casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

We Got This Far
Profileert zich als anders en uniek
17/11/2009, Paul Van de gehuchte
 Bookmark and Share

17/11/2009 : We Got This Far - Profileert zich als anders en uniek
17/11/2009 : We Got This Far - Profileert zich als anders en uniek
17/11/2009 : We Got This Far - Profileert zich als anders en uniek
17/11/2009 : We Got This Far - Profileert zich als anders en uniek
Met hun debuut schijf 'Blunt Force Volume' heeft deze Amerikaanse band een prima album afgeleverd. Voor Dark Entries reden genoeg om de twee protagonisten Oliver Marsh en Jason Ames-Silva een paar vraagjes voor te leggen.

Waarom kozen jullie voor We Got This Far als groepsnaam?

Jason:‘Alhoewel het bedoelt is als een abstract begrip is het zo dat elk pad leidt naar dezelfde plaats. Het verwijst eveneens naar vooruitgang en bezinning. Het was dit of Monkey Dandruff From Mars. We hebben erom getost en We Got This Far heeft het gehaald.’

Oliver: ‘Ik vind nog altijd dat om absoluut zeker te zijn we een tweede keer hadden moeten tossen’ ‘

Zijn jullie professionele muzikanten? Hebben jullie lessen gevolgd aan het muziekconservatorium?

Jason: ‘Ik heb les gevolgd aan het B.I.T. (Bass Institute of Technology), een afdeling van het M.I.T. (Musicians Institute of Technology) in Hollywood. Eén van de topics die er aan bod komt is hoe een professionele carrière uit te bouwen. Ik leerde onder meer dat je als artiest jezelf moet in vraag durven stellen en compromissen aanvaarden. Als je met de verkoop van je platen een lening of hypotheek moet afbetalen dan zal je eerder geneigd zijn om ‘het meest verkoopbare product’ te maken. Het artistieke aspect komt dan pas op de tweede plaats. Kunst en kapitalisme gedragen zich tot elkaar als water en vuur. Mocht de kwaliteit van een kunstenaar worden afgemeten aan de grote van de som op zijn bankrekening dan zouden mensen als Miley Cirus, Britney Spears en The Black Eyed Peas tot de groten der aarde behoren (mocht dat toch het geval zijn dan is het niet het soort wereld waar ik wil in leven) (lacht). Persoonlijk houd ik het liefst de twee gescheiden. Gelukkig zijn er nog muzikanten die er dezelfde mening op na houden zoals Chuck Billy (Testament) en Phil Demmel (Machine Head). Ik zou graag zien dat artiesten die in belangrijke mate bijdragen tot onze cultuur beter zouden ondersteund worden. Ik probeer daar zelf - zij het op beperkte schaal - iets aan te doen en ben bezig met het oprichten van een non-profit organisatie. Ik hoop met het papierwerk rond te zijn tegen het einde van 2010.’

Oliver: ‘Na mijn middelbare studies ben ik naar een universiteit getrokken in Canada om er klassieke gitaar te studeren, maar ik ben ermee gestopt nog voor het einde van het eerste semester. Je moet er in de eerste plaats plezier aan beleven en dat was zeker niet het geval. I bleek niet in de wieg gelegd om echt muziek te studeren. Ik ben door de jaren heen wel blijven oefenen op mijn eentje en speel zowel jazz als klassiek.’

Wat doen jullie om de kost te verdienen?

Jason: ‘Ik ben beleggingsadviseur en medewerker van een financieel agentschap.’

Oliver: ‘Dezer dagen, om de rekeningen te kunnen betalen, verdien ik mijn boterham als webdesigner. Daarvoor heb ik enkele jaren als technicus in een opnamestudio gewerkt, maar in die sector is het heel moeilijk geworden om te overleven.’

Waarom koos je als titel voor ‘Blunt Force Volume’?

Jason: ‘Eigenlijk om twee redenen. Ten eerste, toen we bezig waren met de opnames van ‘Bludgeon’ kwamen we tot de vaststelling dat je volumeknop een flinke ruk naar rechts mag geven terwijl je er naar luistert. Ten tweede, de teksten behandelen de vele verpletterende aspecten van het leven en dan denk ik aan termen als sterke volumes en vermorzelende krachten.’

Hoe verloopt het schrijfproces? Schrijf je eerst teksten waar je dan muziek bij componeert of net omgekeerd?

Jason: ‘Het idee voor een nieuwe compositie kent niet altijd dezelfde oorsprong. Soms is het alleen maar een zinnetje, een gedachte, een geluid. Hoe het initieel tot stand komt is voor ons het belangrijkste. Eenmaal de vonk overslaat is de rest alleen nog een kwestie van tijd. Ik mag me gelukkig prijzen om met een kompaan als Ollie te mogen werken. Ik vertrouw op zijn visie en samen zijn we in staat om met iets voor de dag te komen waar we allebei achter staan.’

Waar haal je de inspiratie voor je teksten?

Jason: ‘Om eerlijk te zijn; als je goede teksten wil schrijven met een artistieke weerklank, dan kan dat alleen door het vertrouwen van de mensen te winnen met wie je in contact komt. Eerlijkheid is de enige weg om diepgaande gesprekken te kunnen voeren en oprechte antwoorden te krijgen op je vragen. Ook onderlinge solidariteit is belangrijk. Leven, liefde, dood en verdriet zijn een vorm van inspiratie en we ervaren het allemaal. Ollie en ik proberen die emoties in onze liedjes te vatten.’

Wacht je op het ‘juiste moment’ om nieuwe nummers te schrijven of is het een proces dat voortdurend in beweging is?

Jason: ‘Onze muziek staat in het leven en dat is een inspiratiebron die nooit opdroogt. Het komt erop aan als artiest om datgene wat je wilt gebruiken te herkennen. Pas later begint het ‘productie proces’ waarmee alles een vaste vorm krijgt en nog kan bijgestuurd worden met als ultieme bekroning het uitbrengen van een album. Hoe dan ook, we zijn op één of andere manier wel altijd bezig met muziek maken.’

Oliver: ‘De ideeën rond enkele songs op ‘Blunt Force Volume’ gaan al een aantal jaren. We hoefden ze alleen in het huidige tijdskader te plaatsen. Andere nummers kwamen tot stand zittend voor het computerscherm, maar het varieert. Je kunt altijd proberen van iets te forceren, doch het beste en meest bevredigende resultaat krijgen we toch via een spontane manier van werken.’

Ik weet dat het nog vroeg is, want jullie debuut album is pas een paar maanden uit, maar denken jullie al aan een opvolger? En hoe moeilijk zal het zijn om dezelfde hoogstaande kwaliteit aan te houden?

Jason: ‘Aan deze plaat hebben we heel hard gewerkt en het heeft niets te maken met geluk hebben. We hebben het beste van onszelf gegeven en alles op ‘Blunt Force Volume’ is authentiek. Het is niet zozeer een zaak van ‘beter’, ‘even goed’ of ‘slechter’, maar ‘anders’ en ‘uniek’. We zien het volgende album als een nieuwe opportuniteit, een manier om ons uit te drukken, want er zijn nog veel dingen die we willen vertellen. De aandacht en overpeinzingen die we aan onze volgende plaat gaan besteden is de best mogelijke manier om ons respect te betonen aan diegenen die er de tijd zullen voor nemen om er naar te luisteren.’

Hoe gaan jullie live te werk? Hoe moeilijk is het om alleen met jullie tweetjes te zingen en alle instrumenten te bespelen?

Jason: ‘Ja, als we optreden hebben we onze handen vol. We herwerken veel van het songmateriaal net om het live te kunnen brengen. Eén van de belangrijkste elementen is dat we ons zelf de ruimte geven tot improviseren om zo tot interactie te komen met het publiek. Een aantal van de elektronische hulpmiddelen zijn geprogrammeerd en de videobeelden lopen synchroon met de muziek. Door onze songs telkens opnieuw ‘uit te vinden’ is geen enkel concert van We Got This Far twee keer hetzelfde. Het is altijd een uniek spektakel.’

Een aantal van de nummers op ‘Blunt Force Volume’ stonden al op de setlist en werden live gespeeld nog voor het album uitkwam. Is dat voor nieuw materiaal, naargelang de reactie van het publiek, de ultieme test of een song valt of staat en zijn jullie van plan deze werkwijze ook aan te houden in de toekomst?

Oliver: ‘De nummers die we live hebben gespeeld voor de release van ‘Blunt Force Volume’ waren in de studio toch voor 99 % afgewerkt. Het blijft interessant om te zien hoe een publiek reageert op iets dat men voor de eerste keer hoort. Toch schrijven we de muziek in de eerste plaats voor onszelf en kunnen alleen maar hopen dat er een positieve respons komt. Het valt moeilijk te zeggen wat we zouden doen mocht een nieuw nummer slecht worden ontvangen. Zouden we het uitbrengen op ons volgende album? Ik denk het wel.’

Zijn jullie bijgelovig? Hebben jullie een bepaald ritueel voor je de bühne opgaat?

Jason: ‘Ons vast ritueel bestaat erin om al het materiaal op tijd op en in de juiste orde op het podium te krijgen en er voor te zorgen dat alles werkt. Eenmaal die klus geklaard ontspannen we bij een glaasje tequila. Liefst van het merk Patrón. Op een dag hopen we lekker te kunnen relaxen terwijl een groep getalenteerde gremlins het werk van ons overneemt. Daarna drinken we met zijn allen tequila, Patrón natuurlijk (lacht).’

Hoe staan jullie tegenover het medium internet

Oliver: ‘De digitale snelweg is een prachtige uitvinding om je te profileren en te promoten als band. Er is echter zo een toevloed van zoveel talent dat je verdrinkt in de massa. Labels, organisatoren en de grote namen in de rockmuziek worden bestookt met en overstelpt door mails en allerhande verzoeken dat het bijna onmogelijk is geworden is om ontdekt te worden ook al klinkt je muziek fantastisch. Dus ondanks de technologische vooruitgang en de nieuwe mogelijkheden, die men vroeger niet had, heeft de economische impact gezorgd voor een nieuwe vorm van vervlakking. Wie wil opgemerkt worden heeft naast talent en hard werken evenveel nood aan factoren als geluk, op de juiste plaats zijn op het juiste moment en de juiste vrienden hebben. Dit gezegd zijnde; het grootste pluspunt is dat je als artiest voor weinig geld de mogelijkheid hebt om een kwaliteitsvol product af te leveren dat je zomaar online kan zetten. En ook al wordt er weinig of niet naar geluisterd het is er weldegelijk.’

Vind je dat het aanschaffen en consumeren van drugs op dezelfde manier zou moeten kunnen zoals dit nu het geval is met sigaretten en alcohol? Ben je zelf een gebruiker?

Jason: ‘Behalve een occasioneel glas onder vrienden heb ik me nooit ingelaten met verslavende middelen en in heel mijn leven heb ik misschien drie sigaretten gerookt. Ik kan begrip opbrengen voor beide standpunten: legalisatie voor recreatief gebruik en aan de andere kant verbodsbepalingen. Die laatste moet je altijd in vraag stellen, maar je kunt niet ontkennen dat een verslaving mensenlevens kan verwoesten. Persoonlijk denk ik dat overheden soms een probleem hebben met een teveel aan regels uit te vaardigen, al ik ben er van overtuigd dat een regulering en meer ontmoedigend effect zou sorteren dan de huidige manier van aanpakken door het Drug Enforcement Agency.’

Oliver: ‘Ik denk niet dat omdat drugs illegaal zijn dit er iemand van weerhouden heeft ze te gebruiken. Dat geldt eveneens voor de trafiek van drugs. Het heeft nog niemand gestopt om ze aan te kopen. Het haalt wel de kwaliteit naar beneden en dat maakt de drugs nog giftiger en gevaarlijker dan ze al zijn. Een legalisatie zou kom af maken met de oorlogen tussen de drugkartels en deze nieuwe inkomsten zouden kunnen aangewend worden om te investeren in voorlichtingscampagnes en het opzetten van programma’s die mensen kunnen begeleiden en afhelpen van hun verslaving. Maar ik denk dat de maatschappij van vandaag er klaar voor is staat is om een dergelijke oplossing te aanvaarden. Overigens de ‘war on drugs’ is meer een symbolische term geworden. Van een echte strijd kan je niet meer spreken.’

Krijgen jullie veel fanmail en beantwoord je die persoonlijk?

Jason: ‘Ja, we krijgen nogal wat mails en we beantwoorden ze allemaal zelf. Het meest waardevol wat iemand met je kan delen is vriendschap. Daar zijn we echt dankbaar voor. We houden ervan om mensen te ontmoeten via onze muziek. Het is één van de meest belonende en leuke kanten van het muzikant zijn!’

Wat was het gekste voorstel dat een fan je ooit deed of wat was het raarste wat je ooit is overkomen?

Jason: ‘Het gekste wat me ooit is overkomen... . Er was eens een emotioneel erg onstabiel meisje. Ze vloog 10.000 kilometer om me te zien. Omdat ze zich raar gedroeg werd ze op de luchthaven opgepakt voor ondervraging door het veiligheidspersoneel. Enige tijd later belde een agente me en zei dat de dame in kwestie beweerde met mijn kersverse vrouw te zijn en ze had gevraagd wanneer ik haar kwam oppikken om te vertrekken op huwelijksreis. Echt waar, ik verzin dit niet.’

De meeste besprekingen van ‘Blunt Force Volume’ zijn erg positief. Heeft dat zijn weerslag op de verkoopcijfers?

Jason:’ De plaat is inderdaad goed ontvangen. Het verbaasde ons wel dat de kritiek bijna unaniem lovend was. We appreciëren dat enorm. Ik denk dat er twee zaken zijn die de platenverkoop kunnen beïnvloeden: Hoe fascinerend is het album voor iemand en hoe toegankelijk is het. De besprekingen zijn duidelijk geschreven door mensen die heel bewust omgaan met en gepassioneerd zijn door muziek. Ze zijn discreet, hebben een brede, muzikale smaak en reageren doordacht. Ze zijn de voortrekkers die anderen muziek laten ontdekken en die vinden er dan dezelfde fascinatie in terug. Al wat wij kunnen doen is zoveel mogelijk mensen de hand reiken en met wat geluk gebruiken ze een beetje van hun tijd om naar onze muziek te luisteren.’

Oliver: ‘De distributie van ‘Blunt Force Volume’ is uitstekend dankzij ons label Spiralchords en het moederbedrijf COP International. Het album is zowat overal ter wereld te koop, van Amerika over Europa tot zelfs delen van Azië. De enige schaduwzijde, omdat er zoveel tussenstations zijn, is dat het heel wat tijd in beslag kan nemen voor de officiële verkoopcijfers bekend zijn. Tot het zover is kunnen we alleen maar hopen dat het antwoord op je vraag positief is (lacht).’

Hoe belangrijk is geld? Hou je ervan om rijkelijk te leven? (Blitse auto, penthouse, mooie kleren, feestjes ...)

Jason : ‘Geld kan belangrijk zijn als je daardoor de mogelijkheid krijgt om je muziek aan de man/vrouw te brengen. Dingen ontwerpen, opnemen, cd’s persen, concerten spelen, Geld bepaalt echter niet de waarde van de muziek, wel je relatie tot de mensen. In het dagelijkse leven blijft geld van grote betekenis. Wanneer je weet dat je genoeg poen hebt om voor je gezin en familie te zorgen geeft het je een gevoel van veiligheid en warmte. Ik ben nu nog wel vrijgezel en kinderloos. Al hoop ik ooit nog papa te worden.’

Oliver: ‘De laatste tijd maak ik er een punt van om alleen maar te werken aan projecten van mijn eigen bedrijf. Vroeger had ik meer geld. Toch ben ik nu gelukkiger. Ik heb geen eigen auto, noch een huis, maar ik reis veel en graag.’

We Got This Far werd gevraagd om muziek bij te dragen tot het online videospel ‘Vector Conflict: The Siege’. Hoe belangrijk is de video industrie voor een groep als We Go This Far?

Oliver: ‘Videospelletjes zijn enorm belangrijk geworden, mijn inziens nog meer dan videoclips. Kijk maar naar de bijbehorende muziek in een spel als ‘Madden NFL’. Die soundtracks lijken wel Top 40 compilaties en de majors zijn er als de kippen bij en investeren zwaar in hun rijzende sterren en op stapel staande albums door ze te introduceren in videospelletjes. Tussen haakjes “Vector Conflict: The Siege’ werd onlangs gelanceerd. Je kunt het hier spelen: http://www.digyourowngrave.com/vector-conflict-the-siege/. En de remix van ‘So This Is Doom’ die we speciaal ervoor hebben gemaakt vind je hier: http://www.wegotthisfar.com/2009/09/wgtf-does-vector-conflict-the-siege/

Denk je dat door geweld te propageren in films en clips dit jongeren op het slechte pad kan brengen of hun gedrag kan beïnvloeden?

Oliver: ‘Hun gedrag kan beïnvloeden? Dat zou kunnen, maar maakt een film of videospel van iemand een seriemoordenaar of terrorist? Dat geloof ik niet. Volgens mij is men voorbestemd. Als iemand gewapend een klaslokaal binnen stapt en op iedereen te beginnen schieten, dan kan ik me niet voorstellen dat een film, spel of clip hem of haar tot die daad heeft aangezet.’

Wat is er zo interessant om andere muzikanten een remix te laten maken van je eigen songs? Is het een manier om vlug wat extra geld te verdienen of zijn er artistieke beweegredenen?

Jason: ‘Ik vind het prettig dat iemand anders zijn licht kan laten schijnen over je eigen composities. Het kan een unieke manier zijn om je eigen muziek te herbeleven. Als auteur ken je elke noot, elke toonwisseling en wanneer het nummer is geremixed klinkt het totaal anders. Een aspect van remixes dat ik erg apprecieer is dat het vooral wordt beoefend in het dark wave en industrial genre. Ik vind het een vorm van erkenning om anderen uit te nodigen en om zelf gevraagd te worden om een eigen visie en expressie te geven aan iemand zijn werk. Het is een diep geworteld en uniek gegeven in de industrial muziek en cultuur.’

Tot slot: wat zing je onder de douche?

Jason: ‘‘Ice Ice Baby’ van Vanilla Ice.’

Oliver: ‘Liedjes van Taylor Swift.’

We Got This Far

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Beethoven / Mitterer - Nine In One

Kent u de grap van de consultant die zich buigt over Shuberts laatste en onvoltooide symfonie? De consultant woont een uitvoering van het stuk bij, en formuleert naderhand zijn aanbevelingen. Zo blijkt de symfonie veel onnodige herhalingen te bevatten, spelen alle violen dezelfde noten en kan hun aantal bijgevolg gereduceerd worden, blijken ...

lees meer...
CD BESPREKING : BlackieBlueBird - Ghost River

Uit Denemarken (Kopenhagen) komt dit folk en dreampopduo bestaande uit Heidi Lindahl (lead en backing vocals, vocal arrangements) en Nils Lassen (gitaar, bas, mandoline, harp, lap steel en tevens songschrijver). Op dit debuut worden BlackieBlueBird nog bijgestaan door een aantal gastmuzikanten voor bijkomende backing vocals en gitaar alsook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spill - Stereo

‘Stereo’ is de nieuwste studio-opname van het in Berlijn gevestigde duo Tony Buck (percussie) en Magda Mayas (piano). ‘Stereo’ is een uitloper van een live concept waar het tweetal al bijna het gehele jaar aan heeft gesleuteld. Men experimenteert en reageert daarmee op eerder opgenomen improvisaties een vooraf opgenomen ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : The Cure bevestigt nieuwe plaat na aankondiging Rock & Roll Hall Of Fame

De Rock & Roll Hall Of Fame is een museum in Ohio, Verenigde Staten, dat zich wijdt aan de geschiedenis van de rockmuziek. Sinds 1986 worden elk jaar een aantal artiesten opgenomen in de lijst van leden. Het gaat om indrukwekkende namen als Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, David Bowie en nog heel wat groten uit de rockgeschiedenis. ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Causenation brengt single uit met VV303: Black Lust

Causenation is een jong EBM-project uit Antwerpen. Aan het roer staat Vain Sacrosanct, een man die eerder dj was op Radio Centraal. Live wordt hij bijgestaan door 0.77 en Talking Jazz. In augustus kon u kennis maken met de eerste single van de groep - 'The Things You Promise' - en thans is de tijd gekomen voor een tweede single: 'Black ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Album release De Delvers 15 december te Boom

Er zijn eigenlijk maar relatief weinig new wave groepen die in het Nederlands zingen. We kennen de eerste platen van De Kreuners en verder De Brassers, Mensen Blaffen, Arbeid Adelt!, Gruppenbild, Bange Konijnen, De Kommeniste, Aroma Di Amore, Zwarte Poëzie, Hedera Helix en sinds kort ook het lichtelijk fantastische Donder, Hel & Hagel. ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Delvers - De Delvers

Hun naam lijkt wel geïnspireerd op De Brassers. Hun teksten lijken een beetje op een iets minder literaire versie van Aroma Di Amore. Muzikaal echter doen ze me het meest denken aan een kruising van The Cure en De Kreuners (old school Kreuners, hun eerste twee platen, toen ze nog goed waren). Jawel, De Delvers spelen new wave en zingen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madder Mortem - Marrow

Uitermate knappe progmetal met folky en ballad-achtige stukken en een zangeres met een ongelooflijke krachtige stem met een immense dynamiek. Agnete M. Kirkevaag heet ze en ze wordt vocaal zeer regelmatig bijgestaan door de ruige strot van haar broer BP. M. Kirkevaag, tevens gitarist bij de groep. Samen zijn ze de spil van Madder Mortem en ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : Peter Murphy slaags met veiligheidsdiensten op optreden Stockholm

Straf nieuws van één van de grote heren uit onze scene. Dark Entries is hem zelfs schatplichtig, want is genoemd naar één van zijn liederen. Peter Murphy was ooit de voorman van Bauhaus, en tourt momenteel voor de viering van 40 jaar Bauhaus samen met Bauhaus-bassist David J. Er waren al problemen tijdens de tournee. ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...