casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

DIE FORM
‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
Allerminst een onbekende naam in de electro/industrial wereld. Al meer dan 30 jaar – sinds eind jaren ’70 - maakt Philippe Fichot onder de naam Die Form elektronische muziek die ongegeneerd stoeit met thema’s uit de fetish en bdsm-wereld. Met underground hits als “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God” en “Savage Logic”, werd Die Form razend populair in de gothic/electro scene. Op vrijdag 24 juli kan u deze legende aan het werk zien op het Gothic Festival in Waregem.

Waarom kiest een Franse band voor een Duits klinkende bandnaam als Die Form?

Philippe Fichot: Ik kwam eigenlijk toevallig op die naam en ook op een reeks andere (Bain Total, Mental Code, Krylon Hertz, Fine Automatic, Hurt, Camera Obscura, Sadist School, Société Anonyme...). Ik vond deze zeer interessant omdat die in verschillende talen een andere betekenis heeft, zoals 'Die Form' in het Duits, 'difforme' in het Frans, 'die form' in het Engels. Een paar maanden later ontdekte ik dat het ook de naam was van een Bauhaus magazine van omstreeks 1928 en dat sterkte mijn keuze.

Toen je meer dan 30 jaar geleden muziek begon te maken, door welke bands of artiesten werd je toen beïnvloed?

Philippe Fichot: Voordat ik zelf muziek begon te maken – mijn andere hobby’s waren tekenen en fotografie – luisterde ik naar allerlei elektronische groepen, in de eerste plaats naar Klaus Schulze en Tangerine Dream en verder naar Kraftwerk, Neu!, Faust, Can, maar ook naar Heldon, Magma... Ik ben dan begonnen met geluiden op te nemen op cassettes, zonder synthesizer of ritmebox. Later kwam ik in contact met extremere dingen (zoals Throbbing Gristle) en heb ik een kleine monofone synthesizer gekocht en een Revox en een voorgeprogrammeerde ritmebox geleend om onze eerste single op te nemen!

Welke evolutie zie je doorheen je werk?

Philippe Fichot: Een van de meest markante punten is de evolutie van heel minimaal naar meer complex. Bepaalde thema’s zijn nog altijd aanwezig, maar onder een minder provocerende en meer gesofisticeerde vorm. Volgens mij hebben we dezelfde basis behouden en dezelfde motor in het creatieve proces, zoals passie, nieuwsgierigheid, oprechtheid... maar dan geëvolueerd naar bredere horizonten in een poging om ons niet steeds te herhalen.

Wil je een bepaalde boodschap brengen met je muziek? Wat is de idee achter het promoten van fetish/bdsm cultuur en hoe groeide de idee om iets dergelijks te gaan doen?

Philippe Fichot: Ik hou niet van de idee van te gaan preken of van er boodschappen in te gaan stoppen. Ik stel dingen voor en ik laat het publiek vrij om deze te accepteren of te verwerpen, van ervan te houden of niet - natuurlijk heb ik liever dat het geapprecieerd wordt - en van deze te interpreteren volgens de eigen cultuur en interessesfeer. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bizarre en afwijkende zaken, vanzelfsprekend ook in seks, erotiek en in complexe relaties zoals fetisjisme en sadomasochisme. Het was voor mij ook een manier om reacties uit te lokken in een tijd waarin censuur steeds om de hoek loert…

Werd je ooit geconfronteerd met censuur omwille van het seksueel expliciete karakter van de Die Form shows en artwork? En indien ja, in welke landen kreeg je problemen?

Philippe Fichot: Ik heb wel problemen gehad, maar niets echt ernstig, bijvoorbeeld een performance in Toronto (Canada), die voortijdig werd stopgezet, problemen met booklets ('Archives & Doküments' in Duitsland) en recent nog de drukker van Digipak die weigerde om de heruitgaven van 'Poupée Mécanique' en 'Corpus Delicti' te drukken voor Trisol! In het algemeen moet men toch kunnen begrijpen dat het werk van Die Form geen pornografie is, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst. Het gaat altijd om dromen of fantasmen die in scene gezet worden met een zekere esthetiek. Met een definitief verbod zijn we nooit geconfronteerd.

Beschouw je jezelf als een lid van de bdsm en/of the gothic scene?

Philippe Fichot: Ons werk wordt geapprecieerd door een heel divers publiek. We behoren (een beetje per ongeluk soms) tot verschillende scenes. Het is heel positief dat cultuur niet monolithisch is, geen eenheidsworst. Daarvoor is gelukkig nog genoeg ruimte en vrijheid in de meeste landen...

Kan je ons iets meer vertellen over het recente Die Form album “Noir Magnétique”?

Philippe Fichot: Dit nieuwe album is het resultaat van een tijdrovend soort synthese, zowel op het niveau van de evolutie van de composities, als de klank, maar ook van de onderliggende beelden. Er zijn zeker overeenkomsten met vorige werken, maar volgens mij ook veel nieuwigheden. Het was in het begin duidelijk dat we een meer ritmische richting wilden uitgaan met potentiële clubhits, in tegenstelling tot het album “ExHuman” (2006) dat meer experimenteel en abstract was. Daarom ook was Out Of Line van in het begin al zeer enthousiast! Maar we beperken ons niet tot dit type ‘electro’ stukken; er staan ook meer melodieuze en neoklassieke stukken op, alsook meer experimentele stukken. Ik kwam op de idee om een aantal visuele en auditieve taferelen samen te brengen, zoals dromen die opdoemen uit het halfduister of uit een doos ('Waves Of Dreams' of 'Shadow Box') en die deels verlicht worden, als door bliksemschichten. Die ideeën zijn geëvolueerd vanuit fotografische sessies – in kleur deze keer - met verschillende modellen en met onze danseres, op heel sombere en verlaten industriële locaties, die overigens intussen gesloopt werden. We hebben zo onze geliefde thema’s, maar we benaderen die vanuit een andere hoek, in constante evolutie en mutatie.

Het vorige album, “Bach Project”, was ook iets heel speciaal. Kan je daar een beetje over uitweiden? Van waar kwam de idee voor een elektronische interpretatie van Bach?

Philippe Fichot: We werden uitgenodigd om deel te nemen aan het Bach Festival in Leipzig. Het werk van Bach, dat ik niet tot in detail kende, bleef tijdloos en baanbrekend en uiteindelijk heel modern en complex. Ik was ook gestimuleerd door de idee van grenzen te kunnen overschreiden, door het naar mijn hand zetten van het werk van Bach, die toch vooral bekend is voor zijn werken met religieuze inslag. Een soort ‘kaping’. Het was heel opwindend om in een officieel kader een spektakel te presenteren dat een complete mix was van het profane en het sacrale, het klassieke en het elektronisch/industriële, de strengheid en de sensualiteit...

Wat zijn je toekomstplannen?

Philippe Fichot: Een koffer met vijf vinylplaten met een selectie van stukken uit de eerste cassettes “Bain Total”, misschien een nieuw boek en waarschijnlijk ook nieuwe muziekstukken. Ik zit momenteel in een soort bezinningsfase en ik weet nog niet wat daar gaat uitkomen. Ik voel me immer verscheurd en gekweld en stel onophoudelijk de zin en de vorm van mijn werk in vraag. Elke dag brengt nieuwe vragen met zich mee, zowel met betrekking tot de zin van het leven, het belang van creaties als over de richting van ons toekomstig werk.

Wat kunnen we verwachten van het Die Form concert op the Gothic Festival 2009 in Waregem? Kan je al iets vertellen over de show en de visuals?

Philippe Fichot: In het kader van het festival, zal onze show korter zijn (ongeveer 60 minuten), maar ondanks alles heel visueel en compleet: we gaan met drieën op het podium staan, met onze nieuwe danseres/performer (Laïna), en met projectie van videos/films.

Kan je al iets meer vertellen over de playlist? Veel mensen komen om klassieke Die Form songs te horen zoals “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God”, “Savage Logic”, “Cantique”... Ik kan me echter goed voorstellen dat je graag een aanzienlijk deel nieuw materiaal in de show steekt of een paar minder bekende – maar daarom niet minder goede- Die Form songs.

Philippe Fichot: We gaan zowel nieuwe stukken presenteren, met nieuwe performances, als de Die Form klassiekers! Ik hoop dat het publiek hier ontvankelijk voor gaat zijn!

Zijn er concerten op het Gothic Festival die je zelf graag zou bijwonen?

Philippe Fichot: Vanuit het standpunt van de toeschouwer, interesseren veel concerten me, maar ik weet niet of de stress me gaat toelaten om ze daadwerkelijk bij te wonen! Daarenboven blijven we spijtig genoeg niet de drie volle dagen.

Tot slot: waarom moeten we zeker naar het Die Form concert in Waregem komen kijken?

Philippe Fichot: Het wordt een heel speciaal spektakel, waar muziek, performance en beeld zich mengen in een soort representatie van ‘passie’, tegelijkertijd afstandelijk en confronterend, organisch en artificieel. Het is zeker geen ‘traditioneel’ concert. Daarenboven zijn onze optredens nogal bevreemdend en soms gecompliceerd, men kan zich dus aan alles verwachten!

We zijn zeer benieuwd!

Henk Vereecken

http://www.dieform.net

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Mother Witch & Dead Water Ghosts ‎ - Ruins Of Faith

Een debuut EP die verscheen dankzij de samenwerking van drie kleine independent labels: No Name Records uit Kiev, Oekraïne, DGRecords uit Michigan, USA (waarbij DG staat voor Domestic Genocide, de gezelligaards) en tenslotte The Mighty Riff uit Bangalore, India. De debuut EP van de band met de wel erg intrigerende naam Mother Witch & ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shuffle - #WontTheyFade?

Na het in 2015 uitgebrachte ‘Upon The Hill’ is dit de tweede worp voor deze Fransozen. Het combo kan je onderbrengen in de categorie progressieve rock. Al zit er meer in de pijplijn. Zanger Jordan schrikt er niet voor terug om op gepaste tijden een paar rauwe grunts uit zijn strot te knijpen. Evengoed gaat hij rappen of maakt een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!

Weet u nog waar Bimfest voor staat? Belgian Independent Music Festival, dit jaar alweer aan zijn 17de editie toe en geef toe, er zijn weinig festivals van dit allooi die een dergelijke leeftijd halen. Toegegeven, de Belgische inbreng was dit jaar zeer beperkt, om niet te zeggen geheel afwezig, maar dat mag en kon de pret niet drukken. Ik geef ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2018 : A plague Upon the Land

Dat ook Belgen een stevig potje symphonic black metal kunnen fabriceren, bewijst het gezelschap Lemuria. Op 15 februari 2019 wordt hun nieuwe album ‘The Hysterical Hunt’ gepresenteerd (Jeugdcentrum Vizit –Wilrijk). Om de honger wat aan te scherpen, kan je hier alvast genieten van de video ‘A Plague Upon the Land’. Leuk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Beethoven / Mitterer - Nine In One

Kent u de grap van de consultant die zich buigt over Shuberts laatste en onvoltooide symfonie? De consultant woont een uitvoering van het stuk bij, en formuleert naderhand zijn aanbevelingen. Zo blijkt de symfonie veel onnodige herhalingen te bevatten, spelen alle violen dezelfde noten en kan hun aantal bijgevolg gereduceerd worden, blijken ...

lees meer...
CD BESPREKING : BlackieBlueBird - Ghost River

Uit Denemarken (Kopenhagen) komt dit folk en dreampopduo bestaande uit Heidi Lindahl (lead en backing vocals, vocal arrangements) en Nils Lassen (gitaar, bas, mandoline, harp, lap steel en tevens songschrijver). Op dit debuut worden BlackieBlueBird nog bijgestaan door een aantal gastmuzikanten voor bijkomende backing vocals en gitaar alsook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spill - Stereo

‘Stereo’ is de nieuwste studio-opname van het in Berlijn gevestigde duo Tony Buck (percussie) en Magda Mayas (piano). ‘Stereo’ is een uitloper van een live concept waar het tweetal al bijna het gehele jaar aan heeft gesleuteld. Men experimenteert en reageert daarmee op eerder opgenomen improvisaties een vooraf opgenomen ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : The Cure bevestigt nieuwe plaat na aankondiging Rock & Roll Hall Of Fame

De Rock & Roll Hall Of Fame is een museum in Ohio, Verenigde Staten, dat zich wijdt aan de geschiedenis van de rockmuziek. Sinds 1986 worden elk jaar een aantal artiesten opgenomen in de lijst van leden. Het gaat om indrukwekkende namen als Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, David Bowie en nog heel wat groten uit de rockgeschiedenis. ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Causenation brengt single uit met VV303: Black Lust

Causenation is een jong EBM-project uit Antwerpen. Aan het roer staat Vain Sacrosanct, een man die eerder dj was op Radio Centraal. Live wordt hij bijgestaan door 0.77 en Talking Jazz. In augustus kon u kennis maken met de eerste single van de groep - 'The Things You Promise' - en thans is de tijd gekomen voor een tweede single: 'Black ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Album release De Delvers 15 december te Boom

Er zijn eigenlijk maar relatief weinig new wave groepen die in het Nederlands zingen. We kennen de eerste platen van De Kreuners en verder De Brassers, Mensen Blaffen, Arbeid Adelt!, Gruppenbild, Bange Konijnen, De Kommeniste, Aroma Di Amore, Zwarte Poëzie, Hedera Helix en sinds kort ook het lichtelijk fantastische Donder, Hel & Hagel. ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...