casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

429 items

   

October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem
Kali Yuga Über Alles!
06/10/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

06/10/2019 : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!
06/10/2019 : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!
06/10/2019 : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!
06/10/2019 : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!
FolkWorld, een Duits label dat ook al eens graag een concert organiseert luidde oktober in met een dubbele affiche. Op donderdag (de nationale Duitse feestdag) sloegen ze hun kampen onder de noemer October Chorus op in Mühltal (nabij Darmstadt) met behalve een andere headliner (Changes) dezelfde line-up. 's Anderdaags verhuisde het hele circus richting Antwerpen.

Ergens vonden we het wel jammer dat de Duitsers de Amerikanen van Changes voorgeschoteld kregen, en de Belgen het (weeral) met Rome moesten. Hierbij geen waardeoordeel over Rome vellend, maar Jerome Reuter en co waren al heel vaak te gast in ons land, wat van het in 1969 opgerichte (en een van de allereerste bands waar het neofolk label opgeplakt werd) Changes niet gezegd kan worden.

Toch zorgde FolkWorld voor een affiche waaraan we ons neofolk hart konden ophalen, met verder nog optredens van de nieuwe Belgische sensatie La Merde, het Poolse By The Spirits en een optreden van Awen, en de kans dat we die laatste in de buurt nog eens aan het werk zullen zien is uitermate klein en diende met beiden handen gegrepen te worden.

Zelf hielp ik een beetje mee met de voorbereiding van dit fijne initiatief. FolkWorld nam contact met me op met de vraag of ik geen leuke locatie en eventueel een Belgische band kende die in het concept zou passen. De keuze van De Wommel (een locatie die om begrijpelijke redenen steevast scoort bij neofolkers) en La Merde lag voor de hand, en werden dan ook meteen kenbaar gemaakt.

Toch vonden we het een beetje raar dat men er voor koos enkel kaarten in voorverkoop te verkopen, wie zonder kaart voor de deur zou staan zou, als we het goed begrepen, niet binnen mogen. Ik waarschuwde dat Belgen en voorverkoop een combinatie is die nooit gewerkt heeft, dat we een volkje van late beslissers zijn.

Zeker ook omdat het hier een genre betreft waar men in België sowieso niet warm voor loopt, en je hier steeds moet rekenen op de opkomst van Duitsers (en Nederlanders), maar die zouden naar alle waarschijnlijkheid niet zo ver rijden om nogmaals dezelfde groepen te zien. Toch werd onze goede raad met Duitse koppigheid in de wind geslagen. De voorverkoop was logischerwijs vrij tegenvallend, en toen we ‘s avonds in de Wommel aankwamen, en ik die dag zelf nog van een paar mensen de vraag kreeg gesteld of ze het er op zouden wagen alsnog proberen binnen te komen, stelde ik deze vraag aan organisator Carsten. “Ja natuurlijk, geen probleem, laat ze maar komen”, zie hij enthousiast. Al had hij dit beter zelf op voorhand gecommuniceerd, natuurlijk. Maar dat zijn foutjes waaruit je leert. Al wie kritiek heeft daag ik uit zelf eens iets dergelijks op poten te zetten, en we zullen erna nog eens babbelen.

Toch viel ons op dat er meer volk aanwezig was dan we aanvankelijk, alle voornoemde elementen in rekening houdend, dachten of zeg maar vreesden.

Dat het neofolk publiek zeer trouw is, werd eens te meer bewezen uit het feit dat het overgrote deel van het publiek uit Duitsers (jawel) en Nederlands bestond. Een ander bewijs, minder aangenaam weliswaar, was dan ook dat Belgen het genre stug verder blijven negeren.

Nochtans is de opener van vanavond, het Gentse duo La Merde, in staat om een brug te slaan tussen het neofolk genre naar een breder publiek. Door het clevere gebruik van (onderliggende) humor en hun zeer bescheiden (nergens voor nodig, jongens!) voorkomen, gepaard aan liedjes die soms heel kort maar vooral zeer gevarieerd zijn, stralen ze niets van het elitaire uit waarmee neofolk tot in den treure mee geassocieerd wordt.

We zagen een klein half jaartje geleden hun live debuut in de Kinky Star. Reeds een sterk staaltje van hun kunnen, maar mede door de zenuwen durfden er toen wel wat schoonheidsfoutjes tussen sluipen. Daarvan was vanavond helemaal geen sprake. De jongens zeiden me dat ze in de tussentijd enorm veel gerepeteerd hebben, en na amper 5 optredens klinken ze reeds als een goed geoliede machine, we hebben goed geluisterd en konden geen enkel foutje bespeuren.

Een domper was wel dat de keyboard van Jonah het had begeven, waardoor dit zeer fijne optreden vroegtijdig gestopt diende te worden. Doch geen nood, deze juiste groep op het juiste moment is niet alleen enorm productief (2 cassettes uitgebracht dit jaar, en de derde zit er aan te komen), we verwachten hen in de nabije toekomst nog op tal van podia te mogen begroeten.

By The Spirits is een eenmansproject van de Pool Michał Krawczuk dat ik dankzij een goede vriend uit Duitsland (en een autoriteit in de neofolk scene zijnde) leerde kennen. Hij gaf me er ooit een cd’tje van met de mededeling dat hij compleet gek was op deze mooie traditionele oerfolk. Zoals u in onze bespreking van het plaatje (We Are Falling) reeds kon lezen waren we het volmondig met hem eens.

By The Spirits haalt zijn inspiratie uit verschillende hoeken: gaande van Arktau Eos tot Coil en van Death In June tot Halo Manash. Steeds met een diepe eerbied voor de natuur. Een klein altaartje met brandende wierook waarachter de man met zijn gitaar stond verenigde deze twee werelden dan ook mooi. Hoewel live misschien niet de meest originele artiest, waren we erg te spreken over het sterke gitaarspel van Krawczuk en was het haast onmogelijk om niet beroerd te worden door deze uiterst eerlijke muzikant. Met een fijne cover van ‘Fire Of The Mind’ van Coil als dessertje!

De Amerikanen van Awen treden slechts heel sporadisch, wanneer ze dan zelfs België of all places aandoen, is dat voor ons reden genoeg om lichtjes euforisch te zijn.

Hun nieuwe album The Hollow In The Stone dat vandaag uitkomt, was dan ook een zeer goede reden om nog eens de planken te beklimmen.

Dit HAD een van de betere concerten van het jaar kunnen zijn, ware het niet dat we de geluidsman die verantwoordelijk was konden bestempelen als een ongelofelijke prutser!

Frontman Erin Powell kon er nog enigszins mee lachen, al was het toch maar groen. Ondanks dit euvel (waar het moeilijk naast kijken was) kregen we een sterke performance van deze Texanen in de typische Amerikaanse neofolk stijl (denk dan vooral aan een band als Luftwaffe en het hieruit ontsproten Et Nihil en de onvermijdelijke Boyd Rice/NON). Bij momenten hoorden we zelfs fragmenten die ons deden denken aan The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud, zeker wanneer Powells vrouw Katrin de vocalen voor haar rekening nam, die bewees over een uiterst sterke zangstem te beschikken. Wat schrokken we dan ook toen we in onze mijmering tijdens een rustig door haar vertolkt nummer bruusk wakker geschud werden door een ijselijke en keiharde schreeuw van haar! Verder onthouden we ook de sterke versie van ‘Sacrifice’ en mocht Jerome Reuter tijdens het laatste nummer Awen vergezellen (het nummer in kwestie is ook terug te vinden op hun nieuwe plaat).

Diezelfde Reuter mocht met Rome dus deze avond afsluiten. Rome is zoals het spreekwoord zegt niet op een dag gebouwd, wat ook van de stijl van deze Luxemburgers gezegd kan worden.

Net als Ordo Rosarius Equilibrio maakten ze de overstap van een in cultkringen “groot” label (Cold Meat Industry) naar een nog “groter” label (Ordo ging naar Out Of Line, Rome kreeg een aanbieding van Trisol). De sound van Ordo veranderde er niet drastisch onder, maar werd eerder enkel verrijkt. Bij Rome was er van neofolk steeds minder en minder sprake. Rome is de laatste jaren meer tot een echte rockgroep verworden, met diepe wortels in de postpunk. Wel krijgt zo het songschrijverschap van Jerome meer de kans tot ontplooiing, want wie niet inziet dat dit ruimschoots aanwezig is, is al ziende blind. Ook zijn creativiteit kent geen grenzen, want sinds de oprichting in 2005 tellen we heden ten dage maar liefst 17 studio albums. In dat opzicht is een verandering/verrijking van het geluid geen slechte zet, want niemand zit te wachten op een groep die steevast aan herhaling doet.

Het zegt nogmaals iets van de trouwheid van de neofolk fans, want die sloten ook vanavond hun “vriend” (want zo vond Reuter: “It’s great to be here among friends”) loyaal in de armen. De fans van het eerste uur werden ook niet vergeten en konden hun hart ophalen toen er hevig van jetje gegeven werd op de trommels in plaats van op de elektrische snaren. Ook een Dead Kennedys herwerking die omgedoopt werd tot ‘Kali Yuga Über Alles’ kon op veel bijval rekenen.

Zelf zagen we niet zo veel van de show, aangezien ik mezelf als vrijwilliger opgaf om een blokje achter de bar te helpen. Ook dat is trouw aan het genre, en een voorbeeld van wat men noemt “support your local scene”.

Want dit was weer een bijzonder geslaagde avond, onze dank was dan ook groot dat iemand zijn nek uitsteekt voor ons geliefde genre. Wat ons betreft mag FolkWorld in de toekomst meer van deze evenementen in onze contreien organiseren. Ook dan mag men naast op onze trouwe aanwezigheid ook rekenen op al onze steun.

Foto's door Brigitte Van Der Kuijl.

La Merde

By The Spirits

Awen

Rome

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Venin Carmin - Constant Depression

Na hun debuut “Glam Is Gone” dat door de gespecialiseerde pers met jubel werd ontvangen doet het trio met “Constant Depression” een gooi naar nog meer vergankelijke, aardse roem. Het trio Luna, Valentine en Fancois gooien met eigenzinnige cold wave en post punk riedels die vooral opvallen omdat de vocalen door de dames ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Inconsistent Jukebox - Gig Economy

Barry Snaith is niet voor één gat (lees genre) te vangen. Daartoe draait deze multi-instrumentalist al veel te lang mee. Als de ene helft van M1nk dat hij samen bestiert met Erica Bach bracht hij vorig jaar “em one one kay” (M1nk) uit dat hier bij Dark Entries op handgeklap werd onthaald, lees hier de review. Barry ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Lord Of The Lost goes classic met 'Swan Songs III'

Lord Of The Lost houdt niet van stilstand. In 2018 hadden ze nog een megasucces met 'Thornstar', een ambitieuze conceptplaat over de ondergang van de Pangeanen, een uitgestorven beschaving uit de oudheid. Hun nieuwe plaat heet 'Swan Songs III', en is dus het vervolg in de rij van de 'Swan Songs'-platen die Lord Of The ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Wave Invasion Online Festival (Palais Ideal, Alpahmay, Xtort...)

Wave Invasion is een bijzonder interessante organisatie. Opgericht vanuit Nederland als een bundeling van wavegroepen die samenspannen om concerten te organiseren en te spelen, telt de organisatie intussen ook al aardig wat Belgische groepen. Vanavond, zondag 31 mei, en niet toevallig omdat het eigenlijk Wave-Gotik-Treffen had moeten zijn, ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : 'WILMA determined protector' van Struggler is uit

Struggler maakt al sinds 1979 koude golven. Vanuit de beruchte Hamontse scene en meer bepaald café De Kwiet, waar ook De Brassers onheil veroorzaakten, heeft de groep rond René Hulsbosch Vlaanderen veroverd. De vroege jaren 80 zagen de singles 'Night Fever' en 'Wanted' verschijnen, maar vooral de plaat 'It ...

lees meer...
NIEUWS 30/05/2020 : Alternatieven voor WGT: Dark Stream Festival, online optreden Lacrimosa en goth-documentaire MDR

Het Wave-Gotik-Treffen gaat niet door, maar voor de fans zijn er toch wat zaken opgezet om vanuit hun kot het gevoel te hebben dat ze hieraan deelnemen. Veel groepen nemen deel aan het Dark Stream Festival, dat vanuit de Moritzbastei in Leizig uitgezonden wordt, en vandaag en morgen nog een hoop optredens, lezingen en meer gratis aanbieden. Lacrimosa, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pray For Sound - Waves

Deze post-rock band uit Boston brengt hun vierde full-length studio album “Waves” uit in partnerschap met de labels A Thousand Arms, Dunk! Records, en Post. Recordings. Ze noemen het hun meest ambitieuze productie tot op heden. “Waves” (9 tracks, 42 minuten) is de opvolger van “Monophonic” (2012), “Dreamer” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alone In My Room - Alone In My Room

Een lp, 10 nummers en ook weer geen lp, want een speelduur van nauwelijks meer dan 26 minuten. Meer nog, deze Alone In My Room is een nieuwkomer en deze titelloze ep (laat ik het dan zo maar noemen) is het debuut voor deze heren uit Fresno (USA). En wat voor één. Dank u Oraculo. Dit is authentieke cold wave, claustrofobisch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sydney Valette - Brothers ep (vinyl)

Dit één man project werd reeds in 2009 opgericht en lijkt nu eindelijk toch her en der wat populariteit te vergaren. Terecht. Ook ik was al eerder onder de indruk van de muziekjes van deze Parijzenaar. Muziekjes die zowel pittig dansbaar als dromerig melancholisch door de boxen waaien. Deze ep, slechts 200 exemplaren lijkt ...

lees meer...
NIEUWS 28/05/2020 : Nytt Land covert 'Ohne Dich' van Rammstein

Het is een merkwaardige cover. Nytt Land, het Russische duo dat traditionele folk en dark ambient combineert, neemt een nummer van Rammstein over. Ze doen dit uiteraard op geheel eigen manier. Wie dus wil horen wat Rammstein zou geven als het een folkgroep was geweest, kan maar beter even zijn oren spitsen. De opname is volledig live gemaakt, ...

lees meer...
INTERVIEW : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!

Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen ...