casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

429 items

   

Bimfest 2017
Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
17/12/2017 : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas
Elk jaar zo rond de kerstdagen is het weer tijd voor het Belgian Independent Music Festival, kortweg Bimfest. Dit jaar al aan zijn 16de editie toe en daarmee ongetwijfeld één van de langst lopende underground festivals hier ten lande. Dit jaar ook weer in die mooie zaal die De Casino in Sint-Niklaas is, knus en gezellig maar ook net ruim genoeg, perfect op maat van dit vriendelijke festival.

Dit jaar besloot ik de vrijdag al af te reizen, al is het traject Gent - Sint-Niklaas nu niet meteen een reispicknick waard, door werkomstandigheden raakte ik niet op tijd voor Elm, die, als ik muziekkenners mag geloven, een prettig potje old school EBM deden overkoken, vermakelijk en meteen de perfecte opener voor deze festival tweedaagse. EBM is niet dood, zeker niet op Bimfest, en u kunt op 24.2 in diezelfde zaal De Casino nog eens alles overdoen op de EBM day. Xotox was, helaas, nooit mijn meug, The Horrorist overigens ook niet, maar ik had mijn geld die avond vooral ingezet op Kirlian Camera. Veel te lang geleden dat ik die nog een keertje zag en het moet gezegd, ik was meer dan blij dat ik die vrijdagavond niet om 19u30 in mijn zetel ben ingedut.

Hoewel eerst nog een beetje aarzelend ontpopte dit concert zich wat mij betreft tot het hoogtepunt van deze Bimfest editie, al zullen de ietwat minder fijnbesnaarde muziekliefhebbers daar allicht een andere mening over hebben. Deze Italianen hebben ondertussen een indrukwekkend oeuvre om uit te putten en kunnen dan ook moeiteloos anderhalf uur vol maken. Natuurlijk was “Eclipse” de eerste bis of wat dacht u, en ondanks al vele malen te veel gehoord blijft dit nummer ook nu nog altijd moeiteloos overeind. Maar voordien waren reeds pareltjes gepasseerd, zoals de sublieme “Comfortably Numb” cover, “K-pax”, “Nightglory”, “Black August”, ... waarbij de immer sympathieke Elena Fossi zichtbaar genoot van de appreciatie die haar en de band te beurt viel. Dat alleen al maakt haar voor menig man én vrouw bijzonder sexy. De ganse tekstboek en twee bisrondes werden erdoor gehaald. Kirlian Camera bewees zichtzelf daarbij weerom als een unicum, een bizarre maar gesmeerd lopende mix tussen melancholie en sci-fi, zo werd dit project indrukwekkend gepresenteerd. Hun op stapel staande nieuwe album, voorafgegaan door de EP “Sky Collapse” belooft in die zin weerom veel goeds. Intens, mede door de verschijning en de stem van cyber engel Elena Fossi een concert van hoog niveau.

Op naar dag twee, waar Alvar de aftrap mocht geven, weliswaar zonder mijn aanwezigheid maar weer zei een muziekkenner me dat hun vreemde maar geslaagde mélange tussen indus en electro beslist de moeite was. Jaja, voor de vroege vogels valt er altijd iets te ontdekken op Bimfest en ook dit jaar was er weerom een immens aanbod aan geluidsdragers en merchandise om onze zucht naar de betere muziek te stillen.

Ik was er wel op tijd voor Implant, een inlands project rond Len Lemeire dat ook al eeuwig van de partij is (sedert 1992 om precies te zijn) en blijft doorgaan, al is het duo ondertussen muzikaal wel uitgerijpt en is hun electro niet alleen dansbaar maar ook meerlaags intelligent, ergens tussen industrial, trance en electro in. Een naam die nog veel langer meegaat dan Implant is die van Parade Ground, al zat er wel een behoorlijk gat tussen hun aanvankelijke einde en de verrijzenis. Geen erg, die paar klassiekers, laat ik het maar niet over “Strange World” hebben, bleken sterk genoeg om hun reputatie hoog te houden. De broers Pauly hebben er ondertussen weer volop zin in, kwamen reeds met nieuw materiaal op de proppen en kennen een heuse internationale cult aanhang. Live bracht de groep hun ‘dada’ minimaal maar overtuigend, al blijven hun jaren 80 hitjes wel voor het meeste animo zorgen onder het publiek.

Hetzelfde kan gezegd van No More, die willens nillens eeuwig zullen vast zitten aan hun new wave klassieker “Suicide Commando”, welke ze tot groot jolijt van jan en alleman ook brachten, maar ik leerde vooral dat de groep veel meer noten op zijn zang heeft dan dit eerder simpele hitje. No More klonk opvallend wavy, met ijzersterke melodieën die pop perfect met de jaren 80 new wave feel weten te verzoenen. Iets wat u, indien u er met een flauw excuus niet bij was, kunt ontdekken op “No More - Touchlight Buddhas, reworked tracks 2010 - 2015” waarbij meteen is gezegd dat ook No More nog altijd vrolijk verder blijft musiceren. Tussen alle elektronica was deze wave een (h)eerlijke verfrissing.

Met The Invincible Spirit dook alweer een andere dino op op het Bimfest, iets wat op dit festival niet zo uitzonderlijk is. “Push!” denkt u nu, inderdaad dé monsterhit, werd uit de keyboards getoverd maar de groep zorgde met nog wel meer onweerstaanbare electro / EBM riedels voor vertier bij het publiek. “Devil Dance”, “Provoke You”, de Joy Division cover “Atmosphere”, “Erase”, “Hate You” of sluitstuk “Anyway” bijvoorbeeld. Meest opvallende nummer “Irregular Times” van The Mao Tse Tung Experience, een project waar Thomas Lüdke evenzeer bij betrokken was. Psyche dan, van de Duitse Canadees Darrin Huss, donkere pop met de glimlach zoiets, en vooral een aantal leuke nummertjes, maar wegens al een aantal keer gezien besloot ik mijn innerlijke zelf te versterken, wat tongen te draaien en uiteraard nog één en ander aan cd en vinyl in te slaan. Ik hoorde achteraf dat het goed was maar wat mij betreft zou het nog een stuk beter zijn geweest met nummers uit het debuut “Insomnia Theatre”. Ik schrijf 1985.

Crash Course In Science is nog zo een cult naam die in 2009 mede door Bimfest opnieuw werd opgevist en ondertussen weerom de goesting heeft gevonden om nieuwe muziek te maken, al blijf ik vinden dat die de intensiteit van “Signals From Pier Thirteen” missen. “Flying Turns”, “Cardboard Lamb”,... het blijven minimale parels van noeste arbeid. Persoonlijk had ik ze eerder wat meer naar onder op de affiche gemikt maar Blancmange laten opkomen na Psyche was misschien iets te veel van het goede geweest.

Blancmange was de topvedette van de avond, een groep die mee het electro pop genre uitvond met een aantal fijne en op heden nog altijd heerlijke dansnummers die op het gemiddelde trouwfeest misschien al wenkbrauwen doen fronsen, maar jij en ik zijn natuurlijk wel wat meer gewoon dan de jeugdpuisten muziek en bagger klassiekers die men op die saaie partijtjes door een zichzelf verklaard dj in de ether werpt om de vol gegeten en vol gedronken kudde mak te houden. Blancmange dus, hoezee voor de klassiekers, al was de overtuiging bij Stephen Luscombe soms ver zoek en leek dit optreden meer op een af te werken verplichting. Jammer. Want de klassiekers zijn nog altijd broeierig dansbaar, al zaten ze wel bijna allemaal aan het eind, met als enige bis “Don’t Tell”. Ik werd in elk geval niet aangespoord om het nieuwe materiaal van de groep uit te checken. Te braaf, te slaapverwekkend. Sorry. In die zin een mindere afsluiter voor een nochtans weerom geslaagd Bimfest, al durf ik voor een volgende editie op wat meer verjonging te hopen. De dino’s hebben we nu wel gehad, tenzij die Siglo XX of The Executive Slacks heten of zo.

Indien u uitblonk in afwezigheid: foei. Bodybeats organiseert op 24 februari de EBM day waarop u live kunt genieten van X-Mouth Syndrome, The Juggernauts, Jäger 90, Pankow en Plastic Noise Experience. Meer info vindt u hier.

(c) foto's Benny Serneel

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zero Call - Stellar Wind (ep vinyl)

Het Spaanse Oraculo Records heeft voor deze zomer weer een aantal strikt gelimiteerde releases voor jullie klaar staan. En al moet er dan weerom gedanst in het eigen kot of buiten op 1,5 meter, voor de nieuwe releases trekt men de kaart van de minimal electro/techno en italo disco met een dark wave twist. Zo ook deze Zero Call, een Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land (viny LP)

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...