casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

INTERVIEW MET HAGGARD
‘Ons publiek heeft de meest uiteenlopende redenen waarom ze Haggard graag horen’
01/10/2008
 Bookmark and Share

Tijdens de najaarstournee ter promotie van het nieuwe “Tales of Ithiria” deed het veelkoppige Haggard begin oktober ook ons land aan. De grote tourbus voor de Biebob-deuren was voor een keer dan ook geen overbodige luxe, want het rijdende hotel moest niet alleen plaats bieden aan een hele hoop bandleden, materiaal en crew, maar ook aan onze reporters, die na het overigens schitterende concert frontman Asis Nasseri met hun vragen mochten bestoken.

Op “Tales of Ithiria” heb je voor de eerste keer zelf een verhaal verzonnen. Waarom? Waren er geen interessante historische figuren meer?

Asis: Omdat de fans dit niet verwachten. Er zijn natuurlijk nog heel wat interessante verhalen, bijvoorbeeld in de Bijbel, en hoewel het oorspronkelijk wel onze bedoeling was, zou een nieuw album rond een historische figuur een beetje voor de hand liggen, dus wilden we iets anders doen.

Was het moeilijk om een eigen verhaal te schrijven?

Asis: Het verhaal verzinnen was zeker geen probleem, maar de muzikale uitwerking was heel wat moeilijker. Als je werkt met een bestaand verhaal, ligt alles immers vast; je kunt er niets meer aan veranderen. Als je echter zelf een verhaal rond een album wilt schrijven, beland je vaak in een vicieuze cirkel. Dan moet je echt de discipline hebben om te zeggen: ‘Kijk, dit doe ik zo en zo, en hier moet ik stoppen met schrijven, want anders moet ik de muziek weer veranderen of stukken beginnen te verschuiven.’ Dit maakte het echter ook een heel leerrijke ervaring om eens iets zelf te schrijven.

Heb je het volledige verhaal uitgeschreven of enkel de teksten voor het album?

Asis: Het wordt momenteel uitgeschreven en het is de bedoeling dat het binnen afzienbare tijd ook in boekvorm verschijnt, maar ik wil nog iemand die mij daarbij helpt, want ik ben geen auteur. Ik heb wel het idee, maar om het uit te werken heb ik toch een ghostwriter nodig.

Kun je kort vertellen hoe het verhaal gaat?

Asis (lacht): Hoeveel tijd heb je? Het gaat over goed en kwaad, maar dat is vaak de essentie van een goed boek. Het is het verhaal van een held in een Europees middeleeuws sprookje - ik zeg niet graag fantasywereld, want daar hou ik niet zo van.

Hoe bedoel je?

Asis: Ik vind de term fantasy wat ongelukkig; alles krijgt zo snel een fantasystempel. Als kind heb je toch geen fantasyverhalen gehoord maar sprookjes, nietwaar? Toen trok je je ogen wijd open, sprookjes waren magisch! Een sprookje heeft een veel betere bijklank dan ‘fantasy story’. Fantasyverhalen doen er vaak heel lang over om tot de kern van de zaak te komen, ik zou zo niet kunnen schrijven. Ik denk dat mijn verhaal door zijn directheid evengoed iets voor kleinere kinderen zou kunnen zijn, ook met de muziek erbij. Mensen van alle leeftijden houden van sprookjes.

Midden in het verhaal horen we dan een cover van “Hijo de la luna”. Hoe past dit in het verhaal?

Asis: Het heeft eigenlijk niets met het verhaal te maken. De meeste mensen kennen dit nummer enkel als popsong, maar het is eigenlijk een lied met een heel dramatische inhoud. Het gaat over een zigeunerin die de maan smeekt om een zigeunerman te kunnen trouwen. De maan willigt deze wens in, maar in ruil moet de vrouw haar eerstgeboren zoon aan haar afstaan. Bij de geboorte blijkt het kind een blanke huid te hebben, waardoor de man denkt dat zijn vrouw hem bedrogen heeft. Daarop brengt hij haar om en laat hij het kind achter in de bergen, maar de maan ontfermt zich over het kind. Als de maan vol is, dan is dat omdat het kind gelukkig is. En als het kind ongelukkig is, dan neemt de maan af om zo een wieg te maken voor het kind. Het is heel poëtisch verteld en het is samen met “Herr Mannelig” mijn lievelingstraditional.
We hebben ook een beroep gedaan op een Mexicaanse zangeres, want we wilden zeker iemand met Spaans als moedertaal, en daarom hebben we het ook op locatie opgenomen. “Hijo de la luna” hebben we eigenlijk uitgebracht ter ere van onze Latijns-Amerikaanse fans. We zijn er al veel op tour geweest en ik moet zeggen dat we daar fantastische herinneringen aan overgehouden hebben. Het is zelfs zo dat als we op tv berichten zien over Latijns-Amerika, we onmiddellijk opnieuw naar daar willen vertrekken.

Is er bij de concerten ook een verschil tussen het Latijns-Amerikaanse en het Europese publiek?

Asis: De Latijns-Amerikanen zijn enorm enthousiast en zingen alle melodieën mee. Bovendien komen daar ook een paar duizend mensen naar een optreden, maar dat is niet de reden voor ons om een concert te spelen. Het maakt ons niet uit of er nu drie of 3000 fans aanwezig zijn, voor weinig mensen spelen is ook heel leuk.

Het album is opgenomen tussen 2006 en 2008. Hoe komt het dat jullie twee jaar nodig hadden voor de opnames?

Asis: Ik moest eerst nog een villa met een zwembad kopen. Het zwembad is jammer genoeg nog altijd droog, maar zoals de laatste cd verkoopt, zullen we binnenkort toch veel geld verdiend hebben en is het probleem opgelost (lacht). Nee, het oorspronkelijke thema voor de plaat was nogal typisch: Dracula. We ontdekten echter dat verschillende andere groepen ook al een cd over Dracula hadden uitgebracht, waardoor we slechts een van de vele groepen zouden zijn die rond dat thema hebben gewerkt. Daarom hebben we besloten om een ander onderwerp te kiezen en zijn we opnieuw van nul begonnen.
Bovendien wilde ik ook de kamermuziekelementen behouden, waardoor ik muziek moet schrijven voor al die verschillende instrumenten. Indien ik nummers met enkel gitaar zou maken, dan zou ik zonder moeite twee cd’s per jaar kunnen uitbrengen. Tenslotte had onze producer uiteindelijk geen tijd meer, waardoor de release nog eens een half jaar achteruitgeschoven werd. Maar uiteindelijk ben ik heel tevreden met het resultaat en ik zou het geen seconde vroeger willen uitbrengen hebben.

Je schrijft de nummers dus voor de 13, 14 of meer bandleden, maar live zijn ze er niet altijd allemaal bij. Is het moeilijk om de muziek daaraan aan te passen?

Asis: Sommige stukken laten we gewoon weg, zoals de dwarsfluit, maar als het instrument een dragend element is, dan neemt één van onze strijkers het over. Natuurlijk is het wel mooier als iedereen meespeelt.

Jullie hebben ook ooit nummers opgenomen met een koor. Treden jullie soms met hen op?

Asis: Nee, we hebben inderdaad opgenomen met het Moskous Radiokoor, maar live hebben we altijd met onze eigen zangers gewerkt. En het publiek is ons koor.

Vandaag klonk dat koor toch niet zo heel luid.

Asis: Toch wel, vandaag was het super! Je mag ook niet vergeten dat er naar onze optredens zowel mensen komen die uit de bol willen gaan als mensen die gewoon willen luisteren. Als het publiek zich niet de ziel uit het lijf schreeuwt, zijn ze daarom niet ontevreden. We hebben bijvoorbeeld in Mexico iemand gezien die op de eerste rij stond en die heeft van het begin tot het einde van het optreden staan huilen. Hij heeft daarna van Steffi (de violiste van de groep) een roos gekregen en hij is flauwgevallen. Of we kregen onlangs een mail waarin stond dat iemand naar een optreden was geweest en dat ze nadien op hun huwelijksfeest één van onze nummers laten spelen hebben. Nog anderen zeggen zelfs dat ze op onze muziek heerlijk kunnen vrijen. Begrijp je? Ons publiek heeft de meest uiteenlopende redenen waarom ze Haggard graag horen, en de gevoelens die ze daarbij ervaren brengen ze mee naar onze concerten. Voor ons zijn die stille genieters minstens even belangrijk als anderen die de hele avond meezingen.

Wat brengt de toekomst nog voor Haggard? Heb je nog speciale plannen?

Asis: Eerst moet het boek over Ithiria nog uitkomen en dan zou ik graag enkele hoofdstukken daaruit laten voorlezen, net als een hoorspel op de radio, met op de achtergrond muziek door onze klassieke muzikanten en vocalisten. Een soort concert met dialogen dus.
Natuurlijk willen we ook zoveel mogelijk optreden. Als we een stap verder willen zetten, lijkt het mij onvermijdelijk dat we als voorprogramma van een grotere band zullen moeten spelen. Dat moeten we doen, anders spelen we altijd voor diezelfde 300 à 400 fans en we willen ook nieuwe mensen aantrekken. We zullen daar heel wat in moeten investeren, maar het zal zeker de moeite lonen. Voor welke groep we spelen, maakt ons niet veel uit, want onze fans komen echt uit alle mogelijke lagen en we kunnen onze set ook aanpassen. Ik kan mij dus evengoed voorstellen dat we bijvoorbeeld als support voor Amon Amarth spelen en een harde set brengen, als voor Nightwish of Within Temptation, waar we dan een meer melodische set zouden kunnen brengen, met meer klassieke stukken of een extra ballade.
Maar het kan voor mij nog breder. Rage heeft bijvoorbeeld met Deep Purple gespeeld; zoiets lijkt mij voor Haggard ook niet onmogelijk. Het gaat ons niet om het commerciële aspect. We hebben al heel wat reacties gekregen van mensen die enkel naar popmuziek luisteren en niets van metal moeten weten, maar die wel naar Haggard luisteren ‘want dat is iets helemaal anders’. Er komen ook mensen van 50, 60 jaar naar ons kijken of zelfs echte senioren. Ik denk dat er een groter potentieel is dan de fans die we nu bereiken. Alles wat we doen, is zo kneedbaar; we kunnen het aanpakken zoals we willen. We zouden onze nummers bijvoorbeeld zonder probleem akoestisch kunnen brengen in een kerk of in een theater. We zijn zeker dat onze fans ons daarin zouden volgen, want zij zijn op muzikaal vlak al heel tolerant.
Verder blijf ik natuurlijk ook nieuw materiaal schrijven.

Nog een laatste vraag. Daarnet na het optreden vertelde je het publiek dat je over ongeveer een half jaar terug in België bent. Zijn daar al concrete plannen voor?

Asis: Wel, we hopen dat we zo vlug mogelijk kunnen terugkomen. Op Graspop spelen is mijn absolute droom!

Filip Coussement & Julie Haelemeersch

Cd-bespreking “Tales of Ithiria”
Meer foto’s van het Haggard-optreden in de Biebob te Vosselaar

http://www.haggard.de

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...