casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

For Greater Good
Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.
25/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/04/2010 : For Greater Good - Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Zaterdag 8 Mei 2010 is een datum die je maar beter noteert in je agenda want dan vindt er in het Kompas (dat is nog steeds in Sint-Niklaas) een minifestivalletje plaats dat geen enkele electro/indus/experimental of zoals Izzy het zelf zegt, muziekliefhebber mag missen.

Naast de Antwerpse sprookjeselectro van Dark Poem en de percussiegeluiden van Militia vind je ook For Greater Good op het podium.

Zoals alle goede platen wist ik niet goed wat ik met hun cd moest aanvangen.

Is het ambient? Is het indus? Is het electro? Is het neo-klassiek?

Het zijn vragen die wellicht nooit een antwoord zullen krijgen maar wat ik wel weet is dat hun cd een verslavend effect heeft en met deze vrolijke gedachte confronteerden wij Sam en Izzy met enkele boeiende vragen…

Hoe zou jij For Greater Good het best omschrijven?

Sam : Post-industrial soundscapes

Toen ik jullie muziek voor het eerst hoorde dacht ik aan drie richtingen.

Ontegensprekelijk het indus-element, georchestreerde wave zoals bij In The Nursery en zelfs neo-klassiek…

Sam : Everything is influence.

Izzy: Voor een gedeelte heb je gelijk, het is zo dat wij al die stromingen gebruiken maar het is niet zo dat wij op een dag besluiten van 'Hé, weet je waar ik nu eens zin in heb? Een martial-industrial track in de stijl van Des Esseintes!'

Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Jullie muziek is ook in zekere zin filmisch te noemen.

Hoe gaan jullie te werk? Vetrekken jullie vanuit een bepaalde gedachte of volgt eerst de muziek en dan de gedachte?

Izzy: Vaak begint de muziek wel van uit een gedachte of een gebeurtenis bij mij, ja... iets wat me aangrijpt of me choqueert bijvoorbeeld, en daar hoor ik dan muziek of een melodie bij, of een klank of iets anders.

En dan begint het For Greater Good-pingpongspel...

Sam : Het idee voor een song start bij één van ons twee en de andere vult aan.

In een later stadium gaat er door samenwerking met andere muzikanten en jams een volledige versie ontstaan.

Maar ook die versies zijn ons niet heilig en dus constant in evolutie.

Binnenkort zien we jullie in Het Kompas in Sint Niklaas. Gebruiken jullie bepaalde beelden die bij de muziek horen?

Sam : Wij proberen telkens met videoprojecties te werken.

Zelfgemaakte beelden en filmpjes door verschillende video-kunstenaars.

Wij proberen het publiek onder te dompelen in een totaalsfeer.

Beeld, muziek, licht en geluid als extra dimensie bij het dagelijkse leven.

Tegenstanders van jullie muziek zeggen dat het geen nut heeft om groepen zoals For Greater Good live te zien omdat het toch hetzelfde is als op cd…

Verdedig u zelf !

Izzy : Ik zie niet in waarom ik me moet verdedigen.

Ik ben ook vrijwel zeker dat er weinig mensen zo denken.

Iedereen weet dat als er een heel orkest klinkt en er maar drie mensen op het podium staan, er waarschijnlijk een paar dingen vooropgenomen zijn, maar niemand zal ooit zeggen dat een For Greater Good-concert niet dynamisch is.

Kom maar eens kijken naar een live-optreden, niet één van ons staat een minuut stil.

Er zijn trouwens genoeg groepen die met drumcomputers en geprogrammeerde synths nog steeds een AB, een sportpaleis of een festivalweide volkrijgen, dus zo erg zullen de mensen het dan toch niet vinden.

Gaan jullie tijdens het optreden ook nieuw materiaal spelen of enkel jullie CD............?

Sam : We spelen enkele nummers van de cd, maar ook nieuw materiaal o.a. van onze samenwerking met de Japanse noise-poëet Kenji Siratori (deze plaat komt binnenkort uit) en we hebben ook nog een verrassing in petto.

We proberen er telkens een ander concert van te maken.

Het moet boeiend blijven voor het publiek en ook voor ons natuurlijk.

Een paar vragen over jullie plaat.

Die is ondertussen een tijdje uit, tevreden over de belangstelling?

Sam : Ja, wij hebben veel positieve reacties gehad uit verschillende hoeken van de wereld. Mensen van allerlei pluimage vinden de CD goed.

Van zevenjarigen die een regendans verzinnen op Spring Mechanist tot een 80-jarige schilder die ons bijna elke avond draait terwijl hij met een glas rode wijn ter hand in zijn atelier werkt.

Deze vraag heb je vast al 100 keer mogen beantwoorden, maar goed…voor Dark Entries doe je het nog maar een keer J

Jullie plaat is gemasterd door Daniel B van Front 242, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

Sam :Ik leerde Daniel B enkele jaren geleden persoonlijk kennen toen hij producer was van de “experimentele folk”-band Troissoeur.

Bij die band zat ook onze toenmalige violist/zanger Edwin Vanvinckenroye.

Toen ons album klaar was en we op zoek gingen naar een mastering-engineer was Daniel dan ook een logische keuze.

In 2006 verschenen jullie op een compilatie van Cold Meat Industry.

Is er later nog interesse van dit label gekomen?


Sam : Het was heel leuk dat CMI ons op de “All my dead friends”-compilatie zette.

For Greater Good kreeg op die manier veel buitenlandse fans en reacties.

Izzy: Er zijn van een hoop labels en distro's positieve reacties gekomen, ook van bijvoorbeeld Old Europa Café en Cold Spring.

Wie weet zit een samenwerking te zijner tijd er nog wel aan te komen...

Een mens mag wel stellen dat jullie binnenin het enfant terrible van de zwarte scene zitten.

Ik bedoel maar : Ik kan op mijn 1 hand de mensen tellendie in indus geïnteresserd zijn en ik heb de indruk dat het steeds maar meer en meer achteruit gaat…

Sam : Vreemd dat je dat zegt, volgens mij is de “dark-scene” sterker dan ooit.

Veel nieuwe bands knutselen lustig aan de weg, nieuwe en oude organisatoren draaien op volle toeren, de hele new-wave-revival brengt de muziek naar een jongere generatie en veel dingen die je hoort op de radio zijn nog het best te omschrijven als new-new-wave, The XX bvb.

(Dat is zeker waar Sam, maar ik had het over de interesse voor de indus an sich. Ik herinner mij ooi een bomvolle Vooruit die geïnteresseerd was in Imminent Starvation bv.-ed.)

Izzy : Heel “deze scene” zoals jij ze noemt is hier in België een kleine niche.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen zichzelf martial-industrial-avant-garde-whatever noemen, daarmee ga je alles nog meer versnipperen...

Wij spelen duistere soundtracks en soundscapes, maar wij kijken veel ruimer dan die ene scene omdat wij muzikanten zijn tout court, en geen dark-ambient of industrial muzikanten. Voor de mensen is het gemakkelijker als we ons een mooi duidelijk label op zouden plakken, maar ik zou het zelf zonde vinden dat ik mijn muzikale interesses zou intomen door al dat ge-label...

Eigenlijk vind ik dat fantastisch dat je dat zegt, Izzy.

Het ergste wat muziek kan overkomen is dat je muziek in hokjes steekt en nog erger dat die mensen dan in hun hokjes blijven.

Er bestaan enkel goede en slechte films en zo zou er ook enkel goede en slechte muziek moeten zijn….

Hoe zit het eigenlijk met jullie eigen muzieksmaak?

Sam : Wij hebben een uitstekende en wijd reikende muzikale smaak, dank u.

For Greater Good is daar natuurlijk een reflectie van, maar evenzeer van het alledaagse leven, onze persoonlijke stokpaardjes en veel geknutsel en experiment.

Izzy: Ik luister, net als Sam, echt naar alles.

Je vindt in mijn cd-kast alle stijlen: ambient, electro, industrial, death metal, jazz, klassiek, rockabilly, doom, noisecore, grime, dubstep, eighties pop...

Als ik het me goed herinner, sprak jij er met mij ooit eens over dat je iets ging remixen van No More.

Sam/Izzy: De Duitse cult-band No More bracht hun nieuwe album “Midnight People and Lo-Life Stars” uit.

Het leek hen een leuk idee de single ‘Sunday Mitternacht” door enkele bevriende bands te laten remixen.

De platenfirma was heel tevreden over het resultaat en dus verschijnen deze remixes binnenkort op CD. Behalve For Greater Good’s versie kan je ook die van o.a. Vomito Negro, PNE en Technoir verwachten.

No More maakte ook een remix van For Greater Good voor onze remix-album.

Met wie zou het eigenlijk een droom zijn om te kunnen samenwerken, denk je?

Izzy: Echt dromen niet, maar met Danny Elfman bvb. zou ik graag eens van begin tot einde een productie doen, om te zien hoe die mensen werken en wat zij zoal doen.

Sam : For Greater Good staat altijd open voor leuke samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars vanuit elke discipline en van over de hele wereld.

Een groot koor lijkt me wel leuk… maar als het pure dromen mogen zijn: Trent Reznor en Brian Eno.

Het laatste woord is aan u….

Izzy: Komen kijken op 8 mei, dan treedt For Greater Good op samen met Militia en Dark Poem in OJC Kompas te Sint-Niklaas.

Sam : Hou onze collab-cd met Kenji Siratori in de gaten en er komt zoals gezegd een remix-cd met bevriende bands die For Greater Good-nummers door de mangel halen.

So keep posted by watching the Facebook-page, MySpace and/or website.

http://www.myspace.com/forgreatergood

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 23/01/2020 : W-FEST legt zijn ei in mei!

Uiteraard bent u reeds op de hoogte van de W-Fest editie 2020, net zoals vorig jaar op het terrein van Expo Waregem. Dit jaar gaat deze vierdaagse voor jaren 80 en new wave liefhebbers door van 21 tem 24 mei en de affiche wel die is al enige tijd compleet! We zetten alles hier nog eens op een rijtje, opgefleurd met een paar clipjes alsof u ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Nog één keer uw aandacht voor twee dagen Porta Nigra

Eerder berichtte uw lijfstek Dark Entries reeds over dit festival dat dit jaar op vrijdag doorgaat in De Klinker en op zaterdag, een pisboog verder, in de Stadsfeestzaal van Aarschot waar u diezelfde avond ook terecht kunt voor de jaarlijkse New Wave Club Class - X Party. Vrijdag 6 maart belooft een donkere neofolk / gothic nacht te worden ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Voor de fan van minimal naar jaarlijkse gewoonte afspraak op het Wave Teef Festival!

Het is ondertussen een vaste traditie geworden. Het Wave Teef Festival in De Wommel bij Antwerpen. Knappe locatie trouwens dat oude fort. Dit jaar zijn de festiviteiten gepland op 10, 11 en 12 april. Drie dagen concerten en after parties met muziekjes uit het minimal genre en de wonderjaren van de new wave die u opnieuw mag (her) beleven aan ...

lees meer...
CD BESPREKING : Engelsstaub - Mater Mortis - Supernatural Encounters

Deze naam zou moeten klinken als een melodieuze bel, tenminste, indien u al wat jaartjes op de gothic teller heeft. Deze groep (toen nog een trio) was in de jaren 90 populair met een unieke dark wave en neo folk sound? Na een zeer lange pauze (12 jaar zo ongeveer) keerde de groep in 2011 terug en sedertdien wordt er af en toe nog eens wat ...

lees meer...
CD BESPREKING : NNHMN - Church Of No Religion

‘Non-Human’, zo dien je de naam van dit project uit te spreken. Achter het project zit het enigmatische duo Lee en Laudarg uit Berlijn. NNHMN laten op hun debuutalbum een soort stikdonkere, inktzwarte gotische synthwave horen of creepy, huiveringwekkende dark electro en dark wave met een rituele inslag en al even stikdonkere, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lûv - I Giorni Della Balena

Er wordt wel eens beweerd dat Italianen tot de beste minnaars ter wereld behoren. Een stelling die voor discussie vatbaar is. Wat wij wel met meer zekerheid kunnen beamen is dat de Italianen eveneens zeer goed zijn in het brengen van kwalitatief hoogstaande neofolk. Voorbeelden zijn er in overvloed, maar Lûv is een nieuwe twijg aan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2020 : Psy'Aviah gaat elektro-akoestisch in Wetteren

Hun optreden in Antwerpen dat gepland stond op donderdag 27 februari gaat helaas niet door, maar niet getreurd: op zaterdag 21 maart brengt Psy'Aviah een exclusieve, ingetogen elektro-akoestische set in De Corridor in Wetteren. Het optreden vormt het sluitstuk van het evenement 'De aarde draait. Maar niemand die het ziet.', ofwel ...

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Der Himmel Über Berlin - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Todor Todoroff - Univers Parallèles

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand. Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2020 : Fetish Café presents: optredens van PreEmptive Strike 0.1, IC 434 en Degenerated Sequences

Er werd reeds gewag van gemaakt in onze reviews van de meest recente releases van PreEmptive Strike 0.1 en Degenerated Sequences, maar bij deze vermelden we het ook hier: op zaterdag 29 februari kan u beide Griekse electro-acts, alsook onze eigenste IC 434 live aanschouwen in het Fetish Café (Kleine Pieter Potstraat 8, 2000 Antwerpen). ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Downwell - I See Death In Your Eyes ep (vinyl)

Als ebm en techno samen een feestje zouden vieren dan kwam je ongewijfeld bij dit gezelschap uit Tbilisi terecht. Euhm, welaan Georgië of all places want ook daar houden ze wel van wat clubben op een altijd hamerende maar daarom niet altijd even fijn besnaarde ebm beat in eigentijdse techno pas. Zowel bij ebm als (minimal) techno ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...