casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

THE ARCH
The Arch is een groot deel van ons leven en dat gaan we ook laten zien. Wees er dus vroeg genoeg bij op zaterdag 20 december!
01/12/2008, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

In het Breendonk van de jaren ‘80 sloeg een groep jonge mensen aan het experimenteren met samples, synths en gitaren: The Arch werd geformeerd in het midden van 1986. Hun muziek kan best omschreven worden als een kruising tussen EBM en gitaarrock. The Arch bestaat nu al meer dan 20 jaar en ze kenden meer succes in het buitenland dan in thuisland België. Niet echt eerlijk, vonden wij. Hun plaats op de BIM affiche is dan ook meer dan verdiend!

Stel The Arch eens voor aan het publiek, in de eerste plaats aan de jongere generatie die de band niet altijd even goed kent?

De band ontstond in 1986 tijdens de dagen van de zogenaamde new wave, electronic body music en soortgelijke muziekstijlen. Ludo Camberlin werd onze producer en onze eerste releases dateren van 1987: dat was onze EP “As Quiet As” en we stonden ook op de “Expo 87” compilatie van Body Records (van Dirk Ivens van The Klinik). We deden optredens op plaatsen waar andere beginnende bands slechts van kunnen dromen: Amsterdam, Berlijn, Hamburg, Zagreb, Belgrado, Boedapest enzovoort. Ons eerste album, “A Strange Point Of You” en de EP “Stay Lay” verschenen ook op Anything But Records. Daarna werd Antler-Subway onze platenmaatschappij (“The Messier Album”,”Ribdancer” en “The Only Thing”). In 1995 verscheen op het Duitse label Discordia de compilatie “Seconds And Centuries”. Een paar jaar later kwam op een ander Duits label, Novatekk, een nieuw album uit, “In Sofa” en ook een dubbele compilatie: “Sex”.

Als men je vraagt wat voor muziek The Arch speelt, wat antwoord je dan?

We zijn enorm gecharmeerd door de combinatie van synthesizer sequences en akkoorden enerzijds en harde gitaren anderzijds. We slaan een brug tussen elektronica en gitaarmuziek. We houden er niet van dat men onze muziek in een vakje stopt; het is een mix van verschillende stijlen.

Waarom kozen jullie de naam The Arch voor de band?

Er is een verhaal over The Arch in de zin van een boog. Onze songs zijn de pijlen die in het publiek geschoten worden door de boog (the arch).

Op de website (myspace) klaagt The Arch over een gebrek aan interesse in hun muziek in eigen land en dus moesten ze zich noodgedwongen meer op het buitenland focussen. Kan je daar wat meer over vertellen? En over welke landen spreken we dan?

Er zijn Belgische bands die succesrijk zijn, maar enkel in België zelf. Aan de andere kant zijn er ook Belgische bands die enkel in het buitenland succes oogsten (inderdaad, een beetje ons verhaal). En er zijn bands die succes hebben in België én in het buitenland: dat is natuurlijk het ideaal. En tenslotte zijn er ook groepen die helemaal nergens succes oogsten. Het is moeilijk om daar een verklaring voor te vinden. De landen die ons het vriendelijkst bejegenden zijn Duitsland, Nederland, Spanje en Canada. Maar de songs leven hun eigen leven en gaan hun eigen weg. Zo waren we recentelijk terug te vinden op compilaties in Australië (Mix-CD “Light Sound Dance” door de Bang Gang DJ’s op Modular Records) en Brazilië (“Compilation Wave Klassix volume 2”, Wave Records, Sao Paolo). Het is ook heel leuk dat songs van ons gecoverd worden door andere bands (zoals “Ribdancer” door Freak XXI, een industrial/EBM band van Barcelona, Spanje)

Misschien wel de meest bekende en in elk geval de meest intrigerende song van The Arch is “Babsi Ist Tot”, geïnspireerd op het leven van de Berlijnse junk Christiane F. Kan je ons wat meer vertellen over die song? En was het het boek “Wir Kinder vom Bahnhof Zoo” of de film (met David Bowie) die aan de oorsprong lag van de idee voor deze song? Is de song “Babsi Ist Tot” ook bedoeld als een morele les: ‘blijf alstublieft van de hard drugs af?’. Of niet?

Het was het boek dat de idee voor de song deed rijzen. De song is niet bedoeld om te moraliseren over hard drugs, maar om de gedachte aan een mooi meisje levend te houden. Wij groeiden op in de wilde seventies, de tijd van de heilige anarchie. Maar ook voor ons, ‘soldaten van de seventies’, is een meisje van amper 14 jaar dat sterft aan haar heroïneverslaving een heel triest verhaal.

Kan je soms wat meer vertellen over een paar andere The Arch songs (mijn persoonlijke favorieten)?
- Revenge Revival
- No Noise
- Ribdancer


“Revenge Revival” gaat over verlangens die verdwijnen van zodra ze vervuld zijn. Een verlangen dat bevredigd werd, creëert een tegengesteld verlangen. ‘Als ik thuis zit, wil ik naar buiten, als ik uitga, wil ik naar huis’. Of: ‘Als ik alleen ben, wil ik onder de mensen zijn, eens onder de mensen, wil ik terug alleen zijn.’ “No Noise” gaat over de stilte van een gebroken liefde, zonder hoop op herstel. “The Ribdancer” gaat over vier kerels die gevangen gehouden worden door een vrouwelijke magiër. De jongens zijn haar dienaars en haar slaven, ook seksueel. Op een morgen slagen ze erin om hun meesteres om de tuin te leiden en te ontsnappen. De woorden van het refrein zijn haar boodschap aan haar ontsnapte slaven: ‘kom terug naar mij, verlaat het verraderlijke pad van de vrijheid. In mijn gevangenis is er veiligheid en zekerheid.’

De single “I Can’t Live In A Living Room” is de meest recente release van The Arch. Waarom besloten jullie om een cover op te nemen van de bekende Red Zebra song?

'I Can't Live In A Living Room' was een van onze favoriete songs en we speelden het op ons allereerste 'concert' in de zomer van 1986. Dat was in Ians tuin, als support act van Aroma Di Amore, waar Ian keyboards bij speelde. We kozen die song als herinnering aan die periode en ook omdat Peter Slabbinck sindsdien een goede vriend is van ons. In oktober 2006 deden we een speciaal concert voor onze 20ste verjaardag. Peter was special guest om 'I Can't Live In A Living Room' te zingen met ons. Nadien namen we de song op tezamen met Peter. Onze nieuwe gitarist, Pierre, maakte het arrangement.

Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?

Met BIM brengen we een nieuwe compilatie uit: 'The Arch Of Noise'. Volgend jaar willen we veel nieuwe songs afmaken en ook visueel materiaal. Een deel van het live materiaal dat we de laatste twee jaar opnamen. We plannen om veel rehearsals op te nemen met webcams, zodat de mensen op onze myspace kunnen zien hoe veel we drinken... :-) We gaan gewoon door zoals we bezig zijn. En natuurlijk: hoe meer respons we krijgen, hoe beter.

Hoe zit het eigenlijk met een nieuwe release, een nieuw album?

Een probleem dat we hebben is dat we veel songs in de pipeline hebben zitten, maar ze blijven in de pipeline steken. Met andere woorden: we hebben problemen om onze songs af te werken. Er is dus nog geen release datum voor een cd met nieuwe songs. Hopelijk zal dat in 2009 zijn. We hebben contacten met verschillende labels om nieuw materiaal uit te brengen. Maar het is goed mogelijk dat alles online verkocht gaat worden. En niet op de klassieke manier. Misschien elke maand een nieuwe song... Of een video of... Alles moet kunnen. Doorbreek de barrières! Maar een nieuw album zou natuurlijk het leukste zijn.

Wie zal er op 20 december in Antwerpen op het podium staan voor het optreden van The Arch?

Gedurende de jaren passeerden er veel muzikanten bij The Arch, maar op het BIM Fest zullen er vier originele leden op het podium staan: CUVG, Jery, GT Dannh en Ian Lambert. En Pierre, onze nieuwe gitarist van de laatste drie jaar, zal er ook bij zijn.

Wat kunnen we verwachten van het The Arch concert op het BIMfest in Antwerpen?

Een powerparty, met goede vibes!

Wat vind je van de affiche van het BIMfest 2008? Zijn er bands die je zelf graag aan het werk zou zien?

Natuurlijk, veel van de bands op de affiche zijn oude vrienden en we kijken er al naar uit om ze weer te zien. En The Cassandra Complex na al die jaren, we zijn heel benieuwd naar hun optreden...

Motiveer onze lezers eens om zeker het concert van The Arch niet te missen op het BIMfest 2008?

Ze moeten zeker vroeg genoeg komen om ons te zien om 14u50, om een aantal van onze songs te ontdekken of te herontdekken. Om te horen en te zien dat we nog steeds zijn wie we zijn. The Arch is een groot deel van ons leven en dat gaan we ook laten zien. We zullen een soort ‘best of’ brengen op het podium. Laat ons zeggen: geniet van onze muziek en bouw een feestje!

Henk Vereecken


Babsi Ist Tot

No more blood in the veins,
No more veins in the body,
No more body in the story
Starring
Babsi

I see you seeking veins,
You can't find one
Time is running.

You get angry,
You're body's fusing.
You get mad,
The needle gets...
Anywhere
Anywhere

You were running at high,
You were sucking at low,
Till the nearly last goodbye,
Oh babe, I don't know why,
So I could cry.
Babsi's body, body Babsi.
And the mothers and the fuckers
And the preachers and the teachers
And her majesty the queen,
They say you sold your body to your soul.
Just to feel some kind of good.

Your body is chemical reaction,
Your soul has the choice
For the chemicals.
I wonder,
Where are the atoms
That were part of your body,
Would there be such an atom in me.
I think my words have no sense,
I just wanna keep you alive
In everyone's memory.

You were running at high,
You were sucking at low,
Till the nearly last goodbye,
Oh babe, I don't know why,
So I could cry.
Babsi's body, body Babsi.
And the mothers and the fuckers
And the preachers and the teachers
And her majesty the queen,
They say you sold your body to your soul.
Just to feel some kind of good.

You were running at high,
You were sucking at low,
Till the nearly last goodbye,
Oh babe, I don't know why,
So I could cry.
Babsi's body, body Babsi.
And the mothers and the fuckers
And the preachers and the teachers
And her majesty the queen,
They say you sold your body to your soul.
Just to feel some kind of good.

http://www.myspace.com/thearchbelgium

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...