casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Faderhead
'Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten.'
06/06/2010, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

Dirtygrrrls, dirtybois, move that ass for Faderhead! Deze zomer keren Sami Mark Yahya en zijn liveband terug naar België, waar de Duitse electro-/EBM-act op 16 juli zal optreden op het Gothic Festival in Waregem. Na reeds een trilogie van 'FH'-getitelde albums uitgebracht the hebben, alsook een EP waarop ballades staan, vond Dark Entries het hoog tijd om enkele vragen voor te leggen aan de hippe elektronische muziekproducer uit Hamburg met zijn immer aanwezige zonnebril en mohawk.

Hallo Sami. Laten we beginnen met een klassieke vraag: wat mag een "faderhead" in hemelsnaam wel wezen? Hoe komt iemand op zo'n artiestennaam?

Ik kreeg deze naam in 1996 van een Amerikaanse vriend die mij een nummer zag mixen en toekeek terwijl ik de faders bewoog op een groot mengpaneel. Dus zei hij: "Man, je bent een echte faderhead!" - en iedereen in de kamer vond het een toepasselijke naam en begon me zo te noemen.

Faderhead bestaat nog maar een jaar of 4, maar toch heb je al evenveel releases uit. Mag ik hieruit afleiden dat je een (semi-)professionele muzikant bent of is muziek maken voor jou gewoon een hobby waarin je toevallig erg productief bent?

Ik ben een professionele fotograaf en semi-professionele muzikant. Ik maak bijna elke dag muziek. Veel meer dan dat ik fotografie beoefen. Het is gewoon zo dat de fotografie veel beter betaald wordt, zodat ik de rekeningen kan betalen zonder al te veel te moeten werken :)

Faderhead is een eenmansproject. Live word je weliswaar bijgestaan door andere muzikanten (o.m. Marco Visconti van XP8 of Daniel en Joe van Project SAM), maar in de studio is het nog steeds jouw project. Heb je ooit overwogen om een echte "band" op te richten?

Ik zat jaren geleden in metal-/rockbands, maar ik hou er niet van om om te gaan met het gezeik dat gepaard gaat met het lidmaatschap van een band. Muzikanten zijn over het algemeen luie zakken die een te hoge dunk hebben van zichzelf, waardoor je altijd in ruzie eindigt, mensen onbetrouwbaar zijn en alles gewoon tot ergernis leidt. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit nog in een band speel waar iedereen beslissingen neemt over nummers etc.

Een vriend van mij, die fan is van Faderhead, vertelde me dat je officiële website vóór de release van je debuutalbum 'FH1' een website was voor grafisch ontwerp. Blijkbaar zou je nog de hoezen van de Seabound-releases 'Beyond Flatline' en 'Contact' ontworpen hebben. Kun je wat meer vertellen over je werk als grafisch ontwerper? Heb je er nog steeds tijd voor?

Ik doe het niet meer omdat het slecht betaald wordt en de markt overspoeld wordt door mensen die voor kruimels willen werken om in de business te geraken. Ik spendeer veel liever mijn tijd aan het maken van muziek.

Niettegenstaande Faderhead lijkt te mikken op een "donker" elektronisch publiek, zijn veel van je nummers toch eerder atypisch voor de gothic/rivethead scene. Wat zijn je invloeden?

Alles gaande van rap tot deathmetal. Op dit ogenblik luister ik naar Jan Delay, Parkway Drive, Dr. Dre, India Aria en Wildchild. Elk muziekgenre is gevuld met 90% rommel. Dus luister ik graag naar veel verschillende stijlen en selecteer ik uit iedere stijl mijn favoriete groepen.

Er zit een duidelijke evolutie in je stijl. Zo klinkt 'FH3' meer "trancey" vergeleken met 'FH1' en 'FH2', die eerder bij resp. EBM/electro aanleunen. Met je laatste EP 'Horizon Born', waarop alleen ballades staan, gooi je het zelfs over een totaal andere boeg. Vind je het belangrijk om voortdurend nieuwe dingen uit te proberen? Heb je geen schrik dat sommige fans hierdoor zullen afhaken?

Ik probeer niet bewust verschillende dingen uit. Ik doe gewoon wat gedaan "moet" worden. Ik schrijf nummers die iets voor me betekenen, zelfs al gaan ze gewoon over "dirty girls" (en dat nummer schrijven heeft maar 3 uur in beslag genomen). Dus als ik me op een dag op een bepaalde manier voel, zal ik een nummer schrijven dat zo klinkt. En het kan me echt niet schelen als mensen afhaken. Soms schrijven mensen: "Deze band is klote; ik heb naar hun CD's geluisterd en er staan geen andere tracks op à la 'TZDV'!" - dat is prima en ze hebben het recht om mijn muziek niet graag te horen, maar het kan me echt geen reet schelen als ze dat niet doen. 99,9% van de wereld kent mijn muziek niet of houdt er niet van en ik ga er echt geen slaap voor laten omdat ik gelukkig moet zijn met wat ik schrijf.

Veel van je teksten (behalve die op 'Horizon Born') zijn aan de brutale kant en/of gaan over wilde feestjes, dansen en sletterige meisjes (en jongens). Ben je zelf zo'n fuifnummer of vind je de electroclubs gewoon zulk een dankbare bron van inspiratie?

Blijkbaar ken je de platen dan toch niet zo heel goed :), want er zijn tal van nummers die niet over feestjes gaan. Ik zou eigenlijk zeggen dat slechts 30% van de nummers onder het thema fuiven/meisjes vallen. Laten we ze tellen. Op 'FH1' zijn dat 'Hey Girl', 'Burning/Dancing', 'The Beat Has Started' en 'Naughty H'. Op 'FH2' zijn dat 'Gritty Beats, No Relief', 'Noisebastardz', 'Dirtygrrrls/Dirtybois', 'Losing For Real' en 'Coke For My Ass'. Op 'FH3' zijn dat 'Electrosluts Extraordinaire' en 'TZDV'. Dat zijn er 11 van de 35 en ze zijn nogal consistent met mijn levensstijl, omdat ze gewoon dingen reflecteren die gebeurd zijn en misschien een derde van mijn leven rond concerten, feestjes en meisjes draait.

Nog een lyrics-gerelateerde vraag: je bent afkomstig uit Duitsland, maar toch zijn je teksten bijna uitsluitend in het Engels. In de clubhit 'TZDV' zing je weliswaar een stukje in het Duits ("Tanz, Zwo, Drei, Vier"), maar dat nummer zou dan ook een ode zijn aan Laibach (en meerbepaald hun clubhit 'Tanz Mit Laibach'). Bestaat er een kans dat je ooit volledig Duitstalige nummers uitbrengt?

Nee. Ik ben niet erg goed in het schrijven van Duitse lyrics, dus doe ik het niet. 'TZDV' is helemaal geen ode aan Laibach. Het is meer geïnspireerd door Nitzer Ebb en mijn toenmalige vriendin zei: "Waarom maak je de lyrics niet Duits en militaristisch, zoals Laibach?!" Dus deed ik dat. Maar ik ben helemaal geen fan van Laibach.

Ik heb de indruk dat je veel om je fans geeft en je tevens heel open opstelt naar "newbies" toe. Zo staat er bijvoorbeeld van elk nummer van Faderhead een lange preview op je website, krijgen de abonnees op je nieuwsbrief bij gelegenheid een gratis exclusieve mp3, en heb je je fans zelfs de kans gegeven om mee te spelen in de videoclip van de clubhit 'Dirtygrrrls/Dirtybois'. Vind je het belangrijk dat een artiest dit soort interactie heeft met zijn/haar fans ?

Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik doe het wel graag. Daarstraks vroeg je me of ik niet bang was om fans te verliezen door stilistisch verschillende albums/nummers te maken. Het voordeel van de tracks te maken die je echt goed vindt, is dat je een hoop fans krijgt die ruimdenkende en coole mensen zijn. Ik spreek niet over de mensen die enkel 'TZDV' en 'Dirtygrrrls/Dirtybois' kennen, maar de mensen die alle platen bezitten en kennen. En ik hoor graag van hen en vraag hen graag om hun mening. Er is een droevige situatie gaande achter gesloten deuren van de gothic/EBM scene en dat is het feit dat sommige van de grootste bands in deze scene hun fans oprecht haten. Ze noemen hen "idioten" en "losers" en verachten hen echt omdat ze nog steeds van de muziek houden die de muzikanten zelf niet meer graag horen. Maar aangezien het de rekeningen spijst en het ego voedt, blijven ze het nog altijd doen. Heb ik enkele stomme fans? Absoluut! En ik krijg ook mijn portie compleet idiote e-mails, maar in het algemeen is het fantastisch om van mensen te horen en meningen en input te krijgen.

In juli staat Faderhead op het Gothic Festival, maar je hebt al tweemaal eerder in België opgetreden. Toevallig gebeurden er op beide evenementen vreemde dingen (cf. je drummer die een gekwetste voet had op het optreden op de Vampire Party). Maak je je zorgen?

Nope, ik maak me geen zorgen. Ik ben helemaal niet bijgelovig en ik ben ervan overtuigd dat we in prima conditie zullen opduiken en de zaal plat zullen spelen :)

Hartelijk bedankt voor het interview en veel geluk!

www.faderhead.com

www.myspace.com/faderhead666

www.gothicfestival.be

Met speciale dank aan Joep Moens voor zijn bijkomende input.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...