casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Faith And The Muse
We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
05/06/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

05/06/2010 : Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
05/06/2010 : Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
05/06/2010 : Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
05/06/2010 : Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
05/06/2010 : Faith And The Muse - We waren in eerste instantie punks en dat be´nvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag.
Faith And TheMuse is een goth groep met en wel zeer typerend mystiek en soms ook rebels geluid, aangevoerd door ouwe rotten (of was het gothen) William Faith en Monica Richards. De groep werd in 1993 geformeerd en bracht één jaar later in 1994 het geniale album “Elyria” uit die door een combinatie van gothic rock elementen met een soort heidense en feeërieke ambiance meteen een originele plaats tussen alle andere goth releases innam. De groep heeft ondertussen 6 albums op zijn actief die allen uitblinken in een geniale benadering van rebelse gothic en death rock gecombineerd met een wijde variëteit aan vooral oude en wereldse ambiance. Zo gaan ze in hun vorig jaar verschenen album ”:ankoku: :butoh:”de oosterse toer op. Het resultaat is weerom geniaal (lees hier onze review) en ook live is deze groep een onweerstaanbaar geheel van vakmanschap, passie en ambiance. Ze staan in juli op het Gothic Festival te Waregem en Dark Entries beschouwt hun optreden alvast als één van diegene die je zeker niet mag gemist hebben!

Faith And The Muse begon reeds in 1993. We zijn ondertussen in 2010, dat betekent een levensduur van 17 jaar wat voor een ‘rock band’ bijna een eeuwigheid lijkt. Kun je iets meer kwijt over de zowel de negatieve als positieve ervaringen als muzikant in die 17 jaar?

Monica: Moeilijk om zeggen, het is in elk geval een fantastische trip en vooral we leefden en leven ons leven zoals we dat willen en wensen. We zijn heel dankbaar dat onze fans al die tijd van ons en hetgeen we doen zijn blijven houden.

William: Het meest opmerkelijke feit was voor mij toch wel de release van ons meest recente album, na een afwezigheid van 6 jaar en vooral toch nog altijd zoveel emotioneel en tot tranen toe bewogen mensen te ontmoeten op onze toer… Eigenlijk lijkt het alsof er al die tijd eigenlijk niks is veranderd.

Wat is eigenlijk de meest voorname motivatie om na al die jaren nog altijd met alternatieve muziek bezig te zijn. Jullie zijn beiden al meer dan 20 jaar actief met muziek bezig toch?

Monica: Faith And The Muse was voor mij zoiets als een derde begin. Ik startte begin jaren ’80 in de punk scene om zo meer in de ‘dark scene’ terecht te komen met m’n band Strange Boutique. Nadien kwam dan Faith And The Muse als m’n derde levensweg zeg maar…

William: Hetzelfde geldt zowat voor mij. We waren in eerste instantie punks en dat beïnvloedt ons nog altijd in hetgeen we doen vandaag. Punkmentaliteit is een attitude een weten waarom je de dingen doet zoals je ze doet en precies dat maakt dat het plaatje mooi klopt. (Noot van de redactie William Faith verdiende onder andere ook z’n sporen in Wreckage, Christian Death, Shadow Project en Mephisto Walz)

In de alternatieve pers worden jullie als goth band gelabeld. Zijn jullie het daar eigenlijk wel mee eens?

Monica:Actueel is er meer een consensus onder heel wat journalisten dat Faith And The Muse z’n tijd verspeeld in de goth scene… Wat heb jij daarover te zeggen!

William: Of we een goth band zijn? Natuurlijk. Maar ik heb altijd gezegd dat we niet zomaar of alleen maar een goth band zijn. Faith And The Muse is meer dan wat onder het goth label valt. Voor mij is het muziek, kunst waar je ofwel van houdt ofwel niet ongeacht het label dat er op wordt gekleefd.

Nu we het toch over de goth scene hebben… in welk mater verschilt deze van de scene van meer dan 20 jaar geleden. Is een begrip als gothic nog wel even relevant als toen het voor het eerst ingang vond in de jaren ’80?

Monica: Ik weet het niet zeker, het is zo ongeveer zoals in de punk scene. Voor mij betekende het als tiener allemaal veel meer. Vandaag zie ik ‘punks’ opgekleed in uniformen omdat het mode is, de rebellie van weleer is soms ver te zoeken. Als ik af en toe naar goth kijk worden de kostuums die ik begin jaren ’90 eigenhandig maakte tegenwoordig en masse in India geproduceerd. In elke speelgoedwinkel vind je tegenwoordig gothic poppetjes. Doet het er vandaag nog wel toe wat een genre is… Wij doen gewoon wat we doen en al de rest volgt en valt als puzzelstukjes in elkaar.

William: De huidige genre definitie is tegenwoordig veel strikter dan in de jaren ’80 of ’90 vind ik, en ik vind het persoonlijk jammer om dit te constateren. De jaren ’80 en ’90 waren een fantastische periode en er werd een brede ‘goth’ definitie gehanteerd. Alles van Christian Death tot Cocteau Twins of van Nick Cave tot The Sisters Of Mercy of via Dead Can Dance langs Diamanda Galàs tot bij Death In June alles vegeteerde mooi onder dezelfde paraplu. Persoonlijk vond ik dat fantastisch. Maar rond ’99 hoorde je opeens keuzes te maken je was voor ebm of voor de future pop of je heulde mee met de death rock revival. Er was plots geen gemeenschappelijk raakvlak meer. Ik draag geen gasmaskers en ik vind dat de death rock revival wel wat interessante zaken opleverde maar aan de andere kant heb ik die in zijn originele vorm al een keertje doorgemaakt. Voor mij als muzikant is het veel interessanter om nieuwe hybride stijlen te ontwikkelen en deze naar een breed publiek uit te dragen. Dat pionieren is voor mij ook waar het in de echte goth scene op z’n best allemaal om ging, dus ik doe koppig verder in die traditie!

Kun je ons iets meer uitleg geven bij volgend quote die ik op de website vond? “Faith And The Muse's purpose is clear. While sequestering us inside the mythical and mystical environment of their Otherworldly music, they bring to light the real elements that are true within all of us: a quiet and perfect human connection that has guided our hearts throughout history, yet in this world, is commonly lost.”

William: Simpel gesteld, wij spreken zelden over echte topics of thema’s maar we streven naar het tijdloze en het ware in ons werk en ik probeer de mensen altijd te herinneren aan die dingen die er echt toe doen in het leven.

Op het meest recente “:ankoku butoh:” prefereert de groep de Japanse filosofie terwijl op de eerste albums het nog vooral Keltische en Germaanse mythen waren die als inspiratie dienden… vanwaar deze kentering?

Monica: Eigenlijk is het allemaal hetzelfde, zowel het Keltische geloof als de Japanse Shinto wijsheden zijn gebaseerd op het goddelijke van dé natuur en het respect ervoor, dus ook voor het leven, dieren, de medemens… De mens(heid) staat niet in het centrum van het leven maar is maar een stukje van de cyclus van ‘het leven’.

Het meest aardse of wereldse nummers lijkt me “Sovereign”, dat het individu centraal stelt in de maatschappij of het systeem…? “It’s Your WorldTake It Back” (uit het inlegboekje bij “:ankoku butoh:”). Een overgebleven punkinvloed?

Monica: Eigenlijk gaat het hier weerom over hetzelfde, wees trouw aan jezelf. Jaag je dromen na en laat je niet door anderen ontmoedigen. Ik denk dat ik deze uitspraak al sinds m’n 15de constant herhaal.

“Humanity is on the edge of collective suicide when not in peace with the past… “nature does not change…” zullen we (n)ooit in staat zijn om met onze toekomst om te gaan. Kan bovenstaande frase een conclusie zijn mbt de filosofie van Faith And The Muse, zoals hier vertaalt in jullie “Mercyground”.

William: Elke conclusie is in se een nieuw begin. We observeren en interpreteren, delen en becommentariëren. We laten het aan elk individu over om met zichzelf in het reine te komen en een oordeel te vellen.

“:ankuko butoh:” is weerom een wondermooi en fantastisch album geworden dat in onze review sectie een 9,9 kreeg om dat de perfectie niet bestaat. Het album is door heel wat genres beïnvloed doch deze lijken vlekkeloos samen te lopen in het geluid van Faith And The Muse.

Ik denk dat geen enkele andere band zo makkelijk weg geraakt met een diversiteit aan invloeden…

Monica: Bedankt voor deze vaststelling en de hoge score.

Zijn er in de (nabije toekomst) plannen voor opnames voor nieuw materiaal of andere artistieke projecten door één van jullie beiden?

William; Er zit altijd wel iets de pijplijn, maar het is nu wat kort dag. We laten het zeker weten als we iets meer concreets hebben.

Als je 3 nummers uit je eigen oeuvre mocht kiezen die om één of andere reden het meest voor je beteken welke zijn dit dan en waarom?

Monica: “Cantus” is één van mijn alltime favorieten van Faith And The Muse, maar ik heb er eigenlijk geen echte verklaring voor, het is gewoon een nummer dat zonder woorden echt sfeer schept. “Gone To Ground” omdat het een echt persoonlijk nummers is omtrent depressie en ik vind het de prefect weergave van een zangeres die in een pub op de achtergrond haar ding doet terwijl het cliënteel vrolijk aan de bar zit te drinken en te klinken. Een momentopname zeg maar. En tenslotte “In Dreams Of Mine” een nummer over m’n overleden poesje Tish die als een dochter was voor me en dat telkenmale grote delen van het publiek tot tranen toe beweegt. Eigenlijk gaat het nummer over een diepe band hebben met iemand die je verliest.

William: Op dit moment is “Sovereign” m’n favoriete nummer (maar morgen kan het dus iets anders zijn); ik hou ervan omdat het nummer er echt is uitgekomen zoals het in mijn hoofd zat en de tekst is ook een perfecte weergave van hetgeen ik wilde zeggen. Vandaag denk ik om één of andere reden ook aan “Shattered In Aspect”, ik hou van het de etherische sfeer in dit nummers. Ik denk dat ook “Annwyn, Beneath The Waves” tot m’n drie favorieten behoort. Ik vind het een zeer krachtig en groots nummer. Dit moeten vandaag zowat mijn drie favorieten zijn.

En nu dezelfde vraag maar voor drie songs van andere artiesten?

Monica: Ik zou gaan voor “Shiny White Car” van Viva Death, één van m’n favoriete songs al weet ik niet goed waarom maar het raakt me telkens weer recht in het hart. The Damned met hun meesterwerk “Curtain Call” zijn er ook zeker bij. En tot slot nog “Corpus Christi” van The Avengers, één van mijn favorieten uit mijn punk periode.

William; Nogmaals, dit verschilt van dag tot dag maar vandaag zijn het, “It’s Midnight” van The Rosedales, “Hang On” van The Sky Drops en “Ullyses” van Dead Can Dance.

Wat kan het publiek van Faith And The Muse verwachten op het Gothic Festival in juli?

Monica: Een volledig nieuwe show, met een volledige line up en een terugkeer naar een aantal oude Faith And the Muse klassiekers.

William: Echte muzikanten die vol overgave en passie op echte instrumenten spelen

The MercyGround / Faith And The Muse / William Faith / Monica Richards (music) / The Art Of Monica Richards / Gothic Festival

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwńrtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinnerĺs Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...