casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

THE BIG PINK, een nieuwe hype
Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
01/06/2009, Jan Denolet
 Bookmark and Share

01/06/2009 : THE BIG PINK, een nieuwe hype - Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
01/06/2009 : THE BIG PINK, een nieuwe hype - Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
01/06/2009 : THE BIG PINK, een nieuwe hype - Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
01/06/2009 : THE BIG PINK, een nieuwe hype - Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
01/06/2009 : THE BIG PINK, een nieuwe hype - Eigenlijk hadden we Kiss willen zijn!
Enige maanden geleden kreeg Dark Entries van het label 4AD het bericht dat een nieuwe veelbelovende groep net bij hen getekend had. Het feit dat 4AD met deze mededeling kwam wekte al direct onze interesse. 4AD is immers van ongelooflijk belang geweest tijdens de jaren 80. Bauhaus was de eerste groep die met hen in zee ging en ook nog andere iconen uit het donkere muziekwereldje zijn dankzij 4AD groot geworden. Iedereen kent wel een aantal namen uit het rijtje met Modern English, X-Mal Deutschland, Dead Can Dance, Cocteau Twins en Clan of Xymox… 4AD had in de jaren 80, ondanks de verscheidenheid van de groepen, een eigen sound en op één of andere manier sluit The Big Pink hier perfect bij aan. Hoe twee jonge honden een eigentijdse versie kunnen maken van muziek uit een tijdperk dat ze zelf niet meegemaakt hebben en onbewust refereren naar het geluid van groepen die ze zelf niet eens blijken te kennen…
Hun tweede Belgische doortocht bracht hen in de Brusselse Botanique. Voor Dark Entries de kans om hen de pieren uit de neus te vragen. Ik stond alvast versteld van de jeugdigheid van de heren Milo en Robin…

Hallo heren. Voor mij zijn jullie bijna zo goed als nieuw. Het enige dat wij van jullie weten is dat jullie opgepikt zijn door 4AD en de enige nummers die ik van jullie ken –zoals iedereen, denk ik- zijn de nummers die op jullie MySpace staan.
Kunnen jullie zelf eens vertellen hoe alles voor jullie begonnen is?



Robin (zang en gitaar): Bedoel je vanaf The Big Pink of ook wat we ervoor gedaan hebben?

Beide zou wel leuk zijn…

Milo (toetsen en electronica, eigenaar indie label Merok Records): Wel, om eerlijk te zijn: The Big Pink is mijn allereerste band. Ik heb daarvoor zelfs nog nooit een instrument vast gehad…

Dat klinkt heel DIY…!

M.: Inderdaad. Ik had twee grote versterkers, type sluikstort, meegenomen en ik vroeg aan Robbie of hij zin had om een hoop lawaai te gaan maken. Op die manier zijn we eigenlijk begonnen: met het creëren van ongelooflijk luide noise met behulp van twee kapotte versterkers… We namen het op, beluisterden het en begonnen terug opnieuw. Telkens lieten we een aantal geluiden eruit of voegden we er andere bij. Een beetje knip- en plakwerk zeg maar… De eerste paar dagen wisten we niet goed wat we aan het doen waren, maar geleidelijk aan begonnen we er structuren in te vormen zodat we het ook konden gebruiken als ruwe basis voor een song.

Dat doet mij automatisch denken aan het aan het stofzuigergeluid van Jesus and the Mary Chain, zonder daarmee van een invloed te willen spreken…

M.: Het is ook een beetje zoals ze voor bepaalde dance en hip hop te werk gaan: ze beginnen met het zoeken tussen een hoop zelf gemaakte geluiden en nemen er nadien pas de gitaar bij… In plaats van je song op voorhand al in een keurslijf te gieten bouw je dus eerst die betrekkelijk losse structuur die veel handelbaarder is dan het traditionele gedoe…

Hoe ging na die experimentele fase de bal precies aan het rollen?

R.: We brachten eerst een 7” single uit in een beperkte oplage: ‘Too Young to love / Crystal Visions’ bij House Anxiety Records. Rond dezelfde tijd hadden we enige optredens in Londen. Tijdens de release-gig van onze single waren er ook een aantal mensen van TV On The Radio aanwezig in het publiek. Die zijn ons na het optreden komen opzoeken. Zij introduceerden ons bij 4AD en we mochten direct mee op tournee met TV on the Radio. Zo snel is het dus gegaan…

M.: Het moeilijke was dat we op relatief korte tijd een meer uitgebreide setlist moesten maken en dat we ook muzikanten moesten zoeken die mee konden gaan op tournee. In het begin is er wel wat volk de revue gepasseerd…

Jullie zijn er dan ook wel vlug ingesmeten. Jullie hebben vooral veel tijd moeten inhalen op het podium?

M.: Zo zou je het kunnen stellen, ja.

Blijkbaar heeft het jullie wel geholpen, want jullie wonnen de NME Radar Award.

M.: Ja, da’s voor beste nieuwe band in de, euh… hele wereld! Toen we genomineerd werden zei een vriendin van ons dat we zouden winnen. We hadden eerst zoiets van “Yeah, right…”; maar toen ze gelijk bleek te hebben voelden we ons toch geflatteerd door het geloof dat mensen in ons hebben.

Het heeft jullie levens ook wel serieus door elkaar gegooid, neem ik aan?

M.: Dat kan je wel zeggen, ja. Maar dit is wat we altijd willen doen. We leven nu onze jongensdroom, zeg maar…

Zijn er ook zaken die jullie niet zo bevallen aan dit nieuwe leven?

R.: Op dit moment nog niet eigenlijk. We genieten enorm van wat er nu allemaal op ons af komt en we gaan er volledig voor. We kunnen goed met elkaar opschieten, zien elkaar ook ongelooflijk graag.

Tot hiertoe heb je dus nog niet het punt bereikt dat je het beu bent van wéér op te treden en wéér een interview te moeten doen en wéér doodmoe in wéér een ander hotelbed neer te ploffen?

R.: Nee hoor! We leiden nu een leventje van optreden, drinken, vrijen…

M.: The best life… EVER!!

R.: We kunnen ook onze honden mee op tournee nemen, dus die moeten we ondertussen ook niet missen. En zoals ik al zei: alle mensen in de groep, onze extra gitarist, onze drumster en wij, geven ook écht om elkaar.

Je hebt daarnet al uitgelegd hoe het nummer technisch en instrumentaal tot stand komt. Hoe passen je teksten daarin? Waar gaan ze zo doorgaans over?

R.: Over alles waar we van houden in het leven, te beginnen met elkaar…

Zoals jij de liefde aan het prediken bent kan het niet anders dan dat je in een hippieband gespeeld hebt!!

R.: (lacht) Nee, écht niet, dat zweer ik… Ik speelde in een industrial noise band. We hadden ook een label waarmee we e.p.’s met heel agressieve noise uitbrachten. We werden onder andere door Alec Empire (van groep Atari Teenage Riot en label Digital Hardcore Recordings) opgemerkt. Met onze groep Panic DHH brachten we materiaal uit op DHR. Nogal het tegenovergestelde van ‘Hippie’ dus…

M.: Maar onze teksten gaan inderdaad veel over liefde: oude liefdes, nieuwe liefdes, toekomstige liefdes, de liefde voor wie en wat je omringt… We hebben soms niet de vrolijkste teksten maar we zijn in wezen een positieve band.
We houden ook van muziek waar veel gevoel in zit, zoals soulmuziek. Persoonlijk hou ik wel van Ottis Redding, Al Green, Percy Sledge, … Veel van die oudere afro-amerikaanse muzikanten leggen écht hun hart in hun teksten, als je daar gevoelig voor bent dan rààkt je dat echt. Dit heeft me meer beïnvloed dan de ogenschijnlijk meer voor de hand liggende postpunk- en psychedelicabands.

Ook Marc Almond zegt dat al zijn muziek –en die kan heel verschillend zijn- schatplichtig is aan soul. In feite ziet hij soul niet als een muziekgenre maar eerder als alle muziek die zonder omwegen vanuit het hart komt.

M.: (lachend) Ik wist wel dat wij een soulband zijn!!

Iets anders nu: toen ik ‘Velvet’ voor de eerste keer op internet hoorde, dan deed dit mij bijna direct denken aan de zgn. 4AD-sound van de jaren tachtig, maar dan vertaald naar het heden. Ik denk aan This Mortal Coil, The Wolfgang Press, Colourbox, Modern English, …
Het is bijna of jullie voorbestemd waren om bij 4AD te eindigen…


M.: We zijn niet echt bekend met de groepen die je opnoemt, dus een invloed was het niet. Toen men ons echter voor de eerste keer in contact bracht met 4AD heeft men ons de geschiedenis van het label ook uitgelegd. We konden ons direct vinden in de visie van het label en het klikte dan ook vlug. We hebben er zeker geen spijt van om bij 4AD te zijn. Ze waren ook het eerste label dat het niet had over ‘hits scoren’ en dergelijke. Ze respecteren dus de authenticiteit van de artiest…
Precies de ‘stal ‘die wij nodig hebben!

Ondanks het feit dat jullie niet in ‘hits scoren’ geloven, hebben jullie met ‘Velvet’ wel een single met potentieel in huis. Het is niet alledaags radiovoer maar blijft toch wel sterk hangen. Hoe is dat nummer eigenlijk ontstaan? Liepen jullie al een tijdje met het nummer rond of is het eerder op korte tijd geschreven?

M.: We hebben inderdaad wel aparte herinneringen aan dat nummer. (instemmend geknik van Robbie) Het is inderdaad ook op een aparte manier ontstaan. We hadden enkel een ‘loop’ van slechts één vers, in totaal maximum twintig seconden lang. Het bleef broeien en ik ging slapen terwijl ik de loop op repeat staan had. Ik werd er uiteraard ook terug mee wakker. Het was het symbolische ‘nachtje over slapen’, want de rest het nummer vloeide er daarna bijna uit… Het kwam allemaal van hier (wijst naar hart) en niet van hier (tikt op hoofd)…

Alsof je niet uit was op een hit, maar toch op je eigen manier een nummer schreef waartoe mensen zich vlug toe aangetrokken voelen?

R.: Ja, en volgens mij is dat omdat mensen onbewust aanvoelen of iets oprecht is of in elkaar geknutseld. Als je ‘Velvet’ vergelijkt met liedjes uit de ‘hitfabriek’ dan zal je trouwens merken dat wij een andere, meer natuurlijke opbouw gebruiken. Wij volgen het de platgetreden paden van ‘hoe schrijf je een nummer’ niet, wij doen wat voor ons goed voelt… We hadden aanvankelijk dan ook niet verwacht dat we zoveel gigs zouden krijgen, laat staan radioplay. Als je bedenkt dat we in eerste plaats vertrekken vanuit die noise dan is het een verrassing dat het allemaal zo snel mocht gaan, dat mensen zo vlug voor ons open stonden.

Jullie hechten nogal veel belang aan beeldmateriaal, getuige jullie website en MySpace?

R.: Dat klopt. Dat is vooral Milo zijn ding.

M.: Al dat beeldmateriaal bestaat uit afbeeldingen die ik verzameld heb via het internet: oud materiaal zoals Jodorowsky, Andy Warhol, ‘Alice in Wonderland’-achtige toestandjes… Noem het een aanvullen van onze muziek met beeldmateriaal dat in mijn ogen de juiste atmosfeer oproept. Nogal psychedelische toestanden ook, zoals photo’s van ogen en dergelijke…

Het trekt in ieder geval de aandacht, dus het doet zijn werk wel.

M.: Vroeger stonden er ook meer expliciete zaken op, zoals gay porno; maar dat moesten we van onze MySpace verwijderen. Als je iets op MySpace zet dan heb je de bedoeling dat het een zo volledig en correct mogelijk beeld van je weergeeft. Als muziekgroep is MySpace het perfecte visitekaartje. Da’s dan jammer dat je net daarin moet inbinden.

Wie beschouw je zelf als jouw grootste helden? Naar wiens voorbeeld zouden jullie verder willen groeien?

R.: Bedoel je nu muzikaal gezien of op vlak van persoonlijkheid?

Zo’n beetje beide, eigenlijk…

R.: Goh, effe denken…: Velvet Underground, Smashing Pumpkins, Nine Inch Nails, Ministry, Einstürzende Neubauten,…

M.: Eigenlijk hadden we KISS willen zijn!

Je meent het...!?

M.: (zich bewust zijnde van de hilariteit) Ja zeg, ik méén het wel! We zijn beiden fan van KISS!

R.: We zien het zo al voor ons: optreden in volle stadions met onze smoelen volledig onder de make up en er nog mee wegkomen ook… Dat moet toch geweldig zijn…!!

Je zou de nieuwe Lacrimosa kunnen worden; enkel en alleen voor de make up!

R.: Ja, we zouden er helemaal voor gaan… indien mogelijk…

Je kunt deze zomer alvast gaan oefenen op enkele festivalpodia… Waar juist allemaal?

R.: We spelen er toch wel een aantal: ik denk dat we bij jullie Dour Festival doen, verder nog enige podia in Japan, Scandinavië en de UK… We gaan tegen het einde van de zomer ook nog naar New York om de laatste hand te leggen aan ons debuutalbum. Daar kijken we ook ongelooflijk naar uit! Het album zou in september uit moeten komen.

Kan je al iets vertellen hoe ver het met dat album staat?

R.: Wel, het meeste materiaal hebben we al. We mogen de productie voor eigen rekening nemen, dus we krijgen nogal wat vrijheid. Het verdere opnemen en bijschaven doen we in de oude ‘Electric Lady’ studio. We kunnen bijna niet wachten om volledig in het materiaal te duiken en onszelf op te sluiten in de ‘Electric Lady’, om er niet uit te komen voor we ermee klaar zijn. Van New York zelf hebben we ook heel wat verwachtingen. We zullen proberen om ons binnen de mate van het mogelijke zoveel mogelijk te gedragen…

Nu jullie zo’n beetje op de mallemolen van het rock ’n roll leventje gesprongen zijn: hebben jullie al nare ervaringen opgedaan? Ik kan me voorstellen dat er mensen in de business zijn die graag van een jong groepje profiteren, zich opdringen,…

R.: Nee, eigenlijk is ons dergelijke kul tot hiertoe bespaard gebleven. Net voor je binnen kwam zij ik nog tegen Milo hoe geweldig het is wat ons nu overkomt: je speelt de muziek die je wilt spelen, je wordt er voldoende voor betaald,… Everything is fucking great!! Waarom zouden we iets anders willen doen… Zeker als je slecht uit bed kunt als ik… (hilariteit alom)

M.: We hebben voor dit leven gekozen en we willen daar ook volledig voor gaan!

Da’s een schitterende slogan om mee af te sluiten, dank jullie wel!

R.: Graag gedaan… Ik denk trouwens dat dit ons eerste interview in België was…

Is ’t echt? Nou, met Antony Hegarty van Antony and the Johnsons was Dark Entries ook de eerste; en zie waar die nu staan op die tijd! Ik hoop dat het jullie even goed voor de wind mag gaan!

M. + R.: Dat zou leuk zijn, dank je!

Jan Denolet


http://www.musicfromthebigpink.com

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...