casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

425 items

   

Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel)
Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.
16/01/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

16/01/2019 : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.
Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden we dankzij een gelukkige speling van het lot rekenen op een rituele invulling aangezien vandaag de Russische monniken van Phurpa geprogrammeerd stonden in de Brusselse Magasin4.

Om het allemaal een beetje meer cachet te geven besloten we mooi op tijd te vertrekken zodat we in de gelegenheid waren om de concerten te combineren met een etentje vooraf.

Dat was echter buiten de mistroostige buurt gerekend alwaar het vinden van een ietwat geschikte eetplek vruchteloos afliep.

Aan halal voedsel geen gebrek, maar wij eten geen vlees om de enige juiste reden (de ethische). Eetplekken waar kaarslicht vervangen is door TL lampen en de ramen afgeplakt zijn om de groezeligheid van het goedkope interieur te verdoezelen dragen daarenboven ook niet bepaald mee aan een romantisch kader. Van ellende, en omdat onze blaas ondertussen zowat op springen stond, hebben we het dan maar beperkt tot een drankje in een café. Een aan de buitenkant op het eerste gezicht nog ietwat redelijke zaak, maar de plaatselijke couleur locale en de wel zeer nerveuze medewerkers waren haast een bevestiging dat het etablissement een of andere dekmantel moest zijn. Je moet haast een extreem naïef zonnekind zijn om niet depressief te worden hier in Schaarbeek, dat op ons overkomt als het riool van Brussel. Het Brussel uit de liedjes van Brel is vervangen door op autotune aangedreven pseudo hiphop die door speakers schalt die in de straten opgehangen zijn. Snel weg van hier, hopende op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

De avond werd geopend door het Duitse eenmansproject Skrei (de in Berlijn residerende Italiaan Guiseppe Capriglione). Klein van gestalte maar groots in zijn muziek, zo bleek al snel.

Skrei is een nieuwe naam die vanf 2016 naast een CDr ook enkele split-cassettes uitbracht (samen met namen als Emerge, Drekka, Pilars And Tongues en Sa Bruxa). Binnenkort komt zijn nieuwe cassette Harsh Romanticism uit. Met een langgerekte massieve drone zette hij meteen de toon. Na een tijdje kwamen hier vlijmscherpe geluidjes bij alsook een stem die in het Duits woorden declameerde. Uw kind eerste woordjes leren met Skrei? Het kan, maar we raden oorbescherming aan. Toen tijdens de tweede helft van de set de drone minder daadkrachtig bleek dreigde hij ons eventjes te verliezen maar wist dit op het einde meer dan recht te trekken door voluit het noise gebied te verkennen.

Het eerste optreden dat we zagen in 2019 was al meteen een schot in de roos.

We misten wel het gebruik van visuals die dit ongetwijfeld naar nog grootsere hoogten zou kunnen brengen. Tegen het einde van de set werd de naam Skrei pas duidelijk zichtbaar op het achtergelegen scherm, sowieso een naam om te onthouden.

Dat visuals in dit experimentele genre een absolute meerwaarde zijn, dat had The Nent beter begrepen. De man achter dit project, Vince Gagliardi, is naast muzikant immers ook een 3D artiest, wat resulteerde in zeer mooie beelden die zijn geluiden mochten begeleiden.

Gagliardi verzamelde de afgelopen 15 jaar griezelige field recordings en heeft een grote passie voor gebroken ambient texturen. Met de combinatie van deze twee tracht hij emotionele levensfasen te documenteren.

Door middel van live percussie wil hij met zijn audiovisuele project The Nent op synthetische wijze geluid en beeld activeren.

Het eerste nummer was opvallend songgericht en combineerde het aangehaalde drumspel met uiterst inventieve elektronica. Het was drie lange nummers heerlijk verdwalen in dit ‘Vacuum’, meteen ook de titel van het laatste nummer van zijn set.

Boventoonzang is geen unicum dat aan de Mongolen toebehoort. Ook de Russische buren kennen er iets van, zo bewijzen ons de monniken van Phurpa.

Een collectief dat dankzij hun enorme vlijt wat albums uitbrengen betreft al vaak de revue passeerde op onze pagina’s. Over de werkwijze van Phurpa valt heel wat te vertellen, wat ook al uitvoerig gebeurd is in de cd besprekingen alhier. Ik verwijs dan ook even door naar de hieronder geplaatste links om een beter zicht te krijgen op deze monniken die de Bön traditie hoog in het vaandel dragen.

Persoonlijk was ik, afgaande op hun platen, nog niet helemaal overtuigd van Phurpa. Een beetje variatie had namelijk wel gemogen zeker als je om de haverklap met nieuw materiaal komt aanzetten. Hoewel het meerendeel van deze albums live opnamen betreft, leek het me toch dat wanneer je zo’n Phurpa ritueel (want zo dien je hun muziek te zien) live zou meemaken dit onvermijdelijk een intense ervaring zou zijn.

Allereerst en vrij logisch klonk de diepe stem van Alexia Tegin live via de fantastische geluidsinstallatie van Magasin4 nog indrukwekkender dan op plaat. Dit handelsmerk van Phurpa zal tot ieders verbeelding spreken, want is even opvallend als de wijnvlek van Gorbatsjov.

De obligate aanwezigheid van weelderig dampende en al even penetrant geurende witte salie nemen we er heel graag bij.

Phurpa gebruikt ook graag rituele instrumenten die ze maakten van dier- en menselijke beenderen. Vanavond kwam dit echter sporadisch naar voren, en sloeg men net zo graag op een grote trommel. Visueel mocht het allemaal wel ietsje meer zijn, want van de plaats waar wij stonden kwam het optreden nogal statisch over, waardoor men er niet in slaagde om onze aandacht vast te houden. Toen halverwege de set de zware basstem enige rust werd gegund en men een instrumentaal nummer aanhief, voelde dit dan ook als een welgekomen afwisseling. Maar ook de stem van Tegin kan je als instrument zien: later in de set kwam dit heel erg tot uiting wanneer de deze de confrontatie aangaat met de stem van een andere monnik die zich van een meer heldere variant bedient. De boventoonzang fungeerde hier als begeleidende bastoon en kwam op deze manier wat ons betreft beter tot zijn recht dan wanneer ze de hoofdrol helemaal naar zich toetrekt.

Een bezoekje aan het toilet sprak in deze boekdelen, terwijl Tegin de diepste diepten van zijn stembereik liet spreken trilde en denderde aldaar zowat alles wat los en vast zat in het kleinste kamertje.

Phurpa blijft zo een geval van hit or miss. Ofwel word je meteen aangegrepen door deze klanken en kan je alleen maar hopen dat deze grip stevig genoeg blijkt om je doorheen het hele ritueel te loodsen. Zelf bevonden we ons een beetje tussen de twee en hadden we hetzelfde gevoel als bij hun platen: indrukwekkend, maar een beetje meer afwisseling had gemogen.

Of misschien kwam het gewoon door onze ondertussen hevig knorrende maag dat we niet ten volle in dit ritueel geraakten. Indien dit geval zou wezen, nogmaals: damn you Schaarbeek!

Skrei

The Nent

Phurpa

Reviews Phurpa:

Mantras Of Bön

Rituals Of Bön I

Gyer Ro

Rituals Of Bön II

Ya Tog Rid Pa'i Gyer

Misericordia (met Mare Di Dirac)

Chöd

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
INTERVIEW : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen

New wave uit Noeveren (Boom)! Hun korte self titled debuut “De Delvers” (onze review leest u hier), vol korte, gebalde, flitsende Nederlandstalige new wave en postpunk songs verscheen vorig jaar (2018). Op 13 december spelen De Delvers hun laatste concert van dit jaar (2019) in de Kleine Hedonist, Sint-Jacobsmarkt 34, 2000 in Antwerpen! ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Object - Borderlands

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. 2019 is een goed jaar geweest voor de fans van old-school electro. Enkele maanden geleden besprak ik de nieuwe albums van Amnistia en Fïx8:Sëd8, 2 Duitse artiesten die mij nauw aan het hart liggen en een welverdiend plekje op de affiche ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.

Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, ...