casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

DIE FORM
‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
Allerminst een onbekende naam in de electro/industrial wereld. Al meer dan 30 jaar – sinds eind jaren ’70 - maakt Philippe Fichot onder de naam Die Form elektronische muziek die ongegeneerd stoeit met thema’s uit de fetish en bdsm-wereld. Met underground hits als “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God” en “Savage Logic”, werd Die Form razend populair in de gothic/electro scene. Op vrijdag 24 juli kan u deze legende aan het werk zien op het Gothic Festival in Waregem.

Waarom kiest een Franse band voor een Duits klinkende bandnaam als Die Form?

Philippe Fichot: Ik kwam eigenlijk toevallig op die naam en ook op een reeks andere (Bain Total, Mental Code, Krylon Hertz, Fine Automatic, Hurt, Camera Obscura, Sadist School, Société Anonyme...). Ik vond deze zeer interessant omdat die in verschillende talen een andere betekenis heeft, zoals 'Die Form' in het Duits, 'difforme' in het Frans, 'die form' in het Engels. Een paar maanden later ontdekte ik dat het ook de naam was van een Bauhaus magazine van omstreeks 1928 en dat sterkte mijn keuze.

Toen je meer dan 30 jaar geleden muziek begon te maken, door welke bands of artiesten werd je toen beïnvloed?

Philippe Fichot: Voordat ik zelf muziek begon te maken – mijn andere hobby’s waren tekenen en fotografie – luisterde ik naar allerlei elektronische groepen, in de eerste plaats naar Klaus Schulze en Tangerine Dream en verder naar Kraftwerk, Neu!, Faust, Can, maar ook naar Heldon, Magma... Ik ben dan begonnen met geluiden op te nemen op cassettes, zonder synthesizer of ritmebox. Later kwam ik in contact met extremere dingen (zoals Throbbing Gristle) en heb ik een kleine monofone synthesizer gekocht en een Revox en een voorgeprogrammeerde ritmebox geleend om onze eerste single op te nemen!

Welke evolutie zie je doorheen je werk?

Philippe Fichot: Een van de meest markante punten is de evolutie van heel minimaal naar meer complex. Bepaalde thema’s zijn nog altijd aanwezig, maar onder een minder provocerende en meer gesofisticeerde vorm. Volgens mij hebben we dezelfde basis behouden en dezelfde motor in het creatieve proces, zoals passie, nieuwsgierigheid, oprechtheid... maar dan geëvolueerd naar bredere horizonten in een poging om ons niet steeds te herhalen.

Wil je een bepaalde boodschap brengen met je muziek? Wat is de idee achter het promoten van fetish/bdsm cultuur en hoe groeide de idee om iets dergelijks te gaan doen?

Philippe Fichot: Ik hou niet van de idee van te gaan preken of van er boodschappen in te gaan stoppen. Ik stel dingen voor en ik laat het publiek vrij om deze te accepteren of te verwerpen, van ervan te houden of niet - natuurlijk heb ik liever dat het geapprecieerd wordt - en van deze te interpreteren volgens de eigen cultuur en interessesfeer. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bizarre en afwijkende zaken, vanzelfsprekend ook in seks, erotiek en in complexe relaties zoals fetisjisme en sadomasochisme. Het was voor mij ook een manier om reacties uit te lokken in een tijd waarin censuur steeds om de hoek loert…

Werd je ooit geconfronteerd met censuur omwille van het seksueel expliciete karakter van de Die Form shows en artwork? En indien ja, in welke landen kreeg je problemen?

Philippe Fichot: Ik heb wel problemen gehad, maar niets echt ernstig, bijvoorbeeld een performance in Toronto (Canada), die voortijdig werd stopgezet, problemen met booklets ('Archives & Doküments' in Duitsland) en recent nog de drukker van Digipak die weigerde om de heruitgaven van 'Poupée Mécanique' en 'Corpus Delicti' te drukken voor Trisol! In het algemeen moet men toch kunnen begrijpen dat het werk van Die Form geen pornografie is, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst. Het gaat altijd om dromen of fantasmen die in scene gezet worden met een zekere esthetiek. Met een definitief verbod zijn we nooit geconfronteerd.

Beschouw je jezelf als een lid van de bdsm en/of the gothic scene?

Philippe Fichot: Ons werk wordt geapprecieerd door een heel divers publiek. We behoren (een beetje per ongeluk soms) tot verschillende scenes. Het is heel positief dat cultuur niet monolithisch is, geen eenheidsworst. Daarvoor is gelukkig nog genoeg ruimte en vrijheid in de meeste landen...

Kan je ons iets meer vertellen over het recente Die Form album “Noir Magnétique”?

Philippe Fichot: Dit nieuwe album is het resultaat van een tijdrovend soort synthese, zowel op het niveau van de evolutie van de composities, als de klank, maar ook van de onderliggende beelden. Er zijn zeker overeenkomsten met vorige werken, maar volgens mij ook veel nieuwigheden. Het was in het begin duidelijk dat we een meer ritmische richting wilden uitgaan met potentiële clubhits, in tegenstelling tot het album “ExHuman” (2006) dat meer experimenteel en abstract was. Daarom ook was Out Of Line van in het begin al zeer enthousiast! Maar we beperken ons niet tot dit type ‘electro’ stukken; er staan ook meer melodieuze en neoklassieke stukken op, alsook meer experimentele stukken. Ik kwam op de idee om een aantal visuele en auditieve taferelen samen te brengen, zoals dromen die opdoemen uit het halfduister of uit een doos ('Waves Of Dreams' of 'Shadow Box') en die deels verlicht worden, als door bliksemschichten. Die ideeën zijn geëvolueerd vanuit fotografische sessies – in kleur deze keer - met verschillende modellen en met onze danseres, op heel sombere en verlaten industriële locaties, die overigens intussen gesloopt werden. We hebben zo onze geliefde thema’s, maar we benaderen die vanuit een andere hoek, in constante evolutie en mutatie.

Het vorige album, “Bach Project”, was ook iets heel speciaal. Kan je daar een beetje over uitweiden? Van waar kwam de idee voor een elektronische interpretatie van Bach?

Philippe Fichot: We werden uitgenodigd om deel te nemen aan het Bach Festival in Leipzig. Het werk van Bach, dat ik niet tot in detail kende, bleef tijdloos en baanbrekend en uiteindelijk heel modern en complex. Ik was ook gestimuleerd door de idee van grenzen te kunnen overschreiden, door het naar mijn hand zetten van het werk van Bach, die toch vooral bekend is voor zijn werken met religieuze inslag. Een soort ‘kaping’. Het was heel opwindend om in een officieel kader een spektakel te presenteren dat een complete mix was van het profane en het sacrale, het klassieke en het elektronisch/industriële, de strengheid en de sensualiteit...

Wat zijn je toekomstplannen?

Philippe Fichot: Een koffer met vijf vinylplaten met een selectie van stukken uit de eerste cassettes “Bain Total”, misschien een nieuw boek en waarschijnlijk ook nieuwe muziekstukken. Ik zit momenteel in een soort bezinningsfase en ik weet nog niet wat daar gaat uitkomen. Ik voel me immer verscheurd en gekweld en stel onophoudelijk de zin en de vorm van mijn werk in vraag. Elke dag brengt nieuwe vragen met zich mee, zowel met betrekking tot de zin van het leven, het belang van creaties als over de richting van ons toekomstig werk.

Wat kunnen we verwachten van het Die Form concert op the Gothic Festival 2009 in Waregem? Kan je al iets vertellen over de show en de visuals?

Philippe Fichot: In het kader van het festival, zal onze show korter zijn (ongeveer 60 minuten), maar ondanks alles heel visueel en compleet: we gaan met drieën op het podium staan, met onze nieuwe danseres/performer (Laïna), en met projectie van videos/films.

Kan je al iets meer vertellen over de playlist? Veel mensen komen om klassieke Die Form songs te horen zoals “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God”, “Savage Logic”, “Cantique”... Ik kan me echter goed voorstellen dat je graag een aanzienlijk deel nieuw materiaal in de show steekt of een paar minder bekende – maar daarom niet minder goede- Die Form songs.

Philippe Fichot: We gaan zowel nieuwe stukken presenteren, met nieuwe performances, als de Die Form klassiekers! Ik hoop dat het publiek hier ontvankelijk voor gaat zijn!

Zijn er concerten op het Gothic Festival die je zelf graag zou bijwonen?

Philippe Fichot: Vanuit het standpunt van de toeschouwer, interesseren veel concerten me, maar ik weet niet of de stress me gaat toelaten om ze daadwerkelijk bij te wonen! Daarenboven blijven we spijtig genoeg niet de drie volle dagen.

Tot slot: waarom moeten we zeker naar het Die Form concert in Waregem komen kijken?

Philippe Fichot: Het wordt een heel speciaal spektakel, waar muziek, performance en beeld zich mengen in een soort representatie van ‘passie’, tegelijkertijd afstandelijk en confronterend, organisch en artificieel. Het is zeker geen ‘traditioneel’ concert. Daarenboven zijn onze optredens nogal bevreemdend en soms gecompliceerd, men kan zich dus aan alles verwachten!

We zijn zeer benieuwd!

Henk Vereecken

http://www.dieform.net

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : European Ghost - Pale And Sick (2020 edition)

Dit album verscheen origineel reeds in 2016 bij het Spaanse Unknown Pleasure Records. Eind vorig jaar vond Icy Cold Records het hoog tijd om dit ondertussen niet meer verkrijgbare album in een 2020 versie heruit te geven. Terecht want in 2016 deelde ik een 8,5 op 10 uit voor de prestaties van dit trio uit Bologna. Moderne post punk. Lekker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...