedoel je een release die je kan kopen in de winkel? Niet echt neen…

Wat dan wel?

We hebben een studiodemo en wat nummers die we thuis opgenomen hebben. Natuurlijk willen wij wel een album opnemen maar je moet het ook realistisch bekijken, we moeten de opnames financieren en ook nog eens een label vinden om het allemaal uit te brengen. Een van de huidige problemen als je in een groep speelt tegenwoordig is dat je je muziek begint te vergelijken met 30 jaar U2 en dat uw vaststelling is dat je nog minder geld hebt dan dat je in het begin had.Wij hebben een zeer klein budget en bijna geen studioervaring, dus we kijken uit hoe we ons geld spenderen…en dat kan een tijdje duren!

Je bent zo goed als onbekend…..

Wij speelden het eerst in 2008 als voorprogramma van For Against en later Chameleons Vox : als dat niet schoon is! Er zijn mensen die naar ons komen kijken en dan terugkeren. Dat zijn geen stomme mensen en je kan hun opinie vertrouwen als je hun gezicht voor de 3e of de 4e keer op een optreden ziet opduiken. Het heeft mij voldoening als ik zie dat ik de mensen kan doen bewegen en zeker als ze nog eens willen terugkeren. Ik heb echt respect voor ons publiek, die zijn net zo belangrijk als de groep zelf. Het is een clichee, ik weet het maar wij doen het voor de muziek en niet voor het geld.

Zou het dan niet gemakkelijker zijn om op één of andere kar te springen?

Zouden we kunnen doen maar dan ben ik iemand die ik niet wil zijn. Dus ik bedank hier voor, trouwens wij hebben een geluid en ik wil dat geluid niet verliezen want het is net dat wat ons uniek maakt. En op welke kar zou ik trouwens moeten springen? (lol)

Je hebt gelijk Jeremy maar je weet evengoed als ik dat dit soort muziek door zo goed als iedereen over het hoofd gezien wordt…

Als je in de UK tijdens de jaren ’80 1 miljoen platen verkocht, betekende dat minder dan 2% van de Britse bevolking uw plaat kocht…maar noem je dat ignoreren? Nu is het zo geworden dat de media controleert wat je koopt en wat niet en het is een heel klein groepje die de formule in handen heeft. Als je vandaag de dag iets goeds wil horen dan moet je onder het oppervlak durven kijken, je moet op zoek gaan naar de dingen die gestuwd worden door de muziek, en niet door het geld.We zijn een klein groepje en we verspreiden onze boodschap woord per woord. Als je echt van de eerste keer de massa wil bereiken dan heb je zowel veel geluk als veel geld nodig.Wij zijn zeer tevreden hoe het er nu met ons aan toe gaat ook al is het een traag groeiproces.

Heb je dat ooit begrepen dat de muziekindustrie zo werkt?

Absoluut want alles draait om geld….

Maar kijk Jeremy, ik bedoel het zo…in zekere zin zijn jullie poppy…ik bedoel natuurlijk alternatief maar wel honderd keer meer toegankelijker dan pakweg Sonic Youth….

Ik hou van The Byrds, Abba (jaja, ik ben een grote fan van Abba), The Police, Psychedelic Furs, Human League, Depeche Mode…maar ook van Joy Division, Bauhaus, My Bloody Valentine…of The Smiths.

Al die groepen hebben in zekere zin bijgedragen tot de songs die ik geschreven heb. Het ligt er wel niet vingerdik op maar ik weet zelf goed waar ik een favoriete tekst heb herbruikt of waar ik een melodietje heb geleend, of waar ik een heel nummer heb gebouwd rond één of andere klassieke baslijn.

Er is zo’n grote database van fantastische songs waar je ideeën uit kan putten wanneer je songs schrijft. Neem een Joy Division baslijn, steek er een Psychedelic Furs stemmetje tussen, een Abbarefreintje, een Depeche Mode synthesizertje en een nummer gebouwd volgens de structuur van een Chameleons song. Bezorg dat alles aan uw groep en je bekomt een unieke song.

Een van de beste manieren om muziek te schrijven is niet alleen naar muziek luisteren waarvan je houdt en probeer vooral niet te klinken als een kopie van de groepen die je ophemelt anders word je een tweederangskloon.Luister gewoon naar “Teenage Kicks” of “Love Will Tear Us Apart” : poppy nummers met fantastische melodiën.

Begrijp jij dat post punk vandaag terug in is, maar dat het net de groepen zijn die niks met de scene te maken hebben die succes oogsten? Ik bedoel, ik hou van Editors of White Lies…maar ik zit maar met één vraag : Waarom zij wel? En kom niet af met het cliche dat het puur om reden van geld is….

Mijn eigen invloeden zijn eigenlijk niet zo post punk moet ik zeggen, of dat was toch tenminste niet de muziek waar ik vroeger naar luisterde. Bij mij was het de punk die het hem deed. Punk opende alle deuren voor het experimentele en het excentrieke. Op een bepaald moment had de muziekindustrie zelfs de controle over deze scene verloren en het duurde een tijdje voor ze het daadwerkelijk weer onder controle kregen. Post punk is voor mij een soort van gedragscode : wees je zelf…. Editors zijn goed, en ik vind dat zij hun status meer dan verdienen. Je moet de vraag anders stellen. Hoe komt het dat meer mensen van An Pierlé of Kate Nash gehoord hebben? Hoe komt het dat Coldplay op één avond voor evenveel mensen speelt als Ozark Henry gedurende 20 concerten? Je weet meer dan goed genoeg dat het geen kwestie is van talent alleen…..

Omwille van die verschillende nationaliteiten in de groepen, zie jullie jezelf als een Belgische groep?

We kunnen moeilijk zeggen dat we Duitsers zijn, he?

Hoe ben jij eigenlijk in België beland en deed je in de UK iets met muziek?

Ik had zoiets als een carriere, daarna kinderen en ik besloot dat ik een hobby nodig had. Toen ik terug in België kwam besloot ik om terug het zingen op te nemen, iets waar ik mee gestopt was toen ik 17 was. Omwille van de werksituatie had ik de mogelijkheid om een beetje tijd te vinden voor mijn groep. In de UK heb ik muzikaal niks gedaan maar dat kwam omdat mijn werk teveel van me vroeg.

Ik ga het een keer aan een Brit vragen, wat vind jij van de Belgische muziekscene?

Garner; Cecilia::Eyes; Vismets; The Diplomat; King Terror; Set The Tone; Strawdogs... allemaal groepen die ik live gezien heb en ik vind ze fantastisch. Moet ik verder gaan? Vismets moest de wereld veroveren, Ozark Henry moest wereldwijd bekend zijn en ik vind het fantastisch dat men eindelijk Customs wat aandacht schenkt.Hier in België heb je ongelooflijk veel groepen en dat maakt de undergroundscene zeer interessant. Ik ga bijna nooit naar grote groepen gaan kijken. Ik betaal me blauw aan een ticket voor Interpol om ze van ver te zien en voor hetzelfde geld kan ik tien kleine groepjes zien. Een derde zal even goed zijn als Interpol, een ander derde zal te pruimen zijn en het andere derde complete brol. Maar het zorgt ervoor dat je een open geest hebt zo zal ik gerust naar een heavy metalband kijken alhoewel ik daar op cd nooit zal naar luisteren….

Het grootste probleem met de Belgische scene zijn de dingen die er rond hangen. Zo heb je de subsidies die afhangen van politici van de verschillende gemeenschappen en dat is al een probleem op zich.
Het ander probleem is de pers. In Engeland heb je Kerrang, NME of Q maar in België heb je dat allemaal niet. Ik weet dat de blogs en zo goed werk leveren maar dat is niet op zo’n grote schaal en is niet meer dan mond aan mondreclame. Er moet iemand zijn die de jonge gasten er kan van overtuigen dat de Belgische underground fantastisch is, zodat er meer mensen naar concerten komen en zo de internationale interesse opwekken. Iets als Ghinzu kan je perfect exporteren naar Frankrijk, maar waarom zou een groep als Johnny Berlin problemen moeten hebben om hier in Brussel optredens te versieren?

Dit gezegd zijnde vind ik dat Brussel echt nood heeft aan kleine zaaltjes die kleine groepen boeken. Iets als de Kinky Star in Gent want dat heeft de muziekscene daar goed gedaan. België heeft genoeg bands om te exporteren maar in de eerste plaats moeten we stoppen met een onderscheid te maken tussen Noord en Zuid.

Ik ben bang dat die zever nog moet beginnen… Muzikaal zitten jullie toch dicht bij Joy Division vind ik….

En toch startte ik met synthpop, dingen als Human League, Depeche Mode en Yazoo.Het is door “No Parlez” van Paul Young dat ik interesse begon te krijgen in Joy Division…

Fantastisch dat je dat zegt, ik heb als tiener ook Joy Division leren kennen door Paul Young…

Wel, ik hield ook enorm veel van “Blue Monday” van New Order maar ik ben daar ook maar later achter gekomen. Ik vind nog altijd dat Peter Hook de meest vernieuwende basspeler is die er is. Zijn houding, zijn woede…da’s ongelooflijk en Steven Morris vind ik één van de beste drummers ooit, ook al heb ik enkele drummers ontmoet die deze stijl haten.

Als jij nu een nummer componeert zit er dan iets in uw hoofd dat zegt : dit moet post punk worden? Ik bedoel kan jij morgen afkomen met iets als ska?

Ik heb al eerder dingen gedaan die klinken als Depeche Mode of Cocteau Twins. Ik heb ook al wat electronica gedaan maar dat trok op niet veel. De meeste van de dingen die ik schreef voor Perverted By Language hebben nu eenmaal die sterke baslijn en die bas baritone die ik nu eenmaal niet kan veranderen. Maar je moet niet denken dat de groep afhankelijk is van wat ik schrijf hoor. Vas en Ronan schrijven ook dingen, Elise is er ook met bezig en Fra heeft ook het één en het ander in de pap te brokken hoe dingen nu moeten klinken. Wij klinken gewoon post punk door toeval denk ik. Herinner u dat ik u in het begin gezegd dat het de aanvankelijke bedoeling was dat we electronisch gingen klinken….

Als jij op een podium staat ben je in een andere wereld he?

Toen jij mij zag tijdens The Chameleons was dat een mindere dag want ik had organisatiegewijs zoveel aan mijn hoofd. Maar meestal ga ik op in ieder nummer, ik zie dat als een soort van acteren. Het is geen kwestie van de juiste woorden naar voren te brengen, het moet ook echt zijn. Die avond moest alles gericht zijn op waar het publiek voor kwam : de hoofdact want dat was hetgene waar ik hun geld voor vroeg. Als ik op een podium sta trek ik mij niks aan van goede manieren of zo, ik ben wie ik ben en ik weet dat de meeste mensen dat graag hebben. Trouwens ik sta niet te spelen voor een massa.

Die avond met Chameleons was toch iets speciaals voor u….

Iedere keer als ik Mark Burgess zie is iets speciaals. Die gast geeft zichzelf op een podium. Het was een avond met veel vrienden, veel muzikanten die ik respecteer en het mooiste was dat we die speciale momenten allemaal samen konden ervaren. Ik had echt het gevoel die avond dat ik mijn steentje heb bijgedragen om deze wereld wat mooier te maken…. Het was ook de eerste keer dat ik zag wie Mark eigenlijk was, ik bedoel die avond begreep ik perfect wat er in hem omging om zo emotioneel uit de hoek te komen.

We spreken er inderdaad nog dagelijks over. Ik heb in mijn leven al duizenden concerten gezien maar dat was gewoon het optreden die het hem deed…. Kijk Jeremy, ik durf het toe te geven…buiten had ik tranen in mijn ogen, nog nooit had muziek me zo bij de keel gegrepen. Heb jij ook zulke ervaringen?

De meeste van mijn nummers zijn tamelijk emotioneel, gewoon omdat ze over menselijke relaties gaan. Soms heb ik nooit begrepen waar ze over gaan, tot wanneer bepaalde dingen zich voordoen. Zo was “Elephantine” een soort van cryptische droom tot op het moment dat ik de waarheid ontdekte rond een bepaalde persoon. Ook wanneer een vriend zijn vrouw verloor door kanker, ook al had ik het nummer jaren op voorhand geschreven. “Armadillo” gaat over stress wanneer je moet werken met mensen die klootzakken zijn.“The Idealist” gaat over liefde als een menselijke ervaring en niet zo maar een themaatje om een liedje over te schrijven.

Wat denk jij van al die groepen terug samen komen?

Mensen houden gewoon van die muziek. Je moet kijken naar de echte motivatie die er achter zit. Toen Bauhaus terug bijeenkwam, was dat enkel voor het geld? Soms moet je de persoonlijke vetes opzij zetten en dat moment van genialiteit dat tot de creatie leidde terugtoveren.

Ik weet bijvoorbeeld dat het voor Mark Burgess frustrerend moet zijn om 20 jaar van zijn carrière over te slaan en terug te gaan naar de drie eerste cd’s, anderszijds is het ook een privilege als je weet dat je materiaal hebt neergepend dat 30 jaar na datum nog relevant blijkt te zijn. Zelfs groepen als U2 of Depeche Mode kunnen nog steeds een briljante show op poten zetten, en je kan niet zeggen dat miljoenen fans het bij het verkeerde eind hebben…. Maar en dat is dan de andere kant, hierdoor geef je minder plaats aan beginnende groepen. Maar zo werkt het nu eenmaal, en nog nooit zijn er zoveel mensen naar optredens gegaan…

Vind je dan niet dat groepen het nu makkelijker hebben, er is toch het net…...

Als je 7 jaar geleden iemand een demo gaf dan zou hij er tenminste 3 of 4 keer naar geluisterd hebben. Nu stuur je hun een mp3 en je mag blij zijn als ze één minuut willen luisteren. Ik gebruik My Space en het gebeurt maar zelden dat ik 1 minuut naar een nummer blijf luisteren. Muziek is meer een wegwerpprodukt geworden, de intrinsieke waarde van opgenomen muziek stelt niks meer voor en dat komt gewoon omdat er te veel muziek beschikbaar is… Dus het internet maakt het u wel gemakkelijker om alles te horen maar het is voor de groepen moeilijker geworden om u te bereiken. Daarom is het voor mij fantastisch dat ik het voorprogramma gedaan heb van Chameleons en For Against, wat daardoor heb je een publiek dat je kan focussen op Perverted By Language. Een heleboel mensen zijn naar ons komen kijken bij Fantastique Nights gewoon omdat wij de opener waren van iets goeds.

Betekent muziek alles in uw leven, Jeremy?

Het is één van die dingen die het leven completer maakt. Samen met uw vrouw, kinderen, werk en vrienden. Je hebt een hobby nodig en ook iets dat de mensen gelukkig maakt. Ik ken mensen die golf spelen, ik ken er die paard rijden, ik maak muziek…..

En wij kunnen ons moeilijk inbeelden dat wanneer u dit gelezen hebt u niet eens wil luisteren naar Perverted By Language, maar wel langer dan één minuutje!!!!!

http://www.myspace.com/pervertedbylanguagemusic

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...