casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

431 items

   

Bimfest 2017
Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
Elk jaar zo rond de kerstdagen is het weer tijd voor het Belgian Independent Music Festival, kortweg Bimfest. Dit jaar al aan zijn 16de editie toe en daarmee ongetwijfeld één van de langst lopende underground festivals hier ten lande. Dit jaar ook weer in die mooie zaal die De Casino in Sint-Niklaas is, knus en gezellig maar ook net ruim genoeg, perfect op maat van dit vriendelijke festival.

Dit jaar besloot ik de vrijdag al af te reizen, al is het traject Gent - Sint-Niklaas nu niet meteen een reispicknick waard, door werkomstandigheden raakte ik niet op tijd voor Elm, die, als ik muziekkenners mag geloven, een prettig potje old school EBM deden overkoken, vermakelijk en meteen de perfecte opener voor deze festival tweedaagse. EBM is niet dood, zeker niet op Bimfest, en u kunt op 24.2 in diezelfde zaal De Casino nog eens alles overdoen op de EBM day. Xotox was, helaas, nooit mijn meug, The Horrorist overigens ook niet, maar ik had mijn geld die avond vooral ingezet op Kirlian Camera. Veel te lang geleden dat ik die nog een keertje zag en het moet gezegd, ik was meer dan blij dat ik die vrijdagavond niet om 19u30 in mijn zetel ben ingedut.

Hoewel eerst nog een beetje aarzelend ontpopte dit concert zich wat mij betreft tot het hoogtepunt van deze Bimfest editie, al zullen de ietwat minder fijnbesnaarde muziekliefhebbers daar allicht een andere mening over hebben. Deze Italianen hebben ondertussen een indrukwekkend oeuvre om uit te putten en kunnen dan ook moeiteloos anderhalf uur vol maken. Natuurlijk was “Eclipse” de eerste bis of wat dacht u, en ondanks al vele malen te veel gehoord blijft dit nummer ook nu nog altijd moeiteloos overeind. Maar voordien waren reeds pareltjes gepasseerd, zoals de sublieme “Comfortably Numb” cover, “K-pax”, “Nightglory”, “Black August”, ... waarbij de immer sympathieke Elena Fossi zichtbaar genoot van de appreciatie die haar en de band te beurt viel. Dat alleen al maakt haar voor menig man én vrouw bijzonder sexy. De ganse tekstboek en twee bisrondes werden erdoor gehaald. Kirlian Camera bewees zichtzelf daarbij weerom als een unicum, een bizarre maar gesmeerd lopende mix tussen melancholie en sci-fi, zo werd dit project indrukwekkend gepresenteerd. Hun op stapel staande nieuwe album, voorafgegaan door de EP “Sky Collapse” belooft in die zin weerom veel goeds. Intens, mede door de verschijning en de stem van cyber engel Elena Fossi een concert van hoog niveau.

Op naar dag twee, waar Alvar de aftrap mocht geven, weliswaar zonder mijn aanwezigheid maar weer zei een muziekkenner me dat hun vreemde maar geslaagde mélange tussen indus en electro beslist de moeite was. Jaja, voor de vroege vogels valt er altijd iets te ontdekken op Bimfest en ook dit jaar was er weerom een immens aanbod aan geluidsdragers en merchandise om onze zucht naar de betere muziek te stillen.

Ik was er wel op tijd voor Implant, een inlands project rond Len Lemeire dat ook al eeuwig van de partij is (sedert 1992 om precies te zijn) en blijft doorgaan, al is het duo ondertussen muzikaal wel uitgerijpt en is hun electro niet alleen dansbaar maar ook meerlaags intelligent, ergens tussen industrial, trance en electro in. Een naam die nog veel langer meegaat dan Implant is die van Parade Ground, al zat er wel een behoorlijk gat tussen hun aanvankelijke einde en de verrijzenis. Geen erg, die paar klassiekers, laat ik het maar niet over “Strange World” hebben, bleken sterk genoeg om hun reputatie hoog te houden. De broers Pauly hebben er ondertussen weer volop zin in, kwamen reeds met nieuw materiaal op de proppen en kennen een heuse internationale cult aanhang. Live bracht de groep hun ‘dada’ minimaal maar overtuigend, al blijven hun jaren 80 hitjes wel voor het meeste animo zorgen onder het publiek.

Hetzelfde kan gezegd van No More, die willens nillens eeuwig zullen vast zitten aan hun new wave klassieker “Suicide Commando”, welke ze tot groot jolijt van jan en alleman ook brachten, maar ik leerde vooral dat de groep veel meer noten op zijn zang heeft dan dit eerder simpele hitje. No More klonk opvallend wavy, met ijzersterke melodieën die pop perfect met de jaren 80 new wave feel weten te verzoenen. Iets wat u, indien u er met een flauw excuus niet bij was, kunt ontdekken op “No More - Touchlight Buddhas, reworked tracks 2010 - 2015” waarbij meteen is gezegd dat ook No More nog altijd vrolijk verder blijft musiceren. Tussen alle elektronica was deze wave een (h)eerlijke verfrissing.

Met The Invincible Spirit dook alweer een andere dino op op het Bimfest, iets wat op dit festival niet zo uitzonderlijk is. “Push!” denkt u nu, inderdaad dé monsterhit, werd uit de keyboards getoverd maar de groep zorgde met nog wel meer onweerstaanbare electro / EBM riedels voor vertier bij het publiek. “Devil Dance”, “Provoke You”, de Joy Division cover “Atmosphere”, “Erase”, “Hate You” of sluitstuk “Anyway” bijvoorbeeld. Meest opvallende nummer “Irregular Times” van The Mao Tse Tung Experience, een project waar Thomas Lüdke evenzeer bij betrokken was. Psyche dan, van de Duitse Canadees Darrin Huss, donkere pop met de glimlach zoiets, en vooral een aantal leuke nummertjes, maar wegens al een aantal keer gezien besloot ik mijn innerlijke zelf te versterken, wat tongen te draaien en uiteraard nog één en ander aan cd en vinyl in te slaan. Ik hoorde achteraf dat het goed was maar wat mij betreft zou het nog een stuk beter zijn geweest met nummers uit het debuut “Insomnia Theatre”. Ik schrijf 1985.

Crash Course In Science is nog zo een cult naam die in 2009 mede door Bimfest opnieuw werd opgevist en ondertussen weerom de goesting heeft gevonden om nieuwe muziek te maken, al blijf ik vinden dat die de intensiteit van “Signals From Pier Thirteen” missen. “Flying Turns”, “Cardboard Lamb”,... het blijven minimale parels van noeste arbeid. Persoonlijk had ik ze eerder wat meer naar onder op de affiche gemikt maar Blancmange laten opkomen na Psyche was misschien iets te veel van het goede geweest.

Blancmange was de topvedette van de avond, een groep die mee het electro pop genre uitvond met een aantal fijne en op heden nog altijd heerlijke dansnummers die op het gemiddelde trouwfeest misschien al wenkbrauwen doen fronsen, maar jij en ik zijn natuurlijk wel wat meer gewoon dan de jeugdpuisten muziek en bagger klassiekers die men op die saaie partijtjes door een zichzelf verklaard dj in de ether werpt om de vol gegeten en vol gedronken kudde mak te houden. Blancmange dus, hoezee voor de klassiekers, al was de overtuiging bij Stephen Luscombe soms ver zoek en leek dit optreden meer op een af te werken verplichting. Jammer. Want de klassiekers zijn nog altijd broeierig dansbaar, al zaten ze wel bijna allemaal aan het eind, met als enige bis “Don’t Tell”. Ik werd in elk geval niet aangespoord om het nieuwe materiaal van de groep uit te checken. Te braaf, te slaapverwekkend. Sorry. In die zin een mindere afsluiter voor een nochtans weerom geslaagd Bimfest, al durf ik voor een volgende editie op wat meer verjonging te hopen. De dino’s hebben we nu wel gehad, tenzij die Siglo XX of The Executive Slacks heten of zo.

Indien u uitblonk in afwezigheid: foei. Bodybeats organiseert op 24 februari de EBM day waarop u live kunt genieten van X-Mouth Syndrome, The Juggernauts, Jäger 90, Pankow en Plastic Noise Experience. Meer info vindt u hier.

(c) foto's Benny Serneel

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/06/2021 : “Reinvention Of Pain” is de eerste singel van Mildreda

Nu ja, de eerste singel van de 'herboren' Mildreda dan. Zoals je eerder bij Dark Entries kon lezen is het electro project van bezige bij Jan Dewulf aan een heropstanding toe. Het niet onbekende Dependent label hapte toe om een forum te bieden aan dit electro project waarmee het decennia terug zowat allemaal begon voor deze getalenteerde ...

lees meer...
NIEUWS 16/06/2021 : Dark Entries tip; Hanging Freud

Of dan toch zeker een tip van mij! Met dit Schotse project van Jonathan Skinner en Paula Borges komen de jaren 80 weer langs de grote poort naar binnen. Beklijvend in zijn eenvoud, mooi verdrinkend in de existenstiële wanhoop zoals die door het orkestje van Robert Smith met “Faith” werd uitgevonden. Een geluid dat willens ...

lees meer...
NIEUWS 16/06/2021 : Super Dragon Punch presenteert “Feral”

Onze landgenoot Jérémie Venganza is al langer hoofd en ziel van zijn techno industrial project Super Dragon Punch en met “Feral” presenteert hij quasi 4 jaar na het ep debuut “Shatter” (klik hier voor de review) het digitale debuutalbum “Feral”. Een album waar op de jaren 80, 90, het nieuwe ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synthetic Dream - Neutral Area

Van zodra we kennismaakten met de Belgische new wave/gothic scene, leerden we Dark Entries kennen en net zo lang hebben we weet van het bestaan van het Lembeest. Bij de burgerlijke stand van Lembeke beter gekend als Günther Haegeman en het soort artiest dat we van in het begin bij Dark Entries op de voet hebben gevolgd. De laatste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pauline Anna Strom - Angel Tears In Sunlight

Dark Entries is een new WAVE webzine. Naast new wave heb je ook new age. Op papier slechts een paar lettertjes verschil, maar toch een wereld als het op de vorm aankomt. New age mag dan wel een vertakking zijn van de grote, veelomvattende ambient-boom, een genre dat ons steevast in grote getale weet te vinden. Nu is er heel wat ambient ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Mecca - Away

Hoe vreugdeloos ook het jaar 2020, voor dit jaar lijkt de repeat-knop ingedrukt. Er is beterschap op komst, zegt men. Maar het is niet omdat de podia stof vergaarden dat de creativiteit werd ingesnoerd. Het Zweedse Red Mecca bijvoorbeeld heeft de stilte weten om te buigen naar een vlucht in eigen droomwereld. Het negende album Away ademt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lamia Vox - Alles Ist Ufer. Ewig Ruft Das Meer

De Lamia is een vrouwelijke demon uit de Griekse mythologie die kinderen opat. Ze zou een door oppergod Zeus beminde Lybische koningin geweest zijn die, nadat Hera haar van haar kinderen beroofde, waanzinnig van verdriet werd en zelf op kinderen van anderen ging jagen. De Lamia is verwant aan de sirenen en de zeemeerminnen. Zij heeft ook kenmerken ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kamila Govorçin - Anima

De Chileense Kamila Govorçin is een dame die alles uit het leven lijkt te willen halen. Haar muzikale avonturen begonnen op jonge leeftijd met het spelen van de dwarsfluit. In onze ogen zowat het minst avontuurlijke instrument, maar goed, je moet ergens beginnen. Na een aantal zeer uiteenlopende fasen in haar leven die de muziek ...

lees meer...
NIEUWS 10/06/2021 : TerraRelicta: 24/7 gothic radio

U wenst een gothic radio die 24 uur op 24, 7 dagen op 7 uitzendt? Probeer dan eens Terra Relicta! Deze online radio uit Slovenië brengt een echt mooie mix van gothic rock, electro en symfonische metal. U dient gewoon naar hun website - die ook heel wat nieuws in het Engels bevat - te gaan en te streamen. De radio speelt het grootste deel ...

lees meer...
NIEUWS 09/06/2021 : Kćlan Mikla: Ósýnileg

Wat zullen we met drie IJslandse elfjes die minimal wave maken? Geweldig vinden, natuurlijk. Kælan Mikla staat immers borg voor dromerige wave en poëzie (goed, we verstaan er geen knijt van, maar het klinkt zeer poëtisch). En als er nieuw werk is, dan delen we dat ook graag. 'Ósýnileg' is al de tweede ...

lees meer...
INTERVIEW : Spiral Of Silence - 'oude liefde roest niet'

Voor velen is deze naam allicht onbekend en derhalve onbemind. Zonde, nu de groep uitpakt met de vers verschenen nieuwe singel “Toll” wordt het tijd dat ook u ook kennis maakt met deze Belgische groep die eind jaren 90 en beginjaren 2000 een vaste stek had op tal van wave/goth festivals met een cold wave sound pur sang waar je ...