casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Faderhead
'Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten.'
06/06/2010, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

Dirtygrrrls, dirtybois, move that ass for Faderhead! Deze zomer keren Sami Mark Yahya en zijn liveband terug naar België, waar de Duitse electro-/EBM-act op 16 juli zal optreden op het Gothic Festival in Waregem. Na reeds een trilogie van 'FH'-getitelde albums uitgebracht the hebben, alsook een EP waarop ballades staan, vond Dark Entries het hoog tijd om enkele vragen voor te leggen aan de hippe elektronische muziekproducer uit Hamburg met zijn immer aanwezige zonnebril en mohawk.

Hallo Sami. Laten we beginnen met een klassieke vraag: wat mag een "faderhead" in hemelsnaam wel wezen? Hoe komt iemand op zo'n artiestennaam?

Ik kreeg deze naam in 1996 van een Amerikaanse vriend die mij een nummer zag mixen en toekeek terwijl ik de faders bewoog op een groot mengpaneel. Dus zei hij: "Man, je bent een echte faderhead!" - en iedereen in de kamer vond het een toepasselijke naam en begon me zo te noemen.

Faderhead bestaat nog maar een jaar of 4, maar toch heb je al evenveel releases uit. Mag ik hieruit afleiden dat je een (semi-)professionele muzikant bent of is muziek maken voor jou gewoon een hobby waarin je toevallig erg productief bent?

Ik ben een professionele fotograaf en semi-professionele muzikant. Ik maak bijna elke dag muziek. Veel meer dan dat ik fotografie beoefen. Het is gewoon zo dat de fotografie veel beter betaald wordt, zodat ik de rekeningen kan betalen zonder al te veel te moeten werken :)

Faderhead is een eenmansproject. Live word je weliswaar bijgestaan door andere muzikanten (o.m. Marco Visconti van XP8 of Daniel en Joe van Project SAM), maar in de studio is het nog steeds jouw project. Heb je ooit overwogen om een echte "band" op te richten?

Ik zat jaren geleden in metal-/rockbands, maar ik hou er niet van om om te gaan met het gezeik dat gepaard gaat met het lidmaatschap van een band. Muzikanten zijn over het algemeen luie zakken die een te hoge dunk hebben van zichzelf, waardoor je altijd in ruzie eindigt, mensen onbetrouwbaar zijn en alles gewoon tot ergernis leidt. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit nog in een band speel waar iedereen beslissingen neemt over nummers etc.

Een vriend van mij, die fan is van Faderhead, vertelde me dat je officiële website vóór de release van je debuutalbum 'FH1' een website was voor grafisch ontwerp. Blijkbaar zou je nog de hoezen van de Seabound-releases 'Beyond Flatline' en 'Contact' ontworpen hebben. Kun je wat meer vertellen over je werk als grafisch ontwerper? Heb je er nog steeds tijd voor?

Ik doe het niet meer omdat het slecht betaald wordt en de markt overspoeld wordt door mensen die voor kruimels willen werken om in de business te geraken. Ik spendeer veel liever mijn tijd aan het maken van muziek.

Niettegenstaande Faderhead lijkt te mikken op een "donker" elektronisch publiek, zijn veel van je nummers toch eerder atypisch voor de gothic/rivethead scene. Wat zijn je invloeden?

Alles gaande van rap tot deathmetal. Op dit ogenblik luister ik naar Jan Delay, Parkway Drive, Dr. Dre, India Aria en Wildchild. Elk muziekgenre is gevuld met 90% rommel. Dus luister ik graag naar veel verschillende stijlen en selecteer ik uit iedere stijl mijn favoriete groepen.

Er zit een duidelijke evolutie in je stijl. Zo klinkt 'FH3' meer "trancey" vergeleken met 'FH1' en 'FH2', die eerder bij resp. EBM/electro aanleunen. Met je laatste EP 'Horizon Born', waarop alleen ballades staan, gooi je het zelfs over een totaal andere boeg. Vind je het belangrijk om voortdurend nieuwe dingen uit te proberen? Heb je geen schrik dat sommige fans hierdoor zullen afhaken?

Ik probeer niet bewust verschillende dingen uit. Ik doe gewoon wat gedaan "moet" worden. Ik schrijf nummers die iets voor me betekenen, zelfs al gaan ze gewoon over "dirty girls" (en dat nummer schrijven heeft maar 3 uur in beslag genomen). Dus als ik me op een dag op een bepaalde manier voel, zal ik een nummer schrijven dat zo klinkt. En het kan me echt niet schelen als mensen afhaken. Soms schrijven mensen: "Deze band is klote; ik heb naar hun CD's geluisterd en er staan geen andere tracks op à la 'TZDV'!" - dat is prima en ze hebben het recht om mijn muziek niet graag te horen, maar het kan me echt geen reet schelen als ze dat niet doen. 99,9% van de wereld kent mijn muziek niet of houdt er niet van en ik ga er echt geen slaap voor laten omdat ik gelukkig moet zijn met wat ik schrijf.

Veel van je teksten (behalve die op 'Horizon Born') zijn aan de brutale kant en/of gaan over wilde feestjes, dansen en sletterige meisjes (en jongens). Ben je zelf zo'n fuifnummer of vind je de electroclubs gewoon zulk een dankbare bron van inspiratie?

Blijkbaar ken je de platen dan toch niet zo heel goed :), want er zijn tal van nummers die niet over feestjes gaan. Ik zou eigenlijk zeggen dat slechts 30% van de nummers onder het thema fuiven/meisjes vallen. Laten we ze tellen. Op 'FH1' zijn dat 'Hey Girl', 'Burning/Dancing', 'The Beat Has Started' en 'Naughty H'. Op 'FH2' zijn dat 'Gritty Beats, No Relief', 'Noisebastardz', 'Dirtygrrrls/Dirtybois', 'Losing For Real' en 'Coke For My Ass'. Op 'FH3' zijn dat 'Electrosluts Extraordinaire' en 'TZDV'. Dat zijn er 11 van de 35 en ze zijn nogal consistent met mijn levensstijl, omdat ze gewoon dingen reflecteren die gebeurd zijn en misschien een derde van mijn leven rond concerten, feestjes en meisjes draait.

Nog een lyrics-gerelateerde vraag: je bent afkomstig uit Duitsland, maar toch zijn je teksten bijna uitsluitend in het Engels. In de clubhit 'TZDV' zing je weliswaar een stukje in het Duits ("Tanz, Zwo, Drei, Vier"), maar dat nummer zou dan ook een ode zijn aan Laibach (en meerbepaald hun clubhit 'Tanz Mit Laibach'). Bestaat er een kans dat je ooit volledig Duitstalige nummers uitbrengt?

Nee. Ik ben niet erg goed in het schrijven van Duitse lyrics, dus doe ik het niet. 'TZDV' is helemaal geen ode aan Laibach. Het is meer geïnspireerd door Nitzer Ebb en mijn toenmalige vriendin zei: "Waarom maak je de lyrics niet Duits en militaristisch, zoals Laibach?!" Dus deed ik dat. Maar ik ben helemaal geen fan van Laibach.

Ik heb de indruk dat je veel om je fans geeft en je tevens heel open opstelt naar "newbies" toe. Zo staat er bijvoorbeeld van elk nummer van Faderhead een lange preview op je website, krijgen de abonnees op je nieuwsbrief bij gelegenheid een gratis exclusieve mp3, en heb je je fans zelfs de kans gegeven om mee te spelen in de videoclip van de clubhit 'Dirtygrrrls/Dirtybois'. Vind je het belangrijk dat een artiest dit soort interactie heeft met zijn/haar fans ?

Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik doe het wel graag. Daarstraks vroeg je me of ik niet bang was om fans te verliezen door stilistisch verschillende albums/nummers te maken. Het voordeel van de tracks te maken die je echt goed vindt, is dat je een hoop fans krijgt die ruimdenkende en coole mensen zijn. Ik spreek niet over de mensen die enkel 'TZDV' en 'Dirtygrrrls/Dirtybois' kennen, maar de mensen die alle platen bezitten en kennen. En ik hoor graag van hen en vraag hen graag om hun mening. Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten. Ze noemen hen "idioten" en "losers" en verachten hen echt omdat ze nog steeds van de muziek houden die de muzikanten zelf niet meer graag horen. Maar aangezien het de rekeningen spijst en het ego voedt, blijven ze het nog altijd doen. Heb ik enkele stomme fans? Absoluut! En ik krijg ook mijn portie compleet idiote e-mails, maar in het algemeen is het fantastisch om van mensen te horen en meningen en input te krijgen.

In juli staat Faderhead op het Gothic Festival, maar je hebt al tweemaal eerder in België opgetreden. Toevallig gebeurden er op beide evenementen vreemde dingen (cf. je drummer die een gekwetste voet had op het optreden op de Vampire Party). Maak je je zorgen?

Nope, ik maak me geen zorgen. Ik ben helemaal niet bijgelovig en ik ben ervan overtuigd dat we in prima conditie zullen opduiken en de zaal plat zullen spelen :)

Hartelijk bedankt voor het interview en veel geluk!

www.faderhead.com

www.myspace.com/faderhead666

www.gothicfestival.be

Met speciale dank aan Joep Moens voor zijn bijkomende input.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...