casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Year Of No Light
Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.

Noem het post-rock of post-metal of om het even wat, het enige wat je nodig hebt na “Ausserwelt” de laatste cd van het Franse Year Of No Light is zoiets als een dringende adempauze.

Hun loodzware instrumentale gitaarnoise is een aanslag op de hersenen; alleen is het een aanslag die ongelooflijk veel deugd doet want dit is muziek die tot op het bot gaat, een beetje als een pijnlijke injectie zich een weg boort doorheen de aderen.

Deze Fransen zitten op het Belgische Conspiracy Records en voor Dark Entries meer dan reden genoeg om eens te gaan uitchecken wat er verborgen zit achter de geluidsmuur…

Hoe zou je nu zelf Year Of No Light omschrijven?

Mathieu : Zwaar, progessief en evocatief.

Johan : Zwaar, hemels, ritueel en geluidsdronen.

Een groep die zichzelf Year Of No Light, dat klinkt wel bijzonder weinig hoopgevend…

Mathieu : Inderdaad, maar er zitten ook lichtgevende elementen in onze muziek hoor.

Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.

Maar als je het nu hebt over de toestand van deze wereld of de mensen die ons omringen dan zijn wij inderdaad niet de meest hoopvolle die hier rond hangen….

De nieuwe cd is volledig instrumentaal terwijl er op “Nord” nog gezongen werd…

Johan : Ja, maar eigenlijk begonnen wij sowieso als een instrumentale band.

Toen we “Nord” opnamen kwam er plots een zanger opduiken maar die verdween in 2008.

Sindsdien hebben we de line up wat bij gewerkt en is er een derde gitarist en een tweede drummer bijgekomen.

Aangezien we blijkbaar op die manier goede songs konden neerpennen, hebben we het zo gelaten…

Jullie moeten me helpen ook al geef ik geen zier om categorizatie, maar maken jullie nu post-metal of post-rock?

Mathieu : Recentelijk zei er een jongen tijdens een interview dat wij klinken als Sigur Ros die doom speelt en ik vond dat een zeer goede definitie, ook al hou ik niet van labels.

Dus post-rock, post-metal….post, post…wat?

Dat postgedoe is een plaag van deze tijd.

Laten we terug naar de basis gaan en maak die basis groter, zwaarder

Johan : Ikzelf vind niet dat wij ooit tot een zekere scene behoorden alhoewel ik onmiddellijk moet zeggen dat het metalpubliek het beste is wat we kunnen wensen.

In het verleden stonden wij al op de meest uiteenlopende plaatsen : van Hellfest naar Dour via Roadburn en altijd was de feedback dik in orde.

Wij hebben de band opgericht lang voor er sprake was van al dat “post” gedoe en dan zeiden ze dat we donkere en zware hardcore waren, trage hardcore, hardcore doom ook…

Al dat labelgedoe vind ik zo afschuwwekkend en het kan ons geen bal schelen.

Wij willen niet meer doen dan onze muziek spelen…

Ik was echt ondersteboven van de cover van jullie cd, die cover alleen vertelt al veel over de muziek….

Mathieu : Dat is ook de bedoeling van een cover hee?

Johan : Ja, voor ons was dat zeer belangrijk.

Een plaat is meer dan gewoon muziek en de artwork van een cd maakt daar deel van uit.

Het is net alsof je een extra dimensie aan je muziek toevoegt.

In het begin wouden we echt nog met een meer ambitieus kunstwerk uitpakken maar daar was geen tijd meer voor maar we zijn echt wel zeer tevreden met dit resultaat.

Tevreden, dat is toch wel zacht uitgedrukt vind ik…

Hoe kwamen jullie op een Belgisch label terecht?

Johan: Conspiracy Records kennen we al meer dan tien jaar en we hebben echt zeer veel respect voor dat label.

Ik denk dat wij deze mensen de eerste keer ontmoet hebben in Ieper, in 1998, en sindsdien zijn wij elkaar regelmatig op festivals en concerten.

Je kan wel stellen dat we met dezelfde muzikale smaak opgroeiden.

Wanneer David en Joris ons kwamen vertellen dat ze geïnteresseerd waren om materiaal van ons uit te brengen, voelde dat een beetje ongelooflijk aan en het was een echte eer voor ons…we twijfelden geen seconde om met hun in zee te gaan!

Ik hoop dat je het niet erg vindt maar goede Franse releases kun je op je één hand tellen….

Mathieu : Je mag zeggen wat je wil maar daarom moet het nog niet waar zijn…

Dat is ook waar, Mathieu….

Mathieu : Er zijn echt veel goede groepen hier in Frankrijk maar die hebben een zeer klein publiek, en dat heeft gewoon te maken dat zij niet het onderwerp van hypes zijn…

Anderzijds als je het puur over metal hebt, moet ik u nog gelijk geven ook…

Johan : Bij mij ligt het een beetje anders want ik luister meer naar Amerikaanse groepen dan naar Franse…

Maar er waren/zijn interessante groepen in Frankrijk zoals Monarch!, Ananda, Tantrum, Sunshine parker, Aeroflot, Goodbye Diana...

De eerlijk gebiedt mij te zeggen dat ik geen één van deze ken, Johan.

Hoe zit het in Frankrijk eigenlijk met jullie succes, ik bedoel gewoon : vinden jullie daar gemakkelijk een publiek?

Johan : Ja en neen.

Omwille van een heleboel legale redenen is het niet zo simpel om in een zaal te spleen als je geen professionele muzikant bent.

Ik bedoel maar je kan geen “amateur” zijn.

Totaal het stomste wat er is want je kan geen professioneel of amateur zijn, vind ik.

Het is dus veel gemakkelijker voor ons om in het buitenland te spelen dan in ons land, gewoonweg voor die reden.

Maar ja, Frankrijk heeft altijd een beetje achter gelopen als het op muziek aankomt en eerlijkheidshalve lijkt het er niet op dat de nieuwe generatie daar veel verandering zal in brengen.

Als je het optelsommetje van dit alles maakt, snap je ook meteen waarom we liever in het buitenland spelen. Maar langs de andere kant is het overal wel een beetje hetzelfde principe, als je veel speelt dan verzamel je gemakkelijker een publiek…

Het geluid die we te horen kregen op “Ausserwelt” is dat nu wat je zou noemen de definitieve Year Of No Light-klank of kan dat bij het nieuwe album iets volledigs anders worden ?

Johan : Het is zeker niet onze ultieme sound.

Wij hebben geen grenzen en we gaan verder wat we hebben begonnen op “Ausserwelt”.

Eigenlijk is deze plaat een soort van demo geworden van wat we kunnen met onze nieuwe line up.

Jullie muziek is zeker donker, ik zou zelfs zo ver durven gaan om te beweren dat je achteraf niet echt bepaald vrolijk wordt van Year Of No Light…

Mathieu : Maar eigenlijk is dat ons niet doel niet… Wij willen gewoonweg met het album een sort van reis doorheen het innerlijke van de menselijke ziel maken.

Niemand kan beweren dat de ziel de hemel is, maar het is ook niet de hel.

Als het zo is dat je na het beluisteren van onze plaat rust nodig hebt, dan kunnen wij enkel zeggen dat we in ons opzet geslaagd zijn….

Wat bedoel je nu eigenlijk met “Ausserwelt”?

Mathieu : In het kort samengevat zou je kunnen zeggen het hiernamaals.

Je kan het ofwel theologisch ofwel metafysisch bekijken.

Wij wilden eerlijk gezegd dat de nummers een innerlijk gevoel gaven, een reis doorheen de donkere paden van het onbewuste of vergeten werelden, vergeten menselijke gevoelens zeg maar…

Het kan ook de perfecte soundtrack zijn voor het laatste ritje in je auto…ergens in het holst van de nacht, gehypnotizeerd door een kinetische energie en in je gezichtsveld : een muur….

Plezante jongens zijn jullie….

Wat is jullie favoriete plaat aller tijden?

Mathieu : Man toch, dat verandert elke dag. Gisteren kon dat “Trans Europe Express” van Kraftwerk geweest zijn en vandaag “Kill’em all” van Metallica.

Maar vandaag kies ik “Smile” van The Beach Boys.

Ik hou van deze plaat zo veel omdat het net als een demo klinkt, het is allemaal verre van perfect en het is net die benadering die deze plaat tot iets speciaals maakt en een groot verschil met het gepolijste van hun vorige plaat “Pet Sounds” die objectief gezien natuurlijk hun beste is.

Ik hou vooral van deze plaat omdat je voelt dat het tussen volmaaktheid en complete krankzinnigheid zweeft, net alsof Brian Wilson probeerde te spreken met engelen terwijl er een duivel in hem verscholen zat.

Er staan daar echt veel geniale ideeën op zoals op “Vegetables” waar er werkelijk gedrumt wordt met wortels.

Deze plaat betekende het einde van de flower power, de utopie was bereikt en vanaf dat moment kon je enkel nog de horror aanschouwen en zitten wachten op het einde van de wereld.

Een ziek meesterwerkje dat qua geest sterk aanleunt bij het eerste album van Black Sabbath.

Raar genoeg werd de grootste hit van die plaat “Good Vibrations”.

Johan : Veel te veel om op te noemen.

Veel platen die mijn leven hebben verandert zoals “Unknown pleasures” van Joy Division…een tijdsloze en perfecte plaat.

De volledige discografie van Sisters Of Mercy, de latere dingen van Swans omdat zij mij de inspiratie gaven om hemelse muziek te beginnen maken, “Scattered” van Unsane omdat dat vol lofzangen van pure noise bevat.

Of de cds van The Orb (“Uforb” en “Adventures beyond the ultraworld”) omdat voor mij de ontdekking van de electronische muziek inluidde.

Of de elpee die alle hardcorebands proberen te evenaren maar er nooit in slagen, dan heb ik het over Through silver in blood” van Neurosis…ik herinner mij nog de eerste keer dat ik daar naar luisterde en me af vroeg : jongens toch, waar komt dat vandaan?

Als je daar nog eens het produktiewerk van Billy Anderson bijlegt….

Of ik kan ook afkomen met “Loveless” van My Bloody Valentine omdat uit die geluidsmuur zulke magistrale songs kwamen….

Het laatste word is aan jullie..

Johan : Bedankt voor dit interview en ik hoop als we de volgende keer in België verzeild geraken dat jullie langskomen….

Op ons kan je rekenen!!!

www.myspace.com/yearofnolight

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...