canli casino

Dark Entries Logo

625 items

   

For Greater Good
Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.
25/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/04/2010 : For Greater Good - Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Zaterdag 8 Mei 2010 is een datum die je maar beter noteert in je agenda want dan vindt er in het Kompas (dat is nog steeds in Sint-Niklaas) een minifestivalletje plaats dat geen enkele electro/indus/experimental of zoals Izzy het zelf zegt, muziekliefhebber mag missen.

Naast de Antwerpse sprookjeselectro van Dark Poem en de percussiegeluiden van Militia vind je ook For Greater Good op het podium.

Zoals alle goede platen wist ik niet goed wat ik met hun cd moest aanvangen.

Is het ambient? Is het indus? Is het electro? Is het neo-klassiek?

Het zijn vragen die wellicht nooit een antwoord zullen krijgen maar wat ik wel weet is dat hun cd een verslavend effect heeft en met deze vrolijke gedachte confronteerden wij Sam en Izzy met enkele boeiende vragen…

Hoe zou jij For Greater Good het best omschrijven?

Sam : Post-industrial soundscapes

Toen ik jullie muziek voor het eerst hoorde dacht ik aan drie richtingen.

Ontegensprekelijk het indus-element, georchestreerde wave zoals bij In The Nursery en zelfs neo-klassiek…

Sam : Everything is influence.

Izzy: Voor een gedeelte heb je gelijk, het is zo dat wij al die stromingen gebruiken maar het is niet zo dat wij op een dag besluiten van 'Hé, weet je waar ik nu eens zin in heb? Een martial-industrial track in de stijl van Des Esseintes!'

Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Jullie muziek is ook in zekere zin filmisch te noemen.

Hoe gaan jullie te werk? Vetrekken jullie vanuit een bepaalde gedachte of volgt eerst de muziek en dan de gedachte?

Izzy: Vaak begint de muziek wel van uit een gedachte of een gebeurtenis bij mij, ja... iets wat me aangrijpt of me choqueert bijvoorbeeld, en daar hoor ik dan muziek of een melodie bij, of een klank of iets anders.

En dan begint het For Greater Good-pingpongspel...

Sam : Het idee voor een song start bij één van ons twee en de andere vult aan.

In een later stadium gaat er door samenwerking met andere muzikanten en jams een volledige versie ontstaan.

Maar ook die versies zijn ons niet heilig en dus constant in evolutie.

Binnenkort zien we jullie in Het Kompas in Sint Niklaas. Gebruiken jullie bepaalde beelden die bij de muziek horen?

Sam : Wij proberen telkens met videoprojecties te werken.

Zelfgemaakte beelden en filmpjes door verschillende video-kunstenaars.

Wij proberen het publiek onder te dompelen in een totaalsfeer.

Beeld, muziek, licht en geluid als extra dimensie bij het dagelijkse leven.

Tegenstanders van jullie muziek zeggen dat het geen nut heeft om groepen zoals For Greater Good live te zien omdat het toch hetzelfde is als op cd…

Verdedig u zelf !

Izzy : Ik zie niet in waarom ik me moet verdedigen.

Ik ben ook vrijwel zeker dat er weinig mensen zo denken.

Iedereen weet dat als er een heel orkest klinkt en er maar drie mensen op het podium staan, er waarschijnlijk een paar dingen vooropgenomen zijn, maar niemand zal ooit zeggen dat een For Greater Good-concert niet dynamisch is.

Kom maar eens kijken naar een live-optreden, niet één van ons staat een minuut stil.

Er zijn trouwens genoeg groepen die met drumcomputers en geprogrammeerde synths nog steeds een AB, een sportpaleis of een festivalweide volkrijgen, dus zo erg zullen de mensen het dan toch niet vinden.

Gaan jullie tijdens het optreden ook nieuw materiaal spelen of enkel jullie CD............?

Sam : We spelen enkele nummers van de cd, maar ook nieuw materiaal o.a. van onze samenwerking met de Japanse noise-poëet Kenji Siratori (deze plaat komt binnenkort uit) en we hebben ook nog een verrassing in petto.

We proberen er telkens een ander concert van te maken.

Het moet boeiend blijven voor het publiek en ook voor ons natuurlijk.

Een paar vragen over jullie plaat.

Die is ondertussen een tijdje uit, tevreden over de belangstelling?

Sam : Ja, wij hebben veel positieve reacties gehad uit verschillende hoeken van de wereld. Mensen van allerlei pluimage vinden de CD goed.

Van zevenjarigen die een regendans verzinnen op Spring Mechanist tot een 80-jarige schilder die ons bijna elke avond draait terwijl hij met een glas rode wijn ter hand in zijn atelier werkt.

Deze vraag heb je vast al 100 keer mogen beantwoorden, maar goed…voor Dark Entries doe je het nog maar een keer J

Jullie plaat is gemasterd door Daniel B van Front 242, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

Sam :Ik leerde Daniel B enkele jaren geleden persoonlijk kennen toen hij producer was van de “experimentele folk”-band Troissoeur.

Bij die band zat ook onze toenmalige violist/zanger Edwin Vanvinckenroye.

Toen ons album klaar was en we op zoek gingen naar een mastering-engineer was Daniel dan ook een logische keuze.

In 2006 verschenen jullie op een compilatie van Cold Meat Industry.

Is er later nog interesse van dit label gekomen?


Sam : Het was heel leuk dat CMI ons op de “All my dead friends”-compilatie zette.

For Greater Good kreeg op die manier veel buitenlandse fans en reacties.

Izzy: Er zijn van een hoop labels en distro's positieve reacties gekomen, ook van bijvoorbeeld Old Europa Café en Cold Spring.

Wie weet zit een samenwerking te zijner tijd er nog wel aan te komen...

Een mens mag wel stellen dat jullie binnenin het enfant terrible van de zwarte scene zitten.

Ik bedoel maar : Ik kan op mijn 1 hand de mensen tellendie in indus geïnteresserd zijn en ik heb de indruk dat het steeds maar meer en meer achteruit gaat…

Sam : Vreemd dat je dat zegt, volgens mij is de “dark-scene” sterker dan ooit.

Veel nieuwe bands knutselen lustig aan de weg, nieuwe en oude organisatoren draaien op volle toeren, de hele new-wave-revival brengt de muziek naar een jongere generatie en veel dingen die je hoort op de radio zijn nog het best te omschrijven als new-new-wave, The XX bvb.

(Dat is zeker waar Sam, maar ik had het over de interesse voor de indus an sich. Ik herinner mij ooi een bomvolle Vooruit die geïnteresseerd was in Imminent Starvation bv.-ed.)

Izzy : Heel “deze scene” zoals jij ze noemt is hier in België een kleine niche.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen zichzelf martial-industrial-avant-garde-whatever noemen, daarmee ga je alles nog meer versnipperen...

Wij spelen duistere soundtracks en soundscapes, maar wij kijken veel ruimer dan die ene scene omdat wij muzikanten zijn tout court, en geen dark-ambient of industrial muzikanten. Voor de mensen is het gemakkelijker als we ons een mooi duidelijk label op zouden plakken, maar ik zou het zelf zonde vinden dat ik mijn muzikale interesses zou intomen door al dat ge-label...

Eigenlijk vind ik dat fantastisch dat je dat zegt, Izzy.

Het ergste wat muziek kan overkomen is dat je muziek in hokjes steekt en nog erger dat die mensen dan in hun hokjes blijven.

Er bestaan enkel goede en slechte films en zo zou er ook enkel goede en slechte muziek moeten zijn….

Hoe zit het eigenlijk met jullie eigen muzieksmaak?

Sam : Wij hebben een uitstekende en wijd reikende muzikale smaak, dank u.

For Greater Good is daar natuurlijk een reflectie van, maar evenzeer van het alledaagse leven, onze persoonlijke stokpaardjes en veel geknutsel en experiment.

Izzy: Ik luister, net als Sam, echt naar alles.

Je vindt in mijn cd-kast alle stijlen: ambient, electro, industrial, death metal, jazz, klassiek, rockabilly, doom, noisecore, grime, dubstep, eighties pop...

Als ik het me goed herinner, sprak jij er met mij ooit eens over dat je iets ging remixen van No More.

Sam/Izzy: De Duitse cult-band No More bracht hun nieuwe album “Midnight People and Lo-Life Stars” uit.

Het leek hen een leuk idee de single ‘Sunday Mitternacht” door enkele bevriende bands te laten remixen.

De platenfirma was heel tevreden over het resultaat en dus verschijnen deze remixes binnenkort op CD. Behalve For Greater Good’s versie kan je ook die van o.a. Vomito Negro, PNE en Technoir verwachten.

No More maakte ook een remix van For Greater Good voor onze remix-album.

Met wie zou het eigenlijk een droom zijn om te kunnen samenwerken, denk je?

Izzy: Echt dromen niet, maar met Danny Elfman bvb. zou ik graag eens van begin tot einde een productie doen, om te zien hoe die mensen werken en wat zij zoal doen.

Sam : For Greater Good staat altijd open voor leuke samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars vanuit elke discipline en van over de hele wereld.

Een groot koor lijkt me wel leuk… maar als het pure dromen mogen zijn: Trent Reznor en Brian Eno.

Het laatste woord is aan u….

Izzy: Komen kijken op 8 mei, dan treedt For Greater Good op samen met Militia en Dark Poem in OJC Kompas te Sint-Niklaas.

Sam : Hou onze collab-cd met Kenji Siratori in de gaten en er komt zoals gezegd een remix-cd met bevriende bands die For Greater Good-nummers door de mangel halen.

So keep posted by watching the Facebook-page, MySpace and/or website.

http://www.myspace.com/forgreatergood

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Electric Eye - From The Poisonous Tree

Het derde album van deze band die in Noorwegen een soort supergroep blijkt te zijn. De bandleden hebben namelijk een verleden in een reeks bands waar we hier nog nooit van gehoord hebben maar die in de Noorse underground, bij liefhebbers van alternatieve en psychedelische rock, aardig bekend en geliefd blijken te zijn. We hebben het over bands ...

lees meer...
CD BESPREKING : Xordox - Neospection

Als we over industrial en gothic spreken, denken we zelden aan Oceanië. Nochtans bracht dit continent naast een overdosis kangoeroes heel wat bekende namen voort in het genre: SPK, Valor (Christian Death), Split Enz, Ikon, Disjecta Membra en de Nick-Cave-Bands Boys next door, Grinderman en The Birthday Party. Toen we deze cd voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pauline Anna Strom - Trans-Millenia Music

Een van de weinige vrouwelijke artiesten actief in dit genre en dan hebben we het over synthesizer ambient en kosmische muziek (het artwork suggereert het al). Pauline Anna Strom is een van bij haar geboorte blinde componiste en keyboard speelster. Ze woont met haar leguaan in een appartement in San Francisco en houdt zich naast muziek bezig ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Philippe Petit - Buzzing but not hung up on hip

Ooit was het leven eenvoudig. Het sportpaleis heette nog niet het sportpladijs, Calimero vond de wereld oneerlijk en ex-Joegoslavië was toen nog gewoon Joegoslavië. Het was ook in deze eenvoudige tijden dat punkers een rothekel hadden aan metalvolk, schaamhaar een statussymbool was en mensen het onderscheid nog kenden tussen de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kai Reznik - Awkward Motions

Scary Sleep Paralysis, een voorgaand album, werd met de grond gelijkgemaakt door heel wat metalmagazines. Dat dit album werd gerecenseerd door metalzines was op zich al absurd genoeg maar had ongetwijfeld alles te maken met het feit dat dit een zijproject is van Treponem Pal. De kritiek ging van “alsof hij zijn eerste synthesizer heeft ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : A Slice Of Life in De ideale wereld

Driewerf hoera, er is nog eens aandacht voor een binnenlandse wavegroep op de nationale televisie! A Slice Of Life begon als een samenwerking tussen gitarist Guy Willsen van Perverted By Language en Dirk Vreys van de Cure-tribute The ObsCure. Intussen hebben ze hun groep uitgebreid tot een sextet en een door ons erg gewaardeerde demo uitgebracht. ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SILKEN TOFU LABEL NIGHT (02-12-2017, Barlok, Brussel) - Een 'onrust-ige' nacht in het Brusselse.

Het leek er op dat vanavond een groot deel van het uitgaande publiek eieren voor zijn geld koos, en naar Brussel afgezakt was om Front 242 live aan het werk te zien in de AB. Dit was buiten ons gerekend, want wij kozen er voor om ons te laten verrassen, en dit eveneens in de hoofdstad. Net naast Magasin4 bevond zich Barlok, dat nog ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dwaalspoor op 9 december te Delft.

We hebben dit weekend nog niet verteerd, of we zijn al aan het aftellen naar volgend weekend. Zaterdag trekken we immers naar het Nederlandse Delft (Flora Theater), alwaar er terug een editie zal plaatsvinden van Dwaalspoor. Hét evenement voor de liefhebbers van dark folk, martial en aanverwante apocalyptische bombast. Ziehier de ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dark electro fans spits jullie oren!

Zoals gebruikelijk komt EAR labelbaas Nader Moumneh met veel bombarie en een gebruikelijke humoristische set-titel op de proppen om nieuw materiaal op zijn label aan te kondigen. Maak je borst alvast nat voor wat hij zijn nieuwe portie Dark Electro Avalanche noemt: twee nieuwe releases, eentje van het legendarische Zwitserse Sleepwalk ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2017 : Normoria kwam in vrede

De in 2016 opgerichte Amerikaans/Zweedse band Normoria combineert 2 ogenschijnlijk tegenstrijdige stijlen: electro en (gothic) rock. Ze hadden ons vriendelijk gevraagd om hen wat meer naambekendheid te geven door hun officiële video's te delen, maar door een ietwat overijverige Facebook-spamfilter kwam hun verzoek niet meteen onder ...