casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

669 items

   

For Greater Good
Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.
25/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/04/2010 : For Greater Good - Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Zaterdag 8 Mei 2010 is een datum die je maar beter noteert in je agenda want dan vindt er in het Kompas (dat is nog steeds in Sint-Niklaas) een minifestivalletje plaats dat geen enkele electro/indus/experimental of zoals Izzy het zelf zegt, muziekliefhebber mag missen.

Naast de Antwerpse sprookjeselectro van Dark Poem en de percussiegeluiden van Militia vind je ook For Greater Good op het podium.

Zoals alle goede platen wist ik niet goed wat ik met hun cd moest aanvangen.

Is het ambient? Is het indus? Is het electro? Is het neo-klassiek?

Het zijn vragen die wellicht nooit een antwoord zullen krijgen maar wat ik wel weet is dat hun cd een verslavend effect heeft en met deze vrolijke gedachte confronteerden wij Sam en Izzy met enkele boeiende vragen…

Hoe zou jij For Greater Good het best omschrijven?

Sam : Post-industrial soundscapes

Toen ik jullie muziek voor het eerst hoorde dacht ik aan drie richtingen.

Ontegensprekelijk het indus-element, georchestreerde wave zoals bij In The Nursery en zelfs neo-klassiek…

Sam : Everything is influence.

Izzy: Voor een gedeelte heb je gelijk, het is zo dat wij al die stromingen gebruiken maar het is niet zo dat wij op een dag besluiten van 'Hé, weet je waar ik nu eens zin in heb? Een martial-industrial track in de stijl van Des Esseintes!'

Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Jullie muziek is ook in zekere zin filmisch te noemen.

Hoe gaan jullie te werk? Vetrekken jullie vanuit een bepaalde gedachte of volgt eerst de muziek en dan de gedachte?

Izzy: Vaak begint de muziek wel van uit een gedachte of een gebeurtenis bij mij, ja... iets wat me aangrijpt of me choqueert bijvoorbeeld, en daar hoor ik dan muziek of een melodie bij, of een klank of iets anders.

En dan begint het For Greater Good-pingpongspel...

Sam : Het idee voor een song start bij één van ons twee en de andere vult aan.

In een later stadium gaat er door samenwerking met andere muzikanten en jams een volledige versie ontstaan.

Maar ook die versies zijn ons niet heilig en dus constant in evolutie.

Binnenkort zien we jullie in Het Kompas in Sint Niklaas. Gebruiken jullie bepaalde beelden die bij de muziek horen?

Sam : Wij proberen telkens met videoprojecties te werken.

Zelfgemaakte beelden en filmpjes door verschillende video-kunstenaars.

Wij proberen het publiek onder te dompelen in een totaalsfeer.

Beeld, muziek, licht en geluid als extra dimensie bij het dagelijkse leven.

Tegenstanders van jullie muziek zeggen dat het geen nut heeft om groepen zoals For Greater Good live te zien omdat het toch hetzelfde is als op cd…

Verdedig u zelf !

Izzy : Ik zie niet in waarom ik me moet verdedigen.

Ik ben ook vrijwel zeker dat er weinig mensen zo denken.

Iedereen weet dat als er een heel orkest klinkt en er maar drie mensen op het podium staan, er waarschijnlijk een paar dingen vooropgenomen zijn, maar niemand zal ooit zeggen dat een For Greater Good-concert niet dynamisch is.

Kom maar eens kijken naar een live-optreden, niet één van ons staat een minuut stil.

Er zijn trouwens genoeg groepen die met drumcomputers en geprogrammeerde synths nog steeds een AB, een sportpaleis of een festivalweide volkrijgen, dus zo erg zullen de mensen het dan toch niet vinden.

Gaan jullie tijdens het optreden ook nieuw materiaal spelen of enkel jullie CD............?

Sam : We spelen enkele nummers van de cd, maar ook nieuw materiaal o.a. van onze samenwerking met de Japanse noise-poëet Kenji Siratori (deze plaat komt binnenkort uit) en we hebben ook nog een verrassing in petto.

We proberen er telkens een ander concert van te maken.

Het moet boeiend blijven voor het publiek en ook voor ons natuurlijk.

Een paar vragen over jullie plaat.

Die is ondertussen een tijdje uit, tevreden over de belangstelling?

Sam : Ja, wij hebben veel positieve reacties gehad uit verschillende hoeken van de wereld. Mensen van allerlei pluimage vinden de CD goed.

Van zevenjarigen die een regendans verzinnen op Spring Mechanist tot een 80-jarige schilder die ons bijna elke avond draait terwijl hij met een glas rode wijn ter hand in zijn atelier werkt.

Deze vraag heb je vast al 100 keer mogen beantwoorden, maar goed…voor Dark Entries doe je het nog maar een keer J

Jullie plaat is gemasterd door Daniel B van Front 242, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

Sam :Ik leerde Daniel B enkele jaren geleden persoonlijk kennen toen hij producer was van de “experimentele folk”-band Troissoeur.

Bij die band zat ook onze toenmalige violist/zanger Edwin Vanvinckenroye.

Toen ons album klaar was en we op zoek gingen naar een mastering-engineer was Daniel dan ook een logische keuze.

In 2006 verschenen jullie op een compilatie van Cold Meat Industry.

Is er later nog interesse van dit label gekomen?


Sam : Het was heel leuk dat CMI ons op de “All my dead friends”-compilatie zette.

For Greater Good kreeg op die manier veel buitenlandse fans en reacties.

Izzy: Er zijn van een hoop labels en distro's positieve reacties gekomen, ook van bijvoorbeeld Old Europa Café en Cold Spring.

Wie weet zit een samenwerking te zijner tijd er nog wel aan te komen...

Een mens mag wel stellen dat jullie binnenin het enfant terrible van de zwarte scene zitten.

Ik bedoel maar : Ik kan op mijn 1 hand de mensen tellendie in indus geïnteresserd zijn en ik heb de indruk dat het steeds maar meer en meer achteruit gaat…

Sam : Vreemd dat je dat zegt, volgens mij is de “dark-scene” sterker dan ooit.

Veel nieuwe bands knutselen lustig aan de weg, nieuwe en oude organisatoren draaien op volle toeren, de hele new-wave-revival brengt de muziek naar een jongere generatie en veel dingen die je hoort op de radio zijn nog het best te omschrijven als new-new-wave, The XX bvb.

(Dat is zeker waar Sam, maar ik had het over de interesse voor de indus an sich. Ik herinner mij ooi een bomvolle Vooruit die geïnteresseerd was in Imminent Starvation bv.-ed.)

Izzy : Heel “deze scene” zoals jij ze noemt is hier in België een kleine niche.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen zichzelf martial-industrial-avant-garde-whatever noemen, daarmee ga je alles nog meer versnipperen...

Wij spelen duistere soundtracks en soundscapes, maar wij kijken veel ruimer dan die ene scene omdat wij muzikanten zijn tout court, en geen dark-ambient of industrial muzikanten. Voor de mensen is het gemakkelijker als we ons een mooi duidelijk label op zouden plakken, maar ik zou het zelf zonde vinden dat ik mijn muzikale interesses zou intomen door al dat ge-label...

Eigenlijk vind ik dat fantastisch dat je dat zegt, Izzy.

Het ergste wat muziek kan overkomen is dat je muziek in hokjes steekt en nog erger dat die mensen dan in hun hokjes blijven.

Er bestaan enkel goede en slechte films en zo zou er ook enkel goede en slechte muziek moeten zijn….

Hoe zit het eigenlijk met jullie eigen muzieksmaak?

Sam : Wij hebben een uitstekende en wijd reikende muzikale smaak, dank u.

For Greater Good is daar natuurlijk een reflectie van, maar evenzeer van het alledaagse leven, onze persoonlijke stokpaardjes en veel geknutsel en experiment.

Izzy: Ik luister, net als Sam, echt naar alles.

Je vindt in mijn cd-kast alle stijlen: ambient, electro, industrial, death metal, jazz, klassiek, rockabilly, doom, noisecore, grime, dubstep, eighties pop...

Als ik het me goed herinner, sprak jij er met mij ooit eens over dat je iets ging remixen van No More.

Sam/Izzy: De Duitse cult-band No More bracht hun nieuwe album “Midnight People and Lo-Life Stars” uit.

Het leek hen een leuk idee de single ‘Sunday Mitternacht” door enkele bevriende bands te laten remixen.

De platenfirma was heel tevreden over het resultaat en dus verschijnen deze remixes binnenkort op CD. Behalve For Greater Good’s versie kan je ook die van o.a. Vomito Negro, PNE en Technoir verwachten.

No More maakte ook een remix van For Greater Good voor onze remix-album.

Met wie zou het eigenlijk een droom zijn om te kunnen samenwerken, denk je?

Izzy: Echt dromen niet, maar met Danny Elfman bvb. zou ik graag eens van begin tot einde een productie doen, om te zien hoe die mensen werken en wat zij zoal doen.

Sam : For Greater Good staat altijd open voor leuke samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars vanuit elke discipline en van over de hele wereld.

Een groot koor lijkt me wel leuk… maar als het pure dromen mogen zijn: Trent Reznor en Brian Eno.

Het laatste woord is aan u….

Izzy: Komen kijken op 8 mei, dan treedt For Greater Good op samen met Militia en Dark Poem in OJC Kompas te Sint-Niklaas.

Sam : Hou onze collab-cd met Kenji Siratori in de gaten en er komt zoals gezegd een remix-cd met bevriende bands die For Greater Good-nummers door de mangel halen.

So keep posted by watching the Facebook-page, MySpace and/or website.

http://www.myspace.com/forgreatergood

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Vegetable Orchestra - Green Album

Geniaal concept! Om met de deur in huis te vallen: deze band maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenen die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Groenten jawel! Vegetables! Gemüse! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de uit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Oak - False Memory Archive

Oorspronkelijk begonnen als een folkrock duo heeft Oak zich ontwikkelt tot een heuse vier man sterke progressieve rockband. Alle vier de leden hebben een totaal verschillende muzikale achtergrond. Die gaat van klassiek over alternatieve rock, elektronische muziek tot prog- en hardrock. De bezetting bestaat uit zanger en toetsenist Simen Valldal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Equitant - The Circle Of Agurak

Raymond Dillard Helfin is een artiest waarvan je kan zeggen dat hij al tal van muzikale watertjes heeft doorzwommen. Zo speelde hij mee bij Absu, wat mij betreft toch een van de betere Amerikaanse death/black metal bands onder het pseudoniem Equitant. Rond dezelfde periode, we schrijven beginjaren 90, bracht hij ook onder deze naam ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arca - Forces

Het Franse Arca bestaat al achttien jaar en is een project van Joan Cambon en Sylvain Chaveau. De groepsnaam refereert naar de Portugese dichter Fernando Pessoa. Arca betekent koffer in het Portugees. Pas na Pessoa zijn dood werd het gros van zijn gedichten - die hij bewaarde in een koffer - postuum ontdekt. Cambon is naast componist ook producer ...

lees meer...
CD BESPREKING : La Lune Noire - Dictator

Francisco Franco, Idi Amin, Benito Mussolini, Joseph Stalin, … Ze hebben allemaal de stempel van de dictatuur op hun eigen voorhoofd weten te meppen. Maar toch, laat je niet misleiden door de titel van het vierde album van het Nederlandse La Lune Noire. Dat album heet namelijk Dictator maar heeft omzeggens niets met voornoemden ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 13/11/2018 : Vrijdag Dark Entries Night met La Scaltra (gothic rock)

Op vrijdag 16 november gaat de 25ste Dark Entries Night door in de Gentse Kinky Star. En we breken daarbij de regels. Op de affiche staat uitzonderlijk slechts één groep en dan nog een buitenlandse, terwijl we doorgaans twee Belgische groepen programmeren. Verwacht van ons geen zure oprispingen over het behouden van onze tradities, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...