casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

THE NAMES
Deze legendarische Belgische band is weer helemaal terug aan het postpunk front. Op 20 december 2008 stellen ze hun nieuwe album voor op ons BIMfest
01/11/2008, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

The Names zijn een Belgische new wave band (opgericht in 1978 rond bassist en songwriter Michel Sordinia), die het tot op Joy Divisions label Factory Records schopte! Op een Joy Division concert in 1980 in de Plan K in hun thuisstad Brussel, slaagden ze erin hun demo aan Factory label manager Rob Gretton te overhandigen en ze werden prompt getekend! Hun tweede single “Nightshift” namen ze in 1980 op in Manchester met de legendarische producer Martin Hannett, bekend van zijn werk met Joy Division en tal van andere new wave bands. Er ontstond een langdurige relatie met de excentrieke Martin Hannett, die ook hun volgende single “Calcutta” producete (1981), alsook hun debuutalbum “Swimming” (1982). Een laatste Names single, “The Astronaut”, werd opgenomen in 1982, weer met Hannett. Dan splitte de band. The Names kwamen terug bijeen op 15 December 2007, voor een concert op A Factory Night (Once Again) in de Plan K in Brussel (met Section 25, Crispy Ambulance en Kevin Hewick). Op ons BIMfest presenteren ze hun nieuw album! We spraken met Michel Sordinia.

Kan je The Names eens voorstellen aan de jongere generatie die de band nog niet zo goed kent?

Michel Sordinia: We startten met de band in de late seventies, eerst als The Passengers en dan (vanaf 1979) als The Names. Na onze eerste zelf geproducete E.P. “Spectators Of Life”, tekenden we bij het toen reeds befaamde Factory label uit Manchester. We trokken noordwaarts en startten een langdurige samenwerking met de grote producer Martin Hannett. Onze eerste Factory single, “Nightshift”, volgde snel, dan was er het album “Swimming” en nog twee singles: “Calcutta” en “The Astronaut”. We stopten in 1983 en keerden in 1997 terug voor een korte reünie onder de naam Jazz. Onder die naam namen we het album “Night Vision” op. De echte reünie vond plaats op de Factory Night in december 2008. Een live dvd (“Nightshift”) was het resultaat van deze gebeurtenis. We zijn nu juist klaar met de opnames van ons nieuwe studio album, “Monsters Next Door”.

Als mensen je vragen welke muziekstijl je speelt, wat antwoord je dan? New wave? Cold wave? Postpunk?

MS: Postpunk was het en is het waarschijnlijk nog altijd. Met de term new wave kunnen we ook leven. Cold wave? Nee. Echt ‘koud’ waren we nooit. Er zat altijd warmte en passie in onze muziek.

Waarom kozen jullie voor de redelijk nietszeggende en kleurloze naam The Names voor jullie band?

MS: Een goede vraag die maar zelden gesteld wordt. We hielden van de naam The Passengers, maar we ontdekten in een Brits rock magazine dat er al een Engelse band bestond met dezelfde naam. Omdat het onze bedoeling was om met een Brits label in zee te gaan (Factory of Fiction, dat waren onze favorieten toentertijd), vonden we dat we onze naam moesten veranderen. Een goede vriend, Pierre Tkac, zag de lijst van namen waarover we twijfelden en vroeg ons op een nacht: ‘Waarom noemen jullie jezelf niet gewoon The Names?’ En dat werd het dus. De ironie was dat niemand nog ooit gehoord heeft van de Britse The Passengers… En ja, The Names is eerder kleurloos, het valt niet zo op als ‘Joy Division’ of ‘Pearl Jam’. We vonden dat dat niet uitmaakte. Maar dat doet het dus wel…

Toen je muziek begon te maken, wat waren toen je muzikale inspiratiebronnen?

MS: Ik persoonlijk begon op 14-jarige leeftijd bas te spelen en te zingen met een schoolband, Epsilon. Pure rock met enige bluesy Jimi Hendrix invloeden. We deden een paar succesvolle optredens en wonnen verscheidene ‘jong talent’ wedstrijden. Dan ontmoette ik Marc en we realiseerden ons dat we beiden van Neil Young en The Velvet Underground hielden. Dat was het begin dat er ons als vrienden en muzikanten toe aanzette om een nieuwe band op te richten met een andere vriend, Robert Franckson. Christophe vervoegde ons later als drummer.

Hoe was het om te werken met de legendarische producer Martin Hannett (R.I.P.), die ook met Joy Division werkte en met tal van andere new wave bands? Men zegt dat hij een heel weird karakter had... Was hij de Phil Spector van de postpunk?

MS: Martin was zowel onze producer als onze vriend. We ontwikkelden een relatie met hem die zelfs zou voortduren tot na zijn breuk met Factory. Hij kon inderdaad soms vreemd uit de hoek komen, maar dat konden wij ook. Er waren vreemde krachten aan het werk wanneer we samen in de studio zaten. De verbazingwekkende hoeveelheid aan nieuwe ideeën en experimenten waar hij bijna elke dag en nacht mee kwam aandraven, ging samen met zijn indrukwekkend vermogen om ze nog technisch waar te kunnen maken ook! Hij had het vaak over de ‘wall of sound’ die hij voor ons zou bouwen en hij hield van het werk van Phil Spector. Voor het nieuwe album schreef ik een song over het samenwerken met Martin. Die song heet “Zeroes”. Zero was Martins nickname, al gebruikten we die zelf nooit…

Hebben jullie ooit Ian Curtis ontmoet of met hem gesproken?

MS: We hebben hem ontmoet ja, maar het is spijtig genoeg nooit tot een echt gesprek gekomen.

Kan je ons wat meer vertellen over de volgende Names songs (een paar van de beste en bekendste)?
- “Calcutta”
- “Nightshift”
- “I Wish I Could Speak Your Language”


MS: “Calcutta” gaat indirect (een beetje beïnvloed door Marguerite Duras) over een dualistische wereld, Noord–Zuid en zo van die dingen...
“Nightshift” is een evocatie, als in een droom, van het werken in een nachtploeg, aangevuld met mijn persoonlijke poëtische visie.
“I Wish I Could Speak Your Language” is een love song. Een droef liefdeslied vol verlangen. Spreken over liefde is spreken over communicatie. ‘Language’ wordt hier gebruikt als metafoor, zoals je waarschijnlijk al wel vermoedde…

Een aantal weken geleden in Brussel, sprong je op het podium om de Names song “I Wish I Could Speak Your Language” te brengen met de legendarische Amerikaanse postpunk band For Against. Welk verhaal zit daar achter?

MS: For Against zijn vrienden van mij. We ontmoetten elkaar via het internet toen ik de The Names page creëerde op Myspace. Ik hou erg veel van hun muziek en van de manier waarop zij hun hart en ziel erin leggen, vooral ook op het podium. Toen Jeff (Jeffrey Runnings - bass, vocals, gitaar bij For Against) me vertelde dat ze onze song “I Wish I Could Speak Your Language” zouden brengen gedurende hun Europese tour en me vroeg of ik die samen met hen op het podium zou willen zingen, twijfelde ik geen seconde. Het was een heel mooi en intens moment om met hen en met het publiek te delen.

Natuurlijk zijn we erg nieuwsgierig naar het nieuwe album. Kan je ons er al iets meer over vertellen? Wat kunnen we verwachten?

MS: Het nieuwe album zal “Monsters Next Door” heten. Het is een collectie van twaalf songs gaande van het heftige en noisy “Flesh Wounds” (de video staat reeds op onze Myspace page en op Youtube) tot een bijna volledig akoestische song met een string trio. Het zal trouw zijn aan het vroegere Names materiaal, maar ook en vooral vrij om andere geluidsdimensies te exploreren. Christophe draagt tot het nieuwe album bij met drie eigen composities. De songs zijn opwindend goed (we zullen er acht van spelen op het BIMfest) en de lyrics zijn de beste die we ooit schreven.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

MS: Eerst is er de release van het nieuwe album en de opname van nog twee videos. Na het BIMfest, zal het accent liggen op concerten, zowel in België als in het buitenland (Frankrijk, Italië, USA, e.a.). Er komt ook een live televisie concert op ARTE. En er zijn reeds plannen voor een volgend album.

Wat kunnen we verwachten van het concert op het BIMfest in Antwerpen?

MS: We hielden er altijd van om op het podium te staan. Maar het plezier was nooit zo groot als nu, met de verbazend krachtige Laurent en Eric die ons ondersteunen op drums en bass. We kunnen je de wall of sound beloven waar Martin over sprak, dankzij onze klankentovenaar Thomas Neidhardt aan de mixtafel. Ik kan je ook beloven dat ons hart zal kloppen op het podium en dat het hard zal kloppen. The Names maken er een erezaak van zowel meedogenloos sterk te zijn in muzikale impact als oprecht (en dus kwetsbaar) in emotionele impact. Je kan allebei verwachten. En meer.

Wat vind je van de BIMfest 2008 affiche? Zijn er bands die je graag zelf zou zien?

MS: Het is inderdaad een sterke affiche. We zullen zoveel mogelijk andere bands trachten te zien!

Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken?

MS: Met de nieuwe songs die voor het eerst op het podium zullen worden gebracht, in een goede zaal en op een heel goed festival, is dit méér voor ons dan gewoon weer een concert. Het wordt een nacht om nooit meer te vergeten!

We kijken er al naar uit!

Henk Vereecken

http://www.myspace.com/thenamesofficialwebsite

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...