casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

BART PIETTE (DEAD MAN’S HILL, EXPERIMENTS IN DARKNESS…)
'Toen de tracks geschreven en uitgevoerd waren voelde ik me toch al iets beter.'
01/02/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Dead Man’s Hill, Experiments In Darkness, Alle Sagen Ja, Kita, kita !gi:xa, IM4N, Aegrimonia, Clophill, Dreams And Scars, Shaitan; wat alle deze bands en projecten gemeen hebben, is de aanwezigheid van de Belg Bart Piette. Het grootste succes scoort Piette met de one man projecten Experiments In Darkness en vooral Dead Man’s Hill, waarvan net het album “Songs From The Forthcoming Apocalypse” uitkwam en binnenkort alweer een nieuw album verschijnt: “Via Occulta”. In deze projecten kan Piette zich uitleven met zijn voorliefde voor dark ambient, death industrial, martial industrial en mistroostig neoklassiek.

Stel jezelf eens voor en ook je twee belangrijkste projecten van heden ten dage: Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness?

Bart Piette: Ik ben muziek aan het maken sinds mijn 13de. Het is allemaal begonnen omdat er vanalles in mijn hoofd zat dat er maar niet uit wou komen. Uiteindelijk ben ik op 14-jarige leeftijd in een groepje terechtgekomen. De bedoeling was om metal te maken, maar het klonk eigenlijk meer als geïmproviseerde zachte (gothic) metal. Ik behielp me dan ook met een kinderkeyboardje dus de mogelijkheden waren extreem beperkt :D. Zodra ik een 8-track recorder had, en een nieuw casio keyboard, ben ik met Dead Man’s Hill gestart. De bedoeling hiervan is altijd geweest om bepaalde bizarre sfeertjes te creëren, welke altijd hebben gepast in het dark industrial-milieu. De teksten hebben bijna altijd verband gehouden met de natuur – meestal dan de donkere kant ervan . Ik heb toen ook ontdekt dat dat nieuwe casio-keyboard een behoorlijk goeie pianoklank had, dus ben ik, zeer geïnspireerd door Penitent, mezelf piano aan beginnen te leren en was Dreams & Scars (nu Experiments In Darkness) geboren. Tekstueel gezien ging (en gaat nog steeds) dit project altijd over innerlijke pijnen, beelden en herinneringen van vroeger, etc… Ondertussen is de klank van beide projecten zeer sterk geëvolueerd omdat ik wat beter materiaal heb.

Waar haal je de projectnamen Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness vandaan? Voor Dead Man’s Hill denk ik aan een heuvel waarop mensen werden terechtgesteld? En het tweede associeer ik spontaan met Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD)…

Piette: De naam Dead Man’s Hill verwijst naar een plaats in Engeland, waar ooit een extreem geval van grafschennis heeft plaatsgevonden. Omdat dit onderwerp nogal veel voorkwam in de vroege jaren van Dead Man’s Hill, vond ik het best wel passen. Nu vind ik het nog steeds een fijne naam om onder te werken, omdat het me aan het romantische gedeelte van de nacht doet denken, op één of andere manier :-).

De naam Experiments In Darkness mag je gewoon héél letterlijk nemen. De tracks bestaan gewoon uit alles wat er in mij zit en wat er, op het moment van de creatie van de track, wil uitkomen. Het gaat heel dikwijls over conclusies, ergernissen en innerlijke pijn (in verschillende vormen), dus echt wel over mijn duistere kant. Vandaar dat ik dit de meest voor de hand liggende naam vind voor dit project.

Vertel eens wat meer over de recentste releases van Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness?

Piette: De nieuwste van Dead Man’s Hill is eigenlijk pas uit sinds januari, en heet “Songs Of The Forthcoming Apocalypse”. De cd gaat over de bekende voorspelling van de Maya’s betreffende het jaar 2012 en is eigenlijk tot stand gekomen omdat ik ben beginnen te fantaseren over wat er dan nog zou zijn na die 22ste december. Uiteindelijk zijn er ondermeer teksten tot stand gekomen die een lege Moeder Aarde beschrijven waar nog enkel stof en as te bekennen is.

De laatste cd van Experiments In Darkness gaat over het zich compleet afwenden van de mensenmaatschappij. Over het gevoel te hebben de mensen niets meer te zeggen te hebben. Mja, alles is er op die cd op een verbijsterend eerlijke manier uitgekomen, en toen de tracks geschreven en uitgevoerd waren voelde ik me toch al iets beter. ;-)

Naast Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness was je recentelijk ook actief met de projecten Alle Sagen Ja, Kita en IM4N. Vertel daar eens wat meer over en heb je nog plannen met die projecten?

Piette: Alle Sagen Ja en IM4N zijn volledig dood. Ik heb zelfs geen contact meer met de mensen met wie ik samenwerkte voor deze projecten. Kita bestaat nog wel, maar is lichtelijk getransformeerd, niet alleen van naam maar ook van muziek. Nu werk ik onder de naam kita !gi:xa. Terwijl Kita vroeger geschifte psychedelische trance (zonder computers en sequencers, zoals al mijn projecten) was, is kita !gi:xa voornamelijk gefocust op akoestische trance, gecreëerd met didgeridoo en percussie. Momenteel denk ik niet dat ik ooit iets speciaals ga doen met dit project, buiten de tracks die ik schrijf gratis weggeven op myspace, en eveneens op de psytracks-website. Het voornaamste voor mij is om mij in dit project eens goed uit te kunnen leven met didgeridoo (ik ben zwaar verslaafd aan het bespelen van dit geweldige instrument) en met het rommelen met verschillende soorten percussie :D… Als ik ooit de kans krijg van met wat goede percussionisten samen te werken, zou ik het echt nog wel zien zitten van dit werk live te brengen.

En dan hadden we in het verleden nog Aegrimonia, Clophill, Dreams And Scars, Shaitan. Hoe kijk je terug op die projecten/bands? Zijn die definitief dood en begraven?

Piette: Aegrimonia is denk ik tot op heden nog steeds actief, maar er zijn niet meer veel van de oorspronkelijke leden meer over, en de groep heeft lang niet meer zoveel succes als vroeger. Ik mis het wel een beetje om in deze groep te spelen zoals ze vroeger was. We hadden echt heel veel optredens en ik voelde me goed met de muziek die we maakten.

Clophill was fijn voor wat het geweest is, echt heel fijn kunnen samenwerken in dit project met Nick, maar de inspiratie was echt wel uitgeblust. Dreams & Scars noemt nu eigenlijk Experiments In Darkness, dus dat bestaat nog.

Shaitan…tja…ik wou een soort van samba industrial maken waarbij ik niet moest nadenken. Ik had toen enkel een casio-keyboard dus de mogelijkheden waren extreem beperkt, en na een half jaar boeide het me eigenlijk zelfs al niet meer. :D

Je bent actief (geweest) in een groot aantal verschillende bands/projecten. Wordt het op de duur niet een beetje onoverzichtelijk?

Piette: Ah, nee hoor! Ik weet echt perfect wat waar onder valt. En aan sommige projecten denk ik zelfs al totaal niet meer.

Het album “From The Heart' van Experiments In Darkness wordt als volgt aangekondigd: “On this album you can hear the soundtrack of a man who became more and more introvert against the entire world. A man which got buried under so many problems and sorrows, with no single place where he can loose his grief. And this entire expression of sorrow is accompagnied by a background of oppressive neoclassical music. A must have for people who can find (and cure) themselves into music which represents total sorrow and neo-romantisicm.” Tja Bart, ik kan alleen maar hopen dat dit niet al te autobiografisch is? Of in hoeverre is het dat wel? Waar haalde je de inspiratie voor de lyrics en waar gaan die concreet over? Is “From The Heart' te beschouwen als een conceptalbum?

Piette: Het is indeed autobiografisch… het volledige album gaat over ervaringen en dingen die ik gevoeld heb. De zaken gingen niet zo bijster goed toen deze tracks zijn geschreven en opgenomen, dus die inspiratie komt helaas puur uit mezelf. Muziek maken is voor mij eigenlijk een geneesmiddel, en dan vooral Experiments In Darkness eigenlijk. Dit werk zit echt boordevol pijn, en vol hoop voor transformatie. Om op de vraag te antwoorden, “From The Heart” is absoluut een conceptalbum. De cd bevat een volledige innerlijke reis die ik heb moeten maken.

Hoe ga je te werk bij het componeren van een track en weet je vooraf reeds onder welke projectnaam je deze gaat uitbrengen?

Piette: Oh ja, dat weet ik al voor ik begin te schrijven. Ik heb voor al mijn projecten verschillende werkwijzen en ze klinken allemaal verschillend, dus het is voor mij heel gemakkelijk om alles keurig uit elkaar te houden. Ik werk stap per stap met een sporenrecorder. Meestal maak ik eerst een spoor met strijkers of koren, daarna volgt er een basinstrument, daarna percussie, daarna gitaar, daarna zang, …en vervolgens worden er verschillende sporen gewist en heropgenomen tot ik er uiteindelijk tevreden over ben. Als het dan nog niet goed genoeg is, vliegt de hele handel gewoon direct in de vuilbak. 

Door wie voel je je muzikaal beïnvloed? Kunnen we stellen dat In Slaughter Natives een grote invloed is op Dead Man’s Hill en Penitent op Experiments In Darkness?

Piette: Voor Dead Man’s Hill denk ik dat de black metalgroepen Limbonic Art en Taake ontzettend grote invloeden zijn, evenals het psychedelisch trance project Derango. Ik heb inderdaad jaren aan een stuk naar In Slaughter Natives geluisterd dus dat is misschien ook wel een onbewuste invloed.

Voor Experiments In Darkness heb ik er echt geen idee van eigenlijk… misschien sommige zaken van Elijah’s Mantle (“Poets And Visionaries” ofzo). Over Penitent, zelfde als hierboven eigenlijk… ik heb echt vele jaren bijna dagelijks naar het vroegere werk van Penitent geluisterd (echt brilliante muziek!!!). Onbewust zal het ook wel een grote invloed zijn. ;-)

Naar welke muziek luister je tegenwoordig zoal?

Piette: Goh, echt vanalles een beetje, totaal verschillende stijlen door elkaar. Vooral heel veel Wannes Vandevelde tegenwoordig :D… Voor de rest luister ik nog regelmatig naar Diamanda Galàs, Cocteau Twins, zaken uit de psychedelische trance-scene, en natuurlijk ook didgeridoomuziek. Het hangt ook een beetje af van hoe ik me voel, en welk weer het buiten is enzo. In de herfst is het dan weer sowieso de hele tijd Taake wat de klok slaat :-). Zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan.

Wat me opvalt, is dat bijna elk album op een ander label verschijnt. We hadden reeds Beast Of Prey, War Office Propaganda, Bugs Crawling Out Of People, Old Europa Cafe, Midnight Productions... Is het zo moeilijk om een deftige deal te versieren of wil je je gewoon niet binden aan een bepaald label?

Piette: Ik vind het fijner om met verschillende labels per project samen te werken. Anders ben je echt gelimiteerd betreffende de tijd tussen twee cd’s in enzo... plus dan nog het feit dat, als je met verschillende labels samenwerkt, de cd’s op verschillende plaatsen verdeeld worden en dus bereik je ook altijd een ander publiek. Dus als ik word gemaild door een label waar ik nog niet mee samenwerk, en ze hebben een voorstel dat me echt interesseert, dan ga ik er gewoon voor!

Qua sound zou Dead Man’s Hill perfect op het Cold Meat Industry label passen. Is het een natte droom om ooit op dat label een album uit te brengen of heb je zo je bedenkingen?

Piette: Bwaah, ik weet niet…ik heb eerlijk gezegd vroeger eens bij hen aangeklopt maar ik heb daar geen reactie op ontvangen. Moest CMI nu nog zijn wat het vroeger was zou het inderdaad een natte droom zijn. :D

Zowel bij Dead Man’s Hill als bij Experiments In Darkness maak je gebruik van koorsamples. Waar haal je die eigenlijk vandaan of is dat een geheim? :-)

Piette: Nee hoor, dat is zeker geen geheim. :-) Die zing ik zelf in. Er is tegenwoordig fantastische hardware apparatuur op de markt om virtuele achtergrondzangers te creëren. Die schuif ik gewoon naar de voorgrond en dit is daar het resultaat van.

Hoe zit het met het succes van je diverse projecten in het buitenland? Uit welke landen krijg je het meest fanmail? Hoe zit het met optredens in het buitenland?

Piette: In het buitenland gaat het met mijn muziek beter dan in België in elk geval. :D Ik krijg regelmatig wel eens mails uit China, ook regelmatig uit Italië, de VS, Canada, Duitsland, etc…

Betreffende optredens, mja, in 2007 heb ik voor het eerst een eind van België mogen optreden, dat was in Portugal, een optreden georganiseerd door Dagaz Music. Het industrial-publiek is daar heel klein maar we hebben ons daar goed geamuseerd. En de mensen achter de organisatie zijn echt ongelooflijk fantastisch! Voor de rest heb ik een keer of drie in Nederland gespeeld. Daarbuiten is het altijd België gebleven.

Heb je plannen voor de nabije toekomst? Optredens? Releases?

Piette: Momenteel zijn er geen optredens meer gepland. Maar er is nog wel een Dead Man’s Hill release gepland op Old Europa Cafe, die zal “Via Occulta” heten. Zou moeten uitkomen in april/mei. Alle info is te vinden op de website van Old Europa Cafe. Verder is er ook nog een live-cd gepland op Bugs Crawling… van het optreden hier in Hof Ter Lo voor het Silken Tofu-festival. En als laatste is er voor in de helft van het jaar een tweede samenwerking tussen Dead Man’s Hill en Kenji Siratori gepland. Voor mensen die pikzwarte ambient met trance opwekkende ritmes kunnen appreciëren, is dit een aanrader!

Henk Vereecken


http://www.bugscrawlingoutofpeople.com/deadmanshill

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...