casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

DIE FORM
‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
01/07/2009 : DIE FORM - ‘Die Form is geen pornografie, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst’
Allerminst een onbekende naam in de electro/industrial wereld. Al meer dan 30 jaar – sinds eind jaren ’70 - maakt Philippe Fichot onder de naam Die Form elektronische muziek die ongegeneerd stoeit met thema’s uit de fetish en bdsm-wereld. Met underground hits als “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God” en “Savage Logic”, werd Die Form razend populair in de gothic/electro scene. Op vrijdag 24 juli kan u deze legende aan het werk zien op het Gothic Festival in Waregem.

Waarom kiest een Franse band voor een Duits klinkende bandnaam als Die Form?

Philippe Fichot: Ik kwam eigenlijk toevallig op die naam en ook op een reeks andere (Bain Total, Mental Code, Krylon Hertz, Fine Automatic, Hurt, Camera Obscura, Sadist School, Société Anonyme...). Ik vond deze zeer interessant omdat die in verschillende talen een andere betekenis heeft, zoals 'Die Form' in het Duits, 'difforme' in het Frans, 'die form' in het Engels. Een paar maanden later ontdekte ik dat het ook de naam was van een Bauhaus magazine van omstreeks 1928 en dat sterkte mijn keuze.

Toen je meer dan 30 jaar geleden muziek begon te maken, door welke bands of artiesten werd je toen beïnvloed?

Philippe Fichot: Voordat ik zelf muziek begon te maken – mijn andere hobby’s waren tekenen en fotografie – luisterde ik naar allerlei elektronische groepen, in de eerste plaats naar Klaus Schulze en Tangerine Dream en verder naar Kraftwerk, Neu!, Faust, Can, maar ook naar Heldon, Magma... Ik ben dan begonnen met geluiden op te nemen op cassettes, zonder synthesizer of ritmebox. Later kwam ik in contact met extremere dingen (zoals Throbbing Gristle) en heb ik een kleine monofone synthesizer gekocht en een Revox en een voorgeprogrammeerde ritmebox geleend om onze eerste single op te nemen!

Welke evolutie zie je doorheen je werk?

Philippe Fichot: Een van de meest markante punten is de evolutie van heel minimaal naar meer complex. Bepaalde thema’s zijn nog altijd aanwezig, maar onder een minder provocerende en meer gesofisticeerde vorm. Volgens mij hebben we dezelfde basis behouden en dezelfde motor in het creatieve proces, zoals passie, nieuwsgierigheid, oprechtheid... maar dan geëvolueerd naar bredere horizonten in een poging om ons niet steeds te herhalen.

Wil je een bepaalde boodschap brengen met je muziek? Wat is de idee achter het promoten van fetish/bdsm cultuur en hoe groeide de idee om iets dergelijks te gaan doen?

Philippe Fichot: Ik hou niet van de idee van te gaan preken of van er boodschappen in te gaan stoppen. Ik stel dingen voor en ik laat het publiek vrij om deze te accepteren of te verwerpen, van ervan te houden of niet - natuurlijk heb ik liever dat het geapprecieerd wordt - en van deze te interpreteren volgens de eigen cultuur en interessesfeer. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bizarre en afwijkende zaken, vanzelfsprekend ook in seks, erotiek en in complexe relaties zoals fetisjisme en sadomasochisme. Het was voor mij ook een manier om reacties uit te lokken in een tijd waarin censuur steeds om de hoek loert…

Werd je ooit geconfronteerd met censuur omwille van het seksueel expliciete karakter van de Die Form shows en artwork? En indien ja, in welke landen kreeg je problemen?

Philippe Fichot: Ik heb wel problemen gehad, maar niets echt ernstig, bijvoorbeeld een performance in Toronto (Canada), die voortijdig werd stopgezet, problemen met booklets ('Archives & Doküments' in Duitsland) en recent nog de drukker van Digipak die weigerde om de heruitgaven van 'Poupée Mécanique' en 'Corpus Delicti' te drukken voor Trisol! In het algemeen moet men toch kunnen begrijpen dat het werk van Die Form geen pornografie is, geen aanzetting tot misdaad, maar een vorm van kunst. Het gaat altijd om dromen of fantasmen die in scene gezet worden met een zekere esthetiek. Met een definitief verbod zijn we nooit geconfronteerd.

Beschouw je jezelf als een lid van de bdsm en/of the gothic scene?

Philippe Fichot: Ons werk wordt geapprecieerd door een heel divers publiek. We behoren (een beetje per ongeluk soms) tot verschillende scenes. Het is heel positief dat cultuur niet monolithisch is, geen eenheidsworst. Daarvoor is gelukkig nog genoeg ruimte en vrijheid in de meeste landen...

Kan je ons iets meer vertellen over het recente Die Form album “Noir Magnétique”?

Philippe Fichot: Dit nieuwe album is het resultaat van een tijdrovend soort synthese, zowel op het niveau van de evolutie van de composities, als de klank, maar ook van de onderliggende beelden. Er zijn zeker overeenkomsten met vorige werken, maar volgens mij ook veel nieuwigheden. Het was in het begin duidelijk dat we een meer ritmische richting wilden uitgaan met potentiële clubhits, in tegenstelling tot het album “ExHuman” (2006) dat meer experimenteel en abstract was. Daarom ook was Out Of Line van in het begin al zeer enthousiast! Maar we beperken ons niet tot dit type ‘electro’ stukken; er staan ook meer melodieuze en neoklassieke stukken op, alsook meer experimentele stukken. Ik kwam op de idee om een aantal visuele en auditieve taferelen samen te brengen, zoals dromen die opdoemen uit het halfduister of uit een doos ('Waves Of Dreams' of 'Shadow Box') en die deels verlicht worden, als door bliksemschichten. Die ideeën zijn geëvolueerd vanuit fotografische sessies – in kleur deze keer - met verschillende modellen en met onze danseres, op heel sombere en verlaten industriële locaties, die overigens intussen gesloopt werden. We hebben zo onze geliefde thema’s, maar we benaderen die vanuit een andere hoek, in constante evolutie en mutatie.

Het vorige album, “Bach Project”, was ook iets heel speciaal. Kan je daar een beetje over uitweiden? Van waar kwam de idee voor een elektronische interpretatie van Bach?

Philippe Fichot: We werden uitgenodigd om deel te nemen aan het Bach Festival in Leipzig. Het werk van Bach, dat ik niet tot in detail kende, bleef tijdloos en baanbrekend en uiteindelijk heel modern en complex. Ik was ook gestimuleerd door de idee van grenzen te kunnen overschreiden, door het naar mijn hand zetten van het werk van Bach, die toch vooral bekend is voor zijn werken met religieuze inslag. Een soort ‘kaping’. Het was heel opwindend om in een officieel kader een spektakel te presenteren dat een complete mix was van het profane en het sacrale, het klassieke en het elektronisch/industriële, de strengheid en de sensualiteit...

Wat zijn je toekomstplannen?

Philippe Fichot: Een koffer met vijf vinylplaten met een selectie van stukken uit de eerste cassettes “Bain Total”, misschien een nieuw boek en waarschijnlijk ook nieuwe muziekstukken. Ik zit momenteel in een soort bezinningsfase en ik weet nog niet wat daar gaat uitkomen. Ik voel me immer verscheurd en gekweld en stel onophoudelijk de zin en de vorm van mijn werk in vraag. Elke dag brengt nieuwe vragen met zich mee, zowel met betrekking tot de zin van het leven, het belang van creaties als over de richting van ons toekomstig werk.

Wat kunnen we verwachten van het Die Form concert op the Gothic Festival 2009 in Waregem? Kan je al iets vertellen over de show en de visuals?

Philippe Fichot: In het kader van het festival, zal onze show korter zijn (ongeveer 60 minuten), maar ondanks alles heel visueel en compleet: we gaan met drieën op het podium staan, met onze nieuwe danseres/performer (Laïna), en met projectie van videos/films.

Kan je al iets meer vertellen over de playlist? Veel mensen komen om klassieke Die Form songs te horen zoals “Slavesex”, “Masochist”, “Silent Order”, “Bite Of God”, “Savage Logic”, “Cantique”... Ik kan me echter goed voorstellen dat je graag een aanzienlijk deel nieuw materiaal in de show steekt of een paar minder bekende – maar daarom niet minder goede- Die Form songs.

Philippe Fichot: We gaan zowel nieuwe stukken presenteren, met nieuwe performances, als de Die Form klassiekers! Ik hoop dat het publiek hier ontvankelijk voor gaat zijn!

Zijn er concerten op het Gothic Festival die je zelf graag zou bijwonen?

Philippe Fichot: Vanuit het standpunt van de toeschouwer, interesseren veel concerten me, maar ik weet niet of de stress me gaat toelaten om ze daadwerkelijk bij te wonen! Daarenboven blijven we spijtig genoeg niet de drie volle dagen.

Tot slot: waarom moeten we zeker naar het Die Form concert in Waregem komen kijken?

Philippe Fichot: Het wordt een heel speciaal spektakel, waar muziek, performance en beeld zich mengen in een soort representatie van ‘passie’, tegelijkertijd afstandelijk en confronterend, organisch en artificieel. Het is zeker geen ‘traditioneel’ concert. Daarenboven zijn onze optredens nogal bevreemdend en soms gecompliceerd, men kan zich dus aan alles verwachten!

We zijn zeer benieuwd!

Henk Vereecken

http://www.dieform.net

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...