casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

EMPUSAE over wat muziek zo allemaal al niet kan
‘Muziek verlost mij even van al mijn angsten’
01/09/2002
 Bookmark and Share

Empusae, de naam zou nu langzaamaan een belletje bij u mogen doen rinkelen. Al jaren timmert Nicolas Van Meirhaeghe onder het pseudoniem Empusae, genoemd naar een monsterachtige bidsprinkhaan en een vampier uit de Griekse mythologie, aan de weg. Sla er het inmiddels historische Blackbook en uw Dark Entries Magazine-back-catalogue maar eens op na. And finally, opportunity knocks. Mede door de steun van ons “Dark demons”-project zal de man tegen het einde van september eindelijk zijn officiële debuut “Funestus” los kunnen laten op eenieder die zich van geen kwaad bewust is. Wat weerhoudt ons dan nog om samen met de mens achter Empusae in een hoekje te kruipen, zodat we hem het een en het ander wetenswaardigs kunnen ontfutselen? En u kent ons onderhand wel al, wij vallen meteen met de deur in huis.

Wat onmiddellijk opvalt bij een optreden van Empusae, is dat het publiek uit zeer uiteenlopende genres komt. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Nicolas Van Meirhaeghe: Misschien is het omdat je Empusae niet echt op één vaste stijl kan vastpinnen. Melodie is iets wat ik heel belangrijk vind in muziek, en veel andere mensen zijn er blijkbaar ook nogal vatbaar voor. Hoewel de muziek wel behoorlijk dansbaar is, lukt het mij absoluut niet om een hapklare brok te maken. Ik kan er ook niet aan weerstaan om zoveel verschillende dingen in een nummer te verwerken, zodat ik onmogelijk een repetitieve dansdeun kan maken. Al die elementen samen, maken het misschien voor verschillende mensen interessant. Niet dat ik hier een wonderformule voor heb liggen. Ik ben een zeer gepassioneerd iemand, de muziek en die invloeden borrelen eerder onbewust in mij op.

Hoe lang is de weg die je met Empusae reeds hebt afgelegd?

Van Meirhaeghe: Momenteel ben ik al zeven jaar met Empusae bezig. In het begin was het gewoon een drang om muziek te maken, maar ik heb nooit kunnen vermoeden dat het zo’n impact zou hebben. Ondertussen is Empusae de helft van mijn leven geworden. Als je naar mijn muziek luistert, zou je op het eerste gehoor denken dat het weinig met de electro- en wavescene te maken heeft. Maar groepen als Goethes Erben en Das Ich hadden jaren terug echt een soort van triggereffect voor mij. Je herkent hen nu niet meer onmiddellijk in de muziek, maar onbewust inspireren ze vaak voor de melancholie in de nummers. Het is in de electro-industrialscene dat mijn eerste demo’s zijn beginnen rondgaan. M’n eerste echte optreden vond plaats in Magasin4, en daarna is van het een het ander gekomen. Het heeft vrij lang geduurd voordat men mij is beginnen opmerken, maar dat heeft me de tijd gegeven om voldoende te ontwikkelen. De muziek is nu echt klaar voor de buitenwereld.

Nu is “Funestus”, je officiële debuut op cd, er eindelijk. Hoe voelt dat, en wat zijn de verwachtingen?

Van Meirhaeghe: Oh, ik leef in totale euforie. Nu heb ik mijn grootste droom verwezenlijkt, het uitbrengen van een eigen cd. Alles wat hierna nog komt, is allemaal extra. Dit overtreft eigenlijk mijn stoutste verwachtingen. Natuurlijk koester ik nog een aantal ambities. Het summum zou zijn dat ik filmmuziek kon maken. Het vertrekpunt van Empusae was altijd het maken van muziek bij beelden. Dat zijn niet noodzakelijk beelden uit films. Ik haal bijvoorbeeld ook veel uit boeken. Vooral “Dune” en de wereld van Tolkien zijn steeds gigantische inspiratiebronnen voor mij geweest. Niet in letterlijke zin, maar gewoon puur de sfeer die je voelt bij het lezen van die geweldige verhalen verwerk ik in mijn muziek.

Wat zegt het jou om, net zoals bijvoorbeeld In The Nursery, een soundtrack te fantaseren bij oude stomme films?

Van Meirhaeghe: Dat klinkt ook geweldig. Zeker als het oude horrorfilms zijn, daar hou ik erg van. Het mooie aan die stomme films is dat ze door het ontbreken van tekst boordevol prachtige sfeerbeelden zitten. Er zijn trouwens plannen om samen te werken met een striptekenaar. Hij tekent een verhaal waarvoor ik muziek componeer die op een cd bij het stripalbum zal zitten. Al van bij het begin met Empusae ben ik naarstig op zoek naar iemand die in film doet om mee samen te werken. Voorlopig ben ik nog niemand tegen het lijf gelopen, maar hopelijk komt het er ooit nog van. Bij deze kan ik misschien een oproep lanceren. Ik ben een ongelooflijke filmbuf, zoals ze zeggen. Hoe meer fictie, hoe liever (glimlacht).

Is muziek maken voor jou dan een vorm van escapisme?

Van Meirhaeghe: Absoluut. Bij muziek kan ik wegdromen in de gekste en meest abstracte fantasieën. Dat is net hetgeen ik doe als ik muziek maak. Daarin probeer ik de extremen uit m’n dromen te combineren: iets heel donker dat in de sferen zit, met iets heel romantisch en melancholisch in de melodie. Ik maak graag muziek omdat ik er beter mee kan communiceren dan met woorden. De turbulente wereld waarin we leven beweegt me er toe om af en toe weg te vluchten in muziek. Ik ben nogal een zenuwachtig type, daarom verwerk ik mijn angsten met mijn muziek. Muziek helpt me van het leven te genieten, omdat ik op die momenten niet meer met mijn angsten bezig ben. Muziek verlost mij als het ware even van mijn angsten.

Hoe ervaar jij, gezien je zwaar geplaagd wordt door podiumvrees, jouw muziek dan live?

Van Meirhaeghe: Optreden heeft voor mij iets zeer duaal. Ik kijk er altijd heel erg naar uit om op te treden en bereid me altijd zo goed mogelijk voor. Maar naarmate het optreden nadert, besterf ik het van de zenuwen. Eens op het podium, voel ik plots een hele opluchting die bijna als een exorcisme werkt, en dan ga ik helemaal op in de muziek. Zelf ben ik nogal druk bezig met instrumenten op het podium, maar ik wil zeker niet dat het een statische bedoening wordt. Vandaar dat ik de muziek verrijk met dia’s en filmprojecties. Dat alles wil ik wel zoveel mogelijk zelf onder controle houden. De podiumact voor Empusae is iets dat nog in complete ontwikkeling zit, en ik denk dat het dat altijd wel een beetje zal blijven.

Ondertussen ben je uitgegroeid tot een veelgevraagd livemuzikant bij This Morn’ Omina en Implant. Hoe is dat gegroeid?

Van Meirhaeghe: Het belangrijkste hierbij is dat deze mensen, Mika (TMO) en Len (Implant), bijzonder goede vrienden van mij geworden zijn. Met Len heb ik zelfs een zijproject, Hive. Dat heeft een tijdje stilgelegen, maar nu we onze werkwijze helemaal omgegooid hebben - hij maakt iets dat ik bewerk en weer naar hem stuur - is volgende zomer ons streefdoel om een cd op te nemen. Het klikt echt heel goed met deze mensen, vandaar dat het werkt om samen op het podium te staan. Zij maken beiden totaal andere soorten muziek, en die live spelen maakt het voor mij zeer interessant om deze stijlen te leren kennen. Ik kan me helemaal laten gaan, en leer er ook veel uit dat me helpt om zelf muziek te maken. Door de ervaring slaag ik er in om meer uit mijn eigen apparatuur te halen en er nieuwe dingen mee te doen.

Er heerst blijkbaar tussen artiesten onderling een zeer goede sfeer. Op de releaseparty van onze meest recente “Dark demons”-sampler schoten IC 434, Heyaeb, Gestalt, Propulsion, FeaTuRe, PIA fRAUS en jij echt goed met elkaar op. Fijn om in te vertoeven wellicht?

Van Meirhaeghe: Zeker. Er is echt een band tussen al die mensen. Na optredens komen we altijd samen om muziek met elkaar uit te wisselen, al is die totaal verschillend. Sommigen zijn echt goede vrienden van elkaar geworden, en we proberen elkaar zo vaak mogelijk te helpen. Dat is iets wat een beperkte scene als de onze meer dan goed doet om te kunnen groeien. Helaas leeft die mentaliteit niet bij iedereen. Ik kan sommige organisatoren echt niet begrijpen. Met hun kinderachtige spelletjes lijkt het alsof ze alles kapot willen maken, en dat enkel om er zelf financieel beter van te worden. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. De sfeer bij Divine Comedy Records, dat “Funestus” uitbrengt, is opperbest. Fabrice, die het label runt, maakt er echt werk van om de groepen onder zijn vleugels tot één grote familie te maken. Ook wat ze bij EE Tapes doen is een heel tof voorbeeld, net als jullie bij Dark Entries Magazine met de “Dark demons”-samplers.

Je houdt ook van neofolk. Hoe ga je om met de dubieuze, extreem-rechtse reputatie die dit genre geniet?

Van Meirhaeghe: Dat is iets waar ik het heel moeilijk mee heb en waar ik me erg aan stoor. Zelf ben ik tegen iedere vorm van extremisme. Persoonlijk voel ik mij eerder aangetrokken tot het donkere in deze muziek, zoals je dat ook terugvindt in sprookjes, en tot het melancholische, dat ze uit tradities halen. Maar extreem-rechtse mensen komen op deze muziek af en denken er onvoldoende bij na. Ik denk en hoop dat veel van die artiesten niet echt achter die dubieuze overtuigingen staan, maar ze eerder gebruiken om te choqueren, iets wat ik wel zelf nooit zou doen. Toch moet je er dieper op ingaan en je er geen al te oppervlakkig beeld over vormen. Maar ik voel mij er wel verschrikkelijk bij, wat maakt dat ik niet meer volledig van de muziek kan genieten. Ik hou dus van de muziek zelf, maar haat alle bullshit eromheen.

Verwerk jij soms een boodschap in de muziek van Empusae?

Van Meirhaeghe: Neen. Ik laat de luisteraar alle vrijheid om te interpreteren. In de muziek van Empusae zitten redelijk veel spoken word-samples, maar daar gaat het eerder om de sfeer dan om wat er precies gezegd wordt. Die samples vervangen een beetje de beelden van een live-optreden, die je bij een cd niet kan zien. Het is ook niet de bedoeling een bepaalde sfeer te creëren die ik op de luisteraar wil overbrengen. Ook daar wil ik iedereen totaal vrij in laten. Want het gevoel dat iemand krijgt bij het beluisteren van muziek verschilt van persoon tot persoon. Liefst van al zou ik hebben dat iedere luisteraar zijn eigen fantasie de vrije loop kon laten gaan terwijl hij naar mijn muziek luistert. Zo is Empusae iets persoonlijk voor mij, maar ook iets persoonlijk voor een ander.

hans v. goethem

http://www.empusae.com

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...