casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

400 items

   

M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim
Der Tag der Schönheiten
15/08/2018, Danny Quetin
 Bookmark and Share

15/08/2018 : M'era Luna 2018 - Dag 2 - 12 augustus - Hildesheim - Der Tag der Schönheiten
ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – MAINSTAGE

Waar vorig jaar M’era Luna nog te maken had met regenbuien en een drassige weide en een parking herschapen tot modderpoel kondigde dag 2 van 2018 zich aan als een warme zomerse dag. En dat werd het ook.

Er werd zelfs al redelijk vroeg postgevat aan het hoofdpodium om Schattenmann deze tweede dag te laten aanvangen. Schattenmann brak het ijs al vrij direct met het ‘Licht An’ en staat gekend door zijn melodieuze elektro-rock waar ‘Brennendes Eis’ als aftrap mocht fungeren. Met al veel wuivende handen tot gevolg. Tekstueel gaat het vooral over de liefde en alles wat daar in mis kan gaan. En erotiek om 11 u in de morgen onder het mom van steek eens je hand in je broek en laat je vinger er uitkomen als ware het je pietje. En dat op nuchtere maag. Goedemorgen.

Het gebeurt wel meer dat er ridders en paters verschijnen op een festival als M’era Luna, en niet alleen op het podium. Dit jaar was het niet anders met Heimataerde, medieval-rock-elektro die in het land des herkomst best wel op een grote aanhang mag rekenen. De doedelzakken kwamen dan wel uit een elektronisch kastje, het deed niets aan de sfeer. Met maliënkolder en hakbijl en pij. Meer moet het niet altijd zijn. Hick Hack Hackebeil nog aan toe.

Volks en puur en daar gaan die van Die Kammer prat op. Ze noemen het dan zelf ook Pure Handmade Music, zonder enige sequencers, zonder enige elektronica. Akoestisch zonder veel gedoe. Je zou dan eerder gaan denken dat het wat saai gaat worden, maar totaal niets daar van. Die Kammer weet zijn nummers zo te schrijven dat ze boeiend blijven, ook op een groot podium. Dit was pakkend, dit was beklijvend en toch met meer dan voldoende daadkracht voor het hoofdpodium.

Met nog meer schoonheid en in traditionele folksongs mocht Bannkreis aantreden. Even toch, want het werd al vlug duidelijk dat er iets mis was met het geluid. Tot het dan helemaal uitviel. En de band, they played on. Omdat ze natuurlijk werken met in-ears en niet dadelijk doorhadden dat er niets meer te horen was. Al waren ze daar vlug door het publiek op attent gemaakt. Heel lang duurde de stilte niet, de herstart was er eentje van pure volkse eenvoud. Maar wel bijzonder mooi.

Als je al in meer dan 30 landen hebt opgetreden, heb je geen echte gimmick meer nodig om je voor te stellen. Gewoon in hun sobere alledaagse plunje deed Lacrimas Profundere zijn ding met hun eigengereide Gothic Metal. Hildesheim inpakkend met hun Good Old Fucking Rock and Roll. Waar ook ruimte werd gemaakt voor ingetogenheid. En er ook wel eens een akoestische gitaar aan te pas mocht komen. Veelzijdig, veelzeggend.

Deze tweede dag van M’era Luna was er eentje waar de schoonheid durfde zegevieren. En denken we al heel graag aan het superieure stemgeluid van Sonja Kraushofer, dit keer in het gezelschap van Thomas Rainer die er toch nog was van de dag er voor met Nachthmahr. Dan weet je dat het gaat over L’Âme Immortelle. Synthpop die een groot verschil durft maken met de doorsnee geluiden die je er doorgaans in durft horen. Het is vooral het stemgeluid en de performance van Frau Kraushofer die hierin het verschil durft te maken. Genieten in Hildesheim.

Er zijn van die solo-artiesten die willens nillens een eigen leven kunnen leiden, deelgenoot van Wolfsheim maar alleenstaand een bijzonder grote favoriet in Duitsland. Zijn naam : Peter Heppner, nog steeds God bij de Germanen. Doorgaans kan je op de festivalweide aan de T-shirts zien waar de meerderheid voor komt. Herr Heppner heeft zonder die shirts ook meer dan de nodige aandacht. Het was hij waar velen voor kwamen. Nochtans, hetgeen hij doet kan je nog het best in de categorie van popmuziek noemen. Nergens overweldigend, nergens in één of andere mate in uitblinkend. Gewoon doorsnee. Al was het wel een leuk moment toen hij Joachim Witt mee het podium opbracht omdat ze samen bijvoorbeeld ‘Was Bleibt’ hebben opgenomen.

Wel veel T-shirts van Saltatio Mortis, en laat ook duidelijk blijken waarom. Publiekslieveling zonder meer, met ook nu weer de tegenwoordige tijd van de Middeleeuwen. Mittelalter-Rock waar mag gefeest worden, waar mag gedanst en geschranst worden. Je zou in Duitsland rijk kunnen worden door een winkeltje te beginnen met historische doedelzakken. Ze waren talrijk aanwezig tijdens de 2018-editie van M’era Luna. Maar ze hadden dan ook hun doel, en zeker bij deze Saltatio Mortis. De volledige festivalweide in vervoering brengen. Missie geslaagd. Brot Und Spiele, wat wil een mens nog meer

Dat zij en zij alleen de godfathers zijn van de Electronic Body Music lieten die van Front 242 geheel luidruchtig weten aan het Publikum. Zij openden ook in Hildesheim de mosterdpot waar door de jaren heel wat vooral Duitse bands uit gelepeld hebben. Front gooiden, zoals we ook wel verwacht hadden, de decibels omhoog. Met ‘Happiness’ als startpunt waar de moderne engelen zich des duivels wisten te gedragen op de festivalweide en denk zelfs nog ver daar buiten. ‘Take One’ en doe er nog maar enkele bij. Front 242 deed wat ze moesten doen, Hildesheim inpakken. En met glans.

Het is meer dan een gegeven dat Eisbrecher doorheen de jaren een hele status heeft weten op te bouwen. Een status die hen uiteindelijk tot de headliner voor M’era Luna heeft gebombardeerd. 15 jaren van de crossover tussen elektro en metal/rock heeft hen niet bepaald windeieren gelegd. Knap ook wel hoe ze hun podium wisten om te bouwen als ware het hun eigen schip, eerst verborgen achter eigen banner. De stormram met Sturmfahrt, hun schip kan elke ijsberg trotseren. Stuurboord of bakboord, niemand bleef onbewogen, om op het einde op de tonen van ‘Junge, Komm Bald Wieder’ afscheid te nemen aan de gehypnotiseerde aanhang.

ZONDAG 12 AUGUSTUS 2018 – HANGARSTAGE

Futurepop uit Moskou, en zich daarbij laten inspireren door Games of Thrones, waar ook wordt verkondigt dat wat dood is niet meer kan sterven. Laat de groepsnaam Too Dead To Die dan ook toepasselijk zijn. Al gaat het meer om een eenmansproject van Andrej XXV. Afgeborsteld net zoals de muziek die hij voortbrengt. Op dag 2 mocht Too Dead To Die de Hangar openen en deed dat met een bepaalde eenheidsworst. Propere jongen met propere dansbaarheid. Maar ook niet meer dan dat.

Wat veel meer aanstekelijk werkte was de androgyne verschijning van Mark Massive en zijn Massive Ego. Ooit nog model, en met vooral Beautiful Suicide laten blijken dat het aldaar achter de schermen ook wel eens vaak koekenbak is. Massive Ego is vooral de verschijning en het stemgeluid van deze Massive. Bijzonder blij dat hij eindelijk eens op M’era Luna mocht staan. En wij bijzonder blij dit te mogen meemaken. Electro/Synthwave die kan boeien, die een meerwaarde biedt. ‘I Idolize You’, hij deed hetzelfde voor zijn toeschouwers op M’era Luna.

Geboenk en gekletter, zonder veel inhoud. FabrikC heeft zeker zijn aandachtspunten en zijn aanhang, het resultaat was echter in de Hangar iets van voorbijgaande aard. Krachtig en fors, maar zonder veel verder verhaal. Industrial neigend naar techno, ze speelden alvast een thuismatch. Persoonlijk eerder een ver-van-mijn-bed-show.

Laat het Sloveense Torul dan een welgekome afwisseling zijn. Zich huisvestigend in de wijde wereld van de indie en elektronica. In zulke gevallen is het niet moeilijk om je te laten vangen in middelmatigheid. Toch wisten ze iets begeesterend achter te laten, met veel enthousiasme, met veel je m’en fous en vooral overtuiging. De volgelopen Hangar dacht er hetzelfde over.

Tanzt die Revolution, het is zowat het handelsmerk van Frozen Plasma. Gedanst werd er zeer zeker, maar zij durfden wel al dan niet gemeend in de val trappen van de middelmatigheid. Electro-pop die ginder wel bijzonder gesmaakt werd, en een dolenthousiast publiek voor zich had. Maar de kenmerken waren er zonder twijfel : goed voor enkele nummers om zo de eentonigheid in te voeren.

Bij Aesthetic Perfection zat er al meer schwung in, maar ook zij gingen niet veel verder dan de grens van het nog net toelaatbare. Grenzen worden nochtans doorgaans met graagte doorbroken op een festival als M’era Luna. Concerteren met de veiligheidsgordel nog om, zo iets. Maar het publiek stond er zot van, dus geen man overboord.

Random is Resistance, op de tweede dag van M’era Luna ging de hoofdmoot naar de elektro-synthwave en mocht ook Rotersand niet ontbreken. Het is niet alleen Rotersand die bij de Duitse buren geliefd zijn maar ook het algehele genre. Een goede zet dan ook van de organisatie om van de Hangar voor even een danstempel te maken. Rotersand deed meer dan zijn band, maar overkill kan soms teveel van het goede zijn.

Al kon Atari Teenage Riot toch nog wat soelaas bieden. Met de ode aan de oude Atari. Digitale peper in de kont, de geluidsmuur laten aanbranden, energie voor twee of tweeduizend. U zegt het maar. Hardcore met een zekere inhoud, al was in de herrie niet altijd duidelijk waar het zo al over ging. Daarvoor moet je meer hun achtergrond maar eens checken. Atari Teenage Riot heeft geen gesloten paletten energiedrank nodig om aan te vallen. Het zit gewoon in hun genen.

Het was diezelfde energie die nog bleef nazinderen bij Hocico. Neuropunk, Harsh Electro, noem het hoe je wil. Mexicaanse doordringerheid zonder omzien. Na de stormram van ATR klonk Hocico plots minder hard. Of hoe je oorschelpen zich al vlug weten aan te passen. Kracht en energie nochtans genoeg in overvloed. Daar niet van. En met een heus dansfeestje tot gevolg.

M’era Luna kreeg dit jaar de steun mee van de weergoden. Het dorp van M’era Luna mag aan elke bewoner zijn burgemeesterssjerp terugvragen. De echte realiteit wacht buiten het slagveld. M’era Luna voldeed ook dit jaar aan de verwachtingen, het is weer voor even goed geweest. Organisatorisch dik in orde, zoals het hoort. Volgend jaar zal M’era Luna plaatsvinden op 10 en 11 augustus. De voorlopige namen voor 2019 kan je hier terugvinden.

Website M’era Luna

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Sydney Valette - Space & Time ep

Parijs. Sydney Valette is in de rand van de grootstad op een zolderkamertje knopjes aan het draaien. Hij maakt eigen muziekjes maar produceert ook heel wat andere obscure liefst eerder alternatieve bandjes die popmuziek net naar dat niveautje hoger tillen. Met deze “Space & Time” ep, op sneeuwwit vinyl, is deze meneer niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Psych Krist Kastrator - Nothing Subtle (About Psychotic Demon Karaoke)

Het eerste cd'tje van Psych Krist Kastrator na een reeks tapes in de jaren 90! Ik zag Psych Krist Kastrator in de nazomer van 2018 aan het werk op het Sewerfest (alwaar ik ook dj mocht spelen) en ze waren toen de revelatie van de avond. Ik kende ze al lang maar had ze in mijn collectie enkel op de door Dirk Ivens' Body Records uitgegeven ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kim Myhr - Pressing Clouds Passing Crowds

De Noorse gitarist en componist Kim Myhr kreeg in 2016 als opdracht voor het FIMAV-festival (Festival International de Musique Actuelle de Victoriaville) in Quebec, Canada een passende muziekcompositie te maken. Het resultaat kreeg als titel ‘Pressing Clouds Passing Crowds’. Zelf speelt Myhr hier op 12-snarige akoestische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moth - This Is Just A Moth 7 Inches Compilation On 12 Inches Format

Moth was een cult naam. Was, want de groep hield er in 2017 mee op, al resoneert hun naam nog tot in Spanje. Ietwat verwonderlijk want het viertal kwam uit Denemarken (Kopenhagen) en sloeg en passant al die jaren België even over. Gelukkig is er nog een vagnet, en dat heet Dark Entries die alsong deze 5 nummers tellende compilatie ...

lees meer...
CD BESPREKING : I Tpame I Tvrame - Ikin Vijnë

Grappig. Rotsvast overtuigd van met een exoot uit te pakken, scrolde ik even door de wel zeer uitgebreide Dark Entries review lijst en zie, wie kwam ik daar reeds tegen? Juist. I Tpame I Tvrame, een recensie uit 2017 van de hand van collega Xavier, hun release heette toen “Future Attitude” en Black Verb was de naam van het label. Nu ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
INTERVIEW : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.

Toen de eerste namen voor het Black Easter festival bekend gemaakt werden, kwamen er ten huize (db) een vreugdesprongetje of vier aan te pas. Zeker ook omdat een van de door ons getipte namen netjes op de affiche stond te blinken. Naar onze bescheiden mening was Hackedepicciotto dan ook de geschikte act voor dit festival, en gelukkig had men ...

lees meer...
NIEUWS 11/02/2019 : Tijdreis met Lacrimosa

2019: Lacrimosa blaast 30 kaarjes uit! In 2017 verscheen het 13de studioalbum 'Testimonium‘. En dit jaar, op 22 maart mag je iets nieuws verwachten. Nieuw en niet nieuw weliswaar. Met 'Zeitreise‘ wil het gothic pionieersduo Tilo en Anne een overzicht bieden van 30 jaar Lacrimosa, goed voor meer dan 100 songs. Deze dubbel-cd ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2019 : De “Artificial Intelligence” is nakende...

15 maart is het zover. Dan gooit Near Earth Orbit zijn “Artificial Intelligence” tussen ons stervelingen. Om ons op deze nakende gebeurtenis voor te bereiden en het leed toch ietwat te verzachten is er eerst de vooraf singel “Neuromancer”, die als een gothische ruimtestorm de aarde weet te bereiken. Het voorbestellen ...