casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Luxury Stranger
tegenwoordig zie ik gasten die tegen hun goesting in een groep spelen...
25/03/2010, Didier Becu
 Bookmark and Share

25/03/2010 : Luxury Stranger - tegenwoordig zie ik gasten die tegen hun goesting in een groep spelen...
Hier is Luxury Stranger nog een onbekende naam maar zowel in de UK als in Duitsland begint de bal eindelijk na tien jaar te rollen. Deze Britse groep heeft nog maar net een toernee met Levinhurst (de nieuwe groep van Lol Tolhurst, inderdaad van The Cure) achter de kiezen of zij delen ons trots mede dat zij dit jaar in Leipzig zullen te zien zijn op Wave & Gothik Treffen Festival.

De ene zal ze vergelijken met Editors, de andere zal afkomen met The Cure en nog iemand anders zal u The Chameleons als referentie geven.

Het kind moet een naam hebben en zolang dat kind muziek maakt dat geïnspireerd is door de donkere muziek van de jaren 80 zijn wij tevreden….

KUNNEN JULLIE JEZELF MISSCHIEN EENS VOORSTELLEN?

Wel, ik ben Simon York, de zanger en gitarist van Luxury Stranger. Verder heb je Chris Ruscoe op basgitaar en Paul Sycamore op de drums.

Ik denk dat je onze muziek op verschillende manieren kan interpreteren. Het meeste wat we horen blijkt toch “donker”, “emotioneel”, “seksueel”, “sterk” en “fris” te zijn.

ALS IK NAAR LUXURY STRANGER LUISTER HOOR IK 80’S WAVEGROEPEN ALS THE CURE, THE CHAMELEONS OF PSYCHEDELIC FURS OPDUIKEN…

Weet je, het zijn eigenlijk groepen waar we zelf nooit naar luisterden tot op het moment dat onze fans er komen met aandraven natuurlijk. We proberen er echter op toe te zien om geen replicas te worden van groepen waar onze fans ons met vergelijken.

Natuurlijk hebben wij onze invloeden en dan denk ik aan dingen als Depeche Mode, Smashing Pumpkins, David Bowie, Pearl Jam of Joy Division maar het rare is wel dat de mensen hier ons nooit met associëren.

Het kan wel best zijn dat we in een volgende stap wel onbewust door die groepen beïnvloed worden. Ik bedoel maar : zou The Cure na Pornography niet anders hebben geklonken als Simon Gallup het niet afbolde? Of wie weet moesten Iggy Pop, Bowie en Brian Eno een beetje langer in Berlijn hebben rond gehangen zouden er misschien andere dingen ontstaan zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat onze muziek niet altijd per se beïnvloed is door muziek.

IK BEN WEL NIET EEN GROTE FAN VAN GROEPEN ALS INTERPOL, MAAR HET IS WEL DANKZIJ DIE GROEPEN DAT DE 80’S TERUG HERINNERD WORDEN EN DAN NIET NOODZAKELIJK AAN DINGEN ALS KYLIE MINOGUE…..

Je hebt gelijk. Maar weet je op het einde van de jaren ’70 was er ook meer dan alleen Joy Division hoor…en vele mensen vergeten dat.

Of neem nu The Cure. Als mensen ons met The Cure vergelijken dan hebben ze het vaak alleen maar over “Love Cats” of “Friday I’m in love” terwijl ik enkel geïnteresseerd en beïnvloed ben door hun muziek die gemaakt is tussen 79 en 82. Wat ze daarna deden, interesseert me geen zier.

WAT IK EIGENLIJK OOK BEDOELDE MET MIJN VORIGE VRAAG IS DAT DOOR HET SUCCES VAN INTERPOL ER OOK EEN DEUR GEOPEND WORDT VOOR LUXURY STRANGER.

Oh de ironie! Sorry, een grapje. Ik bedoel alleen dat ik meer dan tien jaar bezig ben met Luxury Stranger. Ik moet altijd op mijn kiezen bijten als ze me zeggen dat mijn stem op die vent van Editors lijkt, wetende dat ik er al zo veel langer met bezig ben en ik ben waarschijnlijk nog veel ruimdenkender dan hem.

Ik denk persoonlijk dat Luxury Stranger altijd wel zal opgemerkt worden, gelijk welk tijdstip.

Eerlijk gezegd werkt het geweldig op mijn zenuwen als mensen starten met vergelijkingen te maken, vooral in England kunnen ze het niet laten.

Ik heb ooit eens gezegd tegen Mick Mercer dat de mensen dat doen omdat ze dan een veilig gevoel hebben omdat ze dan weten in welk vakje ze de CD moeten plaatsen.

En kijk, mensen beseffen niet welke moeite nieuwe groepen moeten doen om een eigen geluid te hebben.

Iedereen heeft zijn invloeden, maar het is wel meer dan je idolen naspelen, hee?

Trouwens in de jaren 80 was Robert Smith niet de enige die zo’n spinnenkapsel had hoor.

En wat moesten ze doen moest ik nu geen haar hebben? Mij met Michael Stipe vergelijken?

Zouden ze dat vroeger ook met die schilders gedaan hebben? “O kijk eens hier Raphael, jouw werk lijkt toch zo goed op dat van Leonardo of Michelangelo”.

JULLIE ZIJN NIET ECHT BROEKVENTJES DUS DAAROM DEZE VRAAG.

WELKE TIJD VOND JE HET BEST? DE HUIDIGE MY SPACE-GENERATIE OF DIE VAN HET PLATENKOPEND PUBLIEK?

Persoonlijk ben ik voor die goeie ouwe tijd.

Je weet wel : je gaat naar een platenwinkel, je koopt een plaat, op de bus vreet je jezelf op omdat die weer in de file staat en je moet wachten om je nieuwe plaat te horen, je rent de trap op, je legt je plaat op terwijl je zit te staren naar die hoes, je leest de teksten en dan neem je je gitaar in de hoop deze rifjes na te tokkelen.

Ik geloof echt dat er minder passie rond muziek hangt tegenwoordig.

Oscar Wilde zei ooit eens : “De meeste mensen zijn andere mensen. Hun gedachten zijn die van iemand anders, hun leven is niet meer dan een imitatie, hun passies worden geleid”.

Ik denk dat daar vandaag nog veel waarheid in zit. De meeste mensen vinden het zeer belangrijk wat hun vrienden ervan denken.

In de punkdagen vonden de mensen het tenminste nog belangrijk om een rebel te zijn. Dat zie je tegenwoordig veel minder want iemand die rebelleert wordt algauw als een weirdo aanzien.

En zo komen we al gauw aan het muzikale plaatje van het verhaal hee…

En die huidige generatie die downloadt… Kijk, ik heb een mening en die zegt dat muziek niet gratis kan zijn. Je moet er zoveel werk in steken, om nog maar te zwijgen van het geld.

Wat is de volgende stap? Dat er gratis hersenoperaties uitgevoerd worden of dat de vuilnisman je vuilnis gratis ophaalt?

Het is een menselijk recht om te eten en te drinken maar je krijgt dat niet gratis.

EN WAT DOE JE DAN MET HET FEIT DAT VANDAAG DE MENSEN ZELF BESLISSEN NAAR WAT ZE WILLEN LUISTEREN?

VROEGER HAD JE DE JOURNALISTEN DIE HUN WIL OPLEGGEN EN NU IS IEDEREEN ZELF HET JOURNALISTJE AAN HET UITHANGEN…..

Er zijn gewoon teveel groepen de dag van vandaag. Het merendeel is brol en ze verprutsen niet alleen hun eigen tijd, maar ook die van de concertorganisators, de zalen, de promoters…

Dat is ook de reden waarom de muziekindustrie in England plat op haar buik ligt en doordat er zoveel brol is, bereik je natuurlijk ook het punt dat concertorganisatoren geen geld meer willen uitgeven aan die brol.

Ik herinner mij echt tijden waar je 100£ kreeg ofwel 10% van de drankopbrengst. Maar door al die slechte groepen komt er geen kat meer opdagen en het is verdomd moeilijk om nu een professionele muzikant te zijn.

Ik zie tegenwoordig veel van die groepjes zonder platencontract spelen, en je moet ze eens bezig zien….het is net alsof ze het erg vinden dat ze in een groepje zitten, het is meer een kwestie van cool zijn in de hoop dat er wat meisjes rond hun nek vallen.

WAT ZIJN DE HOOGTEPUNTEN VOOR JULLIE EN WAT WILLEN JULLIE BEREIKEN?

Hoogtepunten…hangt er van of hoe je het bekijkt natuurlijk. Voor mij was spelen in een bomvolle zaal in Dresden met Die Art een hoogtepunt. Levinhurst natuurlijk en straks komt Leipzig eraan.

Maar kijk, ieder moment heeft wel iets speciaals, iets positiefs of iets negatiefs, het is allemaal een deel van ons verhaal en ik hoop dat dit verhaal verder evolueert richting sukses.

LATEN WE DAN AFRONDEN MET U TE VRAGEN WAT UW LIEVELINGSPLAAT ALLER TIJDEN IS……

Verdomme, zulke vragen haat ik hoor. Gewoonweg omdat ik er zoveel heb. Mag ik daarvan een vraag maken van die platen die je zou meenemen naar uw eiland?

DOE MAAR…

“Faith” en “Pornography” van The Cure zit er sowieso bij. “Black Celebration” of “Ultra” van Depeche Mode ook. Het fantastische debuut van The Stone Roses, of “Ten” van Pearl Jam.

Of wacht neen… “Low” van David Bowie. Deze elpee heeft me op allerlei manieren beïnvloedt en zeggen dat het allemaal begon toen mij vader de plaat oplegde tijdens de zondagslunch…ik was nog een kind…

MIJNHEER SIMON YORK IK DANK U VOOR DIT INTERVIEW EN DOE ZE DE GROETEN VAN DARK ENTRIES GINDER IN LEIPZIG.

http://www.luxurystranger.com/

http://www.myspace.com/luxurystranger

photocopyright by Marcus Hiersemann

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...