casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

INTERVIEW MET HAGGARD
‘Ons publiek heeft de meest uiteenlopende redenen waarom ze Haggard graag horen’
01/10/2008
 Bookmark and Share

Tijdens de najaarstournee ter promotie van het nieuwe “Tales of Ithiria” deed het veelkoppige Haggard begin oktober ook ons land aan. De grote tourbus voor de Biebob-deuren was voor een keer dan ook geen overbodige luxe, want het rijdende hotel moest niet alleen plaats bieden aan een hele hoop bandleden, materiaal en crew, maar ook aan onze reporters, die na het overigens schitterende concert frontman Asis Nasseri met hun vragen mochten bestoken.

Op “Tales of Ithiria” heb je voor de eerste keer zelf een verhaal verzonnen. Waarom? Waren er geen interessante historische figuren meer?

Asis: Omdat de fans dit niet verwachten. Er zijn natuurlijk nog heel wat interessante verhalen, bijvoorbeeld in de Bijbel, en hoewel het oorspronkelijk wel onze bedoeling was, zou een nieuw album rond een historische figuur een beetje voor de hand liggen, dus wilden we iets anders doen.

Was het moeilijk om een eigen verhaal te schrijven?

Asis: Het verhaal verzinnen was zeker geen probleem, maar de muzikale uitwerking was heel wat moeilijker. Als je werkt met een bestaand verhaal, ligt alles immers vast; je kunt er niets meer aan veranderen. Als je echter zelf een verhaal rond een album wilt schrijven, beland je vaak in een vicieuze cirkel. Dan moet je echt de discipline hebben om te zeggen: ‘Kijk, dit doe ik zo en zo, en hier moet ik stoppen met schrijven, want anders moet ik de muziek weer veranderen of stukken beginnen te verschuiven.’ Dit maakte het echter ook een heel leerrijke ervaring om eens iets zelf te schrijven.

Heb je het volledige verhaal uitgeschreven of enkel de teksten voor het album?

Asis: Het wordt momenteel uitgeschreven en het is de bedoeling dat het binnen afzienbare tijd ook in boekvorm verschijnt, maar ik wil nog iemand die mij daarbij helpt, want ik ben geen auteur. Ik heb wel het idee, maar om het uit te werken heb ik toch een ghostwriter nodig.

Kun je kort vertellen hoe het verhaal gaat?

Asis (lacht): Hoeveel tijd heb je? Het gaat over goed en kwaad, maar dat is vaak de essentie van een goed boek. Het is het verhaal van een held in een Europees middeleeuws sprookje - ik zeg niet graag fantasywereld, want daar hou ik niet zo van.

Hoe bedoel je?

Asis: Ik vind de term fantasy wat ongelukkig; alles krijgt zo snel een fantasystempel. Als kind heb je toch geen fantasyverhalen gehoord maar sprookjes, nietwaar? Toen trok je je ogen wijd open, sprookjes waren magisch! Een sprookje heeft een veel betere bijklank dan ‘fantasy story’. Fantasyverhalen doen er vaak heel lang over om tot de kern van de zaak te komen, ik zou zo niet kunnen schrijven. Ik denk dat mijn verhaal door zijn directheid evengoed iets voor kleinere kinderen zou kunnen zijn, ook met de muziek erbij. Mensen van alle leeftijden houden van sprookjes.

Midden in het verhaal horen we dan een cover van “Hijo de la luna”. Hoe past dit in het verhaal?

Asis: Het heeft eigenlijk niets met het verhaal te maken. De meeste mensen kennen dit nummer enkel als popsong, maar het is eigenlijk een lied met een heel dramatische inhoud. Het gaat over een zigeunerin die de maan smeekt om een zigeunerman te kunnen trouwen. De maan willigt deze wens in, maar in ruil moet de vrouw haar eerstgeboren zoon aan haar afstaan. Bij de geboorte blijkt het kind een blanke huid te hebben, waardoor de man denkt dat zijn vrouw hem bedrogen heeft. Daarop brengt hij haar om en laat hij het kind achter in de bergen, maar de maan ontfermt zich over het kind. Als de maan vol is, dan is dat omdat het kind gelukkig is. En als het kind ongelukkig is, dan neemt de maan af om zo een wieg te maken voor het kind. Het is heel poëtisch verteld en het is samen met “Herr Mannelig” mijn lievelingstraditional.
We hebben ook een beroep gedaan op een Mexicaanse zangeres, want we wilden zeker iemand met Spaans als moedertaal, en daarom hebben we het ook op locatie opgenomen. “Hijo de la luna” hebben we eigenlijk uitgebracht ter ere van onze Latijns-Amerikaanse fans. We zijn er al veel op tour geweest en ik moet zeggen dat we daar fantastische herinneringen aan overgehouden hebben. Het is zelfs zo dat als we op tv berichten zien over Latijns-Amerika, we onmiddellijk opnieuw naar daar willen vertrekken.

Is er bij de concerten ook een verschil tussen het Latijns-Amerikaanse en het Europese publiek?

Asis: De Latijns-Amerikanen zijn enorm enthousiast en zingen alle melodieën mee. Bovendien komen daar ook een paar duizend mensen naar een optreden, maar dat is niet de reden voor ons om een concert te spelen. Het maakt ons niet uit of er nu drie of 3000 fans aanwezig zijn, voor weinig mensen spelen is ook heel leuk.

Het album is opgenomen tussen 2006 en 2008. Hoe komt het dat jullie twee jaar nodig hadden voor de opnames?

Asis: Ik moest eerst nog een villa met een zwembad kopen. Het zwembad is jammer genoeg nog altijd droog, maar zoals de laatste cd verkoopt, zullen we binnenkort toch veel geld verdiend hebben en is het probleem opgelost (lacht). Nee, het oorspronkelijke thema voor de plaat was nogal typisch: Dracula. We ontdekten echter dat verschillende andere groepen ook al een cd over Dracula hadden uitgebracht, waardoor we slechts een van de vele groepen zouden zijn die rond dat thema hebben gewerkt. Daarom hebben we besloten om een ander onderwerp te kiezen en zijn we opnieuw van nul begonnen.
Bovendien wilde ik ook de kamermuziekelementen behouden, waardoor ik muziek moet schrijven voor al die verschillende instrumenten. Indien ik nummers met enkel gitaar zou maken, dan zou ik zonder moeite twee cd’s per jaar kunnen uitbrengen. Tenslotte had onze producer uiteindelijk geen tijd meer, waardoor de release nog eens een half jaar achteruitgeschoven werd. Maar uiteindelijk ben ik heel tevreden met het resultaat en ik zou het geen seconde vroeger willen uitbrengen hebben.

Je schrijft de nummers dus voor de 13, 14 of meer bandleden, maar live zijn ze er niet altijd allemaal bij. Is het moeilijk om de muziek daaraan aan te passen?

Asis: Sommige stukken laten we gewoon weg, zoals de dwarsfluit, maar als het instrument een dragend element is, dan neemt één van onze strijkers het over. Natuurlijk is het wel mooier als iedereen meespeelt.

Jullie hebben ook ooit nummers opgenomen met een koor. Treden jullie soms met hen op?

Asis: Nee, we hebben inderdaad opgenomen met het Moskous Radiokoor, maar live hebben we altijd met onze eigen zangers gewerkt. En het publiek is ons koor.

Vandaag klonk dat koor toch niet zo heel luid.

Asis: Toch wel, vandaag was het super! Je mag ook niet vergeten dat er naar onze optredens zowel mensen komen die uit de bol willen gaan als mensen die gewoon willen luisteren. Als het publiek zich niet de ziel uit het lijf schreeuwt, zijn ze daarom niet ontevreden. We hebben bijvoorbeeld in Mexico iemand gezien die op de eerste rij stond en die heeft van het begin tot het einde van het optreden staan huilen. Hij heeft daarna van Steffi (de violiste van de groep) een roos gekregen en hij is flauwgevallen. Of we kregen onlangs een mail waarin stond dat iemand naar een optreden was geweest en dat ze nadien op hun huwelijksfeest één van onze nummers laten spelen hebben. Nog anderen zeggen zelfs dat ze op onze muziek heerlijk kunnen vrijen. Begrijp je? Ons publiek heeft de meest uiteenlopende redenen waarom ze Haggard graag horen, en de gevoelens die ze daarbij ervaren brengen ze mee naar onze concerten. Voor ons zijn die stille genieters minstens even belangrijk als anderen die de hele avond meezingen.

Wat brengt de toekomst nog voor Haggard? Heb je nog speciale plannen?

Asis: Eerst moet het boek over Ithiria nog uitkomen en dan zou ik graag enkele hoofdstukken daaruit laten voorlezen, net als een hoorspel op de radio, met op de achtergrond muziek door onze klassieke muzikanten en vocalisten. Een soort concert met dialogen dus.
Natuurlijk willen we ook zoveel mogelijk optreden. Als we een stap verder willen zetten, lijkt het mij onvermijdelijk dat we als voorprogramma van een grotere band zullen moeten spelen. Dat moeten we doen, anders spelen we altijd voor diezelfde 300 à 400 fans en we willen ook nieuwe mensen aantrekken. We zullen daar heel wat in moeten investeren, maar het zal zeker de moeite lonen. Voor welke groep we spelen, maakt ons niet veel uit, want onze fans komen echt uit alle mogelijke lagen en we kunnen onze set ook aanpassen. Ik kan mij dus evengoed voorstellen dat we bijvoorbeeld als support voor Amon Amarth spelen en een harde set brengen, als voor Nightwish of Within Temptation, waar we dan een meer melodische set zouden kunnen brengen, met meer klassieke stukken of een extra ballade.
Maar het kan voor mij nog breder. Rage heeft bijvoorbeeld met Deep Purple gespeeld; zoiets lijkt mij voor Haggard ook niet onmogelijk. Het gaat ons niet om het commerciële aspect. We hebben al heel wat reacties gekregen van mensen die enkel naar popmuziek luisteren en niets van metal moeten weten, maar die wel naar Haggard luisteren ‘want dat is iets helemaal anders’. Er komen ook mensen van 50, 60 jaar naar ons kijken of zelfs echte senioren. Ik denk dat er een groter potentieel is dan de fans die we nu bereiken. Alles wat we doen, is zo kneedbaar; we kunnen het aanpakken zoals we willen. We zouden onze nummers bijvoorbeeld zonder probleem akoestisch kunnen brengen in een kerk of in een theater. We zijn zeker dat onze fans ons daarin zouden volgen, want zij zijn op muzikaal vlak al heel tolerant.
Verder blijf ik natuurlijk ook nieuw materiaal schrijven.

Nog een laatste vraag. Daarnet na het optreden vertelde je het publiek dat je over ongeveer een half jaar terug in België bent. Zijn daar al concrete plannen voor?

Asis: Wel, we hopen dat we zo vlug mogelijk kunnen terugkomen. Op Graspop spelen is mijn absolute droom!

Filip Coussement & Julie Haelemeersch

Cd-bespreking “Tales of Ithiria”
Meer foto’s van het Haggard-optreden in de Biebob te Vosselaar

http://www.haggard.de

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...