casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

662 items

   

ERATO
NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
08/09/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

08/09/2009 : ERATO - NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
08/09/2009 : ERATO - NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
België is vooral het land van de EBM. Toch staan we ook op gothic vlak best ons mannetje. Onze Franstalige landgenoten hebben The Breath Of Life en De Volanges, wij hebben Star Industry en… Erato. De band ontstond in 1993 in Schepdaal en na de demo’s “A Killed God” (1996) en “The Irreplaceable One” (2001) en het album “III” (2002), komen ze na zeven jaar stilte met het album “Naive” op de proppen.

Eindelijk is het er, het nieuwe Erato album! Jullie vorige album, “III” zat ooit gratis bij Dark Entries Magazine nr. 40. In 2002 was dat, 7 jaar geleden intussen. Hoe komt het dat we zo lang moesten wachten op een nieuw Erato album? En vertel eens wat meer over de totstandkoming van het album?

Gorik De Bolle: Wrijf het er nog maar eens in! (lacht) Tja, door allerlei omstandigheden heeft het iets langer geduurd dan oorspronkelijk gepland. Zo is Erato in die periode moeten verhuizen en is onze studio/repetitieruimte een goed jaar buiten gebruik geweest. Daardoor en ook door een aantal problemen van eerder private aard, raakten een aantal nummers maar niet afgewerkt, laat staan opgenomen en gemixed. Pas op, gedurende die periode zijn we wel altijd muziek blijven maken, optreden en aan nummers blijven schrijven. Het was immers de bedoeling om een nieuw album af te krijgen tegen 2004 maar dat is er dus niet van gekomen...

Ik denk dat we ons te veel amuseerden met het schrijven en jammen en dat we het werk steeds voor ons uitschoven. De productie van een album, opnames, mixage, mastering enz. is écht werken. En neem het ons vooral niet kwalijk maar wij spelen denk ik gewoon liever. Spelen, optreden en letterlijk muziek maken is gewoon véél plezanter. Maar goed, we wilden ons werk toch ook graag laten horen aan het publiek en hebben daar onze tijd voor genomen. Achteraf bekeken was het niet slecht dat het zo lang geduurd heeft voor de plaat was opgenomen. Dat gaf ons de gelegenheid om de nummers die in die periode zijn geschreven te laten groeien, te laten leven. We hebben ze voor ze uiteindelijk op onze mixtafel terechtkwamen ontelbare keren live kunnen spelen en de reacties van het publiek op bepaalde nummers kunnen zien. Hoe meer we ze speelden, hoe meer de nummers ook verbeterden en veranderden. Er werd al eens een ander accent gelegd in het gitaarspel of een basriff die lichtjes anders gespeeld werd of een andere focus in de zanglijn.... We konden de nummers echt try-outen en dat heeft ze beter gemaakt. Hadden we dit album in 2004 uitgebracht dan had het helemaal anders geklonken, denk ik.

Nog een voordeel: uiteindelijk staan er tien nummers op deze plaat, terwijl we er van 2002 tot nu wel een pak meer hebben geschreven. Maar door de nummers zo lang te laten rijpen, hebben we een juiste selectie kunnen maken voor dit album. Maar ik geef toe: uiteindelijk zijn dat maar een hoop excuses om niet te moeten zeggen dat we gewoon nogal lui en traag zijn. (lacht)

De titel van het nieuwe album is “Naive”. Waarom kozen jullie die titel? Waarnaar verwijst die?

Gorik: Omdat wij gewoon een band zijn die op een heel naïeve manier muziek maakt en met muziek bezig is, tiens! Zoek de betekenis van het woord maar eens op in een verklarend woordenboek of kijk op het laatste blaadje uit onze booklet. We denken niet teveel na over wat we doen. Muziek is voor ons een beetje een ‘unconditioned reflex’ en we stellen ons als we muziek maken ook gewoon een beetje naïef op. We zijn niet op onze hoede, proberen geen rekening te houden met zogenaamd algemeen geldende regels of zogeheten verwachtingen van het publiek. Wij vermijden elke voorbedachtheid. Alleen op die manier maken we muziek die écht helemaal van ons is en klinken we zoals alleen wij klinken.

Daarnaast bekt het woord naive ook gewoon lekker. Eigenlijk lag het al vast dat het nieuwe album naive zou gaan heten nog voor er één noot door onze versterkers werd gejaagd. En toen, ik weet niet meer precies wie er mee afkwam, ons wees op het feit dat ‘NAIVe’ ook een letterwoord was voor ‘a New And Improved Version of Erato’, wisten we het helemaal zeker : De naïeve idee dat we per plaat alleen maar beter kunnen worden is, naast een tongue in cheek-grapje, ook gewoon de motivatie die ons aan de slag houdt. We willen ook beter zijn dan op onze vorige albums en naïef als we zijn geloven we ook rotsvast dat dat aardig gelukt is. (lacht)

Waarin verschilt het nieuwe album “Naive” van zijn voorganger “III”?

Gorik: Eigenlijk zou jij ons dat moeten vertellen. Of ons publiek. Maar als je het persé van mij wil weten, dan denk ik ten eerste dat we qua productie geweldig veel vooruitgegaan zijn. Jacques heeft zich deze keer bij de mixing en mastering écht overtroffen. Hij heeft dan er dan ook nachten keihard aan gewerkt. En muzikaal denk ik dat we ook een sprongetje voorwaarts hebben gemaakt. We klinken een tikje snediger, volwassener en ook wat hedendaagser. En misschien iets minder donker dan vroeger. Je mag niet vergeten dat “III” ook nog volledig is geschreven toen we na het vertrek van Frank (ex-ritmegitarist) met zijn drieën waren overgebleven. (Patte: bass, Jacques: gitaar en Gorik: zang ). In die tijd werden we muzikaal ook nog iets meer beïnvloed door onze lievelingsbands uit de goth-, wave en electroscene. Ik denk dat we tegenwoordig meer naar vanalles luisteren en we daardoor rijker zijn geworden. We klinken daardoor misschien een tikje minder eng dan vroeger en hebben er meer dan ooit ons eigen geluid door gecreëerd.

Hoe zijn de reacties op het nieuwe album?

Gorik: Tijdens onze try-out op het Beati Full Dawn festival in St-Niklaas ging het publiek volledig uit zijn dak. Het was de eerste keer dat we het album helemaal voor een live publiek speelden en toen we de mensen zagen meelippen met nummers die ze nog nooit eerder hadden gehoord, wisten we dat het goed zat. Een week later hielden we dan onze showcase en officiële cd-voorstelling in St-Agatha Berchem. Door de schaarse promotie waren we geschrokken van de belangstelling en opkomst. En ook daar niks dan goede reacties. Dankzij Dead By Dawn die voor het album zo een beetje de distributie verzorgt en de Wool-e-shop loopt ook de verkoop veel vlotter dan verwacht.

Daarom is het wel een beetje jammer dat het langs de kant van pers (buiten het beste online gothic-magazine van de lage landen dan! ;-) ) , organisatoren of concertpromotoren een beetje stil blijft.

Het album valt zo’n beetje in twee delen uiteen en dat wordt ook benadrukt door de layout van het cd-boekje. De eerste zes songs zijn pure gothic rock, de laatste vier gaan eerder een elektronische richting uit. Een weldoordachte keuze?

Gorik: Niks doordachte keuze! Ik kom net te vertellen dat we elke voorbedachtheid proberen te vermijden! Zijde gij wel aan ‘t luisteren als ik iets vertel? (lacht)

Nee serieus, dat heeft een zeer simpele verklaring. Wie ons kent zal wel weten dat Erato in sé een gitaargroep is maar dat we evenveel flirten met elektronica. Zo komt het dat op onze albums steeds pure rocknummers staan meer evengoed electrodingen en vaak ook iets wat een beetje van de twee heeft. Dat was ook deze keer weer het geval. Bij de selectie van de nummers voor “Naive” zaten ook weer een paar gitaartracks en andere. Waarom die nu eigenlijk een beetje gebundeld staan is eigenlijk een beetje toevallig. Of eigenlijk ook niet. Voor we de master maakten, hebben we elk een exemplaar mee naar huis gekregen en de nummers vaak beluisterd in shuffle. Steeds in een andere volgorde. En de volgorde die nu op het album staat leek ons gewoon de beste in het geheel. Wij hebben ook gemerkt dat daardoor de gitaarnummers in het eerste deel samenhokten terwijl de tweede helft van de plaat eerder elektronisch was. En eerlijk gezegd hebben we nog even gedacht om het om die reden meer door mekaar te gooien. Maar dat hebben we dus niet gedaan. We vonden die volgorde het best klinken dus hebben we het zo gelaten.

Waarover handelen de nummers tekstueel? Zit er een rode draad in?

Gorik: Alhoewel het niet echt een concept-album geworden is in de pure zin van het woord, zijn er toch wel tekstuele linken tussen de nummers en de titel. De teksten zijn vaak geïnspireerd door ietwat naïeve gedachtengangen. In mijn teksten simplificeer ik de wereld graag. Vaak gaat het erover dat wij, mensen, het graag moeilijker maken dan het is. En nu ik er zo eens over nadenk, benader ik de thema’s waarover ik schrijf: liefde, verloren liefdes, emoties, menselijke autonomie, religie, leven, dood, ook heel graag op een naïeve manier. Dat maakt het draaglijker, vind je niet? Het lijkt wel of ik in alle nummers wil zeggen: ‘hey het is allemaal zo erg niet, ‘t zal wel beteren’. Dat, ofwel: ‘dit duurt voor altijd’! En tegelijk ook: ‘het is toch niet moeilijk? Op één twee drie is dit opgelost...als je maar hard genoeg wil dan kan het....’

Het openingsnummer heeft de opvallende titel “Act Like Moses”. Vertel eens wat meer over die song en waarover gaat die precies?

Gorik: Ons eerste politiek-geëngageerde nummer! (lacht). Eigenlijk gaat “Act Like Moses” er een beetje over dat mensen een beetje meer voor zichzelf mogen denken en hun eigen weg moeten volgen in plaats van zich blindelings te laten leiden. Mensen moeten leren om zichzelf te leiden. Ik kan er soms niet bij hoeveel mensen zonder mening zich voor de kar van een religieuze of ideologische groepering laten spannen om de foute redenen. In deze song roep ik mensen dan ook op om voor zichzelf te denken, voor zichzelf te spreken, hun eigen beslissingen en verantwoordelijkheden te nemen en indien nodig in opstand te komen tegen de brainwashers en de gevestigde machten. Het contradictorische - dat verwijst ook naar “Naive” - is dat ik dat doe door gebruik te maken van religieuze termen en metaforen. Wie mij volgt vindt het paradijs! Haha!

Ook in “Waiting For Kharon” verwijzen jullie naar een verhaal van vele duizenden jaren terug. Hoe kwam die song tot stand?

Gorik: Eigenlijk verwijzen we niet echt naar die legende. Ik gebruik het alleen als metafoor voor ‘de laatste reis willen maken’. Ik heb de tekst geschreven toen mijn bejaarde grootvader was gestorven en ik mijn grootmoeder, eveneens bejaard en eigenlijk al een beetje dement, zag wegkwijnen. Eigenlijk wilde zij niet meer alleen verder. En een maand later is ze hem gevolgd. Zo, zonder ziek te worden of enig ander medisch probleem buiten haar ouderdom dan. Het was alsof ze zelf haar motor heeft stilgelegd. Uit gemis. Zeer mooi, eigenlijk. Die maand dat ze nog leefde leek het mij heel de tijd alsof ze aan het wachten was. Aan het wachten op de volgende bus, of bootje als je wil, die haar terug bij haar ventje zou brengen. Ze wou gewoon nog eerst even goeiedag zeggen en dan heeft ze hem vervoegd. Ik heb daar een tekstje over geschreven en op een begenadigde repetitiedag kwam het er gewoon uit. En nu staat het op onze plaat.

“Anya Always”, de titel doet me direct denken aan “Charlotte Sometimes” van The Cure. Toeval of is dit een bewuste knipoog?

Gorik: (lacht) Je bent de eerste die mij daarover aanspreekt, maar je hebt gelijk. De tekst van “Anya Always” dateert uit de tijd dat ik mijn grote liefde heb leren kennen. Ik denk dat ik indruk op haar wilde maken door een song voor haar te schrijven. “Charlotte Sometimes” vind ik een schitterende song die mijn romantische gevoelens steeds weet aan te wakkeren (lacht) en mij op één of andere manier aan haar doet denken. Door “Anya Always” te zingen in het refrein trek ik dus inderdaad een zeer vet pinkenoogske naar de song van mijnheer Smith Robert.

Niet alle songs blijken nieuwe composities te zijn. “Anya Always” stond ooit op de Dark Entries compilatie Dark Demons II (en die dateert van december 2001). Zijn er zo nog nummers op “Naive” die al langer in jullie schuif lagen?

Gorik: “Anya Always” is inderdaad een nummer dat al heel lang bestaat. Toen we het net hadden geschreven hebben we het jullie als exclusieve track meteen opgestuurd voor de “Dark Demons” compilatie. Nu staat het inderdaad 7 jaar later ook op ons album. Maar de “Anya Always” op die compilatie en die op “Naive” verschilt als de dag van de nacht. We zeulen het nummer al een tijdje mee en hebben het vaak live gespeeld. Daardoor is het ook gaan rijpen en tot wasdom gekomen. Het is nu een heel ander nummer geworden. Een beetje a new and improved version of “Anya Always” :-) eigenlijk en daarom hebben we het ook op het album gezet. Persoonlijk is het nu één van mijn favoriete nummers geworden op het album en te horen aan de reacties van het publiek vinden zij dit ook. We spelen het ook terug met veel plezier terwijl we de ongepolijste versie op een gegeven moment uit onze setlist hebben gehaald vanwege beu gespeeld.

Voor de rest staan er op “Naive” geen nummers die eerder uitgebracht zijn. Maar als het 7 jaar duurt voor dat album er komt is het natuurlijk wel zo dat er nummers bij zijn die al een tijdje meegaan en zelfs al vaak live gespeeld werden voor het album uitkwam. Zo spelen we bijvoorbeeld “Stars” al van in 1998 live. Wie ons live regelmatig aan het werk heeft gezien de laatste tijd zal hier en daar wel een paar nummers herkennen maar daarnaast staan er ook splinternieuwe dingen op zoals bijvoorbeeld “Let Me In”, “Act Like Moses”, “Dead By Dawn”, “The Ill” en “Fortress”.

Het album werd weer – zoals de vorige – in eigen beheer uitgegeven. Is dat een bewuste keuze? Doen jullie enige moeite om een label te vinden en een platendeal te versieren of zien jullie daar het nut niet van in?

Gorik: Alles in eigen beheer doen heeft een aantal voordelen maar om nu te zeggen dat het een bewuste keuze is, is misschien veelgezegd. Het is eerder een consequentie van onze naïeve principes als rockband. Wij doen inderdaad geen moeite om een label te vinden of een platendeal te versieren. Niet omdat we daar het nut niet van inzien of omdat we dat niet willen maar omdat we daar niet willen mee bezig zijn. In onze naïeve gedachtengang gaat het om onze muziek. Wat wij willen is ons geweldig amuseren door goeie muziek te maken. Volgens onze naïeve principes gaan wij er gewoon van uit dat als we goed genoeg zijn en we maken goeie dingen, dan ontdekt dat ooit wel iemand en komen de labels op een dag wel vanzelf naar ons toe. Dat is behoorlijk naïef hé! (lacht) Als ik zie wat voor rotzooi soms getekend wordt bij grote labels en wat voor rommel op plaat wordt gezet, dan besef ik ook wel dat het zo niet werkt en we misschien toch wat meer aan onze PR moeten gaan doen. (lacht)

Maar ach, wat voor ons telt is de muziek en eerlijk gezegd heeft niemand van ons goesting om zich met al die andere shit in te laten. Wij geloven in ons werk en als de wereld nog een beetje eerlijk is, zal er zich vroeg of laat wel een kans voordoen. Hopelijk zijn we tegen dan nog lichamelijk in staat om onze gitaar vast te houden. (lacht). Dus als iemand dit leest en ons een handje wil helpen: stuur gerust onze plaat op naar mogelijks geïnteresseerde labels en platenbonzen! Haha.

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover de Belgische auteursrechtenorganisatie Sabam? Zijn jullie erbij aangesloten? En waarom (niet)?

Gorik: Wij zijn aangesloten bij Sabam. Ten tijde van “III” hadden we om het album te laten persen een papier nodig van Sabam om te bewijzen dat we auteur waren van het werk dat we wilden laten persen. Dus moesten we ons aansluiten als auteur en de werken laten registreren. Daarna moesten we een grote som aan auteursrechten betalen die Sabam dan weer zou doorstorten aan de auteurs. Wijzelf dus. Natuurlijk blijft er van die som links en rechts wel wat geld kleven aan de plakkerige muren van het instituut. Ach, weet je. Auteursverenigingen en de bescherming van audiovisueel werk zijn een goeie zaak. Het heeft zeker zijn reden van bestaan, je zou anders wat zien. Alleen bij de werking van deze instanties stellen wij ons ernstige vragen... En volgens wat ik lees in de gazetten en zie het journaal blijkbaar niet onterecht. Maar laten we het vooral gezellig houden: next question!

Hoe ziet de toekomst eruit? Het nieuwe album werd aan het publiek voorgesteld middels een reeks optredens de laatste maanden. Zitten er zo nog aan te komen?

Gorik: Wij hopen dat we dit jaar veel kunnen spelen en dat we de kans zullen krijgen om ons voor te stellen aan een groter publiek maar op dit moment is er nog weinig concreet. Onze timing was niet echt ideaal vrees ik, maar we hopen dat we in het najaar vaak op een podium mogen staan en ook volgende zomer een drukke agenda krijgen.

We zouden binnenkort nog eens in het voorprogramma van Ikon hebben gespeeld maar omwille van de reeks optredens die we onlangs hebben gespeeld, opteerde de organisatie alsnog om een groep te boeken die wat minder recentelijk nog was te bewonderen. Jammer maar begrijpelijk.

Wat wel al vaststaat, is dat we in november samen met het rock-collectief Donker op het podium van Negasonic staan in Aalst en daarnaast zitten er nog een paar optredens in de pipeline in het Brusselse. Maar verder laten de gekende organisatoren ons wat links liggen. Nochtans is een optreden van Erato altijd feest! (lacht) Misschien moeten we toch dringend wat minder naïef worden en een stevige PR-campagne op poten zetten. (lacht)

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers?

Gorik: Wel, wij hopen dat ze verschrikkelijk hard genieten van “Naive” en mochten ze hem nog niet in huis hebben dat ze hem dan aanschaffen. Dat kan via de website van Dead By Dawn of via info@erato.cc support your local scene! ;-)

Daarnaast willen we hen oproepen om onze naïeve principes uit te dragen. Want als zij ons goed vinden en dat overal gaan verkondigen dan komt de dag dat de wereld ons eindelijk zal omarmen! (lacht)

En tegen de rest van de wereld: het zou geen kwaad kunnen mocht iedereen terug wat NAIVe – er worden!

Henk Vereecken

http://users.telenet.be/erato

http://www.myspace.com/eratocc

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Rudolf Eb.er - OM Kult 1 – Ritual Practice Of Conscious Dying Vol. 1

Hmm, hier had ik toch meer van verwacht. Wat had ik verwacht? Stikdonkere occulte ritual. Of wat verwacht je anders van een album met de titel “OM Kult 1 – Ritual Practice Of Conscious Dying Vol. 1”? Wat krijgen we? Een soort experimentele noise of musique concrète. Rudolf Eb.er is een Zwitserse Oostenrijker (of is ...

lees meer...
FOTO'S : Doganov - @ Le Garage Luik door Luc Luyten, 13/10/2018

lees meer...
FOTO'S : Stin Scatzor - @ Le Garage Luik door Luc Luyten, 13/10/2018

lees meer...
CD BESPREKING : BizarreϟϟMania - II

Drie zwaargewichten uit de noise wereld bundelen de krachten onder de naam BizarreϟϟMania, namelijk de twee Finse acts Bizarre Uproar en Sick Seed, en Mania uit Amerika, die we ook kennen van het project Taint. Ben je openlijk voor een ban op Facebook, post dan al maar snel de cover van dit plaatje op je tijdlijn. Zoals je kan ...

lees meer...
NIEUWS 15/10/2018 : Eerste drie namen voor Black Easter zijn bekend.

Het jaar was nog maar net uit de startblokken, maar met het overlijden van onze goede vriend Ward De Prins hing er al meteen een pikzwarte wolk boven 2018. Ward was niet alleen een belangrijke persoon bij Peek-A-Boo, tevens organiseerde hij ook het Black Easter Festival, dat tot op heden reeds 2 maal had plaatsgevonden. Ter ere van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dødsmaskin - Fiende

Met Fiende, het tweede album van het Noorse Dødsmaskin, maken we een sprong in de tijd. Daar waar het op debuut Fullstendig Brent nog ging over de Noorse heksenverbrandingen in de 17de eeuw, werpt het duo op Fiende een blik in de toekomst. Een blik die niet bijster optimistisch te noemen is. Het concept achter deze plaat is immers ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Numan: de planeet zou het beter doen zonder ons

Bluedot lijkt wel een ideaal festival om Gary Numan uit te nodigen. Het festival draait rond wetenschap en is genoemd naar het blauwe puntje dat onze planeet in het universum vormt. Gary Numan heeft met 'Savage' een plaat gemaakt over hoe mensen proberen te overleven nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Heruitgave van drie eerste Siglo XX-ep's

40 jaar Siglo XX moet gevierd worden. Met een uitzonderlijke reünietournee natuurlijk, maar ook een paar heruitgaven zullen niet misstaan. Het Leuvense Onderstroom specialiseert zich al jaren in heruitgaven van wavegrootheden en zijn uiteraard ideaal voor de klus. Zij brachten eerder de lp 'Siglo XX' uit, en brengen nu de drie ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Wavefest in Baroeg met Agent Side Grinder, Dive, Zanias...

Op 20 oktober kunt u in de Baroeg van Rotterdam terecht voor de vierde editie van Wavefest, en er staat heel wat moois op de affiche. Agent Side Grinder heeft een turbulente tijd gekend, met het - vriendschappelijk - vertrek van verschillende leden waaronder oorspronkelijk zanger Kristoffer Grip. De groep is nu herleid tot een trio, maar ...

lees meer...
CD BESPREKING : thisquietarmy - Unconquered: 2008-2018 (10th Anniversary Edition)

Tien jaar is het geleden dat thisquietarmy, het alias voor Eric Quach (eveneens actief in Destroyalldreamers, Parallel Lines, Ghidrah en Mains De Givre) debuteerde met het album ‘Unconquered’. De plaat werd in 2011 al eens opnieuw uitgebracht op vinyl als dubbelelpee bij Denovali, maar in samenwerking met Midira is er nu deze verjaardagseditie ...

lees meer...
CD BESPREKING : RARA - Planet Death Re/Architecture

In 2016 bracht Dark Entries de review van “W//\TR”, het eerste album van RARA, verschenen op het Poolse label Zoharum. De eerste paragraaf ging toen als volgt: ‘Nee, het is niet de bedoeling dat u de naam van deze band raadt. RARA ís de naam. Voorheen heetten ze Przed Państwem Rara en onder die naam brachten ...

lees meer...
NIEUWS 09/10/2018 : Toekomstmuziek door VNV Nation

'No Future' zongen de punkers. VNV Nation is daar niet zo zeker van... Zij wachten geduldig op de toekomst, en vragen zich af wanneer die er dan eindelijk aankomt. Dat is natuurlijk verwarrend, want elke keer je denkt dat de toekomst er eindelijk is, verandert die in heden en al even snel in verleden. Alle existentiële twijfels ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten