casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Simon Raymonde (bassist Cocteau Twins, bezieler van Bella Union Records)
Een groepje met een 4-AD geluid vliegt de prullenbak in...
02/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/04/2010 : Simon Raymonde (bassist Cocteau Twins, bezieler van Bella Union Records) - Een groepje met een 4-AD geluid vliegt de prullenbak in...

Reeds vanaf mijn tienerjaren was ik een grootse 4-AD fanaat (wie niet eigenlijk?) en ondanks de immense backcatalogue van dit Britse label blijft Cocteau Twins me het nog meest beroeren.

Hun stijl werd ontelbare keren gekopieerd maar nooit geëvenaard, zelfs niet bijna.

Toen ik bassist Simon Raymonde vroeg of hij het zag zitten om voor Dark Entries geïnterviewd te worden antwoordde deze sympathieke legende : “Sure!”.

We hadden het over het verleden, zijn muzikale talenten en vooral wat hem momenteel het meest bezielt : hij is de man achter het label Bella Union.

Uit naam van Dark Entries bedank ik dan ook Simon voor dit toch wel zeer interessante

interview.

DAG SIMON, LATEN WE EERST WAT VRAGEN OP JE AFVUREN OMTRENT HET VERLEDEN.

WE KUNNEN WEL STELLEN DAT JIJ EN ROBIN EEN WEL ZEER EIGEN GITAARGELUID HEBBEN ONTWIKKELD MET COCTEAU TWINS, NIET?

HOE VOELT HET EIGENLIJK OM EEN GITAARICON TE ZIJN?

Hahaha… Ik speelde maar gitaar op een paar nummers van Cocteau Twins, en ik zou mezelf niet echt een gitarist durven te noemen.

Het was voornamelijk piano en bassgitaar. Op de gitaar speelde ik ook wel het een en het ander maar een icon zou ik me nooit durven te noemen hoor.

Als het over vernieuwers gaat in de gitaarwereld dan moet je Robin daar wel met bij rekenen.

Ook al is Robin niet de man van solos of muzieknoten is hij de man die verantwoordelijk is voor het Cocteau Twins-geluid.

Af en toe kwam ik wel aandraven met een paar ideeën maar het is Robin die je met de bloemen moet overladen, niet mij!

LUISTERDEN JULLIE EIGENLIJK NAAR JULLIE EIGEN MUZIEK?

Neen, dat hebben we nooit gedaan. We luisterden er zelfs niet naar toen we het aan het maken waren. En we hebben er zeker nooit naar geluisterd achteraf, behalve als we eens moesten luisteren hoe het klonk omdat we het live ging spelen.

Onze opnames waren meestal improvisaties ofwel een samenloop van omstandigheden. We hebben nooit songs in de traditionele zin van het woord geschreven en eens ze opgenomen waren, vergaten we ze ook gemakkelijk.

Zou ik naar 3 Cocteau Twins-nummers geluisterd hebben de afgelopen 12 jaar? Ik denk het niet.

Het is niet dat ik er niet trots op ben, want dat ben ik, maar door mijn job bij Bella Union moet ik naar meer dan genoeg muziek luisteren!

IEMAND DIE HET OVER 4-AD HEEFT ZAL HET OVER COCTEAU TWINS OF OVER DEAD CAN DANCE HEBBEN, EN TOCH WAREN JULLIE NIET TEVREDEN MET

4-AD…

4-AD heeft veel voor de groep gedaan en ontegensprekelijk heeft de groep veel voor 4-AD gedaan.

Het is waar, we hebben problemen gehad maar Ivo is een fantastische vent en niks van wat er fout gelopen is heeft iets met hem te maken, daar ben ik nu achter gekomen.

Ik denk eigenlijk niet dat wij tevreden zouden geweest zijn op gelijk welk label.

Wij waren zeker geen gemakkelijke mensen om met te werken, maar gedurende onze eerste 8 jaar toen we geen manager hadden moesten wij ons veel te veel aantrekken.

Nu zou dat niet denkbaar zijn, een groep die zoveel platen verkocht heeft en toch 8 jaar overleven zonder manager… Misschien lag daar ook wel het probleem. Achteraf gezien is dat zelfs een mooie uitleg.

EN, ZOU JE HET ALLEMAAL OVER DOEN MOEST JE KUNNEN HERBEGINNEN?

In feite wel. Wij hebben een paar goede lp’s gemaakt, ik weet dat het live niet veel voorstelde maar we deden toch altijd ons best

WAT IS EIGENLIJK UW FAVORIETE COCTEAU TWINS-CD, SIMON?

Ik denk dat “Blue Bell Knoll” een prachtige lp is en ook op de opvolger “Heaven Or Las Vegas” staan er prachtige stukken.

Eigenlijk zou ik zeggen “Four Calendar Cafe” want dat was de moeilijkste lp om te maken en het is daarom ook dat ik er het meest trots op ben, er zitten daar zeer veel emotionele en persoonlijke dingen in verwerkt.

“Millk & Kisses” vind ik niet zo denderend.

ALS JE NAAR DE LATERE DINGEN VAN COCTEAU TWINS LUISTERT DAN KLONK DAT TOCH VEELBELOVEND VOOR DE TOEKOMST.

HEB JE ER EIGENLIJK GEEN SPIJT VAN DAT JE DAT NOOIT HEBT KUNNEN AFMAKEN?

Neen, geen spijt. Wij hebben ons best gedaan tot op het laatste moment. Het onafgewerkte album zou dan wel misschien het beste kunnen geworden zijn, want we gingen echt in de goede richting, maar niks blijft eeuwig duren. Trouwens als het voor één van ons niet goed was dan was het voor niemand goed.

EEN PAAR VRAGEN OVER U ALS MUZIKANT.

JE KAN DE BAS OP VERSCHILLENDE MANIEREN SPELEN? ZIJN ER BEPAALDE COLLEGA’S MET WIE JIJ EEN SOORT VAN VERBONDENHEID VOELT IN DE MANIER VAN SPELEN?

Niet echt. Ik ben ook niet het soort persoon dat je zult tegenkomen in een boekje als “Bass Player”. Ik zou zelfs niet eens veel basgitaristen kunnen opnoemen.

Peter Hook was een unieke muzikant en ik hield ook van de manier waarop hij melodietjes speelde op zijn bas. Maar of ik nu beïnvloed ben door hem of niet weet ik niet, waarschijnlijk is mijn basspel vanuit het niets gekomen.

Vandaag vind ik Paul van Midlake de beste, op de tweede plaats mag je Rasmus van Efterklang toevoegen.

MICHAEL CASHMORE HEEFT OOIT EENS DE PIANO BEGINNEN SPELEN OMDAT HIJ AAN ZIJN ARTISTIEKE LIMIETEN ZAT.

HEB JIJ OOK AL ZULKE GEVOELENS GEHAD EN WELK INSTRUMENT HAD JE DAN IN GEDACHTEN?

Ik speel met alles wat er in mijn handen terechtkomt. Ik heb nooit echt specifiek voor de bas gekozen. Ik ben ook niet het soort mens dat op zoek ging naar perfectie want ik kom uit een heel andere stroming.

Ik hou ervan de studio binnen te komen zonder dat ik daarvoor de muziek gehoord of gespeeld heb, dus ik heb zelfs niks op voorhand geschreven.

Op die manier ben ik nog steeds enthousiast over gelijk welk instrument ik aangeboden krijg.

Thuis staat er wel een piano maar dat is dan ook alles.

HEB JE OP UPRIGHT BASS GESPEELD EN HOE VOELDE DAT AAN?

Neen, ik ben daar niet goed genoeg en veel te ongeduldig voor. Trouwens dat geluid staat mij niet echt aan.

IK VERONDERSTEL DAT JE AL TALRIJKE GROEPJES GEHOORD HEBT DIE OP COCTEAU TWINS LIJKEN.
HOE REAGEER JE DAN? GECHARMEERD OF HEB JE ZOIETS VAN “CREEER TOCH IETS ZELFS!”?

Echt veel kan ik daar niet naar luisteren hoor. Gecharmeerd? Nee. Werkt het op mijn zenuwen? Ook niet. Ik denk daar gewoon niet over na.

Als mensen bij mij komen en ze zeggen dat ze Cocteau Twins goed vinden dan ben ik daar natuurlijk wel blij mee maar echt veel doet het mij niet hoor.

Denk nu niet dat ik een verwaand mens ben maar ik kan mezelf niet schetsen in een groep waar ik 13 jaar geleden deel van uitmaakte.

NA DE COCTEAU TWINS-SPLIT BRACHT JIJ JE SOLO-ELPEE “BLAME SOMEONE ELSE”.

EEN GOEDE PLAAT MAAR ZO GOED ALS ONBEKEND. HEEFT DAT NIKS TE MAKEN MET HET FEIT DAT MEN VAN JOU EEN COCTEAU TWINS-GELUID VERWACHTTE?

Ik weet het niet. Maar het heeft zoveel moeite gekost om die plaat uit te brengen. Opnames van jezelf maken is niet meteen het simpelste wat er is. Vandaag natuurlijk wel met computers maar ik spreek wel over de tijd waarin we met tapes werkten.

Op het einde kreeg ik wat hulp aangeboden om een paar hoofdvocalen op te nemen, maar ik werd er gek van. Ik wist ook niet zo goed wat ik er moest van denken.

De recensies waren niet denderend maar het was ook verre van eerlijk dat men mijn stem vergeleek met die van Elizabeth en dat brak mijn zelfvertrouwen. Eigenlijk was ik daar door zo ontgoocheld dat ik niet dacht aan een opvolger.

EN NU, DENK JE NOG NA OVER EEN 2E PLAAT?

Eigenlijk heb ik daar wel over nagedacht. Maar ik doe het niet. Ik hou er meer van om met andere mensen te werken. Eigenlijk ben ik een teamspeler !

DAARNA KWAM VIOLET INDIANA, OOK TOCH WEL ONDERSCHAT HEE?

Voor verschillende redenen was het voor Robin niet gemakkelijk om een groep te beginnen met een zangeres dus voor dat alleen verdient Robin al mijn respect.

Maar als ik nu eens echt brutaal mag zijn dan moet ik zeggen dat ik het moeilijk had om die gitaargeluiden en drumpatronen te combineren met een andere zanger. Dat is natuurlijk de schuld niet van de zanger, maar wel de mijne.

Kijk, ik heb een ongelooflijk respect voor Robin, ook voor zijn solomaterieel en hij is het soort gitarist van wiens stukken ik steeds kan genieten.

WAT DOE JIJ DAN MUZIKAAL TEGENWOORDIG?

Ik heb een nieuwe groep Snowbird, tezamen met Stephanie Dosen met wie ik trouwens ook reeds geruime tijd samenleef.

We zijn er alle twee zo enthousiast over, het is zelfs bijna af!

Het is eigenlijk de eerste groep die ik heb sinds Cocteau Twins en ik voel er mij 100% tevreden over.

In de eerste plaats maken we deze plaat voor ons zelf, daarna worden we er verliefd op en dan brengen we het uit. Wat er daarna gebeurd? Wie zal het weten?

IK was ook de producer van een paar groepjes hier en daar en ik speel een beetje op de platen van andere mensen.

LATEN WE HET OVER JE LABEL BELLA UNION HEBBEN.

IS HET WAAR DAT DAT LABEL IN DE EERSTE PLAATS OPGERICHT IS OM NIEUW WERK VAN COCTEAU TWINS UIT TE BRENGEN NA DE MOEILIJKE JAREN OP MERCURY?

Dat is volledig waar.

HET IS JOUW LABEL, DUS BEN JIJ DE MAN DIE BESLIST WIE EEN PLATENCONTRACT KRIJGT OF NIET?

Ook dat is volledig waar.

GA JIJ ZELF OP ZOEK NAAR ARTIESTEN OF IS ER ERGENS EEN POSTBUS DIE VOLGEPROPT ZIT MET DEMOS?

Ik kijk overal rond en luister naar demos, My Space, Last FM, blogs, ga overal naar shows kijken, luister naar aanbevelingen van andere groepen en tegenwoordig heb ik iemand die voor mij werkt, mij helpt, en samen gaan we wel eens naar een show kijken.

EN ALS JE EEN DEMOOTJE KRIJGT WAARBIJ EEN BRIEFJE ZIT WAAROP TE LEZEN STAAT “HEY SIMON, WE HEBBEN EEN 4-AD GELUID”…

Dan gaat dat de prullenbak in! Ik ben er niet op uit om hier een nieuwe 4-AD uit de grond te stampen.

JE BENT ZELF EEN MUZIKANT DIE VEEL PROBLEMEN GEKEND HEEFT MET PLATENLABELS. HOE VOELT HET NU OM ZELF DE GROTE BAAS VAN EEN LABEL TE ZIJN?

Ik hou er echt van. Het is elke dag een uitdaging en ik hou van al de aspecten ervan. Het was de bedoeling om een label te creëren waar ik zelf op zou willen zitten.

Bijna onmogelijk, ik weet, maar ik hou vol tot ik sterf.

IN DE JAREN 80 MAAKTE JIJ DEEL UIT VAN EEN GENERATIE PLATENVERZAMELAARS, NU MAAK JE DEEL UIT VAN EEN GENERATIE DOWNLOADERS. ACHTERUITGANG?

Vooruitgang of achteruitgang, dat valt moeilijk te zeggen. Ik ben niet tegen de technologische ontwikkelingen maar ik hou wel nog veel van vinyl.

Maar we weten allemaal dat het downloaden niet meer tegen te houden is. De kogel is door de kerk en we moeten er nu niet meer over zagen, we moesten er maar 10 jaar geleden iets aan gedaan hebben.

DAT VINDEN WIJ OOK SIMON!

BEDANKT VOOR DIT GESPREKJE.

En vanzelfsprekend houdt Dark Entries u op de hoogte van zodra Simon’s nieuw project in de winkelrekken ligt.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...