casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

YELWORC
Vanaf het begin al vermijd ik te kunstmatige klanken en domme techno´de geluiden.
30/04/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

30/04/2010 : YELWORC - Vanaf het begin al vermijd ik te kunstmatige klanken en domme techno´de geluiden.
30/04/2010 : YELWORC - Vanaf het begin al vermijd ik te kunstmatige klanken en domme techno´de geluiden.
30/04/2010 : YELWORC - Vanaf het begin al vermijd ik te kunstmatige klanken en domme techno´de geluiden.
30/04/2010 : YELWORC - Vanaf het begin al vermijd ik te kunstmatige klanken en domme techno´de geluiden.
Het occulte dark electro project yelworC wordt in 1987 opgericht als een duo door Peter Devin en Oliver Büttner (a.k.a. Dominik van Reich). Na een aantal cassettes, het album “Brainstorming” (1992) en het mini-album “Blood In Face” (1993) split het duo in 1994. Dominik van Reich gaat verder met zijn soloproject amGod en Peter Devin gaat op zijn eentje door met yelworC en brengt nog de albums “Trinity” (2004), “Eclosion” (2007) en “Icolation” (2007) uit. Binnenkort staat het behoorlijk legendarische yelworC op het podium van het Gothic Festival!

Kan je yelworC eens voorstellen aan het Belgische publiek? Hoe zou je zelf de muziek van yelworC omschrijven?

Peter Devin: Het Duitse dark elektro project yelworC bestaat sinds 1988, tijdens de eerste jaren tot 1994 als een duo (Peter Devin en Dominik von Reich). In de vroege jaren produceerden we een reeks tapes en in de periode 1992 – 1994 de cd’s “Brainstorming”, “Blood In Face” en “Collection 1988 – 1994”. Na de split in 1994 ging ik met yelworC verder als een solo project, maar door omstandigheden duurde het 10 jaar voordat ik het volgende yelworC album “Trinity” kon uitbrengen (in 2004), gevolgd door de EP “Eclosion” en het album “Icolation” (beide in 2007). Het volgende album “Torture Trail” is momenteel in de maak. De muziekstijl van yelworC laat zich omschrijven als dark elektro zonder de commerciële `four on the floor` beat. Het is een mix van harsh industrial en ultra dark ambient: pompende beats, donkere melodieuze synth sequences en archaïsche noise scapes, gecombineerd met orkestrale symfonische arrangementen. De zang heeft een wijd spectrum en varieert van mysterieus fluisterend tot furieus roepen. Bevreemdende modulaties van bizarre vocale effecten en vervormde samples bouwen atmosferische soundscenario’s op. De architectuur van ritmes en geluiden wordt gekenmerkt door een hypnotisch gebruik van loops en breaks. De composities zijn meerlagig en de lyrics zitten vol stikdonkere cryptische boodschappen.

Wat fascineert je zo aan de magiër-occultist Aleister Crowley dat je zijn naam achterstevoren gespeld, gebruikt voor je muzikale project? Wat is je oordeel over zijn persoon? Sommige mensen vereren hem, anderen beschouwen hem als een ordinaire bedrieger of zelfs een soort nar...

Peter Devin: Oh ja, de oude tovenaar... Om mogelijke sensatiezucht onder de lezers maar meteen de kop in te drukken: met zwarte missen, orgieën en hard drugs heb ik absoluut niks te maken. Zijn gebruik van geestesverruimende middelen moet men trouwens in de historische context zien. Hoe dan ook, muziek en magick gingen voor mij al hand in hand sinds mijn allereerste muzikale experimenten. In mijn prille jeugdjaren was ik reeds gefascineerd door allerlei donkere magische toestanden ouijaborden, runenmagie, de mystiek van numerologie, tarot en kabbala en de lange geschiedenis van de occulte wetenschappen. Aleister Crowley sprak mij het meest aan, omdat hij gewoonweg de grappigste en meest provocatieve was van het hele zootje. Ik beschouw hem feitelijk niet als een soort idool, enkel als een inspiratiebron.

Deze obscene schrik van de deftige burger vergaloppeert zich soms wel een beetje in zijn werken, maar zijn buitengewone biografie, zijn ronduit grappige misstappen en experimenten met zwarte magie, zijn non-conformistische houding tegenover de maatschappij en zijn allround talent als kabbala en Azië-expert alsook als bergbeklimmer, al die dingen tezamen maken hem tot de gedroomde inspiratiebron voor mij.

yelworC als anagram van zijn naam staat voor een houding van rebelse nieuwsgierigheid en de radicale zoektocht naar de Steen der Wijzen. Ik ben geen adept van enige satanistische kring of ‘anti-kerk’ Mijn natuur als einzelgänger weerhoudt me ervan een volgeling te worden van dergelijke verenigingen, omdat ze een hiërarchische structuur hebben. Als ik ooit een spiritueel persoon zou aanbidden, moet het een persoon zijn wiens magische kracht en universele wijsheid bewezen kan worden. Magie en toetsbare realiteit zijn in mijn denken geen contradicties, maar men komt dit in een levend persoon slechts uiterst zelden tegen.

In dit opzicht is Crowley, de ‘Master of 1000 Masks’, voor mij eerder een charmante bedrieger dan een betrouwbare link naar hogere dimensies. Desalniettemin is zijn cynische minachting van de christelijke moraal de perfecte toegang naar de wereld van het obscure. Mijn composities verheerlijken immer het obscure en het blasfemische. Tot op de dag van vandaag stimuleren de vreemde verzen van die goede oude Crowley mijn zenuwstelsel en brein tot vuile infernale geluiden en apocalyptische stemmingen.

Ik wil echter het volgende nadrukkelijk verklaren: in onze tijden van geperverteerd kindermisbruik en andere geschifte dingen is de Crowley filosofie gevaarlijk... Men moet niet alles van hem geloven. Enkel idioten met een zieke geest nemen al zijn theses voor waar aan.

yelworC wordt muzikaal gezien vaak vergeleken met Skinny Puppy. Kan je leven met die vergelijking? Welke bands of artiesten waren van invloed op jou?

Peter Devin: Ja, met die vergelijking kan ik goed leven. ;-) Toen we begonnen, waren ze een grote inspiratiebron voor onze muzikale experimenten. Maar gaandeweg ontwikkelden we onze eigen stijl. In elk geval ben ik ze nog steeds dankbaar dat ze mij in de jaren ’80 met hun muziek een schop onder mijn kont verkochten.

Vandaag de dag zijn er denk ik niet zo veel gelijkenissen meer, buiten dan het belang van de complexiteit van de muzikale arrangementen. Buiten Skinny Puppy, kwamen onze vroege invloeden van eighties acts zoals Cabaret Voltaire, Chrome, Laibach, Coil, Test Department en dergelijke. Nieuwe muzikale invloeden voor mij zijn meestal film scores. Ik ben een grote fan van horrorfilms met een apocalyptische touch zoals “The Omen”, “The Exorcist”, “Hellraiser”, “Prince Of Darkness” en “The Nightwatcher”. En doorheen al die jaren word ik nog altijd geïnspireerd door films als “A Clockwork Orange”, “2001: A Space Odyssey” en “Apocalypse Now”.

Zie je een evolutie doorheen de yelworC releases? Hoe zou je die evolutie omschrijven?

Peter Devin: Ik hoop dat er evolutie te horen is! ;-) Persoonlijk denk ik dat de belangrijkste ontwikkeling de uitbreiding van muzikale stijlelementen is en dit wars van de gewoonlijke muzikale categorieën. De vroege werken waren soundtechnisch en compositorisch eerder simpel ineengestoken en mikten uiteraard op de EBM scene als doelgroep.

Sinds de begindagen was ik altijd diegene die verantwoordelijk was voor de atmosferische tracks in yelworC. Toen al vermeed ik te kunstmatige klanken en domme technoïde geluiden. Als accenten kan dat nog, de basis moet voor mij echter steeds volledig natuurlijk klinken. Het zijn deze aardse klanken, die deze wijdse sombere sfeer scheppen en archaïsche en apocalyptische soundscapes creëren.

Inhoudelijk is de bijtende maatschappijkritiek van het begin verfijnd van rechttoe rechtaan blinde agressie tot een soort subtiele goddeloosheid. Terzelfdertijd echter ben ik mijn terughoudendheid kwijtgeraakt tegenover intensieve liefdesgevoelens, wat tot uitdrukking komt in tracks als “Vampires Tongue” en “Dark Thorn”. In nog andere tracks werd de wereld van donkere mystieke ervaringen verdiept door ophitsende subversie en werd een vrouwenstem toegevoegd.

Wat is eigenlijk jouw favoriete yelworC release en waarom?

Peter Devin: Mijn favoriete yelworC release is altijd de meest recente. Ik leer bij met elk album en in feite dient elk album steeds als brug voor het volgende.

Het is erg moeilijk om de oudere (pre-Trinity) releases van yelworC nog te vinden. Zijn er geen plannen voor een heruitgave van het ouder materiaal?

Peter Devin: Niet in de nabije toekomst. Ik heb zo veel nieuwe ideeën voor nieuwe tracks dat ik me liever daarop concentreer.

Het yelworC symbool fascineert me. Zit er een diepere betekenis achter? Kan je dat eens uitleggen? Wie ontwierp dit intrigerende symbool?

Peter Devin: Oh, bedankt! J Het symbool komt van John Carpenter's film "Prince Of Darkness". Het is een tattoo van een persoon die bezeten is door het kwaad, een symbool van de Anti-Christ. Voor het album “Trinity” heeft de artworker, Ingo Römlingn het herwerkt en voor “Icolation” heeft de artiest Joachim Luetke het geredesigned. Het originele symbool komt uit de Grieks-Romeinse mythologie. Het staat voor de god Saturnus, die staat voor ‘maat, discipline en een nieuwe start’, terzelfdertijd echter ook voor ‘rampspoed en ruzie’ (de sikkel). De Romeinen gebruikten het kruis met de sikkel om de waarheid van het christendom in vraag te stellen, genaamd ‘cross of confusion’. In de occulte esoterie staat het symbool voor ‘Meester Saturnus’, de heerser over occulte kennis en zwarte magie. Persoonlijk interpreteer ik het al een soort van ‘Dark Star’, een planeet en tezelfdertijd een vehikel van een andere dimensie, dreigend en tegelijkertijd uitnodigend.

Waarom besloot je na 15 jaar afwezigheid om opnieuw op het podium te kruipen. Miste je het live optreden?

Peter Devin: Ja, ik miste het. Maar ik moest wachten tot ik de gepaste mensen vond om samen mee op het podium te gaan staan.

Wat kunnen we verwachten van het concert op the Gothic Festival 2010 in Waregem? Wie zal er naast Peter Devin op het podium staan? Of wordt het een one man performance?

Peter Devin: Haha, ik hoop dat het geen one man performance gaat worden! Maar als mijn live-ondersteuning gehinderd wordt door tinnitus, dan doe ik het desnoods alleen... ;-) Nee serieus, zeker is al Anika Annutsch als female voice en keyboards en Leo von Leibnitz voor

electronische percussie en drums. Momenteel nog niet bevestigd is een derde live-muzikant, misschien voor gitaar en/of keyboards. In de live shows experimenteer ik altijd met een speciaal trigger-systeem, waaraan ik met kabels verbonden ben en waardoor ik naar believen live samples kan toevoegen. Ik werk ook met verschillende maskers, maar wanneer ik ze draag en hetwelk ik draag, dat beslis ik spontaan op het moment zelf.

Wat vind je van de affiche van het festival? Zijn er concerten die je zelf graag wil bijwonen?

Peter Devin: Het is een zeer opwindende affiche! Mijn complimenten! Zo veel acts die men al zo lang niet meer live aan het werk heeft kunnen zien! Sex Gang Children bijvoorbeeld heb ik nog nooit gezien en Alien Sex Fiend, dat is al geleden van in de jaren ‘80. Natuurlijk wil ik ook Skinny Puppy en Frontline Assembly niet missen. Ik denk dat ook Faith And The Muse en Triarii een goede live tip zijn. En last but not least Dive, die een goede vriend is van mij en hoewel ik hem al zo vaak live heb gezien, heb ik er nog altijd plezier van om zijn tomeloze energie gade te slaan.

Kan je ons al iets verklappen over de playlist? Gaan we ook ouder materiaal te horen krijgen zoals “Soulhunter” of enkel het nieuwere materiaal?

Peter Devin: Ik verander de playlist regelmatig tot vlak voor het concert. De playlist is afhankelijk van mijn persoonlijke stemming en van de voorkeuren van mijn live muzikanten. In elk geval zullen we een paar oude tracks spelen (“Blood In Face”, “Combat”), een paar tracks van “Trinity” (“Doom Of Choronzon”, “Bloodwhited”) en “Icolation” (“Dark Thorn”) en zeker ook een of andere splinternieuwe nog niet uitgebrachte song (van het te verschijnen album “Torture Trail”).

We kijken er al naar uit!

http://www.yelworc.de

http://www.myspace.com/yelworc

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - Restless Dreams

Wetenschappelijk onderzoek is er, voor zover we weten althans, nog niet naar gedaan, maar uit ervaring leerden wij dat mensen die de muziek van Qntal kunnen smaken ook niet bepaald vies zijn van het bredere gothic genre, en omgekeerd. Ben je ook zo iemand die niet de neus ophaalt voor een mengelmoes van middeleeuwse sferen, beats en gothische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapscape - A Mutual Disagreement

A Mutual Disagreement, het zou kunnen slaan op een verslag dat ik las van Synapscape’s laatste passage op Belgische bodem. De auteur in kwestie kwam aanhollen met een zodanig nietszeggend stukje tekst waaruit klaar en duidelijk bleek dat ze simpelweg niet wist waarover ze schreef en het optreden eerder een bijkomstigheid was, in plaats ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...