Engagement, goede smaak, enthousiamse, doorzettingsvermogen en veel lef!
04/03/2010, Kurt Ingels![]() |
|||
Ik ben een 24 jarige student muziekmanager aan de PHL. Ik woon momenteel in Hasselt, maar mijn habitat is Leuven en omstreken. Van jongs af aan ben ik gepassioneerd door muziek en steeds op zoek naar innoverende muziek. Ik houd me voornamelijk bezig met platen kopen & beluisteren, naar concerten gaan (Zaal België, Netwerk Aalst) en af toe zelf muziek spelen.
Hoe komt iemand erbij, die vrij jong is, om zich toe te leggen op het heruitbrengen en aan vinyl of cd toevertrouwen van oude Belgische new wave? Sta met toe dit als oude rot (en zo zijn er wel meer bij Dark Entries) zeer eigenaardig maar ook weer zeer lovenswaardig te vinden.
Toen ik 18 was ontdekte ik Joy Division en Factory Records, ik ging automatisch ook op zoek naar Belgische groepen, ik kwam uit bij The Names & Marine, maar evengoed bij De Brassers, Aroma Di Amore en Snowy Red. Ook de tape-scene uit de jaren '80 sprak me aan. Vooral het "Insane Music" label van Alain Neffe en de ontelbare compilaties die circuleerden. De recente lp release van The Misz komt voort uit die interesse.
Het idee om een label te starten had ik vaag in gedachten. Ik wilde al die new wave platen kopen, maar had geen zin om er honderden euro's voor neer te tellen. Bij de start van de muziekopleiding kreeg ik heel wat informatie over de werking van een label en over het auteursrecht. Ik heb me toen bedacht dat ik die platen zelf zou kunnen heruitgeven. Zijn er groepen die je nauw aan het hart liggen en van wie je graag een release zou willen uitbrengen (en die nog niet opgenomen zijn in het indrukwekkende release schema)?
De Space Museum cassette van Solid Space op het In Phaze label had ik graag heruitgegeven, maar ik vermoed dat Minimal Wave me is voor geweest. A Blaze Colour uiteraard, hopelijk komt dat er ooit nog van, maar voorlopig krijgt OnderStroom geen toestemming van Ludo Camberlin. Van Company of State verschijnt er begin 2011 een Lp met onuitgegeven tracks uit de periode van de eerste 7". Daar zitten schitterende nummers tussen en kijk ik erg naar uit.
Ondertussen bereid ik ook een sublabel voor waarop voornamelijk experimentele muziek van hedendaagse artiesten zal worden gereleased. STORING belooft veel analoge synths, krautrock & psychedelische muziek. Er zijn al contacten met onder andere Dolphins Into The Future, Brother Raven, Caboladies en Steve Hauschildt.
Hoe ga je precies aan het werk om je bands te selecteren, te contacteren en vooral ze te overtuigen om toch met Onderstroom in zee te gaan? Aan je releaseschema te oordelen lijkt dit niet eens zo moeilijk te zijn, of is dit een onderschatting?
Dat hangt van groep tot groep af. Als de groepsleden nog actief zijn in het muziekcircuit gaat het meestal heel vlot. Ik zag dat Aroma Di Amore een dubbelaar wilden uitgeven in eigen beheer, dus ben ik daar opgesprongen. Meestal zijn de groepen lichtelijk verrast dat iemand hun muziek opnieuw wil uitgeven en zijn ze meteen enthousiast. Ik had heel graag de LP & de 7" van de Kommeniste op een cd geplaatst, wat mij betreft is "1000 Titels" één van de beste Belgische platen ooit gemaakt, maar tot nog toe is het me niet gelukt hen te overtuigen.
Je opteert zowel voor cd als vinyl releases, steekt daar een bepaalde motivatie achter?
Zelf vind ik vinyl releases het leukst. Vinyl ziet er mooier uit en klinkt vooral beter dan cd. In het begin was het plan om enkel op vinyl te releasen, maar je moet ook rekening houden met de doelgroep. Omdat Aroma Di Amore & Aimless Device een relatief breed bereik hebben, koos ik hier voor cd. Bovendien hebben de meeste mensen tijdens de jaren '90 hun platenspeler buitengeknikkerd, wegens te lomp, te onhandig. Het is pas de laatste 5 à 10 jaar dat vinyl weer een kleine opgang maakt, vooral jongeren kopen tegenwoordig meer lp, als reactie tegen de onpersoonlijke mp3's. Voor de obscuurdere muziek kies ik voor vinyl en richt ik me meer op de verzamelaar. Voor de compilatie, die eind april zal verschijnen, laat ik de keuze aan het publiek.
Wij zien natuurlijk maar de leuke dingen aan het label, de releases met name, maar zijn er ook onaangename kanten aan het runnen van een label?
Sabam betalen :-). Je moet het natuurlijk graag doen en er heel wat vrije tijd in willen stoppen. Toen Aroma Di Amore akkoord ging met de release op OnderStroom stelden ze als voorwaarde dat de cd klaar moest zijn voor hun optreden in het Depot op 12 december. We hadden toen slechts 2 maanden om de release voor te bereiden. Dat was een heel stresserende periode, vooral omdat er wat akkefietjes waren met Sabam omtrent de toestemming tot persen. Dat is pas op het laatste nippertje in orde gekomen. De cd werd 2 dagen voor het optreden geleverd!
Hoeveel tijd investeer je zo ongeveer wekelijks in Onderstroom?
Dat hangt er vanaf. Sommige dagen beantwoord ik alleen maar enkele mails & bestellingen, en andere dagen doe ik niets anders dan met OnderStroom bezig te zijn. Gemiddeld 20 uur per week.
De eerste twee releases waren Kuruki’s “Tv Scape” (lp) en Aroma Di Amore’s dcd compilatie “Onverdeeld”… Hoe waren de reacties en vooral hoe gaat het een beetje met de verkoop van die dingen. Want hoe dank ook het blijft een investering toch?
De eerste lp van Kuruki was vooral een goed leerproces, ik zou het zeker anders aanpakken als ik het kon overdoen. Maar ik heb er zo goed als geen promotie voor gemaakt en toch zijn de helft van de lps al de deur uit. De Aroma Di Amore 2xcd is het tegenovergestelde verhaal. Voldoende promotie in de pers, twee fantastische optredens en de cd's vliegen de deur uit. Hiervan zijn er nog maar 200 in voorraad.
Momenteel ligt de release “Eddy Merckz” van The Misz in de winkelrekken, sta me toe, ik ken iets van (Belgische) muziek maar kon me niet meteen herinneren ooit iets over deze band te hebben gehoord, hoe kwam je bij hen terecht? En wat is het verhaal achter deze band?
Op de tape: Flanders' Tape-ology stond als eerste track The Misz met "Only Lunies Fall Down". Na wat opzoekingswerk ontdekte ik dat ze 3 volledige tapes hadden uitgebracht. Jan Van Den Broeke, één van de bandleden contacteerde ik via zijn nieuwe band June 11 en hij was meteen enthousiast. The Misz was één van de weinige bands die synth-pop uitbrachten op cassette. Ze namen al hun nummers thuis zelf op, het zogenaamde home-recording, en maakten vooral muziek voor het pure plezier ervan en dat hoor je ook terug in de nummers.
Welke zijn de eerstvolgende releases en kun je ze ook naar datum van uitgave ietwat inschatten. Ik ving op dat De Brassers dubbel LP al voor zeer binnenkort zal zijn?
De 2xLP + DVD van de Brassers is omwille van praktische redenen uitgesteld tot eind september. Maar er staan drie andere releases op stapel. 1 april komt de Aimless Device cd uit met daarop alle ooit op vinyl uitgebrachte nummers + twee bonustracks. Een compilatie met onder andere De Brassers, Day After, Siglo XX & Gruppebild komt uit op 1 mei. Deze zal verkrijgbaar zijn als LP + 2xcd of als gewone 2xcd. Een 2xLP met onuitgegeven nummers van Aroma Di Amore komt uit op 30 mei, dezelfde datum als het concert dat ze samen met Red Zebra in de Vooruit geven.
Momenteel houdt Onderstroom zich bezig met oude Belgische bands is er ook een kans dat er ooit nieuwe Belgische bands (bands van de huidige generatie zeg maar) een plaatsje krijgen op Onderstoom of oude en nieuwe buitenlandse acts?
Vorige week contacteerde Steve Marreyt van Kraak en Ruis me in verband met zijn groep "Richting Huiswaarts". Een mix tussen Aroma Di Amore, Cultural Decay en The Pop Group, echt heel straf. Het is nog afwachten hoe de rest van de nummers gaan klinken, maar ik zie OnderStroom zeker een mini-lp van hen uitgeven in de nabije toekomst. Ik probeer bij OnderStroom wel ergens een lijn te trekken. De muziek moet de geest van de jaren '80 uitstralen. Maar demo's zijn steeds welkom. Hoe kijk je aan tegen allerlei profeten die beweren dat het runnen van een label vandaag niet al te veel zin meer heeft, tenminste niet in het oude label format. De toekomst zouden digitale releases zijn allerlei muziekfora en muziekplatforms waar je tegen betaling weliswaar zeer gericht muziek kunt downloaden. Volgens hen zou het runnen van een label in z’n klassiek vorm ook zowat commercieel zelfmoord zijn, zeker in het independent en alternatieve circuit… Een reactie van een vrij jonge maar zeer enthousiaste Onderstroom manager…
Volgens mij zal er steeds een groep muziekliefhebbers bestaan die de muziek van hun favoriete artiest op fysiek formaat wil kopen. Voor hen is niet alleen de muziek belangrijk, maar ook de vormgeving, het object op zich. De muziekverzamelaars dus, en zo zijn er volgens mij nog voldoende om een beperkte industrie op gang te houden. Grote independents & majors zullen het lastiger krijgen. Daarom zijn minder grote structuren met meer verscheidenheid volgens mij de toekomst van de platenindustrie.
Bedankt voor dit interview en nu op naar de volgende releases…
Graag Gedaan!
Onderstroom / Onderstroom (myspace)
|
Volgende interviews:
Matt Howden (Sieben) - speelt op 6 maart in Bar Mondial, Antwerpen samen met The Breath Of Life
HILDUR GUDNADOTTIR - Interview met een vrolijke dame die van 'mengelen' houdt...
KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
The Exploding Boy - Een fantastisch goede muzieksmaak hebben jullie daar in België!
CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
AROMA DI AMORE - Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.
…a walk through THIS MORTAL COIL en The HOPE BLISTER - De ideale herfst- en wintermuziek! Een herwerkt artikel uit Dark Entries Magazine nr 51 voor de koude winter.
SOL19 - Het leuke aan synths en computers is dat het voelt alsof je in een ruimteschip stapt...
RED ZEBRA - De mensen van de PA hebben niet graag dat ik een banaan in mijn mond prop tijdens 'Man Comes From Ape' ...
We Got This Far - Profileert zich als anders en uniek