casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

THE KLINIK
Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
01/05/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

01/05/2009 : THE KLINIK - Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
01/05/2009 : THE KLINIK - Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
01/05/2009 : THE KLINIK - Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
01/05/2009 : THE KLINIK - Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
01/05/2009 : THE KLINIK - Enkele nieuwe nummers gaan zeker in de set zitten maar ook de klassiekers omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien.
The Klinik maakte in de jaren ’80 furore met hun koude – ja klinische – ebm. Het maakte - en maakt! - hen tot de meest toonaangevende Belgische new wave band na Front 242. Een tijd lang trad Marc Verhaeghen solo op met het project Klinik, maar nu is The Klinik er terug in de topbezetting Dirk Ivens - Marc Verhaeghen. Mis ze niet!

Kan je The Klinik eens voorstellen aan die paar witte raven die jullie nog niet zouden kennen?

Dirk Ivens: The Klinik begon in de vroege jaren tachtig, geïnspireerd door Suicide en Tangerine Dream, met het produceren van donkere, industriële soundscapes gecombineerd met sloganeske teksten. Nummers zoals “Hours And Hours”, “Moving Hands”, “Pain And Pleasure” enzoverder ... worden tot op heden nog steeds gedraaid op fuiven en tezamen met Front 242 en The Neon Judgement behoort The Klinik tot de top van de Belgische electro-acts die tot in het buitenland naam hebben gemaakt en tot op vandaag nog steeds optreden.

Niet dat het zo belangrijk is, maar is het nu eigenlijk officieel Klinik of The Klinik?

Dirk Ivens: Inderdaad, niet echt belangrijk maar Marc heeft nog een tijd solo opgetreden onder de naam Klinik, daardoor zijn we onszelf vanaf ons reünie optreden op BIMfest 2003 terug THE KLINIK gaan noemen.

Jullie hebben doorheen de jaren een stevige cult reputatie opgebouwd. Hoe verklaar je het succes van The Klinik?

Dirk Ivens: De goede sound op het juiste moment, nummers die veel mensen aanspreken en natuurlijk de stevige liveshows waar er gebruik wordt gemaakt van videobeelden. Voor de nieuwe shows hebben we materiaal gebruikt van Françoise Duvivier die al eerder voor Dive hoezen verantwoordelijk was. Haar morbide beelden passen perfect bij de muziek.

Volgens mij heeft dat succes (ook) deels te maken met die typische, zo herkenbare koude ebm-sound van The Klinik. Kan je daarmee akkoord gaan en hoe kwam die typische Klinik sound tot stand?

Dirk Ivens: Natuurlijk, in die dagen had iedereen zijn eigen sound omdat men op analoge synthesizers zijn eigen klanken moest creëren. Marc werkt en ikzelf werkte in de haven van Antwerpen en wanneer schepen binnenkwamen die wekenlang op zee gevaren hadden en ze trokken de luiken open dan maakten die een verschrikkelijk snijdend geluid van het zout zeewater dat vastgeklit was. Dus dan een walkman meegenomen en dat en andere geluiden opgenomen en dat dan later bewerkt met effecten en met de echte instrumenten ingevoegd.
Creatief zijn was wel belangrijk in die dagen. :-)

Hoe is het eigenlijk om een cult muzikant te zijn in het dagelijkse leven? Word je soms door onbekenden aangeklampt op straat of in de supermarkt? Of valt het met de negatieve aspecten van het (toch wel in bepaalde kringen) ‘BV-schap’ nogal mee?

Dirk Ivens: Haha, zo ver gaat dat niet. In Beveren weten maar heel weinig mensen wat ik juist doe en dat wil ik graag zo houden. We houden het graag simpel en hebben graag contact met de mensen die onze muziek kunnen smaken, misschien is dat de reden dat we al zo lang bezig zijn.

Hoe zit het eigenlijk met het langverwachte nieuwe album van The Klinik? Hoe gaat het klinken? Als oude vertrouwde Klinik of zijn er nieuwe invloeden te bespeuren?

Dirk Ivens: Er zijn al een deel nummers volledig af maar we zijn nog altijd bezig. Op dit moment heeft Marc gezondheidsproblemen en is het onvoorspelbaar hoe lang dit nog gaat duren, daarom liggen de opnames een beetje stil. Wat de sound betreft, de nummers zijn met dezelfde oude machines gemaakt en mijn stem is er ook dus ver van de oude stijl zitten we niet.

Hoe zijn de reacties op de nieuwe songs?

Dirk Ivens: Die zijn erg goed, ze sluiten perfect aan bij de oudere en van het publiek krijgen we enkel goede commentaar.

Binnenkort staat The Klinik op de affiche van het Gothic Festival in Waregem. Kan je al iets verklappen over de playlist? Wat zal het aandeel zijn aan nieuwe songs? En hoe ga je eigenlijk juist te werk bij het opstellen van een playlist? Een groot deel van het publiek verwacht klassiekers te horen als “Moving Hands”, “Sick In Your Mind”, “Hours & Hours”, “Cold As Ice”, “Someone Somewhere”. Ik kan me echter best voorstellen dat je zelf naast een deel nieuwe songs liever ook wat minder voor de hand liggende en misschien onterecht uit het oog verloren Klinik songs in de show stopt…

Dirk Ivens: We proberen altijd om de set verschillend te maken van het vorige optreden in datzelfde land, dus dat zal nu ook het geval zijn. Enkele nieuwe nummers gaan er zeker inzitten maar de klassiekers worden ook gespeeld omdat ik dat zelf ook belangrijk vind als ik naar een optreden ga zien. Herkenbaarheid is belangrijk. Ook de opbouw van een set is zeer belangrijk, een goede intro en begin, daarna wat stevig werk om wat gas terug te nemen om er daarna nog een volluit voor te gaan. Ik zal nog eens overlopen welke nummers we recent nog gedaan hebben en proberen om toch een verschil te maken zodat het voor iedereen toch een verrassing blijft. :-)

Wat vind je van de affiche van het Gothic Festival? Zijn er optreden die je zelf zeker wilt bijwonen?

Dirk Ivens: DAF en Gary Numan al zeker en verder hoop ik nog wat verrassingen te zien. Het merendeel van de groepen ken ik maar het festival op zich is al de moeite waard. Tezamen met het BIMfest toch zeker de belangrijkste festivals voor ons genre muziek.

Wat mogen we verwachten van het Klinik optreden op het Gothic Festival?

Dirk Ivens: Een stevige set met indrukwekkende videobeelden en personen die er volop voor gaan. :-)

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken naar het Klinik optreden in Waregem?

Dirk Ivens: Niet speciaal voor ons maar omdat ze festivals als deze moeten koesteren zodat we er nog lang geniet van mogen hebben.

Henk Vereecken

http://home.scarlet.be/~divens/dirkivens/

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...