casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

HILDUR GUDNADOTTIR
Interview met een vrolijke dame die van 'mengelen' houdt...
17/02/2010, Jan Denolet
 Bookmark and Share

17/02/2010 : HILDUR GUDNADOTTIR - Interview met een vrolijke dame die van 'mengelen' houdt...
17/02/2010 : HILDUR GUDNADOTTIR - Interview met een vrolijke dame die van 'mengelen' houdt...
17/02/2010 : HILDUR GUDNADOTTIR - Interview met een vrolijke dame die van 'mengelen' houdt...
Hildur Gudnadottir mag dan wel een jonge dame zijn van nog maar net 28, ze heeft een staat van dienst achter de rug waar velen in het avantgardewereldje meer jaren voor nodig hebben... Akkoord, ze heeft nog 'maar' 2 soloalbums uit: Mount A en Without Sinking; maar daarnaast is ze al vanaf het begin los personeelslid van de ijslandse experimentele avantpop-groep Mum en was ze een tijdje actief bij de ijslandse artistieke denktank Kitchen Motors. Mede hierdoor raakte ze betrokken in een eindeloze rij samenwerkingen met een hele reeks zeer verscheiden artiesten uit het avantgarde wereldje; waardoor ze mensen als Johann Johannsson, BJ Nilsen, Nico Muhly, Valgeir Sigurdsson, Pan Sonic, Throbbing Gristle en nog een hele rits anderen tot haar artistieke en persoonlijke vrienden mag rekenen. Daarnaast schrijft ze ook muziek voor theater- en dansstukken. Oh ja: als ze lacht doet ze iets grappigs maar charmants met haar ogen! U merkt het al: best een boeiende dame... Een ideale gesprekspartner voor Dark Entries dus...!

Dark Entries: Hallo Hildur! Ik zou om te beginnen eerst eens iets willen checken: volgens een bepaald verhaal zat Björk Gudmundsdottir eens in pub in Ijsland en verliet ze de zaak zonder haar pint aangeraakt te hebben. Vervolgens zouden jij en nog iemand anders tegen elkaar gebotst zijn in een poging om als eerste die pint te bemachtigen...?

Hildur Gudnadottir: True!! De andere persoon was Örvar Smàrason (medeoprichter Mum, n.v.d.r.) en die ontmoeting vormde de basis van een jarenlange hechte vriendschap en ook het begin van een aantal samenwerkingen en mijn (onderbroken) lidmaatschap van Mum. Dankzij elkaar hebben we wederzijds heel wat interessante mensen ontmoet, wat dan weer aan de basis lag van andere samenwerkingen.

DE: Tijdens die samenwerkingen ga je soms de klassieke toer op, maar meestal de experimentele. Vindt je dat die twee schijnbare uitersten tegen elkaar inwerken, bv. tijdens het werken aan een opdracht?

Hildur: Niet noodzakelijk. Het is inderdaad zo dat ik in de eerste plaats een klassieke scholing heb gekregen; wat zeer interessant is op vlak van basiskennis van muziek en mijn instrument. Het helpt me tijdens het componeren. Langs de andere kant heb je dan weer mijn hang naar het experimentele, want dit gearrandeerd maximale vrijhgeid en creativiteit. Of het nu eigen werk is, samenwerkingen of een opdracht: de vrijheid van het experimentele voert de bovenhand. Het is dus nooit echt een gevecht, want het klassieke is een goed vertekpunt om later over te vloeien in exploreringsdrang. Music is not about restricting yourself but developing yourself through it. Elke vorm van muziek is een dankbaar middel om jezelf uit te drukken, te communiceren met anderen. En dat communiceren wil ik in de eerste plaats doen.

DE: Aan je meest recente album, Without Sinking (zie recensies 2009), heb je zowat 3 jaar gewerkt; wat je de gelegenheid bood om je instrument en de affiniteit met je instrument uitgebreid te leren kennen. Het werd ook een heel verscheiden verkenning van de cello. Heb je nu het gevoel dat je dit instrument nu pas écht beheerst?

Hildur: Zeker niet! Mijn lerares in Ijsland zei me ooit dat de cello zoveel mogelijkheden in zich herbergt dat je steeds zijn leerling zult zijn, nooit zijn meester!

DE: Ook niet wanneer je Rostropovich noemt? (n.v.d.r.: Mstislav R. was een legendarische cellist, zowat dé referentie betreffende meesterschap over de cello).

Hildur: Uiteindelijk niet. De begrenzing ligt bij de speler en niet bij het instrument. Er zullen altijd technieken zijn die je nooit hebt geprobeerd. Wanneer je improviseert dan stuit je gaandeweg steeds op nieuwe geluiden en manieren om deze te gebruiken in een compositie. Een instrument bespelen kan je ook louter volgens de partituur, maar dan blijft er veel voor je gesloten.

DE: Michael Cashmore (die trouwens ook in Berlijn woont) vertrouwde ons ooit toe dat hij zichzelf piano leerde spelen omdat hij het beu was zijn gitaar vast te nemen en op voorhand al te weten welke beweging welk geluid zou veroorzaken. Ondertussen is hij weer 'aan de gitaar' hoor... Heb jij ook ooit die drang gevoeld om een ander instrument te gaan bespelen?

Hildur: Oh, maar ik bespéél nog een aantal andere instrumenten, het één al wat beter dan het ander... Ik komook uit een heel muzikale en creatieve omgeveing waarin je a.h.w. aangemoedigd wordt om vanalles te proberen. Maar ik kan wel eerlijk zeggen dat de cello mijn grote liefde blijft. Ik denk niet dat ik het ooit beu wordt. Zoals ik al zei: het is een instrument dat je steeds blijft uitdagen... Mij toch...

DE: Wat de nummers van Without Sinking betreft: het zijn allemaal zo'n beetje je 'kinderen'. Zijn er zo'n kinderen die je al wat liever ziet/speelt dan andere; waar je gemakkelijker jezelf in terug vindt wanneer je ze speelt?

Hildur: Persoonlijk heb ik geen voorkeuren bij mijn nummers. Het proces naar Without Sinking was lang en intens en ik heb alle eindproduktie zelf gedaan. Na zo'n bevalling heb je twee mogelijkheden: ofwel heb je er even genoeg van en wil je met iets anders bezig zijn, ofwel voel je jezelf er zeer verbonden; wat bij mij het geval is...

DE: Van Johann Johannsson weet ik dat er in april bij Type Records nieuw materiaal verschijnt (And In The Endless Pause There Came The Sound Of Bees, tijdens de toernee blijkbaar reeds als tour-only CD te koop). Hoe zit het met jou? Met wat ben je nu het meest bezig; nieuw en eigen werk, opdrachten, collaboraties of toeren?

Hildur: Zo'n beetje vanalles door elkaar, eigenlijk. Ik mengel vanalles door elkaar, dus heb ik een rijk gevuld leven. Nu ben ik bv. aan het toeren met J.J., maar tegelijk ben ik bezig met de score voor een toneelstuk en er staan altijd wel enige collaboraties op de lijst. Ik leef en werk nu eenmaal op die manier. Dat houdt het allemaal lekker opwindend...

DE: Zou je zeggen dat die verschillende activiteiten elkaar beïnvloeden, of hou je alles liever wat uit elkaar? Kan je bv. zeggen: "Vandaag hou ik me met het ene bezig en morgen met het andere..."?

Hildur: Eenmaal ik met iets bezig ben kan ik me altijd wel vrij goed concentreren. Wanneer iets vorm krijgt, dan weet ik meestal wel goed waar het naartoe gaat. Aan de andere kant: dingen die ik soms ontdek tijdens het ene duiken soms op tijdens het andere, want waarom zou je een goed idee niet meer dan één keer mogen gebruiken? Zoals ik al zei: ik hou wel van 'mengelen', dan blijft het allemaal boeiend...

DE: Wat je ontelbare collaboraties betreft: je werkte reeds samen met Pan Sonic, Angel (zie recensie januari), BJ Nilsen, Throbbing Gristle, Johann Johannsson en nog een heleboel anderen... In hoeverre kende je die mensen (hun werk) al? Via je contacten of ook via je activiteiten bij Kitchen Motors?

Hildur: Kitchen Motors heeft me zeker geholpen in het leren kennen van andere artiesten en het leggen van contacten. Eens je vertrokken bent leer je via via sowieso andere mensen kennen. Persoonlijk vind ik dat ik het privilège heb om met al die mensen samengewerkt te hebben. Er zitten veel geweldige mensen tussen en de meesten zijn ook heel goede vrienden geworden. Ik werk graag met mensen bij wie ik een goede band ervaar: je bent vlugger op elkaar ingespeeld en je geeft elkaar bijna automatisch de ruimte die je beiden nodig hebt. Als je samen zo intens musiceert dan communicer je op een dieper niveau dan dat je gewoon met elkaar een praatje zou maken.

DE: Is het de vriendschap die de samenwerking idealer maakt / ten goede komt of werkt de samenwerking de vriendschap verder in de hand?

Hildur: Je zou kunnen zeggen dat de samenwerking de vriendschap verder voedt, deze naar een hoger niveau tilt.

DE: Om een gekend voorbeeld te noemen; ook omdat jullie nu samen op toernee zijn: Johann Johannsson kende je al van in Kitchen Motors en introduceerde je verder ook bij Touch Music (waar Without Sinking uit kwam, n.v.d.r.). Hoe belangrijk zijn jullie voor elkaar?

Hildur: Wat mij betreft is Johann één van mijn allerbeste vrienden. Hij is al jaren een stevige constante in mijn vriendenkring en ook in mijn carrière. Hij kent me al jaren voor ik bij Kitchen Motors kwam en heeft me altijd al gesteund. Hij heeft ook mijn ogen geopend voor wat je met muziek allemaal kunt doen, op voorwaarde dat je 100% gelooft in datgene waar je mee bezig bent. In hoeverre ben ik belangrijk voor hém? We werken al geruime tijd regelmatig samen en daarbij doe je aan wederzijdse beïnvloeding. Soms moet je zelfs niet rechtstreeks met muziek bezig zijn om elkaar dan uiteindelijk te beïnvloeden. Als je elkaar goed kent, dan creëer je samen een vibe die zich soms laat merken op artistiek vlak.

DE: Het Bedroom Community Label (Ijsland, Valgeir Sigurdsson, Sam Amidon, Ben Frost en Nico Muhly) passeert met zijn Whale Watching Tour binnenkort nog eens in Vlaanderen. Als ik me niet vergis heb je ook met enkelen van hen samengewerkt?

Hildur: Om precies te zijn: ik heb met allen samengewerkt...

DE: Ook met de levende legendes van Throbbing Gristle heb je samengewerkt. Waaraan was dat en hoe ging het je af?

Hildur: Voor hen heb ik de score gemaakt voor een koor, dewelke gebruikt zou worden in de live soundtrack voor een film van Derek Jarman (overleden britse cultcineast die banden had met Psychic TV en T.O.P.Y., n.v.d.r.). Ik hou veel van het werk van Jarman, dus ik vond het een hele eer dat ze mij daarvoor hadden gevraagd. Het doet wel wat om met veteranen als TG te mogen werken, maar ik heb me op geen enkel moment geïntimideerd gevoeld. Het was soms wel grappig: het koor was gewend om te werken met partituren terwijl TG juist bijna de hele tijd improviseren. Dat maakte het heel onvoorspelbaar...

DE: Dat kan ik me voorstellen! Genesis (P Orridge, zanger/es van PTV en TG) houdt wel van improviseren, waardoor de muzikanten op scherp moeten blijven staan en hem heel goed in het oog moeten houden!

Hildur: Het was in ieder geval een heel verrijkende ervaring! Het zijn heel vriendelijke en warme mensen om mee samen te werken...

DE: En dan te weten dat ze ooit tot 'Wreckers of Civilisation' gebombardeerd werden!

Hildur: Onterecht dus; heel aangename mensen zonder een grammetje pretentie...

DE: Ik kan me voorstellen dat je met Genesis wel genoeg gesprekstof hebt: wij hadden er ooit eens een lang interview mee, bestaande uit 2 stukken van 3 kwartier elk! Uiteindelijk hebben we het gepubliceerd in 6 delen!! Iets anders nu: je bent al sinds het begin een los lid van Mum. Kan je daar iets meer over zeggen?

Hildur: Ik speelde mee op hun eerste plaat Yesterday Was Dramatic en ook op de twee laatste: Go Go Smear the Poison Ivy en Sing Along to Songs You Don't Know...

DE: Tussen het sombere derde album (Summer Make Good, waar Hildur niet op meespeelt, n.v.d.r.) en Go Go Smear zit bijna een wereld van verschil. Summer klinkt heel traag en melancholisch, terwijl Go Go Smear soms een hyperkinetische ode aan de vreugde lijkt... Waar zie jij een verklaring hiervoor?

Hildur: Ten tijde van Summer Make Good waren er een aantal veranderingen in de groep; zeker ook te wijten met het feit dat de relatie tussen twee groepsleden aan het uitdoven was. Dat gevoel van afscheid moeten nemen zit sterk in het album verweven. Ten tijde van Go Go Smear waren de plooien gladgestreken en was men verheugd over het feit dat men terug samen kon werken zonder de druk om een stervende relatie in stand te moeten houden. Hierdoor is het een ode aan de ongedwongenheid van de pure vriendschap geworden. Iedereen was terug spontaan en vrolijk, wat van Go Go Smear een heel positief geladen album maakte. Natuurlijk hadden verschillende leden van de groep ook nieuwe muziek leren kennen, wat zijn weg vond naar het album.

DE: Ik neem aan dat je onder meer doelt op die oosteuropese hoempapa muziekjes op sommige nummers...?

Hildur: Onder meer, ja...

DE: Wat het laatste album betreft was ik vooral blij verrast door het compleet geflipte The Smell Of Today Is Sweet Like Breastmilk In The Wind, hetwelke ik doop tot 'Frisco Disco'... Hoe maken jullie een nummer zo wacky als dit?

Hildur: Wel, je moet weten dat we niet allemaal in hetzelfde land wonen. De jongens van Mum schrijven de muziek in grote lijnen uit en persoonlijk arrangeer ik aan de hand daarvan mijn eigen partituren. Hoe het nummer gaat klinken ligt dan eigenlijk al vast...

DE: Iedereen van Mum is oorspronkelijk afkomstig uit Island. Het is typisch dat de internationale muziekpers tijdens het beschrijven van de muziek van ijslandse artiesten steevast begint te leuteren over geisers, ijsvlaktes, vulkanen, noorderlicht en trollen. Je kent het fenomeen ongetwijfeld... Persoonlijk denk ik dat jullie eerder beïnvloed zijn door een rijk artistiek milieu waar je uitgenodigd wordt om te experimenteren. Naast Kitchen Motors en Björk noem ik graag Peyr, SugarCubes, Hilmar Örn Hilmarson,... Was het een privilège om in dat milieu in Reykjavik op te groeien?

Hildur: In zekere zin wel. Er heerst een zeer positieve en creatieve sfeer die uitnodigt tot actie. Alles kan en mag, het is aan jou om te zeggen: "Laten we dit of dat gaan doen en zien wat eruit voort komt!". Heel vrijblijvend en inspirerend!!

DE: Mis je Reykjavik soms niet? Of Berlijn? Dat gevoel om terug eens vatse grond onder de voeten te hebben en 'thuis' tot rust te kunnen komen?

Hildur: Het is inderdaad wel zo dat ik dat ik bijna constant de hort op ben, op toernee of op weg naar één of andere samenwerking. Nu ben ik wel iemand die zich snel overal thuis voelt, dus ik heb geen last van heimwee. En nu is het inderdaad zo dat ik officiëel in Berlijn woon, maar ik ben bij wijze van spreken slechts 2 weken per jaar 'thuis'. Ik ben constant in beweging en dat is goed zo. Ik doe graag indrukken op en wordt graag uitgedaagd...

DE: Denkende aan dat creatieve milieu in Ijsland dat toch een blijvende invloed heeft; zou er nog een andere plaats zijn waarvan je zegt: "Hier had ik ook best wel willen opgroeien", vooral op muzikaal vlak dan...?

Hildur: Bali had ik wel zien zitten, met die Gamelan-traditie daar... Geweldig hoe ze met zo'n grote groep als eenheid zo'n prachtige muziek maken, alsof het één persoon betreft... Gamelan is heerlijk trance-opwekkend ook...

DE: Gamelan is inderdaad heel mooi, maar om tot die muziek te komen spelen ze wel met een half dorp samen en dient iedereen zich zeer strikt aan zijn rol te houden; anders lukt het niet. Gaat dat niet in tegen jouw experimenteerdrift?

Hildur: Misschien wel, in zekere zin. Ik zou het anders wel eens zien zitten om iets zoals Gamelan te integreren in een compositie!

DE: (Misschien moet ze dan eens samenwerken met Colleen, het éénvrouwsproject van de franse Cécile Scott). Om af te sluiten ben ik ten rade gegaan bij mijn nonkel, die verscheidene keren in Ijsland geweest is... Hij had 2 vragen, te beginnen met: kan je mondharp spelen?

Hildur: Jew's harp? Da's toch geen typisch ijslands instrument?

DE: Hij zal het in Ijsland misschien op voortreffelijke wijze horen bespelen hebben... En, kan je het?

Hildur: Ja hoor! Om precies te zijn: de mondharp die je hoort op '...Like Breastmilk In The Wind', dat ben ik!

DE: Zie je wel! Het is ook een instrument waar je eindeloos op kan experimenteren... Ten tweede: wat is 'Hakàrl'?

Hildur: (schiet bijna in de lach) Hakàrl (wordt blijkbaar als 'Haukatl' uitgesproken) is gefermenteerd haaienvlees! Je kunt het niet vers eten, dus laten ze het eerst een tijdje buiten liggen tot het begint te fermenteren! De geur en de smaak zijn on-be-schrijf-lijk! In Ijsland is het een lekkernij, hoewel ik het je niet meteen aanraad...!

DE: Ik zal het onthouden voor wanneer het me ooit aangeboden wordt... Bedankt voor het interview!

www.myspace.com/hildurness

www.hildurness.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...