casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

CRASH COURSE IN SCIENCE
Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
Crash Course In Science speelt exclusief op het Belgian Independent Music Festival van 19 december in Hof Ter Lo / Trix. Meteen hun allereerste optreden in Europa!

Crash Course In Science zijn genoegzaam bekend van de minimal wave klassiekers "Flying Turns" en "Cardboard Lamb". Tot op heden speelden deze Amerikanen nog nooit in Europa. Doch daar zal weldra verandering in komen... dankzij het BIM festival!

Stel Crash Course In Science eens voor aan de jongere generatie die niet altijd bekend is met de band?

Michael Zodorozny: Crash Course In Science is een groep opgericht door de kunststudenten Dale Feliciello, Mallory Yago en Michael Zodorozny in 1979. Geïnspireerd door punk rock en performance art werd de groep opgericht als een middel voor de leden om hun ideeën tot expressie te brengen. Hoewel in het begin uit noodzaak speelgoedinstrumenten en drums gebruikt werden, evolueerde de sound toen de groep hun eigen synthesizers en drummachines begonnen te bouwen en aan te passen om zo een ‘do it yourself’ electro sound te creëren.

Toen jullie muziek begonnen maken, wat waren toen jullie muzikale inspiratiebronnen?

Michael Zodorozny: We hebben allemaal verschillende individuele invloeden. Een aantal van onze inspiratiebronnen waren: experimentele elektronische muziek, punk, blues, Brian Eno, Iggy Pop, Black Sabbath, Sly And The Family Stone, The Sparks en 60’s pop radio.

Crash Course In Science had op zijn beurt een grote invloed op heel wat electro en minimal wave bands. De releases van de band (een enkele single, “Cardboard Lamb”, en een enkele EP, “Signals Form Pier Thirteen”) waren nochtans echt wel erg summier te noemen. Hoe verklaar je dat een band met slechts 7 officieel uitgebrachte songs zulk een grote impact had en van zo grote invloed was op andere bands?

Michael Zodorozny: Hoewel er eerst slechts twee officiële releases waren, waren vele fasen in het bestaan van Crash Course In Science gedocumenteerd door onuitgebrachte opnames. We experimenteerden met verschillende types instrumentatie en schreven gedurende de jaren heel wat materiaal dat we live brachten. We werkten ook samen met andere artiesten en traden samen op. Toen we onze eerste platen opnamen, trachtten we iets te creëren waarnaar we zelf graag zouden luisteren. We probeerden niet in een hokje te passen. We trachtten iets in onszelf op te roepen dat kon worden geprojecteerd op dezelfde manier als dat gebeurt bij tekenen of schilderen.

Toen we “Signals Form Pier Thirteen” opnamen, was het niet bedoeld als een dance plaat, het was meer bedoeld als een levende momentopname van waar Crash Course In Science op dat moment voor stond. We waren niet zeker wat de reactie zou zijn, maar het was een getrouwe weergave van hoe we toen waren. De inspiratie voor “Signals From Pier Thirteen” was een echt bestaande plaats. Dat was een verlaten pier gelegen langs de Delaware rivier in Philadelphia, Pier Thirteen genaamd, niet ver van de plaats waar we repeteerden. Die moet in gebruik geweest zijn in de eerste helft van de 20ste eeuw. Al de beelden die we gebruikten voor de cover van de plaat waren foto’s ofwel van de pier, ofwel van voorwerpen die we daar vonden. Pier Thirteen was een grote invloed voor ons en we gingen er vaak heen. Reusachtige machinerieën stonden er stil en verlaten bij. Het was een plaats vol intrigerende vormen, schaduwen en overblijfselen. Zonsopgang was ons favoriete tijdstip om erheen te gaan.

Wat betreft invloed op andere bands: wanneer iemands artwork of muziek waardevol blijkt te zijn voor een bepaald publiek en de test der tijd kan doorstaan, kan dat de scheppers een gevoel geven van voldoening. We voelen ons vereerd dat andere bands ons citeren als invloed en naar ons kijken voor inspiratie.

Waarom kozen jullie de nogal vreemde naam Crash Course In Science voor de band? Waarnaar verwees die?

Michael Zodorozny: Er bestaat een vroege, nooit uitgegeven song, die we schreven met de titel “Crash Course In Science”. Daar komt de naam vandaan. Het was iets dat al improviserend ontstond en dat is blijven hangen. Als we terugkijken op de evolutie van de band, dan is het de perfecte naam voor het project. Toen we onze eigen instrumenten begonnen te bouwen, moesten er meer en meer dingen uitgezocht worden en opgelost. Het was – en is nog steeds – letterlijk een Crash Course In Science!

Kan je ons wat meer vertellen over de instrumenten die jullie gebruikten? En wat is het verhaal achter het gebruik van speelgoedinstrumenten?

Michael Zodorozny: Toen we begonnen, gebruikten we speelgoedinstrumenten en echte drums omdat dat hetgene was wat toen beschikbaar was voor ons. Maar kort daarna begonnen we te experimenteren met verschillende types taperecorders gekoppeld aan de instrumenten en begonnen we de variëteit aan klanken uit te breiden. Uiteindelijk begon Dale verschillende synthesizers te bouwen uit bijeengescharreld materiaal. Elk instrument zat in een verschillend gekleurd omhulsel. Elk instrument had een ganse reeks knoppen en schakelaars en we gaven ze een naam die correspondeerde met de kleur. Onze instrumenten: de grijze, de blauwe, de oranje, de witte etc… hadden allemaal hun eigen klankenvocabularium.

Kan je eens wat dieper ingaan op de twee meest bekende songs van Crash Course In Science: “Cardboard Lamb” en “Flying Turns”, die echte underground hits werden?

Michael Zodorozny: Mallory schreef de lyrics voor “Cardboard Lamb” en we waren er allemaal door geïntrigeerd. Het was een song die we heel graag speelden, zowel op repetities als live. Die song is een beetje een mysterie, zelfs voor ons. Op een dag was ie er gewoon. Er is wel een stuk speelgoed uit Dales kindertijd, een klein lammetje op wieltjes dat in the video van “Cardboard Lamb” te zien was, dat aan de idee ten grondslag zou kunnen liggen. De inspiratie komt voor een groot deel uit een kinderlijke droomwereld.

“Flying Turns” werd geschreven de nacht voor we de studio introkken. We wilden iets capteren op het moment van de conceptie. De song werd niet echt vooraf gerepeteerd maar de ruwe delen werden samengesmeed in de studio. Ik had een soort visioen van de song in mijn hoofd de nacht voordien en het was alsof dat zich manifesteerde gedurende het opnameproces.

“Kitchen Motors” is ook zo’n intrigerende song. Vertel daar eens wat meer over? Welk keukengerei gebruikten jullie voor de song “Kitchen Motors”? En vanwaar komt het motorgeluid dat we horen? Het lijkt wel een mixer...

Michael Zodorozny: De song “Kitchen Motors” is een hommage aan al het mechanisch gereedschap dat gebruikt wordt in een keuken. Het is een retro statement over de staat van strijd van de huisvrouw met deze toestellen. Het geluid was bedoeld als het geluid van een blender, maar het is eigenlijk het geluid van een boormachine.

Kan je ons wat meer vertellen over de 3-LP box die een dezer dagen uit gaat komen? Is die samengesteld door de band zelf of in hoeverre hadden jullie inspraak in de realisatie van deze compilatie?

Michael Zodorozny: De box set, die 3 LP’s en een 7” single bevat, kwam in oktober uit op Vinyl On Demand in Duitsland. De band was ten zeerste betrokken bij de keuze van de nummers voor deze box set compilatie en bij het volledige design van de release. De box set bestaat uit een herpersing van onze 7 inch single “Cakes In The Home” samen met bonus tracks uit die periode. Een herpersing van “Signals From Pier Thirteen” samen met 8 onuitgegeven demo tracks uit die periode. Een album met twee live opnames van 1980 en 1981 inclusief het concert van Crash Course In Science als support van het Philip Glass ensemble in Philadelphia. De derde LP, “Near Marineland”, bevat afgewerkte mixen van onuitgegeven studio materiaal, samen met een aantal remixen die we zelf maakten van dit materiaal, gearrangeerd en geproduced door Crash Course In Science en John Wicks, de originele producer van Crash Course In Science. De bandleden ontwierpen al het artwork voor de box set. Dat artwork omvat het design van de box zelf en al het binnenhoes, buitenhoes en label design.

De meest recente release door Crash Course In Science was “Signals From Pier Thirteen” uit 1981. Wat gebeurde er achteraf met de band? Was er sprake van een split? Waarom kwam er tot op heden nooit een album of een nieuwe release van de band?

Michael Zodorozny: Ongeveer een jaar nadat we “Signals From Pier Thirteen” opnamen, namen we het materiaal op voor het “Near Marineland” album. Dat kwam echter niet uit en bleef zelfs ongemixt. Crash Course In Science is nooit gesplit, maar we waren allemaal actief met andere projecten naast Crash Course In Science. Het is eigenlijk maar sinds de laatste paar jaar dat we ons bewust zijn geworden van de impact die we hadden. Dale en Mallory deden solo performances en hadden een zijproject onder de naam Green Ghost en The Flaming Bango Bangos met Pete Baker van The Stickmen. Michael deed ook solo performances, formeerde de band KMZ met Ken Montgomery en was een lid van de performance art groep Disturbed Form Theatre, met danser/medewerker Greg Reeves, die zich in de eerste plaats bezighield met soundtracks en het ontwerp van slide projecties. We hebben altijd geweten dat het “Near Marineland” album ooit uit zou komen en we zijn heel blij dat het nu eindelijk uit is.

Welke plannen heb je voor de toekomst? Een nieuw album misschien?

Michael Zodorozny: We zijn allen kunst blijven maken, songs blijven schrijven en we zijn blijven opnemen, op ons eentje en samen en we hebben al discussies gehad over het opnemen van materiaal voor een nieuw album. We zijn ook allen visuele artiesten. We hebben ook de idee besproken om samen een galerijtentoonstelling van ons artwork te houden.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het BIMfest in Antwerpen?

Michael Zodorozny: Wat je kan verwachten is het eerste Crash Course In Science concert ooit in Europa. Er zal een visueel element aanwezig zijn, een sound element en een performance element. Wij kijken al uit naar het optreden en hopen hetzelfde van onze fans.

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers? Waarom moeten ze zeker naar het Crash Course In Science concert op het BIMfest in Antwerpen komen zien?

Michael Zodorozny: We willen alle fans in België bedanken voor hun steun en hun interesse in ons project gedurende de jaren. Het betekende veel voor ons dat onze muziek ook daar werd geapprecieerd. Ik hoop dat jullie lezers naar het Crash Course In Science concert in Antwerpen zullen komen, want er zal echt iets te zien en te horen zijn!

Henk Vereecken

www.crashcourseinscience.com

www.myspace.com/ccis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...