casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

AIWASS PROPHET
“Ik denk dat Aleister Crowley een even grote oplichter is als de auteurs van de Bijbel.”
01/10/2008, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Aiwass Prophet is het power-electronics project van Didier Didelez en Saby Tyck. Hun debuutalbum “Cure For Cancer” verraadt naast een fascinatie voor magiër-occultist Aleister Crowley vooral een erg negatieve kijk op de maatschappij. Op 10 oktober geeft Aiwass Prophet zijn allereerste live optreden in ac De Noodzaak te Gent!

Stel Aiwass Prophet eens voor aan onze lezers?

Didier: Aiwass Prophet is een band die zich voornamelijk toespitst op het power-electronics genre. Het is eigenlijk gewoon een uitlaatklep voor al mijn opgekropte emoties, die meestal redelijk duister blijken te zijn. Het is ook een improvisatieproject; in deze zin dat het muzikale gedeelte eerst volledig wordt afgewerkt totdat dit een bepaald gevoel oproept. En na enkele keren te beluisteren, gooi ik alle remmen los en zie wel waar ik uitkom… De tekst is dus in de meeste nummers gewoon een momentopname van de gevoelens die ik dan ervaar. Hierdoor is het meestal wel redelijk intens allemaal.

Saby: Met andere woorden: Aiwass Prophet is eigenlijk voornamelijk Didier (hij doet bijna alles). En ik, ik help waar nodig.

Aiwass Prophet schijnt voortgekomen te zijn uit de neofolk band Pathetic. Vertel daar eens wat meer over? Bestaan daar releases of demo’s van? Trad die band ooit op?

Saby: Pathetic was een groep die een beetje van alles in zich had, een beetje té veel. Het bestaat niet meer en het was leuk voor wat het was: een probeersel. Pathetic is nu opgesplitst in Aiwass Prophet en een nog naamloos neofolk project.

Didier: Inderdaad, het was mijn eerste probeersel en ik wist eigenlijk niet goed waar ik mee bezig was (niet dat dat nu wel het geval is ). Er is een cd verschenen en er is een optreden geweest, maar voor de rest laat ik het liever een stille dood sterven. Door te blijven terugblikken naar het verleden geraken we niet verder.

Op jullie myspace page geven jullie Death Squad en Sutcliffe Jügend op als invloeden. Waarom juist hen?

Didier: Simpel, het zijn de enige twee bands in dit genre die ik nooit beu raak. Vooral Death Squad “Live At Leeds” is een pareltje. Schitterend gewoonweg.

Als derde invloed wordt genoemd: ‘our decadent race’. En verder staat er: ‘Sounds like: Total desperation in a world where everyone thinks they are the centre of the universe.’ En ook nog: ‘Hoping that one day we will all realise that we are not special or unique, that we're all members of the same parasitic lifeform which is not eternal and one day will get extinct. Hopefully in time...’. Mogen we jullie misantropen noemen?

Saby: U mag dat .

Didier: Laat ons stellen dat we beiden misantropische kantjes hebben die met dit project wel extra worden belicht. Maar we kunnen nog zonder problemen functioneren in deze maatschappij, dus echte hardcore misantropen zullen we dan toch niet zijn.

Stel jullie debuutalbum “Cure For Cancer” eens voor.

Didier: “Cure For Cancer” is voor mij een album met enerzijds redelijk agressieve power-electronics en anderzijds rustigere ambientdrones. Iedereen die het beluistert, geeft er een andere benaming aan. Dus ik weet zelf niet meer wat het juist is. Maar ik kan wel zeggen dat het over persoonlijke verborgen emoties en over de werken van Crowley gaat. Ik besef dat deze uitleg op niet veel slaat, dus ik raad aan om hem zelf maar te beluisteren en een eigen mening te vormen.

Saby: Ik vind dat Didier schitterend werk heeft geleverd. Hij heeft zware emoties omgezet in een toch nog gemakkelijk beluisterbare cd.

Jullie zijn niet vies van een portie provocatie. Jullie album “Cure For Cancer” noemen en dan heel cynisch een revolver en (een overdosis?) pillen afbeelden op de hoes. Als ‘genezing’ voor kanker suggereren jullie zelfmoord. Of zo interpreteer ik toch die hoes. Ik kan me inbeelden dat nogal wat mensen dat erover vinden. Er zijn genoeg muzikale acts die gewoon provoceren om te provoceren. Om op te vallen. Negatieve publiciteit is ook publiciteit en bepaalde jongerensubculturen flirten nu eenmaal graag met negatieve en provocatieve dingen. Hoe zit dat bij jullie? Of wat is voor jullie het nut van provocatie?

Didier: Eerst en vooral wil ik erop wijzen dat de titel symbolisch is. De kanker waar naar verwezen wordt; is niets minder dan de verdorven mensheid die als een ziekte onze planeet vernietigt. Persoonlijk vind ik dit toch minder grof dan lachen met mensen die echt kanker hebben. Het is ook niet de bedoeling om te provoceren, daarvoor is de muziek te persoonlijk.
Maar als het gebeurt, gebeurt het. (Heb soms de neiging om er een beetje over te gaan ).
Men is soms snel geprovoceerd.

Saby: Al snap ik niet dat mensen nog geprovoceerd kunnen worden; zet de tv maar eens op, de beelden die je daar ziet zijn echt wel veel groffer dan wat wij ook maar zouden kunnen maken.

Vertel eens wat meer over het nummer “Mome Raths”? Ook dit nummer komt provocatief over. Samples van een kirrende baby in combinatie met een tekst over een ‘12 year old prostitute’ over een vrolijk muziekje, zullen er voor de man in de straat ook wel over zijn. Welke boodschap wil dat nummer brengen?

Didier: Het is een paradox uit “The Book Of Lies”. De tekst is dus letterlijk overgenomen. Het gevoel dat ik wou creëren is een mengeling van pure onschuld en totaal verderf. Wat Crowley met de tekst wil zeggen, God mag het weten.

Mogen we stellen dat het jullie bedoeling is (en bij uitbreiding misschien van provocatieve noise/industrial/power-electronics… acts in het algemeen) om de maatschappij een spiegel voor te houden?

Saby: Waarschijnlijk doen we het wel, maar het is zeer zeker niet de bedoeling. Trouwens, de mensen die een spiegel nodig hebben, hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van power-electronics. En degene die onze muziek wel horen, tja die hebben al lang geen spiegel meer nodig.

Didier: Daar heb ik niets aan toe te voegen.

Jullie noemen Sutcliffe Jügend als een van jullie invloeden. In onze review van “Cure For Cancer” wordt gesteld dat Aiwass Prophet toegankelijker en beter beluisterbaar is dan het Engelse voorbeeld. Dat er wat meer ambiente noise in verwerkt zit, zoals bijvoorbeeld ook bij Genocide Organ vaak het geval is. Zijn jullie het daarmee eens?

Saby: Daar ben ik het volkomen mee eens. Want persoonlijk vind ik Sutcliffe Jügend onbeluisterbaar, ik krijg er letterlijk hoofdpijn van.

Didier: Ik heb net de tweede cd afgewerkt en ik moet toegeven, die leunt duidelijk dichter aan bij Genocide Organ dan bij Sutcliffe Jügend. Er zit zelfs af en toe een ritme in, maak dat mee.

Het album opent met “The Book Of Lies”. Eerst dacht ik dat die titel naar de Bijbel refereerde (dat zou ook een mooie provocatie zijn ), maar in acht genomen dat de laatste track ”The Book Of The Law” duidelijk naar Crowley refereert, heb ik geconcludeerd dat de titel “The Book Of Lies” ook naar het gelijknamige Crowley-boek moet refereren, vooral ook omdat het Aiwass Prophet logo (dat ook op jullie myspace page staat afgebeeld) ook op de cover van “The Book Of Lies” van Crowley staat afgebeeld. Vertel eens wat meer over dat nummer en was het een gewilde strategische opzet om het album te openen en te sluiten met een track die refereert naar een Crowley boek? Het kan haast niet anders. Wat zit daar achter?

Didier: Het zijn de eerste twee nummers die ik gemaakt had. En het leek mij wel passend om de cd te openen en te sluiten met een boek, maar veel strategie zit er voor de rest niet achter.
Vooral “The Book Of The Law” is een grote inspiratiebron geweest voor deze cd.

Bij de eerste en laatste track is het wel heel duidelijk, maar zitten er tussendoor in de andere tracks soms ook nog referenties naar Crowley?

Didier: Buiten “Mome Raths” zijn er geen bewuste verwijzingen meer, maar ik ben ervan overtuigd dat er onbewust toch nog enkele zullen tussenzitten. Dat is het nadeel van geïmproviseerde lyrics. Achteraf weet ik de tekst soms zelf niet meer.

Ook jullie naam Aiwass Prophet haalden jullie van Crowley. Waarom kozen jullie juist die naam? Wiens idee was dat?

Saby: Dat was het idee van Didier. Toen hij pas begon met dit project was hij verdiept in “The Book Of The Law”. Dus hij vond het niet meer dan passend dat hij het project naar één van zijn muzen noemde.

Didier: De figuur van Aiwass was inderdaad een grote inspiratiebron. En aangezien ik het merendeel van zijn ‘filosofie’ wel kan appreciëren, werd het dus Aiwass Prophet.

Wat geloof je eigenlijk van het verhaal van Crowley dat “The Book Of The Law” hem in 1904 in Cairo werd gedicteerd (letterlijk, door een stem!) in drie sessies van één uur door de entiteit Aiwass op drie opeenvolgende dagen van 12 tot 1 uur ‘s middags? Is Crowley een ordinaire oplichter?

Didier: Ik geloof dat hij zijn vrouw gedrogeerd heeft en haar geraaskal heeft genoteerd. Ik denk dat Crowley een even grote oplichter is als de auteurs van de Bijbel. Maar bij beide boeken zijn het niet de auteurs maar het eindresultaat dat telt. En dat mag er wezen.

Wat fascineert jullie zelf zo aan Crowley? Zijn het vooral zijn werken of ook de figuur Crowley zelf?

Didier: Vooral “The Book Of The Law” intrigeert me. De manier waarop de evolutie van de mensheid wordt afgebeeld, daar kan ik me volkomen in vinden. De andere werken, vooral degene die zich toespitsen op de kabbala, kunnen me niet boeien. En Crowley zelf is wel een fascinerend persoon, maar meer ook niet.

Die Crowley fascinatie hebben jullie gemeen met wel meer artiesten in het zwarte genre, van Coph Nia en Psychonaut over Current 93, Coil en Genesis P. Orridge tot Killing Joke en Fields Of The Nephilim. En natuurlijk niet te vergeten yelworC (die naast een bandnaam die Crowley achterstevoren spelt, zelfs een release hebben die “A.I.W.A.S.S.” heet!). Heb je een verklaring voor de populariteit van Crowley in deze kringen?

Didier: Hij was de eerste die naar voor kwam met antichristelijke ideeën en idealen. Dus is het niet meer dan logisch dat hij in het ‘zwarte wereldje’ zo wordt verheerlijkt. Een beetje zoals Johnny Cash in de neofolk scene. 

Wat gebeurt er zoal op een zondagmorgen in Polen? (De vraag verwijst naar de song “Sundaymorning In Poland” op “Cure For Cancer”, nvdr).

Saby: Hetgeen dat je op het liedje kunt horen, namelijk een Poolse mis met op de achtergrond een baby die aan het huilen is. En waarschijnlijk een familiebezoek, zoals overal wel wordt gedaan op zondag.

Waar komen de ‘mis’-samples en de ‘kinder’-samples eigenlijk vandaan?

Saby: De ‘mis’-samples zijn effectief origineel en hebben we opgenomen op een mooie zondagochtend in een Poolse kerk in Antwerpen. De week erna zijn we naar een Noorse kerk getrokken. De ‘kinder’-samples zijn afkomstig van een cd die gemaakt is om embryo’s die in moeders buik zitten te relaxeren.

Didier: Ik vind het inderdaad heel leuk om met authentieke samples te werken. Zo heb ik ooit 50 € betaald voor een interview met een prostituee, helaas was haar Engels zo slecht dat de samples bijna niet bruikbaar zijn. Maar het was wél leuk.

Hoe kwamen jullie op het Silken Tofu label terecht?

Didier: Lang leve MySpace! En meer was er niet aan

Wat mogen we verwachten van het optreden op 10 oktober in Gent? Is dat jullie eerste optreden?

Didier: Dat zou ik zelf ook wel willen weten.  Ik heb een selectie gemaakt van de nummers die bij mij muzikaal de sterkste emoties oproepen en daarop ga ik live om het geheel echt te houden gewoon een tekst improviseren. Dus we zien wel wat het zal worden. Ik kan wel de nodige dosis zelfhumor garanderen. Het is inderdaad het eerste optreden, hopelijk niet het laatste…

Nog plannen voor de (nabije) toekomst?

Didier: De tweede cd gereleased zien, maar dat zal van Silken Tofu afhangen .
En misschien hier en daar nog een optreden, we zien wel.

Saby: Op het moment gaan we ons voornamelijk bezighouden met ons nog naamloos neofolk project.

Bedankt voor het interview en tot in Gent!

Wij zullen er zijn!

Henk Vereecken

http://www.myspace.com/aiwassprophet

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tomoko Sauvage - Fischgeist

Alles voor de kunst: Tomoko Sauvage kroop in Berlin-Prenzlauer Berg in een voormalige watertank om het album Fischgeist op te nemen. Het 19de eeuwse gebouw bestaat uit vijf gelaagde cirkels, met een wenteltrap in het midden die leidt naar een uitgang die uitkomt op een heuveltop. Binnen is het vochtig en koud met een constante temperatuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stalowa Wola - The Will Of Steel

Toen een drietal jaar geleden ons het titelloze debuut van het Poolse Stalowa Wola bereikte, viel ons toch wel enige blijdschap ten deel. We konden immers nog maar eens ons martiaal kloppende hart ophalen, iets wat de laatste jaren steeds minder en minder aan de orde was. In dit genre dat op sterven na dood is valt er dan ook weinig nieuws ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...