casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

FEAR CULT
I’m the latest fashion… Your deepest passion… Upon your wall (cross) I’m hung…But like fashion trends…When the passion ends… People like me die ...
01/01/2004
 Bookmark and Share

Fear Cult. Het kon de naam van een oergezellige B-horror film zijn of van een staaltje Italiaanse exploitatie cinema, maar de naam kleeft ook bijzonder goed op de goth outfit en de muziek van de clan rond Matt Riser. Fear Cult’s muziek, dat reeds sedert begin van de jaren ’90 in de wereld wordt geslingerd, valt prefect te rijmen met het authentieke death rock geluid waarop ons actueel nog wel meer (Amerikaanse) groepen trakteren, al kruidt Fear Cult één en ander met een snuifje elektronica waardoor de sound veeleer als een frisse wind doorheen de scene waait dan als de rottende stank van goedkoop plagiaat of creatieve impasse. Als trouwe lezer hebt u onze jubelzang bij de cd-recensie kunnen lezen (Dark Entries nr. 45), en wanneer wij enthousiast zijn leggen we graag ons oor eens te luister bij de persoon achter de muziek, in dit geval Matt Riser die – hoewel niet bijzonder spraakzaam – toch een tipje van de Fear Cult sluier voor Dark Entries oplicht.

Ik zeg Fear Cult en wat zegt u dan?

Matt Riser: Euhm, dat ben ik , Matt Riser (zang), Van Shock (gitaar), Secret Sin (achtergrond vocalen en synths), Nikki Star (achtergrond vocalen en bas) en Tony Havoc (drums). Tenminste dat is Fear Cult op dit moment, Fear Cult is al door meerdere bezettingswissels gegaan want het is niet altijd evident, verschillende ambities en karakters blijvend met elkaar te verzoenen.

Fear Cult bestaat reeds sedert de beginjaren ’90. We moesten evenwel wachten tot dit jaar het officiële debuutalbum “Visionary complex” verscheen. Mijn eerste wat evidente vraag is dan ook… Waarom duurde het zo lang, wegens de vele wissels in de bezetting? Een keuze voor kwaliteit in plaats van kwantiteit?

MR: Ik wenste dat het een bewuste keuze voor kwaliteit in plaats van kwantiteit betrof, doch jammer genoeg waren er lang voor “Visionary garden” een handvol independent releases die zacht uitgedrukt niet meteen uitblonken in professionele productiestandaarden. Doch in die tijd kon het niet anders, het was dat of niets en deze albums werden bij de fans en in de pers vrij goed ontvangen.

Jaag ik jou op stang als ik Fear Cult omschrijf als een death rock formatie met een voorliefde voor elektronica?

MR: Integendeel, ik denk dat dit een eerlijke beschrijving is van onze muziek. Zelf hou ik er niet zo van om m’n muziek met woorden te omschrijven, temeer daar muziek evolueert en ik nooit weet hoe we morgen zullen klinken. Dus jouw omschrijving gaat misschien in hoofdzaak op voor het album “Visionary complex”, maar misschien moet het bij een volgend album bijgestuurd. Al zal Fear Cult altijd donker en glamourous blijven.

Telkens wanneer ik naar “Visionary complex” luister, en dat gebeurt regelmatig de laatste tijd, maak ik een vergelijking met de glamour van London After Midnight en de prettig gestoorde waanzin van Cinema Strange, hoewel Fear Cult me zowel muzikaal als tekstueel meer met de beide benen op de grond lijkt te blijven en zichzelf een minder pathetisch aura aanmeet dan London After Midnight. Ben je het hiermee eens?

MR: Euhm, ik weet niet wat ik hier op moet zeggen eigenlijk…

Laat me het dan iets (of veel) algemener houden. Zie je Fear Cult als een deel van de gothic beweging?

MR: Dat zeer zeker, zelfs al zouden we geen deel willen uitmaken van de gothic beweging dan zouden we dat louter om de feiten toch zijn. We kleden ons gothic en staan voor donkere en romantische muziek. Wellicht is er geen enkel aspect van Fear Cult dat niet met het gothic idioom wordt geassocieerd. En da’s goed zo. We kennen ons publiek (we zijn het eigenlijk ook zelf) en weten hoe hen te bereiken. Persoonlijk hou ik ook zeer van de gothic scene omdat het de enige scene is waar je ondanks immense verschillen in imago, geluid, ideeën,… toch opgenomen blijft in ‘de beweging’. Alien Sex Feind bijvoorbeeld ziet er niet alleen totaal verschillend uit dan the Sisters Of Mercy maar klinkt ook duizend maal anders en toch zijn het beide sleutelgroepen in de gothic scene, of ze dat nu graag hebben of niet.

Amerkaanse gothic groepen lijken me eerder voor een traditionele gothic bendaring te kiezen terwijl er in Europa meer hybride vormen zijn en sommigen zelfs resoluut voor gothic metal (wat soms ook al gewoon gothic wordt genoemd) of pure elektronica kiezen. Iets wat bij de populaire media vaak in betere aarde valt. Hoe kijkt de reguliere media in Amerika aan tegen de gothic cultuur?

MR: Voor mij is er nooit echt een traditioneel gothic geluid geweest, maar was het van in den beginne een zeer diverse beweging… Ik weet derhalve ook niet wat een traditionele benadering inhoudt. Maar om op het tweede deel van je vraag te antwoorden, de reguliere Amerikaanse media houdt er zo z’n eigen ideeën op na omtrent wat goth is en wat niet. Voor hen is het Marilyn Manson, Slipknot en Korn. Het gaat over geweld, het op een hoopje schieten van medestudenten. Ze hebben geen enkel flauw benul waarover het echt gaat en zijn ook niet geïnteresseerd om die houding bij te sturen. Het is veel opwindender voor hen, en jammer genoeg ook een groot deel van hun lezerspubliek, om te geloven dat we effectief bloed drinken en naar heavy metal luisteren terwijl we het zoveelste moordplan beramen.

Dat klinkt nog een stukje verontrustender als bij ons… en toch zweren jullie bij een wel zeer authentiek gothic imago.

MR: Ik zal eerlijk zijn. Voor Fear Cult is imago even belangrijk als de muziek, een 50/50 verhouding zeg maar. Het gaat om het totale plaatje, een sfeer die wordt gecreëerd door muziek én imago.

Laten we het nog eventjes over het “Visionary complex” album hebben. Moeten we dit album beschouwen als een soort best of van de afgelopen 10 jaar?

MR: Neen niet echt. De meeste nummers zijn speciaal voor het album geschreven maar het heeft, Fear Cult eigen, een tijdje geduurd vooraleer ze behoorlijk waren opgenomen. We speelden wel met de intentie een aantal oude Fear Cult nummers te hernemen voor dit album maar we hadden er gewoon het budget niet voor.

Op welk nummer van “Visionary complex” ben je het meest trots?

MR: Weet ik niet. Ik vind ze om verschillende redenen allemaal leuk… Het is zo’n beetje als een moeder vragen wie haar favoriete kind is. Alhoewel, mijn moeder zou je ongetwijfeld vertellen dat ik haar lievelingskindje ben J.

Ik hou vooral van “If you’re watching” omdat de tekst me zoiets lijkt te zeggen als; ook al zien we er anders uit we zijn net als ieder ander en delen dezelfde angsten, dromen, passies, twijfels,.. en ook “She loves me not” en “Sleepless nights” behoren tot m’n favorieten van het album.

MR: Da’s een interessante benadering van het nummer… Verder heb je een zeer goede smaak.

Er staan tevens drie covers (“Sex beat”, “Safety dance” en “Boys and girls”) op “Visionary complex”. Wat heeft Fear Cult met covers?

MR: Niks bijzonders, maar er is ongetwijfeld wel een reden waarom we precies deze nummers coveren al ben ik deze al lang weer vergeten wat er op wijst dat ze ook wel niet zo belangrijk zijn geweest. Wat ik wel weet is dat het stuk voor stuk in hun originele versies briljante nummers zijn.

Welke verwachtingen koester je bij “Visionary complex”, hoe is het album in Europa en Amerika onthaald?

MR: De verkoopstabellen volg ik echt niet. De muziekindustrie is heden ten dage toch een smakeloze grap dus verkoopscijfers zijn voor mij geen punt. Het is eerder iets voor de labelbazen om van wakker te liggen. Wat mij wel boeit is wat de mensen die het album kopen er van vinden, of ze er van houden of niet en waarom. Maar of dat er nu veel of weinig mensen zijn maakt voor mij niet echt uit.

Hoe ziet de toekomst er voor Fear Cult uit na “Visionary complex”?

In Amerika hebben we bij Cleopatra een deal getekend voor 3 albums, “Visionary complex” is daar het eerste album van. We hopen volgende jaar opnieuw een album op te kunnen nemen, maar hoe dat contractueel allemaal is bepaald hoef je mij niet te vragen. Ik ben echt niet geïnteresseerd in die dingen. Wanneer een volgend album in Europa verschijnt hangt af van het licentiecontract met ons Duits label denk ik.

Bestaat er een kans dat we in de nabije toekomst Fear Cult live aan het werk kunnen zien in Europa, of beter nog, in België?

MR: Ik zou met Fear Cult dolgraag door Europa toeren, maar sommige dingen zijn nu éénmaal veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik nodig hierbij graag alle promotors uit om me met hun wensen te contacteren!

Zijn er naast Fear Cult nog andere Amerikaanse gothic groepen die je Dark Entries en onze lezers met een gerust geweten kunt aanraden?

MR: Neem regelmatig een kijkje op New Grave en kijk welke groepen er aan bod komen. Ja, ik ben naast muzikant ook uitgever van het gothic magazine New Grave. De groepen die er aan bod komen zijn echt de moeite en bijna uitsluitend Amerikaans (Tragick Black, Black Jack, Thirteen13, Dir En Grey, Covet, Astro Vamps, Screams For Tina, …)

We doen dit interview op 11/9, niet meteen een dag als alle andere…

MR: That was a shitty day wasn't it?

Foto’s; Cyndee Arroyo

Interview uit Dark Entries nr. 46 / december 2003

http://www.fearcult.com

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...