casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Andi Sex Gang
Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.
10/05/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

10/05/2010 : Andi Sex Gang - Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.
10/05/2010 : Andi Sex Gang - Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.
10/05/2010 : Andi Sex Gang - Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.
10/05/2010 : Andi Sex Gang - Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.
10/05/2010 : Andi Sex Gang - Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven.

Dark Entries heeft weer maar eens de eer gehad om met een icoon uit de muziekgeschiedenis een uitgebreid gesprek te mogen voeren. Niemand minder dan Andi Sex Gang was bereid om over zijn verleden en zijn leven te praten.

Vanwege de hele redactie willen we Andi ten stelligste bedanken om enkele vragen te beantwoorden waar hij niet zo graag een antwoord op geeft.

Binnenkort kun je Sex Gang Children bewonderen tijdens het Gothic Festival in Waregem, maar eerst een exclusief interview met de grootmeester himself.

Dag Andi, eerst en vooral bedankt dat je voor Dark Entries bereid bent dit interview te doen. Kun je ons vertellen wat het verschil is tussen Sex Gang Children van vroeger en Sex Gang Children van nu?

Alles en niks.Wat de inhoud betreft is er niks verandert, qua omstandigheden ook niet echt want men aanziet ons nog steeds als outsiders. We hebben er nooit bij stil gestaan wat nu goed of slecht kan zijn voor onze carrière, we hebben niet meer gedaan dan doen wat op dat moment het juiste leek ook al betekende dat er mensen bij waren die Sex Gang Children verlieten omdat er bepaalde beslissingen waren die hun geest letterlijk kapot maakte.

Wij hebben steeds voor onze positie moeten vechten, ook steeds moeten vechten voor wat we wilden bereiken maar nooit of te nimmer waren we bereid enige toegeving te doen om het ons gemakkelijker te doen maken.Artiesten zijn geen aapjes die men zomaar in een circus kan zetten om ze allerlei truukjes taan te leren. Als artiest maak je NOOIT compromissen over je kunst.

Technisch gesproken was er vroeger maar één album, “Song And Legend”. Kun jij ons vertellen waarom deze plaat zulks een impact had op de scene, ook al weet ik dat dit is doordat het gewoonweg een rasechte klassieker is…

Ik apprecieer ten zeerste dit compliment maar toch gaat het niet enkel over dit album. Wat “Song And Legend” betreft…wel deze plaat bezit een tijdsloze rauwe energie, een spontaan geluid en een ongelooflijke gedrevenheid. Eigenlijk vat dit ook samen hoe de plaat is gemaakt.

Vergelijk het met een schilderij van Max Beckmann dat overschilderd is door Picasso, geometrisch en rauw, rijk van kleur, rijk van vorm…en voilà je hebt “Song And Legend”. Maar nu moet ik er natuurlijk nog aan toevoegen dat dit geldt voor alle platen van Sex Gang Children en mijn soloplaten onder Andi Sex Gang, maar wel telkens in een andere vorm gegoten.

De opvolger “Blind!” vind ik even goed, het is wel wat meer cinematografisch maar deze plaat was dan een soort van inleiding tot de Sex Gang Children voor een andere generatie. Eigenlijk had deze plaat een wat meer barokke stijl, en het was niet meer dan de volgende stap die Sex Gang Children moest nemen.

Maar eigenlijk vind ik het nogal stom om over muziek te praten want ofwel klikt het, ofwel klikt het niet. Het belangrijkste dat ik eigenlijk hier kwijt wil is dat “Song And Legend” en alle andere platen opgenomen werden in een sfeer van totale vrijheid en met de nodige moed en zin voor avontuur…of zoals ik het zelf noem : de mooie uitdaging!

Volgens Ian Astbury ben jij de man geweest die verantwoordelijk is voor het ontstaan van het gothic-imago.

Normaal weiger ik op deze vraag te antwoorden, maar voor jullie maak ik een uitzondering ook al zal het een kort antwoord zijn.Deze geschiedenis is half waar, maar je weet net zoals ik dat het onmogelijk is dat één persoon hiervoor verantwoordelijk kan voor worden gesteld. Maar als je echt en heel eerlijk antwoord wil : ik heb geen enkel idee wat voor een impact ik op de moderne gothscene gemaakt heb.

Jij stond aan de wieg van de gothscene in het begin van de jaren ’80. Denk jijzelf dat vandaag de dag zo’n scene zou kunnen ontstaan? Ik bedoel mensen zijn vandaag nogal nauwdenkend…

Tja, er zullen wel altijd mensen met een open geest en nauwdenkende mensen bestaan hebben zeker?Maar je hebt zeker gelijk als je zegt dat deze maatschappij in verval is. Meer dan ooit zijn we slaaf geworden van deze consumptiemaatschappij, en de grote industrieën controleren ons meer dan ooit, en van zelfcreatie blijft er ook maar bitter weinig over.

Maar bekijk het ook eens positief : hoe groter de strijd, hoe groter de overwinning!Kan er vandaag iets nieuws, iets creatiefs gebeuren?Ja, ik geloof dat wel, maar je moet het dan wel met de juiste overtuiging doen. Je moet jezelf afvragen : “Wil ik het echt doen en waarom wil ik het doen?” Als er binnenin jezelf zo’n vuur brandt en er een motivatie en een wens is om iets te veranderen dan weet je dat een artiest bent.

Hoe groter de controle is, hoe middelmatiger het resultaat zal worden. Het mogen geen cliches worden en je mag het niet enkel doen om jezelf te plezieren, enkel maar om de reden van de kunst, een pure emotie. Herinner u wat ik gezegd heb over die mooie uitdaging!

We zullen het onthouden Andi! Jij was de man die er niet voor terug schrok om de conservatieve medemens te shockeren, maar als je na dertig jaar revolutie eens kijkt naar de huidige maatschappij : is het dan geen revolutie voor niks geweest? Je kan opnieuw gaan beginnen!!!

Neen, ik geef u hier ongelijk. Het is geen revolutie voor niks geweest want als ik er ook maar één individu mee veranderd heb dan heeft het zijn nut gehad.Vandaag is er een culturele revolutie meer dan nodig.

Een revolutie met wapens is wel voorbijgestreefd omwille van redenen waar ik nu niet wil over uitwijden. Maar vandaag is het dus tijd geworden voor een nieuwe revolutie, want als dat niet gebeurt dan gaan we echt de dieperik in, dan zitten we op het niveau van de “untermensch”. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er een oorlog bezig is die uitgevochten wordt met het hart, een oorlog tussen de zielen van alle verschillende mensen.

Het is wel een oorlog die altijd bij ons zal blijven, en tja…er zal nooit, nooit een einde aan komen. Zij die aan de macht staan verwaarlozen ons op cultureel vlak, zij denken dat we nog in de Middeleeuwen bezig zijn. Laat hen maar eens goed bang worden!

Dus Andi, jij bent nog steeds diezelfde idealist van vroeger? Je weigert je schouders op te halen?

Neen, er is niks veranderd! Ik ben als idealist geboren en ik zal als idealist sterven. Ik kan mezelf geen beter leven inbeelden.

Jij wordt aanzien als een goth-icoon. Heb je dat imago nooit als storend ervaren?

Wat belangrijk is dat je weet wie je echt bent. Als de muziekpers blind blijkt te zijn, is het eigenlijk beter dat ze het dan ook niet zien.

Goth betekent anders zijn, maar niet enkel op kledijvlak vind ik. Wat betekent goth voor u en is het in feite niet een beetje hetzelfde als punk?

Absoluut, goth is zeker te vergelijken met punk omdat het hier gaat om echte individualisme, een rebellie tegen de normen. Het gaat gepaard met een liefde voor kunst, films, boeken, filosofie en allerlei andere dingen die ik onder de noemer avant-garde plaats.

Een liefde en dorst voor wijsheid, en een gezonde nieuwsgierigheid naar het onbekende. Het meest belangrijkste is echter dat je trouw moet blijven aan je ware ik, weten waar je van houdt en wat je haat…jezelf zijn!

Ik kan je alleen maar overschot van gelijk geven, Andi! Trouwens leuk dat jezelf over avant-garde begint want net zoals Virgin Prunes was jij ook niet vies van een vleugje avant-garde. Kan jij je inbeelden dat jij vandaag de dag muzikaal hetzelfde zou doen als Gavin Friday?

Ik weet echt niet waar Gavin Friday nu mee bezig is, maar het zal zeker goed zijn! Ik heb echt een zeer groot respect voor deze man.

Jij maakte deel uit van de legendarische Batcave Club. Was het echt zo revolutionair of is dat achteraf allemaal wat geromantiseerd?

De Batcave Club was daadwerkelijk de plaats waar alle gelijkgestemde geesten naar toe kwamen toegestroomd. Uit deze club is er een scene ontstaan die snel veel volgelingen kende. De invloed die deze club had, verspreidde zich over heel de U.K.

Aangezien de muzikanten ergens moesten uithangen bleven zij maar rondzwerven in de Batcave Club en je kon het een echte thuishaven voor al die muzikanten noemen. De muziek en de atmosfeer was daar echt ongelooflijk.

Ooit hebben we daar een secret gig gespeeld, dat was in de begindagen van de Batcave Club. Maar ik heb daar maar al te graag ja op gezegd, gewoonweg omdat het de plaats was waar ik ook tamelijk veel vertoefde voor ik met Sex Gang Children begon.

Alhoewel als je het geschiedkundig bekijkt was Sex Gang Children nooit een Batcaveband, de mensen van de Batcave waren gewoon vrienden en zelf zou ik het ook nooit willen dat wij als een Batcaveband zouden aanzien worden. Andere groepen kozen daar wel voor. Waarom ze dat deden weet ik ook niet hoor. Misschien hadden ze dat nodig? Voelden ze zich daardoor een beetje meer veilig? Bij ons is het simpel : wij waren sterk genoeg om op onze eigen benen te staan.

Behalve muzikant, ben jij ook kunstenaar…

Jawel, ik ben ook een schilder. Mijn appartement ligt vol met kunstwerken, gewoonweg omdat ik niks anders te doen heb. Ik doe dat in vlagen, maar eens ik er aan begonnen ben weet ik ook van geen stoppen. Nu heb ik eigenlijk best wel zin om weer wat te schilderen en mijn werken tentoon te stellen. Ik ben beginnen schilderen toen ik ongeveer drie jaar was en mijn eerste tentoonstelling was toen ik vier en een half was.

Je hebt er geen benul van wat dat voor mij betekende, dit was mijn manier van zelfuiting! Achteraf besloot ik dat ik me met muziek ging bezig houden, omdat je er toch meer verschillende kanten met uit kan en eigenlijk is het ook de kunstvorm die het meest bij me past. Ik ben dan ook niet echt een typische muzikant denk ik. Ik ga niet gaan neerzitten en beginnen muziek spelen alleen om muziek te spelen.

Ik ben een echte fascist tegenover mijn instrumenten want ik beschouw hun niet meer dan werkmateriaal om de muziek in mijn hoofd om te zetten tot echte songs…mijn instrumenten zijn mijn verfkwasten!

Is muziek kunst ?

Muziek is kunst…één van de kunstvormen, misschien zelfs de belangrijkste kunstvorm!

Na al die tijd sta je er nog steeds. Wat is nu de bedoeling van dit alles? Een nieuw publiek overtuigen of de oude fans terug een goede oude dag bezorgen?

Behalve mijn tijd in de Amerikaanse gevangenis, denk ik niet dat ik ooit weg ben geweest. Maar dit buiten beschouwing gelaten, ik doe wat ik wil doen en je hebt het te nemen of te laten!

Een van de hoofdingredienten van Sex Gang Children waren die tribal drums. Waar haalde jij die inspiratie vandaan?

Een beetje van overal eigenlijk, maar dat soort drums kon je voor het eerst horen bij de beginplaten van Adam & The Ants en ook Theatre Of Hate. Op de eerste nummers van Sex Gang Children hadden we niet zulke harde drums maar de enige reden hiervoor is gewoonweg dat wij toen vonden dat het niet bij de nummers paste.

Ik heb veel met Rob Stroud in de studios gezeten om de drums te overlopen, slag per slag zeg maar…en ik weet het, voor u betekent het waarschijnlijk pure onzin, maar de belangrijkste slagen waren de leegtes…leegtes maken de beat! Drums zijn net als een schaar, je moet het op een juiste manier gebruiken.

Wat kunnen we van Sex Gang Children verwachten in Waregem?

Veel nieuwe nummers die we later dit jaar gaan uitbrengen.

Als je daar in Waregem zult staan, zullen sommigen je zeker bezien als de peetvader van de goth scene, ik bedoel maar…zoveel groepen die daar staan zijn beïnvloedt door uw muziek !!!

Het is misschien wel plezant maar ik voel dat zo niet aan. Ik denk niet dat ik iets meer of iets minder aan het gothconcept heb bijgedragen dan de bedoeling was…en ook zie ik mezelf niet als zijnde uitgeblust, mijn werk is nog lang niet gedaan. Moesten er daar groepen zijn die beïnvloedt zijn door Sex Gang Children, dan kan ik daar alleen maar uit kon concluderen dat ik mijn strijd beslist moet verder zetten.

Ik ben zelf een grote gothfan, dus vraag ik het maar aan één van mijn favorieten…waarom kies jij voor de donkere kant van het leven?

Ik weet niet of ik dat echt ga kunnen uitleggen, hoor. We zijn het er wel over eens dat het de juiste keuze is, denk ik. Maar wat moet ik daar nu persoonlijk aan toevoegen?

Kijk, het donkere in het leven heeft me steeds aangesproken en ik heb me daar nooit echt vragen bij gesteld. Het zal wel iets met melancholie te maken zeker, want melancholie maakt toch een belangrijk deel uit van ons eigen ik. Ik heb altijd geweten wat ik goed vond en wat niet, simpeler kan het niet zijn !

Bedankt Andi voor dit fantastisch gesprek.

www.sexgangchildren.com

www.andisexgang.com

www.songandlegend.com

www.myspace.com/sexgangchildren

www.myspace.com/andisexgang

www.myspace.com/dirtyroseanne

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...