casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

443 items

   

Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour Plomb, Brussel)
Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
28/09/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

28/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour  Plomb, Brussel) - Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
28/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour  Plomb, Brussel) - Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
28/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour  Plomb, Brussel) - Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
28/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour  Plomb, Brussel) - Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
28/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Xavier Kruth & Crooniek, Nytt Land, Kollaps (26/09/2019, Centre Tour  Plomb, Brussel) - Een akoestische en een blazende Dark Entries redacteur, twee Russische sjamanen en een Australische orkaan... dit moet Brussel zijn.
Autorijden in Brussel: er bestaan aangenamere activiteiten, is de bedenking die we keer op keer maken wanneer we door onze hoofdstad rijden. Hoewel we hem niet graag gelijk geven, kunnen we net als Trump op dat vlak geen beter omschrijving vinden dan “hellhole”.

Maar goed, laat ons daar niet verder over uitweiden, we vonden een parkeerplaats en waren zelfs op tijd, dat was het voornaamste.

Een grotere domper was dat hoofdact Lingua Ignota op het laatste moment afgezegd had. Tja, artiesten en labiliteit, het is geen nieuw gegeven, zoals Wim Pauwels (Silken Tofu), ook vanavond aanwezig om ‘zijn’ (vroegere signing) Kollaps aan het werk te zien, als ervaringsdeskundige lachend opmerkte.

Naast Peter De Koning bestaat onze redactie uit nog meer lieden die wel eens op het podium zelve plaatsnemen. Zo zag u onlangs op Summer Event in Schoten Danny Quetin als een ware Bart Kaël (of is gezien zijn afkomst Luc Appermont meer van toepassing?) het zaakje aan elkaar babbelen, en Xavier Kruth lukte het zelfs om op het WGT op te treden. Weliswaar niet op de officiële affiche, maar daar malen we niet om. Ook zagen we hem meermaals aan het werk als gitarist bij Kinderen Van Moeder Aarde en trekt hij ook meer dan zijn plan solo met zijn aangename luisterliedjes.

Vandaag mocht Xavier deze editie van de Fantastique Night (nummer 61 alweer) aftrappen, en zou dit deze keer niet in zijn eentje doen. Xavier Kruth en Crooniek lazen we op de affiche. Crooniek werd opgericht in 2005 uit de moederschoot van de Koninklijke Fanfare De Eendracht van Kampenhout. Hun optreden met onze eigenste Xavier was immers niet de eerste keer dat dit zevenkoppige ensemble aan de slag ging met een singer-songwriter. In 2017 brachten ze voor een kunstproject rond dementie hun eerste lied ‘Ik Weet Dat Ik Vergeet’ uit, samen met Olivier Soil. Na de positieve respons smaakte de samenwerking tussen de singer-songwriter en het blazersensemble naar meer. Dit leidde tot een eigen plaat vol aanstekelijke, Vlaamse fanfare poprock met invloeden uit zowat het hele populaire muzieklandschap.

Waarom niet nog eens overdoen, dus? En tussen deze blazers ontwaren we nog een bekend gezicht: dat van Gerry Croon. Onze collega richtte dit ensemble op in 2005 (u merkte het al aan de naam) en blaast zelf ook een eindje weg op zijn kornet. Om niet te veel verwarring te zaaien met het woord blazen en het duo Käell-Appermont enkele zinnen eerder, benadrukken we nog even dat de kornet van Gerry wel degelijk een koperblazer is.

Genoeg gedold, want op voorhand vroegen we ons af in welke mate dit ons zou kunnen bekoren. Wanneer er blazers in het spel zijn is het enthousiasme van ondergetekende door de band genomen ver te zoeken. Of je moet al van zeer goeden huize komen om me er van te overtuigen dat de combinatie tussen gitaarmuziek en blazers kan werken. Waarbij ik dan spontaan aan Calexico denk, en verder niet meteen op een ander voorbeeld kan komen.

Trump zal het vast en zeker beamen: Brussel, laat staan Leuven of Kampenhout zijn Amerika noch Mexico en we vreesden aanvankelijk dat een te grote wall of sound rond Xaviers breekbare liedjes deze misschien wel eens onrecht aan zouden kunnen doen. Want schreven we niet enkele jaren geleden in onze review van Xaviers concert tijdens Zeva’s expo: “Ga voor die cd, Xavier: gewoon akoestisch, zonder al te veel poespas, want op deze manier komen je prachtige liederen ten volle tot zijn recht.

Bij het betreden van Centre Tour à Plomb (inderdaad een nieuwe locatie voor de Fantastique Nights) viel ons niet alleen meteen op dat het hier een mooi en verzorgd zaaltje bleek te zijn, tevens leek het ons geluidstechnisch een helse karwei om een zootje ongeregeld van acht aanvaardbaar uit de boxen te laten knallen, daarbij nog eens rekening houdend met een plafond die vervaarlijk laag zijnde, wel eens serieus wat roet in het eten kon gooien.

En inderdaad, bij het openingsnummer ‘Partizanen Van De Volle Maan’, dat wij nochtans een zeer sterk nummer vinden, werd onze vrees bewaarheid.

Xavier is ook niet de meest toonvaste zanger, en wanneer hij moet opboksen tegen een complete blazerssectie durft dit op zich niet zo erge mankementje wel eens doorwegen. Niet dat toonvastheid als norm moet gelden, kijk naar Lacrimosa’s Tilo Wolff en Anne Nurmi waarvan bezwaarlijk gezegd kan worden de meest begenadigde zangers te zijn, maar die toch maar mooi voor een uitverkochte zaal vol Mexicanen of Aziaten spelen. Maar Xavier deed uitermate zijn best, en ging hierbij inderdaad soms uit de bocht, maar al doende leert men. Vergeet ook niet dat dit concert een allereerste try out was. Even dachten we aan de onlangs overleden Daniel Johnston, ook een zanger waar technisch gezien wat schaafwerk aan was, maar die bovenal erg eerlijke nummers schreef. Wat we ook kunnen zeggen van Xavier, al heeft hij gelukkig (voor zover we weten) nog al zijn tanden.

Eerlijk, het is een meer dan treffende omschrijving van deze performance en van de ietwat schuchtere jongen die op een bijna naïeve (niet slecht bedoeld) wijze zijn boodschap van liefde en vrede deze boze, wrede wereld instuurt was vanavond niets te merken: we zagen Xavier blinken van trots op het podium en de rol van frontman ging hem zeer goed af! Mooi om te zien en ook wel verrassend te noemen. We onthouden ook het nummer ‘Vrij Zinnig Lied’ dat met mooie dwarsfluit onze neofolk-ziel wist te beroeren en ook het afsluitende Franse lied dat Xavier in zijn eentje bracht. De cd waar we zo lang op zitten te wachten zal er komen, en zal opgenomen worden samen met Crooniek.

Toen was het de beurt aan Nytt Land, voor vrouwlief de reden van onze komst. Persoonlijk heb ik het serieus gehad met de hele lichting rituele bands die de laatste jaren als paddestoelen uit de grond komen geschoten. De Wardruna’s en Heilungs dezer wereld verkopen tegenwoordig zalen uit, en als deze trend zich blijft voorzetten zal dit het Russische duo Nytt Land ook wel lukken. Muzikaal klinkt het allemaal hetzelfde, en je kan op voorhand al voorspellen dat er keelzang, mondharp, trommel en veel schmink en een primitieve outfit bij komen kijken. Het rituele pad betreden is wat mij betreft dansen op een slappe koord, en wanneer dit op een (soms toch) subtielere manier gebeurd slaat dit aan bij mij (Hybryds, Ashtoreth, Anemone Tube, Arktau Eos, Ulf Söderberg,...), maar bij het vikingfetisjme van voornoemde drie bands gaan vooral mijn tenen krullen. Maar goed, dat is persoonlijke beleving. De meningen waren dan ook verdeeld, niet alleen stond er een aardig rijtje na afloop van het concert aan te schuiven bij de merchandising, tevens was er tijdens het optreden heel wat geroezemoes van babbelende mensen die zich doorheen de muziek mengde. Take it or leave it dus, waarbij ik voor het laatste kamp kies, ook al was de zangstem van de zangeres bepaald niet onaangenaam om te horen.

Een ander paar mouwen is Kollaps, wat een heerlijk gevarieerde affiche vanavond, zo hebben we het graag!

Wie Kollaps zegt, zegt Einstürzende Neubauten en dit niet alleen omwille van de wel zeer duidelijke verwijzing naar hun debuutplaat.

Zowel muzikaal waarbij deze Australiërs net zoals hun grote voorbeelden zich als volmaakte metaalbewerkers vertonen als uiterlijk, met frontman Wade Black in ware dandy stijl Blixa Bargeld naar de kroon tracht te steken.

Hun debuut Sibling Lovers, twee jaar terug uitgebracht op Silken Tofu (dat eerder ook de cassette Heartworms uitbracht), zorgde voor een fameuze aardbeving en deed België het trio in de armen sluiten, mede door de onophoudelijke tour die hen meermaals in onze contreien deed belanden. Amper twee jaar later kwam Mechanical Christ uit, de plaat van de bevestiging, dit keer op het ‘grote’ Cold Spring.

Laat je niet misleiden door het verzorgde uiterlijk van Wade Black, want bovenal is dit een opdondertje dat in plaats van met een diploma te zwaaien decibelmeters laat sneuvelen. Iets wat hem vanavond ook goed lukte want op het moment van schrijven suizen onze oren nog steeds na. We kregen vooral nieuwe nummers te horen, zoals een lang uitgesponnen versie van ‘Crucify’, althans dat is wat we doorheen de modderdikke geluidsbrij konden ontcijferen. Damien Coward wisselde af tussen het kloppen met een hamer op een ijzeren spiraal en gitaar, en wat klonk dit heerlijk. We vreesden aanvankelijk een beetje dat Kollaps een beetje te veel zou teren op hetgeen we er reeds van zagen, en hun kunstje aldus nog als weinig verrassend zou worden ervaren. Waren wij even mis! Kollaps toonde zich als een band die zich ontwikkeld heeft, en waarbij het intensieve touren hun allerminst belette om te blijven verbazen. Muziek moet een spiegel voorhouden, en dat doet Kollaps. Daarom ook misschien dat Nytt Land me in de verste verte niet kan boeien, want in hun spiegel vind ik geen enkel herkenningspunt. Het grauwe beeld dat Kollaps laat zien weet meer aanknopingspunten te raken. Wanneer daarbij ook old school en moderne industrial een zeer smakelijk huwelijk aangaan kunnen we alleen maar vol lof zijn. In die mate zelfs, dat we haast vergeten dat we toch vrij pissig waren voor de streek die Lingua Ignota ons lapte. Na een passage in het Antwerpse Bos daags na Brussel speelt Kollaps nog twee shows in België (op 3 oktober in de Kortrijkse Pit’s en op 6 oktober in de Kinky Star), mis het niet!

Nytt Land

Kollaps

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2022 : Black Planet: Nieuw boek over de opkomst van The Sisters of Mercy!

The Sisters Of Mercy zijn ongetwijfeld een van de meest invloedrijke bands van de zwarte scene. Nu verschijnt "Black Planet", een nieuw boek over de opkomst van de band. Weeral een boek hoor ik je zetten? Klopt, dit is zeker niet het eerste. Deze ‘Black Planet’ staat bol met interviews die een nieuw licht werpen op de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ultra Sunn - Night Is Mine ep (Vorwrts edition)

De aandachtige lezer denkt nu meteen, hé hadden we niet eerder een review van deze “Night Is Mine” van het Brusselse Ultra Sunn? Klopt helemaal, want reeds in maart vorig jaar verscheen de gelijknamige 12 “ op vinyl bij het Spaanse Oraculo Records. Bij Cold Transmission, herneemt men deze 12” en voegt er nog ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : R.I.P. Vangelis (1943-2022)

We zijn nog niet bekomen van de dood van Klaus Schulze en daar legt een andere grondlegger van de synthesizermuziek het loodje. De Griek Evángelos Odysséas Papathanassíou (Vangelis) werd geboren op 29 maart 1943. Vangelis was een autodidact die amper noten kon lezen. In zijn twintiger jaren raakte hij al enorm ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Wijzigingen aan Sinners Day line up zomer en winter

Wellicht was u reeds op de hoogte van de hospitalisatie van Front 242 zanger Jean-Luc De Meyer. Een aantal concerten van Front 242 werden hierdoor reeds geannuleerd en ook de geplande passage op Sinner’s Day van vrijdag 24 juni aanstaande verdwijnt nu van de agenda. Het concert werd verschoven naar de wintereditie van Sinner’s ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Gert viert drie jaar nuchterheid met gratis downloads uit komende plaat

20 mei is een speciale dag voor Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk of Gertje Anarchie. Gert is dan namelijk exact drie jaar gestopt met drinken. Dat viert hij uiteraard met muziek. Gert heeft namelijk net een nieuwe plaat ingeblikt die in augustus zal verschijnen. Het is naar de mening van al wie hem al heeft gehoord de beste Gert-plaat aller ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mark E Moon - Lux Vindictae ep

Mark E Moon zou intussen geen onbekende meer morgen zijn, de groep rond Phil Reynolds en Mark Sayle, tegenwoordig uitgebreid met George Parson en Shelly Rourke, bracht reeds twee gewaardeerde albums uit en presenteert met deze “Lux Vindictae” een eerste ep in afwachting van het derde album waar momenteel hard aan wordt gewerkt. Meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dead Lights - Doom Doom Trash ep

De pientere lezer herinnert zich misschien nog mijn review van vorig jaar van deze Londense Dead Lights, dat wordt geleid door de uitgeweken Nederlander Richard Van Kruysdijk (Solar Lodge, Phallus Die, Palais Ideal, ...). Ik kwam toen op de term androgyne electro goth en deze nieuwe ep “Doom Doom Trash” lijkt dit alleen maar te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svntax Error - Message

Een vierkoppige gitaarband uit Sydney, Australië. Hun sound zit ergens tussen psychedelische post-rock en dark prog. De bezetting van Svntax Error bestaat uit Ben Aylward (gitaar en vocals), Matthew Syres (gitaar en theremin), Peter Yates (bass) en Ben Eadie (drums). Het lijkt wel of we bij Dark Entries tegenwoordig meer post-rock ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Cinemascope - A Crack On The Wall

Maar liefst 8 jaar zit er tussen het debuut van deze Cinemascope, het project van de Griekse dj en concert promotor Leo Skiadas en deze “A Crack On The Wall”. De kans is dan ook zeer groot dat u nog nooit van dit project heeft gehoord maar Wave Records gooit het nieuwe album bij Dark Entries binnen en dat ze gelijk hebben. Voor ...

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekrane een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
INTERVIEW : HGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...