Zeromancer - u kent ze wellicht wel van de cult hit “Clone Your Lover” - is een populaire Noorse industrial rock formatie met vier albums op hun actief. Op vrijdag 24 juli stellen ze hun nieuwe album “Sinners International” voor op het Gothic Festival in Waregem. Wij hebben er reeds zin in en deden een interview met bassist/zanger Kim Ljung!
Kan je Zeromancer eens voorstellen aan het Belgische publiek?
Kim Ljung: Wij zijn Zeromancer van Tønsberg in Noorwegen. We zijn een vijfkoppige band; de line up is Alex Møklebust (vocals), Noralf Ronthi (drums), Kim Ljung (bass/vocals), Dan Heide (gitaar) en Lorry Kristiansen (synths). Zeromancer werd opgericht in 1999 toen we naar Los Angeles verhuisden om de juiste omgeving te vinden voor de band. Drie leden maakten voordien deel uit van het toen juist gesplitte Seigmen, een zeer populaire dark rock act in Noorwegen in de jaren ‘90. Het is onze bedoeling een smaakvolle en interessante mix te brengen van het organische en het mechanische. We zien onszelf graag als een elektronische rock act met een voorkeur voor diepgang en intensiteit. Mensen kleven ons nogal graag het label industrial op en daar doen we niet moeilijk over. We zijn een band die met hart en ziel op het podium staat. Tijdens een concert is het alsof we als individuen samensmelten in al de emotie en agressie.
De naam Zeromancer zou een combinatie zijn van de titels van twee novels “Less Than Zero” van Bret Easton Ellis en “Neuromancer” van William Gibson. Kan je ons iets meer vertellen over die novels?
Kim Ljung: Zo werkt mijn geheugen spijtig genoeg niet. Ik kan niet veel meer vertellen dan dat ze indertijd een grote indruk op me nalieten. Ik tracht veel te lezen; momenteel ben ik verdiept in een novel van mijn absolute favoriet, James Ellroy. Maar het is waar dat de naam Zeromancer een mix is van de titels van deze twee boeken. Ik hou ervan met woorden te spelen en zo unieke en originele creaties te maken die de luisteraars nieuwsgierigheid opwekken.
Kan je ons wat meer vertellen over elk van de Zeromancer albums: “Clone Your Lover”, “Eurotrash”, “ZZYZX” en “Sinners International”? Heb je zelf een favoriet album?
Kim Ljung: Ze zijn onderling erg verschillend denk ik. En dat beschouw ik als een van de sterke punten van deze band. We herhalen onszelf nooit omdat er zoveel invloeden en inspiratie in de lucht hangt. Ik denk dat we toch een bepaalde typische sound hebben die je vertelt: dit is Zeromancer, maar we houden ervan altijd weer nieuwe territoria te verkennen, binnen onze eigen grenzen natuurlijk.
“Clone Your Lover” was echt een geweldig plezant album om te maken. Ik bedoel: we verhuisden naar Californië en besteedden een jaar aan het maken van dat album. Het is het fundament van de band; hier werd onze sound geboren. Het heeft de cleane en nogal coole glossy touch eigen aan de wanhoop die in de tracks vervat zit.
“Eurotrash” werd opgenomen in de diepe Noorse wouden tijdens een koude winter en ik denk dat dat er goed aan te horen is. Het is agressiever en hoekiger dan het debuut album. Heel wat van onze fans beschouwen dit als hun favoriet.
Op “ZZYZX” wilden we een meer melancholische en melodieuze bendering. Het is lichter dan de vorige albums. ’t Is te zeggen qua geluid, want het heeft nog altijd even veel diepgang.
Voor “Sinners International” vatten we de idee op om deze drie albums te combineren in dit album. Ik weet niet zeker of dat uiteindelijk ook echt gelukt is, maar er is toch zeker iets van aan. Dit album heeft een zekere rauwheid en doorheen het album heb je een compacte en rijke sound. Op dit album deden we alles zelf van opname, mixen en productie. Daardoor is het eigenlijk toch wel mijn favoriete album van de vier.
Het album “Sinners International” zou geïnspireerd zijn door een religieuze sekte?
Kim Ljung: Ik heb al heel lang een fascinatie voor religieuze sekten. Dat gaat terug tot een Swans album dat in 1987 verscheen: “Children Of God”. Deze sekte die zijn leden tot polygamie aanzette, werd verdacht van incest en seksueel misbruik en veranderde later zijn naam in Family International. Er bestaat zo een ganse reeks sekten, die gewoonlijk geleid worden door een figuur die beweert dat hij de zoon van God is. Het zijn intelligente maar gestoorde freaks die mensen manipuleren en tot een soort religieuze slavernij brengen. Ik heb dit gebruikt als een soort ruggengraat voor het album samen met mijn meer reguliere thema’s bedrog, pijn en seks. Ik kan eerlijk zeggen dat schrijven essentieel is voor mij en het geeft een extra dimensie aan mijn leven.
Nogal wat songs op “Sinners International” hebben intrigerende titels. Kan je er een paar van becommentariëren?
Kim Ljung: Ik ga zelden in detail in op de songs. Naar mijn aanvoelen bestaat de band tussen ons en de fans voor een groot deel uit het feit dat we door de muziek communiceren op zulk een manier dat ze voor zichzelf kunnen uitmaken waarnaar ze luisteren. Ik hou er niet van om mensen te zeggen hoe ze de songs dienen te interpreteren. Maar hier volgen een paar meer algemene wetenswaardigheden:
“Sinners International”?
We wensten een albumtitel die je direct raakt. Daarom ook werd “Sinners International” de openingssong. Het is zo’n beetje het anthem van dit album. Een aantal lyrics op het album zijn geïnspireerd op de beruchte religieuze sekte Family International. Op deze track hoor je hun gestorven leider, David Berg spreken over mooie mensen en mooie seks. The mellotron in het refrein, de geprogrammeerde hook in de strofen en het herhaalde ‘Spelling God backwards’ dat het refrein inleidt. Het is een mooi voorveeld van de mix van organisch en elektronisch waar Zeromancer altijd naar streeft.
“Doppelgänger I Love You”
Deze song werd opgenomen in 2007 en uitgebracht als een erg gelimiteerde single op ons eigen label, Pleasuredisc. Het gaat over jijzelf die in de spiegel kijkt nadat je het weer helemaal verknoeid hebt. Je kijkt in de ogen van je betere helft. We vinden dat de video voor deze song echt de energie reflecteert, de puls en de decadentie van de song. Het refrein hebben we hier anders aangepakt dan gewoonlijk. Het klinkt vuiler en hoekiger en het past perfect bij de song.
“It Sounds Like Love (But It Looks Like Sex)”
Dit is de meest in-your-face track op het album. Het is een van de songs die we op het publiek uitgetest hebben op vorige shows en festival gigs. Het werd altijd weer iets fantastisch. En we moeten toegeven dat het een sensatie is om heel luid ”Sex” te zingen en het publiek zingt telkens mee, zelfs al hebben ze de song nog nooit gehoord. Het werd reeds 7 jaar geleden geschreven en had gewoon de juiste timing nodig om uit zijn schulp te kruipen.
“Filth Noir”
Deze track veranderde volledig sinds de vroege demo versie. We wilden dat de heavy gitaren op de keyboards zouden steunen, wat naar onze mening een coole en interessante sound voortbrengt. De songtekst gaat over de noodzakelijke risico’s die je in het leven dient te nemen en over het durven opnemen tegen het ordinaire. En dat is ook wat we volgens ons in deze song deden, we stuurden ze in een andere richting dan we in gedachte hadden. Het is nochtans geen upbeat track, maat ze gaat mooi vooruit dank zij de drums en in het bijzonder de stuwende hi-hat.
“Ammonite”
Ammonieten zijn uitgestorven zeedieren, die we enkel kennen door fossiele vondsten. We kozen de titel omwille van de lyrics die handelen over scheiding en verdriet. Je wordt gedumpt en je kan niet anders dan in deze moeilijke periode steeds weer denken aan de persoon die je achterliet. Het is alsof je dood bent en de wereld kan je niks meer schelen. Maar overal rondom je zijn dingen die pijnlijke herinneringen opwekken. De idee van op het einde met Noorse lyrics te werken is ook niet accidenteel. Het geeft absoluut een zekere draai aan het einde.
Door welke bands werd Zeromancer beïnvloed?
Kim Ljung: Te veel om op te noemen. Maar we worden niet alleen door muziek beïnvloed. Ook door boeken, magazines, films, series, fanbrieven, reizen, kunst, vliegvelden, architectuur, natuur… enzovoorts enzoverder. Het zit overal. En ik denk dat dat de reden is dat ik nooit mijn zin verlies om te schrijven en te creëren. Het is zulk een overweldigend proces voor mij!
Als we zeggen dat de sound van het nieuwe album ergens tussen NIN en hedendaagse Depeche Mode ligt, ga je dan akkoord?
Kim Ljung: Ik beschouw dat als een compliment en het antwoord is een voorzichtige ja.
Voor het “Sinners International” album deed de band voor het eerst zelf de productie?
Kim Ljung: Klopt. We produceten het album zelf als Zeromancer. Maar we namen het op in Alex zijn studio, Room 13, wat wil zeggen dat hij de engineering deed en het mixen. Het was een hele opluchting dat we dat deze keer allemaal zelf konden doen. We wilden dat eigenlijk al heel lang, maar we hebben het nooit aangedurfd. Tot nu! Alex werkt nu als een full time producer en op ons volgende album gaan we op dezelfde manier te werk gaan. Het geeft een heel goed gevoel te weten dat je bij het maken van een album vanaf dag een zelf de volledige controle hebt.
Wat zijn de toekomstplannen?
Kim Ljung: We zijn reeds bezig met nieuw materiaal te schrijven in de studio. De planning is om volgend jaar ons vijfde album uit te brengen. Het maken van “Sinners International” was zulk een fantastische ervaring! En de Europese tour zorgde ook voor heel wat inspiratie. We gaan in juli ook een EP opnemen, dus we zitten middenin een uiterst creatieve en vruchtbare periode met Zeromancer! We kijken ook uit naar de festivals deze zomer. In de herfst zijn een aantal club shows gepland en we hebben ook al heel wat plannen voor 2010.
Wat kunnen we verwachten van het concert op het Gothic Festival 2009 in Waregem, België?
Kim Ljung: Het eerste festival waarop we ooit speelden was ook in België: Eurorock in 2000! We hebben daar goede herinneringen aan en we kijken er echt naar uit om op het Gothic Festival te spelen. Het hangt nu van ons af. We willen een goed concert neerzetten want we willen terugkomen om een aantal club shows te doen in België. De set zal lijken op de set van de toer, met een paar uitzonderingen natuurlijk. Ik kan niks beloven, maar het is de bedoeling van ook een paar gloednieuwe songs te spelen.
Zijn er concerten op het festival die je zelf graag zou bijwonen?
Kim Ljung: Het zou echt cool zijn om KMFDM te zien voor we zelf optreden. Ik hoop dat we tot zondag kunnen blijven want IAMX zien zou ook de max zijn. Het zou ook erg leuk zijn om oude helden als Gary Numan en DAF aan het werk te zien. En dan zijn er nog leden van bands als Hocico, Apop en Welle:Erdball die we als vrienden beschouwen waarmee het erg fijn rondhangen is. Het festival heeft dit jaar een zeer goede line up.
Heb je nog een laatste boodschap voor de lezer? Waarom moet die zeker naar de Zeromancer show in Waregem komen kijken?
Kim Ljung: Je gaat na een Zeromancer show nooit door zonder iets waarachtigs gezien te hebben. Onze boodschap is er een van wederzijds respect. Tot binnenkort!
Henk Vereecken
http://www.zeromancer.com |