casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich
De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
27/10/2009 : amGod, Dark Entries sprak met Dominik Van Reich - De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu.
amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Hof Ter Lo / Trix

Kun je kort de band amGod een keertje voorstellen aan onze lezers gezien er toch een lange koof gaapt tussen de beginjaren en de nieuwe amGod?

AmGod is een dark electro crossover project uit München, Duitsland dat ik na de split van yelworC in 1993 heb opgericht. Bij yelworC was ik zowat verantwoordelijk voor de helft van de nummers en voor de mastering en lay out van onze producten.

De naam komt van het woord ‘dogma’ en staat symbool voor het eerste gebod, maar dan omgekeerd… ‘ik ben God’, waarop ons bewustzijn zich ent. Het verbindt me niet enkel met wie ik ben, maar ook met de ijdelheid in de zin van het monotheïsme bij elk denkend individu. “amGod” leunt in die zin dicht aan bij narcisme. De meeste hedendaagse conflicten (oorlog, wreedheden,…) zijn het gevolg van agressie, depressie, ontevredenheid of nijd die allen aan dit ’dogma’ ontspruiten. De permanente dorst naar geld en het continue streven naar macht zijn de ondergang van de mensheid. De naam amGod staat symbool voor dit soort gedrag en ijdelheid van het individu (en verder doordacht ook van collectieven).

Het geluid van mijn debuutalbum “Half Rotten And Decayed” (1994) zette de stijl verder die we onder yelworC vorm hadden gegeven. Dansvloer georiënteerde, donkere nummers gemixt met obscure soundtrack aandoende arrangementen zorgen voor een complexe zang en geluidsarchitectuur. Gecombineerd met de onheilszwangere vocalen wordt de luisteraar er als het ware in op gezogen.

De actuele stijl van amGod krijgt vorm door gitaarrifs te combineren met klassieke elementen, dansbare ritmes en electro industrial arrangementen. Op die manier wordt eveneens mede door mijn zware en donkere vocalen en donker en dreigend karakter gegenereerd.

Waar heb je je al die jaren mee bezig gehouden. Op de website leren we dat je o.a. de stap zette naar de techno/goa scene? En waarom duikt dan nu plots de nieuwe amGod versie terug op?

Na meningsverschillen met het CCP label (Celtic Circle Productions; nvdr) en Peter (Devin, de andere helft van yelworC; nvdr), trok ik me terug uit de scene en maakte ik enige tijd geen muziek meer. Inde jaren ‘90 maakte de ebm scene zich meer en meer los van de techno scene en ik hield van de stijlelementen van deze nieuwe electro generatie. Ik richtte een aantal projecten op voor deze scene, vooral met het oog op live presentaties. Ik zette een paar stappen in de hardcore/hardtrance scene met A.H.H (Amgods’s Hardcore Hell) en in de goa scene met M-God en nu ben ik recent onder mijn eigen naam, Dominik Van Reich, gestart met een electro/techno/minimal project. Voordien had ik ook wel al heel wat nummers met andere techno dj’s mee geproduceerd en werkte ik mee aan een aantal meer commercieel geïnspireerde techno nummers. De oude amGod stijl ben ik nooit echt kwijt geraakt, ik hield en hou ervan maar ik voelde jaren dat het niet meteen het juiste moment was om opnieuw met amGod uit te pakken. Doch de laatste jaren zijn heelt wat elektronische muziekstijlen opnieuw naar elkaar toe gegroeid en heel wat groepen hebben zich herbrond en zijn opnieuw met tonnen inspiratie aan het musiceren geslagen. Dus ik besloot hetzelfde te doen en amGod opnieuw in te leven te roepen

Kun je ook nog iets kwijt over je meer gitaar georiënteerde project Ca$h Inc en meer specifiek jouw aandeel hierin?

Ca$h Inc is een eerder commercieel rock project van mijn goede vriend ca$h. Het is een klassiek rock formatie met drum, gitaar, keyboard en bas. Ik stond in voor de keyboards. Na heel wat sessies puur voor het plezier besloot Ca$h het album “ The Yellow Elephant House and The Pieces Of Death” uit deze sessies te puren. Ik stond daarbij in voor de technische kant van de zaak, de eerste opnames, voorbereiding voor de finale mastering,… Aan de andere kant is het diezelfde Ca$h die gitaar speelt op mijn nieuwe album “Dreamcatcher”.

Nu je het over “Dreamcatcher” hebt, kun je iets meer kwijt over dit nieuwe album? Hoe zal het zich verhouden tegenover “Half Rotten And Decayed”, is er een centraal thema?

Ik zei al dat ik heel wat ervaring opdeed in diverse muziekstijlen. Dus al die ervaring zal zijn verpakt in “Dreamcatcher”. Maar wees gerust de mensen zullen de typische amGod stijl zeker herkennen. Om al mijn inspiratie en invloeden toe te laten heb ik er meteen een 20 nummers tellend dubbel album van gemaakt. Eén cd zal eerder uitgaan van de meer techno/electro en industriële soundscape elementen terwijl de andere cd meer wordt aangestuurd door ruwe gitaarriffs.

Thematisch sluit “Dreamcatcher” aan bij het de kerkers van de mensheid en het verval van de hedendaagse samenleving. Zo zijn er nummers als “Schuldig” en “I am not Innocent” die een licht werpen op massamoord. Terwijl “War Trap” zich op het tijdloze en universele thema oorlog concentreert. Het titelnummer “Dreamcatcher” opent het album en verhaalt over het kwade dat in je veilige dromen je toch de hand reikt.

Zoals mijn openingsnummer op “Funeral Procession” van de “Brainstorming” cd van yelworC, of de laatste intro “Fall out” op de “Half Rotten And Decayed” cd van amGod zullen op “Dreamcatcher” ook meer hypnotische en soundtrack aandoende nummers te horen zijn. Er zullen tevens drie remixen van ouder materiaal op het nieuwe album staan en een nieuwe versie van mijn oude yelworC hit “Soulhunter”. Ditmaal zul je ook een afgewerkte versie vinden van “Crime!” en “Cyberchrist” van het album “Crime!” dat zonder mijn toestemming door het CCP label in de 3cd box “Half Rotten And Decayed” (2004) werd uitgegeven. Misschien doe ik er nog wel een remix van een oude yelworC klassieker bij… Hoe dan ook er zal voldoende materiaal op het nieuwe album staan om het publiek te bekoren.

Het nieuwe album werd reeds aangekondigd voor zomer 2009, vanwaar de vertraging?

Eerst wou ik me beperken tot één cd, toen besloot ik om ineens te gaan voor een dcd. Dit vraagt zijn tijd en ik hoop dat de opnames van alle 20 nummers begin 2010 kunnen worden afgerond.

Is de release dan ook gepland rond deze tijd? Ik merkte een link naar het Belgische Alfa Matrix label op je website… Is dit misschien het label waarop “Dreamcatcher” het levenslicht zal zien?

Séba Dolimont (ooit lid van Aiboforcen En nu manager van het Alfa Matrix label) zaten ten tijde van CCP op hetzelfde label; Recent hebben onze wegen elkaar opnieuw gekruist en gezien ik enorm apprecieer wat ze tegenwoordig met Alfa Matrix doen heb ik hen gelinkt. Maar we zien wel wat er gebeurt…

Ik ga er vanuit dat er een aantal nieuwe nummers zullen worden gespeeld op het Belgian Independent Music Festival (19 december Hof Ter Lo). Heb je al enig zicht op de song keuze?

Ik kan je alvast verklappen dat, als ik oude nummers speel, deze in een nieuw jasje zullen zitten. Momenteel bereid ik me op het optreden voor maar ik verkeer nog in onzekerheid over de exacte songkeuze en eigenlijk houd ik dat liever ook nog een beetje geheim.

Je hebt een yelworC verleden dat je allicht op heden nog altijd blijft achtervolgen. Hoe ga je met deze reputatie om en zul je live ook nummers van deze band brengen?

Inderdaad ik heb een verleden in yelworC en zoals ik al eerder aangaf had ik er een behoorlijk aandeel in. Elke keer als ik op de planken sta is er zeker een kans dat het oude yelworC materiaal aan bod komt, maar dan wel in een nieuw jasje. Voor de geïnteresseerde lezers, jullie vinden de volledige songlijst met auteurs van de yelworC discografie op de website. Ik ben volledig klaar met het yelworC hoofdstuk en wil er na zo veel tijd ook geen energie meer in steken. Peter gaat zijn weg, ik de mijne.

Je maakte er al even melding van, in 2004 verscheen bij het gereactiveerde CCP label plots de 3 cd box “Half Rotten And Decayed” waarvoor jij nooit je toestemming gaf. Enig commentaar?

Shit happens… wat je geeft is wat je verdient zeker….

Hoe belangrijk is technologie voor jou, in je dagelijkse leven en hoe verbind je het met de eerde donkere en occulte sfeer die over een project als amGod hangt?

Ik ben opgegroeid met de eerste computers zoals de Commodore 64 en later de Atari. Toen was dit medium volstrekt nieuw en vroeg ik me af tot wat deze technische kunstjes uiteindelijk zouden leiden. Ik koos voor muziek een volg zeer sterk alle technologische evoluties dienaangaande op. Interviews beantwoorden, promotie maken… het is ook allemaal ondenkbaar zonder de huidige pc technologie. Handgeschreven brieven ontvang ik al lang niet meer. Ik meen overigens dat er geen echte thematische connectie is tussen amGod en technologie, technologie is enkel de drager van de boodschap, van mijn muzikale inspiraties.

Beschouw je amGod zelf als een occult project, of eerder een spirituele band?

Beslist niet occult. Eerder spiritueel omdat eenieder zijn eigen God heeft en verantwoordelijke moet blijven voor diens eigen daden en er ook de gevolgen van moet dragen.

Laat ons nog een keer terugkeren naar “Dreamcatcher”. Indien je 5 woorden zou krijgen om het nieuwe album of het nieuwe amGod geluid te omschrijven, welke zouden dat dan zijn?

Ruw, uniek, diep, complex en donker melancholisch

Kun je onze lezers 3 goede reden geven waarom ze de amGod show op het komende Belgian Independent Music Festival niet mogen missen?

De live ervaring is altijd verschillend van een album.

Omdat Qek Junior voor mij speelt en 32Crash na mij en het bovendien koud zal zijn buiten.

Niemand is zeker wanneer het volgende amGod concert zal plaats vinden, misschien moet er wel opnieuw 15 jaar op gewacht.

Voor welke groepen verlaat je de backstage en wil je perse zelf live aan het werk zien?

Allemaal, als ik daar de tijd voor vind.

amGod / Dominik Van Reich / Bimfest

amGod speelt op 19 december op het Belgian Independent Music Festival in Trix/Hof Ter Lo!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...