casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

652 items

   

amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich
De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Hof Ter Lo / Trix

Kun je kort de band amGod een keertje voorstellen aan onze lezers gezien er toch een lange koof gaapt tussen de beginjaren en de nieuwe amGod?

AmGod is een dark electro crossover project uit München, Duitsland dat ik na de split van yelworC in 1993 heb opgericht. Bij yelworC was ik zowat verantwoordelijk voor de helft van de nummers en voor de mastering en lay out van onze producten.

De naam komt van het woord ‘dogma’ en staat symbool voor het eerste gebod, maar dan omgekeerd… ‘ik ben God’, waarop ons bewustzijn zich ent. Het verbindt me niet enkel met wie ik ben, maar ook met de ijdelheid in de zin van het monotheïsme bij elk denkend individu. “amGod” leunt in die zin dicht aan bij narcisme. De meeste hedendaagse conflicten (oorlog, wreedheden,…) zijn het gevolg van agressie, depressie, ontevredenheid of nijd die allen aan dit ’dogma’ ontspruiten. De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu (en verder doordacht ook van collectieven).

Het geluid van mijn debuutalbum “Half Rotten And Decayed” (1994) zette de stijl verder die we onder yelworC vorm hadden gegeven. Dansvloer georiënteerde, donkere nummers gemixt met obscure soundtrack aandoende arrangementen zorgen voor een complexe zang en geluidsarchitectuur. Gecombineerd met de onheilszwangere vocalen wordt de luisteraar er als het ware in op gezogen.

De actuele stijl van amGod krijgt vorm door gitaarrifs te combineren met klassieke elementen, dansbare ritmes en electro industrial arrangementen. Op die manier wordt eveneens mede door mijn zware en donkere vocalen en donker en dreigend karakter gegenereerd.

Waar heb je je al die jaren mee bezig gehouden. Op de website leren we dat je o.a. de stap zette naar de techno/goa scene? En waarom duikt dan nu plots de nieuwe amGod versie terug op?

Na meningsverschillen met het CCP label (Celtic Circle Productions; nvdr) en Peter (Devin, de andere helft van yelworC; nvdr), trok ik me terug uit de scene en maakte ik enige tijd geen muziek meer. Inde jaren ‘90 maakte de ebm scene zich meer en meer los van de techno scene en ik hield van de stijlelementen van deze nieuwe electro generatie. Ik richtte een aantal projecten op voor deze scene, vooral met het oog op live presentaties. Ik zette een paar stappen in de hardcore/hardtrance scene met A.H.H (Amgods’s Hardcore Hell) en in de goa scene met M-God en nu ben ik recent onder mijn eigen naam, Dominik Van Reich, gestart met een electro/techno/minimal project. Voordien had ik ook wel al heel wat nummers met andere techno dj’s mee geproduceerd en werkte ik mee aan een aantal meer commercieel geïnspireerde techno nummers. De oude amGod stijl ben ik nooit echt kwijt geraakt, ik hield en hou ervan maar ik voelde jaren dat het niet meteen het juiste moment was om opnieuw met amGod uit te pakken. Doch de laatste jaren zijn heelt wat elektronische muziekstijlen opnieuw naar elkaar toe gegroeid en heel wat groepen hebben zich herbrond en zijn opnieuw met tonnen inspiratie aan het musiceren geslagen. Dus ik besloot hetzelfde te doen en amGod opnieuw in te leven te roepen

Kun je ook nog iets kwijt over je meer gitaar georiënteerde project Ca$h Inc en meer specifiek jouw aandeel hierin?

Ca$h Inc is een eerder commercieel rock project van mijn goede vriend ca$h. Het is een klassiek rock formatie met drum, gitaar, keyboard en bas. Ik stond in voor de keyboards. Na heel wat sessies puur voor het plezier besloot Ca$h het album “ The Yellow Elephant House and The Pieces Of Death” uit deze sessies te puren. Ik stond daarbij in voor de technische kant van de zaak, de eerste opnames, voorbereiding voor de finale mastering,… Aan de andere kant is het diezelfde Ca$h die gitaar speelt op mijn nieuwe album “Dreamcatcher”.

Nu je het over “Dreamcatcher” hebt, kun je iets meer kwijt over dit nieuwe album? Hoe zal het zich verhouden tegenover “Half Rotten And Decayed”, is er een centraal thema?

Ik zei al dat ik heel wat ervaring opdeed in diverse muziekstijlen. Dus al die ervaring zal zijn verpakt in “Dreamcatcher”. Maar wees gerust de mensen zullen de typische amGod stijl zeker herkennen. Om al mijn inspiratie en invloeden toe te laten heb ik er meteen een 20 nummers tellend dubbel album van gemaakt. Eén cd zal eerder uitgaan van de meer techno/electro en industriële soundscape elementen terwijl de andere cd meer wordt aangestuurd door ruwe gitaarriffs.

Thematisch sluit “Dreamcatcher” aan bij het de kerkers van de mensheid en het verval van de hedendaagse samenleving. Zo zijn er nummers als “Schuldig” en “I am not Innocent” die een licht werpen op massamoord. Terwijl “War Trap” zich op het tijdloze en universele thema oorlog concentreert. Het titelnummer “Dreamcatcher” opent het album en verhaalt over het kwade dat in je veilige dromen je toch de hand reikt.

Zoals mijn openingsnummer op “Funeral Procession” van de “Brainstorming” cd van yelworC, of de laatste intro “Fall out” op de “Half Rotten And Decayed” cd van amGod zullen op “Dreamcatcher” ook meer hypnotische en soundtrack aandoende nummers te horen zijn. Er zullen tevens drie remixen van ouder materiaal op het nieuwe album staan en een nieuwe versie van mijn oude yelworC hit “Soulhunter”. Ditmaal zul je ook een afgewerkte versie vinden van “Crime!” en “Cyberchrist” van het album “Crime!” dat zonder mijn toestemming door het CCP label in de 3cd box “Half Rotten And Decayed” (2004) werd uitgegeven. Misschien doe ik er nog wel een remix van een oude yelworC klassieker bij… Hoe dan ook er zal voldoende materiaal op het nieuwe album staan om het publiek te bekoren.

Het nieuwe album werd reeds aangekondigd voor zomer 2009, vanwaar de vertraging?

Eerst wou ik me beperken tot één cd, toen besloot ik om ineens te gaan voor een dcd. Dit vraagt zijn tijd en ik hoop dat de opnames van alle 20 nummers begin 2010 kunnen worden afgerond.

Is de release dan ook gepland rond deze tijd? Ik merkte een link naar het Belgische Alfa Matrix label op je website… Is dit misschien het label waarop “Dreamcatcher” het levenslicht zal zien?

Séba Dolimont (ooit lid van Aiboforcen En nu manager van het Alfa Matrix label) zaten ten tijde van CCP op hetzelfde label; Recent hebben onze wegen elkaar opnieuw gekruist en gezien ik enorm apprecieer wat ze tegenwoordig met Alfa Matrix doen heb ik hen gelinkt. Maar we zien wel wat er gebeurt…

Ik ga er vanuit dat er een aantal nieuwe nummers zullen worden gespeeld op het Belgian Independent Music Festival (19 december Hof Ter Lo). Heb je al enig zicht op de song keuze?

Ik kan je alvast verklappen dat, als ik oude nummers speel, deze in een nieuw jasje zullen zitten. Momenteel bereid ik me op het optreden voor maar ik verkeer nog in onzekerheid over de exacte songkeuze en eigenlijk houd ik dat liever ook nog een beetje geheim.

Je hebt een yelworC verleden dat je allicht op heden nog altijd blijft achtervolgen. Hoe ga je met deze reputatie om en zul je live ook nummers van deze band brengen?

Inderdaad ik heb een verleden in yelworC en zoals ik al eerder aangaf had ik er een behoorlijk aandeel in. Elke keer als ik op de planken sta is er zeker een kans dat het oude yelworC materiaal aan bod komt, maar dan wel in een nieuw jasje. Voor de geïnteresseerde lezers, jullie vinden de volledige songlijst met auteurs van de yelworC discografie op de website. Ik ben volledig klaar met het yelworC hoofdstuk en wil er na zo veel tijd ook geen energie meer in steken. Peter gaat zijn weg, ik de mijne.

Je maakte er al even melding van, in 2004 verscheen bij het gereactiveerde CCP label plots de 3 cd box “Half Rotten And Decayed” waarvoor jij nooit je toestemming gaf. Enig commentaar?

Shit happens… wat je geeft is wat je verdient zeker….

Hoe belangrijk is technologie voor jou, in je dagelijkse leven en hoe verbind je het met de eerde donkere en occulte sfeer die over een project als amGod hangt?

Ik ben opgegroeid met de eerste computers zoals de Commodore 64 en later de Atari. Toen was dit medium volstrekt nieuw en vroeg ik me af tot wat deze technische kunstjes uiteindelijk zouden leiden. Ik koos voor muziek een volg zeer sterk alle technologische evoluties dienaangaande op. Interviews beantwoorden, promotie maken… het is ook allemaal ondenkbaar zonder de huidige pc technologie. Handgeschreven brieven ontvang ik al lang niet meer. Ik meen overigens dat er geen echte thematische connectie is tussen amGod en technologie, technologie is enkel de drager van de boodschap, van mijn muzikale inspiraties.

Beschouw je amGod zelf als een occult project, of eerder een spirituele band?

Beslist niet occult. Eerder spiritueel omdat eenieder zijn eigen God heeft en verantwoordelijke moet blijven voor diens eigen daden en er ook de gevolgen van moet dragen.

Laat ons nog een keer terugkeren naar “Dreamcatcher”. Indien je 5 woorden zou krijgen om het nieuwe album of het nieuwe amGod geluid te omschrijven, welke zouden dat dan zijn?

Ruw, uniek, diep, complex en donker melancholisch

Kun je onze lezers 3 goede reden geven waarom ze de amGod show op het komende Belgian Independent Music Festival niet mogen missen?

De live ervaring is altijd verschillend van een album.

Omdat Qek Junior voor mij speelt en 32Crash na mij en het bovendien koud zal zijn buiten.

Niemand is zeker wanneer het volgende amGod concert zal plaats vinden, misschien moet er wel opnieuw 15 jaar op gewacht.

Voor welke groepen verlaat je de backstage en wil je perse zelf live aan het werk zien?

Allemaal, als ik daar de tijd voor vind.

amGod / Dominik Van Reich / Bimfest

amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Trix/Hof Ter Lo!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : Eerste namen voor M'era Luna 2019

Het ene is nog maar net afgelopen of er wordt en werd al naarstig gewerkt aan een volgende editie. M’era Luna heeft ondertussen reeds de eerste namen bekend gemaakt voor hun 2019-editie. Zo de traditie het wil zal er ook volgend jaar een totaalpakket worden afgeleverd met de Gothic Fashion Show, een heuse Gothic Fashion Town, de Medieval-markt, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2018 : W-fest lost een resem namen voor de editie van 2019 (en nog eentje voor de editie van 2018)

Aan de vooravond van W-fest - vijf dagen feest met artiesten als Peter Murphy, Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox, Lords Of Acid en Front Line Assembly - worden ook al een hele resem namen gelost ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dirk Serries - Epitaph

Het woord ophouden zien we niet snel opduiken in het vocabularium van Dirk Serries. De man die met Vidna Obmana sinds de jaren 80 ons land mee op de industrial kaart zette. In het begin als een jonge dolle hond wild om zich heen bijtend, kwam met het komen der jaren een overstap naar meer ambient en tribal gerichte atmosferen. Wat Vidna Obmana ...

lees meer...
CD BESPREKING : Contagious Orgasm - Impregnate Mannequin

Impregnate Mannequin werd in 1997 in beperkte oplage reeds uitgebracht op vinyl. Tegenwoordig niet meer zo makkelijk te krijgen, dus vond Raubbau het stilaan tijd voor een heruitgave (cd en digitaal). De periode waarin deze plaat verscheen ziet men als een sleutelmoment in de rijk gevulde carrière van Hiroshi Hashimoto (aanvankelijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Farzane Zamen - Z Bent

Vorig jaar besprak ik een album van Yasmine Hamdan, een Libanese artieste die een soort oosterse dreampop brengt met een feministische boodschap en waarin synthesizers harmoniëren met oosterse (Arabische) instrumenten. Het album verscheen op Crammed Discs. Aan deze Yasmine Hamdan moest ik direct denken bij het aanhoren van de muziek ...

lees meer...
CD BESPREKING : Autumn Tears - Convalescence - A Retrospective

Met het aantal uitgebreide compilaties en overzichtsalbums die we de laatste tijd al in ontvangst mochten nemen, wanen we ons, terwijl buiten de 30 graden ruimschoots overschreden worden, midden in de kerst- en eindejaarsperiode. De seizoenen mogen dan wel verschuiven, maar zo een vaart zal het ons inziens nog wel niet lopen. Ook de Amerikanen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shinkiro - Archive: Volumes I-III

Er bereikt ons geregeld muziek uit Japan, en het moet niet altijd Japanoise of extreem geschifte experimentele shit zijn. Shinkiro leert ons dat er ook dark ambient uit het land van de rijzende zon kan komen. En nog wel heel goede, daar kan u van op aan! Ook in ons Belgenlandje werd Shinkiro al snel in de armen genomen: zo zorgde Hybryds ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Dark Entries Night 24: A Slice Of Life en Donder, Hel & Hagel

Op vrijdag 14 september nodigen we u graag uit op de 24ste editie van de Dark Entries Nights. Op deze gratis concerten stellen we u lokaal talent voor uit de zwarte scene. We hebben het geluk twee groepen te ontvangen die volop aan het losbreken zijn. A Slice Of Life heeft zonet zijn debuut uit, 'Restless', en na de uitstekende ...

lees meer...
FOTO'S : Gary Numan - @ Lokerse Feesten, 11/08/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Moonspell brengt concert met drie integraal gespeelde platen uit

In 2017 wilden de Portugese gothic metal-grootheden Moonspell hun trouwe achterban eens verwennen. Voor 4000 fans werd in hun stad Lissabon een concert gehouden waarop drie van hun meest succesvolle platen integraal gepeeld werden: het debuut 'Wolfheart' uit 1995 en diens opvolger 'Irreligious' uit 1996, alsook de meer recente ...

lees meer...
NIEUWS 12/08/2018 : Lord Of The Lost bestormt Duitse hitparades met 'Thornstar'

Het was ons al opgevallen dat Lord Of The Lost bijzonder populair was. Hun debuut dateert slechts van 2010, maar door hun ontzettend hard geluid en compromisloze houding hebben ze meteen een stempel op de Duitse gothscene gedrukt. Hun nieuwe cd 'Thornstar' - hun zesde al - bestormde de Duiste hitparades en staat nu op 6. De plaat is ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Dropkick Murphys - @ Lokerse Feesten, 08/08/2018 door Luc Luyten