casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Simon Raymonde (bassist Cocteau Twins, bezieler van Bella Union Records)
Een groepje met een 4-AD geluid vliegt de prullenbak in...
02/04/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

02/04/2010 : Simon Raymonde (bassist Cocteau Twins, bezieler van Bella Union Records) - Een groepje met een 4-AD geluid vliegt de prullenbak in...

Reeds vanaf mijn tienerjaren was ik een grootse 4-AD fanaat (wie niet eigenlijk?) en ondanks de immense backcatalogue van dit Britse label blijft Cocteau Twins me het nog meest beroeren.

Hun stijl werd ontelbare keren gekopieerd maar nooit geëvenaard, zelfs niet bijna.

Toen ik bassist Simon Raymonde vroeg of hij het zag zitten om voor Dark Entries geïnterviewd te worden antwoordde deze sympathieke legende : “Sure!”.

We hadden het over het verleden, zijn muzikale talenten en vooral wat hem momenteel het meest bezielt : hij is de man achter het label Bella Union.

Uit naam van Dark Entries bedank ik dan ook Simon voor dit toch wel zeer interessante

interview.

DAG SIMON, LATEN WE EERST WAT VRAGEN OP JE AFVUREN OMTRENT HET VERLEDEN.

WE KUNNEN WEL STELLEN DAT JIJ EN ROBIN EEN WEL ZEER EIGEN GITAARGELUID HEBBEN ONTWIKKELD MET COCTEAU TWINS, NIET?

HOE VOELT HET EIGENLIJK OM EEN GITAARICON TE ZIJN?

Hahaha… Ik speelde maar gitaar op een paar nummers van Cocteau Twins, en ik zou mezelf niet echt een gitarist durven te noemen.

Het was voornamelijk piano en bassgitaar. Op de gitaar speelde ik ook wel het een en het ander maar een icon zou ik me nooit durven te noemen hoor.

Als het over vernieuwers gaat in de gitaarwereld dan moet je Robin daar wel met bij rekenen.

Ook al is Robin niet de man van solos of muzieknoten is hij de man die verantwoordelijk is voor het Cocteau Twins-geluid.

Af en toe kwam ik wel aandraven met een paar ideeën maar het is Robin die je met de bloemen moet overladen, niet mij!

LUISTERDEN JULLIE EIGENLIJK NAAR JULLIE EIGEN MUZIEK?

Neen, dat hebben we nooit gedaan. We luisterden er zelfs niet naar toen we het aan het maken waren. En we hebben er zeker nooit naar geluisterd achteraf, behalve als we eens moesten luisteren hoe het klonk omdat we het live ging spelen.

Onze opnames waren meestal improvisaties ofwel een samenloop van omstandigheden. We hebben nooit songs in de traditionele zin van het woord geschreven en eens ze opgenomen waren, vergaten we ze ook gemakkelijk.

Zou ik naar 3 Cocteau Twins-nummers geluisterd hebben de afgelopen 12 jaar? Ik denk het niet.

Het is niet dat ik er niet trots op ben, want dat ben ik, maar door mijn job bij Bella Union moet ik naar meer dan genoeg muziek luisteren!

IEMAND DIE HET OVER 4-AD HEEFT ZAL HET OVER COCTEAU TWINS OF OVER DEAD CAN DANCE HEBBEN, EN TOCH WAREN JULLIE NIET TEVREDEN MET

4-AD…

4-AD heeft veel voor de groep gedaan en ontegensprekelijk heeft de groep veel voor 4-AD gedaan.

Het is waar, we hebben problemen gehad maar Ivo is een fantastische vent en niks van wat er fout gelopen is heeft iets met hem te maken, daar ben ik nu achter gekomen.

Ik denk eigenlijk niet dat wij tevreden zouden geweest zijn op gelijk welk label.

Wij waren zeker geen gemakkelijke mensen om met te werken, maar gedurende onze eerste 8 jaar toen we geen manager hadden moesten wij ons veel te veel aantrekken.

Nu zou dat niet denkbaar zijn, een groep die zoveel platen verkocht heeft en toch 8 jaar overleven zonder manager… Misschien lag daar ook wel het probleem. Achteraf gezien is dat zelfs een mooie uitleg.

EN, ZOU JE HET ALLEMAAL OVER DOEN MOEST JE KUNNEN HERBEGINNEN?

In feite wel. Wij hebben een paar goede lp’s gemaakt, ik weet dat het live niet veel voorstelde maar we deden toch altijd ons best

WAT IS EIGENLIJK UW FAVORIETE COCTEAU TWINS-CD, SIMON?

Ik denk dat “Blue Bell Knoll” een prachtige lp is en ook op de opvolger “Heaven Or Las Vegas” staan er prachtige stukken.

Eigenlijk zou ik zeggen “Four Calendar Cafe” want dat was de moeilijkste lp om te maken en het is daarom ook dat ik er het meest trots op ben, er zitten daar zeer veel emotionele en persoonlijke dingen in verwerkt.

“Millk & Kisses” vind ik niet zo denderend.

ALS JE NAAR DE LATERE DINGEN VAN COCTEAU TWINS LUISTERT DAN KLONK DAT TOCH VEELBELOVEND VOOR DE TOEKOMST.

HEB JE ER EIGENLIJK GEEN SPIJT VAN DAT JE DAT NOOIT HEBT KUNNEN AFMAKEN?

Neen, geen spijt. Wij hebben ons best gedaan tot op het laatste moment. Het onafgewerkte album zou dan wel misschien het beste kunnen geworden zijn, want we gingen echt in de goede richting, maar niks blijft eeuwig duren. Trouwens als het voor één van ons niet goed was dan was het voor niemand goed.

EEN PAAR VRAGEN OVER U ALS MUZIKANT.

JE KAN DE BAS OP VERSCHILLENDE MANIEREN SPELEN? ZIJN ER BEPAALDE COLLEGA’S MET WIE JIJ EEN SOORT VAN VERBONDENHEID VOELT IN DE MANIER VAN SPELEN?

Niet echt. Ik ben ook niet het soort persoon dat je zult tegenkomen in een boekje als “Bass Player”. Ik zou zelfs niet eens veel basgitaristen kunnen opnoemen.

Peter Hook was een unieke muzikant en ik hield ook van de manier waarop hij melodietjes speelde op zijn bas. Maar of ik nu beïnvloed ben door hem of niet weet ik niet, waarschijnlijk is mijn basspel vanuit het niets gekomen.

Vandaag vind ik Paul van Midlake de beste, op de tweede plaats mag je Rasmus van Efterklang toevoegen.

MICHAEL CASHMORE HEEFT OOIT EENS DE PIANO BEGINNEN SPELEN OMDAT HIJ AAN ZIJN ARTISTIEKE LIMIETEN ZAT.

HEB JIJ OOK AL ZULKE GEVOELENS GEHAD EN WELK INSTRUMENT HAD JE DAN IN GEDACHTEN?

Ik speel met alles wat er in mijn handen terechtkomt. Ik heb nooit echt specifiek voor de bas gekozen. Ik ben ook niet het soort mens dat op zoek ging naar perfectie want ik kom uit een heel andere stroming.

Ik hou ervan de studio binnen te komen zonder dat ik daarvoor de muziek gehoord of gespeeld heb, dus ik heb zelfs niks op voorhand geschreven.

Op die manier ben ik nog steeds enthousiast over gelijk welk instrument ik aangeboden krijg.

Thuis staat er wel een piano maar dat is dan ook alles.

HEB JE OP UPRIGHT BASS GESPEELD EN HOE VOELDE DAT AAN?

Neen, ik ben daar niet goed genoeg en veel te ongeduldig voor. Trouwens dat geluid staat mij niet echt aan.

IK VERONDERSTEL DAT JE AL TALRIJKE GROEPJES GEHOORD HEBT DIE OP COCTEAU TWINS LIJKEN.
HOE REAGEER JE DAN? GECHARMEERD OF HEB JE ZOIETS VAN “CREEER TOCH IETS ZELFS!”?

Echt veel kan ik daar niet naar luisteren hoor. Gecharmeerd? Nee. Werkt het op mijn zenuwen? Ook niet. Ik denk daar gewoon niet over na.

Als mensen bij mij komen en ze zeggen dat ze Cocteau Twins goed vinden dan ben ik daar natuurlijk wel blij mee maar echt veel doet het mij niet hoor.

Denk nu niet dat ik een verwaand mens ben maar ik kan mezelf niet schetsen in een groep waar ik 13 jaar geleden deel van uitmaakte.

NA DE COCTEAU TWINS-SPLIT BRACHT JIJ JE SOLO-ELPEE “BLAME SOMEONE ELSE”.

EEN GOEDE PLAAT MAAR ZO GOED ALS ONBEKEND. HEEFT DAT NIKS TE MAKEN MET HET FEIT DAT MEN VAN JOU EEN COCTEAU TWINS-GELUID VERWACHTTE?

Ik weet het niet. Maar het heeft zoveel moeite gekost om die plaat uit te brengen. Opnames van jezelf maken is niet meteen het simpelste wat er is. Vandaag natuurlijk wel met computers maar ik spreek wel over de tijd waarin we met tapes werkten.

Op het einde kreeg ik wat hulp aangeboden om een paar hoofdvocalen op te nemen, maar ik werd er gek van. Ik wist ook niet zo goed wat ik er moest van denken.

De recensies waren niet denderend maar het was ook verre van eerlijk dat men mijn stem vergeleek met die van Elizabeth en dat brak mijn zelfvertrouwen. Eigenlijk was ik daar door zo ontgoocheld dat ik niet dacht aan een opvolger.

EN NU, DENK JE NOG NA OVER EEN 2E PLAAT?

Eigenlijk heb ik daar wel over nagedacht. Maar ik doe het niet. Ik hou er meer van om met andere mensen te werken. Eigenlijk ben ik een teamspeler !

DAARNA KWAM VIOLET INDIANA, OOK TOCH WEL ONDERSCHAT HEE?

Voor verschillende redenen was het voor Robin niet gemakkelijk om een groep te beginnen met een zangeres dus voor dat alleen verdient Robin al mijn respect.

Maar als ik nu eens echt brutaal mag zijn dan moet ik zeggen dat ik het moeilijk had om die gitaargeluiden en drumpatronen te combineren met een andere zanger. Dat is natuurlijk de schuld niet van de zanger, maar wel de mijne.

Kijk, ik heb een ongelooflijk respect voor Robin, ook voor zijn solomaterieel en hij is het soort gitarist van wiens stukken ik steeds kan genieten.

WAT DOE JIJ DAN MUZIKAAL TEGENWOORDIG?

Ik heb een nieuwe groep Snowbird, tezamen met Stephanie Dosen met wie ik trouwens ook reeds geruime tijd samenleef.

We zijn er alle twee zo enthousiast over, het is zelfs bijna af!

Het is eigenlijk de eerste groep die ik heb sinds Cocteau Twins en ik voel er mij 100% tevreden over.

In de eerste plaats maken we deze plaat voor ons zelf, daarna worden we er verliefd op en dan brengen we het uit. Wat er daarna gebeurd? Wie zal het weten?

IK was ook de producer van een paar groepjes hier en daar en ik speel een beetje op de platen van andere mensen.

LATEN WE HET OVER JE LABEL BELLA UNION HEBBEN.

IS HET WAAR DAT DAT LABEL IN DE EERSTE PLAATS OPGERICHT IS OM NIEUW WERK VAN COCTEAU TWINS UIT TE BRENGEN NA DE MOEILIJKE JAREN OP MERCURY?

Dat is volledig waar.

HET IS JOUW LABEL, DUS BEN JIJ DE MAN DIE BESLIST WIE EEN PLATENCONTRACT KRIJGT OF NIET?

Ook dat is volledig waar.

GA JIJ ZELF OP ZOEK NAAR ARTIESTEN OF IS ER ERGENS EEN POSTBUS DIE VOLGEPROPT ZIT MET DEMOS?

Ik kijk overal rond en luister naar demos, My Space, Last FM, blogs, ga overal naar shows kijken, luister naar aanbevelingen van andere groepen en tegenwoordig heb ik iemand die voor mij werkt, mij helpt, en samen gaan we wel eens naar een show kijken.

EN ALS JE EEN DEMOOTJE KRIJGT WAARBIJ EEN BRIEFJE ZIT WAAROP TE LEZEN STAAT “HEY SIMON, WE HEBBEN EEN 4-AD GELUID”…

Dan gaat dat de prullenbak in! Ik ben er niet op uit om hier een nieuwe 4-AD uit de grond te stampen.

JE BENT ZELF EEN MUZIKANT DIE VEEL PROBLEMEN GEKEND HEEFT MET PLATENLABELS. HOE VOELT HET NU OM ZELF DE GROTE BAAS VAN EEN LABEL TE ZIJN?

Ik hou er echt van. Het is elke dag een uitdaging en ik hou van al de aspecten ervan. Het was de bedoeling om een label te creëren waar ik zelf op zou willen zitten.

Bijna onmogelijk, ik weet, maar ik hou vol tot ik sterf.

IN DE JAREN 80 MAAKTE JIJ DEEL UIT VAN EEN GENERATIE PLATENVERZAMELAARS, NU MAAK JE DEEL UIT VAN EEN GENERATIE DOWNLOADERS. ACHTERUITGANG?

Vooruitgang of achteruitgang, dat valt moeilijk te zeggen. Ik ben niet tegen de technologische ontwikkelingen maar ik hou wel nog veel van vinyl.

Maar we weten allemaal dat het downloaden niet meer tegen te houden is. De kogel is door de kerk en we moeten er nu niet meer over zagen, we moesten er maar 10 jaar geleden iets aan gedaan hebben.

DAT VINDEN WIJ OOK SIMON!

BEDANKT VOOR DIT GESPREKJE.

En vanzelfsprekend houdt Dark Entries u op de hoogte van zodra Simon’s nieuw project in de winkelrekken ligt.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arcana Obscura - Restless Dreams

Wetenschappelijk onderzoek is er, voor zover we weten althans, nog niet naar gedaan, maar uit ervaring leerden wij dat mensen die de muziek van Qntal kunnen smaken ook niet bepaald vies zijn van het bredere gothic genre, en omgekeerd. Ben je ook zo iemand die niet de neus ophaalt voor een mengelmoes van middeleeuwse sferen, beats en gothische ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...