casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

EMPUSAE over wat muziek zo allemaal al niet kan
‘Muziek verlost mij even van al mijn angsten’
01/09/2002
 Bookmark and Share

Empusae, de naam zou nu langzaamaan een belletje bij u mogen doen rinkelen. Al jaren timmert Nicolas Van Meirhaeghe onder het pseudoniem Empusae, genoemd naar een monsterachtige bidsprinkhaan en een vampier uit de Griekse mythologie, aan de weg. Sla er het inmiddels historische Blackbook en uw Dark Entries Magazine-back-catalogue maar eens op na. And finally, opportunity knocks. Mede door de steun van ons “Dark demons”-project zal de man tegen het einde van september eindelijk zijn officiële debuut “Funestus” los kunnen laten op eenieder die zich van geen kwaad bewust is. Wat weerhoudt ons dan nog om samen met de mens achter Empusae in een hoekje te kruipen, zodat we hem het een en het ander wetenswaardigs kunnen ontfutselen? En u kent ons onderhand wel al, wij vallen meteen met de deur in huis.

Wat onmiddellijk opvalt bij een optreden van Empusae, is dat het publiek uit zeer uiteenlopende genres komt. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Nicolas Van Meirhaeghe: Misschien is het omdat je Empusae niet echt op één vaste stijl kan vastpinnen. Melodie is iets wat ik heel belangrijk vind in muziek, en veel andere mensen zijn er blijkbaar ook nogal vatbaar voor. Hoewel de muziek wel behoorlijk dansbaar is, lukt het mij absoluut niet om een hapklare brok te maken. Ik kan er ook niet aan weerstaan om zoveel verschillende dingen in een nummer te verwerken, zodat ik onmogelijk een repetitieve dansdeun kan maken. Al die elementen samen, maken het misschien voor verschillende mensen interessant. Niet dat ik hier een wonderformule voor heb liggen. Ik ben een zeer gepassioneerd iemand, de muziek en die invloeden borrelen eerder onbewust in mij op.

Hoe lang is de weg die je met Empusae reeds hebt afgelegd?

Van Meirhaeghe: Momenteel ben ik al zeven jaar met Empusae bezig. In het begin was het gewoon een drang om muziek te maken, maar ik heb nooit kunnen vermoeden dat het zo’n impact zou hebben. Ondertussen is Empusae de helft van mijn leven geworden. Als je naar mijn muziek luistert, zou je op het eerste gehoor denken dat het weinig met de electro- en wavescene te maken heeft. Maar groepen als Goethes Erben en Das Ich hadden jaren terug echt een soort van triggereffect voor mij. Je herkent hen nu niet meer onmiddellijk in de muziek, maar onbewust inspireren ze vaak voor de melancholie in de nummers. Het is in de electro-industrialscene dat mijn eerste demo’s zijn beginnen rondgaan. M’n eerste echte optreden vond plaats in Magasin4, en daarna is van het een het ander gekomen. Het heeft vrij lang geduurd voordat men mij is beginnen opmerken, maar dat heeft me de tijd gegeven om voldoende te ontwikkelen. De muziek is nu echt klaar voor de buitenwereld.

Nu is “Funestus”, je officiële debuut op cd, er eindelijk. Hoe voelt dat, en wat zijn de verwachtingen?

Van Meirhaeghe: Oh, ik leef in totale euforie. Nu heb ik mijn grootste droom verwezenlijkt, het uitbrengen van een eigen cd. Alles wat hierna nog komt, is allemaal extra. Dit overtreft eigenlijk mijn stoutste verwachtingen. Natuurlijk koester ik nog een aantal ambities. Het summum zou zijn dat ik filmmuziek kon maken. Het vertrekpunt van Empusae was altijd het maken van muziek bij beelden. Dat zijn niet noodzakelijk beelden uit films. Ik haal bijvoorbeeld ook veel uit boeken. Vooral “Dune” en de wereld van Tolkien zijn steeds gigantische inspiratiebronnen voor mij geweest. Niet in letterlijke zin, maar gewoon puur de sfeer die je voelt bij het lezen van die geweldige verhalen verwerk ik in mijn muziek.

Wat zegt het jou om, net zoals bijvoorbeeld In The Nursery, een soundtrack te fantaseren bij oude stomme films?

Van Meirhaeghe: Dat klinkt ook geweldig. Zeker als het oude horrorfilms zijn, daar hou ik erg van. Het mooie aan die stomme films is dat ze door het ontbreken van tekst boordevol prachtige sfeerbeelden zitten. Er zijn trouwens plannen om samen te werken met een striptekenaar. Hij tekent een verhaal waarvoor ik muziek componeer die op een cd bij het stripalbum zal zitten. Al van bij het begin met Empusae ben ik naarstig op zoek naar iemand die in film doet om mee samen te werken. Voorlopig ben ik nog niemand tegen het lijf gelopen, maar hopelijk komt het er ooit nog van. Bij deze kan ik misschien een oproep lanceren. Ik ben een ongelooflijke filmbuf, zoals ze zeggen. Hoe meer fictie, hoe liever (glimlacht).

Is muziek maken voor jou dan een vorm van escapisme?

Van Meirhaeghe: Absoluut. Bij muziek kan ik wegdromen in de gekste en meest abstracte fantasieën. Dat is net hetgeen ik doe als ik muziek maak. Daarin probeer ik de extremen uit m’n dromen te combineren: iets heel donker dat in de sferen zit, met iets heel romantisch en melancholisch in de melodie. Ik maak graag muziek omdat ik er beter mee kan communiceren dan met woorden. De turbulente wereld waarin we leven beweegt me er toe om af en toe weg te vluchten in muziek. Ik ben nogal een zenuwachtig type, daarom verwerk ik mijn angsten met mijn muziek. Muziek helpt me van het leven te genieten, omdat ik op die momenten niet meer met mijn angsten bezig ben. Muziek verlost mij als het ware even van mijn angsten.

Hoe ervaar jij, gezien je zwaar geplaagd wordt door podiumvrees, jouw muziek dan live?

Van Meirhaeghe: Optreden heeft voor mij iets zeer duaal. Ik kijk er altijd heel erg naar uit om op te treden en bereid me altijd zo goed mogelijk voor. Maar naarmate het optreden nadert, besterf ik het van de zenuwen. Eens op het podium, voel ik plots een hele opluchting die bijna als een exorcisme werkt, en dan ga ik helemaal op in de muziek. Zelf ben ik nogal druk bezig met instrumenten op het podium, maar ik wil zeker niet dat het een statische bedoening wordt. Vandaar dat ik de muziek verrijk met dia’s en filmprojecties. Dat alles wil ik wel zoveel mogelijk zelf onder controle houden. De podiumact voor Empusae is iets dat nog in complete ontwikkeling zit, en ik denk dat het dat altijd wel een beetje zal blijven.

Ondertussen ben je uitgegroeid tot een veelgevraagd livemuzikant bij This Morn’ Omina en Implant. Hoe is dat gegroeid?

Van Meirhaeghe: Het belangrijkste hierbij is dat deze mensen, Mika (TMO) en Len (Implant), bijzonder goede vrienden van mij geworden zijn. Met Len heb ik zelfs een zijproject, Hive. Dat heeft een tijdje stilgelegen, maar nu we onze werkwijze helemaal omgegooid hebben - hij maakt iets dat ik bewerk en weer naar hem stuur - is volgende zomer ons streefdoel om een cd op te nemen. Het klikt echt heel goed met deze mensen, vandaar dat het werkt om samen op het podium te staan. Zij maken beiden totaal andere soorten muziek, en die live spelen maakt het voor mij zeer interessant om deze stijlen te leren kennen. Ik kan me helemaal laten gaan, en leer er ook veel uit dat me helpt om zelf muziek te maken. Door de ervaring slaag ik er in om meer uit mijn eigen apparatuur te halen en er nieuwe dingen mee te doen.

Er heerst blijkbaar tussen artiesten onderling een zeer goede sfeer. Op de releaseparty van onze meest recente “Dark demons”-sampler schoten IC 434, Heyaeb, Gestalt, Propulsion, FeaTuRe, PIA fRAUS en jij echt goed met elkaar op. Fijn om in te vertoeven wellicht?

Van Meirhaeghe: Zeker. Er is echt een band tussen al die mensen. Na optredens komen we altijd samen om muziek met elkaar uit te wisselen, al is die totaal verschillend. Sommigen zijn echt goede vrienden van elkaar geworden, en we proberen elkaar zo vaak mogelijk te helpen. Dat is iets wat een beperkte scene als de onze meer dan goed doet om te kunnen groeien. Helaas leeft die mentaliteit niet bij iedereen. Ik kan sommige organisatoren echt niet begrijpen. Met hun kinderachtige spelletjes lijkt het alsof ze alles kapot willen maken, en dat enkel om er zelf financieel beter van te worden. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo. De sfeer bij Divine Comedy Records, dat “Funestus” uitbrengt, is opperbest. Fabrice, die het label runt, maakt er echt werk van om de groepen onder zijn vleugels tot één grote familie te maken. Ook wat ze bij EE Tapes doen is een heel tof voorbeeld, net als jullie bij Dark Entries Magazine met de “Dark demons”-samplers.

Je houdt ook van neofolk. Hoe ga je om met de dubieuze, extreem-rechtse reputatie die dit genre geniet?

Van Meirhaeghe: Dat is iets waar ik het heel moeilijk mee heb en waar ik me erg aan stoor. Zelf ben ik tegen iedere vorm van extremisme. Persoonlijk voel ik mij eerder aangetrokken tot het donkere in deze muziek, zoals je dat ook terugvindt in sprookjes, en tot het melancholische, dat ze uit tradities halen. Maar extreem-rechtse mensen komen op deze muziek af en denken er onvoldoende bij na. Ik denk en hoop dat veel van die artiesten niet echt achter die dubieuze overtuigingen staan, maar ze eerder gebruiken om te choqueren, iets wat ik wel zelf nooit zou doen. Toch moet je er dieper op ingaan en je er geen al te oppervlakkig beeld over vormen. Maar ik voel mij er wel verschrikkelijk bij, wat maakt dat ik niet meer volledig van de muziek kan genieten. Ik hou dus van de muziek zelf, maar haat alle bullshit eromheen.

Verwerk jij soms een boodschap in de muziek van Empusae?

Van Meirhaeghe: Neen. Ik laat de luisteraar alle vrijheid om te interpreteren. In de muziek van Empusae zitten redelijk veel spoken word-samples, maar daar gaat het eerder om de sfeer dan om wat er precies gezegd wordt. Die samples vervangen een beetje de beelden van een live-optreden, die je bij een cd niet kan zien. Het is ook niet de bedoeling een bepaalde sfeer te creëren die ik op de luisteraar wil overbrengen. Ook daar wil ik iedereen totaal vrij in laten. Want het gevoel dat iemand krijgt bij het beluisteren van muziek verschilt van persoon tot persoon. Liefst van al zou ik hebben dat iedere luisteraar zijn eigen fantasie de vrije loop kon laten gaan terwijl hij naar mijn muziek luistert. Zo is Empusae iets persoonlijk voor mij, maar ook iets persoonlijk voor een ander.

hans v. goethem

http://www.empusae.com

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...