casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

641 items

   

BISCLAVERET
Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
Regelmatig krijgen we bij Dark Entries releases toegestuurd van het Poolse dark ambient/industrial label Zoharum. Tot voor kort was de zwarte scene in Polen een grote onbekende voor ons – we kenden enkel het Castle Party concept – maar ook in Polen leeft het wel degelijk. Dat ontdekten we dankzij Zoharum. Hoog tijd om eens kennis te maken met een van de betere Poolse acts: Bisclaveret.

Stel Bisclaveret eens voor aan het Belgische publiek.

Dragos: Wij zijn Bisclaveret en we spelen muziek die anderen theatrale dark ambient noemen. Hoewel we niet van etiketten houden, kunnen we leven met deze definitie van onze muziek. We hebben een paar releases uit; we hebben veel concerten gespeeld en stonden op festivals in Polen, onder meer op het prestigieuze Wroclaw Industrial Fest. Op dit moment zoeken we naar plaatsen in het buitenland om live te gaan spelen.

Doe de ontstaansgeschiedenis van Bisclaveret eens uit de doeken. Hoe leerden Thorn en Dragos elkaar kennen?

Dragos: We bestaan sinds 2000, toen de idee voor Bisclaveret geboren werd alsook de eerste nummers en de eerste release. Ik leerde Thorn kennen aan de universiteit, waar we samen studeerden. We hadden veel gesprekken over onze interesses en muzikale aspiraties. We bleken erg gelijkaardige visies te hebben en dus beslisten we om samen iets te gaan doen. In die tijd was de Poolse ambient scene nog erg klein. We dachten niet dat onze muziek zou gehoord worden door andere mensen dan onze vrienden. Gelukkig zijn in die negen jaar vele dingen ten goede veranderd in ons land, voor een groot deel dank zij internet. Het is nu veel gemakkelijker om nieuwe initiatieven te promoten op deze manier.

Waar komt de naam Bisclaveret vandaan en waarom koos je deze naam voor de band?

Dragos: Bisclaveret (eigenlijk Bisclavret, hv) is een weerwolf personage uit een oude Keltische legende. Ik hou zowel van de woordklank als van de betekenis ervan. Het verenigt schoonheid met agressie. Zoals onze muziek. De naam heeft meer een esthetische betekenis dan een symbolische en past artistiek gezien perfect bij ons.

Hoe zou je Bisclaverets muziek zelf omschrijven?

Dragos: Ik zou onze muziek omschrijven als een mix van dark wave, dark ambient, soundtracks en psychedelische geluiden.

Hoe komt een Bisclaveret song tot stand?

Dragos: Wat de lyrics betreft, deze komen meestal spontaan in me op vanuit observaties en gedachten. In mijn teksten tracht ik iets te vertellen over mijn levensfilosofie en ik smokkel elementen binnen uit de mythologie. Mijn teksten zijn open, zetten aan tot nadenken en iedereen kan ze op zijn eigen manier interpreteren. Ik tracht het altijd op deze manier te doen. Ik hou ervan om met ambiguïteiten te spelen, met woordspelletjes en symbolen.

Hetzelfde geldt voor onze muziek. Die komt met de inspiratie van het moment. Thorn komt met een aantal opgenomen muziekfragmenten aanzetten, waar we samen naar luisteren. Thorn is het beste op de hoogte van de soundgerelateerde dingen, dus hij is verantwoordelijk voor gans de productie.

Ik denk dat we in onze aanpak niet zoveel verschillen van andere bands. Ik schrijf op mijn eentje de teksten. Thorn is ook op zijn eentje in de weer met het componeren van muzikale blauwdrukken. Vervolgens is het de zaak om de teksten bij de muziek te laten passen. We gaan het liefst op deze manier te werk. Gedurende het creatieve proces worden dingen continu veranderd en zo komt de definitieve versie tot stand. Vaak zijn we zo met verschillende composities tegelijk bezig. Zo verbeteren we geleidelijk aan onze nummers uitgaande van de ideeën die we het hele jaar door produceren.

Waar haal je de inspiratie vandaan voor je songs?

Dragos: Zoals vermeld in de vorige vraag, word ik geïnspireerd door mijn eigen ervaringen, observaties van de wereld rondom mij, overpeinzingen over het leven. Soms haal ik ook inspiratie uit literatuur en film... Als er een idee in mijn hoofd opkomt, schrijf ik het onmiddellijk op een stukje papier. Wat daarna komt, is vooral de bewerking van die tekstfragmenten om er enige logica in te krijgen.

Door welke muziek word je beïnvloed?

Dragos: Als muzikanten trachten we ons te distantiëren van waar we dagelijks naar luisteren. We kopiëren geen andere bands en proberen ook niet om op hen te lijken. We trachten ook geen ideeën te halen voor onze sound of structuren in de muziek van andere projecten. We hebben nooit meer willen klinken als om het even welke band.

Naar wat voor muziek luister je tegenwoordig het liefst?

Dragos: We luisteren naar heel wat verschillende muziek. Ik ben fan van veel bands en artiesten die bitter weinig te maken hebben met de industrial /ambient scene. Ik verzamel muziek. Het repertoire waar ik naar luister hangt van mijn humeur af: soms is het rock of 70's, soms industrial en ook metal. Recentelijk ben ik gefascineerd door jazz. Het meest hou ik van Miles Davis, Tomasz Stańko, John Coltrane en John Zorn. En Nick Cave is altijd bij mij :-) Van nieuwe dingen ben ik onder de indruk van de laaste releases van Portishead (“Third”), Current 93 (“Birth Canal Blues” en “Aleph At Hallucinatory Mountains”) en Strange Attractor (“Mettle”).

Vertel ons eens wat meer over de totstandkoming van het recente album "Psyche noMine".

Dragos: We maakten “Psyche noMine” na een lange onderbreking van onze activiteiten. We zaten boordevol energie tijdens het werk aan deze release. Het ging allemaal heel snel vooruit; op twee maanden was het af - buiten “Insane In God” dan, dat al langer bestond. We barstten van de ideeën voor de muziek en de teksten. Bij het schrijven van de lyrics trachtte ik mij bij één onderwerp te houden: het grensgebied tussen occultisme en waanzin. Ik denk dat we een album met vrij coherent materiaal hebben gecreëerd. Hoewel we nu redelijk wat dingen anders zouden aanpakken op deze release, zijn we erg trots op het eindproduct.

Hoe kwam het interessante remix album "Amalgame" tot stand?


Dragos: Ik hou erg veel van remixen. Reeds lange tijd wilden we een aantal van onze nummers uitbrengen als remixen door andere projecten. Het laat ons onze muziek bekijken vanuit een ander perspectief. We kozen slechts drie stukken uit ons repertoire en zonden die naar verschillende projecten met de vraag om die te remixen. Als je naar de remixen luistert, moet je erkennen dat er geen twee hetzelfde klinken. De meeste vind ik echt heel goed en ik wil alle bands nog eens bedanken voor hun werk.

Hoe koos je de remixers?


We kozen voor bands waar we in mindere of meerdere mate bevriend mee zijn, maar - wat belangrijker is – die we appreciëren in wat ze doen. Je zal wel gemerkt hebben dat de deelnemende projecten erg verschillende stijlen vertegenwoordigen. Van adepten van de gothic scene, illbient/club projecten tot pure industrial en dark wave. Dank zij deze mix en het werk van al deze projecten is het resultaat, het album “Amalgame”, heel goed geworden.

Ik was niet bekend met de meeste Poolse remixers die we op “Amalgame” te horen krijgen. Enkel met God's Bow eigenlijk, die zag ik zelfs al optreden in België. Hun remix van “Insane In God” is – naar mijn mening - het beste stuk van het ganse remix album. Ze toverden het om tot een ronduit prachtig stukje ethereal dark wave. Intussen heb ik dankzij Bisclaveret ook de Poolse industrial act Horologium ontdekt, die ik enorm goed vind. Ik kocht twee Horologium cd's en een daarvan, “The World Is Not Enough”, verscheen zelfs op een Belgisch label: Neuropa records.

Dragos: Ik heb andere favorieten, maar God’s Bow deed inderdaad een heel interessante remix. Er blijft niet veel over van de originele geluiden in deze bewerking, maar het is een heel interessante benadering van onze muziek. Ik vind elke remix intrigerend, aan elke remix vind ik weer iets anders goed. Holorogium is een uitstekende band; ze evolueren continu en zijn heel productief. Voor mij zijn ze de interessantste vertegenwoordigers van de Poolse industrial scene!

Bij ons is de bekendste act onder de remixers ongetwijfeld de Duitse dark wave formatie Endraum. Hoe kon je ze voor dit project engageren?

Dragos: Ik ben al vele jaren een grote fan van Endraum. Ik heb ze hier in Polen ooit een fantastisch concert weten spelen. Ik verzamel hun releases en luister heel vaak naar hun muziek. We wisten dat ze in het verleden nog remixes gedaan hebben, voor God's Bow bijvoorbeeld. We hebben ze dus gevraagd of ze een nummer van ons wilden remixen en waren heel blij toen ze terugschreven dat ze dat met plezier wilden doen.

Is er eigenlijk zo’n beetje een levendige new wave/gothic/industrial scene in Polen? Vertel ons daar eens wat meer over? Ik ben bekend met het jaarlijkse Castle Party Festival in Polen, maar dat is het wel zo ongeveer.

Dragos: De dark independent scene in Polen wordt met de dag groter. Het Castle Party concept is heel populair in het ganse land. Ik heb de eerste edities meegemaakt en ik zie een grote vooruitgang. Maar Castle Party is niet het enige festival hoor, er zijn er meer. Er duiken tegenwoordig ook steeds meer interessante muziekprojecten, portals en labels op. Ik ben daar zeer blij mee want het helpt ons in ons voortbestaan in ons land. Als ik terugkijk op de begindagen van Bisclaveret... het is niet gemakkelijk geweest. We zochten bands waar we samen mee konden spelen en dat was echt moeilijk. Events en clubs vinden waar we konden spelen was nagenoeg onmogelijk.

Wat zijn de toekomstplannen?

Dragos: We zitten niet stil; momenteel concentreren we ons op het promoten van ons platenlabel Zoharum. We hebben de basis van een aantal degelijke nieuwe stukken klaar en ik heb een file met songteksten. Een nieuwe cd zit er dus aan te komen. Ik hoop dat die in het najaar van 2009 kan verschijnen. Daarnaast hebben we ook het album “In Hotis... Aegri Somnia” klaar - waarop we de nummers van onze twee eerste mcd’s geremasterd hebben. Dit materiaal zouden we graag uitbrengen op een ander label. We zouden ook graag zoveel mogelijk concerten geven in het buitenland. Binnenkort spelen we op een groot festival in Litouwen: Menuo Juodaragis genaamd. Daarnaast zoeken we nog altijd mensen die interessante events organiseren.

Henk Vereecken

http://www.bisclaveret.com

Lees ook onze reviews van de Bisclaveret albums:

“Amalgame”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=925

“Psyche noMine”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=579

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : In This Moment - @ Graspop door Luc Luyten, 22/06/2018

lees meer...
CD BESPREKING : Dronny Darko - Black Hive

Over de toestand van de bijen tegenwoordig valt het een en ander te zeggen. Dat deze diertjes uitermate nuttig zijn is een vaststaand feit. Indien u hierbij enkel aan de honing op uw boterham denkt, raad ik u aan toch wat diepgaande research te doen. Een titel als deze Black Hive, voert onze gedachten dan ook automatisch naar deze insecten. ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Iedereen kijkt uit naar het W-festival dat van 15 tot 19 augustus doorgaat in Amougies? Goed. Moeten we u eraan herinneren dat er meer dan 60 artiesten komen waaronder Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Front Line Assembly, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2018 : Dark Entries Night 23: Dead Man's Hill en Causenation

In samenwerking met de Kinky Star in Gent organiseren we met regelmaat de Dark Entries Nights, gratis optredens van groepen uit de lokale wave en electro scene. We zijn intussen aan de 23ste editie toe, en daarvoor gaan we de kant op van duistere dark ambient en EBM. Dead Man's Hill is cult tot in Polen en Rusland. Het project van ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2018 : Laibach Revisited Box + Liberation Day

De barbaren komen uit het oosten, en ze zijn er op uit om het westen leeg te plunderen. De Slovenen van Laibach wil dat doen aan de hand van een nieuwe box die best aantrekkelijk lijkt, en die je in voorverkoop kan bestellen voor de luttele prijs van 150 euro. Nu goed, je krijgt er wel wat voor. De eerste plaat die uitkwam in 1985, de plaat ...

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Ghost - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : M'era Luna 2018 : de verdeling der bands

Het zal op 11 en 12 augustus weer een heuse volksverhuizing zijn als M’era Luna voor zijn 2018-editie zijn poorten der duisternis zal openen. Het is nog even wachten op een exact tijdsschema, maar de organisatie heeft netjes zijn bands weten te verdelen over de twee dagen. Vrijdag 10 augustus kan je er op het vliegveld van Hildesheim ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Ground Nero: tijdreizigers uit de jaren 80

Tijdreizigers uit de jaren 80, zo wordt Ground Nero voorgesteld in het nieuwe promotiefilmpje van Danse Macabre, het platenlabel waar onze Limburgse vrienden onderdak gevonden hebben voor de uitgave van de nieuwe ep 'Scales'. Ze spelen de gothic rock uit de jaren 80, maar dan nu, zo leggen Nomad, Peter en Gwijde de Eerste uit in het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Vidna Obmana - The Trilogy

Dirk Serries is een man die in onze reviewsectie erg vaak de revue passeert. We leerden de man uiteraard kennen via het legendarische Vidna Obmana, waarvan onlangs bij Zoharum het terugblikkende ‘The Trilogy’ heruitgegeven werd. Maar laat ons beginnen bij het begin... De eerste releases onder de Vidna Obmana moniker verschenen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st #2 - Een eigenzinnige huwelijksverjaardag

Trouwfe(e)st 2 is het vervolg op Trouwfe(e)st, het minifestival voor het huwelijk van Dimi en Sigrid, verleden jaar. Een jaar later vonden ze het de moeite om opnieuw een aantal groepen uit te nodigen in Jeugdhuis Wommel, en opnieuw bevonden deze groepen zich eerder in het bereik van dark ambient en neofolk…. UrZon is het Noise-project ...

lees meer...
CD BESPREKING : Herr Lounge Corps & Cadaverous Condition - The Breath Of A Bird

Hoewel ik vertrouwd ben met het werk van zowel Cadaverous Condition als van Herr Lounge Corps, bleek dit een bijzonder moeilijke cd om te bespreken. Het was Miro Snejdr (Herr Lounge Corps) zelve die me aansprak met de vraag of ik deze wou bespreken. We kennen de man vooral als de huispianist van Douglas P bij Death In June, maar tevens ...

lees meer...
CD BESPREKING : Analogue-X - Course Of Life

Als er één ding is waar ik als recensent de wubbes van krijg, is het wel een gebrek aan transparantie. Echozone zou een samenwerking zijn aangegaan met het Duitse RMP Records om een aantal (toekomstige) releases van de electropop-band Analogue-X uit te brengen, maar ik vind niks terug over dit label. Op Discogs zijn er verschillende ...

lees meer...
CD BESPREKING : protoU - Khmaoch

We lieten u al eerder kennis maken met de Oekraïense artieste protoU, middels haar uitstekende samenwerking met Hilyard. Inderdaad, artiestE, het blijft het vermelden waard, aangezien het vrouwelijk geslacht in het anonieme dark ambient milieu nog steeds zwaar in de minderheid is. Maar dat deze protoU, oftewel Sasha Cats, meer ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...