canli casino

Dark Entries Logo

371 items

   

Bimfest 2017
Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
Elk jaar zo rond de kerstdagen is het weer tijd voor het Belgian Independent Music Festival, kortweg Bimfest. Dit jaar al aan zijn 16de editie toe en daarmee ongetwijfeld één van de langst lopende underground festivals hier ten lande. Dit jaar ook weer in die mooie zaal die De Casino in Sint-Niklaas is, knus en gezellig maar ook net ruim genoeg, perfect op maat van dit vriendelijke festival.

Dit jaar besloot ik de vrijdag al af te reizen, al is het traject Gent - Sint-Niklaas nu niet meteen een reispicknick waard, door werkomstandigheden raakte ik niet op tijd voor Elm, die, als ik muziekkenners mag geloven, een prettig potje old school EBM deden overkoken, vermakelijk en meteen de perfecte opener voor deze festival tweedaagse. EBM is niet dood, zeker niet op Bimfest, en u kunt op 24.2 in diezelfde zaal De Casino nog eens alles overdoen op de EBM day. Xotox was, helaas, nooit mijn meug, The Horrorist overigens ook niet, maar ik had mijn geld die avond vooral ingezet op Kirlian Camera. Veel te lang geleden dat ik die nog een keertje zag en het moet gezegd, ik was meer dan blij dat ik die vrijdagavond niet om 19u30 in mijn zetel ben ingedut.

Hoewel eerst nog een beetje aarzelend ontpopte dit concert zich wat mij betreft tot het hoogtepunt van deze Bimfest editie, al zullen de ietwat minder fijnbesnaarde muziekliefhebbers daar allicht een andere mening over hebben. Deze Italianen hebben ondertussen een indrukwekkend oeuvre om uit te putten en kunnen dan ook moeiteloos anderhalf uur vol maken. Natuurlijk was “Eclipse” de eerste bis of wat dacht u, en ondanks al vele malen te veel gehoord blijft dit nummer ook nu nog altijd moeiteloos overeind. Maar voordien waren reeds pareltjes gepasseerd, zoals de sublieme “Comfortably Numb” cover, “K-pax”, “Nightglory”, “Black August”, ... waarbij de immer sympathieke Elena Fossi zichtbaar genoot van de appreciatie die haar en de band te beurt viel. Dat alleen al maakt haar voor menig man én vrouw bijzonder sexy. De ganse tekstboek en twee bisrondes werden erdoor gehaald. Kirlian Camera bewees zichtzelf daarbij weerom als een unicum, een bizarre maar gesmeerd lopende mix tussen melancholie en sci-fi, zo werd dit project indrukwekkend gepresenteerd. Hun op stapel staande nieuwe album, voorafgegaan door de EP “Sky Collapse” belooft in die zin weerom veel goeds. Intens, mede door de verschijning en de stem van cyber engel Elena Fossi een concert van hoog niveau.

Op naar dag twee, waar Alvar de aftrap mocht geven, weliswaar zonder mijn aanwezigheid maar weer zei een muziekkenner me dat hun vreemde maar geslaagde mélange tussen indus en electro beslist de moeite was. Jaja, voor de vroege vogels valt er altijd iets te ontdekken op Bimfest en ook dit jaar was er weerom een immens aanbod aan geluidsdragers en merchandise om onze zucht naar de betere muziek te stillen.

Ik was er wel op tijd voor Implant, een inlands project rond Len Lemeire dat ook al eeuwig van de partij is (sedert 1992 om precies te zijn) en blijft doorgaan, al is het duo ondertussen muzikaal wel uitgerijpt en is hun electro niet alleen dansbaar maar ook meerlaags intelligent, ergens tussen industrial, trance en electro in. Een naam die nog veel langer meegaat dan Implant is die van Parade Ground, al zat er wel een behoorlijk gat tussen hun aanvankelijke einde en de verrijzenis. Geen erg, die paar klassiekers, laat ik het maar niet over “Strange World” hebben, bleken sterk genoeg om hun reputatie hoog te houden. De broers Pauly hebben er ondertussen weer volop zin in, kwamen reeds met nieuw materiaal op de proppen en kennen een heuse internationale cult aanhang. Live bracht de groep hun ‘dada’ minimaal maar overtuigend, al blijven hun jaren 80 hitjes wel voor het meeste animo zorgen onder het publiek.

Hetzelfde kan gezegd van No More, die willens nillens eeuwig zullen vast zitten aan hun new wave klassieker “Suicide Commando”, welke ze tot groot jolijt van jan en alleman ook brachten, maar ik leerde vooral dat de groep veel meer noten op zijn zang heeft dan dit eerder simpele hitje. No More klonk opvallend wavy, met ijzersterke melodieën die pop perfect met de jaren 80 new wave feel weten te verzoenen. Iets wat u, indien u er met een flauw excuus niet bij was, kunt ontdekken op “No More - Touchlight Buddhas, reworked tracks 2010 - 2015” waarbij meteen is gezegd dat ook No More nog altijd vrolijk verder blijft musiceren. Tussen alle elektronica was deze wave een (h)eerlijke verfrissing.

Met The Invincible Spirit dook alweer een andere dino op op het Bimfest, iets wat op dit festival niet zo uitzonderlijk is. “Push!” denkt u nu, inderdaad dé monsterhit, werd uit de keyboards getoverd maar de groep zorgde met nog wel meer onweerstaanbare electro / EBM riedels voor vertier bij het publiek. “Devil Dance”, “Provoke You”, de Joy Division cover “Atmosphere”, “Erase”, “Hate You” of sluitstuk “Anyway” bijvoorbeeld. Meest opvallende nummer “Irregular Times” van The Mao Tse Tung Experience, een project waar Thomas Lüdke evenzeer bij betrokken was. Psyche dan, van de Duitse Canadees Darrin Huss, donkere pop met de glimlach zoiets, en vooral een aantal leuke nummertjes, maar wegens al een aantal keer gezien besloot ik mijn innerlijke zelf te versterken, wat tongen te draaien en uiteraard nog één en ander aan cd en vinyl in te slaan. Ik hoorde achteraf dat het goed was maar wat mij betreft zou het nog een stuk beter zijn geweest met nummers uit het debuut “Insomnia Theatre”. Ik schrijf 1985.

Crash Course In Science is nog zo een cult naam die in 2009 mede door Bimfest opnieuw werd opgevist en ondertussen weerom de goesting heeft gevonden om nieuwe muziek te maken, al blijf ik vinden dat die de intensiteit van “Signals From Pier Thirteen” missen. “Flying Turns”, “Cardboard Lamb”,... het blijven minimale parels van noeste arbeid. Persoonlijk had ik ze eerder wat meer naar onder op de affiche gemikt maar Blancmange laten opkomen na Psyche was misschien iets te veel van het goede geweest.

Blancmange was de topvedette van de avond, een groep die mee het electro pop genre uitvond met een aantal fijne en op heden nog altijd heerlijke dansnummers die op het gemiddelde trouwfeest misschien al wenkbrauwen doen fronsen, maar jij en ik zijn natuurlijk wel wat meer gewoon dan de jeugdpuisten muziek en bagger klassiekers die men op die saaie partijtjes door een zichzelf verklaard dj in de ether werpt om de vol gegeten en vol gedronken kudde mak te houden. Blancmange dus, hoezee voor de klassiekers, al was de overtuiging bij Stephen Luscombe soms ver zoek en leek dit optreden meer op een af te werken verplichting. Jammer. Want de klassiekers zijn nog altijd broeierig dansbaar, al zaten ze wel bijna allemaal aan het eind, met als enige bis “Don’t Tell”. Ik werd in elk geval niet aangespoord om het nieuwe materiaal van de groep uit te checken. Te braaf, te slaapverwekkend. Sorry. In die zin een mindere afsluiter voor een nochtans weerom geslaagd Bimfest, al durf ik voor een volgende editie op wat meer verjonging te hopen. De dino’s hebben we nu wel gehad, tenzij die Siglo XX of The Executive Slacks heten of zo.

Indien u uitblonk in afwezigheid: foei. Bodybeats organiseert op 24 februari de EBM day waarop u live kunt genieten van X-Mouth Syndrome, The Juggernauts, Jäger 90, Pankow en Plastic Noise Experience. Meer info vindt u hier.

(c) foto's Benny Serneel

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Outshine - 1313

1313 is niet de pincode van Outshine, laat dat duidelijk wezen. Het getal roept voor deze Zweedse band daarentegen zeer nare herinneringen op. Vrijdag 13 september, anno 2013 werd het tourbusje van Outshine geplunderd. Gevolg: een hoop zenuwtergende rechtszaken, ruzie onderling, … hel op aarde. Gitarist Jimmy Norberg wist toch terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Derby Derby - Love Dance

Slechts twee lange composities op “Love Dance”, het debuut van Derby Derby. Deze twee tracks heten weinig verrassend “Love” (20 minuten) en “Dance” (11 minuten). Het album werd eind 2016 opgenomen in La Fabrique Dervallières, een cultureel centrum en artistiek laboratorium te Nantes, aan de zuidrand ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...