casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

KRISTUS KUT
Exorcisme door middel van noise.
12/01/2010, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

12/01/2010 : KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
12/01/2010 : KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
12/01/2010 : KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
12/01/2010 : KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
12/01/2010 : KRISTUS KUT - Exorcisme door middel van noise.
Een tijdje geleden maakten we in de Antwerpse cc Luchtbal kennis met deze sympathieke Nederlander, die vol enthousiasme met een houten stok een basgitaar molesteerde in het kader van een performance die we best kunnen omschrijven als een soort rituele noise. Religie en Afrikaanse schoonheden blijken zijn grote inspiratiebronnen te zijn, zoals weer blijkt uit zijn nieuwste cdr release “Kiss Of The Black Queen".

Waarom koos je als artiest voor de naam Kristus Kut? Katholiekjes en calvinistjes pesten? Zijn zij niet een beetje gemakkelijke slachtoffers? Of zit er meer achter?

Kristus Kut: De naam. Die roept bij velen vele vragen op. Nederlanders kunnen hem ook niet zonder lach of grijns uitspreken. Buitenlanders hebben geen idee. Het meest heb ik genoten van Merrick, een dj uit LA, die kan Kristus Kut zonder enige hapering uitspreken op zo een heerlijke zwoele manier, dat ik het er bijna warm van krijg. Oorspronkelijk wilde ik mijn project Klitoris Kut noemen. Gewoon eigenlijk voor de klank. Maar na het zien (en vooral horen) van onze super premier op het journaal, ergerde ik me zo dat het Kristus Kut werd. Voor de eerste performance werkte ik ook met een antichristelijke insteek. Ik haalde het christendom en de islam door het slijk. Dat was toen een vooral vocale performance, maar wel al met de bas. Hierna was ik er ook klaar mee. Ik bedacht dat katholiekjes en calvinistjes pesten wel erg gemakkelijk gaat.

Iets anders. Een inspiratie voor de naam was vooral Rozz Williams van Christian Death. Hij vertelde in een interview dat hij met de naam van Christian Dior speelde en zo op Christian Death kwam. Vooral ook voor de klank en impact. Ik denk dat dat me zeker ook erg beïnvloed heeft.

Hoe kwam je er eigenlijk toe om te doen wat je doet? Ik zag je reeds live aan het werk en laat ons zeggen dat je de basgitaar op een wel erg onconventoniële manier ‘bespeelt’. Hoe is dat zo gegroeid?

Kristus Kut: Het werken met bezemstelen en een basgitaar: ik zocht iets om een diepe, zware klank te maken. Toen ontdekte ik een stel ongebruikte bezemstelen op mijn werk en dacht aan mijn oude, slecht te bespelen bas. Ik bedacht dat ik een bezemsteel tussen de snaren kon zetten en deze bespelen als slaginstrument. Het effect en het geluid waren sterker dan ik durfde te vermoeden. Ik was er zelf meteen helemaal verliefd op. Het duurde wel even voordat ik de juiste manier te pakken had.

In het begin wilde ik een beetje de evil kant op gaan, maar ik heb dat concept eigenlijk al na het eerste optreden meteen weer losgelaten. Al vlug ontdekte ik dat thema’s zoals seks, magie en liefde veel sterker waren en dat ik daar veel meer kanten mee op kon.

Als ik zeg dat Kristus Kut me een beetje doet denken aan The Hybryds of aan wat Dirk Serries doet met vidnaObmana en Fear Falls Burning, kan je daarmee akkoord gaan?

Kristus Kut: Dat vlijt mij. Ik zou mezelf niet met de Hybryds durven vergelijken. Al geef ik wel toe dat ik door hen zeker ben beïnvloed wat betreft imago. De andere twee ken ik helaas niet.

In onze review van je laatste cdr album “Kiss Of The Black Queen”, wordt gesteld dat Kristus Kut staat voor ‘dark ritual en noise met tribale elementen, die klinkt als de soundtrack bij een occult ritueel’. Kan je het daar een beetje mee eens zijn?

Kristus Kut: Absoluut. Dat was de bedoeling ook.

Vertel eens wat over je interesse in religie. Je bent geïnteresseerd in voodoo en santeria. Vanwaar komt die interesse? Voorts passeren in je songtitels nogal wat heidense godinnen en rituelen de revue. Denk aan je album “Music For Sex Rituals” met daarop de tracks “Ritual For Freya”, “Ritual For Oshun” en “Ritual For Kishijoten”. Beschouw je jezelf als een paganist?

Kristus Kut: Wat religie betreft kan ik kort zijn: ik kreeg een gedegen katholieke opvoeding. In mijn familie huisden de nodige missionarissen, priesters, nonnen en ook mijn ouders waren altijd heel actief in de kerk. Zelf vond ik de katholieke leer te beperkt en te dogmatisch. Het geheel negeren van de seksualiteit en het ontkennen van de basale menselijke driften vond ik altijd erg fascinerend en afstotend. Het was ook een verademing toen ik ontdekte dat in het paganisme de oerdriften van de mens (en de andere krachten van de natuur) eigenlijk centraal stonden.

De voodoo, daar ben ik eigenlijk per ongeluk ingerold. Op vakantie in de Algarve zag ik in een winkel een beeld van Jemanja staan en ik dacht dat het een variant van de heilige Maria was. In Nederland kwam ik de naam stom toevallig tegen in een boek over voodoo dat ik doorbladerde in een dumpzaak. Het boek was niet het beste in zijn soort, maar het fascineerde me zodanig dat ik me sindsdien aardig in het onderwerp heb ingelezen. Ik ben daarom ook naar Rio de Janeiro gereisd met nieuwjaar om daar op Copacabana iets te proeven van de grote Jemanja verering. En echt, dat heeft me diep geroerd. In tegenstelling tot wicca of paganisme, is Quimbanda iets dat (in de regio Rio) erg leeft. Het is verweven in de hele samenleving, lijkt het. Is de wicca en het paganisme hier meer iets elitairs of zweverig, daar is Quimbanda een stuk van het leven. In de Nederlandse wicca’s en paganisten ben ik enigszins teleurgesteld.

De drie namen die je noemde zijn eigenlijk de gekuiste versies van drie singles, “White Anal Fuck”, “Black Anal Fuck” en “Asian Anal Fuck”, die later samen zijn gevoegd voor de op Skullline uitgekomen “Music For Sex Rituals”. Skullline wilde geen pornografische titels.

Bij welke bands of artiesten haal je eigenlijk je inspiratie vandaan? Heb je bijvoorbeeld iets aan bands als Die Form of Master/Slave Relationship?

Kristus Kut: Dat vind ik heel moeilijk. Ik denk dat ik van meerdere bands zaken heb afgekeken en inspiratie heb opgedaan. Ik luister zelf steeds meer en meer naar dark ambient bands op steeds kleinere labels. Daar zit veel bagger tussen, maar ook de nodige pareltjes. Jammer vind ik wel dat veel van die bands of niet optreden, of live niet goed weten wat ze moeten doen.

Bands die me altijd al hebben beïnvloed zijn Psychic TV, Coil, Current 93 en de experimentele kant van de Virgin Prunes.

Momenteel ben ik erg onder de indruk van Michael Ford met zijn “Black Funeral” en andere nevenprojecten. De manier waarop hij zijn occulte ideeën op de wereld loslaat is erg fascinerend. De muziek is zeker niet altijd je dat en ik ben het ook niet altijd eens met zijn ideeën, maar hij maakt het een soort totaalreligie. Jammer dat hij weinig optreedt; ik zou graag weten of hij het live overeind weet te houden.

Voor mijn live performance heb ik me laten inspireren door rituelen en trance. De manier waarop ze tijdens voodoorituelen in trance raken, is eigenlijk mijn basis. Met de aankleding van mijn set probeer ik voor mij de juiste setting te maken om mezelf kwijt te raken in de muziek. Is het geluid luid genoeg, dan lukt me dat ook vrijwel altijd. Is het geluid (ik bedoel dan het geluid op het podium) te zacht, dan lukt het me niet. De basis voor een goed optreden is dan ook een goed en stevig podiumgeluid.

Geef eens wat meer info over het laatste cdr album “Kiss Of The Black Queen”.

Kristus Kut: Eigenlijk is dat een persoonlijk album. Op dat album heb ik afgerekend met wat oud zeer. Exorcisme door middel van noise. Het album werkte inderdaad bevrijdend voor mij persoonlijk. Het sloot letterlijk een periode af. Ik zal het ook niet proberen over te doen.

Het is voor de luisteraar niet hoorbaar, maar in de muren van noise (of de brij van vocalen, hoe je het noemen wilt) zitten heel wat persoonlijke teksten. Noem het therapie. De andere releases in de “Black Queen” reeks zijn de aanloop, zeg maar.

Je schijnt doorheen je werk wel bijzonder gefascineerd te zijn door exotische (lees: Afrikaanse) schoonheden. Voor “Kiss Of The Black Queen” hadden we ook al “Come To Me Black Queen”, “Hail The Black Queen”, “For The Love Of The Black Queen” en “Porno Exotica Spiritualis”. Vanwaar komt die interesse?

Kristus Kut: Ja... hoe leg ik dat uit... ten eerste ben ik al heel lang samen met een dame uit het Caraïbische deel van ons koninkrijk. Dus laten we zeggen dat ik erg gewend ben aan een donkere schone om mijn heen. Op mijn werk plagen ze mij dat ik alleen maar geïnteresseerd ben in donkere schonen. Daarnaast baal ik van de soms erg wit gerichte noise elementen in de scene. Dus besloot ik het thema ‘Black Queen’ voor mezelf uit te diepen. ‘The Black Queen’ staat enerzijds voor de zwarte godinnen zoals Oya, Oshun en Jemanja en anderzijds voor porno koninginnen zoals Jada Fire, Vanessa Blue, Lacey Duvalle en voor wat donkere schonen om mij heen die mijn leven veraangenamen. Om kort samen te vatten: religie en porno zijn tezamen een grote inspiratie bron. Ze gaan ook goed samen. Tijdens het orgasme kom je in contact met het goddelijke.

Je muzikale output is best erg groot. Hoe verklaar je dat? Je blijkt wel over tonnen inspiratie te beschikken?

Kristus Kut: In het begin wilde ik vooral de naam vestigen en heb ik zoveel mogelijk releases uitgebracht op zoveel mogelijk kleine labels. Als naamspromotie zullen we maar zeggen. Dit heeft zeker vruchten afgeworpen. Nu zijn het vooral de live performances die mijn naam verder laten groeien en ik heb het niet meer nodig om continue releases via verschillende kanalen op de mensheid af te sturen.

En ik zat boordevol ideeën. Ik was erg op zoek naar het geluid dat ik live wilde voortbrengen en de sfeer die ik wilde neerzetten. Had ik een release klaar, kreeg ik meteen een idee om het nog verder uit te diepen, om de grenzen nog verder op te zoeken. De split met Sacred Youth –“Loving White Flowers” – was een eindpunt in de zoektocht naar extremen. Op die split komen de noise, drones en porno/geweld samples tot een extatisch hoogtepunt. En “droomLicht” een 3inch op het Witte Dood label was juist het tegenovergestelde, een heel minimale drones track van 22 minuten. Ik kan het allemaal wel over doen, maar ik vind zelf op het moment dat ik die dingen niet beter kan, dus gebruik ik de live optredens om ideeën op te doen. Het is gewoon een andere manier van werken. Eerst cdr’s om optredens te krijgen. En nu optredens om nummers en geluiden te ontdekken. Het voelt goed. Wie weet is het over zes maanden weer heel anders.

Op het moment doe ik het rustig aan. Vooral ook omdat ik graag een vaste thuishaven zoek. Nu is dat Quartier23 in Berlijn. Dat label brengt mooie releases uit. Ik kan iedereen ook aanraden eens te gaan winkelen in de gratis download afdeling aldaar.

In Portugal heb ik in november een cd opgenomen: “The Butterfly King”. Ik hoop deze in 2010 uit te kunnen brengen. Ik ben momenteel op zoek naar een geschikt label. En ik ben in onderhandeling met een Amerikaans label, dat ook graag mijn eerste release wil heruitbrengen.

Hoe komt een Kristus Kut nummer tot stand?

Kristus Kut: Wel, vaak heb ik een idee in mijn hoofd, of hoor ik iets of wil ik een emotie overbrengen. Vervolgens ga ik aan de slag. Tot aan “The Butterfly King” zijn alle tracks in één keer opgenomen. In een ‘live ritual setting at the rebel headquarters’ zoals ik dat dan noem. Ik wilde het live gevoel behouden en nam de fouten op de koop toe.

Voor “The Butterfly King” was ik uitgenodigd in de studio’s van Equilibrium Music en daar is de helft van de nummers opgebouwd. De meningen over deze opnames zijn heel wisselend.

Wat vind je van de wave/gothic/industrial scene in Nederland? Is er een beetje een deftig aanbod van fuiven en concerten of is het vaak huilen met de pet op?

Kristus Kut: Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar niet meer zo in zit. Sinds dat ik zelf optreed en kleine noise festivals organiseer, zit ik meer in de noise en experimentele hoek. En daar gebeurt heel veel. De noise scene waar ik in Nederland in verkeer is totaal anders als de noise scene waar ik in België in terecht kom. Heel bijzonder, dat verschil dan.

Kan je daar wat dieper op ingaan? Waarin zit hem dan juist dat verschil?

Kristus Kut: Hier in Nederland heb je een in ieder geval een paar scenes, lijkt het. De scene in Tilburg, waar ik nauwelijks contact mee heb – ik heb er wel een keer opgetreden tijdens het Optimus Primus Fest - het is meer een arty farty anarchistische insteek. Het heeft iets baldadigs. Hetzelfde geld voor de scene rond het Kwark label in Eindhoven. Aldaar hebben ze de chaos uitgevonden, lijkt het. Geen serieus, zwart gekleed publiek, maar wederom een publiek vol baldadigheid en feest. Ik heb twee noisefeesten aldaar meegemaakt en dat was een puur feest. Dan heb je ook nog Noisecentral in Utrecht. Dat is meer het zwart geklede, serieuze publiek. Sinds kort heb je in Utrecht ook de Vechtclub. Daar ga ik zaterdag aanstaande spelen. Daar lijkt het ook meer een meer arty farty scene met baldadige inslag, maar dat ga ik nog ontdekken.

In België is het publiek nog immer wat meer in de zwarte scene. Net zoals het publiek in Duitsland en Lille en ook Portugal. Maar ik vraag me af of zulke scenes ook daar niet bestaan. Ik heb daar nog geen ingang gevonden.

In België bestaat dat zeker. Een pand als de Scheld’Apen in Antwerpen organiseert ook redelijk wat noise, drone en aanverwanten - het ene nog experimenteler dan het andere - en trekt ook meer een ‘anarchistisch’ dan een klassiek 'zwarte scene' publiek. Aan welke van je concerten heb je de beste herinneringen?

Kristus Kut: Dat zijn er meerdere. Gelukkig heb ik aan de meeste erg goede herinneringen. Hoogtepunt was toch wel het optreden op Schlagstrom in Berlijn. Massief geluid. Nummers die vanzelf leken te gaan. Veel publiek dat aardig uit zijn dak ging. Ik beleefde een ultieme extase. En erg goede herinneringen heb ik ook aan mijn optreden van afgelopen vrijdag hier in Breda, waarin ik samenwerkte met een Japanse performance artieste CoCo Tokyo Goddess genaamd. Dat was een bijzondere ervaring.

We zagen je ook al aan het werk in België. Viel dat een beetje mee?

Kristus Kut: Je doelt op het optreden in de cc Luchtbal te Antwerpen neem ik aan? Dat was een bijzonder optreden voor mij. Met de Hybryds de flyer te mogen delen was iets waar ik nooit over had durven dromen. Ik was enigszins nerveus, maar aan de reacties te horen na afloop was men aardig onder de indruk. Dit concert was nog wel in mijn leerfase. Ik was toen nog op zoek naar goede manieren om een performance spannend te houden voor publiek.

Hoe zit het met de toekomstplannen? Heb je nog concerten in het verschiet? En hoe zit het met toekomstige releases? Is er nog geen sprake zijn van een platencontract?

Kristus Kut: Op het moment heb ik nog 4 concerten voor de boeg, Utrecht, Lille, Antwerpen en Rotterdam en ik hoop er nog meer te mogen doen dit jaar. Zoals ik al zei hoop ik “The Butterfly King” te mogen releasen en ben ik bezig met de planning van de opnames van een nieuwe “Sex Rituals”. Deze wordt totaal anders aangepakt. Maar dit blijft nog even een verrassing.

Een platencontract is er helaas nog niet. Ik merk ook dat de cd(r) wereld erg veranderd is. Ik weet nog niet goed op welke manier ik mijn toekomstige releases moet gaan doen. Op cdr of proberen op cd of via gratis download. Dat laatste werkt niet zoals ik had verwacht. Men wil toch graag iets tastbaars. Maar dan ook meteen iets speciaals. Mocht iemand een label weten, altijd welkom.

Kan je ons tot slot nog wat meer informatie geven over dat nakende optreden in Antwerpen?

Kristus Kut: Wel, op 26 februari 2010 zou ik in het kader van Noise Night optreden in de Trein der Traagheid (Lange Noordstraat 33, Antwerpen) samen met Im:Prod.

OPGEPAST: DIT OPTREDEN WERD INTUSSEN GECANCELD!!!

Henk Vereecken

http://www.myspace.com/kristuskut

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...