canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

For Greater Good
Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.
25/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/04/2010 : For Greater Good - Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Zaterdag 8 Mei 2010 is een datum die je maar beter noteert in je agenda want dan vindt er in het Kompas (dat is nog steeds in Sint-Niklaas) een minifestivalletje plaats dat geen enkele electro/indus/experimental of zoals Izzy het zelf zegt, muziekliefhebber mag missen.

Naast de Antwerpse sprookjeselectro van Dark Poem en de percussiegeluiden van Militia vind je ook For Greater Good op het podium.

Zoals alle goede platen wist ik niet goed wat ik met hun cd moest aanvangen.

Is het ambient? Is het indus? Is het electro? Is het neo-klassiek?

Het zijn vragen die wellicht nooit een antwoord zullen krijgen maar wat ik wel weet is dat hun cd een verslavend effect heeft en met deze vrolijke gedachte confronteerden wij Sam en Izzy met enkele boeiende vragen…

Hoe zou jij For Greater Good het best omschrijven?

Sam : Post-industrial soundscapes

Toen ik jullie muziek voor het eerst hoorde dacht ik aan drie richtingen.

Ontegensprekelijk het indus-element, georchestreerde wave zoals bij In The Nursery en zelfs neo-klassiek…

Sam : Everything is influence.

Izzy: Voor een gedeelte heb je gelijk, het is zo dat wij al die stromingen gebruiken maar het is niet zo dat wij op een dag besluiten van 'Hé, weet je waar ik nu eens zin in heb? Een martial-industrial track in de stijl van Des Esseintes!'

Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Jullie muziek is ook in zekere zin filmisch te noemen.

Hoe gaan jullie te werk? Vetrekken jullie vanuit een bepaalde gedachte of volgt eerst de muziek en dan de gedachte?

Izzy: Vaak begint de muziek wel van uit een gedachte of een gebeurtenis bij mij, ja... iets wat me aangrijpt of me choqueert bijvoorbeeld, en daar hoor ik dan muziek of een melodie bij, of een klank of iets anders.

En dan begint het For Greater Good-pingpongspel...

Sam : Het idee voor een song start bij één van ons twee en de andere vult aan.

In een later stadium gaat er door samenwerking met andere muzikanten en jams een volledige versie ontstaan.

Maar ook die versies zijn ons niet heilig en dus constant in evolutie.

Binnenkort zien we jullie in Het Kompas in Sint Niklaas. Gebruiken jullie bepaalde beelden die bij de muziek horen?

Sam : Wij proberen telkens met videoprojecties te werken.

Zelfgemaakte beelden en filmpjes door verschillende video-kunstenaars.

Wij proberen het publiek onder te dompelen in een totaalsfeer.

Beeld, muziek, licht en geluid als extra dimensie bij het dagelijkse leven.

Tegenstanders van jullie muziek zeggen dat het geen nut heeft om groepen zoals For Greater Good live te zien omdat het toch hetzelfde is als op cd…

Verdedig u zelf !

Izzy : Ik zie niet in waarom ik me moet verdedigen.

Ik ben ook vrijwel zeker dat er weinig mensen zo denken.

Iedereen weet dat als er een heel orkest klinkt en er maar drie mensen op het podium staan, er waarschijnlijk een paar dingen vooropgenomen zijn, maar niemand zal ooit zeggen dat een For Greater Good-concert niet dynamisch is.

Kom maar eens kijken naar een live-optreden, niet één van ons staat een minuut stil.

Er zijn trouwens genoeg groepen die met drumcomputers en geprogrammeerde synths nog steeds een AB, een sportpaleis of een festivalweide volkrijgen, dus zo erg zullen de mensen het dan toch niet vinden.

Gaan jullie tijdens het optreden ook nieuw materiaal spelen of enkel jullie CD............?

Sam : We spelen enkele nummers van de cd, maar ook nieuw materiaal o.a. van onze samenwerking met de Japanse noise-poëet Kenji Siratori (deze plaat komt binnenkort uit) en we hebben ook nog een verrassing in petto.

We proberen er telkens een ander concert van te maken.

Het moet boeiend blijven voor het publiek en ook voor ons natuurlijk.

Een paar vragen over jullie plaat.

Die is ondertussen een tijdje uit, tevreden over de belangstelling?

Sam : Ja, wij hebben veel positieve reacties gehad uit verschillende hoeken van de wereld. Mensen van allerlei pluimage vinden de CD goed.

Van zevenjarigen die een regendans verzinnen op Spring Mechanist tot een 80-jarige schilder die ons bijna elke avond draait terwijl hij met een glas rode wijn ter hand in zijn atelier werkt.

Deze vraag heb je vast al 100 keer mogen beantwoorden, maar goed…voor Dark Entries doe je het nog maar een keer J

Jullie plaat is gemasterd door Daniel B van Front 242, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

Sam :Ik leerde Daniel B enkele jaren geleden persoonlijk kennen toen hij producer was van de “experimentele folk”-band Troissoeur.

Bij die band zat ook onze toenmalige violist/zanger Edwin Vanvinckenroye.

Toen ons album klaar was en we op zoek gingen naar een mastering-engineer was Daniel dan ook een logische keuze.

In 2006 verschenen jullie op een compilatie van Cold Meat Industry.

Is er later nog interesse van dit label gekomen?


Sam : Het was heel leuk dat CMI ons op de “All my dead friends”-compilatie zette.

For Greater Good kreeg op die manier veel buitenlandse fans en reacties.

Izzy: Er zijn van een hoop labels en distro's positieve reacties gekomen, ook van bijvoorbeeld Old Europa Café en Cold Spring.

Wie weet zit een samenwerking te zijner tijd er nog wel aan te komen...

Een mens mag wel stellen dat jullie binnenin het enfant terrible van de zwarte scene zitten.

Ik bedoel maar : Ik kan op mijn 1 hand de mensen tellendie in indus geïnteresserd zijn en ik heb de indruk dat het steeds maar meer en meer achteruit gaat…

Sam : Vreemd dat je dat zegt, volgens mij is de “dark-scene” sterker dan ooit.

Veel nieuwe bands knutselen lustig aan de weg, nieuwe en oude organisatoren draaien op volle toeren, de hele new-wave-revival brengt de muziek naar een jongere generatie en veel dingen die je hoort op de radio zijn nog het best te omschrijven als new-new-wave, The XX bvb.

(Dat is zeker waar Sam, maar ik had het over de interesse voor de indus an sich. Ik herinner mij ooi een bomvolle Vooruit die geïnteresseerd was in Imminent Starvation bv.-ed.)

Izzy : Heel “deze scene” zoals jij ze noemt is hier in België een kleine niche.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen zichzelf martial-industrial-avant-garde-whatever noemen, daarmee ga je alles nog meer versnipperen...

Wij spelen duistere soundtracks en soundscapes, maar wij kijken veel ruimer dan die ene scene omdat wij muzikanten zijn tout court, en geen dark-ambient of industrial muzikanten. Voor de mensen is het gemakkelijker als we ons een mooi duidelijk label op zouden plakken, maar ik zou het zelf zonde vinden dat ik mijn muzikale interesses zou intomen door al dat ge-label...

Eigenlijk vind ik dat fantastisch dat je dat zegt, Izzy.

Het ergste wat muziek kan overkomen is dat je muziek in hokjes steekt en nog erger dat die mensen dan in hun hokjes blijven.

Er bestaan enkel goede en slechte films en zo zou er ook enkel goede en slechte muziek moeten zijn….

Hoe zit het eigenlijk met jullie eigen muzieksmaak?

Sam : Wij hebben een uitstekende en wijd reikende muzikale smaak, dank u.

For Greater Good is daar natuurlijk een reflectie van, maar evenzeer van het alledaagse leven, onze persoonlijke stokpaardjes en veel geknutsel en experiment.

Izzy: Ik luister, net als Sam, echt naar alles.

Je vindt in mijn cd-kast alle stijlen: ambient, electro, industrial, death metal, jazz, klassiek, rockabilly, doom, noisecore, grime, dubstep, eighties pop...

Als ik het me goed herinner, sprak jij er met mij ooit eens over dat je iets ging remixen van No More.

Sam/Izzy: De Duitse cult-band No More bracht hun nieuwe album “Midnight People and Lo-Life Stars” uit.

Het leek hen een leuk idee de single ‘Sunday Mitternacht” door enkele bevriende bands te laten remixen.

De platenfirma was heel tevreden over het resultaat en dus verschijnen deze remixes binnenkort op CD. Behalve For Greater Good’s versie kan je ook die van o.a. Vomito Negro, PNE en Technoir verwachten.

No More maakte ook een remix van For Greater Good voor onze remix-album.

Met wie zou het eigenlijk een droom zijn om te kunnen samenwerken, denk je?

Izzy: Echt dromen niet, maar met Danny Elfman bvb. zou ik graag eens van begin tot einde een productie doen, om te zien hoe die mensen werken en wat zij zoal doen.

Sam : For Greater Good staat altijd open voor leuke samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars vanuit elke discipline en van over de hele wereld.

Een groot koor lijkt me wel leuk… maar als het pure dromen mogen zijn: Trent Reznor en Brian Eno.

Het laatste woord is aan u….

Izzy: Komen kijken op 8 mei, dan treedt For Greater Good op samen met Militia en Dark Poem in OJC Kompas te Sint-Niklaas.

Sam : Hou onze collab-cd met Kenji Siratori in de gaten en er komt zoals gezegd een remix-cd met bevriende bands die For Greater Good-nummers door de mangel halen.

So keep posted by watching the Facebook-page, MySpace and/or website.

http://www.myspace.com/forgreatergood

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Necrotekk - What We Have Lost

Dit is veel en veel beter dan bandnaam en artwork suggereren. Op de Dark Entries vergadering dachten we eerst dat dit iets voor medewerker Marjolein Laenen ging zijn, maar toen we het opzetten in het redactielokaal trok ze haar neusje al op bij de eerste tonen van opener “Kingdom”. Veel te dark wave voor haar vermoed ik. Maar mij ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bootblacks - Fragments

In Amerika waait er een nieuwe wave wind, nu nog een koel briesje maar wie weet kan het uitwaaien tot een heuse wervelstorm… In Europa worden langzaam maar zeker groepen opgepikt, zo ook deze Bootblacks die bij het Franse Manic Depression op het rooster mocht gaan staan. Bootblacks is een vierkoppig gezelschap uit Brooklyn en combineert ...

lees meer...
CD BESPREKING : Yūgen - Yūgen

Een debuut dat enige aandacht verdient is deze ‘Yūgen’ van het gelijknamige duo bestaande uit Marthe Lea (saxofoon, zang en gitaar) en Håkon Aase (viool, percussie, kantele, harmonium). Als gastmuzikant is ook bassist Mats Eilertsen van de partij. Lea en Aase putten uit een ruim arsenaal van het muzikale lexicon. Traditionele ...

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Modern English - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

lees meer...
CD BESPREKING : UrZon - 1923

Maak u klaar voor het meest ritmische werk van onze goede vriend Kolja Aertgeerts a.k.a. UrZon. Onze lezers (je moet zelfs niet van het aandachtige soort zijn om onze sympathie voor de man en diens project op te merken) mochten al kennismaken met UrZon door middel van het uitbrengen van enkele (digitale -en gratis bovendien!) albums op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bug - Calamitas

Sludge met razende hardcore invloeden afdalend in een metalen blast beat inferno, dat kan je verwachten op het nieuwe album van Bug, hun zesde. Naar eigen zeggen spelen Bug uit het Oostenrijkse Innsbruck post noise rock en dit sinds 1997 met een verrassend consistente line up (slechts twee wissels in 20 jaar tijd). Het album opent met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...