...Het is alsof de wave en goth scene vandaag meer en meer deel uit maakt van de ‘fun generation’.
15/10/2009, Kurt Ingels![]() |
|||||
Hallo, kunnen jullie kort de leden van Qek Junior aan de bezoekers van onze website voorstellen en en passant even expliqueren waarom jullie voor de naam van een oud DDR caravan model kozen als groepsnaam? Qek junior is Tobias Dupont en Dominic Daub. Tobias is de man van de techniek terwijl ik zanger en songschrijver ben. De naam hebben we gekozen omdat ik de fiere eigenaar van één van die caravans ben en dit model ademt de sfeer van onze muziek, minimalistisch, antimodern maar aan de andere kant ook weer zeer ‘lief’.
Ben je het eens met ons als we het label minimal electro op Qek Junior plakken en beschouwen jullie jezelf als deel van deze scene?
Zelf omschrijven we onze muziek als minimal wave, dus minimal electro is ook wel ok. Ons doel is eenvoudige nummers te schrijven en daartoe eenvoudig materiaal te gebruiken. Vooral ik (Dominic) heb dan ook nog eens m’n punk en wave roots, maar of we daardoor echt deel uit maken van de minimal scene? We hebben wel een aantal goede vrienden in deze scene, Phil (The Rorschach Garden), Dirk (Echo West) of Doc Kernkrach labelbaas van dat geschifte label uit Warendorf (Kernkrach, nvdr). Maakt dit ons ook deel van de minimal scene?
Qek Junior ademt zowel muziekaal als tekstueel een zeker ’80 gevoel, een soort nostalgie… Is dit bewust?
Eigenlijk kwam dit meer per ongeluk. We gebruiken oud materiaal, echte synths en hardware sequenzers. Opnemen doen we op 8 sporen (niet op pc) en dan kom je eigenlijk vanzelf uit bij een eerder eighties aandoend geluid. Aan de andere kant is onze interesse voor muziek vooral in de jaren ’80 gewekt. Toen we Qek Junior in het leven riepen luisterden we naar groepen als DAF, Nitzer Ebb en Chrome.
In hoeverre zijn politieke en maatschappijkritische visies belangrijk voor Qek Junior. In de jaren ‘80 was haast elke band in de scene maatschappelijk geëngageerd. Vandaag lijkt dit eerder een uitzondering op de regel…
We zijn geen politieke band of wat dan ook. We hebben onze eigen politieke mening en binnen de groep soms zelfs meningsverschillen. Anderzijds schrijven we soms ook iets over ‘politiek’, zoals “Atomkonsens”. Maar over het algemeen heb je wel gelijk, het is alsof de wave en goth scene vandaag meer en meer deel uit maakt van de ‘fun generation’.
Jullie debuut “Ausverkauf” verscheen in februari 2009, hoe waren de reacties en vooral heeft het album een beetje gehoor aan z’n titel?
De reacties zijn best wel positief, er ware heel wat schitterende reviews. Maar het goede nieuws is dat we nog een paar exemplaren hebben voor het Belgian Independent Music Festival publiek!
Kun je kort eens uitleggen waarover een nummer als “Yoshiwara” handelt en de song “1/0” is wellicht geen voetbaluitslag?
Yoshiwara is de nachtclub in Fritz Lang’s Metropolis film waar de vrouwelijk robot, de valse Maria, haar dansjes opvoert. Niet meer dan dat, ik ben een grote fan van stomme films. En “1/0” is gewoon de binaire code, die ik dan vertaal in een song over mensen die simpel zwart/wit denken.
Als elk van jullie een favoriet nummer op het album mochten kiezen, wat is jullie keuze dan?
Da’s zeer moeilijk. Vraag eens aan een vader wie zijn favoriete kind is… Ik denk dat “Kopfkino” zowat het nummer is dat het dichts aanleunt bij de eigenlijke Qek Junior sound.
Is de groep ondertussen nieuwe nummers aan het opnemen en zit er misschien een nieuwe ep of album aan te komen?
We werken inderdaad aan nieuwe songs, die nieuwe nummers zullen op verschillende compilaties verschijnen. We plannen om minstens drie ervan te spelen op het Belgian Independent Music Festival. Een nieuw album is evenwel nog niet gepland.
Op 19 december is Qek Junior terug in België...; hebben jullie een mening over ons klein landje… Enige verwantschap met Belgische bands of opteren jullie eerder voor het bier, de frieten of de chocolade?
Ik hou ontzettend van België, vorig jaar bracht ik mijn vakantie door in Middelkerke. Ik speelde ook al vaak met verschillende bands in België het was altijd fantastisch. En natuurlijk hou ik van Belgische muziek. Front 242 was zowat m’n favoriete band in de jaren’90 maar ik vind Lizard Smile ook te gek (Albert, breng je het nieuwe album mee naar Bimfest!) ? Verder zijn alle projecten van Dirk Ivens ook dik ok. En een koude Hoegaarden gaat er ook altijd in!
Wat is jullie mening over de affiche van het Belgian Independent Music Festival? Zijn er groepen die jullie zelf wensen te zien?
De affiche is subliem. Zelf kijk ik vooral uit naar Click Click, Crash Course In Science en Laibach, één van m’n favorieten door de jaren heen. We zijn trots om met hen samen te kunnen spelen op het Bimfest?
Hebben jullie als insiders een paar tips voor ons betreffende Duitse groepen die, misschien volgend jaar, ook niet zouden misstaan op onze affiche?
Bakterielle Infektion, The Rorschach Garden en Echo West hebben al bij jullie gespeeld zeker? (2 van de 3 zijn juist maar The Rorschach Garden speelde nog niet op het Bimfest,nvdr) Dan raad ik jullie Die Perlen en File Not Found aan, twee keigoede Duitse bands!
Kun je de lezers van dit interview 3 goede redenen geven waarom ze moeten afzakken naar het Bimfest en zeker het optreden van Qek Junior meepikken?
3? Op ons album kun je 8 goede redenen vinden! En daarenboven zijn we aardig en zien we er fantastisch uit!
De Engelstalige versie van dit interview vindt u op de bimfest website!
Hier vindt u de Dark Entries review van het album “Ausverkauf”
Tot op het Bimfest!
|
Volgende interviews:
ERATO - NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
WINTERKÄLTE - ‘Do not vote for industry!’
THE SCARY BITCHES - ‘Wij zijn geen comedy band en geen parodie. Wij zijn een soort antipopgroep’
DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
XMH - 'Toen we net begonnen, omschreef men ons vaak als het Nederlandse antwoord op Suicide Commando.'
PSY’AVIAH - ‘We hebben voor een keertje de wat hardere nummers geselecteerd, om er eens stevig in te vliegen vrijdag!’
LIZARD SMILE - stelt het nieuwe album “Wayward” voor op het Gothic Festival.
DAF - ‘Men zei ons dat we met vuur speelden, maar dat hebben we altijd verkozen boven een gewone standaard band te zijn.’
SPECIMEN - Voor de allereerste keer in België!!
THE BIRTHDAY MASSACRE - ‘In de studio krijg je een miljoen takes, een miljoen kansen. Live krijg je er maar één.’