canli casino

Dark Entries Logo

631 items

   

ERATO
NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
08/09/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

08/09/2009 : ERATO - NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
08/09/2009 : ERATO - NAIVe: a New And Improved Version of Erato.
België is vooral het land van de EBM. Toch staan we ook op gothic vlak best ons mannetje. Onze Franstalige landgenoten hebben The Breath Of Life en De Volanges, wij hebben Star Industry en… Erato. De band ontstond in 1993 in Schepdaal en na de demo’s “A Killed God” (1996) en “The Irreplaceable One” (2001) en het album “III” (2002), komen ze na zeven jaar stilte met het album “Naive” op de proppen.

Eindelijk is het er, het nieuwe Erato album! Jullie vorige album, “III” zat ooit gratis bij Dark Entries Magazine nr. 40. In 2002 was dat, 7 jaar geleden intussen. Hoe komt het dat we zo lang moesten wachten op een nieuw Erato album? En vertel eens wat meer over de totstandkoming van het album?

Gorik De Bolle: Wrijf het er nog maar eens in! (lacht) Tja, door allerlei omstandigheden heeft het iets langer geduurd dan oorspronkelijk gepland. Zo is Erato in die periode moeten verhuizen en is onze studio/repetitieruimte een goed jaar buiten gebruik geweest. Daardoor en ook door een aantal problemen van eerder private aard, raakten een aantal nummers maar niet afgewerkt, laat staan opgenomen en gemixed. Pas op, gedurende die periode zijn we wel altijd muziek blijven maken, optreden en aan nummers blijven schrijven. Het was immers de bedoeling om een nieuw album af te krijgen tegen 2004 maar dat is er dus niet van gekomen...

Ik denk dat we ons te veel amuseerden met het schrijven en jammen en dat we het werk steeds voor ons uitschoven. De productie van een album, opnames, mixage, mastering enz. is écht werken. En neem het ons vooral niet kwalijk maar wij spelen denk ik gewoon liever. Spelen, optreden en letterlijk muziek maken is gewoon véél plezanter. Maar goed, we wilden ons werk toch ook graag laten horen aan het publiek en hebben daar onze tijd voor genomen. Achteraf bekeken was het niet slecht dat het zo lang geduurd heeft voor de plaat was opgenomen. Dat gaf ons de gelegenheid om de nummers die in die periode zijn geschreven te laten groeien, te laten leven. We hebben ze voor ze uiteindelijk op onze mixtafel terechtkwamen ontelbare keren live kunnen spelen en de reacties van het publiek op bepaalde nummers kunnen zien. Hoe meer we ze speelden, hoe meer de nummers ook verbeterden en veranderden. Er werd al eens een ander accent gelegd in het gitaarspel of een basriff die lichtjes anders gespeeld werd of een andere focus in de zanglijn.... We konden de nummers echt try-outen en dat heeft ze beter gemaakt. Hadden we dit album in 2004 uitgebracht dan had het helemaal anders geklonken, denk ik.

Nog een voordeel: uiteindelijk staan er tien nummers op deze plaat, terwijl we er van 2002 tot nu wel een pak meer hebben geschreven. Maar door de nummers zo lang te laten rijpen, hebben we een juiste selectie kunnen maken voor dit album. Maar ik geef toe: uiteindelijk zijn dat maar een hoop excuses om niet te moeten zeggen dat we gewoon nogal lui en traag zijn. (lacht)

De titel van het nieuwe album is “Naive”. Waarom kozen jullie die titel? Waarnaar verwijst die?

Gorik: Omdat wij gewoon een band zijn die op een heel naïeve manier muziek maakt en met muziek bezig is, tiens! Zoek de betekenis van het woord maar eens op in een verklarend woordenboek of kijk op het laatste blaadje uit onze booklet. We denken niet teveel na over wat we doen. Muziek is voor ons een beetje een ‘unconditioned reflex’ en we stellen ons als we muziek maken ook gewoon een beetje naïef op. We zijn niet op onze hoede, proberen geen rekening te houden met zogenaamd algemeen geldende regels of zogeheten verwachtingen van het publiek. Wij vermijden elke voorbedachtheid. Alleen op die manier maken we muziek die écht helemaal van ons is en klinken we zoals alleen wij klinken.

Daarnaast bekt het woord naive ook gewoon lekker. Eigenlijk lag het al vast dat het nieuwe album naive zou gaan heten nog voor er één noot door onze versterkers werd gejaagd. En toen, ik weet niet meer precies wie er mee afkwam, ons wees op het feit dat ‘NAIVe’ ook een letterwoord was voor ‘a New And Improved Version of Erato’, wisten we het helemaal zeker : De naïeve idee dat we per plaat alleen maar beter kunnen worden is, naast een tongue in cheek-grapje, ook gewoon de motivatie die ons aan de slag houdt. We willen ook beter zijn dan op onze vorige albums en naïef als we zijn geloven we ook rotsvast dat dat aardig gelukt is. (lacht)

Waarin verschilt het nieuwe album “Naive” van zijn voorganger “III”?

Gorik: Eigenlijk zou jij ons dat moeten vertellen. Of ons publiek. Maar als je het persé van mij wil weten, dan denk ik ten eerste dat we qua productie geweldig veel vooruitgegaan zijn. Jacques heeft zich deze keer bij de mixing en mastering écht overtroffen. Hij heeft dan er dan ook nachten keihard aan gewerkt. En muzikaal denk ik dat we ook een sprongetje voorwaarts hebben gemaakt. We klinken een tikje snediger, volwassener en ook wat hedendaagser. En misschien iets minder donker dan vroeger. Je mag niet vergeten dat “III” ook nog volledig is geschreven toen we na het vertrek van Frank (ex-ritmegitarist) met zijn drieën waren overgebleven. (Patte: bass, Jacques: gitaar en Gorik: zang ). In die tijd werden we muzikaal ook nog iets meer beïnvloed door onze lievelingsbands uit de goth-, wave en electroscene. Ik denk dat we tegenwoordig meer naar vanalles luisteren en we daardoor rijker zijn geworden. We klinken daardoor misschien een tikje minder eng dan vroeger en hebben er meer dan ooit ons eigen geluid door gecreëerd.

Hoe zijn de reacties op het nieuwe album?

Gorik: Tijdens onze try-out op het Beati Full Dawn festival in St-Niklaas ging het publiek volledig uit zijn dak. Het was de eerste keer dat we het album helemaal voor een live publiek speelden en toen we de mensen zagen meelippen met nummers die ze nog nooit eerder hadden gehoord, wisten we dat het goed zat. Een week later hielden we dan onze showcase en officiële cd-voorstelling in St-Agatha Berchem. Door de schaarse promotie waren we geschrokken van de belangstelling en opkomst. En ook daar niks dan goede reacties. Dankzij Dead By Dawn die voor het album zo een beetje de distributie verzorgt en de Wool-e-shop loopt ook de verkoop veel vlotter dan verwacht.

Daarom is het wel een beetje jammer dat het langs de kant van pers (buiten het beste online gothic-magazine van de lage landen dan! ;-) ) , organisatoren of concertpromotoren een beetje stil blijft.

Het album valt zo’n beetje in twee delen uiteen en dat wordt ook benadrukt door de layout van het cd-boekje. De eerste zes songs zijn pure gothic rock, de laatste vier gaan eerder een elektronische richting uit. Een weldoordachte keuze?

Gorik: Niks doordachte keuze! Ik kom net te vertellen dat we elke voorbedachtheid proberen te vermijden! Zijde gij wel aan ‘t luisteren als ik iets vertel? (lacht)

Nee serieus, dat heeft een zeer simpele verklaring. Wie ons kent zal wel weten dat Erato in sé een gitaargroep is maar dat we evenveel flirten met elektronica. Zo komt het dat op onze albums steeds pure rocknummers staan meer evengoed electrodingen en vaak ook iets wat een beetje van de twee heeft. Dat was ook deze keer weer het geval. Bij de selectie van de nummers voor “Naive” zaten ook weer een paar gitaartracks en andere. Waarom die nu eigenlijk een beetje gebundeld staan is eigenlijk een beetje toevallig. Of eigenlijk ook niet. Voor we de master maakten, hebben we elk een exemplaar mee naar huis gekregen en de nummers vaak beluisterd in shuffle. Steeds in een andere volgorde. En de volgorde die nu op het album staat leek ons gewoon de beste in het geheel. Wij hebben ook gemerkt dat daardoor de gitaarnummers in het eerste deel samenhokten terwijl de tweede helft van de plaat eerder elektronisch was. En eerlijk gezegd hebben we nog even gedacht om het om die reden meer door mekaar te gooien. Maar dat hebben we dus niet gedaan. We vonden die volgorde het best klinken dus hebben we het zo gelaten.

Waarover handelen de nummers tekstueel? Zit er een rode draad in?

Gorik: Alhoewel het niet echt een concept-album geworden is in de pure zin van het woord, zijn er toch wel tekstuele linken tussen de nummers en de titel. De teksten zijn vaak geïnspireerd door ietwat naïeve gedachtengangen. In mijn teksten simplificeer ik de wereld graag. Vaak gaat het erover dat wij, mensen, het graag moeilijker maken dan het is. En nu ik er zo eens over nadenk, benader ik de thema’s waarover ik schrijf: liefde, verloren liefdes, emoties, menselijke autonomie, religie, leven, dood, ook heel graag op een naïeve manier. Dat maakt het draaglijker, vind je niet? Het lijkt wel of ik in alle nummers wil zeggen: ‘hey het is allemaal zo erg niet, ‘t zal wel beteren’. Dat, ofwel: ‘dit duurt voor altijd’! En tegelijk ook: ‘het is toch niet moeilijk? Op één twee drie is dit opgelost...als je maar hard genoeg wil dan kan het....’

Het openingsnummer heeft de opvallende titel “Act Like Moses”. Vertel eens wat meer over die song en waarover gaat die precies?

Gorik: Ons eerste politiek-geëngageerde nummer! (lacht). Eigenlijk gaat “Act Like Moses” er een beetje over dat mensen een beetje meer voor zichzelf mogen denken en hun eigen weg moeten volgen in plaats van zich blindelings te laten leiden. Mensen moeten leren om zichzelf te leiden. Ik kan er soms niet bij hoeveel mensen zonder mening zich voor de kar van een religieuze of ideologische groepering laten spannen om de foute redenen. In deze song roep ik mensen dan ook op om voor zichzelf te denken, voor zichzelf te spreken, hun eigen beslissingen en verantwoordelijkheden te nemen en indien nodig in opstand te komen tegen de brainwashers en de gevestigde machten. Het contradictorische - dat verwijst ook naar “Naive” - is dat ik dat doe door gebruik te maken van religieuze termen en metaforen. Wie mij volgt vindt het paradijs! Haha!

Ook in “Waiting For Kharon” verwijzen jullie naar een verhaal van vele duizenden jaren terug. Hoe kwam die song tot stand?

Gorik: Eigenlijk verwijzen we niet echt naar die legende. Ik gebruik het alleen als metafoor voor ‘de laatste reis willen maken’. Ik heb de tekst geschreven toen mijn bejaarde grootvader was gestorven en ik mijn grootmoeder, eveneens bejaard en eigenlijk al een beetje dement, zag wegkwijnen. Eigenlijk wilde zij niet meer alleen verder. En een maand later is ze hem gevolgd. Zo, zonder ziek te worden of enig ander medisch probleem buiten haar ouderdom dan. Het was alsof ze zelf haar motor heeft stilgelegd. Uit gemis. Zeer mooi, eigenlijk. Die maand dat ze nog leefde leek het mij heel de tijd alsof ze aan het wachten was. Aan het wachten op de volgende bus, of bootje als je wil, die haar terug bij haar ventje zou brengen. Ze wou gewoon nog eerst even goeiedag zeggen en dan heeft ze hem vervoegd. Ik heb daar een tekstje over geschreven en op een begenadigde repetitiedag kwam het er gewoon uit. En nu staat het op onze plaat.

“Anya Always”, de titel doet me direct denken aan “Charlotte Sometimes” van The Cure. Toeval of is dit een bewuste knipoog?

Gorik: (lacht) Je bent de eerste die mij daarover aanspreekt, maar je hebt gelijk. De tekst van “Anya Always” dateert uit de tijd dat ik mijn grote liefde heb leren kennen. Ik denk dat ik indruk op haar wilde maken door een song voor haar te schrijven. “Charlotte Sometimes” vind ik een schitterende song die mijn romantische gevoelens steeds weet aan te wakkeren (lacht) en mij op één of andere manier aan haar doet denken. Door “Anya Always” te zingen in het refrein trek ik dus inderdaad een zeer vet pinkenoogske naar de song van mijnheer Smith Robert.

Niet alle songs blijken nieuwe composities te zijn. “Anya Always” stond ooit op de Dark Entries compilatie Dark Demons II (en die dateert van december 2001). Zijn er zo nog nummers op “Naive” die al langer in jullie schuif lagen?

Gorik: “Anya Always” is inderdaad een nummer dat al heel lang bestaat. Toen we het net hadden geschreven hebben we het jullie als exclusieve track meteen opgestuurd voor de “Dark Demons” compilatie. Nu staat het inderdaad 7 jaar later ook op ons album. Maar de “Anya Always” op die compilatie en die op “Naive” verschilt als de dag van de nacht. We zeulen het nummer al een tijdje mee en hebben het vaak live gespeeld. Daardoor is het ook gaan rijpen en tot wasdom gekomen. Het is nu een heel ander nummer geworden. Een beetje a new and improved version of “Anya Always” :-) eigenlijk en daarom hebben we het ook op het album gezet. Persoonlijk is het nu één van mijn favoriete nummers geworden op het album en te horen aan de reacties van het publiek vinden zij dit ook. We spelen het ook terug met veel plezier terwijl we de ongepolijste versie op een gegeven moment uit onze setlist hebben gehaald vanwege beu gespeeld.

Voor de rest staan er op “Naive” geen nummers die eerder uitgebracht zijn. Maar als het 7 jaar duurt voor dat album er komt is het natuurlijk wel zo dat er nummers bij zijn die al een tijdje meegaan en zelfs al vaak live gespeeld werden voor het album uitkwam. Zo spelen we bijvoorbeeld “Stars” al van in 1998 live. Wie ons live regelmatig aan het werk heeft gezien de laatste tijd zal hier en daar wel een paar nummers herkennen maar daarnaast staan er ook splinternieuwe dingen op zoals bijvoorbeeld “Let Me In”, “Act Like Moses”, “Dead By Dawn”, “The Ill” en “Fortress”.

Het album werd weer – zoals de vorige – in eigen beheer uitgegeven. Is dat een bewuste keuze? Doen jullie enige moeite om een label te vinden en een platendeal te versieren of zien jullie daar het nut niet van in?

Gorik: Alles in eigen beheer doen heeft een aantal voordelen maar om nu te zeggen dat het een bewuste keuze is, is misschien veelgezegd. Het is eerder een consequentie van onze naïeve principes als rockband. Wij doen inderdaad geen moeite om een label te vinden of een platendeal te versieren. Niet omdat we daar het nut niet van inzien of omdat we dat niet willen maar omdat we daar niet willen mee bezig zijn. In onze naïeve gedachtengang gaat het om onze muziek. Wat wij willen is ons geweldig amuseren door goeie muziek te maken. Volgens onze naïeve principes gaan wij er gewoon van uit dat als we goed genoeg zijn en we maken goeie dingen, dan ontdekt dat ooit wel iemand en komen de labels op een dag wel vanzelf naar ons toe. Dat is behoorlijk naïef hé! (lacht) Als ik zie wat voor rotzooi soms getekend wordt bij grote labels en wat voor rommel op plaat wordt gezet, dan besef ik ook wel dat het zo niet werkt en we misschien toch wat meer aan onze PR moeten gaan doen. (lacht)

Maar ach, wat voor ons telt is de muziek en eerlijk gezegd heeft niemand van ons goesting om zich met al die andere shit in te laten. Wij geloven in ons werk en als de wereld nog een beetje eerlijk is, zal er zich vroeg of laat wel een kans voordoen. Hopelijk zijn we tegen dan nog lichamelijk in staat om onze gitaar vast te houden. (lacht). Dus als iemand dit leest en ons een handje wil helpen: stuur gerust onze plaat op naar mogelijks geïnteresseerde labels en platenbonzen! Haha.

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover de Belgische auteursrechtenorganisatie Sabam? Zijn jullie erbij aangesloten? En waarom (niet)?

Gorik: Wij zijn aangesloten bij Sabam. Ten tijde van “III” hadden we om het album te laten persen een papier nodig van Sabam om te bewijzen dat we auteur waren van het werk dat we wilden laten persen. Dus moesten we ons aansluiten als auteur en de werken laten registreren. Daarna moesten we een grote som aan auteursrechten betalen die Sabam dan weer zou doorstorten aan de auteurs. Wijzelf dus. Natuurlijk blijft er van die som links en rechts wel wat geld kleven aan de plakkerige muren van het instituut. Ach, weet je. Auteursverenigingen en de bescherming van audiovisueel werk zijn een goeie zaak. Het heeft zeker zijn reden van bestaan, je zou anders wat zien. Alleen bij de werking van deze instanties stellen wij ons ernstige vragen... En volgens wat ik lees in de gazetten en zie het journaal blijkbaar niet onterecht. Maar laten we het vooral gezellig houden: next question!

Hoe ziet de toekomst eruit? Het nieuwe album werd aan het publiek voorgesteld middels een reeks optredens de laatste maanden. Zitten er zo nog aan te komen?

Gorik: Wij hopen dat we dit jaar veel kunnen spelen en dat we de kans zullen krijgen om ons voor te stellen aan een groter publiek maar op dit moment is er nog weinig concreet. Onze timing was niet echt ideaal vrees ik, maar we hopen dat we in het najaar vaak op een podium mogen staan en ook volgende zomer een drukke agenda krijgen.

We zouden binnenkort nog eens in het voorprogramma van Ikon hebben gespeeld maar omwille van de reeks optredens die we onlangs hebben gespeeld, opteerde de organisatie alsnog om een groep te boeken die wat minder recentelijk nog was te bewonderen. Jammer maar begrijpelijk.

Wat wel al vaststaat, is dat we in november samen met het rock-collectief Donker op het podium van Negasonic staan in Aalst en daarnaast zitten er nog een paar optredens in de pipeline in het Brusselse. Maar verder laten de gekende organisatoren ons wat links liggen. Nochtans is een optreden van Erato altijd feest! (lacht) Misschien moeten we toch dringend wat minder naïef worden en een stevige PR-campagne op poten zetten. (lacht)

Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers?

Gorik: Wel, wij hopen dat ze verschrikkelijk hard genieten van “Naive” en mochten ze hem nog niet in huis hebben dat ze hem dan aanschaffen. Dat kan via de website van Dead By Dawn of via info@erato.cc support your local scene! ;-)

Daarnaast willen we hen oproepen om onze naïeve principes uit te dragen. Want als zij ons goed vinden en dat overal gaan verkondigen dan komt de dag dat de wereld ons eindelijk zal omarmen! (lacht)

En tegen de rest van de wereld: het zou geen kwaad kunnen mocht iedereen terug wat NAIVe – er worden!

Henk Vereecken

http://users.telenet.be/erato

http://www.myspace.com/eratocc

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dobbeltgjenger - Limbohead

Zelf omschrijft dit uit Bergen, Noorwegen afkomstige gezelschap hun muziek als futuristische retro rock. Het viertal laat zich onder meer inspireren door zowel Queens Of The Stone Age, Eagles Of Death Metal en ZZ Top als Talking Heads, Led Zeppelin of Jeff Buckley. Dobbeltgjenger speelt vinnige rock waarbij verschillende stijlen worden dooreen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dronny Darko - Abduction

Never judge a book by its cover... Toen we de naam Dronny Darko voor het eerst zagen had het ons niet verbaasd dat het hier zou gaan om een of andere overroepen hellektro artiest met een naam die bewijs is van weinig verbeeldingskracht. Een blik op het label waarop deze release uitkomt stelde ons echter gerust: Cryo Chamber is namelijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synths Versus Me - Sex/Body/Touch

Punish Your Body / Release Your Soul als ondertitel voor Sex / Body / Touch. De grenzen andermaal overschreden en ditmaal door Synths Versus Me. Bruin geblakerd onder de Spaanse zon en omringd door een hele batterij analoge keyboards en samples. Het is nog steeds de voedingsbron voor dit duo, bestaande uit Nico Cabañas en Vanessa ...

lees meer...
CD BESPREKING : House Of Blondes - Time Trip

Time Trip, het derde album van het experimentele elektronica duo House Of Blondes is gedeeltelijk geïnspireerd door het boek The Discoverers (Daniel Boorstin). Dit boek is een geschiedkundig werk uit 1983 en het eerste deel uit zijn drieluik over de geschiedenis van kennis. De andere twee delen zijn The Creators en The Seekers. ‘Discovery ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fossil Aerosol Mining Project - August 53rd

Twee jaar geleden besprak ik het vreemd getitelde The Day 1982 Contaminated 1971 van het al even vreemd klinkende Fossil Aerosol Mining Project (en dan heb ik het zowel over de groepsnaam als de muziek). Nu zou je denken dat er met August 53rd een opvolger op ons ligt te wachten, maar bij experimentele muziek is niets wat het lijkt, is het ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2018 : Update uwer WGT profeet…

Een nieuw Wave Gotik Treffen nadert met rasse schreden… uw tickets zitten al in je mandje en anders wordt het wel zeer hoog tijd. Ondertussen zit men al aan 151 deelnemende artiesten, waarvan we onderstaand de meest 20 recent vrijgegeven namen graag met uw delen. En geef toe er zit weerom heel wat lekkers bij en voor elk wat wils! HEIDEVOLK ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Dead Can Dance legt de laatste hand aan nieuwe plaat

Dead Can Dance kan er prat op gaan aan de basis te liggen van de neoklassieke golf in de darkwave. Zij waren nu eenmaal de eersten om deze richting inte slaan, en hebben veel navolging gekregen. In feite hebben ze met elk van hun cd's de grenzen verlegd. Aanvankelijk waren ze een post-punk-groep, maar na één plaat en een ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Qntal komt naar Mechelen op vrijdag 27 april

Qntal, het heerlijk romantische project van Michael Pop en Sigrid Hausen, verwent ons al jaren met elektronische aanpassingen van middeleeuwse muziek. Al is dat met de jaren wel ruim geïnterpreteerd geweest. De groep heeft onlangs een nieuwe cd uitgebracht - Nachtblume - en daar vindt u ook vertoningen op van gedichten van Lord Byron, ...

lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : B52: optredens van The Bollock Brothers en Sex Gang Children

Eernegem, putje West-Vlaanderen, is een dorp van een paar straten groot, zonder station, dat vooral bekend is als dorp van kasseileggers. In wezen hebt u weinig redenen om het dorp te bezoeken, tenzij... u graag een bezoek brengt aan de B52, een fantastisch muziekcentrum dat erin slaagt om regelmatig new wave- en punkoptredens te organiseren ...

lees meer...
NIEUWS 21/04/2018 : Het nieuwe hoofdstuk voor Agent Side Grinder

Het was al langer geweten dat het Zweedse Agent Side Grinder noodgedwongen een nieuwe richting ging uitgaan. Noodgedwongen wegens het vertrek van hun frontman Kristoffer Grip, maar evenzo de verlating van bassist Thobias Eidevald en toetsenist Henrik Sunbring. Er werd al aangekondigd dat ze als drieling verder zouden gaan onder dezelfde ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...