casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

AHRÁYEPH
‘Ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en dat vind ik toch wel een verarming.’
01/07/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/07/2009 : AHRÁYEPH - ‘Ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en dat vind ik toch wel een verarming.’<br>
01/07/2009 : AHRÁYEPH - ‘Ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en dat vind ik toch wel een verarming.’<br>
01/07/2009 : AHRÁYEPH - ‘Ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en dat vind ik toch wel een verarming.’<br>
01/07/2009 : AHRÁYEPH - ‘Ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en dat vind ik toch wel een verarming.’<br>
We stellen de opener van het gothic Festival 2009 aan u voor. De ontstaansgeschiedenis van de Belgische gothic rock band Ahráyeph gaat terug tot de vroege zomer van 1996 en de band Crucifire. Om verschillende redenen bleef Crucifire niet bestaan als een echte band en evolueerde tot het eenmansproject van Raf Jansen, een autodidactisch muzikant en producer die toentertijd ook lid was van de metal band Ancient Rites…

Stel Ahráyeph eens voor?

Raf Jansen: Ahráyeph is een project uit het Leuvense, dat is ontstaan uit de as van gothic metal band Crucifire, een band die overigens nooit aan meer is toegekomen dan het maken van één demo. Dat was in 1996. Na veel muzikale omwegen, en omdat een aantal vrienden van me vonden dat de muziek die we toen maakten echt wel goed was, ben ik dan rond de eeuwwisseling er weer mee begonnen. Maar omdat ik de metal invloeden wou laten vallen en de naam Crucifire veel mensen deed denken dat ik metal maakte, veranderde ik de naam in Ahráyeph.

Waar komt de naam Ahráyeph eigenlijk vandaan? Het lijkt wel een naam uit de werken van Lovecraft of Crowley of uit een oude mythologie. Echter: enig gegoogle levert enkel informatie over de band op.

Raf: Hahaha! Ja, het klinkt inderdaad zo, maar met mythologie heeft het weinig te maken. Eerder met creatieve fonetische spelling. Maar ’t is meegenomen dat een naam bepaalde associaties oproept, want hoewel redelijk verborgen, zit er toch ook een mystiek kantje aan Ahráyeph.

Net zoals bijvoorbeeld bij Elusive het geval is, hebben de bandleden van Ahráyeph een metal achtergrond (o.a. Ancient Rites). Hoe kom je ertoe om vanuit een metal achtergrond een gothic rock band te beginnen?

Raf: Jammer dat Elusive ondertussen gesplit is, overigens. Ik had ze graag aan het werk gezien. Maar goed: ik denk dat het toch een beetje een misverstand is dat ik een metal achtergrond heb. Althans, zo bekijk ik het niet. Als muzikant en privépersoon heb ik altijd een heel eclectische smaak gehad. Ik ben overigens met zowel postpunk/new wave/gothic als metal opgegroeid, dus vanuit die achtergrond houdt het wel steek om met een gothic rock project te beginnen. Het sluit ook gewoon veel meer aan bij wat ik muzikaal wil uitdrukken. Als er al metal invloeden terug te vinden zijn in Ahráyeph songs, dan is het om een bepaalde emotie – metal klinkt nu eenmaal kwaad - uit te drukken, niet omdat ik zonodig een metal song wou schrijven.

Mogen we jullie de Belgische Fields Of The Nephilim noemen?

Raf: Dat mag, maar het moet niet, hahaha! Ik denk dat het teveel eer zou zijn en hoewel ik niet zal ontkennen dat deze band een heel grote invloed op me heeft gehad, vind ik dat er toch wel duidelijke verschillen zijn; ook op muzikaal vlak. Ik schrijf geen teksten over Nephilim, de Sumerische mystiek of Crowley en Austin Osman Spare. Ik heb dankzij Fields Of The Nephilim al deze onderwerpen wel van naderbij kunnen bestuderen, maar waarom zou ik er teksten over schrijven als Carl Mc Coy dat veel beter kan en ik andere onderwerpen wil aansnijden? Het zou ook redelijk genant zijn om me live ook een ‘western’ imago aan te meten. Ik heb eerder een boontje voor Indianen...

Raf: Welke bands dienen jullie tot inspiratie?

Goh... Naast ‘usual suspects’ zoals The Sisters Of Mercy, Bauhaus, Joy Division, Siouxsie And The Banshees, Red Lorry Yellow Lorry en The Cure - en Fields Of The Nephilim, uiteraard – zijn mijn invloeden, zoals ik eerder al aangaf, redelijk eclectisch. Een enorm belangrijke band voor mij is The God Machine. Ook het collectief Sophia dat God Machine zanger Robin Proper-Sheppard daarna uit de grond stampte is van grote invloed, hoewel dat muzikaal minder merkbaar is. De “Twin Peaks” soundtrack van Angelo Badalamenti, Nine Inch Nails, Anne Clark, Mazzy Star, Massive Attack, Hooverphonic, The Velvet Underground, Pink Floyd, The Doors... Je merkt wel dat mijn invloeden inderdaad niet voor de hand liggen, ook al is dat binnen de muziek van Ahráyeph niet altijd merkbaar. Ik had laatst nog een discussie met een Schotse vriend van me over een nieuwe song, waarin de namen Marianne Faithfull en Bowie voorbijkwamen. Zo zie je maar...

Noem eens een paar van je favoriete bands binnen en buiten het gothic rock genre?

Raf: Ik denk dat ik dat net gedaan heb, hahaha! Natuurlijk ben ik een fan van The Eden House, NFD en Last Rites. Ook onze collega’s van Star Industry kan ik zeer smaken. Toffe gasten ook; ik hoop dat we eens samen met hen kunnen optreden. Een Griekse kennis leerde me Sopor Aeternus & The Ensemble Of Shadows kennen en ik ben sindsdien een fan. Goethes Erben zal ook altijd een favoriet van me blijven. Ook naar Cold Meat Industry bands/projecten zoals Raison d’Etre luister ik graag. Ik ben dan ook een fan van mijn maten van For Greater Good, en zeker niet alleen omdat we vrienden zijn.

Buiten de gothic scene? Buiten de eerder vernoemde bands zou ik graag ook Bat For Lashes willen vermelden; Nebelhexe/Hagalaz’ Runedance, Tori Amos, beide incarnaties van Marillion (en Fish, natuurlijk), Cowboy Junkies, Eva Cassidy, Dresden Dolls, Alice In Chains, Metallica, Slayer, Tool, The Gathering, Wim de Craene, Boudewijn de Groot, Zjef Vanuytsel... Ik zou écht nog uren kunnen doorgaan; er is zoveel goeie muziek en ik denk niet in genres, zoals je kan merken...

Hoe komt een Ahráyeph song tot stand? Geef eens wat uitleg bij het songschrijversproces?

Raf: Dat is altijd een moeilijke vraag om te beantwoorden. Meestal begint het gewoon met een muzikaal idee dat ik hier in mijn studio, Rose Creek, uitwerk. Je kent dat: je bent wat aan het knoeien met een gitaar- of basriedeltje; je bent wat aan het spelen met synthklanken en plots heb je een idee dat een paar uur later een song is geworden. Soms schrijf ik vanuit een drumpatroon dat ik in mijn hoofd heb en andere keren duikt er een flard tekst op waaruit dan een song ontstaat. Songs schrijven is even divers als het leven zelf...

Waar gaan de Ahráyeph songs zoal over?

Raf: Mijn observaties over de negatieve dingen des levens, zowel bij mezelf als bij anderen. Ahráyeph is voor mij dan ook een gezonde manier om daar mee om te gaan.

Ik zag jullie ooit aan het werk in Leuven samen met The Wounded en de Cure cover band Curiosity. Ahráyeph was toen dé verrassing. Enige herinneringen aan dat optreden? Treden jullie vaak op?

Raf: Het was voor mij en de band ook een verrassing, dat optreden; een heel onaangename. Ik vrees dat je ons slechtste optreden tot nu toe hebt gezien toen. Daar konden we zelf niets aan doen, want de band was echt goed ingespeeld op elkaar, maar het gemis van onze vaste technicus heeft toen het geluid zowel in de zaal als op het podium verziekt. Een gemiste kans, maar dat maken we wel weer goed op het Gothic Festival.

We treden helaas minder vaak op dan ik eigenlijk zou willen. Door de privéverplichtingen van de andere bandleden is het ook niet altijd even makkelijk om aanvragen toe te zeggen. Dat doet me overwegen om rond Ahráyeph een muzikantencollectief à la Sophia te bouwen, zodat we op eender welk moment kunnen spelen met wie beschikbaar is. Op het Gothic Festival zal je bijvoorbeeld een andere bezetting zien dan wat tot voor kort de vaste band was. En sinds Steve, onze drummer, vertrokken is eind vorig jaar spelen we met een drum sampler, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Dat maakt het ook wat makkelijker om ergens te gaan spelen, want je hoeft niet telkens een drum mee te zeulen of aan de organisatie te vragen of ze er eentje voorzien. En het scheelt ook qua ruimte op het podium.

Wat vind je van de affiche van het Gothic Festival? Zijn er optreden die je zelf zeker wilt bijwonen?

Raf: De affiche van het Gothic Festival? Door een heel professionele drukker gemaakt. Nee, serieus: de eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik sommige bands niet ken, maar er zit toch veel schoon volk bij dat ik wel ken, zoals Blutengel, KMFDM, Apoptygma Berzerk, Oswald Henke en IAMX. Dat zijn alvast bands die ik graag zou willen zien. En natuurlijk kijk ik ook enorm uit naar DAF en Gary Numan, dat spreekt voor zich!

Ik ben natuurlijk ook enorm blij dat de organisatie ons gevraagd heeft om het festival te openen, want dat geeft aan dat ze lokaal nieuw talent een kans wil geven. Toch zou ik een lans willen breken voor de programmatie van wat meer gitaargerichte groepen in de toekomst. The Eden House had zeker niet misstaan op deze affiche; Faith And The Muse willen weer gaan touren, Last Rites speelt tegenwoordig slechts één keer per jaar, wat schandalig weinig is, en dan nog meestal enkel in de UK... Nu, ik stel vast dat de Belgische goth scene vooral naar de elektronische kant neigt en hoewel ik die muziek in al zijn diversiteit evenzeer smaak als gitaargerichte muziek, vind ik het toch een verarming om enkel op de elektronische genres te focussen. Maar dat is eerder een kritiek op de scene in het algemeen, niet op het festival.

Wat mogen we verwachten van het Ahráyeph optreden op het Gothic Festival?

Raf: Een mix van oude en nieuwe songs en zeker één cover. En verder wordt het visueel iets interessanter, maar daarover ga ik nog niets verklappen.

Voor het optreden op het Gothic Festival wordt Ahráyeph versterkt door Izzy van For Greater Good. Hoe kwam het tot deze samenwerking?

Raf: Wel, spijtig genoeg kon Izzy zich toch niet vrijmaken voor het festival, omdat we vroeg op de dag spelen. In plaats daarvan heeft Sam van For Greater Good zich spontaan aangeboden om zijn plaats in te nemen. Het illustreert hoe close de banden met hen zijn. Ik leerde Iz kennen op het aan The Sisters Of Mercy gewijde Heartland forum en het bleek dat we het onmiddellijk goed met elkaar konden vinden. Via hem leerde ik dan ook Sam kennen en dat klikte ook direct. Er is al heel lang sprake van een concrete samenwerking, die we voor de grap “FNARGGH” noemen, maar omdat iedereen het zo druk heeft met zijn eigen bands/projecten is het er nog niet van gekomen. Nu staan we alleszins al eens samen op een podium en hopelijk is dat een springplank naar verdere samenwerking tussen ons drie in de nabije toekomst.

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het Ahráyeph optreden in Waregem?

Raf: Omdat we het festival met een knal op gang gaan trekken. En omdat we goed zijn, natuurlijk.

Henk Vereecken

http://www.ahrayeph.be

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...