casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

INTERVIEW MET JACKY MEURISSE DE ZIEL VAN SIGNAL AOÛt 42
Anno 2008 de electro scene nog altijd even dynamisch en voor België is het Belgian Independent Music Festival ‘the place to be’!
01/10/2008
 Bookmark and Share

Signal Août 42, een groep met een geschiedenis maar vooral ook een toekomst. Toen Dark Entries vorig jaar kennis maakte met hun album “Transformation” hadden we al een sterke voorkeur om dit op en top Belgische project op de 2008 editie van het Belgian Independent Music Festival te programmeren. En zie, zo geschiedde, en terecht want “Transformation” is onderschat en was zowaar één van de sterkste eigentijdse electro releases van 2007. Live belooft SA 42 vuurwerk met een uitgekiende combinatie van klassiekers en nieuw materiaal! Dark Entries warmt u alvast op middels een interview met SA42 bezieler Jacky Meurisse!

De originele versie van dit interview vindt u op de website van het Belgian Independent Music Festival http//http://www.bimfest.be,rubriek interviews. Let wel op de Bimfest website zijn de interviews in het Engels (want het zijn niet alleen Nederlandstaligen die het Bimfest aandoen natuurlijk!).

Lees hier de review van het “Transformation” album: http://www.darkentries.be/index.php?nav=cds&zoekID=789

Dag Jacky, waarom moesten we tot in 2007 wachten voor de release van “Transformation”?

JM: In 1995 toen SA 42 zowat op z’n hoogtepunt stond, besloot ik er mee te kappen. Ik leefde toen van de muziek en had m’n eigen opnamestudio, Tomorrow’s Music – The Sound Of Hell. Om alles leefbaar te houden ging ik een samenwerkingsverband aan met DiscoSamsh –Now Discs-Blackout Records voor wie ik tal van concepten creëerde (Pleasure Games, Le Park,…). Daarnaast was ik druk doende met Amnesia, DJPC… Allemaal projecten uit de dance en niet zozeer bestemd voor de underground scene. Maar ik had een studio te runnen en derhalve waren inkomsten belangrijk, ook om te investeren in mijn hoofdproject SA 42. Doch, ook de dansprojecten waren vaak veel donkerder van aard, dan de versies die het levenslicht zagen. Het label, met wie ik exclusief samenwerkte, bracht evenwel alles in een mainstream verpakking uit… Uiteindelijk de reden waarom ik met de samenwerking stopte, maar tegelijkertijd ging dit ook gepaard met het verlies aan back up, logistiek, materiaal en mogelijkheden. Ik stopte zelfs enig jaren met muziek om opnieuw in de noodzakelijke hardware te investeren en volop voor SA42 te gaan, omdat SA42 mijn persoonlijkheid en visie incorporeert. In 2005, na 10 jaar verbanning, was ik klaar voor nieuw materiaal…

Wat deed je zoal in die 10 muziekloze jaren en wat is je mening omtrent de actuele electro scene?

JM: Ik was een echte familieman. Ik leefde zoals iedereen. Los van welke scene dan ook. Ik heb dan ook geen idee of opinie omtrent de huidige electro scene. Ik ken die groepen niet. Het klinkt misschien belachelijk, maar zelfs een groep als Nitzer Ebb ken ik pas één jaar. Als mensen met mij beginnen praten over hun favoriete electro projecten moet ik ook passen. Nu anderzijds mag ik wel met trots stellen dat SA42 dan ook niet beïnvloed is door wat er actueel allemaal hip en in is. Mijn favoriete groepen zijn nog altijd Kraftwerk, Fad Gadget,… Nu ik terug in de scene aanwezig ben maak ik meer en meer kennis met mensen uit die scene en ben ik uiteraard bereid om nieuwe groepen, mensen, managers, organisatoren,… te leren kennen. Het doet deugd dat anno 2008 de electro scene nog altijd even dynamisch is en natuurlijk is voor België het Belgian Independent Music Festival ‘the place to be’!

Mogen we ons in de nabije toekomst aan nieuw materiaal van SA42 verwachten?
JM: Ja! Maar ik ben lui van aard en maak enkel muziek als ik dat echt wil. Ik leg me geen deadlines op. Ik wacht op de inspiratie en, tussen ons gezegd en gezwegen, die is momentele aanwezig dus…

Je hebt blijkbaar een speciale relatie met het Duitse Out Of Line label, gezien ook de compilatie “The Immortal Collection” jaren geleden ook bij dit label verscheen?

JM: Ik kende André (labelmanager) als grote fan van SA42 toen hij met het label begon. Hij kwam me zelf op zoeken om de rechten van het oude SA42 materiaal op te kopen. Ondanks z’n toen jonge leeftijd had hij een sterke persoonlijkheid en veel lef om als eerste release voor een anticommercieel product als SA42 te kiezen. Ondertussen heeft hij bewezen dat je met veel passie, talent en hard werken je je doelen kunt bereiken. Toen “Transformation” klaar was keek ik voor de release uit naar een label en ik contacteerde uiteraard ook het ondertussen prestigieuze Out Of Line. Gezien mijn appreciatie voor z’n lef om als eerste release voor SA42 te kiezen had André sowieso al een streepje voor…

“Transfromation” laat een intens, gelaagd en matuur electro geluid horen en werd door Dark Entries als één van de beste electro releases van 2007 uitgeroepen. “Transformation” werd meteen een een dcd met, naar we vermoeden, een concept als achterliggende basis. Klopt dit vermoeden en kun je iets meer over het concept kwijt.

JM: Bedankt voor het compliment! Voor mij heeft “Transformation” twee betekenissen.
1 Het feit dat SA42 na 10 jaar stilte opnieuw productief wordt is op zich al een transformatie,
2 En een meer obscure ‘transformatie’.
“Transformation” kent 12 nummers + 2 bonustracks en vertelt het verhaal van een schizofrene moordenaar die onder druk van zijn innerlijke demonen er alles aan doet om ten koste van alles het meisje van z’n dromen de zijne te maken. Als hij faalt kan alleen de dood soelaas bieden. De nummers verhalen over zijn obsessies, gekte, toewijding, manipulatie tot z’n arrestatie, veroordeling en dood die er onvermijdelijk op volgt. Een beetje morbide misschien maar exorcisme is nog altijd de beste manier om je eigen demonen te verdrijven. Niet alleen voor mij maar voor iedereen, onze eigen donkere schaduwzijde (h)erkennen heeft een essentiële betekenis in ons bestaan.

Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een degelijk electro nummer?

JM: Een song is voor mij expressie, dus m’n innerlijke gevoelswereld is zeer belangrijk en komt steevast aan bod, ondanks de vaak minimale teksten, in de nummers van SA42. Als woorden falen moet de muziek de gevoelswereld compenseren. Als je deze emotie, energie eerlijk overbrengt dan heb je volgens mij sowieso een goed nummer, om het even welk genre muziek je maakt!

Je hebt heel wat ervaring in de muziekindustrie, negatieve en ook positieve?

JM: Ondanks de negatieve ervaring (zie eerder nvdr.) die me noodzaakte om 10 jaar passief met muziek om te gaan wegen de positieve ervaring toch door. Het voelt bij mij aan alsof het mijn leven betekenis geeft, me nuttig maakt. Soms weet ik niet wie wat stuurt, of ikzelf misschien een instrument ben dat door iets ondefinieerbaar wordt gestuurd. Live muziek delen met een publiek dat voor jouw muziek open staat is het meest fantastische wat je kunt ervaren.

Wat kan dit publiek op het komende Bimfest (20/12/08) in Antwerpen verwachten van SA42? Word je live bijgestaan door medestrijders?

JM: Eerst en vooral, SA42, is een studioproject dat alleen door mij wordt begeesterd. Live word ik bijgestaan door Tcheleskov Ivanovich (sequencers, samples en synths) en Olivier T (drums) van de band Grandchoas. Met hen wil ik trouwens ook een nieuw project opstarten!
We brengen naast onze toekomstige klassiekers uiteraard een aantal oudere klassiekers (upgrade!). Gezien de gemiddelde leeftijd van het SA42 commando 44 jaar is moet je niet meteen acrobatentoeren op het podium verwachten, op onze leeftijd concentreren we ons op de muziek.

Wat is jouw mening over de line up van het Belgian Independent Music Festival dit jaar? Wie wil je zelf wel zien?

JM: Zoals ik eerder al aanhaalde ben ik niet echt vertrouwd met de hedendaagse electro, natuurlijk ken ik The Names, The Klinik en Vomito Negro wel bij naam maar ik ben dan weer niet echt vertrouwd met hun muziek. Maar afgaand op hun reputatie belooft het Bimfest een waar feest te worden. Ik kijk er alvast naar uit en wil ook zeer graag nieuwe artiesten leren kennen!

Tot slot, heb je nog een boodschap voor “The Girls Of Vlaanderen” die allicht massaal aanwezig zullen zijn op het Bimfest?

JM: Deze dames mogen mijn lichaam op het podium misbruiken (lol). Ach, een mens mag nog altijd dromen nietwaar? Bedankt aan Dark Entries voor de gelegenheid die SA42 krijgt en tot op het Bimfest!

Hier verneem je wat Jacky Meurisse zoals muzikaal heeft uitgevreten! discografie


Kurt Ingels

http://www.myspace.com/SignalAout42

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...