casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

424 items

   

Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas)
Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!
16/12/2018, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

16/12/2018 : Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!
Weet u nog waar Bimfest voor staat? Belgian Independent Music Festival, dit jaar alweer aan zijn 17de editie toe en geef toe, er zijn weinig festivals van dit allooi die een dergelijke leeftijd halen. Toegegeven, de Belgische inbreng was dit jaar zeer beperkt, om niet te zeggen geheel afwezig, maar dat mag en kon de pret niet drukken. Ik geef toe: aanvankelijk overviel me bij de bekendmaking van de affiche enige scepsis, maar laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!

Vrijdag. Ik tsjees naar Sint-Niklaas en heb mijn wagen volgeladen met oudstrijders (en -strijdsters). Light Asylum wou ik vooral niet missen, al ben ik en niet alleen ik dan vooral in de ban van die ene hit, die prachtsong waarop stilstaan onmogelijk is. Ja, die “Dark Allies”! Maar goed, bij het binnenstappen van die mooie zaal die De Casino is was ik al aangenaam verrast omtrent de vulling van de zaal, het Hongaarse First Aid 4 Souls was er het beste van zichzelf aan het geven en kruidde en passant zijn performance met meer EBM-gerichte splinterbommetjes van frontman Istvan Gazdags nieuwe project Stahlgeist.

Voor ik er goed en wel erg in had, stond Liebknecht, een project van knoppentovenaar Daniel Myer (Haujobb en veel meer), al op het podium. Dansgraag, met een mix van EBM/electro en techno die gericht is op de clubs. Niet meteen iets waar ik op zat te wachten, maar meneer Myer is geen kneusje en weet perfect hoe je een song meerlaags in elkaar hoort te knutselen en door de dansritmes een zekere finesse te installeren.

Redelijk, zeg maar, en ideaal om me - en ik had de indruk dat niet alleen ik vooral voor het Amerikaanse Light Asylum was gekomen - voor te bereiden op wat komen ging ... Al kunnen grote verwachtingen uitmonden in diepe teleurstellingen, ook dat leer je uit het leven ... Maar, wat een performance, op dansgrage electro minimal met wat kunstgrepen. Shannon Funchess stond er alleen, maar veroorzaakte een kleine storm die uitgroeide tot een tornado toen aan het eind van de set de grote hit door De Casino werd gegooid en het dak eraf ging. Bij mij toch. Wat een stem, wat een power ... En geloof me vrij, er is veel meer dan alleen maar “Dark Allies”. Veel meer. Klein, maar dapper, en zoiets als zien en overwinnen. Moeiteloos. BIM kon toen al niet meer stuk.

Na dit bruistabletje was het de beurt aan Clock DVA, toegegeven, een groep met een naam, maar hun eerder rustige en ambiente elektronica stond in ietwat schril contrast met het geweld eerder op de avond. De hunker naar een danspasje op de fuif was dan ook groot, en of er werd gedanst, op Bimfest-deunen. Op naar dag 2, toen dacht ik nog: we zien wel wat morgen brengt. Light Asylum heb ik alvast gehad.

Zaterdag. Ik tsjees alleen richting Sint-Niklaas. Eigen aan oudstrijders is dat ze het somtijds op het hoogtepunt laten afweten, en zaterdag bewees dat ze overschot van ongelijk hadden, want Bimfest werd, dankzij een aantal uitstekende performances, een notoir feestje.

Amnistia gaf het beste van zichzelf toen mijn vrolijke zelve de zaal, alweer relatief goed gevuld en toch maar pas late namiddag, me verwelkomde. Die typerende sound van een generatie of twee geleden, een typisch Duits geluid uit goth-mekka Leipzig dat mij bij vlagen aan oude Front Line Assembly deed denken. Meer dan geslaagd als opener.

Stahlr was hier vandaag allicht het buitenbeentje, met een opgemerkt ietwat poppy geluid badend in een ietwat prikkelende, edoch weemoedige en donkere sfeer. Vooral sterk bij stem, en het spelen met de lichtjes creëerde zowaar een extra dimensie. Apart dit, en net daardoor ook weer verrassend, dit vrouwelijke soloproject uit Nederland.

Op naar de Zwitserse Gertrud Stein, aan de affiche toegevoegd omwille van het afzeggen van Zanias, en voor mij een eerste kennismaking, ook al is madam Gertrud al enige jaren actief. Een onopvallend muurbloempje in de zaal, maar een wild wijf op het podium. Bang! Na twee, drie nummers wist ik het al: hier koop ik alles van (gelukkig voor mij bleek de catalogus beperkt). ‘You gonna hate this’ of ‘Congratulations you made it to mid show’ ... Een pittige dame met humor en een uitstekende muzieksmaak. Een zeldzame parel dus :-) Machtige, dansgrage, prettig gestoorde minimal met een eighties popgeluid. En vooral live veel krachtiger dan op plaat of cd. Er is trouwens net een nieuwe maxi, “Moonlandings EP”, die ik in de nabije toekomst hier met graagte bespreek. Een meer dan aangename kennismaking.

Bimfest kan natuurlijk niet zonder een scheut old-school EBM. Dit jaar mocht het Oostenrijkse NZ de eer opstrijken. Gewoon goed, geen risico’s, maar boenken zoals Nitzer Ebb in de tijd. Pure power. Meer moet dat niet zijn. Ik bedacht me tijdens deze performance al hoe het Zweedse gezelschap Agent Side Grinder, in nieuwe bezetting, het er van af zou brengen na dit geweld. Ik vreesde een beetje het ergste, maar wat Agent Side Grinder bracht was gewoon prachtige wave, live sterk en aanwezig met songs die er één voor één stonden en de zaal in lichterlaaie zetten. Knap zonder meer. Respect.

En toen moesten die twee topacts van de avond nog komen, al waren mijn verwachtingen hier vrij laag wegens al te vaak gezien en niet of weinig interesse in hun meer recent materiaal. Claus Larsen, ook alleen deze keer, is een vaste gast hier bij ons met zijn Leaether Strip, een groep met ongemeen sterke electro/EBM-songs dat wel, maar vergeef me, ook wel wat niemendalletjes en ‘vulsel’ (kan niet veel anders, met in 30 jaar 30 studio-albums op het actief, zeker?). Maar Claus was in topvorm. Bracht een strakke set gevuld met de oude hits en het publiek lustte er pap van. Ambiance in de keet, alweer. Sterk, buiten alle verwachtingen sterk, en Claus sloot dan ook af met gemeende bedankingen aan het publiek en noemde deze show zijn beste ooit in België. Al had ie dat natuurlijk in eerste instantie vooral aan zichzelf te danken.

Zouden generatiegenoten Covenant het even goed doen? Er was een vintage set beloofd, want ook zij teren hoe dan ook nog altijd op successen uit het verleden en evenzeer een aantal sterke electro-songs. Na een lange intro werd het publiek getrakteerd op “Feedback” ... Leuk, doch Covenant wist de spanning niet echt op te bouwen, en al deed men hardnekkig zijn best, de meer recente songs hebben het net niet. Neen, dan liever een “Figurehead” of “Stalker” ... De reacties waren naderhand dan ook gemengd. En te herleiden tot een 'net niet'.

Maar als ik even het totaalbilan opmaak van deze zeventiende Bimfest-editie, dan kan ik alleen maar positief zijn. Sterke performances gezien, een nieuwe ontdekking gedaan en een paar honderd euro armer aan plaatjes. Meer moet dat niet zijn, al wacht ik nog altijd op anderhalve pint van een niet nader te noemen dj ...

Bimfest

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sky Burial - The Forcing Season: Further Acts Of Severance

De Amerikaan Michael Page is een bezig baasje. Hij is muzikant, schilder en visueel artiest met als thuisbasis New York City. Hij houdt er ook een ganse reeks muzikale projecten op na. Fire In The Head is zijn industrial/noise of power electronics project. Irukandji staat voor compromisloze harsh noise. Klit staat voor nog meer industrial ...

lees meer...
CD BESPREKING : Crystal Geometry - State Of Play

Niet zonder enige trots verwelkomt HANDS Fransman Maxime Fabre en zijn project Crystal Geometry in zijn stal. De man bracht reeds materiaal uit op labels als Sonic Groove en Tripalium dat behoorlijk wat opwinding veroorzaakte. Op deze EP wordt meteen duidelijk dat het muzikale DNA van Crystal Geometry een perfecte match vormt met dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : øjeRum - 7 Sjæle

Het streepje door de letter O leert ons dat we naar het noorden van Europa geklommen zijn, meer bepaald naar Denemarken. Aldaar is Paw Grabowski al geruime tijd bezig met experimentele muziek (en bestrijkt hierin een breed scala) onder de noemer øjeRum. Niet alleen staat hij garant voor mooie klanken, ook aan hen die van mening ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lumen Drones - Umbra

Vijf jaar geleden debuteerden Nils Økland (Hardangerviool), drummer Ørjan Haaland en gitarist Per Steinar Lie als trio onder de naam Lumen Drones. Nu in 2019 komt er met ‘Umbra’ een vervolg op hun toen als indrukwekkend omschreven eerste plaat. Het drietal combineert verschillende muziekstijlen. Komen hier aan bod: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!

‘- Meneer de minister, wij komen amper rond. Het klimaat warmt op. Er zijn duizenden mensen op de vlucht voor honger en oorlog. Zou U ons kunnen helpen? - Bwa, dat is mijn job niet. - Kunt U ons dan alstublieft zeggen wat jouw job inhoudt? - Ik belast de armen in plaats van de rijken. Ik open de grenzen voor het kapitaal ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2019 : Nieuwe videoclip van De Delvers plus optreden op 13 december in Antwerpen

De Delvers zijn een Nederlandstalig nachtorkest. Poëtische, donkere Nederlandstalige new wave met een groot hart voor kille tijden! De Delvers hebben een nieuw nummer klaar met videoclip: “Poolnacht”. Het nummer is (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Met hun nieuwe single "Poolnacht" brengen De Delvers een ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Best Of Editie Downhill in De Nieuwe Nor Heerlen

Wanneer eerder welk groepke, van welk allooi of genre dan ook al een 14-tal albums heeft uitgebracht mag je er prat op gaan dat er vroeg of laat wel een verzamelplaat zal verschijnen, een Best Of als het ware. Zo ook moeten ze bij Downhill gedacht hebben, want de 14de editie van dit fijn festival zal ook een Best Of gaan worden. Downhill ...

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Dark Entries stelt voor; Rosegarden Funeral Party

Als trouwe bezoeker van deze webstek kent u mijn zwak voor wat sedert de jaren 80 vegeteert als gothic rock. Welnu, bij deze presenteer ik jullie graag deze Amerikaanse (Dallas) band rond Siouxsie fan Leah Lane die met “Martyr” (Moon sounds Records) een tweede album uitbrengen. Voordien had ik nog nooit van de band gehoord en hun ...

lees meer...
INTERVIEW : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.

Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, ...