casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Luc Van Acker
Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven…
06/05/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

06/05/2010 : Luc Van Acker - Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven…
06/05/2010 : Luc Van Acker - Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven…
06/05/2010 : Luc Van Acker - Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven…
06/05/2010 : Luc Van Acker - Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven…

Tijdens de laatste editie van Bodybeats 2010 bewees Luc Van Acker met verve dat hij zijn wilde haren nog lang niet kwijt is.

Integendeel, Luc is nog steeds het podiumbeest van vroeger en bracht met RevCo één van de wervelendste en aanstekelijkste shows die ik de laatste tijd mocht aanschouwen en dat bleek ook uit de positieve reacties van andere festivalbezoekers achteraf.

Wie deze uppercut gemist heeft, krijgt alsnog een tweede kans want Bodybeats heeft net bekend gemaakt dat RevCo het voorprogramma zal spelen van KMFDM.

Dit optreden gaat door op 30 juni in de Antwerpse Trix, meer info vindt je trouwens op http://www.bodybeats.be/

Dag Luc, ik zou graag met u uw carriere een beetje willen overlopen.

U bracht uw eerste materiaal uit in 1981 allemaal in eigen beheer bij u thuis,

Hoe vanzelfsprekend was dat?

Héél vanzelfsprekend : ik wist niet van het bestaan van platenfirmas af … DIY (do it yourself) was de einige manier en ik had van Punkbands gezien hoe ze een singeltjezelf uitbrachten en verdeelden.

De Multitrack opnames die ik met men 4 track cassette speler maakte gaven me de mogelijkheid om zonder band alles zelf in te spelen.

Ik had onlangs een interview met Red Zebra en die vertelden mij dat er helemaal geen Belpopscene bestond, dat de groepen elkaar zelfs niet kenden...

Jawel iedereen kende mekaar … maar omdat we toen nog niet als Belpop door het leven gingen was het ieder voor zich … maar zo amateuristisch dat het toch ongelooflijk véél charme had.

Jouw eerste groep was Arbeid Adelt. Als je de jaren ’80 bekijkt is het ongelooflijk dat dertig jaar geleden er een mogelijkheid bestond om maatschappijkritische platen uit te brengen, nu is dat een illusie geworden...

Het zijn andere tijden : zuipen en drum&bass en alle foute 70s kleren aantrekken is ook een vorm van protest tegen de wellness maatschappij : extreme genieten

Als je al die groepen bekijkt waar je in gespeeld hebt dan ben je toch een monument...

Soms voel ik me een mummie die af en toe voor een tentoonstelling wordt opgegeraven… Maar ik probeer het interessant te houden.

Een monument die ook een enfant terrible was zoals je zelf zegt. Ik heb je als 14-jarige gezien ergens in 1983 ten tijde van het Festival Van Vlaanderen en je maakte meteen indruk op me. Dat enfant terrible zijn, is dat een bewuste keuze?

Ja ik hou van Spontaniteit en puurheid zonder regels … gewoon op gevoel. Ik ben nog steeds het zelfde kind in mijn hoofd dat wil spelen.

“The Ship” jouw tweede lp werd overheersd door “Zanna”, eigenlijk een a-typisch Luc Van Acker nummer. Vind je dat niet erg dat het grote publiek je enkel daarvan kent?

Nee want ik hou van "Zanna". Alleen is die song gemeengoed geworden van de massa die daar hun eigen verhaal bij heeft …Maar in Canada kennen ze bv "Feels Like Love" en in Spanje vinden ze "Heart & Soul"geweldig!

Hoe moeten we dat succes eigenlijk inschatten, om het cru te stellen : kon je er van leven?

Nee, 157€ per jaar aan Sabam …

Wat ik mij altijd heb afgevraagd, waarom ben je na het succes van “The Ship” niet meteen de studio ingekropen voor een derde album?

Heb ik wel gedaan en toen kwam er een nieuwe platenfirma man die Soulsister en The Radios belangrijker vond dan mijn liedjes en ik kon gaan … creatief zijn is soms een vloek.

Daarna ging je richting Amerika... Hoe vanzelfsprekend was dat voor een Belg?

Ik stond naast R23 (Richard 23 van Front 242 nvdr) in den DNA (Brusselse club nvdr) en een week later stind ik in Chicago dank zij Al Jourgenson en het feit dat ik bij Shriekback had gespeeld.

Je mag het draaien of keren hoe je wil, maar eigenlijk stond jij aan de wieg van wat nu American gothic genoemd wordt (van Marilyn Manson tot de latere Nine Inch Nails). Voel je dat zelf ook?

Ja ik ken die mensen persoonlijk en die geven dat ook toe dat ze zijn komen lenen bij RevCo … maar ik vind dat een eer! De fakkel doorgeven 'makes you immortal'!

Revolting Cocks waren vaak schockerend, ik kan me inbeelden dat er in het land der christelijke preutsheid (de US) daar niet mee gelachen kon worden....

Nooit last van gehad … omdat we altijd in 18+ clubs speelde en daar mag dan weer alles! Heel vreemd eigenlijk… Héél preuts in the US en gelijktijdig volledig gestoord! Maar alles binnen de juiste context.

Dat controversiële, is dat iets waar je zelf op zoek naar ging?

Voor mij is dat een 2de natuur … ik weet niet beter …'I’m SICK'!

Naar het schijnt heb je ook samen gewerkt met Timothy Leary. Hoe was dat?

Hij was de room mate van Al in LA maar ik heb hem nooit ontmoet Gans de "Heroine" periode heb ik min of meer geskipt bij Ministry.

Als je er nu op terug kijkt, hoe beschouw je die Amerikaanse periode?

Mooiste tijd van mijn leven ! Echt de max! En waarschijnlijk de reden dat ik nu pas echt aan een carrière werk …

Nadien was er een grote stilte. Was je als artiest uitgeblust of zocht je gewoon de stilte op?

Ik heb een gezin met 2 kinderen die ik niet in de muziek wereld woubetrekken. Mijn kinderen begrijpen er nog steeds niks van als ze een fan tegen komen en dan vragen ze uitleg zo van wat heeft hij toch allemaal gedaan? Ze kennen me als een brave papa. Ik was ook creatief uit geblust en was de pedalen kwijt … die hoop ik nu terug te vinden met mijn album “Extreme Gentleman”.

Ik gun het je van harte en als fan maakt het me alleen maar blij, maar waarom besluit iemand om na jaren stilte om er weer tegen aan te gaan?

Gewoon goesting en de kinderen zijn bijna het huis uit dus gaan we totaal loos!

Onlangs was je op Bodybeats 2010. Naar mijn inziens speelde je iedereen met gemak weg, maar RevcoWorld is dat nu iets waar je blijft aan werken of is het een tijdelijk iets?

Na de US tour van 2006 wou ik verder met Revolting Cocks maar Al wou een nieuwe richting in met een nieuwe bezetting (jonge gasten). Dus zei ik hem dat ik op mijn manier met de Revolting Cocks songs verder wilde als Revco World en dat vond hij geweldig! Ik mail nog regematig met El Passo en maak af en toe remixen van de nieuwe songs alhoewel dat niet zo mijn ding is … 'I’m supportive'

Je bent wel omringd door zeer jonge muzikanten. Waarom?

Omdat ik ze echt goed vind en een nieuwe saus over the old stuff wil en dat doen ze goed.

Het is geen kritiek, een vaststelling met een vraag. Voor iemand met zulks een catalogus, waarom speelde je zoveel covers?

In het begin speelde ik alles op een hoop … maar nu heb ik alles op een rijtje. Alleen zijn de covers en de Cocks songs nog bij elkaar. Maar stilaan komt er meer RevCo bij, bv. "Often Forget" is nieuw sinds een paar weken.

Hoe voelde het om de Tom Jones van België te zijn?

Hahaha teleurgesteld want het was gewoon een vent die 10 damesslips op het podium gooide… 'next time the real thing' en danseressen op het podium.

Bedankt Luc.

Luc Van Acker

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...