casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

391 items

   

M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim
Der Tag der Schönheiten
15/08/2018, Danny Quetin
 Bookmark and Share

15/08/2018 : M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim - Der Tag der Schönheiten
ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – MAINSTAGE

Waar vorig jaar M’era Luna nog te maken had met regenbuien en een drassige weide en een parking herschapen tot modderpoel kondigde dag 2 van 2018 zich aan als een warme zomerse dag. En dat werd het ook.

Er werd zelfs al redelijk vroeg postgevat aan het hoofdpodium om Schattenmann deze tweede dag te laten aanvangen. Schattenmann brak het ijs al vrij direct met het ‘Licht An’ en staat gekend door zijn melodieuze elektro-rock waar ‘Brennendes Eis’ als aftrap mocht fungeren. Met al veel wuivende handen tot gevolg. Tekstueel gaat het vooral over de liefde en alles wat daar in mis kan gaan. En erotiek om 11 u in de morgen onder het mom van steek eens je hand in je broek en laat je vinger er uitkomen als ware het je pietje. En dat op nuchtere maag. Goedemorgen.

Het gebeurt wel meer dat er ridders en paters verschijnen op een festival als M’era Luna, en niet alleen op het podium. Dit jaar was het niet anders met Heimataerde, medieval-rock-elektro die in het land des herkomst best wel op een grote aanhang mag rekenen. De doedelzakken kwamen dan wel uit een elektronisch kastje, het deed niets aan de sfeer. Met maliënkolder en hakbijl en pij. Meer moet het niet altijd zijn. Hick Hack Hackebeil nog aan toe.

Volks en puur en daar gaan die van Die Kammer prat op. Ze noemen het dan zelf ook Pure Handmade Music, zonder enige sequencers, zonder enige elektronica. Akoestisch zonder veel gedoe. Je zou dan eerder gaan denken dat het wat saai gaat worden, maar totaal niets daar van. Die Kammer weet zijn nummers zo te schrijven dat ze boeiend blijven, ook op een groot podium. Dit was pakkend, dit was beklijvend en toch met meer dan voldoende daadkracht voor het hoofdpodium.

Met nog meer schoonheid en in traditionele folksongs mocht Bannkreis aantreden. Even toch, want het werd al vlug duidelijk dat er iets mis was met het geluid. Tot het dan helemaal uitviel. En de band, they played on. Omdat ze natuurlijk werken met in-ears en niet dadelijk doorhadden dat er niets meer te horen was. Al waren ze daar vlug door het publiek op attent gemaakt. Heel lang duurde de stilte niet, de herstart was er eentje van pure volkse eenvoud. Maar wel bijzonder mooi.

Als je al in meer dan 30 landen hebt opgetreden, heb je geen echte gimmick meer nodig om je voor te stellen. Gewoon in hun sobere alledaagse plunje deed Lacrimas Profundere zijn ding met hun eigengereide Gothic Metal. Hildesheim inpakkend met hun Good Old Fucking Rock and Roll. Waar ook ruimte werd gemaakt voor ingetogenheid. En er ook wel eens een akoestische gitaar aan te pas mocht komen. Veelzijdig, veelzeggend.

Deze tweede dag van M’era Luna was er eentje waar de schoonheid durfde zegevieren. En denken we al heel graag aan het superieure stemgeluid van Sonja Kraushofer, dit keer in het gezelschap van Thomas Rainer die er toch nog was van de dag er voor met Nachthmahr. Dan weet je dat het gaat over L’Âme Immortelle. Synthpop die een groot verschil durft maken met de doorsnee geluiden die je er doorgaans in durft horen. Het is vooral het stemgeluid en de performance van Frau Kraushofer die hierin het verschil durft te maken. Genieten in Hildesheim.

Er zijn van die solo-artiesten die willens nillens een eigen leven kunnen leiden, deelgenoot van Wolfsheim maar alleenstaand een bijzonder grote favoriet in Duitsland. Zijn naam : Peter Heppner, nog steeds God bij de Germanen. Doorgaans kan je op de festivalweide aan de T-shirts zien waar de meerderheid voor komt. Herr Heppner heeft zonder die shirts ook meer dan de nodige aandacht. Het was hij waar velen voor kwamen. Nochtans, hetgeen hij doet kan je nog het best in de categorie van popmuziek noemen. Nergens overweldigend, nergens in één of andere mate in uitblinkend. Gewoon doorsnee. Al was het wel een leuk moment toen hij Joachim Witt mee het podium opbracht omdat ze samen bijvoorbeeld ‘Was Bleibt’ hebben opgenomen.

Wel veel T-shirts van Saltatio Mortis, en laat ook duidelijk blijken waarom. Publiekslieveling zonder meer, met ook nu weer de tegenwoordige tijd van de Middeleeuwen. Mittelalter-Rock waar mag gefeest worden, waar mag gedanst en geschranst worden. Je zou in Duitsland rijk kunnen worden door een winkeltje te beginnen met historische doedelzakken. Ze waren talrijk aanwezig tijdens de 2018-editie van M’era Luna. Maar ze hadden dan ook hun doel, en zeker bij deze Saltatio Mortis. De volledige festivalweide in vervoering brengen. Missie geslaagd. Brot Und Spiele, wat wil een mens nog meer

Dat zij en zij alleen de godfathers zijn van de Electronic Body Music lieten die van Front 242 geheel luidruchtig weten aan het Publikum. Zij openden ook in Hildesheim de mosterdpot waar door de jaren heel wat vooral Duitse bands uit gelepeld hebben. Front gooiden, zoals we ook wel verwacht hadden, de decibels omhoog. Met ‘Happiness’ als startpunt waar de moderne engelen zich des duivels wisten te gedragen op de festivalweide en denk zelfs nog ver daar buiten. ‘Take One’ en doe er nog maar enkele bij. Front 242 deed wat ze moesten doen, Hildesheim inpakken. En met glans.

Het is meer dan een gegeven dat Eisbrecher doorheen de jaren een hele status heeft weten op te bouwen. Een status die hen uiteindelijk tot de headliner voor M’era Luna heeft gebombardeerd. 15 jaren van de crossover tussen elektro en metal/rock heeft hen niet bepaald windeieren gelegd. Knap ook wel hoe ze hun podium wisten om te bouwen als ware het hun eigen schip, eerst verborgen achter eigen banner. De stormram met Sturmfahrt, hun schip kan elke ijsberg trotseren. Stuurboord of bakboord, niemand bleef onbewogen, om op het einde op de tonen van ‘Junge, Komm Bald Wieder’ afscheid te nemen aan de gehypnotiseerde aanhang.

ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – HANGARSTAGE

Futurepop uit Moskou, en zich daarbij laten inspireren door Games of Thrones, waar ook wordt verkondigt dat wat dood is niet meer kan sterven. Laat de groepsnaam Too Dead To Die dan ook toepasselijk zijn. Al gaat het meer om een eenmansproject van Andrej XXV. Afgeborsteld net zoals de muziek die hij voortbrengt. Op dag 2 mocht Too Dead To Die de Hangar openen en deed dat met een bepaalde eenheidsworst. Propere jongen met propere dansbaarheid. Maar ook niet meer dan dat.

Wat veel meer aanstekelijk werkte was de androgyne verschijning van Mark Massive en zijn Massive Ego. Ooit nog model, en met vooral Beautiful Suicide laten blijken dat het aldaar achter de schermen ook wel eens vaak koekenbak is. Massive Ego is vooral de verschijning en het stemgeluid van deze Massive. Bijzonder blij dat hij eindelijk eens op M’era Luna mocht staan. En wij bijzonder blij dit te mogen meemaken. Electro/Synthwave die kan boeien, die een meerwaarde biedt. ‘I Idolize You’, hij deed hetzelfde voor zijn toeschouwers op M’era Luna.

Geboenk en gekletter, zonder veel inhoud. FabrikC heeft zeker zijn aandachtspunten en zijn aanhang, het resultaat was echter in de Hangar iets van voorbijgaande aard. Krachtig en fors, maar zonder veel verder verhaal. Industrial neigend naar techno, ze speelden alvast een thuismatch. Persoonlijk eerder een ver-van-mijn-bed-show.

Laat het Sloveense Torul dan een welgekome afwisseling zijn. Zich huisvestigend in de wijde wereld van de indie en elektronica. In zulke gevallen is het niet moeilijk om je te laten vangen in middelmatigheid. Toch wisten ze iets begeesterend achter te laten, met veel enthousiasme, met veel je m’en fous en vooral overtuiging. De volgelopen Hangar dacht er hetzelfde over.

Tanzt die Revolution, het is zowat het handelsmerk van Frozen Plasma. Gedanst werd er zeer zeker, maar zij durfden wel al dan niet gemeend in de val trappen van de middelmatigheid. Electro-pop die ginder wel bijzonder gesmaakt werd, en een dolenthousiast publiek voor zich had. Maar de kenmerken waren er zonder twijfel : goed voor enkele nummers om zo de eentonigheid in te voeren.

Bij Aesthetic Perfection zat er al meer schwung in, maar ook zij gingen niet veel verder dan de grens van het nog net toelaatbare. Grenzen worden nochtans doorgaans met graagte doorbroken op een festival als M’era Luna. Concerteren met de veiligheidsgordel nog om, zo iets. Maar het publiek stond er zot van, dus geen man overboord.

Random is Resistance, op de tweede dag van M’era Luna ging de hoofdmoot naar de elektro-synthwave en mocht ook Rotersand niet ontbreken. Het is niet alleen Rotersand die bij de Duitse buren geliefd zijn maar ook het algehele genre. Een goede zet dan ook van de organisatie om van de Hangar voor even een danstempel te maken. Rotersand deed meer dan zijn band, maar overkill kan soms teveel van het goede zijn.

Al kon Atari Teenage Riot toch nog wat soelaas bieden. Met de ode aan de oude Atari. Digitale peper in de kont, de geluidsmuur laten aanbranden, energie voor twee of tweeduizend. U zegt het maar. Hardcore met een zekere inhoud, al was in de herrie niet altijd duidelijk waar het zo al over ging. Daarvoor moet je meer hun achtergrond maar eens checken. Atari Teenage Riot heeft geen gesloten paletten energiedrank nodig om aan te vallen. Het zit gewoon in hun genen.

Het was diezelfde energie die nog bleef nazinderen bij Hocico. Neuropunk, Harsh Electro, noem het hoe je wil. Mexicaanse doordringerheid zonder omzien. Na de stormram van ATR klonk Hocico plots minder hard. Of hoe je oorschelpen zich al vlug weten aan te passen. Kracht en energie nochtans genoeg in overvloed. Daar niet van. En met een heus dansfeestje tot gevolg.

M’era Luna kreeg dit jaar de steun mee van de weergoden. Het dorp van M’era Luna mag aan elke bewoner zijn burgemeesterssjerp terugvragen. De echte realiteit wacht buiten het slagveld. M’era Luna voldeed ook dit jaar aan de verwachtingen, het is weer voor even goed geweest. Organisatorisch dik in orde, zoals het hoort. Volgend jaar zal M’era Luna plaatsvinden op 10 en 11 augustus. De voorlopige namen voor 2019 kan je hier terugvinden.

Website M’era Luna

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hidden Souls - The Incorruptible Dream

Electro pop, future pop zo je wil, uit Argentinië die, hoewel de ritmes dansbaar zijn, iets te vertellen heeft... Een beetje de Argentijnse Assemblage 23 zo je wil en ook het geluid, hoewel iets meer gesynthetiseerd -of hoe zeg je dat - komt wel een beetje in de buurt. Dansbaar op “Hearts And Minds”, een beetje melig in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Happiness Project - Mutation

Moderne electre pop daar staat Boredom Product garant voor, een label waarbij je al meteen kunt inschatten hoe een release ongeveer gaat klinken. Happiness Project, bij nazicht van onze uitgebreide Dark Entries database, zo’n 2500 reviews online, blijk ik ooit al eens iets van deze Fransen te hebben besproken, maar da’s dan ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Heden avond, vrijdag 21 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Icesun - Heartquake (vinyl)

De laatste serie reviews die op mijn review stapel belanden komen opvallend vaak uit Frankrijk. Zo ook deze Icesun, een project uit Parijs dat de jaren 80 laat herleven op hun albumdebuut “Heartquake”. Enkel te koop opggelimiteerd vinyl en garant voor minimal post punk van het betetere soort zoals op het typerende “Cold Inside” ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : UFO Över Lappland - UFO Över Lappland

Deze band komt echt uit Lapland, meer bepaald uit de Noord-Zweedse stad Umeå aan de Botnische golf. Sulatron stelt ons het eponieme debuutalbum voor van deze Zweden. Vijf lang uitgesponnen tracks staan er op (50 minuten speelduur). In 2016 verscheen dit reeds als cassette met een track minder (“JaEDeJaE” stond er niet op). ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tommy And The Commies - Here Come

Slechts 16 minuten duurt deze 8 songs tellende EP van Tommy And The Commies. Deze humoristisch en origineel genaamde band speelt stevige melodieuze poppunk. We merken vooral een heel erg hoog Buzzcocks gehalte met stevige meezingnummers met catchy hooks en refreinen als ware het 1977. Tommy And The Commies komen uit Sudbury, Ontario, Canada ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In het kapitalisme kan alles verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf.

Siglo XX werd wel eens de Belgische Joy Division genoemd, en dus is het een evenement na meer dan 25 jaar terug optreedt. De optredens vallen samen met de viering van het 40-jarig bestaan van de groep. Je kunt ze onder meer zien op de derde editie van Breaking Barriers, het Leuvense festival dat het 40-jarig bestaan van punk in het algemeen ...

lees meer...
INTERVIEW : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.

Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid ...