casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

CRASH COURSE IN SCIENCE
Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
08/12/2009 : CRASH COURSE IN SCIENCE - Een uniek optreden: Crash Course In Science spelen voor de allereerste keer in Europa!!!
Crash Course In Science speelt exclusief op het Belgian Independent Music Festival van 19 december in Hof Ter Lo / Trix. Meteen hun allereerste optreden in Europa!

Crash Course In Science zijn genoegzaam bekend van de minimal wave klassiekers "Flying Turns" en "Cardboard Lamb". Tot op heden speelden deze Amerikanen nog nooit in Europa. Doch daar zal weldra verandering in komen... dankzij het BIM festival!

Stel Crash Course In Science eens voor aan de jongere generatie die niet altijd bekend is met de band?

Michael Zodorozny: Crash Course In Science is een groep opgericht door de kunststudenten Dale Feliciello, Mallory Yago en Michael Zodorozny in 1979. Geïnspireerd door punk rock en performance art werd de groep opgericht als een middel voor de leden om hun ideeën tot expressie te brengen. Hoewel in het begin uit noodzaak speelgoedinstrumenten en drums gebruikt werden, evolueerde de sound toen de groep hun eigen synthesizers en drummachines begonnen te bouwen en aan te passen om zo een ‘do it yourself’ electro sound te creëren.

Toen jullie muziek begonnen maken, wat waren toen jullie muzikale inspiratiebronnen?

Michael Zodorozny: We hebben allemaal verschillende individuele invloeden. Een aantal van onze inspiratiebronnen waren: experimentele elektronische muziek, punk, blues, Brian Eno, Iggy Pop, Black Sabbath, Sly And The Family Stone, The Sparks en 60’s pop radio.

Crash Course In Science had op zijn beurt een grote invloed op heel wat electro en minimal wave bands. De releases van de band (een enkele single, “Cardboard Lamb”, en een enkele EP, “Signals Form Pier Thirteen”) waren nochtans echt wel erg summier te noemen. Hoe verklaar je dat een band met slechts 7 officieel uitgebrachte songs zulk een grote impact had en van zo grote invloed was op andere bands?

Michael Zodorozny: Hoewel er eerst slechts twee officiële releases waren, waren vele fasen in het bestaan van Crash Course In Science gedocumenteerd door onuitgebrachte opnames. We experimenteerden met verschillende types instrumentatie en schreven gedurende de jaren heel wat materiaal dat we live brachten. We werkten ook samen met andere artiesten en traden samen op. Toen we onze eerste platen opnamen, trachtten we iets te creëren waarnaar we zelf graag zouden luisteren. We probeerden niet in een hokje te passen. We trachtten iets in onszelf op te roepen dat kon worden geprojecteerd op dezelfde manier als dat gebeurt bij tekenen of schilderen.

Toen we “Signals Form Pier Thirteen” opnamen, was het niet bedoeld als een dance plaat, het was meer bedoeld als een levende momentopname van waar Crash Course In Science op dat moment voor stond. We waren niet zeker wat de reactie zou zijn, maar het was een getrouwe weergave van hoe we toen waren. De inspiratie voor “Signals From Pier Thirteen” was een echt bestaande plaats. Dat was een verlaten pier gelegen langs de Delaware rivier in Philadelphia, Pier Thirteen genaamd, niet ver van de plaats waar we repeteerden. Die moet in gebruik geweest zijn in de eerste helft van de 20ste eeuw. Al de beelden die we gebruikten voor de cover van de plaat waren foto’s ofwel van de pier, ofwel van voorwerpen die we daar vonden. Pier Thirteen was een grote invloed voor ons en we gingen er vaak heen. Reusachtige machinerieën stonden er stil en verlaten bij. Het was een plaats vol intrigerende vormen, schaduwen en overblijfselen. Zonsopgang was ons favoriete tijdstip om erheen te gaan.

Wat betreft invloed op andere bands: wanneer iemands artwork of muziek waardevol blijkt te zijn voor een bepaald publiek en de test der tijd kan doorstaan, kan dat de scheppers een gevoel geven van voldoening. We voelen ons vereerd dat andere bands ons citeren als invloed en naar ons kijken voor inspiratie.

Waarom kozen jullie de nogal vreemde naam Crash Course In Science voor de band? Waarnaar verwees die?

Michael Zodorozny: Er bestaat een vroege, nooit uitgegeven song, die we schreven met de titel “Crash Course In Science”. Daar komt de naam vandaan. Het was iets dat al improviserend ontstond en dat is blijven hangen. Als we terugkijken op de evolutie van de band, dan is het de perfecte naam voor het project. Toen we onze eigen instrumenten begonnen te bouwen, moesten er meer en meer dingen uitgezocht worden en opgelost. Het was – en is nog steeds – letterlijk een Crash Course In Science!

Kan je ons wat meer vertellen over de instrumenten die jullie gebruikten? En wat is het verhaal achter het gebruik van speelgoedinstrumenten?

Michael Zodorozny: Toen we begonnen, gebruikten we speelgoedinstrumenten en echte drums omdat dat hetgene was wat toen beschikbaar was voor ons. Maar kort daarna begonnen we te experimenteren met verschillende types taperecorders gekoppeld aan de instrumenten en begonnen we de variëteit aan klanken uit te breiden. Uiteindelijk begon Dale verschillende synthesizers te bouwen uit bijeengescharreld materiaal. Elk instrument zat in een verschillend gekleurd omhulsel. Elk instrument had een ganse reeks knoppen en schakelaars en we gaven ze een naam die correspondeerde met de kleur. Onze instrumenten: de grijze, de blauwe, de oranje, de witte etc… hadden allemaal hun eigen klankenvocabularium.

Kan je eens wat dieper ingaan op de twee meest bekende songs van Crash Course In Science: “Cardboard Lamb” en “Flying Turns”, die echte underground hits werden?

Michael Zodorozny: Mallory schreef de lyrics voor “Cardboard Lamb” en we waren er allemaal door geïntrigeerd. Het was een song die we heel graag speelden, zowel op repetities als live. Die song is een beetje een mysterie, zelfs voor ons. Op een dag was ie er gewoon. Er is wel een stuk speelgoed uit Dales kindertijd, een klein lammetje op wieltjes dat in the video van “Cardboard Lamb” te zien was, dat aan de idee ten grondslag zou kunnen liggen. De inspiratie komt voor een groot deel uit een kinderlijke droomwereld.

“Flying Turns” werd geschreven de nacht voor we de studio introkken. We wilden iets capteren op het moment van de conceptie. De song werd niet echt vooraf gerepeteerd maar de ruwe delen werden samengesmeed in de studio. Ik had een soort visioen van de song in mijn hoofd de nacht voordien en het was alsof dat zich manifesteerde gedurende het opnameproces.

“Kitchen Motors” is ook zo’n intrigerende song. Vertel daar eens wat meer over? Welk keukengerei gebruikten jullie voor de song “Kitchen Motors”? En vanwaar komt het motorgeluid dat we horen? Het lijkt wel een mixer...

Michael Zodorozny: De song “Kitchen Motors” is een hommage aan al het mechanisch gereedschap dat gebruikt wordt in een keuken. Het is een retro statement over de staat van strijd van de huisvrouw met deze toestellen. Het geluid was bedoeld als het geluid van een blender, maar het is eigenlijk het geluid van een boormachine.

Kan je ons wat meer vertellen over de 3-LP box die een dezer dagen uit gaat komen? Is die samengesteld door de band zelf of in hoeverre hadden jullie inspraak in de realisatie van deze compilatie?

Michael Zodorozny: De box set, die 3 LP’s en een 7” single bevat, kwam in oktober uit op Vinyl On Demand in Duitsland. De band was ten zeerste betrokken bij de keuze van de nummers voor deze box set compilatie en bij het volledige design van de release. De box set bestaat uit een herpersing van onze 7 inch single “Cakes In The Home” samen met bonus tracks uit die periode. Een herpersing van “Signals From Pier Thirteen” samen met 8 onuitgegeven demo tracks uit die periode. Een album met twee live opnames van 1980 en 1981 inclusief het concert van Crash Course In Science als support van het Philip Glass ensemble in Philadelphia. De derde LP, “Near Marineland”, bevat afgewerkte mixen van onuitgegeven studio materiaal, samen met een aantal remixen die we zelf maakten van dit materiaal, gearrangeerd en geproduced door Crash Course In Science en John Wicks, de originele producer van Crash Course In Science. De bandleden ontwierpen al het artwork voor de box set. Dat artwork omvat het design van de box zelf en al het binnenhoes, buitenhoes en label design.

De meest recente release door Crash Course In Science was “Signals From Pier Thirteen” uit 1981. Wat gebeurde er achteraf met de band? Was er sprake van een split? Waarom kwam er tot op heden nooit een album of een nieuwe release van de band?

Michael Zodorozny: Ongeveer een jaar nadat we “Signals From Pier Thirteen” opnamen, namen we het materiaal op voor het “Near Marineland” album. Dat kwam echter niet uit en bleef zelfs ongemixt. Crash Course In Science is nooit gesplit, maar we waren allemaal actief met andere projecten naast Crash Course In Science. Het is eigenlijk maar sinds de laatste paar jaar dat we ons bewust zijn geworden van de impact die we hadden. Dale en Mallory deden solo performances en hadden een zijproject onder de naam Green Ghost en The Flaming Bango Bangos met Pete Baker van The Stickmen. Michael deed ook solo performances, formeerde de band KMZ met Ken Montgomery en was een lid van de performance art groep Disturbed Form Theatre, met danser/medewerker Greg Reeves, die zich in de eerste plaats bezighield met soundtracks en het ontwerp van slide projecties. We hebben altijd geweten dat het “Near Marineland” album ooit uit zou komen en we zijn heel blij dat het nu eindelijk uit is.

Welke plannen heb je voor de toekomst? Een nieuw album misschien?

Michael Zodorozny: We zijn allen kunst blijven maken, songs blijven schrijven en we zijn blijven opnemen, op ons eentje en samen en we hebben al discussies gehad over het opnemen van materiaal voor een nieuw album. We zijn ook allen visuele artiesten. We hebben ook de idee besproken om samen een galerijtentoonstelling van ons artwork te houden.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het BIMfest in Antwerpen?

Michael Zodorozny: Wat je kan verwachten is het eerste Crash Course In Science concert ooit in Europa. Er zal een visueel element aanwezig zijn, een sound element en een performance element. Wij kijken al uit naar het optreden en hopen hetzelfde van onze fans.

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers? Waarom moeten ze zeker naar het Crash Course In Science concert op het BIMfest in Antwerpen komen zien?

Michael Zodorozny: We willen alle fans in België bedanken voor hun steun en hun interesse in ons project gedurende de jaren. Het betekende veel voor ons dat onze muziek ook daar werd geapprecieerd. Ik hoop dat jullie lezers naar het Crash Course In Science concert in Antwerpen zullen komen, want er zal echt iets te zien en te horen zijn!

Henk Vereecken

www.crashcourseinscience.com

www.myspace.com/ccis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fischer-Z - Swimming In Thunderstorms

27 december viert John Watts zijn vijfenzestigste verjaardag, maar dat belet hem niet om met zijn band Fischer-Z nog muziek te maken. Voor deze gelegenheid koos Watts voor een ruimere bezetting en laat zich omringen door vier doorwinterde muzikanten. Inmiddels is ‘Swimming In Thunderstorms’ het twaalfde studioalbum van deze toch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Siavash Amini - Serus

Iraniër Siavash Amini is momenteel zowat de rijzende ster in de dark ambient wereld die ons om de haverklap met nieuw (én sterk) materiaal verblijdt. Zijn laatste album Serus is een ode aan de nacht geworden. Niet bijster origineel in het dark ambient genre horen we u al denken, maar Amini is clever genoeg om niet in clichés ...

lees meer...
CD BESPREKING : Techniques Berlin - Breathing

Geef toe, wat zou je als band met de naam Techniques Berlin en met dit artwork anders kunnen maken dan minimal synthpop? Techniques Berlins sound zit wat tussen minimal synthwave en synthpop in en ze komen trouwens helemaal niet uit Berlijn maar uit Toronto, Ontario, Canada. Bij het horen van dit album moet ik heel vaak denken aan oude ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Dead Man's Hill opent 1ste dag Porta Nigra 2020.

Het zijn drukke tijden voor Bart Piette, niet alleen verschijnt er binnenkort een eerste langspeler van het anarchistische new wave collectief Donder, Hel & Hagel; tevens haalt hij samen met levensgezellin Els de didgeridoo boven om overal te lande als Chrysopa Occulta op te treden, in het achterhoofd zijn ze dan nog eens met Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Orryelle treedt dit jaar nog 1 keer op in Antwerpen, en doet dit niet alleen!

We steken het bij Dark Entries niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van het duo UrZon & Orryelle. We zagen ze voor het eerst tijdens de tweede editie van Trouwfest, en onlangs waren ze nog het onbetwiste hoogtepunt van Sewerfest. Daartussen zagen we het duo nog samen aan het werk met Chrysopa Occulta (oftewel Bart en Els van Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Tones On Tail met zeldzaam live materiaal present op youtube.

Tones On Tail was een Bauhaus offspring die naast bassist en voormalig Bauhaus roadie Glenn Campling ook ex Bauhaus leden Daniel Ash en Kevin Haskins in de gelederen telde. Diezelfde Glenn Campling zette recente zeldzame live clips online, die in 1984 in Schotland (Glasgow) op vhs werden opgenomen. Campling startte recent trouwens ook een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Puce Mary - The Drought

We dachten eerst dat het om een schrijffout ging toen we onlangs bij de promomail aangaande Puce Mary’s ‘nieuwe’ album The Drought als releasedatum 5 oktober 2018 zagen staan. Dit was tot nog toe enkel een digitale uitgave, sinds april 2019 is dit album van het Deense wonderkind ook verkrijgbaar op cd en vinyl. Ik ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Het wordt een drukke herfst bij Wool-E !

Release 5 Oktober: Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest CD (Wool-E Discs) 2 punkers & een hippie, 2 hippies & een punker... 3 anarchisten quoi, volleerd in het schenenschoppen en het omverblazen van heilige huisjes. 20 jaar in diverse bands die het deden met ska, punk, hardcore, electro, (neo)folk, darkambient industrial ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Salad Daze Tour brengt Wayne Hussey naar Retie

Dark Balloon als organisatie is er in geslaagd een iconische naam richting Retie te brengen. Wayne Hussey, grootgebracht in de gouden tijden van The Sisters Of Mercy, om later samen met Craig Adams The Mission op te richten. Verantwoordelijk voor groot geworden albums als First And Last And Always en God’s Own Medicine. Pionier van ...

lees meer...
CD BESPREKING : von Stroheim - Love ? Who Gets Love ?

Mogen we hierbij de stelling bevestigen dat film en muziek perfect kunnen samengaan zonder dat het een soundtrack is ? Zo we denken van wel, want het Brussels gezelschap von Stroheim wist zijn naam te ontlenen aan de Oostenrijkse filmregisseur, acteur en scriptschrijver Erich von Stroheim. Bij cinefielen ongetwijfeld gekend als ‘the ...

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Le Garage Luik, 06/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter Hook and the Light - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...