casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

402 items

   

Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas)
Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!
16/12/2018, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

16/12/2018 : Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!
Weet u nog waar Bimfest voor staat? Belgian Independent Music Festival, dit jaar alweer aan zijn 17de editie toe en geef toe, er zijn weinig festivals van dit allooi die een dergelijke leeftijd halen. Toegegeven, de Belgische inbreng was dit jaar zeer beperkt, om niet te zeggen geheel afwezig, maar dat mag en kon de pret niet drukken. Ik geef toe: aanvankelijk overviel me bij de bekendmaking van de affiche enige scepsis, maar laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!

Vrijdag. Ik tsjees naar Sint-Niklaas en heb mijn wagen volgeladen met oudstrijders (en -strijdsters). Light Asylum wou ik vooral niet missen, al ben ik en niet alleen ik dan vooral in de ban van die ene hit, die prachtsong waarop stilstaan onmogelijk is. Ja, die “Dark Allies”! Maar goed, bij het binnenstappen van die mooie zaal die De Casino is was ik al aangenaam verrast omtrent de vulling van de zaal, het Hongaarse First Aid 4 Souls was er het beste van zichzelf aan het geven en kruidde en passant zijn performance met meer EBM-gerichte splinterbommetjes van frontman Istvan Gazdags nieuwe project Stahlgeist.

Voor ik er goed en wel erg in had, stond Liebknecht, een project van knoppentovenaar Daniel Myer (Haujobb en veel meer), al op het podium. Dansgraag, met een mix van EBM/electro en techno die gericht is op de clubs. Niet meteen iets waar ik op zat te wachten, maar meneer Myer is geen kneusje en weet perfect hoe je een song meerlaags in elkaar hoort te knutselen en door de dansritmes een zekere finesse te installeren.

Redelijk, zeg maar, en ideaal om me - en ik had de indruk dat niet alleen ik vooral voor het Amerikaanse Light Asylum was gekomen - voor te bereiden op wat komen ging ... Al kunnen grote verwachtingen uitmonden in diepe teleurstellingen, ook dat leer je uit het leven ... Maar, wat een performance, op dansgrage electro minimal met wat kunstgrepen. Shannon Funchess stond er alleen, maar veroorzaakte een kleine storm die uitgroeide tot een tornado toen aan het eind van de set de grote hit door De Casino werd gegooid en het dak eraf ging. Bij mij toch. Wat een stem, wat een power ... En geloof me vrij, er is veel meer dan alleen maar “Dark Allies”. Veel meer. Klein, maar dapper, en zoiets als zien en overwinnen. Moeiteloos. BIM kon toen al niet meer stuk.

Na dit bruistabletje was het de beurt aan Clock DVA, toegegeven, een groep met een naam, maar hun eerder rustige en ambiente elektronica stond in ietwat schril contrast met het geweld eerder op de avond. De hunker naar een danspasje op de fuif was dan ook groot, en of er werd gedanst, op Bimfest-deunen. Op naar dag 2, toen dacht ik nog: we zien wel wat morgen brengt. Light Asylum heb ik alvast gehad.

Zaterdag. Ik tsjees alleen richting Sint-Niklaas. Eigen aan oudstrijders is dat ze het somtijds op het hoogtepunt laten afweten, en zaterdag bewees dat ze overschot van ongelijk hadden, want Bimfest werd, dankzij een aantal uitstekende performances, een notoir feestje.

Amnistia gaf het beste van zichzelf toen mijn vrolijke zelve de zaal, alweer relatief goed gevuld en toch maar pas late namiddag, me verwelkomde. Die typerende sound van een generatie of twee geleden, een typisch Duits geluid uit goth-mekka Leipzig dat mij bij vlagen aan oude Front Line Assembly deed denken. Meer dan geslaagd als opener.

Stahlr was hier vandaag allicht het buitenbeentje, met een opgemerkt ietwat poppy geluid badend in een ietwat prikkelende, edoch weemoedige en donkere sfeer. Vooral sterk bij stem, en het spelen met de lichtjes creëerde zowaar een extra dimensie. Apart dit, en net daardoor ook weer verrassend, dit vrouwelijke soloproject uit Nederland.

Op naar de Zwitserse Gertrud Stein, aan de affiche toegevoegd omwille van het afzeggen van Zanias, en voor mij een eerste kennismaking, ook al is madam Gertrud al enige jaren actief. Een onopvallend muurbloempje in de zaal, maar een wild wijf op het podium. Bang! Na twee, drie nummers wist ik het al: hier koop ik alles van (gelukkig voor mij bleek de catalogus beperkt). ‘You gonna hate this’ of ‘Congratulations you made it to mid show’ ... Een pittige dame met humor en een uitstekende muzieksmaak. Een zeldzame parel dus :-) Machtige, dansgrage, prettig gestoorde minimal met een eighties popgeluid. En vooral live veel krachtiger dan op plaat of cd. Er is trouwens net een nieuwe maxi, “Moonlandings EP”, die ik in de nabije toekomst hier met graagte bespreek. Een meer dan aangename kennismaking.

Bimfest kan natuurlijk niet zonder een scheut old-school EBM. Dit jaar mocht het Oostenrijkse NZ de eer opstrijken. Gewoon goed, geen risico’s, maar boenken zoals Nitzer Ebb in de tijd. Pure power. Meer moet dat niet zijn. Ik bedacht me tijdens deze performance al hoe het Zweedse gezelschap Agent Side Grinder, in nieuwe bezetting, het er van af zou brengen na dit geweld. Ik vreesde een beetje het ergste, maar wat Agent Side Grinder bracht was gewoon prachtige wave, live sterk en aanwezig met songs die er één voor één stonden en de zaal in lichterlaaie zetten. Knap zonder meer. Respect.

En toen moesten die twee topacts van de avond nog komen, al waren mijn verwachtingen hier vrij laag wegens al te vaak gezien en niet of weinig interesse in hun meer recent materiaal. Claus Larsen, ook alleen deze keer, is een vaste gast hier bij ons met zijn Leaether Strip, een groep met ongemeen sterke electro/EBM-songs dat wel, maar vergeef me, ook wel wat niemendalletjes en ‘vulsel’ (kan niet veel anders, met in 30 jaar 30 studio-albums op het actief, zeker?). Maar Claus was in topvorm. Bracht een strakke set gevuld met de oude hits en het publiek lustte er pap van. Ambiance in de keet, alweer. Sterk, buiten alle verwachtingen sterk, en Claus sloot dan ook af met gemeende bedankingen aan het publiek en noemde deze show zijn beste ooit in België. Al had ie dat natuurlijk in eerste instantie vooral aan zichzelf te danken.

Zouden generatiegenoten Covenant het even goed doen? Er was een vintage set beloofd, want ook zij teren hoe dan ook nog altijd op successen uit het verleden en evenzeer een aantal sterke electro-songs. Na een lange intro werd het publiek getrakteerd op “Feedback” ... Leuk, doch Covenant wist de spanning niet echt op te bouwen, en al deed men hardnekkig zijn best, de meer recente songs hebben het net niet. Neen, dan liever een “Figurehead” of “Stalker” ... De reacties waren naderhand dan ook gemengd. En te herleiden tot een 'net niet'.

Maar als ik even het totaalbilan opmaak van deze zeventiende Bimfest-editie, dan kan ik alleen maar positief zijn. Sterke performances gezien, een nieuwe ontdekking gedaan en een paar honderd euro armer aan plaatjes. Meer moet dat niet zijn, al wacht ik nog altijd op anderhalve pint van een niet nader te noemen dj ...

Bimfest

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Unidentified Man/Chroma Carbon - Memento Mori

Aliassen, het verdoezelen van eigen naam ter bescherming van eigen identiteit. In tijden dat Grote Broer alles ziet en je privacy te grabbel wordt gegooid aan de gehele mensheid lijkt het geen overbodige luxe om ondefinieerbaar of niet-identificeerbaar naar buiten te treden. Toch staat Unidentified Man gekend in het bevolkingsregister ...

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.

De eerste naam die bekend werd gemaakt voor de derde editie van Trouwfe(e)st was die van het Duitse Art Abscons. Een mysterieuze gemaskerde man wiens muziek we al van in het begin volgen en die ons vorig jaar uitnodigde voor een privé concert in de Duisburgse natuur. Een unieke ervaring waarna ons besluit vast stond om de goede man ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
CD BESPREKING : Der Klinke - Decade

De leeftijd bereiken van 10 jaar gaat in de reguliere families gepaard met een kartonnen troontje op het hoofd. Kaarsjes uitblazend op het taartje vol suiker. En kwijlend wachtend om de cadeautjes te kunnen openen. Daarbij denkend wanneer die jong-adolescentie met bijpassend schaamhaar nu eens eindelijk gaat beginnen. Dezelfde leeftijd ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Juhani Silvola - Post-Biological Wildlife

Met Juhani Silvola keren we terug naar het Eighth Nerve label, tevens opgericht door deze muzikant. Eerder hoorden we hier al Sarah-Jane Summers, u weet nog wel: alwaar de bewerkte vioolklanken op Kalopsia ons deden denken aan onze darmflora na een drastisch dieet van bonen en kolen. Silvola staat bekend als een muzikant in het electro-akoestische ...

lees meer...
CD BESPREKING : No Man's Valley - Outside The Dream

Het orgeltje. De composities. Ook stem en zangstijl (“Hawk Rock”, “Murder Ballad”...). No Man's Valley doet me eigenlijk in de eerste plaats denken aan The Doors met hun bluesy psychedelische rock. Net als Morrison, Manzarek, Krieger en Densmore klinken ze ook behoorlijk donker en melancholisch. Eerder zwartgallig ...

lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten