casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

443 items

   

Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma)
...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...
22/10/2021, Jan Denolet
 Bookmark and Share

22/10/2021 : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...
Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee…

Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen vanuit de zaal reeds de eerste flarden muziek de foyer binnen waaien, dus geen tijd verliezen… …om kennis te nemen van het voorprogramma… Ik was niet op de hoogte van een voorprogramma en dan is het altijd even balen omdat het wachten op de band waarvoor je komt nog wat langer duurt. Een bezetting met 2 keyboardspelers, een drummer, een gitarist en… een schilder…?? Niet echt gebruikelijk, dus een meer oprechte interesse werd gewekt… De bezetting bleek niet het enige ongebruikelijke te zijn aan Peenoise. Laten we beginnen met de podiumoutfits : bijna allen hadden de heren van Peenoise een ruimvallend open vest aan, met op de achterkant een abstract schilderij, wat op zijn manier ook aan gaf dat bij Peenoise het evenzeer draait om het visuele (de live schilder) als om het auditieve. Wat dat auditieve betreft : tijdens hun set werd duidelijk dat de heren lak hebben aan al te conventionele songstructuren en hoe men zijn instrumenten gebruikt. Dit werd duidelijk toen alle spelende leden tegelijk op blokfluiten met en door elkaar een -coherente- kakafonie ten beste gaven, die me hier weer maar eens laat knipogen naar the idiot flute players of Nyarlathotep van H.P.Lovecraft. Niet dat Peenoise over kwam als een stelletje idioten… Integendeel! Hun muziek is eigenzinnig, origineel, off the beaten track… geheel hun eigen ding…! Nummers als The Core en Don’t See (u ziet, we hebben huiswerk gedaan) waren juweeltjes die een eigen visie weerspiegelden van hoe elektronische popmuziek ook kan klinken. Het siert Peenoise ook dat ze zorgvuldig omspringen met ritme en leemtes die niet opgevuld hoeven te worden. Elektronische muziek die liefhebbers van The Knife en ook de Tin Drum-periode van Japan best wel eens zouden kunnen smaken. En op een of andere manier was het sferische Requiem for a Milkman ook al een goede sfeerbrenger naar de klanklandschappen waar Flying Horseman ook graag mee experimenteert…

Flying Horseman en experimenteren, het gaat goed samen… Hoe zich dat verzoent met het meer toegankelijke materiaal van het nieuwe album Mothership was een vraag die snel een antwoord zou krijgen…

Met de eerste tonen van Citizen werd, net als op het album, de aftrap van deze thuismatch gegeven én werd bovengenoemde vraag al meteen beantwoord : hoewel het materiaal op het album structureler en toegankelijker dan ooit klinkt, live doet Flying Horseman gewoon waar ze zin in hebben en wordt een uitstapje naar de effectenpedalen en dito niet geschuwd. Ook opvolger Hotel en nummers als Secrets en Flare overstegen hierdoor de op zich toch ook al prima albumversies. Uit albumrecensies van de collega’s mocht men hier en daar het woord funky weerhouden en dat gold zeker voor vooruitgeschoven single Set / Reset. Ik ga niet de reeds voorgekauwde vergelijking maken met bepaalde postpunk artiesten, maar Bert Dockx en de zijnen verloochenen hun helden niet… Feit is dat het duo Mathias Cré (bass) en Alfredo Bravo (drums) meer dan ooit onontbeerlijk zijn om een voldoende tegenwicht te bieden waartegen Bert Dockx zijn gitaarcapriolen kan laten knetteren. Met het meer sferische Where Do You Live werd het materiaal van Mothership afgesloten om samen met Flying Horseman terug in de tijd te gaan. Private Isle van Rooms/Ruins was slechts één album terug en daarna namen we een sprong verder in de tijd. Wanneer Loesje Maieu de handgong ter hand neemt dan weten we hoe laat het is : t.m.l., de opener van het album Twist uit 2012… Veel bijval vanuit het publiek, dat duidelijk appreciatie had voor dit uitstapje. Album Night Is Long tekende aanwezig met Faithfully Yours en zijn titelnummer, het laatste weer een dankbaar moment om te gaan experimenteren. Tijdens dit lange nummer begon ik me te storen aan het ongegeneerde geroezemoes in de zaal, op een moment dat de groep nauwgezet bezig was met toch een van hun beste maar edoch rustiger nummers. Mensen, het is voor iedereen lang geleden en zeker voor de artiesten die stonden te popelen om terug op een podium te kunnen staan… so if you meet them : have some courtesy, have some sympathy… have some taste… Maar boven hen uit beginnen tateren getuigt van weinig smaak (noch respect), me dunkt…

Bert Dockx had ergens onderweg ons zijn excuses aangeboden voor zijn podiumprésence, die door lichamelijke klachten ‘nog meer statisch dan anders’ was, maar had hij het niet gezegd het ware niet geweten. En het is een van die gitaristen waarvan ik ook niet onmiddellijk een duckwalk zou verwachten, maar je weet maar nooit…

Alleszins wél bewogen was de eerste toegift onder vorm van Brother, altijd een festijn. Temeer omdat Loesje Maieu zich nu terug waagde aan de witch’s wail die het nummer een absolute meerwaarde geeft (Rose McDowall had trots geweest)… Laten we haar zus Martha ook belichten : nadat ze reeds afwisselend keyboard en gitaar had gecombineerd met haar zang deelde ze voor de tweede toegift het podium met enkel nog zus Loesje en Bert Dockx, nadat de heren van de ritmesectie zich bescheiden terug hadden getrokken. In deze intimistische setting kregen we America Is Dead, een nummer dat om terechte redenen een vaste plaats gekregen heeft op de setlists van een iets langer dan tienjarige carrière. Met 3 stemmen en een gitaar kregen Dockx en zijn geheime wapen de zaal deze keer wél muisstil… Laat het nog eens gezegd zijn dat de stemmen van de zussen Martha en Loesje Maieu goud waard zijn binnen het geheel dat Flying Horseman vormt. Met afsluiter Bitter Storm keerde Flying Horseman dan uiteindelijk weer terug naar zijn roots : het album Wild Eyes uit 2010 (misschien vind u nog ergens de recente herpersing op dubbel vinyl). Een waardige afsluiter van een setlist die naast een gedegen voorstelling van Mothership een eclectische greep deed uit oudere albums. Na deze geslaagde thuismatch vergaf ik ze met gemak dat ze niks gespeeld hadden uit persoonlijke favoriet City / Same City

Flying Horseman is terug naar buiten gekomen… en hoé… Het feit dat op de weg naar huis langzamerhand loodzware druppels ontaardden in een verfrissende plensbui die het stof van de straten veegde werd dan ook als symbolisch verwelkomd…

En ik ga het nog één keer zeggen : verliest u de naam Peenoise vanaf nu niet meer uit het oog…!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Mark E Moon - Lux Vindictae ep

Mark E Moon zou intussen geen onbekende meer morgen zijn, de groep rond Phil Reynolds en Mark Sayle, tegenwoordig uitgebreid met George Parson en Shelly Rourke, bracht reeds twee gewaardeerde albums uit en presenteert met deze “Lux Vindictae” een eerste ep in afwachting van het derde album waar momenteel hard aan wordt gewerkt. Meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dead Lights - Doom Doom Trash ep

De pientere lezer herinnert zich misschien nog mijn review van vorig jaar van deze Londense Dead Lights, dat wordt geleid door de uitgeweken Nederlander Richard Van Kruysdijk (Solar Lodge, Phallus Die, Palais Ideal, ...). Ik kwam toen op de term androgyne electro goth en deze nieuwe ep “Doom Doom Trash” lijkt dit alleen maar te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svntax Error - Message

Een vierkoppige gitaarband uit Sydney, Australië. Hun sound zit ergens tussen psychedelische post-rock en dark prog. De bezetting van Svntax Error bestaat uit Ben Aylward (gitaar en vocals), Matthew Syres (gitaar en theremin), Peter Yates (bass) en Ben Eadie (drums). Het lijkt wel of we bij Dark Entries tegenwoordig meer post-rock ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Cinemascope - A Crack On The Wall

Maar liefst 8 jaar zit er tussen het debuut van deze Cinemascope, het project van de Griekse dj en concert promotor Leo Skiadas en deze “A Crack On The Wall”. De kans is dan ook zeer groot dat u nog nooit van dit project heeft gehoord maar Wave Records gooit het nieuwe album bij Dark Entries binnen en dat ze gelijk hebben. Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : 7 Rainbows In Excile - Twilight Gymnastics

Een debuut en dus een band waarvan ik nooit eerder had gehoord deze 7 Rainbows In Exile, het project van een zekere Dancing Shade uit Servië, die in volle covid isolatie aan de praat raakte met een dubbel gehoornde demon. Hoorns, waarvan één paar vervaarlijk naar de buitenwereld reikt maar evenzeer een paar hoorns die de ...

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Leden van Pussy Riot ontvluchten Rusland

Ze spelen op vrijdag 20 mei in Het Depot in Leuven. Pussy Riot werd wereldberoemd als feministische punkgroep met radicale performances nadat ze een anti-Poetin gebed opdroegen in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Pussy Riot had het licht gezien in 2011 en was deel van de omvangrijke protesten die in 2011 en 2012 ontstonden toen Poetin ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : IC3PEAK stelt nieuwe plaat 'Kiss of Death' voor in de Botanique

Een Russische groep die u best in het oog houdt is IC3PEAK. Dit duo – dat eerder in de experimentele elektronica en witchhouse opereert – heeft het al aan de stok gehad met de Russische overheid. De tekst van het nummer ‘Смерти больше нет’ ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Russische avantgardegroep Shortparis komt naar de Botanique

De Botanique heeft duidelijk een oog op interessante Russische groepen uit de tegencultuur. Shortparis is zo’n grensverleggende groep, en ze komen op 24 september naar de Brusselse concertzaal. De groep ontstaat in 2012 in Sint-Petersburg en had van meet af aan de ambitie om een nieuwe muzikale taal te ontwikkelen. Dat deden ze door ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...