casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Year Of No Light
Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.
04/06/2010 : Year Of No Light - Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.

Noem het post-rock of post-metal of om het even wat, het enige wat je nodig hebt na “Ausserwelt” de laatste cd van het Franse Year Of No Light is zoiets als een dringende adempauze.

Hun loodzware instrumentale gitaarnoise is een aanslag op de hersenen; alleen is het een aanslag die ongelooflijk veel deugd doet want dit is muziek die tot op het bot gaat, een beetje als een pijnlijke injectie zich een weg boort doorheen de aderen.

Deze Fransen zitten op het Belgische Conspiracy Records en voor Dark Entries meer dan reden genoeg om eens te gaan uitchecken wat er verborgen zit achter de geluidsmuur…

Hoe zou je nu zelf Year Of No Light omschrijven?

Mathieu : Zwaar, progessief en evocatief.

Johan : Zwaar, hemels, ritueel en geluidsdronen.

Een groep die zichzelf Year Of No Light, dat klinkt wel bijzonder weinig hoopgevend…

Mathieu : Inderdaad, maar er zitten ook lichtgevende elementen in onze muziek hoor.

Wij zijn ervan overtuigd dat je in een donkere omgeving het licht beter kan zien.

Maar als je het nu hebt over de toestand van deze wereld of de mensen die ons omringen dan zijn wij inderdaad niet de meest hoopvolle die hier rond hangen….

De nieuwe cd is volledig instrumentaal terwijl er op “Nord” nog gezongen werd…

Johan : Ja, maar eigenlijk begonnen wij sowieso als een instrumentale band.

Toen we “Nord” opnamen kwam er plots een zanger opduiken maar die verdween in 2008.

Sindsdien hebben we de line up wat bij gewerkt en is er een derde gitarist en een tweede drummer bijgekomen.

Aangezien we blijkbaar op die manier goede songs konden neerpennen, hebben we het zo gelaten…

Jullie moeten me helpen ook al geef ik geen zier om categorizatie, maar maken jullie nu post-metal of post-rock?

Mathieu : Recentelijk zei er een jongen tijdens een interview dat wij klinken als Sigur Ros die doom speelt en ik vond dat een zeer goede definitie, ook al hou ik niet van labels.

Dus post-rock, post-metal….post, post…wat?

Dat postgedoe is een plaag van deze tijd.

Laten we terug naar de basis gaan en maak die basis groter, zwaarder

Johan : Ikzelf vind niet dat wij ooit tot een zekere scene behoorden alhoewel ik onmiddellijk moet zeggen dat het metalpubliek het beste is wat we kunnen wensen.

In het verleden stonden wij al op de meest uiteenlopende plaatsen : van Hellfest naar Dour via Roadburn en altijd was de feedback dik in orde.

Wij hebben de band opgericht lang voor er sprake was van al dat “post” gedoe en dan zeiden ze dat we donkere en zware hardcore waren, trage hardcore, hardcore doom ook…

Al dat labelgedoe vind ik zo afschuwwekkend en het kan ons geen bal schelen.

Wij willen niet meer doen dan onze muziek spelen…

Ik was echt ondersteboven van de cover van jullie cd, die cover alleen vertelt al veel over de muziek….

Mathieu : Dat is ook de bedoeling van een cover hee?

Johan : Ja, voor ons was dat zeer belangrijk.

Een plaat is meer dan gewoon muziek en de artwork van een cd maakt daar deel van uit.

Het is net alsof je een extra dimensie aan je muziek toevoegt.

In het begin wouden we echt nog met een meer ambitieus kunstwerk uitpakken maar daar was geen tijd meer voor maar we zijn echt wel zeer tevreden met dit resultaat.

Tevreden, dat is toch wel zacht uitgedrukt vind ik…

Hoe kwamen jullie op een Belgisch label terecht?

Johan: Conspiracy Records kennen we al meer dan tien jaar en we hebben echt zeer veel respect voor dat label.

Ik denk dat wij deze mensen de eerste keer ontmoet hebben in Ieper, in 1998, en sindsdien zijn wij elkaar regelmatig op festivals en concerten.

Je kan wel stellen dat we met dezelfde muzikale smaak opgroeiden.

Wanneer David en Joris ons kwamen vertellen dat ze geïnteresseerd waren om materiaal van ons uit te brengen, voelde dat een beetje ongelooflijk aan en het was een echte eer voor ons…we twijfelden geen seconde om met hun in zee te gaan!

Ik hoop dat je het niet erg vindt maar goede Franse releases kun je op je één hand tellen….

Mathieu : Je mag zeggen wat je wil maar daarom moet het nog niet waar zijn…

Dat is ook waar, Mathieu….

Mathieu : Er zijn echt veel goede groepen hier in Frankrijk maar die hebben een zeer klein publiek, en dat heeft gewoon te maken dat zij niet het onderwerp van hypes zijn…

Anderzijds als je het puur over metal hebt, moet ik u nog gelijk geven ook…

Johan : Bij mij ligt het een beetje anders want ik luister meer naar Amerikaanse groepen dan naar Franse…

Maar er waren/zijn interessante groepen in Frankrijk zoals Monarch!, Ananda, Tantrum, Sunshine parker, Aeroflot, Goodbye Diana...

De eerlijk gebiedt mij te zeggen dat ik geen één van deze ken, Johan.

Hoe zit het in Frankrijk eigenlijk met jullie succes, ik bedoel gewoon : vinden jullie daar gemakkelijk een publiek?

Johan : Ja en neen.

Omwille van een heleboel legale redenen is het niet zo simpel om in een zaal te spleen als je geen professionele muzikant bent.

Ik bedoel maar je kan geen “amateur” zijn.

Totaal het stomste wat er is want je kan geen professioneel of amateur zijn, vind ik.

Het is dus veel gemakkelijker voor ons om in het buitenland te spelen dan in ons land, gewoonweg voor die reden.

Maar ja, Frankrijk heeft altijd een beetje achter gelopen als het op muziek aankomt en eerlijkheidshalve lijkt het er niet op dat de nieuwe generatie daar veel verandering zal in brengen.

Als je het optelsommetje van dit alles maakt, snap je ook meteen waarom we liever in het buitenland spelen. Maar langs de andere kant is het overal wel een beetje hetzelfde principe, als je veel speelt dan verzamel je gemakkelijker een publiek…

Het geluid die we te horen kregen op “Ausserwelt” is dat nu wat je zou noemen de definitieve Year Of No Light-klank of kan dat bij het nieuwe album iets volledigs anders worden ?

Johan : Het is zeker niet onze ultieme sound.

Wij hebben geen grenzen en we gaan verder wat we hebben begonnen op “Ausserwelt”.

Eigenlijk is deze plaat een soort van demo geworden van wat we kunnen met onze nieuwe line up.

Jullie muziek is zeker donker, ik zou zelfs zo ver durven gaan om te beweren dat je achteraf niet echt bepaald vrolijk wordt van Year Of No Light…

Mathieu : Maar eigenlijk is dat ons niet doel niet… Wij willen gewoonweg met het album een sort van reis doorheen het innerlijke van de menselijke ziel maken.

Niemand kan beweren dat de ziel de hemel is, maar het is ook niet de hel.

Als het zo is dat je na het beluisteren van onze plaat rust nodig hebt, dan kunnen wij enkel zeggen dat we in ons opzet geslaagd zijn….

Wat bedoel je nu eigenlijk met “Ausserwelt”?

Mathieu : In het kort samengevat zou je kunnen zeggen het hiernamaals.

Je kan het ofwel theologisch ofwel metafysisch bekijken.

Wij wilden eerlijk gezegd dat de nummers een innerlijk gevoel gaven, een reis doorheen de donkere paden van het onbewuste of vergeten werelden, vergeten menselijke gevoelens zeg maar…

Het kan ook de perfecte soundtrack zijn voor het laatste ritje in je auto…ergens in het holst van de nacht, gehypnotizeerd door een kinetische energie en in je gezichtsveld : een muur….

Plezante jongens zijn jullie….

Wat is jullie favoriete plaat aller tijden?

Mathieu : Man toch, dat verandert elke dag. Gisteren kon dat “Trans Europe Express” van Kraftwerk geweest zijn en vandaag “Kill’em all” van Metallica.

Maar vandaag kies ik “Smile” van The Beach Boys.

Ik hou van deze plaat zo veel omdat het net als een demo klinkt, het is allemaal verre van perfect en het is net die benadering die deze plaat tot iets speciaals maakt en een groot verschil met het gepolijste van hun vorige plaat “Pet Sounds” die objectief gezien natuurlijk hun beste is.

Ik hou vooral van deze plaat omdat je voelt dat het tussen volmaaktheid en complete krankzinnigheid zweeft, net alsof Brian Wilson probeerde te spreken met engelen terwijl er een duivel in hem verscholen zat.

Er staan daar echt veel geniale ideeën op zoals op “Vegetables” waar er werkelijk gedrumt wordt met wortels.

Deze plaat betekende het einde van de flower power, de utopie was bereikt en vanaf dat moment kon je enkel nog de horror aanschouwen en zitten wachten op het einde van de wereld.

Een ziek meesterwerkje dat qua geest sterk aanleunt bij het eerste album van Black Sabbath.

Raar genoeg werd de grootste hit van die plaat “Good Vibrations”.

Johan : Veel te veel om op te noemen.

Veel platen die mijn leven hebben verandert zoals “Unknown pleasures” van Joy Division…een tijdsloze en perfecte plaat.

De volledige discografie van Sisters Of Mercy, de latere dingen van Swans omdat zij mij de inspiratie gaven om hemelse muziek te beginnen maken, “Scattered” van Unsane omdat dat vol lofzangen van pure noise bevat.

Of de cds van The Orb (“Uforb” en “Adventures beyond the ultraworld”) omdat voor mij de ontdekking van de electronische muziek inluidde.

Of de elpee die alle hardcorebands proberen te evenaren maar er nooit in slagen, dan heb ik het over Through silver in blood” van Neurosis…ik herinner mij nog de eerste keer dat ik daar naar luisterde en me af vroeg : jongens toch, waar komt dat vandaan?

Als je daar nog eens het produktiewerk van Billy Anderson bijlegt….

Of ik kan ook afkomen met “Loveless” van My Bloody Valentine omdat uit die geluidsmuur zulke magistrale songs kwamen….

Het laatste word is aan jullie..

Johan : Bedankt voor dit interview en ik hoop als we de volgende keer in België verzeild geraken dat jullie langskomen….

Op ons kan je rekenen!!!

www.myspace.com/yearofnolight

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...