casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

400 items

   

The Hu
Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

14/01/2019 : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019 : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019 : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019 : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
14/01/2019 : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang
De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens.

The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ze Hunnu Rock noemen, een mix van een in heavy metal stijl dreunende bas met traditionele Mongoolse folk instrumenten zoals de tweesnarige paardenviool (morin khuur) en de eveneens tweesnarige Mongoolse gitaar (tovshuur) en dat in combinatie met de eeuwenoude traditionele techniek van de keelzang.

De Mongoolse folkmetal band slaagde erin op zeer korte tijd enorm populair te worden nadat de video's for “Yuve Yuve Yu” en “Wolf Totem” miljoenen keren werden bekeken op YouTube tot verbazing van de bandleden zelf die dit succes allerminst verwachtten. Het zijn clips met woeste desolate steppenlandschappen en adembenemende vergezichten met zwartlederen motorbendes die over de steppe scheuren. De clips werden in drie maand tijd wereldwijd maar liefst 9 miljoen keer bekeken (ter vergelijking: Mongolië heeft 3 miljoen inwoners).

Een verklaring voor de populariteit van The Hu is dat dit soort macho nationalisme in zijn verheerlijking van het nomadendom en zijn heroïsering van illustere voorvaderen als Genghis Khan iets is dat de stereotiepe mannelijke heavy metal fan aanspreekt. Bij songteksten als 'Kniel, gij verrader, gij die de namen van onze grote Mongoolse voorvaderen misbruikt' is het moeilijk om niet de link te leggen met de rol van metal in sommige ultranationalistische scenes. Maar anderen zien er dan weer een vorm van gesofisticeerde satire in zoals Laibach, met gebruikmaking van nationalistische thema's, kostuums en dramatische settings op de steppen om nationalistische verhalen te parodiëren.

De band is dus ook al direct controversieel, inclusief een op het internet woedende discussie of de swastika op de gitaarhals nu ontleend is aan het boeddhisme of aan het nazisme.

Voor buitenstaanders is het erg moeilijk om de nuances in de lyrics te vatten want die zijn dus volledig in het Mongools en de Engelse vertalingen zijn simplistisch. Zijn ze nu eigenlijk ironisch bedoeld? Volgens een kenner van de Mongoolse cultuur is het meer gecompliceerd en hebben The Hu zeker niet de bedoeling de traditionele Mongoolse cultuur en geschiedenis belachelijk te maken maar zit er wel degelijk maatschappijkritiek in de lyrics.

Maar laten we een van de bandleden zelf aan het woord. “De visuals gebruikt in de video's evoceren zeker trots over onze nomadische cultuur” zegt Batshandas Altansukh, “maar de lyrics zijn eigenlijk het tegenovergestelde. Ze zijn zeer politiek en hoogst kritisch over de hedendaagse Mongoolse maatschappij en wat de band ziet als de neiging van het land om leeg te stoefen ('opscheppen' voor de Nederlandse lezer) over het verleden in plaats van er echt over te leren en het te respecteren. De motorbendes die over de vlakte rijden moet je dan ook in dat kader zien.”

Voor de lezer stippen we nog even aan dat de Mongoolse maatschappij heden in een grote identiteitscrisis verkeert doordat de mogelijkheden van de moderne technologie clashen met de eeuwenoude tradities, dat het land dat lange tijd een satellietstaat was van de Sovjetunie, pas recentelijk (in de jaren 80) de overgang naar de democratie maakte en dat de oorspronkelijke hoofdstad Oerga nog steeds Oelan-Bator heet (wat 'rode held' betekent) nadat ze door de revolutionairen van de Mongoolse Volkspartij in de jaren 20 aldus werd omgedoopt en dat de hoofdstad die eigenlijk gewoon een kolonie joerds was pas toen in steen werd gebouwd.

Na zeven jaar aan hun unieke sound te hebben gewerkt en geschaafd brengen The Hu in de lente hun eerste album uit.

Wie interesse heeft in Mongoolse folkrock met keelzang kan ook eens de band Altan Urag checken of anders kunnen we Yat-Kha aanbevelen en Huun-Huur-Tu (beiden eigenlijk uit de naburige Russische autonome republiek Tuva waar zowel kamelen als rendieren worden gefokt en de laatste meer pure etnische folk).

Facebook

Bandcamp

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
INTERVIEW : AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.

Vóór het afnemen van een interview ga ik gewoonlijk zoeken op het wereldwijde net naar informatie en al reeds gepubliceerde gesprekken met de betrokken artiest, kwestie van wat beslagen op het ijs te komen. In het geval van Amgala Temple was de info schaars. Meer dan een twee minuten durend interview op de site van gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Håvard Volden - Space Happy

Dit album wordt een beetje hoogdravend voorgesteld als een archiefcollage van 50 jaar elektronische muziek zoals gehoord door een 'tape machine in space' en dan krijgen we ook nog een verwijzing naar Twin Peaks die me een beetje ontgaat. Håvard Volden (°1980 te Trondheim, Noorwegen) is een experimentele gitarist die zich in 2006 in Oslo heeft ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...