casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

392 items

   

M'era Luna 2018 - Dag 1 - 11 augustus - Hildesheim
Dunkelheit für die Seele
15/08/2018, Danny Quetin
 Bookmark and Share

15/08/2018 : M'era Luna 2018 - Dag 1 - 11 augustus - Hildesheim - Dunkelheit für die Seele
Het is een organisatie als FKP Scorpio gegeven om ieder jaar weer te slagen in de omvorming van vliegveld naar heus dorp. Een dorp waar de tijdelijke bewoners zich weten te manifesteren en verzamelen in een eigen gecreëerde wereld. Een dorp waar ieder individu zijn eigen burgemeester is op persoonlijke creatieve wijze. Jawel, een dorp waarin 3 podia zich weten te omringen door een Gothic Fashion Town (in een grote tent), lezingen, de Academy, de Gothic Fashion Show, de Disco op vrijdagavond in een aparte hangar. De Middeleeuwse markt in moderne tijden, shopping-standjes en uiteraard de Mainstage en de Hangarstage. Het tijdelijke dorp heet M’era Luna en opende zijn duivelse poorten dit jaar op 11 en 12 augustus in het Duitse Hildesheim-Drispenstedt. Dit is het relaas van M’era Luna 2018 dag 1.

ZATERDAG 11 AUGUSTUS 2018 – MAINSTAGE

M’era Luna is het type festival dat nog groeiende bands een kans weet te geven door middel van een wedstrijd waarbij de winnaar op de eerste dag het hoofdpodium mag openen. Voor 2018 ging de gouden plak hiervoor naar Cyborg. 4 Hamburgers wiens haren lang genoeg zijn om te headbangen op wat ze zelf noemen Science-Fiction-Metal. Metaal uit de toekomst in tegenwoordige tijden. Waarbij ze slechts met 3 nummers hun ding konden doen. Beginnend met hun meest gekende ‘Stahl und Fleisch’. Star Trek meets stalen gitaren.

Terug naar het nu, waar aardbewoners zichzelf zijn met Erdling on stage. Dark-Rock uit de streek waar de Bavaria wordt gebrouwen, en met een voorstelling van hun nieuwe plaat ‘Dämon’. Erdling deed zijn uiterste best om het publiek op gang te trekken en slaagde daar als vanzelf in. ‘Mein Element’ als opening fungeerde ook als het in element zijn voor zij die voor het podium stonden. Een band als Erdling klinkt rauw maar met een hoog meezingbaar-gehalte. ‘Blitz und Donner’ met het kaliber van een stevige donderslag, de nieuwe single ‘Wieso Weshalb Warum’ en zeker ook ‘Tieftaucher’. Erdling pakte zijn aardbewoners in.

Momenteel bezig aan hun afscheidstoernee die een einde zal kennen in september 2019. Merciful Nuns nog voor een allerlaatste keer op M’era Luna. In goede vorm al duurde het wat tot aan ‘Karma Inn’ voor de vonk echt oversloeg. De leefwereld van de Aeons waarbij ze hun occultisme voortaan in een andere dimensie mogen zegevieren. Het concept van de mythologie kent zijn eindstation. Ergens hier ver vandaan. In een andere wereld. Jammer.

Sven Friedrich is al langer geen onbekende meer, zelfs tot buiten zijn geboorteland. Denk daarbij vooral aan zijn Dreadful Shadows en zeker ook Solar Fake. Om wat afstand te nemen van zijn elektronica heeft hij ook zijn alternatieve rock-band Zeraphine. Uiteraard ginder nog steeds op handen gedragen, maar in rock-gedaante tijdens M’era Luna niet altijd even stemvast. Muzikaal met Zeraphine ook niet van buitengewone proporties. Te toegankelijk, te doorsnee.

Het ontbinden der duivels. Wat ooit begon als een alternatieve rockband evolueerde in de tijd der jaren tot een Medieval-Industrial-Rockband. Tanzwut zorgde daarmee voor een eerste feestje. De crossover van prehistorische doedelzak met indus-rock zorgde voor de perfecte samenzang. Zaterdag de elfde werd voor even vrijdag de dertiende. Waar handen zwaaien en het portaal van de hel zich openbaarde. Het Nieuwe Testament herschreven, waar water durft veranderen in bloed.

Nog meer Hamburgers, maar ditmaal overgoten met een wel heel pakkende saus. Lord Of The Lost was er twee jaar geleden met een strijkersensemble. Dit jaar in geheel eigen gedaante, denk dan aan sterke Dark Metal waar het stemgeluid durft evolueren van loepzuiver tot diep keelgeluid. Maar met een slagkracht die kan tellen. Chris Harms als frontman is dan ook publiekslieveling in Hildesheim. Energie die durft afwisselen met ingetogenheid. Lord Of The Lost is zo het type band dat vooral live geen tegenstand biedt. En met een gigantische uitvoering van ‘Six Feet Underground’. Men hoorde het tot in Keulen donderen.

Rock and Roll in zijn puurste vorm. Vampiers overgewaaid uit Finland. The 69 Eyes klonken strak met gitaren die van The Fields Of The Nephilim konden zijn. Al hoeven zij hun ogen niet te richten op wat anderen doen, zij hebben nog steeds hun eigen identiteit, opgebouwd doorheen talrijke jaren. Snedig als een scheermesje dat pas uit de verpakking komt, doeltreffend alsof het WK 2018 nog gaande was. Rechttoe-Rechtaan. Maar wel sterk. Zeer sterk.

Apoptygma Berzerk mag ondertussen 25 kaarsjes uitblazen. Met een anciënniteit die evolueerde van dansbare elektro tot veredelde dark pop. Live op M’era Luna vooral ingepakt met het lint van de dansbaarheid. ‘Love Never Dies’ mocht al direct openen, inclusief het ondertussen verboden ‘Carmina Burana’. Lichtjes herwerkt maar nog steeds herkenbaar. Maar met vooral ook een hoogtepunt voor ‘Non Stop Violence’ als meezingmoment. Fans van het eerste uur willen APOP terug naar zijn roots brengen, wie zijn wij om het tegendeel te bewijzen. Het lijkt er op dat ze het zelf ook zo begrepen hebben, want bij M’era Luna zorgde vooral de dansbaarheid voor de hoofdmoot. Hetgeen zijn uitwerking dan ook wel had.

Donald Trump en vooral de (Amerikaanse) politiek in het algemeen door de mangel halen. Het is vooral niets nieuw voor wat Al Jourgensen met zijn Ministry tegenwoordig doet. Decibeloverschrijdende antipolitiek waarbij dan ook vooral gepuurd werd uit hun AmeriKKKant-album. Waarbij ‘Twilight Zone’ inclusief beelden uit de bijbehorende clip zorgden voor de opstart. ‘Wargasm’ als soundtrack voor het einde der tijden. Kwaad, agressief en gemeend. Het nooit gestopte fascisme mag dan ook al reden genoeg zijn om muzikale agressiviteit op los te laten. Industrial-Metal met inhoud en samples, al durven criticasters er anders over denken. Ministry stak zijn middelvinger uit naar deze figuren, en naar alles wat maar enigszins naar rechts durft te neigen. Relevant ? Potverdikke ja.

Een mens durft zich wel eens af te vragen of een band als In Extremo het ondertussen nog niet beu is om steeds maar weer aan te komen draven met hun ‘Feuertaufe’. Het zat dan wel verrassend vroeg in de set, maar mist nog steeds zijn uitwerking niet. Vlammenwerpers als onderdeel van feestje nummer twee. Het is al langer geen geheim meer. In Extremo live brengt niet alleen ontploffingen richting podium maar zeker ook met het publiek. En dat was talrijk. Puffend, zwetend, dansend, springend. Quid Pro Quo zonder ophouden. Zelfs al is het een band in eigen moederstaal, ook het buitenland zwicht tegenwoordig voor deze Medieval-Metal. Immer wenn die Sonne untergeht en In Extremo is in de buurt, verwacht je dan maar aan een volksfeest. Ook nu weer.

Het hoofdpodium voor dag 1 mocht afgesloten worden met The Prodigy. Moet het nog gezegd worden dat dit gepaard gaat met een energiereep zonder vervaldatum. Natuurlijk teren ze op oude successen, waaronder ‘Voodoo People’ of ‘Breathe’ of ‘Firestarter’. The Bitch Upsmacken hoort nu eenmaal met datgene wat ze al jarenlang uitdragen. Energie, agressie zonder weerga. Zonder noodrem. Zij die hen al vaker live hebben mogen aanschouwen vinden het wel genoeg geweest. Op het vliegveld van Hildesheim reikte hun uitdaging nog steeds en wel tot ver buiten de festivalweide. Tinnitus was ook voor jullie het gevolg.

ZATERDAG 11 AUGUSTUS 2018 – HANGARSTAGE

Het is vooral in de Hangar van M’era Luna dat je wel eens toffe dingen kan ontdekken. Ook dat is iets waar de organisatie prat op gaat. Al moeten we wel zeggen dat een band als Whispering Sons voor ons al meer dan redelijk bekend in de oren klinkt. Zij mochten op de eerste dag de Hangarstage openen. Whispering Sons verwacht je doorgaans na het vallen van de zon in een donkere venue, nu moest het in de late voormiddag gebeuren. De Sons speelden in Hildesheim vooral op safe, met weliswaar nieuwe nummers om hun album Image te promoten. Het grote (h)erkenningsapplaus kwam vooral voor dingen uit hun ‘Endless Party’. En laat ook ‘White Noise’ er vlotjes ingaan. Whispering Sons lieten een meer dan degelijke indruk na. En zo kennen we hen. Dat siert hen. Zelfs in de voormiddag.

Dark Elektro uit Dresden, de Gott Maschine Vaterland van Cephalgy klinkt ook plaat behoorlijk aanstekelijk. Synthetische bands die live wat doen vergt doorgaans iets wat al zeker tot dansen moet aanzetten. Er werd wel degelijk gedanst, dat wel. Live bij Cephalgy was het eerder wat trappen in de val van eentonigheid. Meer variatie en finesse op het podium zou het zoveel aangenamer gemaakt hebben.

Sneeuwmannen in de zomer, het kan voor problemen zorgen. Even wat technisch oponthoud voor een toch wel geduldig publiek. De Hangar was al aardig volgelopen en dat dikte alleen maar aan toen Eisfabrik dan toch zijn set kon opstarten. Eisfabrik is, geloof me, echt wel een toffe band. Aanstekelijk, de ode aan de winter als soundtrack voor superieure future-pop. Frisheid geschapen door figuren als Dr. Schnee, Der Frost en °Celcius. Het werkt, zelfs in volle zomertijd.

Mexico zond zijn zonen uit en laat dat geweten zijn. Niks aan te doen, the world ends today. Maar niet vooraleer Rabia Sorda zijn decibels ten gronde liet daveren en net niet de wijzer op de schaal van Richter tilt deed slaan. Rabia Sorda, u weet wel, dat zijproject van Erk Aicrag van Hocico zorgde voor een aanslag op de trommelvliezen. Hard Electro zonder compassie. Zonder mededogen. Maar wel rechtvaardig en gemeend. Gelukkig was de Hangar stevig verankerd in zijn huisvesten.

Das Ich had zijn attributen bij en dan moet er eerst wat gesleuteld worden. Zij moeten dan ook kunnen beschikken over wat bewegingsruimte. De Neue Deutsche Todeskunst is nog niet dood. God dan weer wel. Beperkt in tijd waardoor ze zorgvuldig moesten kiezen wat in hun set te steken. Met uiteraard ‘Die Propheten’ en een sterke uitvoering van ‘Kain & Abel’. Gott ist Tot, verrijzen kan niet meer. ‘Destillat’ werd gemist omdat bisnummers op M’era Luna uit den boze zijn. Desondanks Das Ich in topvorm.

Badend in soberheid, zonder veel tralala. En laat dat ook niet nodig zijn voor een band als Clan Of Xymox. Ronny Moorings haast als oudstrijder in donkere tijden, het voordeel dat hij al jaren meedraagt en daarmee dan ook kon rekenen op een vooral trouw publiek in een overvolle Hangar. Oud en nieuw door elkaar verstrengeld, omdat hij uit meer dan voldoende dingen kan kiezen om in de set te steken. Medaille ook voor de heerlijke uitvoering van een ‘Jasmine And Rose’. We hadden met hun staat van dienst dan ook niet anders verwacht. Tradities mogen soms niet doorbroken worden.

Het minste wat je van een band als Welle:Erdball kan zeggen is dat ze meer dan perfectionistisch zijn. Veel getaffel bij de soundcheck, er zat namelijk te weinig ping pong in zijn delay. De visuals stonden niet symmetrisch opgesteld, de apparatuur moest worden opgesteld volgens eigen normen. Maar laat net dat perfecte ook toonaangevend zijn in het geluid van de synthetische symfonie. De visualisatie van de C-64 als ondertoon waarbij de witte ballonnen zorgden voor de paradox tussen doorgaans een donker gekleed publiek. Wit en zwart gingen nooit zo goed samen als tijdens hun doortocht tijdens M’era Luna 2018. Inpakkend. En hoe.

Het visuele van Nachtmahr beperkt zich eerder tot de hostessen die tot hun identiteit behoren. Industriële techno met Supreme Commander Thomas Rainer aan het roer van eigen vlaggenschip dat zich na 11 jaren niet meer hoeft te bewijzen. Gecamoufleerd tussen beats die durven kraken en kletteren. Hildesheim lustte het, zij het rauw. Al hoopten we dat hun setting zich meer richting nieuwe album zou drijven. Maar ze hebben beloofd dat bij hun volgende concerten in orde te maken. Ooit. Ergens.

Ergens zit de organisatie van M’era Luna best met een probleem. Hoe later op de avond hoe voller de Hangarstage geraakt. Tot proppens toe. Tot eigenlijk wel te klein. Er hangt aan de buitenkant dan wel een scherm waar je alles kan volgen en meeluisteren maar je mist dan wel de vibe die er binnen hangt. Voor In Strict Confidence was dat het geval. Vanop afstand dan maar, bij het vallen van de avond. Het scherm toonde alvast veel bijval, voldoende slagkracht en opwinding. Aan het trillen van de muren van de Hangar te horen moet het binnen ook zeer aangenaam geweest zijn.

Ook de Hangar kende zijn politieke correctheid. London After Midnight is legendarisch, draagt het progressieve van de punk-scene nog in zijn aderen. Liberaal, milieubewust, zich inzettend voor de dieren- en mensenrechten. Veelzijdig in goede zin, en zo ook muzikaal. LAM kent zijn pappenheimers en wist deze met veel verve over te brengen. Een Violent Act Of Beauty, maar nog veel meer dan dat. Hoe doeltreffend kan men een eerste dag van een tweedaags festival afsluiten ? Zelfs al is het binnen de muren van de Hanger. Zelfs dan nog. Waardig !

Website M’era Luna

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Siglo XX - [Box]

Cult. Zonder meer. Straatlawaai, zo heette dat aanvang jaren 80 in het anders zo vredige Limburg. Waar iedereen toen zwart zag, niet alleen van de koolmijnen. Hun dood zorgde immers voor leven. De jeugd sloeg terug, hard. Ja, toen deed de jeugd nog iets. Siglo XX aan u voorstellen doe ik niet, daartoe verwijs ik graag naar de interviews op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Your Life On Hold - My Name Is Legion For We Are Many

Na het sterke debuut van vorig jaar, “Burning For The Ancient Connection” wachtte John Wolf (alias Jan De Wulf) de zware opdracht een vervolg in elkaar te knutselen met minstens evenveel brio. Meer nog, Your Life On Hold, speelt vooraan in de afdeling actuele post goth rock en dat is voor een Belgische act al even uitzonderlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Katharina Ernst - Extrametric

Katharina Ernst is een Oostenrijkse drumster actief in de experimentele groep Ventil. Werkte ook samen met gitarist Martin Siewert en de draaitafel en computer act van Dieter Kovačič, Dieb13. ‘Extrametric’ is haar eerste solo uitstap. Het is een gediversifieerde plaat geworden waarin Ernst ongebruikelijke ritmische structuren ...

lees meer...
NIEUWS 16/11/2018 : Drie nieuwe namen Black Easter.

Evi Vine en Jo Quail stonden in 2016 al zusterlijk naast elkaar op de affiche van Black Easter, en mogen dit in 2019 nog eens overdoen. Evi Vine van wie we binnenkort haar derde langverwachte album mogen verwachten (waarop ze samenwerkte met Simon Gallup van The Cure) wist te imponeren tijdens de vorige editie en kon voorheen met de goedkeuring ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Vegetable Orchestra - Green Album

Geniaal concept! Om met de deur in huis te vallen: deze band maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenten die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Groenten jawel! Vegetables! Gemüse! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Oak - False Memory Archive

Oorspronkelijk begonnen als een folkrock duo heeft Oak zich ontwikkelt tot een heuse vier man sterke progressieve rockband. Alle vier de leden hebben een totaal verschillende muzikale achtergrond. Die gaat van klassiek over alternatieve rock, elektronische muziek tot prog- en hardrock. De bezetting bestaat uit zanger en toetsenist Simen Valldal ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, in tegenstelling tot veel van onze vrienden bij Factory Records.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...