casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

687 items

   

Pieter Eykens de man achter het Onderstroom label
Engagement, goede smaak, enthousiamse, doorzettingsvermogen en veel lef!
04/03/2010, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

04/03/2010 : Pieter Eykens de man achter het Onderstroom label - Engagement, goede smaak, enthousiamse, doorzettingsvermogen en veel lef!
04/03/2010 : Pieter Eykens de man achter het Onderstroom label - Engagement, goede smaak, enthousiamse, doorzettingsvermogen en veel lef!
04/03/2010 : Pieter Eykens de man achter het Onderstroom label - Engagement, goede smaak, enthousiamse, doorzettingsvermogen en veel lef!
Kun je eens kort jezelf voorstellen aan onze lezers, wie ben je (ik weet het een filosofische vraag. Maar toch de uitdaging aangaan om jezelf in pakweg vijf zinnen te typeren…)?

Ik ben een 24 jarige student muziekmanager aan de PHL. Ik woon momenteel in Hasselt, maar mijn habitat is Leuven en omstreken. Van jongs af aan ben ik gepassioneerd door muziek en steeds op zoek naar innoverende muziek. Ik houd me voornamelijk bezig met platen kopen & beluisteren, naar concerten gaan (Zaal België, Netwerk Aalst) en af toe zelf muziek spelen.

Hoe komt iemand erbij, die vrij jong is, om zich toe te leggen op het heruitbrengen en aan vinyl of cd toevertrouwen van oude Belgische new wave? Sta met toe dit als oude rot (en zo zijn er wel meer bij Dark Entries) zeer eigenaardig maar ook weer zeer lovenswaardig te vinden.

Toen ik 18 was ontdekte ik Joy Division en Factory Records, ik ging automatisch ook op zoek naar Belgische groepen, ik kwam uit bij The Names & Marine, maar evengoed bij De Brassers, Aroma Di Amore en Snowy Red. Ook de tape-scene uit de jaren '80 sprak me aan. Vooral het "Insane Music" label van Alain Neffe en de ontelbare compilaties die circuleerden. De recente lp release van The Misz komt voort uit die interesse.

Het idee om een label te starten had ik vaag in gedachten. Ik wilde al die new wave platen kopen, maar had geen zin om er honderden euro's voor neer te tellen. Bij de start van de muziekopleiding kreeg ik heel wat informatie over de werking van een label en over het auteursrecht. Ik heb me toen bedacht dat ik die platen zelf zou kunnen heruitgeven.

Zijn er groepen die je nauw aan het hart liggen en van wie je graag een release zou willen uitbrengen (en die nog niet opgenomen zijn in het indrukwekkende release schema)?

De Space Museum cassette van Solid Space op het In Phaze label had ik graag heruitgegeven, maar ik vermoed dat Minimal Wave me is voor geweest. A Blaze Colour uiteraard, hopelijk komt dat er ooit nog van, maar voorlopig krijgt OnderStroom geen toestemming van Ludo Camberlin. Van Company of State verschijnt er begin 2011 een Lp met onuitgegeven tracks uit de periode van de eerste 7". Daar zitten schitterende nummers tussen en kijk ik erg naar uit.

Ondertussen bereid ik ook een sublabel voor waarop voornamelijk experimentele muziek van hedendaagse artiesten zal worden gereleased. STORING belooft veel analoge synths, krautrock & psychedelische muziek. Er zijn al contacten met onder andere Dolphins Into The Future, Brother Raven, Caboladies en Steve Hauschildt.

Hoe ga je precies aan het werk om je bands te selecteren, te contacteren en vooral ze te overtuigen om toch met Onderstroom in zee te gaan? Aan je releaseschema te oordelen lijkt dit niet eens zo moeilijk te zijn, of is dit een onderschatting?

Dat hangt van groep tot groep af. Als de groepsleden nog actief zijn in het muziekcircuit gaat het meestal heel vlot. Ik zag dat Aroma Di Amore een dubbelaar wilden uitgeven in eigen beheer, dus ben ik daar opgesprongen. Meestal zijn de groepen lichtelijk verrast dat iemand hun muziek opnieuw wil uitgeven en zijn ze meteen enthousiast. Ik had heel graag de LP & de 7" van de Kommeniste op een cd geplaatst, wat mij betreft is "1000 Titels" één van de beste Belgische platen ooit gemaakt, maar tot nog toe is het me niet gelukt hen te overtuigen.

Je opteert zowel voor cd als vinyl releases, steekt daar een bepaalde motivatie achter?

Zelf vind ik vinyl releases het leukst. Vinyl ziet er mooier uit en klinkt vooral beter dan cd. In het begin was het plan om enkel op vinyl te releasen, maar je moet ook rekening houden met de doelgroep. Omdat Aroma Di Amore & Aimless Device een relatief breed bereik hebben, koos ik hier voor cd. Bovendien hebben de meeste mensen tijdens de jaren '90 hun platenspeler buitengeknikkerd, wegens te lomp, te onhandig. Het is pas de laatste 5 à 10 jaar dat vinyl weer een kleine opgang maakt, vooral jongeren kopen tegenwoordig meer lp, als reactie tegen de onpersoonlijke mp3's. Voor de obscuurdere muziek kies ik voor vinyl en richt ik me meer op de verzamelaar. Voor de compilatie, die eind april zal verschijnen, laat ik de keuze aan het publiek.

Wij zien natuurlijk maar de leuke dingen aan het label, de releases met name, maar zijn er ook onaangename kanten aan het runnen van een label?

Sabam betalen :-). Je moet het natuurlijk graag doen en er heel wat vrije tijd in willen stoppen. Toen Aroma Di Amore akkoord ging met de release op OnderStroom stelden ze als voorwaarde dat de cd klaar moest zijn voor hun optreden in het Depot op 12 december. We hadden toen slechts 2 maanden om de release voor te bereiden. Dat was een heel stresserende periode, vooral omdat er wat akkefietjes waren met Sabam omtrent de toestemming tot persen. Dat is pas op het laatste nippertje in orde gekomen. De cd werd 2 dagen voor het optreden geleverd!

Hoeveel tijd investeer je zo ongeveer wekelijks in Onderstroom?

Dat hangt er vanaf. Sommige dagen beantwoord ik alleen maar enkele mails & bestellingen, en andere dagen doe ik niets anders dan met OnderStroom bezig te zijn. Gemiddeld 20 uur per week.

De eerste twee releases waren Kuruki’s “Tv Scape” (lp) en Aroma Di Amore’s dcd compilatie “Onverdeeld”… Hoe waren de reacties en vooral hoe gaat het een beetje met de verkoop van die dingen. Want hoe dank ook het blijft een investering toch?

De eerste lp van Kuruki was vooral een goed leerproces, ik zou het zeker anders aanpakken als ik het kon overdoen. Maar ik heb er zo goed als geen promotie voor gemaakt en toch zijn de helft van de lps al de deur uit. De Aroma Di Amore 2xcd is het tegenovergestelde verhaal. Voldoende promotie in de pers, twee fantastische optredens en de cd's vliegen de deur uit. Hiervan zijn er nog maar 200 in voorraad.

Momenteel ligt de release “Eddy Merckz” van The Misz in de winkelrekken, sta me toe, ik ken iets van (Belgische) muziek maar kon me niet meteen herinneren ooit iets over deze band te hebben gehoord, hoe kwam je bij hen terecht? En wat is het verhaal achter deze band?

Op de tape: Flanders' Tape-ology stond als eerste track The Misz met "Only Lunies Fall Down". Na wat opzoekingswerk ontdekte ik dat ze 3 volledige tapes hadden uitgebracht. Jan Van Den Broeke, één van de bandleden contacteerde ik via zijn nieuwe band June 11 en hij was meteen enthousiast. The Misz was één van de weinige bands die synth-pop uitbrachten op cassette. Ze namen al hun nummers thuis zelf op, het zogenaamde home-recording, en maakten vooral muziek voor het pure plezier ervan en dat hoor je ook terug in de nummers.

Welke zijn de eerstvolgende releases en kun je ze ook naar datum van uitgave ietwat inschatten. Ik ving op dat De Brassers dubbel LP al voor zeer binnenkort zal zijn?

De 2xLP + DVD van de Brassers is omwille van praktische redenen uitgesteld tot eind september. Maar er staan drie andere releases op stapel. 1 april komt de Aimless Device cd uit met daarop alle ooit op vinyl uitgebrachte nummers + twee bonustracks. Een compilatie met onder andere De Brassers, Day After, Siglo XX & Gruppebild komt uit op 1 mei. Deze zal verkrijgbaar zijn als LP + 2xcd of als gewone 2xcd. Een 2xLP met onuitgegeven nummers van Aroma Di Amore komt uit op 30 mei, dezelfde datum als het concert dat ze samen met Red Zebra in de Vooruit geven.

Momenteel houdt Onderstroom zich bezig met oude Belgische bands is er ook een kans dat er ooit nieuwe Belgische bands (bands van de huidige generatie zeg maar) een plaatsje krijgen op Onderstoom of oude en nieuwe buitenlandse acts?

Vorige week contacteerde Steve Marreyt van Kraak en Ruis me in verband met zijn groep "Richting Huiswaarts". Een mix tussen Aroma Di Amore, Cultural Decay en The Pop Group, echt heel straf. Het is nog afwachten hoe de rest van de nummers gaan klinken, maar ik zie OnderStroom zeker een mini-lp van hen uitgeven in de nabije toekomst. Ik probeer bij OnderStroom wel ergens een lijn te trekken. De muziek moet de geest van de jaren '80 uitstralen. Maar demo's zijn steeds welkom.

Hoe kijk je aan tegen allerlei profeten die beweren dat het runnen van een label vandaag niet al te veel zin meer heeft, tenminste niet in het oude label format. De toekomst zouden digitale releases zijn allerlei muziekfora en muziekplatforms waar je tegen betaling weliswaar zeer gericht muziek kunt downloaden. Volgens hen zou het runnen van een label in z’n klassiek vorm ook zowat commercieel zelfmoord zijn, zeker in het independent en alternatieve circuit… Een reactie van een vrij jonge maar zeer enthousiaste Onderstroom manager…

Volgens mij zal er steeds een groep muziekliefhebbers bestaan die de muziek van hun favoriete artiest op fysiek formaat wil kopen. Voor hen is niet alleen de muziek belangrijk, maar ook de vormgeving, het object op zich. De muziekverzamelaars dus, en zo zijn er volgens mij nog voldoende om een beperkte industrie op gang te houden. Grote independents & majors zullen het lastiger krijgen. Daarom zijn minder grote structuren met meer verscheidenheid volgens mij de toekomst van de platenindustrie.

Bedankt voor dit interview en nu op naar de volgende releases…

Graag Gedaan!

Onderstroom / Onderstroom (myspace)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Unidentified Man/Chroma Carbon - Memento Mori

Aliassen, het verdoezelen van eigen naam ter bescherming van eigen identiteit. In tijden dat Grote Broer alles ziet en je privacy te grabbel wordt gegooid aan de gehele mensheid lijkt het geen overbodige luxe om ondefinieerbaar of niet-identificeerbaar naar buiten te treden. Toch staat Unidentified Man gekend in het bevolkingsregister ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
CD BESPREKING : Der Klinke - Decade

De leeftijd bereiken van 10 jaar gaat in de reguliere families gepaard met een kartonnen troontje op het hoofd. Kaarsjes uitblazend op het taartje vol suiker. En kwijlend wachtend om de cadeautjes te kunnen openen. Daarbij denkend wanneer die jong-adolescentie met bijpassend schaamhaar nu eens eindelijk gaat beginnen. Dezelfde leeftijd ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Juhani Silvola - Post-Biological Wildlife

Met Juhani Silvola keren we terug naar het Eighth Nerve label, tevens opgericht door deze muzikant. Eerder hoorden we hier al Sarah-Jane Summers, u weet nog wel: alwaar de bewerkte vioolklanken op Kalopsia ons deden denken aan onze darmflora na een drastisch dieet van bonen en kolen. Silvola staat bekend als een muzikant in het electro-akoestische ...

lees meer...
CD BESPREKING : No Man's Valley - Outside The Dream

Het orgeltje. De composities. Ook stem en zangstijl (“Hawk Rock”, “Murder Ballad”...). No Man's Valley doet me eigenlijk in de eerste plaats denken aan The Doors met hun bluesy psychedelische rock. Net als Morrison, Manzarek, Krieger en Densmore klinken ze ook behoorlijk donker en melancholisch. Eerder zwartgallig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...