casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

CRASH COURSE IN SCIENCE
Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
Crash Course In Science speelt exclusief op het Belgian Independent Music Festival van 19 december in Hof Ter Lo / Trix. Meteen hun allereerste optreden in Europa!

Crash Course In Science zijn genoegzaam bekend van de minimal wave klassiekers "Flying Turns" en "Cardboard Lamb". Tot op heden speelden deze Amerikanen nog nooit in Europa. Doch daar zal weldra verandering in komen... dankzij het BIM festival!

Stel Crash Course In Science eens voor aan de jongere generatie die niet altijd bekend is met de band?

Michael Zodorozny: Crash Course In Science is een groep opgericht door de kunststudenten Dale Feliciello, Mallory Yago en Michael Zodorozny in 1979. Geïnspireerd door punk rock en performance art werd de groep opgericht als een middel voor de leden om hun ideeën tot expressie te brengen. Hoewel in het begin uit noodzaak speelgoedinstrumenten en drums gebruikt werden, evolueerde de sound toen de groep hun eigen synthesizers en drummachines begonnen te bouwen en aan te passen om zo een ‘do it yourself’ electro sound te creëren.

Toen jullie muziek begonnen maken, wat waren toen jullie muzikale inspiratiebronnen?

Michael Zodorozny: We hebben allemaal verschillende individuele invloeden. Een aantal van onze inspiratiebronnen waren: experimentele elektronische muziek, punk, blues, Brian Eno, Iggy Pop, Black Sabbath, Sly And The Family Stone, The Sparks en 60’s pop radio.

Crash Course In Science had op zijn beurt een grote invloed op heel wat electro en minimal wave bands. De releases van de band (een enkele single, “Cardboard Lamb”, en een enkele EP, “Signals Form Pier Thirteen”) waren nochtans echt wel erg summier te noemen. Hoe verklaar je dat een band met slechts 7 officieel uitgebrachte songs zulk een grote impact had en van zo grote invloed was op andere bands?

Michael Zodorozny: Hoewel er eerst slechts twee officiële releases waren, waren vele fasen in het bestaan van Crash Course In Science gedocumenteerd door onuitgebrachte opnames. We experimenteerden met verschillende types instrumentatie en schreven gedurende de jaren heel wat materiaal dat we live brachten. We werkten ook samen met andere artiesten en traden samen op. Toen we onze eerste platen opnamen, trachtten we iets te creëren waarnaar we zelf graag zouden luisteren. We probeerden niet in een hokje te passen. We trachtten iets in onszelf op te roepen dat kon worden geprojecteerd op dezelfde manier als dat gebeurt bij tekenen of schilderen.

Toen we “Signals Form Pier Thirteen” opnamen, was het niet bedoeld als een dance plaat, het was meer bedoeld als een levende momentopname van waar Crash Course In Science op dat moment voor stond. We waren niet zeker wat de reactie zou zijn, maar het was een getrouwe weergave van hoe we toen waren. De inspiratie voor “Signals From Pier Thirteen” was een echt bestaande plaats. Dat was een verlaten pier gelegen langs de Delaware rivier in Philadelphia, Pier Thirteen genaamd, niet ver van de plaats waar we repeteerden. Die moet in gebruik geweest zijn in de eerste helft van de 20ste eeuw. Al de beelden die we gebruikten voor de cover van de plaat waren foto’s ofwel van de pier, ofwel van voorwerpen die we daar vonden. Pier Thirteen was een grote invloed voor ons en we gingen er vaak heen. Reusachtige machinerieën stonden er stil en verlaten bij. Het was een plaats vol intrigerende vormen, schaduwen en overblijfselen. Zonsopgang was ons favoriete tijdstip om erheen te gaan.

Wat betreft invloed op andere bands: wanneer iemands artwork of muziek waardevol blijkt te zijn voor een bepaald publiek en de test der tijd kan doorstaan, kan dat de scheppers een gevoel geven van voldoening. We voelen ons vereerd dat andere bands ons citeren als invloed en naar ons kijken voor inspiratie.

Waarom kozen jullie de nogal vreemde naam Crash Course In Science voor de band? Waarnaar verwees die?

Michael Zodorozny: Er bestaat een vroege, nooit uitgegeven song, die we schreven met de titel “Crash Course In Science”. Daar komt de naam vandaan. Het was iets dat al improviserend ontstond en dat is blijven hangen. Als we terugkijken op de evolutie van de band, dan is het de perfecte naam voor het project. Toen we onze eigen instrumenten begonnen te bouwen, moesten er meer en meer dingen uitgezocht worden en opgelost. Het was – en is nog steeds – letterlijk een Crash Course In Science!

Kan je ons wat meer vertellen over de instrumenten die jullie gebruikten? En wat is het verhaal achter het gebruik van speelgoedinstrumenten?

Michael Zodorozny: Toen we begonnen, gebruikten we speelgoedinstrumenten en echte drums omdat dat hetgene was wat toen beschikbaar was voor ons. Maar kort daarna begonnen we te experimenteren met verschillende types taperecorders gekoppeld aan de instrumenten en begonnen we de variëteit aan klanken uit te breiden. Uiteindelijk begon Dale verschillende synthesizers te bouwen uit bijeengescharreld materiaal. Elk instrument zat in een verschillend gekleurd omhulsel. Elk instrument had een ganse reeks knoppen en schakelaars en we gaven ze een naam die correspondeerde met de kleur. Onze instrumenten: de grijze, de blauwe, de oranje, de witte etc… hadden allemaal hun eigen klankenvocabularium.

Kan je eens wat dieper ingaan op de twee meest bekende songs van Crash Course In Science: “Cardboard Lamb” en “Flying Turns”, die echte underground hits werden?

Michael Zodorozny: Mallory schreef de lyrics voor “Cardboard Lamb” en we waren er allemaal door geïntrigeerd. Het was een song die we heel graag speelden, zowel op repetities als live. Die song is een beetje een mysterie, zelfs voor ons. Op een dag was ie er gewoon. Er is wel een stuk speelgoed uit Dales kindertijd, een klein lammetje op wieltjes dat in the video van “Cardboard Lamb” te zien was, dat aan de idee ten grondslag zou kunnen liggen. De inspiratie komt voor een groot deel uit een kinderlijke droomwereld.

“Flying Turns” werd geschreven de nacht voor we de studio introkken. We wilden iets capteren op het moment van de conceptie. De song werd niet echt vooraf gerepeteerd maar de ruwe delen werden samengesmeed in de studio. Ik had een soort visioen van de song in mijn hoofd de nacht voordien en het was alsof dat zich manifesteerde gedurende het opnameproces.

“Kitchen Motors” is ook zo’n intrigerende song. Vertel daar eens wat meer over? Welk keukengerei gebruikten jullie voor de song “Kitchen Motors”? En vanwaar komt het motorgeluid dat we horen? Het lijkt wel een mixer...

Michael Zodorozny: De song “Kitchen Motors” is een hommage aan al het mechanisch gereedschap dat gebruikt wordt in een keuken. Het is een retro statement over de staat van strijd van de huisvrouw met deze toestellen. Het geluid was bedoeld als het geluid van een blender, maar het is eigenlijk het geluid van een boormachine.

Kan je ons wat meer vertellen over de 3-LP box die een dezer dagen uit gaat komen? Is die samengesteld door de band zelf of in hoeverre hadden jullie inspraak in de realisatie van deze compilatie?

Michael Zodorozny: De box set, die 3 LP’s en een 7” single bevat, kwam in oktober uit op Vinyl On Demand in Duitsland. De band was ten zeerste betrokken bij de keuze van de nummers voor deze box set compilatie en bij het volledige design van de release. De box set bestaat uit een herpersing van onze 7 inch single “Cakes In The Home” samen met bonus tracks uit die periode. Een herpersing van “Signals From Pier Thirteen” samen met 8 onuitgegeven demo tracks uit die periode. Een album met twee live opnames van 1980 en 1981 inclusief het concert van Crash Course In Science als support van het Philip Glass ensemble in Philadelphia. De derde LP, “Near Marineland”, bevat afgewerkte mixen van onuitgegeven studio materiaal, samen met een aantal remixen die we zelf maakten van dit materiaal, gearrangeerd en geproduced door Crash Course In Science en John Wicks, de originele producer van Crash Course In Science. De bandleden ontwierpen al het artwork voor de box set. Dat artwork omvat het design van de box zelf en al het binnenhoes, buitenhoes en label design.

De meest recente release door Crash Course In Science was “Signals From Pier Thirteen” uit 1981. Wat gebeurde er achteraf met de band? Was er sprake van een split? Waarom kwam er tot op heden nooit een album of een nieuwe release van de band?

Michael Zodorozny: Ongeveer een jaar nadat we “Signals From Pier Thirteen” opnamen, namen we het materiaal op voor het “Near Marineland” album. Dat kwam echter niet uit en bleef zelfs ongemixt. Crash Course In Science is nooit gesplit, maar we waren allemaal actief met andere projecten naast Crash Course In Science. Het is eigenlijk maar sinds de laatste paar jaar dat we ons bewust zijn geworden van de impact die we hadden. Dale en Mallory deden solo performances en hadden een zijproject onder de naam Green Ghost en The Flaming Bango Bangos met Pete Baker van The Stickmen. Michael deed ook solo performances, formeerde de band KMZ met Ken Montgomery en was een lid van de performance art groep Disturbed Form Theatre, met danser/medewerker Greg Reeves, die zich in de eerste plaats bezighield met soundtracks en het ontwerp van slide projecties. We hebben altijd geweten dat het “Near Marineland” album ooit uit zou komen en we zijn heel blij dat het nu eindelijk uit is.

Welke plannen heb je voor de toekomst? Een nieuw album misschien?

Michael Zodorozny: We zijn allen kunst blijven maken, songs blijven schrijven en we zijn blijven opnemen, op ons eentje en samen en we hebben al discussies gehad over het opnemen van materiaal voor een nieuw album. We zijn ook allen visuele artiesten. We hebben ook de idee besproken om samen een galerijtentoonstelling van ons artwork te houden.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het BIMfest in Antwerpen?

Michael Zodorozny: Wat je kan verwachten is het eerste Crash Course In Science concert ooit in Europa. Er zal een visueel element aanwezig zijn, een sound element en een performance element. Wij kijken al uit naar het optreden en hopen hetzelfde van onze fans.

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers? Waarom moeten ze zeker naar het Crash Course In Science concert op het BIMfest in Antwerpen komen zien?

Michael Zodorozny: We willen alle fans in België bedanken voor hun steun en hun interesse in ons project gedurende de jaren. Het betekende veel voor ons dat onze muziek ook daar werd geapprecieerd. Ik hoop dat jullie lezers naar het Crash Course In Science concert in Antwerpen zullen komen, want er zal echt iets te zien en te horen zijn!

Henk Vereecken

www.crashcourseinscience.com

www.myspace.com/ccis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/06/2019 : Angels Of Liberty geven nog één keer een teken van leven!

Er is leven na de dood, teminste als het van Angels Of Liberty afhangt. De groep rond Voe Saint-Clare die veel te snel het tijdelijke voor het eeuwige ruilde pakt op Secret Sin, het eigen label van de band, eind deze maand uit met “Servant Of The Grail”. “Innnana” werd reeds in 2017 als teaser vrij gegeven om het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2019 : KL Dark Records pakt uit met een tribute to And One

And One was ooit zeer populair in de scene met hun aanstekelijke en donkere electro pop /ebm, vooral nummers als “Techno Man”, “Metalhammer”, “Deutsmachine”, “Tanz Der Arroganz”,... deden menig donkere dansvloer in de jaren 90 vol lopen. Tegenwoordig is And One bij ons uit de picture verdwenen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Logical Tears - Reboot 2.0

Deze “Reboot 2.0” is eigenlijk een ietwat opgepimpte heruitgave van het album “Japanese Lovers” dat reeds in 2015 bij Manic Depression verscheen (en ook toen door Dark Entries aan een kritische luisterervaring werd onderworpen, hier het bewijs). Bij Icy Cold een label dat nauw samen werkt met Manic Depression, is er ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lotus Feed - Songs From The Silent Age

Deze formatie uit Keulen zag reeds in 1995 het levenslicht, tijdens de hoogdagen van de Duitse gothic golf zeg maar. Geen wonder dat groep aanvankelijk de kaart trok van de meer traditionele gothic rock, iets wat te horen is op hun debuut “A Different Place” dat pas in 2011 verscheen. Meteen werd Lotus Feed bij het legertje gotihc ...

lees meer...
CD BESPREKING : Delphine Coma - Leaving The Scene

Een band uit Portland USA, die met enige vetraging de redactietafel bereikt. Beter laat dan nooit durf ik dan denken en als ik deze “Leaving The Scene” door mijn cd speler laat opeten schiet het openingsnummer “Touch” al meteen raak. Cold wave badend in een gothisch angstzweet. Hoewel ze zich zelf geen gothic band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Joy Disaster - Aeternum

Joy Disaster gaat alweer mee sedert 2005 en de jaartjes dikken dus aardig aan. In al die jaren is de stijl, de groep beleefde haar hoogdagen ten tijde van het debuutalbum “StäyGätôW” (2009), een album dat toen sterk knipoogde naar de hernieuwde belangstelling in het gothic rock en vooral death rock subgenre, een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sofy Major - Total Dump

Met het eerder dit jaar verschenen Blood On The Street, het laatste album van onze eigenste noiserock trots Vandal X, kregen we een portie lawaai zoals we dat graag hebben. Deze plaat kwam er volgens eigen zeggen na een moeilijke periode. Zeggen dat men van iets negatiefs iets positiefs gemaakt heeft, past niet echt in de Vandal X kraam; ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...