casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

673 items

   

AROMA DI AMORE
Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.
04/12/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

04/12/2009 : AROMA DI AMORE - Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.
04/12/2009 : AROMA DI AMORE - Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.
04/12/2009 : AROMA DI AMORE - Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.
Aroma Di Amore speelt live op het Belgian Independent Music Festival op 19 december in Hof Ter Lo / Trix! http://www.bimfest.be

Voor de tweede keer op het BIM-podium: Aroma di Amore. De new wave band rond Elvis Peeters en Fred Angst vergaarde zelfs roem in het buitenland, wat voor een band met Nederlandse teksten allesbehalve vanzelfsprekend is. Zeer binnenkort stelt Aroma di Amore de dubbele compilatie "Onverdeeld" voor. Dark Entries sprak met zanger Elvis Peeters.

Stel Aroma di Amore eens voor aan diegenen die jullie nog niet zouden kennen.

Elvis Peeters: Aroma di Amore stond in 1982 in de finale van de Rock Rally als een van de weinige met Nederlandstalige teksten. De groep bestond vooral uit Elvis Peeters (zang), Lo Meulen (bas) en Fred Angst (gitaar). Wij maakten enkele EP’s, twee MLP’s en twee LP’s. Wij speelden in België, Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Spanje.

Een van mijn geliefde interviewvragen is de vraag naar de oorsprong van de bandnaam. Waarom noemden jullie de band Aroma di Amore? En vanwaar komt eigenlijk de artiestennaam Elvis Peeters?

Elvis Peeters: Aroma di Amore is eigenlijk fout Italiaans, maar we kozen het omdat het achterstevoren bijna net hetzelfde klinkt, vooral om de klankrijkdom van de naam, dus. Elvis Peeters kwam er omdat Presley net gestorven was en Costello al in de hitparades stond. Er was dus een Elvis vacant, en zo’n rock & roll naam gecombineerd met het oer-vlaamse Peeters, dat is opnieuw rock & roll.

Was het voor jullie een logische keuze om in het Nederlands te zingen? Er waren zo nog wel een paar new wave groepen die (geheel of gedeeltelijk) in het Nederlands zongen: Arbeid Adelt, De Brassers, Mensen Blaffen... In hoeverre voelde Aroma di Amore zich met hen verwant?

Elvis Peeters: Wij traden regelmatig op met Arbeid Adelt! En met mensen Blaffen. Ik heb Sylvie, de zangeres van Mensen Blaffen zelfs twee keer live vervangen toen zij een optreden hadden en Sylvie niet kon, de optredens waren zo schaars dat het jammer zou zijn als er een niet doorging, dus sprong ik maar in.

Songs als “Zij Is Blij” en “Meisje Zijn” vind ik eigenlijk erg aangrijpende teksten hebben, die – denk ik – voor velen herkenbaar zijn. In hoeverre zijn de Aroma di Amore lyrics autobiografisch?

Elvis Peeters: Zij zijn niet echt autobiografisch, ik lees veel, “Dobberman” bvb. is gebaseerd op een roman van Thomas Bernhard, “De Kalkfabriek”, enz. En ik kijk naar de wereld en lees de media en daar vind ik vaak inspiratie, zo ook “Meisje Zijn” over het ongemak van het mannelijke en vrouwelijke in onze samenleving. De tekst van “Zij Is Blij” is overigens geschreven door H.K., onze eerste gitarist.

Twee grote thema’s vind ik terug in de teksten van Aroma di Amore. In de eerste plaats gaat het vaak over liefde (cf. ook de bandnaam) en vooral de vele frustraties en het verdriet dat ermee gepaard gaat. Anderzijds vindt men in de Aroma di Amore teksten ook vaak een soort (links/pacifistisch) politiek/maatschappelijk engagement terug. En soms komen beide thema’s zelfs in dezelfde song aan bod, zoals – heel mooi – in “NV Verdriet”. Ben je het een beetje eens met deze analyse?

Elvis Peeters: Ja, dat klopt redelijk. Wij hebben altijd zowel voor het hart, het hoofd als de benen willen spelen.

Nog even doorbomen op de maatschappijkritiek die vaak onderhuids of ook meer expliciet aanwezig is in het werk van Aroma di Amore. “Voor De Dood” is daar wel het bekendste voorbeeld van. Aroma di Amore ontstond in een tijd van koude oorlog (jullie noemden er een MLP naar!), rakettendemonstraties, werkloosheid, een beginnende milieubeweging etc. Waren julie daar bewust mee bezig met die problematiek? Met politiek? Vonden/vinden jullie het belangrijk om enig engagement in jullie muziek te steken? Voelden jullie je verwant met landgenoten als Red Zebra (spelen dit jaar ook op het BIMfest en ik legde ze dezelfde vraag voor), De Brassers, The Kids… die enigszins hetzelfde deden?

Elvis Peeters: Ikzelf vind “En Toen Was Er Niets Meer” van De Brassers nog altijd een relevante plaat, ik ben destijds twee keer naar de Traumatoer van De Brassers/Red Zebra gaan kijken, ik heb The Kids vaak gezien, maar dat was net voor wij met Aroma di Amore begonnen… maar er was toen wel enige verwantschap en onderlinge stimulans met al die groepen die niet alleen maar vrijblijvend rock & roll wilden spelen.

Er was/(is?) sprake van succes en interesse in de band tot ver buiten de landsgrenzen. In Spanje, Frankrijk en Zwitserland traden jullie op, in Spanje belandden jullie op een sampler. En naar het schijnt haalden Aroma di Amore de alternatieve charts van Polen tot Canada. Allemaal landen waar de gemiddelde inwoner geen jota Nederlands begrijpt. Hoe verklaren jullie dit? Blijkbaar moet de muziek op zich veel mensen aangesproken hebben?

Elvis Peeters: Ja, onze muziek drukte wel iets uit, denk ik, waar een deel mensen zich toen fel in herkende, zelfs in landen waar ze het Nederlands niet begrepen, ik zie dat als Einstürzende Neubauten of Noir Désir, Manu Chao of De Kift, die in hun eigen taal blijven zingen, wat toch maar normaal is, en niettemin anderstaligen kunnen aanspreken. Muzikaal waren wij heel internationaal georiënteerd, wij keken naar Wire, Big Black, Sisters of Mercy, Der Plan, P.I.L, Kraftwerk eerder dan naar Johan Verminnen of De Kreuners destijds. En dan doet de taal waarin je zingt er minder toe dan de attitude waarmee je je nummers brengt, al maakte dat in onze eigen taal zingen deel uit van onze attitude.

Ook in Nederland traden jullie geregeld op. Ga eens wat dieper in op het succes bij onze Noorderburen?

Elvis Peeters: Wij zaten bij hetzelfde boekingsbureau als Claw Boys Claw en dat hielp wel in Nederland, wij hadden een poot aan huis in het Amsterdamse kraakmilieu waar wij vaak optraden met bands als Morzelpronk, The Ramona’s enzo, wij werden daar ook op de vrije zenders nogal gedraaid, onze tweede MLP De sfeer van grote dagen is in opnamestudio van Nasmak opgenomen met Theo Van Eenbergen.

Op jullie website vallen wel een aantal interessante weetjes te sprokkelen. Zoals deze: ‘Chris Reed (Red Lorry Yellow Lorry) producete en speelde gitaar op “Zonder Omzien”.’ Hoe kwam het zover? Vertel ons eens de anekdote hierachter?

Elvis Peeters: Red Lorry Yellow Lorry zat in België ook bij PIAS, zoals wij, en via de platenfirma kwamen we in contact met Chris Reed. Red Lorry Yellow Lorry en Aroma di Amore hadden een beetje dezelfde sound waar het hardere gitaarnummers betrof.

Persoonlijk vind ik het erg spijtig dat de Aroma di Amore releases nooit deftig op cd zijn verschenen. De cd “Radikal” bevatte een paar erg interessante dingen (zoals de alternatieve versie van “Zij Is Blij”). Maar uiteindelijk vind ik dat toch niet echt zo'n geslaagde compilatie. Alleen al omdat “Gorilla, Dans De Samba” er niet eens op staat. Hadden jullie eigenlijk inspraak in de songkeuze voor die compilatie?

Elvis Peeters: Ja, wij hadden zeker inspraak, en we stonden voor de keuze minder dan de helft van ons repertoire op één cd te zetten, zo vallen er nummers af natuurlijk. Wij hielden toen meer van een dobberman dan van een gorilla blijkbaar.

Binnenkort komt er een nieuwe compilatie op de markt die er al veel degelijker en uitgebreider uitziet: “Onverdeeld”. Vertel daar eens wat meer over en hadden jullie deze keer inspraak in de songkeuze?

Elvis Peeters: “Onverdeeld” komt uit bij het nieuwe label OnderStroom. Bijna gans ons oeuvre staat erop, en wat er niet op staat komt in april 2010 apart uit op vinyl. Ja, ook hier hadden we volledige inspraak, wij zijn geheel zelf verantwoordelijk voor wat geselecteerd is, de platenfirma heeft zich daar absoluut niet mee gemoeid.

New wave in België is blijkbaar aan een revival toe. Er worden weer redelijk wat grootschaliger fuiven georganiseerd in het genre en een festival als Sinners Day trok 10.000 man. Heb je daar een mening over? Plukt Aroma di Amore mede de vruchten van deze revival of gaat deze (tot nog toe) aan jullie voorbij?

Elvis Peeters: Dat zal nog moeten blijken. Maar ik heb het niet zo met revivals. Onze gitarist is overigens met een boeiend hedendaags project bezig, Zool, en ikzelf maak nog af en toe een plaat met De Legende.

Het is reeds de tweede maal dat Aroma di Amore op onze affiche prijkt. Welke herinneringen hebben jullie aan het optreden op het BIM festival van 2004?

Elvis Peeters: Dat we toen als afsluiter op een onmogelijk nachtelijk uur moesten spelen, maar dat het een geweldig concert was. We kregen er toen echt weer zin in en hebben daarna nog een keer of vier opgetreden.

Wat mogen we verwachten van het optreden van Aroma di Amore op het BIMfestival? Gaan jullie ook nieuwe nummers brengen?

Elvis Peeters: Wij gaan in ieder geval een zeer verrassende cover brengen. En enkel nummers die we zeer zelden live hebben gespeeld.

Waarom moeten we zeker komen kijken naar het optreden van Aroma di Amore op het BIMfest 2009?

Elvis Peeters: Omdat het nog altijd een van de beste Nederlandstalige bands is uit België. Dit soort songs hoor je nergens anders. Toen we Onverdeeld samenstelden hebben we aandachtig naar al onze nummers geluisterd. We schrokken er zelf van hoe gevarieerd en onvergelijkbaar ze zijn, ook dankzij de ideeën van onze betreurde saxofonist Frits De Cauter. De arrangementen bijvoorbeeld voor NV Verdriet, Alles wordt zand, Ik schaam haar en Koekoek in de stad zijn tot nu toe nog altijd uniek in de Belgische muziek.

Henk Vereecken

http://www.aromadiamore.be

http://www.myspace.com/aromadiamore

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Under Starch Clouds (vinyl)

Aalst. Priester Daens. Carnaval en ‘Voal Zanetten’. ‘Aijeun’. ‘Aoolst’, aan de Dender, wat is er van jou geworden. Er waren roemrijkere tijden. Tijden van ontwaken, van het zelf doen en beter doen.Tijd van actie. Tijden van underground en alternatief. Aalst wat is er van jou geworden?... Dj Attila De ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Borghesia - Proti Kapitulaciji

Een naam die u zou moeten kennen, Slovaaks en Kroatisch, maar bij oprichting gewoon Yougouslavisch deze avant-garde act (na Laibach allicht de best gekende uit de regio), die in de jaren 80 met electro / ebm uitpakte en zelfs tot bij ons een aantal hitjes wist te scoren. Niet meteen verwonderlijk daar ze door het Belgische PIAS werden getekend, ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Militia - Ambiorix

Hebben we niet allemaal op school geleerd dat de Belgen ‘de dappersten aller Galliërs’ waren? Het citaat komt van Julius Caesar. Dat Caesar eraan toevoegde dat de Belgen ‘het verst verwijderd zijn van de cultuur en de beschaving’ en dat ze in permanente ontbering en oorlog leefden, wordt er meestal niet bij gezegd, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Grand Mal X - Darkness

Ant-Zen is sinds jaar en dag gekend als de gedroomde speeltuin voor elektronica muzikanten. Dat men hier heel breed in gaat, van experimenteel tot zeer ritmisch en hard, is een ander vaststaand feit. Maar ook degenen die op zoek zijn naar meer conventionele vormen van elektronische muziek moeten niet in de kou blijven staan. Denk bijvoorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : E I L A N D - E I L A N D

Het is 2016 wanneer Stroom.tv en Kunstencentrum Vooruit de handen ineenslaan voor de organisatie van de eerste editie van het jaarlijkse ambientfestival Full Moon Healing. Ze benaderden daarvoor Bruno Coussée (Manngold, Rheinzand) als openingsact voor headliners Gigi Masin en Laraaji. Deze richtte zich op zijn beurt tot Marcus Scheibmaier ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/01/2019 : Katharsis ... en Pagan Folk Songs

Mantus brengt bijna al twintig jaren lang op regelmatige basis een album uit. In 2017 verscheen het gesmaakte ‘Staub & Asche’ met een zusteralbum. Nog geen jaar later, laat kopman Martin Schindler weer van zich horen. Alhoewel Schindler steeds wel een kwaliteitsvol album aflevert, is het vaak toch net altijd iets een beetje ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten