canli casino

Dark Entries Logo

610 items

   

For Greater Good
Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.
25/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/04/2010 : For Greater Good - Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Zaterdag 8 Mei 2010 is een datum die je maar beter noteert in je agenda want dan vindt er in het Kompas (dat is nog steeds in Sint-Niklaas) een minifestivalletje plaats dat geen enkele electro/indus/experimental of zoals Izzy het zelf zegt, muziekliefhebber mag missen.

Naast de Antwerpse sprookjeselectro van Dark Poem en de percussiegeluiden van Militia vind je ook For Greater Good op het podium.

Zoals alle goede platen wist ik niet goed wat ik met hun cd moest aanvangen.

Is het ambient? Is het indus? Is het electro? Is het neo-klassiek?

Het zijn vragen die wellicht nooit een antwoord zullen krijgen maar wat ik wel weet is dat hun cd een verslavend effect heeft en met deze vrolijke gedachte confronteerden wij Sam en Izzy met enkele boeiende vragen…

Hoe zou jij For Greater Good het best omschrijven?

Sam : Post-industrial soundscapes

Toen ik jullie muziek voor het eerst hoorde dacht ik aan drie richtingen.

Ontegensprekelijk het indus-element, georchestreerde wave zoals bij In The Nursery en zelfs neo-klassiek…

Sam : Everything is influence.

Izzy: Voor een gedeelte heb je gelijk, het is zo dat wij al die stromingen gebruiken maar het is niet zo dat wij op een dag besluiten van 'Hé, weet je waar ik nu eens zin in heb? Een martial-industrial track in de stijl van Des Esseintes!'

Wij maken muziek, proberen daar ook goede muziek van te maken, en de stijl plakken andere mensen er dan wel op.

Jullie muziek is ook in zekere zin filmisch te noemen.

Hoe gaan jullie te werk? Vetrekken jullie vanuit een bepaalde gedachte of volgt eerst de muziek en dan de gedachte?

Izzy: Vaak begint de muziek wel van uit een gedachte of een gebeurtenis bij mij, ja... iets wat me aangrijpt of me choqueert bijvoorbeeld, en daar hoor ik dan muziek of een melodie bij, of een klank of iets anders.

En dan begint het For Greater Good-pingpongspel...

Sam : Het idee voor een song start bij één van ons twee en de andere vult aan.

In een later stadium gaat er door samenwerking met andere muzikanten en jams een volledige versie ontstaan.

Maar ook die versies zijn ons niet heilig en dus constant in evolutie.

Binnenkort zien we jullie in Het Kompas in Sint Niklaas. Gebruiken jullie bepaalde beelden die bij de muziek horen?

Sam : Wij proberen telkens met videoprojecties te werken.

Zelfgemaakte beelden en filmpjes door verschillende video-kunstenaars.

Wij proberen het publiek onder te dompelen in een totaalsfeer.

Beeld, muziek, licht en geluid als extra dimensie bij het dagelijkse leven.

Tegenstanders van jullie muziek zeggen dat het geen nut heeft om groepen zoals For Greater Good live te zien omdat het toch hetzelfde is als op cd…

Verdedig u zelf !

Izzy : Ik zie niet in waarom ik me moet verdedigen.

Ik ben ook vrijwel zeker dat er weinig mensen zo denken.

Iedereen weet dat als er een heel orkest klinkt en er maar drie mensen op het podium staan, er waarschijnlijk een paar dingen vooropgenomen zijn, maar niemand zal ooit zeggen dat een For Greater Good-concert niet dynamisch is.

Kom maar eens kijken naar een live-optreden, niet één van ons staat een minuut stil.

Er zijn trouwens genoeg groepen die met drumcomputers en geprogrammeerde synths nog steeds een AB, een sportpaleis of een festivalweide volkrijgen, dus zo erg zullen de mensen het dan toch niet vinden.

Gaan jullie tijdens het optreden ook nieuw materiaal spelen of enkel jullie CD............?

Sam : We spelen enkele nummers van de cd, maar ook nieuw materiaal o.a. van onze samenwerking met de Japanse noise-poëet Kenji Siratori (deze plaat komt binnenkort uit) en we hebben ook nog een verrassing in petto.

We proberen er telkens een ander concert van te maken.

Het moet boeiend blijven voor het publiek en ook voor ons natuurlijk.

Een paar vragen over jullie plaat.

Die is ondertussen een tijdje uit, tevreden over de belangstelling?

Sam : Ja, wij hebben veel positieve reacties gehad uit verschillende hoeken van de wereld. Mensen van allerlei pluimage vinden de CD goed.

Van zevenjarigen die een regendans verzinnen op Spring Mechanist tot een 80-jarige schilder die ons bijna elke avond draait terwijl hij met een glas rode wijn ter hand in zijn atelier werkt.

Deze vraag heb je vast al 100 keer mogen beantwoorden, maar goed…voor Dark Entries doe je het nog maar een keer J

Jullie plaat is gemasterd door Daniel B van Front 242, hoe kwamen jullie bij hem terecht?

Sam :Ik leerde Daniel B enkele jaren geleden persoonlijk kennen toen hij producer was van de “experimentele folk”-band Troissoeur.

Bij die band zat ook onze toenmalige violist/zanger Edwin Vanvinckenroye.

Toen ons album klaar was en we op zoek gingen naar een mastering-engineer was Daniel dan ook een logische keuze.

In 2006 verschenen jullie op een compilatie van Cold Meat Industry.

Is er later nog interesse van dit label gekomen?


Sam : Het was heel leuk dat CMI ons op de “All my dead friends”-compilatie zette.

For Greater Good kreeg op die manier veel buitenlandse fans en reacties.

Izzy: Er zijn van een hoop labels en distro's positieve reacties gekomen, ook van bijvoorbeeld Old Europa Café en Cold Spring.

Wie weet zit een samenwerking te zijner tijd er nog wel aan te komen...

Een mens mag wel stellen dat jullie binnenin het enfant terrible van de zwarte scene zitten.

Ik bedoel maar : Ik kan op mijn 1 hand de mensen tellendie in indus geïnteresserd zijn en ik heb de indruk dat het steeds maar meer en meer achteruit gaat…

Sam : Vreemd dat je dat zegt, volgens mij is de “dark-scene” sterker dan ooit.

Veel nieuwe bands knutselen lustig aan de weg, nieuwe en oude organisatoren draaien op volle toeren, de hele new-wave-revival brengt de muziek naar een jongere generatie en veel dingen die je hoort op de radio zijn nog het best te omschrijven als new-new-wave, The XX bvb.

(Dat is zeker waar Sam, maar ik had het over de interesse voor de indus an sich. Ik herinner mij ooi een bomvolle Vooruit die geïnteresseerd was in Imminent Starvation bv.-ed.)

Izzy : Heel “deze scene” zoals jij ze noemt is hier in België een kleine niche.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen zichzelf martial-industrial-avant-garde-whatever noemen, daarmee ga je alles nog meer versnipperen...

Wij spelen duistere soundtracks en soundscapes, maar wij kijken veel ruimer dan die ene scene omdat wij muzikanten zijn tout court, en geen dark-ambient of industrial muzikanten. Voor de mensen is het gemakkelijker als we ons een mooi duidelijk label op zouden plakken, maar ik zou het zelf zonde vinden dat ik mijn muzikale interesses zou intomen door al dat ge-label...

Eigenlijk vind ik dat fantastisch dat je dat zegt, Izzy.

Het ergste wat muziek kan overkomen is dat je muziek in hokjes steekt en nog erger dat die mensen dan in hun hokjes blijven.

Er bestaan enkel goede en slechte films en zo zou er ook enkel goede en slechte muziek moeten zijn….

Hoe zit het eigenlijk met jullie eigen muzieksmaak?

Sam : Wij hebben een uitstekende en wijd reikende muzikale smaak, dank u.

For Greater Good is daar natuurlijk een reflectie van, maar evenzeer van het alledaagse leven, onze persoonlijke stokpaardjes en veel geknutsel en experiment.

Izzy: Ik luister, net als Sam, echt naar alles.

Je vindt in mijn cd-kast alle stijlen: ambient, electro, industrial, death metal, jazz, klassiek, rockabilly, doom, noisecore, grime, dubstep, eighties pop...

Als ik het me goed herinner, sprak jij er met mij ooit eens over dat je iets ging remixen van No More.

Sam/Izzy: De Duitse cult-band No More bracht hun nieuwe album “Midnight People and Lo-Life Stars” uit.

Het leek hen een leuk idee de single ‘Sunday Mitternacht” door enkele bevriende bands te laten remixen.

De platenfirma was heel tevreden over het resultaat en dus verschijnen deze remixes binnenkort op CD. Behalve For Greater Good’s versie kan je ook die van o.a. Vomito Negro, PNE en Technoir verwachten.

No More maakte ook een remix van For Greater Good voor onze remix-album.

Met wie zou het eigenlijk een droom zijn om te kunnen samenwerken, denk je?

Izzy: Echt dromen niet, maar met Danny Elfman bvb. zou ik graag eens van begin tot einde een productie doen, om te zien hoe die mensen werken en wat zij zoal doen.

Sam : For Greater Good staat altijd open voor leuke samenwerkingen met muzikanten en kunstenaars vanuit elke discipline en van over de hele wereld.

Een groot koor lijkt me wel leuk… maar als het pure dromen mogen zijn: Trent Reznor en Brian Eno.

Het laatste woord is aan u….

Izzy: Komen kijken op 8 mei, dan treedt For Greater Good op samen met Militia en Dark Poem in OJC Kompas te Sint-Niklaas.

Sam : Hou onze collab-cd met Kenji Siratori in de gaten en er komt zoals gezegd een remix-cd met bevriende bands die For Greater Good-nummers door de mangel halen.

So keep posted by watching the Facebook-page, MySpace and/or website.

http://www.myspace.com/forgreatergood

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - GDW Fest. Tilliloy

lees meer...
FOTO'S : Hapax - GDW Fest. Tilliloy

lees meer...
FOTO'S : Autopsie d'une Ombre - GDW Fest. Tilliloy

lees meer...
NIEUWS 19/08/2017 : Dark Entries Night XX: The Hermetic Electric en Apparaat

Al sinds 2011 organiseren we met Dark Entries regelmatig Dark Entries Nights in samenwerking met de Kinky Star in Gent. En ja, intussen zijn we al aan onze twintigste editie toe. Op elke editie trachten we u twee lokale groepen voor te stellen, soms gevestigde namen maar meestal nieuwkomers waarvan we denken dat u er uw oor aan moet lenen. ...

lees meer...
NIEUWS 19/08/2017 : Bekijk Nine Inch Nails-concert uit 1990

Met 'Add Violence' heeft Nine Inch Nails alweer een klassewerk afgeleverd, zij het slechts een korte, dat de fans reeds in hun platenkast hebben liggen. Maar het kan geen kwaad om ook af en toe terug te kijken naar het verleden, zelfs om terug te gaan naar het prille begin. Nine Inch Nails startte in 1989 met 'Pretty Hate Machine', ...

lees meer...
CD BESPREKING : Enderie - Tape 1

Achter de naam Enderie gaat Andrew McLellan schuil, producer, geluidstechnicus en muzikant afkomstig uit Brisbane, Australië. Was onder meer actief in Cured Pink, Soft Power en Kitchen’s Floor. Is een liefhebber van repetitieve, analoge samples en percussie. Maakt daarbij ook dankbaar gebruik van de cut-up techniek. ‘Tape ...

lees meer...
CD BESPREKING : thisquietarmy - Democracy Of Dust

Het was geleden van ‘Altar Of Drone’ (2014) dat Eric Quach, alias thisquietarmy onder de vleugels van Midira nog een plaat had uitgebracht. Niet dat hij in de tussentijd heeft stilgezeten, want bij diverse andere labels verschenen een vijftal werkstukken op verschillende geluidsdragers. Tijdens een tournee met Labirinto bracht ...

lees meer...
NIEUWS 18/08/2017 : W-festival kondigt resem indrukwekkende namen aan voor 2018

Het W-festival 2017 is net begonnen, en de organisatoren laten al in hun kaarten kijken voor de volgende editie, in 2018. En dat is best indrukwekkend. Lees niet verder indien u regelmatig last hebt van duizelingen. In 2018 wil W-festival 4 dagen feest vieren - van 16 tot 19 augustus - met twee verschillende podia. Het eerste podium is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bison - You Are Not The Ocean You Are The Patient

Toen op de Dark Entries vergadering deze cd op tafel verscheen, deden bandnaam en artwork me intuïtief denken aan stonerrock en ik greep mijn kans maar toch niet met volle overtuiging eigenlijk. Met mijn intuïtie bleek ik gelukkig weer eens op het juiste spoor te zitten – zoals wel vaker het geval is wat betreft bandnamen en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Baical - Euphoria

Baical is een relatief nieuwe post punk formatie uit het Duitse Halle. Zij die regelmatig het Wave Gotik Treffen bezoeken weten dat Halle de industriestad is op een flinke pisboog van het mekka Leipzig en eens daar gepasseerd maakt een ongekende euforie zich ongetwijfeld van u meester, "Euphoria" dus. Het is maar een (ijdele) poging ...

lees meer...
CD BESPREKING : Emphasis - Black.Mother.Earth

Groep uit Kroatië die niet aan zijn proefstuk toe is. Dit is na ‘Elements Of Morrow’ (2007) en ‘Gliding Over All’ van 2013 hun derde album. Gaandeweg heeft deze act zijn groepsgeluid verder verfijnd door het toevoegen van nieuwe facetten en door meer aandacht te besteden aan de melodieën, doordringende riffs, ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Mirexxx maakt clip voor 'Inside You'

Mirexxx is onze Belgische exponent van bijtende dark electro. Een paar maanden geleden hebben ze hun nieuwe single 'Inside You' voorgesteld. Nu is er ook een clip bij het nummer, met de aanwezigheid van het burlesque-model Victoria Rose, die de grootste moeite doet om een slang te bezweren, terwijl Stijn Szin zijn longen uit zijn lijf ...

lees meer...
NIEUWS 17/08/2017 : Met Coalescaremonium in hetzelfde schuitje

Onze vrienden van Coalescaremonium laten weer van zich horen. Neen, we weten nog steeds niet of er een editie zal doorgaan in 2018. Wat de dames en heren voor de toekomst bedisselen, dat weten we nog niet, maar wees zeker dat we u informeren zodra er nieuws is. Wat wel doorgaat, en meteen zou het het laatste evenement zijn op deze precieze ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 1 : 12 augustus 2017 Hildesheim - Regen is het bloed dat uit de hemel valt

De Duitse deelstaat Nedersaksen werd al sedert einde juli geteisterd door wateroverlast, met een enorme schade tot gevolg. En laat ook net Hildesheim tot die deelstaat behoren. Het Hildesheim met zijn vliegveld waar enkele weken later een nieuwe editie van M’era Luna zou gaan plaatsvinden. Niet te verbazen dan ook dat zo iets de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : M’era Luna 2017 – Dag 2 : 13 augustus 2017 Hildesheim - Als zwarte engelen de regenwolken verdrijven

Waar niemand nog op gehoopt had, werd toch waarheid. Wakker worden voor dag 2 van M’era Luna onder de zonnestralen. Zondag 13 augustus beloofde een heldere hemel met blauwe lucht en zonder regenbuien. Op de weide was het uitgestrooide hooi inmiddels platgetreden en was het nog wel zompig en drassig. Maar toch, onze kletskop beloofde ...