casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

657 items

   

DIE FORM
‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
Allerminst een onbekende naam in de electro/industrial wereld. Al meer dan 30 jaar – sinds eind jaren ’70 - maakt Philippe Fichot onder de naam Die Form elektronische muziek die ongegeneerd stoeit met thema’s uit de fetish en bdsm-wereld. Met underground hits als “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God” en “Savage Logic”, werd Die Form razend populair in de gothic/electro scene. Op vrijdag 24 juli kan u deze legende aan het werk zien op het Gothic Festival in Waregem.

Waarom kiest een Franse band voor een Duits klinkende bandnaam als Die Form?

Philippe Fichot: Ik kwam eigenlijk toevallig op die naam en ook op een reeks andere (Bain Total, Mental Code, Krylon Hertz, Fine Automatic, Hurt, Camera Obscura, Sadist School, Société Anonyme...). Ik vond deze zeer interessant omdat die in verschillende talen een andere betekenis heeft, zoals 'Die Form' in het Duits, 'difforme' in het Frans, 'die form' in het Engels. Een paar maanden later ontdekte ik dat het ook de naam was van een Bauhaus magazine van omstreeks 1928 en dat sterkte mijn keuze.

Toen je meer dan 30 jaar geleden muziek begon te maken, door welke bands of artiesten werd je toen beïnvloed?

Philippe Fichot: Voordat ik zelf muziek begon te maken – mijn andere hobby’s waren tekenen en fotografie – luisterde ik naar allerlei elektronische groepen, in de eerste plaats naar Klaus Schulze en Tangerine Dream en verder naar Kraftwerk, Neu!, Faust, Can, maar ook naar Heldon, Magma... Ik ben dan begonnen met geluiden op te nemen op cassettes, zonder synthesizer of ritmebox. Later kwam ik in contact met extremere dingen (zoals Throbbing Gristle) en heb ik een kleine monofone synthesizer gekocht en een Revox en een voorgeprogrammeerde ritmebox geleend om onze eerste single op te nemen!

Welke evolutie zie je doorheen je werk?

Philippe Fichot: Een van de meest markante punten is de evolutie van heel minimaal naar meer complex. Bepaalde thema’s zijn nog altijd aanwezig, maar onder een minder provocerende en meer gesofisticeerde vorm. Volgens mij hebben we dezelfde basis behouden en dezelfde motor in het creatieve proces, zoals passie, nieuwsgierigheid, oprechtheid... maar dan geëvolueerd naar bredere horizonten in een poging om ons niet steeds te herhalen.

Wil je een bepaalde boodschap brengen met je muziek? Wat is de idee achter het promoten van fetish/bdsm cultuur en hoe groeide de idee om iets dergelijks te gaan doen?

Philippe Fichot: Ik hou niet van de idee van te gaan preken of van er boodschappen in te gaan stoppen. Ik stel dingen voor en ik laat het publiek vrij om deze te accepteren of te verwerpen, van ervan te houden of niet - natuurlijk heb ik liever dat het geapprecieerd wordt - en van deze te interpreteren volgens de eigen cultuur en interessesfeer. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bizarre en afwijkende zaken, vanzelfsprekend ook in seks, erotiek en in complexe relaties zoals fetisjisme en sadomasochisme. Het was voor mij ook een manier om reacties uit te lokken in een tijd waarin censuur steeds om de hoek loert…

Werd je ooit geconfronteerd met censuur omwille van het seksueel expliciete karakter van de Die Form shows en artwork? En indien ja, in welke landen kreeg je problemen?

Philippe Fichot: Ik heb wel problemen gehad, maar niets echt ernstig, bijvoorbeeld een performance in Toronto (Canada), die voortijdig werd stopgezet, problemen met booklets ('Archives & Doküments' in Duitsland) en recent nog de drukker van Digipak die weigerde om de heruitgaven van 'Poupée Mécanique' en 'Corpus Delicti' te drukken voor Trisol! In het algemeen moet men toch kunnen begrijpen dat het werk van Die Form geen pornografie is, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst. Het gaat altijd om dromen of fantasmen die in scene gezet worden met een zekere esthetiek. Met een definitief verbod zijn we nooit geconfronteerd.

Beschouw je jezelf als een lid van de bdsm en/of the gothic scene?

Philippe Fichot: Ons werk wordt geapprecieerd door een heel divers publiek. We behoren (een beetje per ongeluk soms) tot verschillende scenes. Het is heel positief dat cultuur niet monolithisch is, geen eenheidsworst. Daarvoor is gelukkig nog genoeg ruimte en vrijheid in de meeste landen...

Kan je ons iets meer vertellen over het recente Die Form album “Noir Magnétique”?

Philippe Fichot: Dit nieuwe album is het resultaat van een tijdrovend soort synthese, zowel op het niveau van de evolutie van de composities, als de klank, maar ook van de onderliggende beelden. Er zijn zeker overeenkomsten met vorige werken, maar volgens mij ook veel nieuwigheden. Het was in het begin duidelijk dat we een meer ritmische richting wilden uitgaan met potentiële clubhits, in tegenstelling tot het album “ExHuman” (2006) dat meer experimenteel en abstract was. Daarom ook was Out Of Line van in het begin al zeer enthousiast! Maar we beperken ons niet tot dit type ‘electro’ stukken; er staan ook meer melodieuze en neoklassieke stukken op, alsook meer experimentele stukken. Ik kwam op de idee om een aantal visuele en auditieve taferelen samen te brengen, zoals dromen die opdoemen uit het halfduister of uit een doos ('Waves Of Dreams' of 'Shadow Box') en die deels verlicht worden, als door bliksemschichten. Die ideeën zijn geëvolueerd vanuit fotografische sessies – in kleur deze keer - met verschillende modellen en met onze danseres, op heel sombere en verlaten industriële locaties, die overigens intussen gesloopt werden. We hebben zo onze geliefde thema’s, maar we benaderen die vanuit een andere hoek, in constante evolutie en mutatie.

Het vorige album, “Bach Project”, was ook iets heel speciaal. Kan je daar een beetje over uitweiden? Van waar kwam de idee voor een elektronische interpretatie van Bach?

Philippe Fichot: We werden uitgenodigd om deel te nemen aan het Bach Festival in Leipzig. Het werk van Bach, dat ik niet tot in detail kende, bleef tijdloos en baanbrekend en uiteindelijk heel modern en complex. Ik was ook gestimuleerd door de idee van grenzen te kunnen overschreiden, door het naar mijn hand zetten van het werk van Bach, die toch vooral bekend is voor zijn werken met religieuze inslag. Een soort ‘kaping’. Het was heel opwindend om in een officieel kader een spektakel te presenteren dat een complete mix was van het profane en het sacrale, het klassieke en het elektronisch/industriële, de strengheid en de sensualiteit...

Wat zijn je toekomstplannen?

Philippe Fichot: Een koffer met vijf vinylplaten met een selectie van stukken uit de eerste cassettes “Bain Total”, misschien een nieuw boek en waarschijnlijk ook nieuwe muziekstukken. Ik zit momenteel in een soort bezinningsfase en ik weet nog niet wat daar gaat uitkomen. Ik voel me immer verscheurd en gekweld en stel onophoudelijk de zin en de vorm van mijn werk in vraag. Elke dag brengt nieuwe vragen met zich mee, zowel met betrekking tot de zin van het leven, het belang van creaties als over de richting van ons toekomstig werk.

Wat kunnen we verwachten van het Die Form concert op the Gothic Festival 2009 in Waregem? Kan je al iets vertellen over de show en de visuals?

Philippe Fichot: In het kader van het festival, zal onze show korter zijn (ongeveer 60 minuten), maar ondanks alles heel visueel en compleet: we gaan met drieën op het podium staan, met onze nieuwe danseres/performer (Laïna), en met projectie van videos/films.

Kan je al iets meer vertellen over de playlist? Veel mensen komen om klassieke Die Form songs te horen zoals “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God”, “Savage Logic”, “Cantique”... Ik kan me echter goed voorstellen dat je graag een aanzienlijk deel nieuw materiaal in de show steekt of een paar minder bekende – maar daarom niet minder goede- Die Form songs.

Philippe Fichot: We gaan zowel nieuwe stukken presenteren, met nieuwe performances, als de Die Form klassiekers! Ik hoop dat het publiek hier ontvankelijk voor gaat zijn!

Zijn er concerten op het Gothic Festival die je zelf graag zou bijwonen?

Philippe Fichot: Vanuit het standpunt van de toeschouwer, interesseren veel concerten me, maar ik weet niet of de stress me gaat toelaten om ze daadwerkelijk bij te wonen! Daarenboven blijven we spijtig genoeg niet de drie volle dagen.

Tot slot: waarom moeten we zeker naar het Die Form concert in Waregem komen kijken?

Philippe Fichot: Het wordt een heel speciaal spektakel, waar muziek, performance en beeld zich mengen in een soort representatie van ‘passie’, tegelijkertijd afstandelijk en confronterend, organisch en artificieel. Het is zeker geen ‘traditioneel’ concert. Daarenboven zijn onze optredens nogal bevreemdend en soms gecompliceerd, men kan zich dus aan alles verwachten!

We zijn zeer benieuwd!

Henk Vereecken

http://www.dieform.net

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dead Man's Eyes - Words Of Prey

Het tweede album van deze vijfkoppige psychedelische rock band uit Keulen kwam zopas uit op Tonzonen Records. “Words Of Prey” (9 tracks, 35 minuten speelduur) is de opvolger van het in eigen beheer uitgebrachte debuut “Meet Me In The Desert” (2013). Dead Man's Eyes stonden reeds op het podium met internationaal ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Goethers Erben definitief terug!

Op het eigen Dryland label verscheen in een recent verleden al wat dvd materiaal, de theaterstukken van deze legende uit wat ooit Neue Deutsche Toteskunst werd genoemd. Goethes Erben is natuurlijk vooral Oswald Henke, theatermaker en musicus die in de eerste helft van de jaren 90 zowat wereldberoemd was, ook bij ons, met zijn Goethes Erben. Vorig ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Laatste optreden aller tijden is voor Soft Cell ook het moment om nieuw werk uit te brengen

Afscheid nemen, het is zeer moeilijk. Soft Cell worstelt ermee. Ze hebben ondanks verschillende splits nooit mooi afscheid kunnen nemen, en daarom spelen ze binnenkort nog eens voor de allerallerlaatste keer. Marc Almond en Dave Ball hebben in 1977 hunn krachten gebundeld en stonden begin jaren 80 aan de top van de synthpop, niet in het minst ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Mirexxx brengt chaos in de orde

Ga ons niet verdenken van fanatieke vaderlandslievendheid, maar zo nu en dan herinneren we er graag aan dat België altijd uitgeblonken heeft in elektronische muziek en met name het pionierland was op vlak van EBM. We gaan u niet opnieuw confronteren met de klassiekers uit het genre, liever laten we u iets horen van één van ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Based on Classix Party in Hasselt

Wie graag nog eens de beetjes strekt op wat klassiekers uit de jaren 80 kan volgende zaterdag 29 september terecht in Hasselt voor de Based on Classics party. Deze fuivenreeks is intussen aan zijn dertiende editie toe en volgt een vertrouwd recept: de vette schijven uit de hoogdagen van de new wave, gekruid met wat recenter werk dat zich in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pest Modern - Rock’n Roll Station

Vreemde eend in de bijt deze Franse Pest Modern die hun debuut uitlaten via het Meidosem Records label dat we ondermeer kennen van Spleen XXX en Opera Multi Steel. Met deze “Rock’n Roll Station” slaan vader Joël Hubaut (kunstenaar) en zoon Emmanuel Hubaut (muziekant en bekend van ondermeer Les Tétines Noires, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Au Fief Des Rémanences

Elders op deze geniale website, iemand moet het zeggen, vindt u een review van de cd duo verpakking “Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences van deze Fransen. Hier neem ik, weliswaar onder de naald, iets meer tijd om de nieuweling “Au Fief Des Rémanences” van de groep te bespreken. Het artwork ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rue Oberkampf - Waveclash ep

Een Duits trio, met een Frans/Duiste naam en Franstalige lyrics... Mijn vriend google leert me dat Rue Oberkampf een hippe, jeugdige trendy straat is in Parijs waar kunst en creativiteit hand in hand gaan met hippe clubjes... Dit trio, actief sedert 2016 houdt zich op in artistieke kringen en hun muziek zou vooral bedoeld zijn om hun licht ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : The Cure bevestigt festivaltournee in 2019

The Cure beloofde een grote wereldtournee in 2019, in de nasleep van hun twee concerten in Londen voor hun 40ste verjaardag. De plannen worden concreet. In een boodschap liet Robert Smith weten dat er een 20-tal festivals zullen aangedaan worden volgend jaar, voornamelijk in Europa, en dat de concrete data en lokaties zullen volgen. De speculatie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences

Het is alweer van 1985, het rekenwonder in mij zeg 33 jaar, dat het debuut “Cathedral” van deze Opera Multi Steel het levenslicht zag. Anno 2018 is dit collectief nog altijd of sedert enige jaren (ze drukten even de pauze knop in) opnieuw actief en om de releases van hun meest recente worp “Au Fief Des Rémanences” ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten