casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Mark Burgess (frontman The Chameleons)
als ze mij zeggen dat The Chameleons de belangrijkste groep in de muziekgeschiedenis zijn, schiet ik gewoon in de lach!
27/03/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

27/03/2010 : Mark Burgess (frontman The Chameleons) - als ze mij zeggen dat The Chameleons de belangrijkste groep in de muziekgeschiedenis zijn, schiet ik gewoon in de lach!

Iedereen die zich bezig houdt met de jaren ’80 (en iets doet me vermoeden dat iedere lezer van Dark Entries dat wel doet) weet maar al te goed wie The Chameleons zijn. Hun eerste drie lp’s zijn op zijn zachtst legendarisch te noemen. Hun geluid was er een van melancholie, subtiliteit en een gitaargeluid dat zelden geëvenaard werd. Momenteel verblijft Mark Burgess in Amerika en is bezig om de nodige muzikanten te vinden voor zijn nieuw project Chameleons Vox.

Dark Entries knikt meer dan tevreden dat dit monument ons een uitgebreid interview wou toestaan over het verleden en de toekomst.

DAG MARK, MET WAT HOU JE JE DE LAATSTE MAANDEN BEZIG OP MUZIKAAL VLAK?

Wel, eigenlijk ben ik op zoek naar muzikanten, ik wil namelijk een groep op poten zetten om wat Chameleons-nummertjes te brengen.

Momenteel zit in hier in de VS, Los Angeles om precies te zijn en ik zit hier tussen DJ’s, promotors, muzikanten en andere soortgenoten. Ondertussen speel ik hier en daar een paar akoestische shows. Ik ben ook een even kijkje gaan nemen naar de nieuwe groep van John Lever, Bushart.

Vooraleer ik terug naar Europa vlieg voor o.a. het Wave & Gothik Treffen-festival in Leipzig en een paar andere concerten in Duitsland, speel ik ook in New York op de 30e verjaardag van Big Takeover, dat is een underground muziek magazine.

Als dat achter de rug is, vlieg ik terug naar de Westkust om me dan te concentreren op grotere plannen maar daar kan ik momenteel niks over kwijt.

IK KAN HET SOMS NIET LATEN OM TE DENKEN DAT THE CHAMELEONS, NET ALS THE SOUND TROUWENS, EVEN GROOT KONDEN ZIJN ALS U2 INDIEN ZE EEN TIKKELTJE MEER GELUK HADDEN GEHAD…

Ik denk dat alles met een reden gebeurd is. Moest het zo zijn zoals jij het ziet dan zouden er ook veel andere dingen nooit gebeurd zijn, dus eigenlijk ben ik best wel tevreden met hoe de zaken liepen.

Mijn leven is altijd een persoonlijke trip geweest, nooit een gemeenschappelijke, zelfs niet toen ik in een groep zat.

Het soort roem waar jij over spreekt zou ik eerder als een hinderpaal aanzien. Ik zou het echt niet aankunnen om zo één van die mensen te zijn die door iedereen tegengehouden wordt op straat. Om van te kotsen.

Nu is het steeds mogelijk geweest om precies te doen wat ik wilde doen, waar en wanneer ik wilde, en het was nooit van te moeten.

Mij kan het niet schelen dat ik nooit in stadiums heb staan spelen of dat ik geen miljardair ben geworden.

Ik krijg genoeg voldoening van mensen die mijn muziek weten te appreciëren, en het kan me echt geen bal schelen wat de anderen er van denken.

DUS WE KUNNEN WEL STELLEN DAT JULLIE TEVREDEN CULTHELDEN ZIJN…

Ja, enorm tevreden. Gelijk waar ik in de wereld in een club kom, hoor ik wel één of twee nummers van ons. Ik ontmoet veel mensen die eens een goedendag komen zeggen en dat zijn meestal wel coole mensen waarvan sommige zelf met goede dingen in de muziek bezig zijn.

Ik ben al lang gestopt met naar de radio te luisteren. Je moet overdag maar eens naar de Britse radio luisteren. Moest onze muziek tussen deze rommel gedraaid worden dan pas zou ik me schamen! Ik zou zelfs beginnen denken dat we iets verkeerds zouden hebben gedaan.

MIJ IS HET OPGEVALLEN DAT WANNEER JE MENSEN ONTMOET DIE THE CHAMELEONS KENNEN DAT OOK MENSEN ZIJN DIE ECHT BIJNA MANIAKAAL VAN JULLIE HOUDEN…

Is dat zo? Tja, ik ontmoet ze altijd. Maar wat wij nu enorm verbaasd is dat er veel jonge gasten bij mij komen om te zeggen dat ze mijn muziek hebben ontdekt. En ik spreek dan van gasten van 15 jaar of zoiets. Het ziet er echt naar uit dat de nieuwe groepjes die vandaag ontstaan een interesse in ons hebben.

OOK DE SONGTEKSTEN VAN THE CHAMELEONS WAREN NIET MIS. NOOIT GROTE POEZIE MAAR HET WAS WEL NIET BEPAALD LICHTVOETIG. BEKIJK JIJ ZE ALS DONKERE TEKSTEN?

Wel, ze bevatten ook wat licht hoor. Ze zijn grijs, tussen wit en zwart. Ze gaan over het leven en alles wat dat daar mee te maken heeft, in al zijn dimensies zeg maar.

JULLIE ZIJN AFKOMSTIG VAN MANCHESTER, HET MEKKA VAN DE MUZIEK.

HOE ERVAAR JIJ DAT? PRAAT VAN JOURNALISTEN OM BOEKJES TE VULLEN OF TOCH IETS MEER?

Neen. Er is iets speciaals aan de scène in Manchester. Enerzijds is het echt een levendige kracht met wat romantiek maar anderzijds is het hard en donker. Tot op de dag van vandaag is dat daar zo gebleven. Het is een soort van broeikast geworden die muziek voortbrengt en het werd in alle uithoeken van de wereld verstuurd. Je kan Manchester gerust vergelijken met Liverpool, Seattle of New York. De ervenis van onze stad is groot en dat zal altijd zo blijven denk ik…Joy Division, New Order, Smiths, Stone Roses….

“STRANGE TIMES” WAS JULLIE DERDE ALBUM EN UITGEBRACHT OP GEFFEN. ONDANKS DAT HET OP EEN MAJOR WAS WERD DE SFEER WEL PLOTS VEEL DONKERDER, NIET?

De reden waarom ons geluid zo veranderde had te maken met het feit dat we met Dave Allen werkten, de producer van The Cure. Het was de beste producer die we hadden sinds Steve Lillywhite en Dave heeft echt veel bijgedragen aan het projekt.

Het was voor mij een zeer belangrijke periode omdat het persoonlijk voelde alsof ik op een kruispunt stond, net alsof ik wakker geschud werd om over wat diepzinnigere dingen in het leven na te denken.

Persoonlijk denk ik dat puur op teksten gericht “Strange Times” onze beste plaat was, wel de nummers van Tony Fletcher niet meegerekend want die werden zoals je wellicht weet jaren in de koelkast gestopt.

EN MOEST JE HET ALLEMAAL KUNNEN OVERDOEN, ZOU JE HET DAN OP DEZELFDE MANIER GEDAAN HEBBEN?

Ik weet het niet. Eigenlijk is het ook een overtollige vraag want gedane zaken nemen geen keer. Maar ik heb er wel geen spijt van. Ik heb een fantastisch leven en ik zou met niemand willen ruilen. Er is niemand anders die ik zou willen zijn behalve mezelf. Maar je hebt me wel op een idee gebracht : de kapsels! Ja, als er één ding moest veranderd worden dan zijn het toch wel die kapsels!

WAT IS JOUW FAVORIETE CHAMELEONS-PLAAT, MARK ?

“Script of the bridge” omdat het onze eerste plaat was en het was voor iedereen spannend. Er was een enorme tijd van voorbereiding en de ideeën hingen als watervallen rondom ons. We waren gedreven, vol zelfvertrouwen, zelfs arrogant wat eigenlijk normaal is voor een groep met gasten van nog geen 20. We hadden zo een mooie tijd gehad en iedereen die er van in het begin bij was, was er nog steeds bij. Het was allemaal zo fris en nieuw.

NA THE CHAMELEONS HADDEN WE THE SUN & THE MOON. IK HEB DAT ALTIJD EEN VAN DE MEEST ONDERSCHATTE GROEPEN OOIT GEVONDEN…

Tja, ik moet toch toegeven dat de plaat niet zo goed geproduceerd was. Wat er ook nog bijkomt was het feit dat deze groep sowieso vergeleken werd met The Chameleons die toch beschouwd wordt als één van de beste gitaargroepen van Manchester.

Ik heb nu een veel beter gevoel over de groep dan dat ik vroeger had. Ik vind dat we toen meer onze horizonten moesten uitgestrekt hebben en het anders aangepakt moesten hebben. Er was zelfs een zekere afkeer in de groep en het was ook daardoor dat alles misliep. Vandaag vind ik het wel plezant om die nummers terug te spelen.

JE HEBT OOK EEN NUMMER GECOVERED VAN THE FALL. HOU JE VAN THE FALL EN ZIE JIJ JEZELF ALS EEN PUNK?

Qua gedraging of definitie was en ben ik nog steeds een punk, ja. Dat was nu net wat labels zoals CBS en Geffen aan mij niet begrepen. Wij hadden meer gemeen met The Fall dan met U2, Echo & The Bunnymen of Psychedelic Furs.

ALS IEMAND U VERTELT DAT JULLIE DE BESTE GROEP IN DE MUZIEKGESCHIEDENIS ZIJN, WAT DENK JE DAN?

Dan schiet ik gewoonweg in de lach!

EIGENLIJK HEBBEN JULLIE NIET ZOVEEL PLATEN UITGEBRACHT, MAAR ALS JE AL DIE EXTRA RELEASES (LIVE-OPTREDENS, SESSIES, VERLOREN TRACKS) DAN HEB JE WEL EEN BERGENHOOG HOOPJE, NIET?

Met livealbums heb ik helemaal geen probleem want elk optreden is toch op zich iets apart. Het is een tijdsopname van de groep op dat moment. Ik zou het fantastisch vinden moesten de mensen op het einde van een optreden zo’n gemaakte opname kunnen kopen, ook al weet ik dat dit technisch niet realiseerbaar is.

Livealbums zijn ook veel puurder, ik heb ook niks tegen bootlegs om die reden.

Kijk ik zal eerlijk zijn, toen Dave and Reg al onze demos begonnen uit te brengen op Imaginary Records, had ik zo iets van : “Verdomme, dat klinkt slecht en deze opnames waren enkel voor ons bedoeld, voor niemand anders”.

De dag dat de cheques binnenkwamen en ik mijn royalities kon opstrijken reageerde ik zoals iedere mens gelukkig en besefte ik ook dat de mensen dat materiaal willen.

De bewondering voor ons is in de underground immens groot en de meeste weten ons te appreciëren, dus op het einde had ik er geen problemen mee.

LATER GING JE SOLO EN MET AL MIJN RESPECT IK HAD MET JOU NET HETZELFDE PROBLEEM ALS MET ADRIAN BORLAND.

EERST WAREN DEZE SOLOPLATEN EEN ONTGOOCHELING MAAR NA EEN TIJDJE BEGON IK ECHT VAN ZE TE HOUDEN.

Je moet natuurlijk wel weten dat niet iedereen hetzelfde wil. Ik weet ook zelf wel dat niet iedereen warm loopt voor het werk dat ik alleen maak. Vele mensen kwamen naar The Chameleons kijken omwille van het geluid van die groep, je weet wel de gitaren.

Ik doe gewoon wat ik wil en wat de mensen er met aanvangen is hun zaak. En zolang anderen mij de mogelijkheid geven om een plaat op te nemen, dan zal ik dat ook blijven verder doen.

Vele mensen houden van mijn solowerk, anderen moeten er niet van weten. Zo is het.

Ooit heb ik eens gezegd aan Adrian dat ik niet echt wild was van The Sound, er was iets met dat geluid van die groep die me niet aansprak, dat geluid stond in de weg van de songs. Het was pas toen ik hem op alleen die nummers hoorde vertolken dat ik verkocht was. Trouwens, hij heeft me net hetzelfde gezegd over The Chameleons.

TOEN NA DE DOOD VAN ADRIAN ZIJN CD “THE AMSTERDAM TAPES” IN AMSTERDAM WERD VOORGESTELD, VERTOLKTE JIJ ENKELE NUMMERS VAN THE SOUND. WAAROM ZIJ DIE NOOIT OP CD UITGEBRACHT?

Omdat die nummers toch op een of andere manier door Adrian waren uitgebracht, alleen niet op deze manier zeker…

Neen kijk, Adrian was een vriend van mij en het zat zo. Normaal was het de bedoeling dat we samen aan het nieuwe album van White Rose Transmission zouden werken en het was de bedoeling om die zomer samen met hem op toer te gaan.

Ik zat in Duitsland op hem te wachten voor de rehearsals toen ik plots een telefoontje kreeg die me vertelde dat Adrian zich van het leven beroofd had.

WAT VIND JE ERVAN DAT GROEPEN ZOALS INTERPOL OF WHITE LIES JULLIE GELUID BIJNA KLAKKELOOS NASPELEN?

Het kan mij echt niet schelen. Iedereen doet het, zij mogen het ook doen. Het is zelfs zo dat ik er nog gecharmeerd door ben ook.

THE CHAMELEONS MAKEN DEEL UIT VAN DE JAREN 80, MAAR DAAR MOETEN WE OOK ROBERT PALMER OF GLENN MEDEIROS BIJREKENEN. WAT DENK JIJ VAN DE JAREN 80?

Tja, ik had een fantastische tijd in de jaren 80 maar de popmuziek van toen trok echt op niks. Ik wil enkel maar zeggen dat ik zonder de inbreng van John Peel compleet gek geworden zou zijn en ik zou alle radios gemolesteerd hebben met een voorhamer, of toch iets in die trend.

Gelukkig waren er een paar groepen in die periode aanwezig die ons van de krankzinnigheid hebben gered, The Chameleons zijn er één van.

NAAR WAT LUISTER JIJ NU MARK?

Een beetje naar van alles maar het moeten in de eerste plaats groepen zijn die songs kunnen neerpennen. Mijn huidige favorieten zijn Editors. Ik hou ook zeer veel van Archive, dat is toch een band die toch al een tijdje bezig is.

VIND JIJ MUZIEK HET BELANGRIJKSTE IN HET LEVEN?

Neen, maar het is net als voedsel, het brengt iets bij tot het leven.

BESTAAT ER EEN KANS DAT THE CHAMELEONS NOG EENS NAAR BELGIE KOMEN?

Hahaha, The Chameleons zijn gesplit in 2003 voor eens en altijd. Nu zijn we bezig met Chameleons Vox en we willen inderdaad ook in België spelen, we zijn er zelfs met bezig.

Ik hou echt van Brussel en heb daar een paar goede vrienden zitten.

WAT IS UW FAVORIETE PLAAT ALLER TIJDEN, MARK?

Daar kan ik echt niet op antwoorden. Muziek heeft zo veel smaken en alles hangt er van af in welke bui ik ben, maar als ik dan toch een lp moet kiezen dan zal het wel de eerste lp van The Beatles worden, de Hamburg-set die ze op de Reeperbahn uitgevoerd hebben.

EN DE TOEKOMSTPLANNEN ZIJN ?

Zo goed mijn tijd doorbrengen als ik in het verleden gedaan heb. Met de fiets Amerika rondreizen en daarna de hele wereld.

WE GUNNEN HET U VAN HARTE MARK !

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...