canli casino

Dark Entries Logo

631 items

   

BISCLAVERET
Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
Regelmatig krijgen we bij Dark Entries releases toegestuurd van het Poolse dark ambient/industrial label Zoharum. Tot voor kort was de zwarte scene in Polen een grote onbekende voor ons – we kenden enkel het Castle Party concept – maar ook in Polen leeft het wel degelijk. Dat ontdekten we dankzij Zoharum. Hoog tijd om eens kennis te maken met een van de betere Poolse acts: Bisclaveret.

Stel Bisclaveret eens voor aan het Belgische publiek.

Dragos: Wij zijn Bisclaveret en we spelen muziek die anderen theatrale dark ambient noemen. Hoewel we niet van etiketten houden, kunnen we leven met deze definitie van onze muziek. We hebben een paar releases uit; we hebben veel concerten gespeeld en stonden op festivals in Polen, onder meer op het prestigieuze Wroclaw Industrial Fest. Op dit moment zoeken we naar plaatsen in het buitenland om live te gaan spelen.

Doe de ontstaansgeschiedenis van Bisclaveret eens uit de doeken. Hoe leerden Thorn en Dragos elkaar kennen?

Dragos: We bestaan sinds 2000, toen de idee voor Bisclaveret geboren werd alsook de eerste nummers en de eerste release. Ik leerde Thorn kennen aan de universiteit, waar we samen studeerden. We hadden veel gesprekken over onze interesses en muzikale aspiraties. We bleken erg gelijkaardige visies te hebben en dus beslisten we om samen iets te gaan doen. In die tijd was de Poolse ambient scene nog erg klein. We dachten niet dat onze muziek zou gehoord worden door andere mensen dan onze vrienden. Gelukkig zijn in die negen jaar vele dingen ten goede veranderd in ons land, voor een groot deel dank zij internet. Het is nu veel gemakkelijker om nieuwe initiatieven te promoten op deze manier.

Waar komt de naam Bisclaveret vandaan en waarom koos je deze naam voor de band?

Dragos: Bisclaveret (eigenlijk Bisclavret, hv) is een weerwolf personage uit een oude Keltische legende. Ik hou zowel van de woordklank als van de betekenis ervan. Het verenigt schoonheid met agressie. Zoals onze muziek. De naam heeft meer een esthetische betekenis dan een symbolische en past artistiek gezien perfect bij ons.

Hoe zou je Bisclaverets muziek zelf omschrijven?

Dragos: Ik zou onze muziek omschrijven als een mix van dark wave, dark ambient, soundtracks en psychedelische geluiden.

Hoe komt een Bisclaveret song tot stand?

Dragos: Wat de lyrics betreft, deze komen meestal spontaan in me op vanuit observaties en gedachten. In mijn teksten tracht ik iets te vertellen over mijn levensfilosofie en ik smokkel elementen binnen uit de mythologie. Mijn teksten zijn open, zetten aan tot nadenken en iedereen kan ze op zijn eigen manier interpreteren. Ik tracht het altijd op deze manier te doen. Ik hou ervan om met ambiguïteiten te spelen, met woordspelletjes en symbolen.

Hetzelfde geldt voor onze muziek. Die komt met de inspiratie van het moment. Thorn komt met een aantal opgenomen muziekfragmenten aanzetten, waar we samen naar luisteren. Thorn is het beste op de hoogte van de soundgerelateerde dingen, dus hij is verantwoordelijk voor gans de productie.

Ik denk dat we in onze aanpak niet zoveel verschillen van andere bands. Ik schrijf op mijn eentje de teksten. Thorn is ook op zijn eentje in de weer met het componeren van muzikale blauwdrukken. Vervolgens is het de zaak om de teksten bij de muziek te laten passen. We gaan het liefst op deze manier te werk. Gedurende het creatieve proces worden dingen continu veranderd en zo komt de definitieve versie tot stand. Vaak zijn we zo met verschillende composities tegelijk bezig. Zo verbeteren we geleidelijk aan onze nummers uitgaande van de ideeën die we het hele jaar door produceren.

Waar haal je de inspiratie vandaan voor je songs?

Dragos: Zoals vermeld in de vorige vraag, word ik geïnspireerd door mijn eigen ervaringen, observaties van de wereld rondom mij, overpeinzingen over het leven. Soms haal ik ook inspiratie uit literatuur en film... Als er een idee in mijn hoofd opkomt, schrijf ik het onmiddellijk op een stukje papier. Wat daarna komt, is vooral de bewerking van die tekstfragmenten om er enige logica in te krijgen.

Door welke muziek word je beïnvloed?

Dragos: Als muzikanten trachten we ons te distantiëren van waar we dagelijks naar luisteren. We kopiëren geen andere bands en proberen ook niet om op hen te lijken. We trachten ook geen ideeën te halen voor onze sound of structuren in de muziek van andere projecten. We hebben nooit meer willen klinken als om het even welke band.

Naar wat voor muziek luister je tegenwoordig het liefst?

Dragos: We luisteren naar heel wat verschillende muziek. Ik ben fan van veel bands en artiesten die bitter weinig te maken hebben met de industrial /ambient scene. Ik verzamel muziek. Het repertoire waar ik naar luister hangt van mijn humeur af: soms is het rock of 70's, soms industrial en ook metal. Recentelijk ben ik gefascineerd door jazz. Het meest hou ik van Miles Davis, Tomasz Stańko, John Coltrane en John Zorn. En Nick Cave is altijd bij mij :-) Van nieuwe dingen ben ik onder de indruk van de laaste releases van Portishead (“Third”), Current 93 (“Birth Canal Blues” en “Aleph At Hallucinatory Mountains”) en Strange Attractor (“Mettle”).

Vertel ons eens wat meer over de totstandkoming van het recente album "Psyche noMine".

Dragos: We maakten “Psyche noMine” na een lange onderbreking van onze activiteiten. We zaten boordevol energie tijdens het werk aan deze release. Het ging allemaal heel snel vooruit; op twee maanden was het af - buiten “Insane In God” dan, dat al langer bestond. We barstten van de ideeën voor de muziek en de teksten. Bij het schrijven van de lyrics trachtte ik mij bij één onderwerp te houden: het grensgebied tussen occultisme en waanzin. Ik denk dat we een album met vrij coherent materiaal hebben gecreëerd. Hoewel we nu redelijk wat dingen anders zouden aanpakken op deze release, zijn we erg trots op het eindproduct.

Hoe kwam het interessante remix album "Amalgame" tot stand?


Dragos: Ik hou erg veel van remixen. Reeds lange tijd wilden we een aantal van onze nummers uitbrengen als remixen door andere projecten. Het laat ons onze muziek bekijken vanuit een ander perspectief. We kozen slechts drie stukken uit ons repertoire en zonden die naar verschillende projecten met de vraag om die te remixen. Als je naar de remixen luistert, moet je erkennen dat er geen twee hetzelfde klinken. De meeste vind ik echt heel goed en ik wil alle bands nog eens bedanken voor hun werk.

Hoe koos je de remixers?


We kozen voor bands waar we in mindere of meerdere mate bevriend mee zijn, maar - wat belangrijker is – die we appreciëren in wat ze doen. Je zal wel gemerkt hebben dat de deelnemende projecten erg verschillende stijlen vertegenwoordigen. Van adepten van de gothic scene, illbient/club projecten tot pure industrial en dark wave. Dank zij deze mix en het werk van al deze projecten is het resultaat, het album “Amalgame”, heel goed geworden.

Ik was niet bekend met de meeste Poolse remixers die we op “Amalgame” te horen krijgen. Enkel met God's Bow eigenlijk, die zag ik zelfs al optreden in België. Hun remix van “Insane In God” is – naar mijn mening - het beste stuk van het ganse remix album. Ze toverden het om tot een ronduit prachtig stukje ethereal dark wave. Intussen heb ik dankzij Bisclaveret ook de Poolse industrial act Horologium ontdekt, die ik enorm goed vind. Ik kocht twee Horologium cd's en een daarvan, “The World Is Not Enough”, verscheen zelfs op een Belgisch label: Neuropa records.

Dragos: Ik heb andere favorieten, maar God’s Bow deed inderdaad een heel interessante remix. Er blijft niet veel over van de originele geluiden in deze bewerking, maar het is een heel interessante benadering van onze muziek. Ik vind elke remix intrigerend, aan elke remix vind ik weer iets anders goed. Holorogium is een uitstekende band; ze evolueren continu en zijn heel productief. Voor mij zijn ze de interessantste vertegenwoordigers van de Poolse industrial scene!

Bij ons is de bekendste act onder de remixers ongetwijfeld de Duitse dark wave formatie Endraum. Hoe kon je ze voor dit project engageren?

Dragos: Ik ben al vele jaren een grote fan van Endraum. Ik heb ze hier in Polen ooit een fantastisch concert weten spelen. Ik verzamel hun releases en luister heel vaak naar hun muziek. We wisten dat ze in het verleden nog remixes gedaan hebben, voor God's Bow bijvoorbeeld. We hebben ze dus gevraagd of ze een nummer van ons wilden remixen en waren heel blij toen ze terugschreven dat ze dat met plezier wilden doen.

Is er eigenlijk zo’n beetje een levendige new wave/gothic/industrial scene in Polen? Vertel ons daar eens wat meer over? Ik ben bekend met het jaarlijkse Castle Party Festival in Polen, maar dat is het wel zo ongeveer.

Dragos: De dark independent scene in Polen wordt met de dag groter. Het Castle Party concept is heel populair in het ganse land. Ik heb de eerste edities meegemaakt en ik zie een grote vooruitgang. Maar Castle Party is niet het enige festival hoor, er zijn er meer. Er duiken tegenwoordig ook steeds meer interessante muziekprojecten, portals en labels op. Ik ben daar zeer blij mee want het helpt ons in ons voortbestaan in ons land. Als ik terugkijk op de begindagen van Bisclaveret... het is niet gemakkelijk geweest. We zochten bands waar we samen mee konden spelen en dat was echt moeilijk. Events en clubs vinden waar we konden spelen was nagenoeg onmogelijk.

Wat zijn de toekomstplannen?

Dragos: We zitten niet stil; momenteel concentreren we ons op het promoten van ons platenlabel Zoharum. We hebben de basis van een aantal degelijke nieuwe stukken klaar en ik heb een file met songteksten. Een nieuwe cd zit er dus aan te komen. Ik hoop dat die in het najaar van 2009 kan verschijnen. Daarnaast hebben we ook het album “In Hotis... Aegri Somnia” klaar - waarop we de nummers van onze twee eerste mcd’s geremasterd hebben. Dit materiaal zouden we graag uitbrengen op een ander label. We zouden ook graag zoveel mogelijk concerten geven in het buitenland. Binnenkort spelen we op een groot festival in Litouwen: Menuo Juodaragis genaamd. Daarnaast zoeken we nog altijd mensen die interessante events organiseren.

Henk Vereecken

http://www.bisclaveret.com

Lees ook onze reviews van de Bisclaveret albums:

“Amalgame”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=925

“Psyche noMine”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=579

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dobbeltgjenger - Limbohead

Zelf omschrijft dit uit Bergen, Noorwegen afkomstige gezelschap hun muziek als futuristische retro rock. Het viertal laat zich onder meer inspireren door zowel Queens Of The Stone Age, Eagles Of Death Metal en ZZ Top als Talking Heads, Led Zeppelin of Jeff Buckley. Dobbeltgjenger speelt vinnige rock waarbij verschillende stijlen worden dooreen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dronny Darko - Abduction

Never judge a book by its cover... Toen we de naam Dronny Darko voor het eerst zagen had het ons niet verbaasd dat het hier zou gaan om een of andere overroepen hellektro artiest met een naam die bewijs is van weinig verbeeldingskracht. Een blik op het label waarop deze release uitkomt stelde ons echter gerust: Cryo Chamber is namelijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synths Versus Me - Sex/Body/Touch

Punish Your Body / Release Your Soul als ondertitel voor Sex / Body / Touch. De grenzen andermaal overschreden en ditmaal door Synths Versus Me. Bruin geblakerd onder de Spaanse zon en omringd door een hele batterij analoge keyboards en samples. Het is nog steeds de voedingsbron voor dit duo, bestaande uit Nico Cabañas en Vanessa ...

lees meer...
CD BESPREKING : House Of Blondes - Time Trip

Time Trip, het derde album van het experimentele elektronica duo House Of Blondes is gedeeltelijk geïnspireerd door het boek The Discoverers (Daniel Boorstin). Dit boek is een geschiedkundig werk uit 1983 en het eerste deel uit zijn drieluik over de geschiedenis van kennis. De andere twee delen zijn The Creators en The Seekers. ‘Discovery ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fossil Aerosol Mining Project - August 53rd

Twee jaar geleden besprak ik het vreemd getitelde The Day 1982 Contaminated 1971 van het al even vreemd klinkende Fossil Aerosol Mining Project (en dan heb ik het zowel over de groepsnaam als de muziek). Nu zou je denken dat er met August 53rd een opvolger op ons ligt te wachten, maar bij experimentele muziek is niets wat het lijkt, is het ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2018 : Update uwer WGT profeet…

Een nieuw Wave Gotik Treffen nadert met rasse schreden… uw tickets zitten al in je mandje en anders wordt het wel zeer hoog tijd. Ondertussen zit men al aan 151 deelnemende artiesten, waarvan we onderstaand de meest 20 recent vrijgegeven namen graag met uw delen. En geef toe er zit weerom heel wat lekkers bij en voor elk wat wils! HEIDEVOLK ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Dead Can Dance legt de laatste hand aan nieuwe plaat

Dead Can Dance kan er prat op gaan aan de basis te liggen van de neoklassieke golf in de darkwave. Zij waren nu eenmaal de eersten om deze richting inte slaan, en hebben veel navolging gekregen. In feite hebben ze met elk van hun cd's de grenzen verlegd. Aanvankelijk waren ze een post-punk-groep, maar na één plaat en een ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Qntal komt naar Mechelen op vrijdag 27 april

Qntal, het heerlijk romantische project van Michael Pop en Sigrid Hausen, verwent ons al jaren met elektronische aanpassingen van middeleeuwse muziek. Al is dat met de jaren wel ruim geïnterpreteerd geweest. De groep heeft onlangs een nieuwe cd uitgebracht - Nachtblume - en daar vindt u ook vertoningen op van gedichten van Lord Byron, ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : B52: optredens van The Bollock Brothers en Sex Gang Children

Eernegem, putje West-Vlaanderen, is een dorp van een paar straten groot, zonder station, dat vooral bekend is als dorp van kasseileggers. In wezen hebt u weinig redenen om het dorp te bezoeken, tenzij... u graag een bezoek brengt aan de B52, een fantastisch muziekcentrum dat erin slaagt om regelmatig new wave- en punkoptredens te organiseren ...

lees meer...
NIEUWS 21/04/2018 : Het nieuwe hoofdstuk voor Agent Side Grinder

Het was al langer geweten dat het Zweedse Agent Side Grinder noodgedwongen een nieuwe richting ging uitgaan. Noodgedwongen wegens het vertrek van hun frontman Kristoffer Grip, maar evenzo de verlating van bassist Thobias Eidevald en toetsenist Henrik Sunbring. Er werd al aangekondigd dat ze als drieling verder zouden gaan onder dezelfde ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...