casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

INTERVIEW MET JACKY MEURISSE DE ZIEL VAN SIGNAL AOÛt 42
Anno 2008 de electro scene nog altijd even dynamisch en voor België is het Belgian Independent Music Festival ‘the place to be’!
01/10/2008
 Bookmark and Share

Signal Août 42, een groep met een geschiedenis maar vooral ook een toekomst. Toen Dark Entries vorig jaar kennis maakte met hun album “Transformation” hadden we al een sterke voorkeur om dit op en top Belgische project op de 2008 editie van het Belgian Independent Music Festival te programmeren. En zie, zo geschiedde, en terecht want “Transformation” is onderschat en was zowaar één van de sterkste eigentijdse electro releases van 2007. Live belooft SA 42 vuurwerk met een uitgekiende combinatie van klassiekers en nieuw materiaal! Dark Entries warmt u alvast op middels een interview met SA42 bezieler Jacky Meurisse!

De originele versie van dit interview vindt u op de website van het Belgian Independent Music Festival http//http://www.bimfest.be,rubriek interviews. Let wel op de Bimfest website zijn de interviews in het Engels (want het zijn niet alleen Nederlandstaligen die het Bimfest aandoen natuurlijk!).

Lees hier de review van het “Transformation” album: http://www.darkentries.be/index.php?nav=cds&zoekID=789

Dag Jacky, waarom moesten we tot in 2007 wachten voor de release van “Transformation”?

JM: In 1995 toen SA 42 zowat op z’n hoogtepunt stond, besloot ik er mee te kappen. Ik leefde toen van de muziek en had m’n eigen opnamestudio, Tomorrow’s Music – The Sound Of Hell. Om alles leefbaar te houden ging ik een samenwerkingsverband aan met DiscoSamsh –Now Discs-Blackout Records voor wie ik tal van concepten creëerde (Pleasure Games, Le Park,…). Daarnaast was ik druk doende met Amnesia, DJPC… Allemaal projecten uit de dance en niet zozeer bestemd voor de underground scene. Maar ik had een studio te runnen en derhalve waren inkomsten belangrijk, ook om te investeren in mijn hoofdproject SA 42. Doch, ook de dansprojecten waren vaak veel donkerder van aard, dan de versies die het levenslicht zagen. Het label, met wie ik exclusief samenwerkte, bracht evenwel alles in een mainstream verpakking uit… Uiteindelijk de reden waarom ik met de samenwerking stopte, maar tegelijkertijd ging dit ook gepaard met het verlies aan back up, logistiek, materiaal en mogelijkheden. Ik stopte zelfs enig jaren met muziek om opnieuw in de noodzakelijke hardware te investeren en volop voor SA42 te gaan, omdat SA42 mijn persoonlijkheid en visie incorporeert. In 2005, na 10 jaar verbanning, was ik klaar voor nieuw materiaal…

Wat deed je zoal in die 10 muziekloze jaren en wat is je mening omtrent de actuele electro scene?

JM: Ik was een echte familieman. Ik leefde zoals iedereen. Los van welke scene dan ook. Ik heb dan ook geen idee of opinie omtrent de huidige electro scene. Ik ken die groepen niet. Het klinkt misschien belachelijk, maar zelfs een groep als Nitzer Ebb ken ik pas één jaar. Als mensen met mij beginnen praten over hun favoriete electro projecten moet ik ook passen. Nu anderzijds mag ik wel met trots stellen dat SA42 dan ook niet beïnvloed is door wat er actueel allemaal hip en in is. Mijn favoriete groepen zijn nog altijd Kraftwerk, Fad Gadget,… Nu ik terug in de scene aanwezig ben maak ik meer en meer kennis met mensen uit die scene en ben ik uiteraard bereid om nieuwe groepen, mensen, managers, organisatoren,… te leren kennen. Het doet deugd dat anno 2008 de electro scene nog altijd even dynamisch is en natuurlijk is voor België het Belgian Independent Music Festival ‘the place to be’!

Mogen we ons in de nabije toekomst aan nieuw materiaal van SA42 verwachten?
JM: Ja! Maar ik ben lui van aard en maak enkel muziek als ik dat echt wil. Ik leg me geen deadlines op. Ik wacht op de inspiratie en, tussen ons gezegd en gezwegen, die is momentele aanwezig dus…

Je hebt blijkbaar een speciale relatie met het Duitse Out Of Line label, gezien ook de compilatie “The Immortal Collection” jaren geleden ook bij dit label verscheen?

JM: Ik kende André (labelmanager) als grote fan van SA42 toen hij met het label begon. Hij kwam me zelf op zoeken om de rechten van het oude SA42 materiaal op te kopen. Ondanks z’n toen jonge leeftijd had hij een sterke persoonlijkheid en veel lef om als eerste release voor een anticommercieel product als SA42 te kiezen. Ondertussen heeft hij bewezen dat je met veel passie, talent en hard werken je je doelen kunt bereiken. Toen “Transformation” klaar was keek ik voor de release uit naar een label en ik contacteerde uiteraard ook het ondertussen prestigieuze Out Of Line. Gezien mijn appreciatie voor z’n lef om als eerste release voor SA42 te kiezen had André sowieso al een streepje voor…

“Transfromation” laat een intens, gelaagd en matuur electro geluid horen en werd door Dark Entries als één van de beste electro releases van 2007 uitgeroepen. “Transformation” werd meteen een een dcd met, naar we vermoeden, een concept als achterliggende basis. Klopt dit vermoeden en kun je iets meer over het concept kwijt.

JM: Bedankt voor het compliment! Voor mij heeft “Transformation” twee betekenissen.
1 Het feit dat SA42 na 10 jaar stilte opnieuw productief wordt is op zich al een transformatie,
2 En een meer obscure ‘transformatie’.
“Transformation” kent 12 nummers + 2 bonustracks en vertelt het verhaal van een schizofrene moordenaar die onder druk van zijn innerlijke demonen er alles aan doet om ten koste van alles het meisje van z’n dromen de zijne te maken. Als hij faalt kan alleen de dood soelaas bieden. De nummers verhalen over zijn obsessies, gekte, toewijding, manipulatie tot z’n arrestatie, veroordeling en dood die er onvermijdelijk op volgt. Een beetje morbide misschien maar exorcisme is nog altijd de beste manier om je eigen demonen te verdrijven. Niet alleen voor mij maar voor iedereen, onze eigen donkere schaduwzijde (h)erkennen heeft een essentiële betekenis in ons bestaan.

Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een degelijk electro nummer?

JM: Een song is voor mij expressie, dus m’n innerlijke gevoelswereld is zeer belangrijk en komt steevast aan bod, ondanks de vaak minimale teksten, in de nummers van SA42. Als woorden falen moet de muziek de gevoelswereld compenseren. Als je deze emotie, energie eerlijk overbrengt dan heb je volgens mij sowieso een goed nummer, om het even welk genre muziek je maakt!

Je hebt heel wat ervaring in de muziekindustrie, negatieve en ook positieve?

JM: Ondanks de negatieve ervaring (zie eerder nvdr.) die me noodzaakte om 10 jaar passief met muziek om te gaan wegen de positieve ervaring toch door. Het voelt bij mij aan alsof het mijn leven betekenis geeft, me nuttig maakt. Soms weet ik niet wie wat stuurt, of ikzelf misschien een instrument ben dat door iets ondefinieerbaar wordt gestuurd. Live muziek delen met een publiek dat voor jouw muziek open staat is het meest fantastische wat je kunt ervaren.

Wat kan dit publiek op het komende Bimfest (20/12/08) in Antwerpen verwachten van SA42? Word je live bijgestaan door medestrijders?

JM: Eerst en vooral, SA42, is een studioproject dat alleen door mij wordt begeesterd. Live word ik bijgestaan door Tcheleskov Ivanovich (sequencers, samples en synths) en Olivier T (drums) van de band Grandchoas. Met hen wil ik trouwens ook een nieuw project opstarten!
We brengen naast onze toekomstige klassiekers uiteraard een aantal oudere klassiekers (upgrade!). Gezien de gemiddelde leeftijd van het SA42 commando 44 jaar is moet je niet meteen acrobatentoeren op het podium verwachten, op onze leeftijd concentreren we ons op de muziek.

Wat is jouw mening over de line up van het Belgian Independent Music Festival dit jaar? Wie wil je zelf wel zien?

JM: Zoals ik eerder al aanhaalde ben ik niet echt vertrouwd met de hedendaagse electro, natuurlijk ken ik The Names, The Klinik en Vomito Negro wel bij naam maar ik ben dan weer niet echt vertrouwd met hun muziek. Maar afgaand op hun reputatie belooft het Bimfest een waar feest te worden. Ik kijk er alvast naar uit en wil ook zeer graag nieuwe artiesten leren kennen!

Tot slot, heb je nog een boodschap voor “The Girls Of Vlaanderen” die allicht massaal aanwezig zullen zijn op het Bimfest?

JM: Deze dames mogen mijn lichaam op het podium misbruiken (lol). Ach, een mens mag nog altijd dromen nietwaar? Bedankt aan Dark Entries voor de gelegenheid die SA42 krijgt en tot op het Bimfest!

Hier verneem je wat Jacky Meurisse zoals muzikaal heeft uitgevreten! discografie


Kurt Ingels

http://www.myspace.com/SignalAout42

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...