canli casino

Dark Entries Logo

626 items

   

BISCLAVERET
Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
07/11/2009 : BISCLAVERET - Maak kennis met de Poolse zwarte scene!
Regelmatig krijgen we bij Dark Entries releases toegestuurd van het Poolse dark ambient/industrial label Zoharum. Tot voor kort was de zwarte scene in Polen een grote onbekende voor ons – we kenden enkel het Castle Party concept – maar ook in Polen leeft het wel degelijk. Dat ontdekten we dankzij Zoharum. Hoog tijd om eens kennis te maken met een van de betere Poolse acts: Bisclaveret.

Stel Bisclaveret eens voor aan het Belgische publiek.

Dragos: Wij zijn Bisclaveret en we spelen muziek die anderen theatrale dark ambient noemen. Hoewel we niet van etiketten houden, kunnen we leven met deze definitie van onze muziek. We hebben een paar releases uit; we hebben veel concerten gespeeld en stonden op festivals in Polen, onder meer op het prestigieuze Wroclaw Industrial Fest. Op dit moment zoeken we naar plaatsen in het buitenland om live te gaan spelen.

Doe de ontstaansgeschiedenis van Bisclaveret eens uit de doeken. Hoe leerden Thorn en Dragos elkaar kennen?

Dragos: We bestaan sinds 2000, toen de idee voor Bisclaveret geboren werd alsook de eerste nummers en de eerste release. Ik leerde Thorn kennen aan de universiteit, waar we samen studeerden. We hadden veel gesprekken over onze interesses en muzikale aspiraties. We bleken erg gelijkaardige visies te hebben en dus beslisten we om samen iets te gaan doen. In die tijd was de Poolse ambient scene nog erg klein. We dachten niet dat onze muziek zou gehoord worden door andere mensen dan onze vrienden. Gelukkig zijn in die negen jaar vele dingen ten goede veranderd in ons land, voor een groot deel dank zij internet. Het is nu veel gemakkelijker om nieuwe initiatieven te promoten op deze manier.

Waar komt de naam Bisclaveret vandaan en waarom koos je deze naam voor de band?

Dragos: Bisclaveret (eigenlijk Bisclavret, hv) is een weerwolf personage uit een oude Keltische legende. Ik hou zowel van de woordklank als van de betekenis ervan. Het verenigt schoonheid met agressie. Zoals onze muziek. De naam heeft meer een esthetische betekenis dan een symbolische en past artistiek gezien perfect bij ons.

Hoe zou je Bisclaverets muziek zelf omschrijven?

Dragos: Ik zou onze muziek omschrijven als een mix van dark wave, dark ambient, soundtracks en psychedelische geluiden.

Hoe komt een Bisclaveret song tot stand?

Dragos: Wat de lyrics betreft, deze komen meestal spontaan in me op vanuit observaties en gedachten. In mijn teksten tracht ik iets te vertellen over mijn levensfilosofie en ik smokkel elementen binnen uit de mythologie. Mijn teksten zijn open, zetten aan tot nadenken en iedereen kan ze op zijn eigen manier interpreteren. Ik tracht het altijd op deze manier te doen. Ik hou ervan om met ambiguïteiten te spelen, met woordspelletjes en symbolen.

Hetzelfde geldt voor onze muziek. Die komt met de inspiratie van het moment. Thorn komt met een aantal opgenomen muziekfragmenten aanzetten, waar we samen naar luisteren. Thorn is het beste op de hoogte van de soundgerelateerde dingen, dus hij is verantwoordelijk voor gans de productie.

Ik denk dat we in onze aanpak niet zoveel verschillen van andere bands. Ik schrijf op mijn eentje de teksten. Thorn is ook op zijn eentje in de weer met het componeren van muzikale blauwdrukken. Vervolgens is het de zaak om de teksten bij de muziek te laten passen. We gaan het liefst op deze manier te werk. Gedurende het creatieve proces worden dingen continu veranderd en zo komt de definitieve versie tot stand. Vaak zijn we zo met verschillende composities tegelijk bezig. Zo verbeteren we geleidelijk aan onze nummers uitgaande van de ideeën die we het hele jaar door produceren.

Waar haal je de inspiratie vandaan voor je songs?

Dragos: Zoals vermeld in de vorige vraag, word ik geïnspireerd door mijn eigen ervaringen, observaties van de wereld rondom mij, overpeinzingen over het leven. Soms haal ik ook inspiratie uit literatuur en film... Als er een idee in mijn hoofd opkomt, schrijf ik het onmiddellijk op een stukje papier. Wat daarna komt, is vooral de bewerking van die tekstfragmenten om er enige logica in te krijgen.

Door welke muziek word je beïnvloed?

Dragos: Als muzikanten trachten we ons te distantiëren van waar we dagelijks naar luisteren. We kopiëren geen andere bands en proberen ook niet om op hen te lijken. We trachten ook geen ideeën te halen voor onze sound of structuren in de muziek van andere projecten. We hebben nooit meer willen klinken als om het even welke band.

Naar wat voor muziek luister je tegenwoordig het liefst?

Dragos: We luisteren naar heel wat verschillende muziek. Ik ben fan van veel bands en artiesten die bitter weinig te maken hebben met de industrial /ambient scene. Ik verzamel muziek. Het repertoire waar ik naar luister hangt van mijn humeur af: soms is het rock of 70's, soms industrial en ook metal. Recentelijk ben ik gefascineerd door jazz. Het meest hou ik van Miles Davis, Tomasz Stańko, John Coltrane en John Zorn. En Nick Cave is altijd bij mij :-) Van nieuwe dingen ben ik onder de indruk van de laaste releases van Portishead (“Third”), Current 93 (“Birth Canal Blues” en “Aleph At Hallucinatory Mountains”) en Strange Attractor (“Mettle”).

Vertel ons eens wat meer over de totstandkoming van het recente album "Psyche noMine".

Dragos: We maakten “Psyche noMine” na een lange onderbreking van onze activiteiten. We zaten boordevol energie tijdens het werk aan deze release. Het ging allemaal heel snel vooruit; op twee maanden was het af - buiten “Insane In God” dan, dat al langer bestond. We barstten van de ideeën voor de muziek en de teksten. Bij het schrijven van de lyrics trachtte ik mij bij één onderwerp te houden: het grensgebied tussen occultisme en waanzin. Ik denk dat we een album met vrij coherent materiaal hebben gecreëerd. Hoewel we nu redelijk wat dingen anders zouden aanpakken op deze release, zijn we erg trots op het eindproduct.

Hoe kwam het interessante remix album "Amalgame" tot stand?


Dragos: Ik hou erg veel van remixen. Reeds lange tijd wilden we een aantal van onze nummers uitbrengen als remixen door andere projecten. Het laat ons onze muziek bekijken vanuit een ander perspectief. We kozen slechts drie stukken uit ons repertoire en zonden die naar verschillende projecten met de vraag om die te remixen. Als je naar de remixen luistert, moet je erkennen dat er geen twee hetzelfde klinken. De meeste vind ik echt heel goed en ik wil alle bands nog eens bedanken voor hun werk.

Hoe koos je de remixers?


We kozen voor bands waar we in mindere of meerdere mate bevriend mee zijn, maar - wat belangrijker is – die we appreciëren in wat ze doen. Je zal wel gemerkt hebben dat de deelnemende projecten erg verschillende stijlen vertegenwoordigen. Van adepten van de gothic scene, illbient/club projecten tot pure industrial en dark wave. Dank zij deze mix en het werk van al deze projecten is het resultaat, het album “Amalgame”, heel goed geworden.

Ik was niet bekend met de meeste Poolse remixers die we op “Amalgame” te horen krijgen. Enkel met God's Bow eigenlijk, die zag ik zelfs al optreden in België. Hun remix van “Insane In God” is – naar mijn mening - het beste stuk van het ganse remix album. Ze toverden het om tot een ronduit prachtig stukje ethereal dark wave. Intussen heb ik dankzij Bisclaveret ook de Poolse industrial act Horologium ontdekt, die ik enorm goed vind. Ik kocht twee Horologium cd's en een daarvan, “The World Is Not Enough”, verscheen zelfs op een Belgisch label: Neuropa records.

Dragos: Ik heb andere favorieten, maar God’s Bow deed inderdaad een heel interessante remix. Er blijft niet veel over van de originele geluiden in deze bewerking, maar het is een heel interessante benadering van onze muziek. Ik vind elke remix intrigerend, aan elke remix vind ik weer iets anders goed. Holorogium is een uitstekende band; ze evolueren continu en zijn heel productief. Voor mij zijn ze de interessantste vertegenwoordigers van de Poolse industrial scene!

Bij ons is de bekendste act onder de remixers ongetwijfeld de Duitse dark wave formatie Endraum. Hoe kon je ze voor dit project engageren?

Dragos: Ik ben al vele jaren een grote fan van Endraum. Ik heb ze hier in Polen ooit een fantastisch concert weten spelen. Ik verzamel hun releases en luister heel vaak naar hun muziek. We wisten dat ze in het verleden nog remixes gedaan hebben, voor God's Bow bijvoorbeeld. We hebben ze dus gevraagd of ze een nummer van ons wilden remixen en waren heel blij toen ze terugschreven dat ze dat met plezier wilden doen.

Is er eigenlijk zo’n beetje een levendige new wave/gothic/industrial scene in Polen? Vertel ons daar eens wat meer over? Ik ben bekend met het jaarlijkse Castle Party Festival in Polen, maar dat is het wel zo ongeveer.

Dragos: De dark independent scene in Polen wordt met de dag groter. Het Castle Party concept is heel populair in het ganse land. Ik heb de eerste edities meegemaakt en ik zie een grote vooruitgang. Maar Castle Party is niet het enige festival hoor, er zijn er meer. Er duiken tegenwoordig ook steeds meer interessante muziekprojecten, portals en labels op. Ik ben daar zeer blij mee want het helpt ons in ons voortbestaan in ons land. Als ik terugkijk op de begindagen van Bisclaveret... het is niet gemakkelijk geweest. We zochten bands waar we samen mee konden spelen en dat was echt moeilijk. Events en clubs vinden waar we konden spelen was nagenoeg onmogelijk.

Wat zijn de toekomstplannen?

Dragos: We zitten niet stil; momenteel concentreren we ons op het promoten van ons platenlabel Zoharum. We hebben de basis van een aantal degelijke nieuwe stukken klaar en ik heb een file met songteksten. Een nieuwe cd zit er dus aan te komen. Ik hoop dat die in het najaar van 2009 kan verschijnen. Daarnaast hebben we ook het album “In Hotis... Aegri Somnia” klaar - waarop we de nummers van onze twee eerste mcd’s geremasterd hebben. Dit materiaal zouden we graag uitbrengen op een ander label. We zouden ook graag zoveel mogelijk concerten geven in het buitenland. Binnenkort spelen we op een groot festival in Litouwen: Menuo Juodaragis genaamd. Daarnaast zoeken we nog altijd mensen die interessante events organiseren.

Henk Vereecken

http://www.bisclaveret.com

Lees ook onze reviews van de Bisclaveret albums:

“Amalgame”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=925

“Psyche noMine”: http://www.darkentries.be/nl/cds/?cdid=579

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kirlian Camera - Hologram Moon

Vijf jaar hebben we er op moeten wachten op een nieuwe Kirlian Camera. Een album waarop deerne Elena Fossi en opperhoofd Angelo Bergamini hun avant-garde electro en sci fi wapens opnieuw samen opnemen om ons naar en in hun wereld te toveren. Een wereld waar melancholie, (buitenaardse) schoonheid en tristesse zich in de onmetelijkheid en het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kera - Hysteresis

‘Hysteresis’ titelt het debuutalbum van Kera. De Franse vijfkoppige formatie speelt een genre dat je ergens kan aanduiden met progressieve death metal. Dit album is niet hun eerste wapenfeit. De band werd opgericht in 2014 en bracht al eerder een ep en single uit. Naar eigen zeggen laat Kera zich inspireren door onder andere Goijra, ...

lees meer...
CD BESPREKING : TB Frank & Baustein - Tock !

Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. Dat The Neon Judgement de stekker uit het instrumentarium heeft getrokken is oud zeer. De ene 50 % deed al langer zijn ding met bijvoorbeeld Neon Electronics en even leek het er op dat die andere 50 %, de genaamde TB Frank, zich ging terugtrekken uit de onstabiele wereld der muzikale deuntjes. Even ...

lees meer...
CD BESPREKING : Seven That Spells - The Death And Resurrection Of Krautrock: OMEGA

Derde en laatste deel van de trilogie “The Death And Resurrection Of Krautrock”, waarvan het eerste deel, “AUM” in 2011 verscheen en het tweede deel, “IO” in 2014. Het zopas uitgekomen “The Death And Resurrection Of Krautrock: OMEGA” is dus het derde en laatste deel van deze trilogie. Alle drie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sextile - Albeit Living

Hell Yeah, hoe lekker vettig is dit? Een ritje terug naar de donkere en beschimmelde kelders en podia op bierbakken. Heerlijk, men neme de drift van de oude The Jeus And Mary Chain, giet daar wat Executive Slacks overheen en en passant breng je één en ander op smaak met een Bauhaus sausje. Deze “Albeit Living” ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Goed nieuws voor de mensen die van goed nieuws houden: Dark Entries zal tussen nu en augustus elke maand twee vrijkaarten voor het W-Fest festival weggeven. Het festival gaat van 16 tot 19 augustus door in Amougies (Kluisbergen). Op het programma staan grote namen als Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleon Vox, DAF, Front Line Assembly, Vive ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2018 : Orphaned Land brengt Israëli's en Palestijnen dichter bij elkaar

Na de laatste provocatie van Trump - het verplaatsen van de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jerusalem - zijn de spanningen in het midden-oosten weer hoog opgelaaid. De Israëli's zijn extatisch, want voor hen is de heilige stad 'één en ondeelbaar' deel van Israël, maar de Palestijnen - die aanspraak ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2018 : Dolores O'Riordan van The Cranberries overleden

Ik herinner me dat ik ooit terstond verliefd werd op Dolores O'Riordan, zangeres van The Cranberries, bij het zien van de clip van 'Linger' op MTV. Het programma heette 120 minutes en het was de tijd dat MTV zijn naam nog waar maakte en werkelijk muziek uitzond. Vandaag is Dolores niet meer. Ze stierf op 46-jarige leeftijd en laat ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2018 : Weet u nog wat u deed in april 1998? En hoeveel 100 frank waard was?

Dit jaar blaast het jaar 1998 twintig kaarsen uit. Herinnert u zich nog wat u toen deed? Ging u in het weekend naar het Syndroom? Bereidde u zich voor het Leipziger Gothic Treffen? Of moest u nog verwekt worden? Van een beetje nostalgie is nog niemand gestorven en daarom presenteren wij u met enige trots de digitale versie van het Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : DANIEL.B.PROTHESE - CC Het Gasthuis, Aarschot, Belgium, 10/01/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : NOTHING BUT NOISE - CC Het Gasthuis, Aarschot, Belgium, 10/01/2018 door Benny Serneels

lees meer...
NIEUWS 12/01/2018 : De Machine en het Beest

Na ‘Lacus Somniorum’ (2014) van de Franse band Alwaid mag je je begin februari 2018 verwachten aan de opvolger. Dit female fronted melodic metal combo, met invloeden van onder andere Therion en Epica, laat hun tweede album ‘The Machine and the Beast’ dan immers los op de Lage Landen. Inspiratie werd geput uit de grote ...

lees meer...
FOTO'S : TB Frank & Baustein - Try Out @ The Backpacker Bar Brussel, 05-01-2018 door Luc Luyten