casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich
De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Hof Ter Lo / Trix

Kun je kort de band amGod een keertje voorstellen aan onze lezers gezien er toch een lange koof gaapt tussen de beginjaren en de nieuwe amGod?

AmGod is een dark electro crossover project uit München, Duitsland dat ik na de split van yelworC in 1993 heb opgericht. Bij yelworC was ik zowat verantwoordelijk voor de helft van de nummers en voor de mastering en lay out van onze producten.

De naam komt van het woord ‘dogma’ en staat symbool voor het eerste gebod, maar dan omgekeerd… ‘ik ben God’, waarop ons bewustzijn zich ent. Het verbindt me niet enkel met wie ik ben, maar ook met de ijdelheid in de zin van het monotheïsme bij elk denkend individu. “amGod” leunt in die zin dicht aan bij narcisme. De meeste hedendaagse conflicten (oorlog, wreedheden,…) zijn het gevolg van agressie, depressie, ontevredenheid of nijd die allen aan dit ’dogma’ ontspruiten. De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu (en verder doordacht ook van collectieven).

Het geluid van mijn debuutalbum “Half Rotten And Decayed” (1994) zette de stijl verder die we onder yelworC vorm hadden gegeven. Dansvloer georiënteerde, donkere nummers gemixt met obscure soundtrack aandoende arrangementen zorgen voor een complexe zang en geluidsarchitectuur. Gecombineerd met de onheilszwangere vocalen wordt de luisteraar er als het ware in op gezogen.

De actuele stijl van amGod krijgt vorm door gitaarrifs te combineren met klassieke elementen, dansbare ritmes en electro industrial arrangementen. Op die manier wordt eveneens mede door mijn zware en donkere vocalen en donker en dreigend karakter gegenereerd.

Waar heb je je al die jaren mee bezig gehouden. Op de website leren we dat je o.a. de stap zette naar de techno/goa scene? En waarom duikt dan nu plots de nieuwe amGod versie terug op?

Na meningsverschillen met het CCP label (Celtic Circle Productions; nvdr) en Peter (Devin, de andere helft van yelworC; nvdr), trok ik me terug uit de scene en maakte ik enige tijd geen muziek meer. Inde jaren ‘90 maakte de ebm scene zich meer en meer los van de techno scene en ik hield van de stijlelementen van deze nieuwe electro generatie. Ik richtte een aantal projecten op voor deze scene, vooral met het oog op live presentaties. Ik zette een paar stappen in de hardcore/hardtrance scene met A.H.H (Amgods’s Hardcore Hell) en in de goa scene met M-God en nu ben ik recent onder mijn eigen naam, Dominik Van Reich, gestart met een electro/techno/minimal project. Voordien had ik ook wel al heel wat nummers met andere techno dj’s mee geproduceerd en werkte ik mee aan een aantal meer commercieel geïnspireerde techno nummers. De oude amGod stijl ben ik nooit echt kwijt geraakt, ik hield en hou ervan maar ik voelde jaren dat het niet meteen het juiste moment was om opnieuw met amGod uit te pakken. Doch de laatste jaren zijn heelt wat elektronische muziekstijlen opnieuw naar elkaar toe gegroeid en heel wat groepen hebben zich herbrond en zijn opnieuw met tonnen inspiratie aan het musiceren geslagen. Dus ik besloot hetzelfde te doen en amGod opnieuw in te leven te roepen

Kun je ook nog iets kwijt over je meer gitaar georiënteerde project Ca$h Inc en meer specifiek jouw aandeel hierin?

Ca$h Inc is een eerder commercieel rock project van mijn goede vriend ca$h. Het is een klassiek rock formatie met drum, gitaar, keyboard en bas. Ik stond in voor de keyboards. Na heel wat sessies puur voor het plezier besloot Ca$h het album “ The Yellow Elephant House and The Pieces Of Death” uit deze sessies te puren. Ik stond daarbij in voor de technische kant van de zaak, de eerste opnames, voorbereiding voor de finale mastering,… Aan de andere kant is het diezelfde Ca$h die gitaar speelt op mijn nieuwe album “Dreamcatcher”.

Nu je het over “Dreamcatcher” hebt, kun je iets meer kwijt over dit nieuwe album? Hoe zal het zich verhouden tegenover “Half Rotten And Decayed”, is er een centraal thema?

Ik zei al dat ik heel wat ervaring opdeed in diverse muziekstijlen. Dus al die ervaring zal zijn verpakt in “Dreamcatcher”. Maar wees gerust de mensen zullen de typische amGod stijl zeker herkennen. Om al mijn inspiratie en invloeden toe te laten heb ik er meteen een 20 nummers tellend dubbel album van gemaakt. Eén cd zal eerder uitgaan van de meer techno/electro en industriële soundscape elementen terwijl de andere cd meer wordt aangestuurd door ruwe gitaarriffs.

Thematisch sluit “Dreamcatcher” aan bij het de kerkers van de mensheid en het verval van de hedendaagse samenleving. Zo zijn er nummers als “Schuldig” en “I am not Innocent” die een licht werpen op massamoord. Terwijl “War Trap” zich op het tijdloze en universele thema oorlog concentreert. Het titelnummer “Dreamcatcher” opent het album en verhaalt over het kwade dat in je veilige dromen je toch de hand reikt.

Zoals mijn openingsnummer op “Funeral Procession” van de “Brainstorming” cd van yelworC, of de laatste intro “Fall out” op de “Half Rotten And Decayed” cd van amGod zullen op “Dreamcatcher” ook meer hypnotische en soundtrack aandoende nummers te horen zijn. Er zullen tevens drie remixen van ouder materiaal op het nieuwe album staan en een nieuwe versie van mijn oude yelworC hit “Soulhunter”. Ditmaal zul je ook een afgewerkte versie vinden van “Crime!” en “Cyberchrist” van het album “Crime!” dat zonder mijn toestemming door het CCP label in de 3cd box “Half Rotten And Decayed” (2004) werd uitgegeven. Misschien doe ik er nog wel een remix van een oude yelworC klassieker bij… Hoe dan ook er zal voldoende materiaal op het nieuwe album staan om het publiek te bekoren.

Het nieuwe album werd reeds aangekondigd voor zomer 2009, vanwaar de vertraging?

Eerst wou ik me beperken tot één cd, toen besloot ik om ineens te gaan voor een dcd. Dit vraagt zijn tijd en ik hoop dat de opnames van alle 20 nummers begin 2010 kunnen worden afgerond.

Is de release dan ook gepland rond deze tijd? Ik merkte een link naar het Belgische Alfa Matrix label op je website… Is dit misschien het label waarop “Dreamcatcher” het levenslicht zal zien?

Séba Dolimont (ooit lid van Aiboforcen En nu manager van het Alfa Matrix label) zaten ten tijde van CCP op hetzelfde label; Recent hebben onze wegen elkaar opnieuw gekruist en gezien ik enorm apprecieer wat ze tegenwoordig met Alfa Matrix doen heb ik hen gelinkt. Maar we zien wel wat er gebeurt…

Ik ga er vanuit dat er een aantal nieuwe nummers zullen worden gespeeld op het Belgian Independent Music Festival (19 december Hof Ter Lo). Heb je al enig zicht op de song keuze?

Ik kan je alvast verklappen dat, als ik oude nummers speel, deze in een nieuw jasje zullen zitten. Momenteel bereid ik me op het optreden voor maar ik verkeer nog in onzekerheid over de exacte songkeuze en eigenlijk houd ik dat liever ook nog een beetje geheim.

Je hebt een yelworC verleden dat je allicht op heden nog altijd blijft achtervolgen. Hoe ga je met deze reputatie om en zul je live ook nummers van deze band brengen?

Inderdaad ik heb een verleden in yelworC en zoals ik al eerder aangaf had ik er een behoorlijk aandeel in. Elke keer als ik op de planken sta is er zeker een kans dat het oude yelworC materiaal aan bod komt, maar dan wel in een nieuw jasje. Voor de geïnteresseerde lezers, jullie vinden de volledige songlijst met auteurs van de yelworC discografie op de website. Ik ben volledig klaar met het yelworC hoofdstuk en wil er na zo veel tijd ook geen energie meer in steken. Peter gaat zijn weg, ik de mijne.

Je maakte er al even melding van, in 2004 verscheen bij het gereactiveerde CCP label plots de 3 cd box “Half Rotten And Decayed” waarvoor jij nooit je toestemming gaf. Enig commentaar?

Shit happens… wat je geeft is wat je verdient zeker….

Hoe belangrijk is technologie voor jou, in je dagelijkse leven en hoe verbind je het met de eerde donkere en occulte sfeer die over een project als amGod hangt?

Ik ben opgegroeid met de eerste computers zoals de Commodore 64 en later de Atari. Toen was dit medium volstrekt nieuw en vroeg ik me af tot wat deze technische kunstjes uiteindelijk zouden leiden. Ik koos voor muziek een volg zeer sterk alle technologische evoluties dienaangaande op. Interviews beantwoorden, promotie maken… het is ook allemaal ondenkbaar zonder de huidige pc technologie. Handgeschreven brieven ontvang ik al lang niet meer. Ik meen overigens dat er geen echte thematische connectie is tussen amGod en technologie, technologie is enkel de drager van de boodschap, van mijn muzikale inspiraties.

Beschouw je amGod zelf als een occult project, of eerder een spirituele band?

Beslist niet occult. Eerder spiritueel omdat eenieder zijn eigen God heeft en verantwoordelijke moet blijven voor diens eigen daden en er ook de gevolgen van moet dragen.

Laat ons nog een keer terugkeren naar “Dreamcatcher”. Indien je 5 woorden zou krijgen om het nieuwe album of het nieuwe amGod geluid te omschrijven, welke zouden dat dan zijn?

Ruw, uniek, diep, complex en donker melancholisch

Kun je onze lezers 3 goede reden geven waarom ze de amGod show op het komende Belgian Independent Music Festival niet mogen missen?

De live ervaring is altijd verschillend van een album.

Omdat Qek Junior voor mij speelt en 32Crash na mij en het bovendien koud zal zijn buiten.

Niemand is zeker wanneer het volgende amGod concert zal plaats vinden, misschien moet er wel opnieuw 15 jaar op gewacht.

Voor welke groepen verlaat je de backstage en wil je perse zelf live aan het werk zien?

Allemaal, als ik daar de tijd voor vind.

amGod / Dominik Van Reich / Bimfest

amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Trix/Hof Ter Lo!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Orfeón Gagarin - Orfeón Gagarin

De, ahum, ‘oudere’ lezers van Dark Entries zijn het ongetwijfeld al wel eens tegengekomen : de waarschuwing op de binnenhoes van De Elpee : Hometaping Is Killing Music. Voor de jongeren onder jullie : downloaden gebeurde in vroegere tijden wel eens artisanaal door de vinylplaat stiekem te kopiëren op een cassette en die ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parade Ground - Life - Live In Frankfurt

Belgische makelij sedert 1983 (de singel “Moan On The Sly”) en na het overslaan van de jaren 90 weer herboren, getuige de vele live concerten overal in Europa en daarbuiten. Geen dank. Tijd voor een live cd’tje dacht men bij het Duitse VUZ Records, zodat de actuele live atmosfeer van de broers Pauly kan worden beluisterd ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Various - Futura Marge - Volume 1

Futura is een onafhankelijk jazz label opgericht door de Fransman Gérard Terronès in 1969. De naam zou later veranderen in Disques Futura et Marge. Bedoeling was om talrijke sublabels met verschillende stijlen jazz onder deze noemer onder te brengen. Zo had men aandacht voor free jazz, swing jazz, experimentele jazz, progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...