casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

BART PIETTE (DEAD MAN’S HILL, EXPERIMENTS IN DARKNESS…)
'Toen de tracks geschreven en uitgevoerd waren voelde ik me toch al iets beter.'
01/02/2009, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Dead Man’s Hill, Experiments In Darkness, Alle Sagen Ja, Kita, kita !gi:xa, IM4N, Aegrimonia, Clophill, Dreams And Scars, Shaitan; wat alle deze bands en projecten gemeen hebben, is de aanwezigheid van de Belg Bart Piette. Het grootste succes scoort Piette met de one man projecten Experiments In Darkness en vooral Dead Man’s Hill, waarvan net het album “Songs From The Forthcoming Apocalypse” uitkwam en binnenkort alweer een nieuw album verschijnt: “Via Occulta”. In deze projecten kan Piette zich uitleven met zijn voorliefde voor dark ambient, death industrial, martial industrial en mistroostig neoklassiek.

Stel jezelf eens voor en ook je twee belangrijkste projecten van heden ten dage: Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness?

Bart Piette: Ik ben muziek aan het maken sinds mijn 13de. Het is allemaal begonnen omdat er vanalles in mijn hoofd zat dat er maar niet uit wou komen. Uiteindelijk ben ik op 14-jarige leeftijd in een groepje terechtgekomen. De bedoeling was om metal te maken, maar het klonk eigenlijk meer als geïmproviseerde zachte (gothic) metal. Ik behielp me dan ook met een kinderkeyboardje dus de mogelijkheden waren extreem beperkt :D. Zodra ik een 8-track recorder had, en een nieuw casio keyboard, ben ik met Dead Man’s Hill gestart. De bedoeling hiervan is altijd geweest om bepaalde bizarre sfeertjes te creëren, welke altijd hebben gepast in het dark industrial-milieu. De teksten hebben bijna altijd verband gehouden met de natuur – meestal dan de donkere kant ervan . Ik heb toen ook ontdekt dat dat nieuwe casio-keyboard een behoorlijk goeie pianoklank had, dus ben ik, zeer geïnspireerd door Penitent, mezelf piano aan beginnen te leren en was Dreams & Scars (nu Experiments In Darkness) geboren. Tekstueel gezien ging (en gaat nog steeds) dit project altijd over innerlijke pijnen, beelden en herinneringen van vroeger, etc… Ondertussen is de klank van beide projecten zeer sterk geëvolueerd omdat ik wat beter materiaal heb.

Waar haal je de projectnamen Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness vandaan? Voor Dead Man’s Hill denk ik aan een heuvel waarop mensen werden terechtgesteld? En het tweede associeer ik spontaan met Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD)…

Piette: De naam Dead Man’s Hill verwijst naar een plaats in Engeland, waar ooit een extreem geval van grafschennis heeft plaatsgevonden. Omdat dit onderwerp nogal veel voorkwam in de vroege jaren van Dead Man’s Hill, vond ik het best wel passen. Nu vind ik het nog steeds een fijne naam om onder te werken, omdat het me aan het romantische gedeelte van de nacht doet denken, op één of andere manier :-).

De naam Experiments In Darkness mag je gewoon héél letterlijk nemen. De tracks bestaan gewoon uit alles wat er in mij zit en wat er, op het moment van de creatie van de track, wil uitkomen. Het gaat heel dikwijls over conclusies, ergernissen en innerlijke pijn (in verschillende vormen), dus echt wel over mijn duistere kant. Vandaar dat ik dit de meest voor de hand liggende naam vind voor dit project.

Vertel eens wat meer over de recentste releases van Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness?

Piette: De nieuwste van Dead Man’s Hill is eigenlijk pas uit sinds januari, en heet “Songs Of The Forthcoming Apocalypse”. De cd gaat over de bekende voorspelling van de Maya’s betreffende het jaar 2012 en is eigenlijk tot stand gekomen omdat ik ben beginnen te fantaseren over wat er dan nog zou zijn na die 22ste december. Uiteindelijk zijn er ondermeer teksten tot stand gekomen die een lege Moeder Aarde beschrijven waar nog enkel stof en as te bekennen is.

De laatste cd van Experiments In Darkness gaat over het zich compleet afwenden van de mensenmaatschappij. Over het gevoel te hebben de mensen niets meer te zeggen te hebben. Mja, alles is er op die cd op een verbijsterend eerlijke manier uitgekomen, en toen de tracks geschreven en uitgevoerd waren voelde ik me toch al iets beter. ;-)

Naast Dead Man’s Hill en Experiments In Darkness was je recentelijk ook actief met de projecten Alle Sagen Ja, Kita en IM4N. Vertel daar eens wat meer over en heb je nog plannen met die projecten?

Piette: Alle Sagen Ja en IM4N zijn volledig dood. Ik heb zelfs geen contact meer met de mensen met wie ik samenwerkte voor deze projecten. Kita bestaat nog wel, maar is lichtelijk getransformeerd, niet alleen van naam maar ook van muziek. Nu werk ik onder de naam kita !gi:xa. Terwijl Kita vroeger geschifte psychedelische trance (zonder computers en sequencers, zoals al mijn projecten) was, is kita !gi:xa voornamelijk gefocust op akoestische trance, gecreëerd met didgeridoo en percussie. Momenteel denk ik niet dat ik ooit iets speciaals ga doen met dit project, buiten de tracks die ik schrijf gratis weggeven op myspace, en eveneens op de psytracks-website. Het voornaamste voor mij is om mij in dit project eens goed uit te kunnen leven met didgeridoo (ik ben zwaar verslaafd aan het bespelen van dit geweldige instrument) en met het rommelen met verschillende soorten percussie :D… Als ik ooit de kans krijg van met wat goede percussionisten samen te werken, zou ik het echt nog wel zien zitten van dit werk live te brengen.

En dan hadden we in het verleden nog Aegrimonia, Clophill, Dreams And Scars, Shaitan. Hoe kijk je terug op die projecten/bands? Zijn die definitief dood en begraven?

Piette: Aegrimonia is denk ik tot op heden nog steeds actief, maar er zijn niet meer veel van de oorspronkelijke leden meer over, en de groep heeft lang niet meer zoveel succes als vroeger. Ik mis het wel een beetje om in deze groep te spelen zoals ze vroeger was. We hadden echt heel veel optredens en ik voelde me goed met de muziek die we maakten.

Clophill was fijn voor wat het geweest is, echt heel fijn kunnen samenwerken in dit project met Nick, maar de inspiratie was echt wel uitgeblust. Dreams & Scars noemt nu eigenlijk Experiments In Darkness, dus dat bestaat nog.

Shaitan…tja…ik wou een soort van samba industrial maken waarbij ik niet moest nadenken. Ik had toen enkel een casio-keyboard dus de mogelijkheden waren extreem beperkt, en na een half jaar boeide het me eigenlijk zelfs al niet meer. :D

Je bent actief (geweest) in een groot aantal verschillende bands/projecten. Wordt het op de duur niet een beetje onoverzichtelijk?

Piette: Ah, nee hoor! Ik weet echt perfect wat waar onder valt. En aan sommige projecten denk ik zelfs al totaal niet meer.

Het album “From The Heart' van Experiments In Darkness wordt als volgt aangekondigd: “On this album you can hear the soundtrack of a man who became more and more introvert against the entire world. A man which got buried under so many problems and sorrows, with no single place where he can loose his grief. And this entire expression of sorrow is accompagnied by a background of oppressive neoclassical music. A must have for people who can find (and cure) themselves into music which represents total sorrow and neo-romantisicm.” Tja Bart, ik kan alleen maar hopen dat dit niet al te autobiografisch is? Of in hoeverre is het dat wel? Waar haalde je de inspiratie voor de lyrics en waar gaan die concreet over? Is “From The Heart' te beschouwen als een conceptalbum?

Piette: Het is indeed autobiografisch… het volledige album gaat over ervaringen en dingen die ik gevoeld heb. De zaken gingen niet zo bijster goed toen deze tracks zijn geschreven en opgenomen, dus die inspiratie komt helaas puur uit mezelf. Muziek maken is voor mij eigenlijk een geneesmiddel, en dan vooral Experiments In Darkness eigenlijk. Dit werk zit echt boordevol pijn, en vol hoop voor transformatie. Om op de vraag te antwoorden, “From The Heart” is absoluut een conceptalbum. De cd bevat een volledige innerlijke reis die ik heb moeten maken.

Hoe ga je te werk bij het componeren van een track en weet je vooraf reeds onder welke projectnaam je deze gaat uitbrengen?

Piette: Oh ja, dat weet ik al voor ik begin te schrijven. Ik heb voor al mijn projecten verschillende werkwijzen en ze klinken allemaal verschillend, dus het is voor mij heel gemakkelijk om alles keurig uit elkaar te houden. Ik werk stap per stap met een sporenrecorder. Meestal maak ik eerst een spoor met strijkers of koren, daarna volgt er een basinstrument, daarna percussie, daarna gitaar, daarna zang, …en vervolgens worden er verschillende sporen gewist en heropgenomen tot ik er uiteindelijk tevreden over ben. Als het dan nog niet goed genoeg is, vliegt de hele handel gewoon direct in de vuilbak. 

Door wie voel je je muzikaal beïnvloed? Kunnen we stellen dat In Slaughter Natives een grote invloed is op Dead Man’s Hill en Penitent op Experiments In Darkness?

Piette: Voor Dead Man’s Hill denk ik dat de black metalgroepen Limbonic Art en Taake ontzettend grote invloeden zijn, evenals het psychedelisch trance project Derango. Ik heb inderdaad jaren aan een stuk naar In Slaughter Natives geluisterd dus dat is misschien ook wel een onbewuste invloed.

Voor Experiments In Darkness heb ik er echt geen idee van eigenlijk… misschien sommige zaken van Elijah’s Mantle (“Poets And Visionaries” ofzo). Over Penitent, zelfde als hierboven eigenlijk… ik heb echt vele jaren bijna dagelijks naar het vroegere werk van Penitent geluisterd (echt brilliante muziek!!!). Onbewust zal het ook wel een grote invloed zijn. ;-)

Naar welke muziek luister je tegenwoordig zoal?

Piette: Goh, echt vanalles een beetje, totaal verschillende stijlen door elkaar. Vooral heel veel Wannes Vandevelde tegenwoordig :D… Voor de rest luister ik nog regelmatig naar Diamanda Galàs, Cocteau Twins, zaken uit de psychedelische trance-scene, en natuurlijk ook didgeridoomuziek. Het hangt ook een beetje af van hoe ik me voel, en welk weer het buiten is enzo. In de herfst is het dan weer sowieso de hele tijd Taake wat de klok slaat :-). Zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan.

Wat me opvalt, is dat bijna elk album op een ander label verschijnt. We hadden reeds Beast Of Prey, War Office Propaganda, Bugs Crawling Out Of People, Old Europa Cafe, Midnight Productions... Is het zo moeilijk om een deftige deal te versieren of wil je je gewoon niet binden aan een bepaald label?

Piette: Ik vind het fijner om met verschillende labels per project samen te werken. Anders ben je echt gelimiteerd betreffende de tijd tussen twee cd’s in enzo... plus dan nog het feit dat, als je met verschillende labels samenwerkt, de cd’s op verschillende plaatsen verdeeld worden en dus bereik je ook altijd een ander publiek. Dus als ik word gemaild door een label waar ik nog niet mee samenwerk, en ze hebben een voorstel dat me echt interesseert, dan ga ik er gewoon voor!

Qua sound zou Dead Man’s Hill perfect op het Cold Meat Industry label passen. Is het een natte droom om ooit op dat label een album uit te brengen of heb je zo je bedenkingen?

Piette: Bwaah, ik weet niet…ik heb eerlijk gezegd vroeger eens bij hen aangeklopt maar ik heb daar geen reactie op ontvangen. Moest CMI nu nog zijn wat het vroeger was zou het inderdaad een natte droom zijn. :D

Zowel bij Dead Man’s Hill als bij Experiments In Darkness maak je gebruik van koorsamples. Waar haal je die eigenlijk vandaan of is dat een geheim? :-)

Piette: Nee hoor, dat is zeker geen geheim. :-) Die zing ik zelf in. Er is tegenwoordig fantastische hardware apparatuur op de markt om virtuele achtergrondzangers te creëren. Die schuif ik gewoon naar de voorgrond en dit is daar het resultaat van.

Hoe zit het met het succes van je diverse projecten in het buitenland? Uit welke landen krijg je het meest fanmail? Hoe zit het met optredens in het buitenland?

Piette: In het buitenland gaat het met mijn muziek beter dan in België in elk geval. :D Ik krijg regelmatig wel eens mails uit China, ook regelmatig uit Italië, de VS, Canada, Duitsland, etc…

Betreffende optredens, mja, in 2007 heb ik voor het eerst een eind van België mogen optreden, dat was in Portugal, een optreden georganiseerd door Dagaz Music. Het industrial-publiek is daar heel klein maar we hebben ons daar goed geamuseerd. En de mensen achter de organisatie zijn echt ongelooflijk fantastisch! Voor de rest heb ik een keer of drie in Nederland gespeeld. Daarbuiten is het altijd België gebleven.

Heb je plannen voor de nabije toekomst? Optredens? Releases?

Piette: Momenteel zijn er geen optredens meer gepland. Maar er is nog wel een Dead Man’s Hill release gepland op Old Europa Cafe, die zal “Via Occulta” heten. Zou moeten uitkomen in april/mei. Alle info is te vinden op de website van Old Europa Cafe. Verder is er ook nog een live-cd gepland op Bugs Crawling… van het optreden hier in Hof Ter Lo voor het Silken Tofu-festival. En als laatste is er voor in de helft van het jaar een tweede samenwerking tussen Dead Man’s Hill en Kenji Siratori gepland. Voor mensen die pikzwarte ambient met trance opwekkende ritmes kunnen appreciëren, is dit een aanrader!

Henk Vereecken


http://www.bugscrawlingoutofpeople.com/deadmanshill

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...