casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Nosferatu
De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
10/04/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

10/04/2010 : Nosferatu - De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
10/04/2010 : Nosferatu - De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
10/04/2010 : Nosferatu - De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
10/04/2010 : Nosferatu - De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
10/04/2010 : Nosferatu - De reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven...
Sommige groepen lijken onsterfelijk. Andere bijten zich dan weer vol passie vast in een genre dat zij met al wie het horen wil willen delen. Nosferatu is zo’n band waarvoor beide geldt. De aftrap werd in 1998 gegeven en al snel ontpopte de groep zich tot de vaandeldragers van de Engelse goth rock met een traditionele, sfeervol romantische donkere sound en niet in het minst een fascinatie voor het bovennatuurlijk en vampieren. Hun debuut “Rise”, voorafgegaan door een aantal sublieme 12” ‘s , dateert van 1993 en is een klassieker zonder weerga. Ondanks vele bezettingswissels is Nosferatu anno 2010 nog altijd actief, en nog altijd vol passie. Zo verscheen recent de singel “Black Hole” en een nieuw album met werktitel “A Death In The Sun” is alvast gepland. Nosferatu speelt op het Gothic Festival (16 -18 juli) te Waregem!

Nosferatu begon in 1998… We zijn nu 2010 dat betekent zomaar eventjes 22 jaar verder wat in rocktermen beslist als een eeuwigheid mag worden beschouwd. Nosferatu lijkt even onsterfelijk als zijn naam. Kun je ons iets kwijt over de meest markante feiten, zowel in positieve als in negatieve zin in de afgelopen 22 jaar?

Damien; Wel, de reden waarom we reeds zolang bezig zijn is allicht dat we nooit echt zo succesvol zijn geweest om rijk te worden, dus succesvol zijn in muziek is altijd een uitdaging gebleven. Ook allerlei landen bezoeken en mensen ontmoeten die we anders nooit hadden ontmoet maakt het muzikanten bestaan heel aantrekkelijk.

Voor mij persoonlijk zijn dit de 5 meest memorabele Nosferatu feiten;

- De release van onze albums, tegelijkertijd zowel in Amerika, Duitsland en Groot-Brittannië op verschillende labels (dus geen import /export). Da’s voor mij het bewijs dat we een echte internationale groep zijn. Deze manier van werken dateert al van 1993 toen we het album “Rise” uit brachten.

-In 1993 stapten we in Oxford Street Londen, de HMV (His Masters Voice, een media winkelketen, nvdr) binnen en vonden onze eigen demo’s in zowel de singel als album bakken. Dit betekende voor ons toch wel een erkenning van Nosferatu.

-Het werken met één van m’n tieneridolen, Rat Scabies (The Damned) en hem als drummer erbij te hebben op drie van onze albums “Lord Of The Flies”, “ReVamped” en “Best Of Nosferatu; The Hades Years” was voor mij echt iets bijzonder. Deze opnames waren zowat de beste dagen uit m’n leven.

-Het remixen van het nummer “Testify” voor The Damned in 1996, meteen de titelsong van het “Testify” remix album. Eén van m’n levensdoelen gitaar spelen voor The Damned was hiermee toch deels bereikt. Ik speelde naast gitaar ook Hammond orgel en stond in voor de remix. Ben ik best wel fier op.

-De ontmoeting met m’n huidige vriendin op het Judgement Day Festival in Oostenrijk (2006) en opnieuw op het Wave Gotik Treffen (Leizpig) van datzelfde jaar was fantastisch. We amuseerden ons te pletter met de zes bandleden, ik ontmoette er m’n vriendin, vele vriendschappen werden gesloten… ja zeker ook een periode behorend tot de beste dagen uit m’n leven

In al die jaren zijn er ook heel wat line up wissels geweest. Hoe vind je telkens weer die mensen en hoe passen die zich in in het Nosferatu concept?

Damien: We zijn zeer gelukkig om met zo veel fantastische muzikanten en songschrijvers te kunnen en te mogen samen werken. Nieuwe leden in de band brengen ook meteen nieuw leven in de groep, hoe meer divers de muzikale smaak van iemand hoe interessanter voor de groep. De meeste mensen die ooit bij Nosferatu hoorden zijn uit eigen wil opgestapt, vaak omwille van financiële reden. Ze denken soms, die groep heeft 10 albums, 8 singels, 1 dvd en nummers op 42 compilatiealbums. Meer dan 300 live optredens in 12 verschillende landen… Dus veronderstellen sommigen allicht dat we er fortuinen aan verdienen. Wanneer ze echter geconfronteerd worden met de realiteit en zich realiseren dat ze aan Nosferatu echt geen geld te verdienen valt, stappen ze op. En er zijn natuurlijk ook een aantal ex-groepsleden die niet uit eigen beweging zijn opgestapt.. maar daartoe moet je mijn boek “Vampyres Cry – The History OF A Goth Rock Band” aanschaffen wil je alles in detail vernemen. Ik hoop het tegen de herfst van dit jaar (2010) uit te kunnen brengen.

Is Damien Deville de echte Nosferatu, die zijn discipelen rond zich verzameld om z’n vleugels uit te slaan en z’n missie te vol brengen?

Damien: Zeer zeker niet! Ik ben de hoofdgitarist in de groep en behoor tot een groep vrienden. Nosferatu is altijd meer dan de som van de delen geweest. Ik ben helemaal niet de Nosferatu. Ik heb ook m’n invloed in de groep maar dat is alles. En ja, ik heb een ego en ik besef dat ik niet de makkelijkste mens ben om mee samen te werken maar ik ben zeer fanatiek en vol passie als het om onze muziek gaat.

In hoeverre is er volgens jou en verschil tussen de goth scene van vandaag en die van dik 20 jaar geleden? In hoeverre is gothic rock als label nog even relevant als inde jaren ’80 en hoe zou je het genre zelf omschrijven?

Damien: Dat is een moeilijke vraag voor me; ik meen dat de goth scene vandaag zeer stek veranderd is, meer op zichzelf terug getrokken. Het is niet meer in de mode om ‘goth’ te zijn. Ik denk dat iemand als Marilyn Manson in de late jaren ’90 heeft bijgedragen tot een zekere revival. Ik kan trouwens niet bedenken waarom figuren als Wayne Hussey of Andrew Eldritch nog altijd zo hoog in aanzien zijn binnen de scene. Ja, ze hebben een paar keigoede platen gemaakt maar ik kan me niet herinneren dat een gothic rock album van een Britse gothic band ooit de platina status bereikte. Dave Vanian van The Damned had in 1976 de goth idealen al uitgevonden lang voor The Sisters Of Mercy op het toneel verschenen en in de jaren ’60 had je zelfs Screaming Lord Sutch die al iets gelijkaardigs deed.

Mick Mercer, dé goth paus zeg maar, beschouwt Nosferatu als één van de nog weinige authentieke goth bands… Ben je het hiermee eens?

Damien: Ik ben het eens met het feit dat Nosferatu nooit aan uitverkoop heeft gedaan, zoals sommige andere bands. Maar ik vind wel dat al onze studioalbums toch markant anders klinken en ook ons nieuw album zal weer anders klinken.

De nieuwe singel kreeg de titel “Black Hole”, als ik het goed voor heb is dit de eerste nieuwe Nosferatu release sedert het album “Reflections Through A Darker Glass” uit 2000. Ik laat de Ramones cover en singel “Somebody Put Someting In My Drink” (2005) dan even buiten beschouwing.

Damien: Hier ben je verkeerd. Er waren wel wat andere releases. Er was het nummer “The Night Is Young” dat werd geschreven voor de videogame White Wolf. Op “The Best Of Nosferatu Vol 1” stond dit nummer ook net als “Lucifer Rising Part 2”. Deze compilatie verscheen in 2002. Op deze twee nummers is Rat Scabies van The Damned the horen, terwijl de drums voor de “The Night Is Young” videotrack waren voorgeprogrammeerd. We hebben intussen ook heel wat nieuwe songs geschreven maar uiteindelijk was het Louis DeWray die de tijd heeft genomen om teksten bij deze nummers te componeren.

Wordt de “Black Hole” singel binnen afzienbare tijd gevolgd door een nieuw Nosferatu album?

Damien: Na “Black hole” zijn er nog twee nieuwe singels gepland, “Baby Bleu” en daarna “Horror Holiday” en pas daarna staat er inderdaad een album te verschijnen, de voorlopige werktitel is “A Death In The Sun”.

Als je drie nummers mocht noemen van andere bands die voor jou onsterfelijk zijn, welke zouden dat dan zijn en waarom?

Damien: “Darkness Brings” omdat dit zowat alles bevat waar Nosferatu eigenlijk voor staat. Het donkere, anti religie en vooral scherp stellen van hoe apathisch het menselijke ras eigenlijk is. Dominic LaVey’s meest fantastische uur als tekstschrijver, samen met mij geschreven voor het “Lord Of The Flies” album uit 1997. Mijn persoonlijke favoriet tout court. Er is ook een versie met Rat Scabies op drums op de “Visionary Vampires” dvd verschenen. Mocht ik de tijd en de juiste gemoedstoestand hebben zou ik het nummer met Rat op drums graag remixen en het heruitbrengen. Het is echt iets heel speciaals.

“Dark Angel”, geschreven door Vlad Janicek en Louis DeWray voor ons debuut, de “HellHound EP” uit 1991. Toen Vlad me dit nummer voor het eerst liet horen was ik meteen weg van het refrein (gitaar akkoorden en piano). Toen Louis er ook nog eens de vocalen opzette wist ik meteen dat dit een fantastisch nummer was. We spelen dit nummer sindsdien doorgaans op elk live optreden. Persoonlijk vind ik het een meesterwerk.

“The Keepers Call”, geschreven door Vlad Janicek, Niall en ikzelf voor het “The Prophecy” album uit 1993. Het nummer ademt voor mij persoonlijk een zeer romantische sfeer. De tekst herinnert mij aan een betoverend huisje waar ik ooit woonde, slechts op enkele mijlen van de The House In The Woods Studio in Bletchingley, vol in het platteland. Ik zie mezelf nog altijd gitaar spelen in de tuin van de opnamestudio. Het was een warme zomer en er hing magie in de lucht die ook op de opnameband is terug te horen vind ik. Het is een fantastische song om bij weg te dromen, na te denken en het heeft een schitterden gitaarsolo.

En nu dezelfde vraag, maar voor drie nummers van andere artiesten?

Damien: Zeer moeilijk vind ik dat, ik zou per uitzondering ook 4 nummers willen vragen in plaats van 3.

“God Save The Queen” van de Sex Pistols. Ik had het er vorige week nog over met Louis DeWray. Elke lijn in dit nummer is een schop in het kruis van het Britse ’70 establishment en de autoriteiten konden er niet meteen om lachten. John Lydons flat werd regelmatig bestormd door de politie en hij werd zelfs uit Groot Brittannië verjaagd. Dat een simpele plaat zoiets kon teweeg brengen was ongezien. Dit nummer schoot echt raak. Ik herinner me nog de top 20 lijst in WH Smiths en een grote leegte voor nummer 2, geen nummer, geen artiest. WH Smiths boycotte het nummer. Iedereen weet evenzeer dat het nummer de eerste plaats bereikte tijdens de Queens Jubilee Week in de zomer van 1977, maar de autoriteiten verhinderden die nummer 1 positie. Mocht de Engelse regering in demogelijkheid zijn geweest The Sex Pistols voor verraad te vervolgen, ze zouden het ook hebben gedaan. Ik meen dat die gasten daarentegen veroordeeld werden tot 5 pond boete wegens de woorden “No Future”.

“Censorshit” door The Ramones. Een nummer gericht aan Al Gore’s (toen US senator) vrouw en lid van de Washington Wives (een horde vrouwen van conservatie senatoren die meenden subversie rock muziek die zou aanzetten tot ontucht – al of niet achterste voren afgespeeld - te moeten verbieden via hun Parents Music Resource Center, nvdr). De dames hielden vol dat rock muziek vergezeld zou gaan van een sticker om te waarschuwen tegen grove taal en andere ‘volwassen inhoud’. Wat een grap. De Amerikaanse senaat kan beslissen om oorlogje te voeren en mensen te vermoorden maar het is niet ok om op een plaat subversieve taal of boodschappen links van het centrum te formuleren… Ik ben een punk rocker op leeftijd, dus de tekst van dit nummer is me op het lijf geschreven.

“Stan” dor Eminem. Wat? Hoor ik u al denken? Ik moet zeggen dat ik niet meteen een grote fan ben van rap maar Eminem heeft een goed verhaal en dit nummer herinnert me aan onze trip naar Dorbirn in de Oostenrijkse Alpen in 2006. Ik hou niet zo van vliegen, dus Louis, Chris (keyboards) en ikzelf reden met de wagen heen en terug door de Alpen. Het was een fantastische ervaring die zich laat lezen als een verhaal van The Famous Five of iets uit het Secret Seven Book van Enid Blyton. We zijn eigenlijk nog altijd kinderen en nooit echt opgegroeid. We kunnen volwassen zijn als dat moet maar ook soms vrolijk kinds.

“Come And Feel The Noize” door Slade. Een ander fantastische opname. Ik luisterde er altijd naar op weg naar school in de jaren ’70. Het blijft een fantastische plaat die de tand des tijds moeiteloos doorstaat. Recent kocht ik een Slade cd aan waarop dit nummer staat en het moet gezegd het blijft indrukwekkend en is tijdloos. Kenmerken van een goede song dus.

Wat mag het publiek verwachten van Nosferatu op het komende Gothic Festival in Waregem?

Damien: Wij zijn er om het publiek te vermaken. Verwacht een goede mix aan nieuw en oud materiaal, en uiteraard heel wat klassiekers. We zijn met drie oude Nosferatu leden; Louis op vocals, Belle op drums en ikzelf op gitaar. Dus je hebt ¾ van de originele Nosferatu line up op de show, niet slecht voor een groep die 22 jaar bestaat!

Wat zou je doen mocht je niet in een rock band spelen?

Damien: Indien ik in de late jaren ’70 niet met punk rock in aanmerking was gekomen was ik hoogstwaarschijnlijk een saaie boekhouder of zo. Ik hou van wiskunde en administratie, triest maar het is waar….

Nosferatu

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - Restless Dreams

Wetenschappelijk onderzoek is er, voor zover we weten althans, nog niet naar gedaan, maar uit ervaring leerden wij dat mensen die de muziek van Qntal kunnen smaken ook niet bepaald vies zijn van het bredere gothic genre, en omgekeerd. Ben je ook zo iemand die niet de neus ophaalt voor een mengelmoes van middeleeuwse sferen, beats en gothische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapscape - A Mutual Disagreement

A Mutual Disagreement, het zou kunnen slaan op een verslag dat ik las van Synapscape’s laatste passage op Belgische bodem. De auteur in kwestie kwam aanhollen met een zodanig nietszeggend stukje tekst waaruit klaar en duidelijk bleek dat ze simpelweg niet wist waarover ze schreef en het optreden eerder een bijkomstigheid was, in plaats ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...