casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

AIWASS PROPHET
“Ik denk dat Aleister Crowley een even grote oplichter is als de auteurs van de Bijbel.”
01/10/2008, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

Aiwass Prophet is het power-electronics project van Didier Didelez en Saby Tyck. Hun debuutalbum “Cure For Cancer” verraadt naast een fascinatie voor magiër-occultist Aleister Crowley vooral een erg negatieve kijk op de maatschappij. Op 10 oktober geeft Aiwass Prophet zijn allereerste live optreden in ac De Noodzaak te Gent!

Stel Aiwass Prophet eens voor aan onze lezers?

Didier: Aiwass Prophet is een band die zich voornamelijk toespitst op het power-electronics genre. Het is eigenlijk gewoon een uitlaatklep voor al mijn opgekropte emoties, die meestal redelijk duister blijken te zijn. Het is ook een improvisatieproject; in deze zin dat het muzikale gedeelte eerst volledig wordt afgewerkt totdat dit een bepaald gevoel oproept. En na enkele keren te beluisteren, gooi ik alle remmen los en zie wel waar ik uitkom… De tekst is dus in de meeste nummers gewoon een momentopname van de gevoelens die ik dan ervaar. Hierdoor is het meestal wel redelijk intens allemaal.

Saby: Met andere woorden: Aiwass Prophet is eigenlijk voornamelijk Didier (hij doet bijna alles). En ik, ik help waar nodig.

Aiwass Prophet schijnt voortgekomen te zijn uit de neofolk band Pathetic. Vertel daar eens wat meer over? Bestaan daar releases of demo’s van? Trad die band ooit op?

Saby: Pathetic was een groep die een beetje van alles in zich had, een beetje té veel. Het bestaat niet meer en het was leuk voor wat het was: een probeersel. Pathetic is nu opgesplitst in Aiwass Prophet en een nog naamloos neofolk project.

Didier: Inderdaad, het was mijn eerste probeersel en ik wist eigenlijk niet goed waar ik mee bezig was (niet dat dat nu wel het geval is ). Er is een cd verschenen en er is een optreden geweest, maar voor de rest laat ik het liever een stille dood sterven. Door te blijven terugblikken naar het verleden geraken we niet verder.

Op jullie myspace page geven jullie Death Squad en Sutcliffe Jügend op als invloeden. Waarom juist hen?

Didier: Simpel, het zijn de enige twee bands in dit genre die ik nooit beu raak. Vooral Death Squad “Live At Leeds” is een pareltje. Schitterend gewoonweg.

Als derde invloed wordt genoemd: ‘our decadent race’. En verder staat er: ‘Sounds like: Total desperation in a world where everyone thinks they are the centre of the universe.’ En ook nog: ‘Hoping that one day we will all realise that we are not special or unique, that we're all members of the same parasitic lifeform which is not eternal and one day will get extinct. Hopefully in time...’. Mogen we jullie misantropen noemen?

Saby: U mag dat .

Didier: Laat ons stellen dat we beiden misantropische kantjes hebben die met dit project wel extra worden belicht. Maar we kunnen nog zonder problemen functioneren in deze maatschappij, dus echte hardcore misantropen zullen we dan toch niet zijn.

Stel jullie debuutalbum “Cure For Cancer” eens voor.

Didier: “Cure For Cancer” is voor mij een album met enerzijds redelijk agressieve power-electronics en anderzijds rustigere ambientdrones. Iedereen die het beluistert, geeft er een andere benaming aan. Dus ik weet zelf niet meer wat het juist is. Maar ik kan wel zeggen dat het over persoonlijke verborgen emoties en over de werken van Crowley gaat. Ik besef dat deze uitleg op niet veel slaat, dus ik raad aan om hem zelf maar te beluisteren en een eigen mening te vormen.

Saby: Ik vind dat Didier schitterend werk heeft geleverd. Hij heeft zware emoties omgezet in een toch nog gemakkelijk beluisterbare cd.

Jullie zijn niet vies van een portie provocatie. Jullie album “Cure For Cancer” noemen en dan heel cynisch een revolver en (een overdosis?) pillen afbeelden op de hoes. Als ‘genezing’ voor kanker suggereren jullie zelfmoord. Of zo interpreteer ik toch die hoes. Ik kan me inbeelden dat nogal wat mensen dat erover vinden. Er zijn genoeg muzikale acts die gewoon provoceren om te provoceren. Om op te vallen. Negatieve publiciteit is ook publiciteit en bepaalde jongerensubculturen flirten nu eenmaal graag met negatieve en provocatieve dingen. Hoe zit dat bij jullie? Of wat is voor jullie het nut van provocatie?

Didier: Eerst en vooral wil ik erop wijzen dat de titel symbolisch is. De kanker waar naar verwezen wordt; is niets minder dan de verdorven mensheid die als een ziekte onze planeet vernietigt. Persoonlijk vind ik dit toch minder grof dan lachen met mensen die echt kanker hebben. Het is ook niet de bedoeling om te provoceren, daarvoor is de muziek te persoonlijk.
Maar als het gebeurt, gebeurt het. (Heb soms de neiging om er een beetje over te gaan ).
Men is soms snel geprovoceerd.

Saby: Al snap ik niet dat mensen nog geprovoceerd kunnen worden; zet de tv maar eens op, de beelden die je daar ziet zijn echt wel veel groffer dan wat wij ook maar zouden kunnen maken.

Vertel eens wat meer over het nummer “Mome Raths”? Ook dit nummer komt provocatief over. Samples van een kirrende baby in combinatie met een tekst over een ‘12 year old prostitute’ over een vrolijk muziekje, zullen er voor de man in de straat ook wel over zijn. Welke boodschap wil dat nummer brengen?

Didier: Het is een paradox uit “The Book Of Lies”. De tekst is dus letterlijk overgenomen. Het gevoel dat ik wou creëren is een mengeling van pure onschuld en totaal verderf. Wat Crowley met de tekst wil zeggen, God mag het weten.

Mogen we stellen dat het jullie bedoeling is (en bij uitbreiding misschien van provocatieve noise/industrial/power-electronics… acts in het algemeen) om de maatschappij een spiegel voor te houden?

Saby: Waarschijnlijk doen we het wel, maar het is zeer zeker niet de bedoeling. Trouwens, de mensen die een spiegel nodig hebben, hebben waarschijnlijk nog nooit gehoord van power-electronics. En degene die onze muziek wel horen, tja die hebben al lang geen spiegel meer nodig.

Didier: Daar heb ik niets aan toe te voegen.

Jullie noemen Sutcliffe Jügend als een van jullie invloeden. In onze review van “Cure For Cancer” wordt gesteld dat Aiwass Prophet toegankelijker en beter beluisterbaar is dan het Engelse voorbeeld. Dat er wat meer ambiente noise in verwerkt zit, zoals bijvoorbeeld ook bij Genocide Organ vaak het geval is. Zijn jullie het daarmee eens?

Saby: Daar ben ik het volkomen mee eens. Want persoonlijk vind ik Sutcliffe Jügend onbeluisterbaar, ik krijg er letterlijk hoofdpijn van.

Didier: Ik heb net de tweede cd afgewerkt en ik moet toegeven, die leunt duidelijk dichter aan bij Genocide Organ dan bij Sutcliffe Jügend. Er zit zelfs af en toe een ritme in, maak dat mee.

Het album opent met “The Book Of Lies”. Eerst dacht ik dat die titel naar de Bijbel refereerde (dat zou ook een mooie provocatie zijn ), maar in acht genomen dat de laatste track ”The Book Of The Law” duidelijk naar Crowley refereert, heb ik geconcludeerd dat de titel “The Book Of Lies” ook naar het gelijknamige Crowley-boek moet refereren, vooral ook omdat het Aiwass Prophet logo (dat ook op jullie myspace page staat afgebeeld) ook op de cover van “The Book Of Lies” van Crowley staat afgebeeld. Vertel eens wat meer over dat nummer en was het een gewilde strategische opzet om het album te openen en te sluiten met een track die refereert naar een Crowley boek? Het kan haast niet anders. Wat zit daar achter?

Didier: Het zijn de eerste twee nummers die ik gemaakt had. En het leek mij wel passend om de cd te openen en te sluiten met een boek, maar veel strategie zit er voor de rest niet achter.
Vooral “The Book Of The Law” is een grote inspiratiebron geweest voor deze cd.

Bij de eerste en laatste track is het wel heel duidelijk, maar zitten er tussendoor in de andere tracks soms ook nog referenties naar Crowley?

Didier: Buiten “Mome Raths” zijn er geen bewuste verwijzingen meer, maar ik ben ervan overtuigd dat er onbewust toch nog enkele zullen tussenzitten. Dat is het nadeel van geïmproviseerde lyrics. Achteraf weet ik de tekst soms zelf niet meer.

Ook jullie naam Aiwass Prophet haalden jullie van Crowley. Waarom kozen jullie juist die naam? Wiens idee was dat?

Saby: Dat was het idee van Didier. Toen hij pas begon met dit project was hij verdiept in “The Book Of The Law”. Dus hij vond het niet meer dan passend dat hij het project naar één van zijn muzen noemde.

Didier: De figuur van Aiwass was inderdaad een grote inspiratiebron. En aangezien ik het merendeel van zijn ‘filosofie’ wel kan appreciëren, werd het dus Aiwass Prophet.

Wat geloof je eigenlijk van het verhaal van Crowley dat “The Book Of The Law” hem in 1904 in Cairo werd gedicteerd (letterlijk, door een stem!) in drie sessies van één uur door de entiteit Aiwass op drie opeenvolgende dagen van 12 tot 1 uur ‘s middags? Is Crowley een ordinaire oplichter?

Didier: Ik geloof dat hij zijn vrouw gedrogeerd heeft en haar geraaskal heeft genoteerd. Ik denk dat Crowley een even grote oplichter is als de auteurs van de Bijbel. Maar bij beide boeken zijn het niet de auteurs maar het eindresultaat dat telt. En dat mag er wezen.

Wat fascineert jullie zelf zo aan Crowley? Zijn het vooral zijn werken of ook de figuur Crowley zelf?

Didier: Vooral “The Book Of The Law” intrigeert me. De manier waarop de evolutie van de mensheid wordt afgebeeld, daar kan ik me volkomen in vinden. De andere werken, vooral degene die zich toespitsen op de kabbala, kunnen me niet boeien. En Crowley zelf is wel een fascinerend persoon, maar meer ook niet.

Die Crowley fascinatie hebben jullie gemeen met wel meer artiesten in het zwarte genre, van Coph Nia en Psychonaut over Current 93, Coil en Genesis P. Orridge tot Killing Joke en Fields Of The Nephilim. En natuurlijk niet te vergeten yelworC (die naast een bandnaam die Crowley achterstevoren spelt, zelfs een release hebben die “A.I.W.A.S.S.” heet!). Heb je een verklaring voor de populariteit van Crowley in deze kringen?

Didier: Hij was de eerste die naar voor kwam met antichristelijke ideeën en idealen. Dus is het niet meer dan logisch dat hij in het ‘zwarte wereldje’ zo wordt verheerlijkt. Een beetje zoals Johnny Cash in de neofolk scene. 

Wat gebeurt er zoal op een zondagmorgen in Polen? (De vraag verwijst naar de song “Sundaymorning In Poland” op “Cure For Cancer”, nvdr).

Saby: Hetgeen dat je op het liedje kunt horen, namelijk een Poolse mis met op de achtergrond een baby die aan het huilen is. En waarschijnlijk een familiebezoek, zoals overal wel wordt gedaan op zondag.

Waar komen de ‘mis’-samples en de ‘kinder’-samples eigenlijk vandaan?

Saby: De ‘mis’-samples zijn effectief origineel en hebben we opgenomen op een mooie zondagochtend in een Poolse kerk in Antwerpen. De week erna zijn we naar een Noorse kerk getrokken. De ‘kinder’-samples zijn afkomstig van een cd die gemaakt is om embryo’s die in moeders buik zitten te relaxeren.

Didier: Ik vind het inderdaad heel leuk om met authentieke samples te werken. Zo heb ik ooit 50 € betaald voor een interview met een prostituee, helaas was haar Engels zo slecht dat de samples bijna niet bruikbaar zijn. Maar het was wél leuk.

Hoe kwamen jullie op het Silken Tofu label terecht?

Didier: Lang leve MySpace! En meer was er niet aan

Wat mogen we verwachten van het optreden op 10 oktober in Gent? Is dat jullie eerste optreden?

Didier: Dat zou ik zelf ook wel willen weten.  Ik heb een selectie gemaakt van de nummers die bij mij muzikaal de sterkste emoties oproepen en daarop ga ik live om het geheel echt te houden gewoon een tekst improviseren. Dus we zien wel wat het zal worden. Ik kan wel de nodige dosis zelfhumor garanderen. Het is inderdaad het eerste optreden, hopelijk niet het laatste…

Nog plannen voor de (nabije) toekomst?

Didier: De tweede cd gereleased zien, maar dat zal van Silken Tofu afhangen .
En misschien hier en daar nog een optreden, we zien wel.

Saby: Op het moment gaan we ons voornamelijk bezighouden met ons nog naamloos neofolk project.

Bedankt voor het interview en tot in Gent!

Wij zullen er zijn!

Henk Vereecken

http://www.myspace.com/aiwassprophet

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...