casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

646 items

   

DIE FORM
‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
Allerminst een onbekende naam in de electro/industrial wereld. Al meer dan 30 jaar – sinds eind jaren ’70 - maakt Philippe Fichot onder de naam Die Form elektronische muziek die ongegeneerd stoeit met thema’s uit de fetish en bdsm-wereld. Met underground hits als “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God” en “Savage Logic”, werd Die Form razend populair in de gothic/electro scene. Op vrijdag 24 juli kan u deze legende aan het werk zien op het Gothic Festival in Waregem.

Waarom kiest een Franse band voor een Duits klinkende bandnaam als Die Form?

Philippe Fichot: Ik kwam eigenlijk toevallig op die naam en ook op een reeks andere (Bain Total, Mental Code, Krylon Hertz, Fine Automatic, Hurt, Camera Obscura, Sadist School, Société Anonyme...). Ik vond deze zeer interessant omdat die in verschillende talen een andere betekenis heeft, zoals 'Die Form' in het Duits, 'difforme' in het Frans, 'die form' in het Engels. Een paar maanden later ontdekte ik dat het ook de naam was van een Bauhaus magazine van omstreeks 1928 en dat sterkte mijn keuze.

Toen je meer dan 30 jaar geleden muziek begon te maken, door welke bands of artiesten werd je toen beïnvloed?

Philippe Fichot: Voordat ik zelf muziek begon te maken – mijn andere hobby’s waren tekenen en fotografie – luisterde ik naar allerlei elektronische groepen, in de eerste plaats naar Klaus Schulze en Tangerine Dream en verder naar Kraftwerk, Neu!, Faust, Can, maar ook naar Heldon, Magma... Ik ben dan begonnen met geluiden op te nemen op cassettes, zonder synthesizer of ritmebox. Later kwam ik in contact met extremere dingen (zoals Throbbing Gristle) en heb ik een kleine monofone synthesizer gekocht en een Revox en een voorgeprogrammeerde ritmebox geleend om onze eerste single op te nemen!

Welke evolutie zie je doorheen je werk?

Philippe Fichot: Een van de meest markante punten is de evolutie van heel minimaal naar meer complex. Bepaalde thema’s zijn nog altijd aanwezig, maar onder een minder provocerende en meer gesofisticeerde vorm. Volgens mij hebben we dezelfde basis behouden en dezelfde motor in het creatieve proces, zoals passie, nieuwsgierigheid, oprechtheid... maar dan geëvolueerd naar bredere horizonten in een poging om ons niet steeds te herhalen.

Wil je een bepaalde boodschap brengen met je muziek? Wat is de idee achter het promoten van fetish/bdsm cultuur en hoe groeide de idee om iets dergelijks te gaan doen?

Philippe Fichot: Ik hou niet van de idee van te gaan preken of van er boodschappen in te gaan stoppen. Ik stel dingen voor en ik laat het publiek vrij om deze te accepteren of te verwerpen, van ervan te houden of niet - natuurlijk heb ik liever dat het geapprecieerd wordt - en van deze te interpreteren volgens de eigen cultuur en interessesfeer. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bizarre en afwijkende zaken, vanzelfsprekend ook in seks, erotiek en in complexe relaties zoals fetisjisme en sadomasochisme. Het was voor mij ook een manier om reacties uit te lokken in een tijd waarin censuur steeds om de hoek loert…

Werd je ooit geconfronteerd met censuur omwille van het seksueel expliciete karakter van de Die Form shows en artwork? En indien ja, in welke landen kreeg je problemen?

Philippe Fichot: Ik heb wel problemen gehad, maar niets echt ernstig, bijvoorbeeld een performance in Toronto (Canada), die voortijdig werd stopgezet, problemen met booklets ('Archives & Doküments' in Duitsland) en recent nog de drukker van Digipak die weigerde om de heruitgaven van 'Poupée Mécanique' en 'Corpus Delicti' te drukken voor Trisol! In het algemeen moet men toch kunnen begrijpen dat het werk van Die Form geen pornografie is, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst. Het gaat altijd om dromen of fantasmen die in scene gezet worden met een zekere esthetiek. Met een definitief verbod zijn we nooit geconfronteerd.

Beschouw je jezelf als een lid van de bdsm en/of the gothic scene?

Philippe Fichot: Ons werk wordt geapprecieerd door een heel divers publiek. We behoren (een beetje per ongeluk soms) tot verschillende scenes. Het is heel positief dat cultuur niet monolithisch is, geen eenheidsworst. Daarvoor is gelukkig nog genoeg ruimte en vrijheid in de meeste landen...

Kan je ons iets meer vertellen over het recente Die Form album “Noir Magnétique”?

Philippe Fichot: Dit nieuwe album is het resultaat van een tijdrovend soort synthese, zowel op het niveau van de evolutie van de composities, als de klank, maar ook van de onderliggende beelden. Er zijn zeker overeenkomsten met vorige werken, maar volgens mij ook veel nieuwigheden. Het was in het begin duidelijk dat we een meer ritmische richting wilden uitgaan met potentiële clubhits, in tegenstelling tot het album “ExHuman” (2006) dat meer experimenteel en abstract was. Daarom ook was Out Of Line van in het begin al zeer enthousiast! Maar we beperken ons niet tot dit type ‘electro’ stukken; er staan ook meer melodieuze en neoklassieke stukken op, alsook meer experimentele stukken. Ik kwam op de idee om een aantal visuele en auditieve taferelen samen te brengen, zoals dromen die opdoemen uit het halfduister of uit een doos ('Waves Of Dreams' of 'Shadow Box') en die deels verlicht worden, als door bliksemschichten. Die ideeën zijn geëvolueerd vanuit fotografische sessies – in kleur deze keer - met verschillende modellen en met onze danseres, op heel sombere en verlaten industriële locaties, die overigens intussen gesloopt werden. We hebben zo onze geliefde thema’s, maar we benaderen die vanuit een andere hoek, in constante evolutie en mutatie.

Het vorige album, “Bach Project”, was ook iets heel speciaal. Kan je daar een beetje over uitweiden? Van waar kwam de idee voor een elektronische interpretatie van Bach?

Philippe Fichot: We werden uitgenodigd om deel te nemen aan het Bach Festival in Leipzig. Het werk van Bach, dat ik niet tot in detail kende, bleef tijdloos en baanbrekend en uiteindelijk heel modern en complex. Ik was ook gestimuleerd door de idee van grenzen te kunnen overschreiden, door het naar mijn hand zetten van het werk van Bach, die toch vooral bekend is voor zijn werken met religieuze inslag. Een soort ‘kaping’. Het was heel opwindend om in een officieel kader een spektakel te presenteren dat een complete mix was van het profane en het sacrale, het klassieke en het elektronisch/industriële, de strengheid en de sensualiteit...

Wat zijn je toekomstplannen?

Philippe Fichot: Een koffer met vijf vinylplaten met een selectie van stukken uit de eerste cassettes “Bain Total”, misschien een nieuw boek en waarschijnlijk ook nieuwe muziekstukken. Ik zit momenteel in een soort bezinningsfase en ik weet nog niet wat daar gaat uitkomen. Ik voel me immer verscheurd en gekweld en stel onophoudelijk de zin en de vorm van mijn werk in vraag. Elke dag brengt nieuwe vragen met zich mee, zowel met betrekking tot de zin van het leven, het belang van creaties als over de richting van ons toekomstig werk.

Wat kunnen we verwachten van het Die Form concert op the Gothic Festival 2009 in Waregem? Kan je al iets vertellen over de show en de visuals?

Philippe Fichot: In het kader van het festival, zal onze show korter zijn (ongeveer 60 minuten), maar ondanks alles heel visueel en compleet: we gaan met drieën op het podium staan, met onze nieuwe danseres/performer (Laïna), en met projectie van videos/films.

Kan je al iets meer vertellen over de playlist? Veel mensen komen om klassieke Die Form songs te horen zoals “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God”, “Savage Logic”, “Cantique”... Ik kan me echter goed voorstellen dat je graag een aanzienlijk deel nieuw materiaal in de show steekt of een paar minder bekende – maar daarom niet minder goede- Die Form songs.

Philippe Fichot: We gaan zowel nieuwe stukken presenteren, met nieuwe performances, als de Die Form klassiekers! Ik hoop dat het publiek hier ontvankelijk voor gaat zijn!

Zijn er concerten op het Gothic Festival die je zelf graag zou bijwonen?

Philippe Fichot: Vanuit het standpunt van de toeschouwer, interesseren veel concerten me, maar ik weet niet of de stress me gaat toelaten om ze daadwerkelijk bij te wonen! Daarenboven blijven we spijtig genoeg niet de drie volle dagen.

Tot slot: waarom moeten we zeker naar het Die Form concert in Waregem komen kijken?

Philippe Fichot: Het wordt een heel speciaal spektakel, waar muziek, performance en beeld zich mengen in een soort representatie van ‘passie’, tegelijkertijd afstandelijk en confronterend, organisch en artificieel. Het is zeker geen ‘traditioneel’ concert. Daarenboven zijn onze optredens nogal bevreemdend en soms gecompliceerd, men kan zich dus aan alles verwachten!

We zijn zeer benieuwd!

Henk Vereecken

http://www.dieform.net

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : New Tendencies - L5

New Tendencies is een project van de Canadese muzikant, kunstenaar en ontwerper Matt Nish-Lapidus. ’L5’ is de opvolger van het vorig jaar verschenen ‘Missed Month’, een plaat die in het teken stond van abstractie en het exploreren en experimenteren met rauwe door ruis gedomineerde minimalistisch opgevatte geluidslandschappen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Žibuoklė Martinaitytė - Horizons

‘Het communistische ideaal verschijnt aan de horizon’, zegt de ene. ‘Wat is een horizon?’, vraagt de andere. ‘Het is een denkbeeldige lijn waar de aarde en de hemel elkaar treffen’, antwoordt de eerste, ‘probeer je de horizon te benaderen, dan verwijdert die zich steeds weer van jou.’ Het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Pavilion. Listening Practices by Lithuanian Artists

‘Luisteroefeningen door Litouwse artiesten’. De ondertitel van deze cd spreekt boekdelen. Dit zijn opnames waar zelfs het geoefende oor een zware dobber aan zal hebben. De uitleg bij de cd waarschuwt ons verder: ‘De werken die hier voorgesteld worden functioneren op verschillende wijzen, maar allen vereisen ze extensieve ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Mono Inc.: Long Live Death

‘Viva La Muerte!’ De leuze werd gelanceerd door de fascistische José Millán-Astray y Terreros, die het Spaanse vreemdelingenlegioen oprichtte tijdens de burgeroorlog in de jaren 30. Hij voegde er ook ‘dood aan de intelligentie’ toe (of dood aan de intelligentsia), om extra in de verf te zetten hoe sterk ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Ministry, Dimmu Borgir, Epica en Behemoth op het Alcatraz-festival

Al jaren staat het Alcatraz-festival in Kortrijk garant voor een keure aan metalgrootheden die het anders zo vrome en rustige West-Vlaanderen komen wakkerschudden. Ook dit jaar heeft het festival weer heel wat moois te bieden. Onder andere Ministry, Dimmu Borgir, Epica, Behemoth, Satyricon, Amorphis en Alestorm zullen er uw oren komen beschadigen. ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2018 : Katrina zonder W-aves op het W-festival

Het kan verkeren. Op minder dan een maand van het W-festival moet het Zweedse Secret Service afhaken. Ze stonden geprogrammeerd op zaterdag 18 augustus. Het W-festival maakt zijn reputatie verder waar en heeft prompt voor een vervanger van formaat gezorgd: Katrina, de voormalige zangeres van Katrina & The Waves. U zult op de zonneschijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Carl Stone - Electronic Music From The Eighties And Nineties

De Amerikaanse componist Carl Stone maakt al muziek sinds 1972. Hij specialiseerde zich in elektronische muziek en vandaag is zijn voornaamste instrument een laptop computer. De man heeft talloze werken op zijn conto staan. Veel er van bevatten zich langzaam ontwikkelende manipulaties van samples. Dit kunnen opnames zijn van akoestische instrumenten, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Morgan King: Janet & John

Wie de nieuwe single van Morgan King hoort zal, misschien niet meteen horen dat hij ooit één van de meest succesvolle houseproducers ter wereld was. Zijn wortels had hij evenwel in de new wave, en na zich in de jaren 90 een tijdje teruggetrokken te hebben uit de muziekwereld, is hij meer experimentele elektronische muziek beginnen ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Theatre of Hate deelt live-versie van 'The Klan'

Theatre of Hate maakte begin jaren 80 furore met maatschappijkritische post-punk, destijds werd ook wel eens de term 'positive punk' gebruikt, maar die is wat in onbruik geraakt. Hoe dan ook, de groep bestaat nog steeds en Kirk Brandon en de zijnen treden - zeker sinds de uitgave van 'Kinshi' in 2016 - weer regelmatig op. Verleden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Vlimmer - IIIIIIII + IIIIIIIII

In ons rekenkundig stelsel is 1 + 1 nog steeds gelijk aan 2. Toch ? Blijkt nu dat 8 + 9 ook gelijk kan zijn aan 2. Medeverantwoordelijk daarvoor is Vlimmer, het eenmansorkest van de Berlijnse Alexander Leonard Donat. En wel omdat hij er in slaagt om twee EP’s tegelijkertijd uit te brengen, en die dan ook nog eens IIIIIIII (tel ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE CURE - 40 jaar met de handjes in de lucht

The Cure bestaat 40 jaar, en dat werd verleden zaterdag met veel poeha gevierd in Londen. Fans van over de hele wereld hebben zich verzameld in Hyde Park om optredens te zien Editors, Goldfrapp, Interpol en nog wat andere namen, maar toch vooral om het twee uur durende concert mee te maken van het feestvarken zelf. Robert Smith had aangekondigd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : ART ABSCONs (07-07-2018, The Secret Grove, Duisburg) - Wat ruist er door het Duisburgse struikgewas?

Het meest exclusieve concert waarover u op onze pagina’s lezen kunt, zal hoogstwaarschijnlijk de review zijn waar uw ogen momenteel over glijden. Een tijdje terug ontving ondergetekende namelijk op Facebook een privé bericht van Michael Tellbach, beter gekend als Art Abscons. Hij nodigde me uit voor een privé evenement ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Eisbrecher - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - @ Graspop door Luc Luyten, 23/06/2018