Van een generatiekloof zal op zaterdag 17 december 2005 weinig te merken zijn - dat mogen we hopen tenminste - wanneer The Neon Judgement andermaal ons Belgian Independent Music Festival aandoet. Deze overlevers uit Leuven slaagden er de voorbije jaren immers in hun klassiekertjes opnieuw bekend te maken bij het jonge volkje, met een succesvolle passage op 10 Days Off als verdiende apotheose. Hun invloed op de ontwikkeling van de elektronische dansmuziek kan niet genoeg onderstreept worden, en blijkt nu ook uit de recent verschenen compilatie “Box”, waarop een boel remixen van hedendaagse artiesten broederlijk naast de onovertroffen originelen prijken. Kom naar Bimfest en dans, en lees ter voorbereiding alvast onderstaand gesprekje met één helft van The Neon Judgement. Jullie worden algemeen beschouwd als Belgische pioniers in het electrogenre, maar ontwikkelden toch een aparte sound in vergelijking met de andere beginnende groepen van begin jaren tachtig. Hoe sta je daar tegenover?
Dirk Da Davo: We zijn altijd zeer eigenwijs onze weg gegaan, zonder rekening te houden met trends en hypes. Voor ons was dat een spontaan / logisch iets. Tijdens onze beginperiode hadden onze voorprogramma’s vaak veel nieuwere en duurdere apparatuur dan wij…
Maar ze hadden blijkbaar de ‘attitude’ en de eigenwijsheid niet. Wij vonden dat deze bands vaak allemaal hetzelfde klonken… en ze verveelden ons gauw…
Onze volharding blijft na al die jaren nog lonen, zo blijkt. Het is een kwestie van voldoende karakter en persoonlijkheid in je muziek te steken.
Klopt het wanneer ik beweer dat de elektronische invloeden in The Neon Judgement voor een groot deel van jou komen, en dat Frank eerder de rock kid was (is)? En zorgt die combinatie precies voor de eigenheid van TNJ?
Da Davo: Ik denk dat die piste klopt, ja.
De meeste critici beschouwen jullie beginperiode (cfr. de “Box” cd) als de muzikaal interessantste en opwindendste. Zijn jullie het daarmee eens, en hoe kijk je nu terug op de latere albums?
Da Davo: Voor de meeste artiesten blijkt hun eerste album het belangrijkste. Er speelt dan natuurlijk ook de verrassing van de luisteraar die voor de eerste keer de confrontatie aangaat met een nieuw geluid. Ik sta evengoed nog achter onze latere albums, maar misschien heeft de sound daar wel wat ingeboet qua ‘nervositeit’ . We hadden beiden altijd al een brede waaier van interesses voor muziek. Dat spreekt uit onze platen.
De eerste keer is steeds de ‘impulsiefste’ en ‘onbezonnen’ keer.
Naast het studiowerk is live optreden altijd een erg belangrijk aspect geweest voor TNJ, nietwaar? Is dat de voornaamste reden dat jullie dit blijven doen tot op de dag van vandaag?
Da Davo: In de eerste plaats zijn we door de jaren heen close gebleven met elkaar, als vrienden én als muzikanten. Geef toe, een concerttrip naar Spanje, zou jij dat afslaan?
We zijn ook geen muziek beginnen maken om ‘populair’ te zijn, hé. Dat is eruit gevolgd.
Dus ook in de periodes dat we niet in de belangstelling stonden, zijn we blijven optreden
als ‘muzikanten’. Bovendien, als je de keuze maakt om als muzikant door het leven te
gaan, speel je ook concerten om je brood te verdienen.
Jullie invloed op de huidige generatie electro- en technoproducers en -dj’s is overduidelijk, en blijkt nog maar eens uit de remixen op cd 2 van “Box”. Blij met de erkenning uit die hoek mag ik aannemen?
Da Davo: Zéér blij met de erkenning uit die hoek, ja. Het zijn vaak artiesten wiens werk ik
vandaag evengoed weet te waarderen!
Voelen jullie er niets meer voor om nieuwe nummers te componeren en op te nemen onder de naam Neon Judgement? En waarom (niet)?
Da Davo: Never say never, maar indien we nieuwe nummers gaan maken, is dat een moeilijk iets. Je moet dan altijd aan een ‘verwachtingspatroon’ voldoen. Voor de ene moet het ‘dit’ zijn en voor de ander moet het ‘dat’ zijn . Trouwens, waarom zouden we dat doen, vermits onze oude tracks als nieuw klinken voor een volgende generatie ?
Wat willen jullie in de toekomst nog bereiken op creatief gebied, hetzij met TNJ hetzij met jullie nevenprojecten?
Da Davo: Buiten TNJ concentreer ik mij volledig op Neon Electronics. Ik denk dat de impact die we hadden met TNJ onmogelijk te evenaren is… Met Neon Electronics volg ik nog steeds eigenwijs mijn pad, doch de tijd en het concept zijn anders. Ik doe met NE mijn eigen producties via mijn label DanceDelic D, en dat allemaal leefbaar laten draaien
is al een succes wat mij betreft.
Voor TNJ zien we wel wat de toekomst nog in petto heeft. We vertrekken binnenkort
voor een 4tal concerten naar Brazilië. Zowel TNJ als NE staan er op het podium!
Volgen jullie de actuele (Belgische) muziek op de voet? Welke bands of artiesten springen er volgens jullie uit anno 2005?
Da Davo: We volgen het niet echt close, nee. De enige band die er wat mij betreft de laatste tijd uitspringt is Warren Suicide, maar het is geen Belgische band…
Voor het overige vind ik, als het Belgisch moet zijn, Junior Jack een aanrader.
Wat vinden jullie van Bimfest, waarop jullie voor de tweede maal aantreden? Nog speciale herinneringen overgehouden aan de eerste editie in 2002?
Da Davo: Misschien hoofdpijn ’s anderendaags van te veel pinten te drinken .
BIM is leuk om spelen, fijn podium, goeie organisatie én een fijn publiek…
Zijn er andere groepen op de affiche dit jaar waar jullie zelf naar uitkijken, die jullie graag (nog) eens zouden willen zien? Nid & Sancy, The Weathermen, andere?
Da Davo: Onlangs traden we een paar keer samen op met N&S. Ik had ze tevoren al eens in Gent aan het werk gezien… The Weathermen, dat is wel lang geleden en Jean-Marc en Bruce Geduldig wil ik nog wel graag eens terug bezig zien!
Jan Vael
http://www.theneonjudgement.com |