Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019, Henk Vereecken![]() |
|||||
The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ze Hunnu Rock noemen, een mix van een in heavy metal stijl dreunende bas met traditionele Mongoolse folk instrumenten zoals de tweesnarige paardenviool (morin khuur) en de eveneens tweesnarige Mongoolse gitaar (tovshuur) en dat in combinatie met de eeuwenoude traditionele techniek van de keelzang. De Mongoolse folkmetal band slaagde erin op zeer korte tijd enorm populair te worden nadat de video's for “Yuve Yuve Yu” en “Wolf Totem” miljoenen keren werden bekeken op YouTube tot verbazing van de bandleden zelf die dit succes allerminst verwachtten. Het zijn clips met woeste desolate steppenlandschappen en adembenemende vergezichten met zwartlederen motorbendes die over de steppe scheuren. De clips werden in drie maand tijd wereldwijd maar liefst 9 miljoen keer bekeken (ter vergelijking: Mongolië heeft 3 miljoen inwoners). Een verklaring voor de populariteit van The Hu is dat dit soort macho nationalisme in zijn verheerlijking van het nomadendom en zijn heroïsering van illustere voorvaderen als Genghis Khan iets is dat de stereotiepe mannelijke heavy metal fan aanspreekt. Bij songteksten als 'Kniel, gij verrader, gij die de namen van onze grote Mongoolse voorvaderen misbruikt' is het moeilijk om niet de link te leggen met de rol van metal in sommige ultranationalistische scenes. Maar anderen zien er dan weer een vorm van gesofisticeerde satire in zoals Laibach, met gebruikmaking van nationalistische thema's, kostuums en dramatische settings op de steppen om nationalistische verhalen te parodiëren. De band is dus ook al direct controversieel, inclusief een op het internet woedende discussie of de swastika op de gitaarhals nu ontleend is aan het boeddhisme of aan het nazisme. Voor buitenstaanders is het erg moeilijk om de nuances in de lyrics te vatten want die zijn dus volledig in het Mongools en de Engelse vertalingen zijn simplistisch. Zijn ze nu eigenlijk ironisch bedoeld? Volgens een kenner van de Mongoolse cultuur is het meer gecompliceerd en hebben The Hu zeker niet de bedoeling de traditionele Mongoolse cultuur en geschiedenis belachelijk te maken maar zit er wel degelijk maatschappijkritiek in de lyrics. Maar laten we een van de bandleden zelf aan het woord. “De visuals gebruikt in de video's evoceren zeker trots over onze nomadische cultuur” zegt Batshandas Altansukh, “maar de lyrics zijn eigenlijk het tegenovergestelde. Ze zijn zeer politiek en hoogst kritisch over de hedendaagse Mongoolse maatschappij en wat de band ziet als de neiging van het land om leeg te stoefen ('opscheppen' voor de Nederlandse lezer) over het verleden in plaats van er echt over te leren en het te respecteren. De motorbendes die over de vlakte rijden moet je dan ook in dat kader zien.” Voor de lezer stippen we nog even aan dat de Mongoolse maatschappij heden in een grote identiteitscrisis verkeert doordat de mogelijkheden van de moderne technologie clashen met de eeuwenoude tradities, dat het land dat lange tijd een satellietstaat was van de Sovjetunie, pas recentelijk (in de jaren 80) de overgang naar de democratie maakte en dat de oorspronkelijke hoofdstad Oerga nog steeds Oelan-Bator heet (wat 'rode held' betekent) nadat ze door de revolutionairen van de Mongoolse Volkspartij in de jaren 20 aldus werd omgedoopt en dat de hoofdstad die eigenlijk gewoon een kolonie joerds was pas toen in steen werd gebouwd. Na zeven jaar aan hun unieke sound te hebben gewerkt en geschaafd brengen The Hu in de lente hun eerste album uit. Wie interesse heeft in Mongoolse folkrock met keelzang kan ook eens de band Altan Urag checken of anders kunnen we Yat-Kha aanbevelen en Huun-Huur-Tu (beiden eigenlijk uit de naburige Russische autonome republiek Tuva waar zowel kamelen als rendieren worden gefokt en de laatste meer pure etnische folk).
|
Volgende besprekingen:
Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!
Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018
Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!
LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018
REBELLION 2018 - Punk is niet louter muziek
M'era Luna 2018 - Dag 1 - 11 augustus - Hildesheim - Dunkelheit für die Seele
M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim - Der Tag der Schönheiten
THE CURE - 40 jaar met de handjes in de lucht
ART ABSCONs (07-07-2018, The Secret Grove, Duisburg) - Wat ruist er door het Duisburgse struikgewas?
Trouwfe(e)st #2 - Een eigenzinnige huwelijksverjaardag